Dodaj do ulubionych

Pomóżcie - jak artystka może założyć własną firmę?

IP: 62.233.171.* 10.03.05, 20:49
Największą satysfakcję sprawia mi rękodzieło - głównie malarstwo. Chcę
założyć firmę i sprzedawać - w świecie realnym i wirtalnym - swoje dzieła i
dzieła innych, przyjęte w komis. Do tego sklep z artykułami dekoracyjnymi do
domu. Wszędzie znajduję tylko informacje gdzie iść po regon, nip, itp... A ja
chcę wiedzieć jaką formę opodatkowania wybrać (jaka jest najkorzystniejsza),
jakich terminów pilnować - i w ogóle może ktoś kto ma doświadczenie w tym
zakresie i pomoże? :(
Edytor zaawansowany
  • Gość: Ruda IP: *.internetdsl.tpnet.pl 12.03.05, 15:30
    Naprawdę nikt nie może mi pomóc, coś podpowiedzieć? Ja nawet nie mam pojęcia w jaki sposób rozliczają się artyści!!!
  • Gość: Ruda IP: 62.233.171.* 18.03.05, 06:05
    Ktoś mi wreszcie pomoże? Przecież w necie jest mnóstwo artystów sprzedających
    obrazy!!! Czy w takiej sytuacji karta podatkowa jest właściwym rozwiązaniem?
    Jak jest z prowadzeniem firmy w pokoiku w którym się mieszka?
  • Gość: wuli IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18.03.05, 12:38
    Mam wrazenie ze forum tutaj nie jest zbyt aktywne ;(

    Proponowalbym spytac jakiegos ksiegowego. Najlepiej zaprzyjaznionego. W US tez
    mozna ale skad gwarancja ze urzednik dobrze doradzi?
  • Gość: łasuch IP: *.internetdsl.tpnet.pl 18.03.05, 11:22
    Szczerze powiedziawszy nie mam dokładnych informacji. Ale chyba najprościej
    zapytać w urzędzie skarbowym jak oni to widzą i jakie możliwości i potem się
    zastanawiać co wybrać. bo chyba można i ryczałtowo i kortzystając z odliczania
    poniesionych kosztów. (w tym 50% koszty dla prac z prawami autorskimi chyba)
    Ale tak jak mówię nie znam się na tym za bardzo. :-)
  • Gość: Anno-Domini IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18.03.05, 22:54
    Witam,
    Najpierw trochę informacji technicznych. Nie znam wprawdzie szczegółów prawnych
    jeśli chodzi o działalność artystyczną typu rekodzieło itp., ale powiem trochę o
    terminach.
    W tym opisie przyjmę, że będzie to standardowa działalność gosp. Terminy to
    20-sty każdego miesiąca, do którego musisz odprowadzić podatek dochodowy za
    poprzedni miesiąc (czyli np. do 20 kwietnia za udokumentowane dochody osiągnięte
    w marcu). Jeśli jesteś płatnikiem VAT - to do 25-go każdego miesiąca płacisz VAT
    za miesiąc poprzedni plus dostarczasz do urzędu skarbowego wypełniony dokument
    VAT 7. Podatek dochodowy i VAT wpłącasz na konto urzędu skarbowego. To jeśli
    chodzi o podatki.
    No i oczywiscie ZUS - niezależnie od tego czy masz dochody, czy nie: obecnie
    około 700 zł miesięcznie.

    Forma opodatkowania. W przypadku Twojej działalności najlepiej doradzi Ci
    zaprzyjaźniona (lub przynajmniej znajoma księgowa - bo być może na rękodzieło
    jakiś wariant jest korzystniejszy niż inne formy.

    Ja piszę o standardowej formie (czyli książka przychodów i rozchodów i podatek
    liniowy 19%) - bo byc może uda Ci się współpracować z agencjami reklamowymi. A
    reklama to (najczęściej) 22%VATu (choć jeszcze raz powtarzam: nie znam
    szczegółów odnośnie rękodzieła).

    Agencje reklamowe często współpracują z rysownikami, mokapistami (czyli osobami,
    które wykonują tzw "mock upy" - makiety opakowań itp.

    W tym wypadku ważne jest Twoje portfolio - prezentacja Twoich prac (dobrze,
    jeśli masz swoją stronę).

    Kolejna rzecz - jesli chodzi o sprzedaż obrazów (w realu lub w sieci) - ważne sa
    kontakty, kontakty i jeszcze raz kontakty. Warto śledzić ogłoszenia serwisów,
    które zajmują się podobną tematyką i obserwować jak oni to robią.
    Dzieła artystyczne kupuje określona grupa ludzi - myślę, że możesz informować o
    swoim sklepie (najlepiej także wirtualnym) na forach internetowych, na których
    rozmawiają ludzie urządzający mieszkanie / dom.
    Jeśli sprzedajesz przez internet, to zdjęcie każdego działa powinno być
    zamieszczoen na stronie www - wszystko skatalogowane, opisane (wymiar, rodzaj:
    olej, akwarela itp)

    Może choć trochę Ci pomogłem. Pozdrawiam serdecznie.




  • Gość: Anno_Domini IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18.03.05, 23:12
    Jeszcze dodam ku pokrzepieniu serc :)
    Ja pracowałem jeszcze niedawno właśnie w agencji reklamowej. I znam sporo osób
    po ASP, które rysują na zlecenie lub pracują w agencjach.
    Zawsze przeraża ich to, że trzeba pamiętać o terminach, podatkach, ZUSach itp.

    A ja powiem Ci tak - to wcale nie jest takie trudne. Owszem, sprawy księgowe
    mogą być kłopotliwe, ale zawsze możesz zlecić je firmie. Ceny za tego typu
    usługi są różne. Mowimy o malej jednoosobowej firmie - niektóre biura rachunkowe
    śpiewają ok. 400 zł. Takim od razu warto podziękować i szukać dalej. Realne
    kwoty to ok. 150 - 200 zł miesięcznie.
    Ja znalazłem jeszcze taniej (choć musiałem trochę popytać).

    Pozdrawiam serdecznie
  • Gość: Ruda IP: *.internetdsl.tpnet.pl 20.03.05, 15:55
    Wielkie dzieki, juz myslalam ze nie znajde zadnej pomocy :)
    Co do spraw ksiegowych - kupilam sobie ABC small biznesu, moze to troche rozjasni mi umysł. Z tym pytaniem księgowego to jest klopot, bo kazdy by wolal zeby mu zlecic prowadzenie rozliczen i rzeczywiscie nie wiadomo czy dobrze mi doradzi, podobnie jest z tymi, co siedza na urzedowych stolkach. No zobaczymy. Czas leci, a ja chcę zacząć działać za okolo miesiac - musze sie nad wszystkim porzadnie zastanowic. Z reklama jakos sobie poradze.
    Jeszcze jeden problem dla mnie to to, czy pokoj, w którym mieszkam, jem, śpię i w którym miałabym prowadzić działalność jest traktowany inaczej z punktu widzenia prawa podatkowego (i czy w ogóle można go nazwać miejscem prowadzenia działalności?). Co innego chyba jak bym wydzieliła odrębne pomieszczenie w mieszkaniu na działalność ale do tego nie mam warunków. I w takiej sytacji - czy musiałabym montować licznik energii (jeśli oczywiście wybrałabym taka forme opodatkowania zeby moc odliczac koszty).
    Moze jeszcze ktos mi podpowie...?
    W kazdym razie - dzieki wszystkim!
    Czasem mozna mnie zlapac na gg: 7136948.
  • Gość: Ruda IP: *.internetdsl.tpnet.pl 28.03.05, 17:53
    Może jest wśród was ktoś kto w tej kwestii się orientuje? :-)
  • Gość: eri IP: *.interpc.pl / 85.198.192.* 19.03.05, 10:40
    O, a w jakim mieście będziesz działać? Chętnie coś u Ciebie kupię :) Ogłoś się
    później w jakiś sposób na tym forum, że już ruszyłaś. Pozdrawiam!
  • karola.v 19.03.05, 16:28
    Na początku prowadzenia działalności najkorzystniejsze i najprostsze dla ciebie
    będzie odprowadzanie podatku zryczałtowanego.
    O szczegóły popytaj w US lub jakiegos księgowego.
    --
    *************************
    homo homini lupus est

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka