Dodaj do ulubionych

Pozwólcie nam tanio tankować !!!!

09.06.08, 13:21
www.money.pl/protesty/akcyza/

Paliwa mogą być tańsze! Money.pl wzywa do poparcia apelu o obniżenie akcyzy!
Litr oleju napędowego mógłby stanieć o blisko 20 groszy, a benzyny nawet o
ponad 50 groszy.

Czasy, kiedy auto było dobrem luksusowym, minęły. Nie można właścicieli
pojazdów traktować jak elitarnej grupy wyznaczonej do zapełniania budżetu państwa.

Dlatego Money.pl apeluje do rządu i wszystkich polityków o obniżenie akcyzy na
paliwa do poziomu zgodnego z minimum, jakie narzuca Unia Europejska.

Właściciel auta płaci aż cztery rodzaje podatków: akcyzę, VAT, opłatę paliwową
oraz tak zwany podatek Religi - dodatkową obowiązkową opłatę w ramach
ubezpieczenia komunikacyjnego OC przekazywaną na finansowanie służby zdrowia.

Ten ostatni parapodatek wbrew obietnicom nie został zniesiony. Apelujemy do
rządu, aby realizację obietnic o obniżaniu podatków zaczął od paliw. Argument
resortu finansów, że akcyzy nie należy obniżać, bo na tle innych unijnych
krajów w Polsce wcale nie jest wysoka i mieści się w średniej - wcale nas nie
przekonuje.

Polska - jako kraj, który wciąż jest na dorobku - nie powinna się szczycić
tym, że ma podatki mieszczące się w unijnej średniej. Powinna być dumna z
tego, że ma najniżej opodatkowane paliwa w całej Unii i w ogóle ma najniższe
podatki!

Wyjaśnianie podatnikom, że płacą w sam raz, a nawet powinni być zadowoleni, że
mniej niż obywatele niektórych krajów starej Unii, nie jest adekwatne do
realiów polskiego życia gospodarczego. Średnia polska płaca - choć szybko
rośnie - nadal mocno odstaje od średniej w krajach starej Unii. Zatem nasze
podatki mieszczą się w unijnej średniej a zarobki nie.

Proponujemy porównywanie wysokości akcyzy na paliwa w Polsce do greckiego
poziomu, a nie do niemieckiego.

Choć nasz apel o obniżenie akcyzy wynika z bieżącej sytuacji na rynku paliw i
rekordowo drogiej ropy, to nie apelujemy o doraźne, lecz o trwałe obniżenie
podatku.

Gdyby nie różne daniny, dziś za litr benzyny płacilibyśmy 2,04 zł a nie 4,50
zł. Rozumiejąc realia budżetowe oraz zasady podatkowe, których Polska
zobowiązała się przestrzegać, nie apelujemy o całkowite zniesienie obciążeń
fiskalnych nakładanych na paliwa. Domagamy się jedynie nieznacznego obniżenia
akcyzy, które jednak spowoduje istotny spadek cen, a nie będzie miało
destrukcyjnego wpływu na budżet państwa.

Jeśli spełni się pozytywny scenariusz i ropa na światowych rynkach stanieje,
to akcyza nadal powinna pozostać na najniższym możliwym poziomie. Money.pl
apeluje o niskie podatki, a nie o majstrowanie nimi dla doraźnych celów.

Równocześnie apelujemy o przeanalizowanie, jaki wpływ na powstawanie nowych
dróg i remonty starych miałoby zniesienie opłaty paliwowej. Skoro nasz kraj ma
taką specyfikę, że nie da się w nim w szybkim tempie budować nowych dróg, ani
modernizować starych, może należy zwolnić kierowców z tej opłaty, co dodatkowo
obniży cenę litra paliwa o kilkanaście groszy. Od lat kierowcy uiszczają
opłatę paliwową, a niezmiennie jeżdżą beznadziejnymi drogami.

Apelujemy również o zaniechanie planów podnoszenia akcyzy na gaz LPG. To
paliwo w Polsce cieszy się popularnością i osoby, które go używają nie powinny
być poddawane fiskalnym szykanom.

Oczywiście Money.pl zdaje sobie sprawę z ryzyka, że kierowcy tylko w części
skorzystają z obniżki, a reszta może trafić do kieszeni producentów,
pośredników i sprzedawców paliw. Mamy jednak nadzieję, że presja rządu, mediów
oraz wszystkich kierowców spowoduje, że producenci oraz dystrybutorzy paliw
nie odważą się na taki krok.

JEŚLI POPIERASZ APEL MONEY.PL O OBNIŻENIE AKCYZY NA PALIWA, WPISZ SIĘ NA FORUM
PONIŻEJ

PODPISZ SIĘ POD APELEM, KTÓRY PRZEKAŻEMY PREMIEROWI, MINISTROWI FINANSÓW ORAZ
POSŁOM.


www.money.pl/protesty/akcyza/
Edytor zaawansowany
  • andrzej-gajda 09.06.08, 13:40
    Oczywiście wszyscy chcielibyśmy tańszych paliw, wiemy także z
    doświadczenia, że nasi kupcy chętnie korzystają z paliwowego
    pretekstu do motywowania podwyżek, ale niestety opozycja chce w ten
    sposób odebrać pieniądze rządowi - to jest taka lisia strategia, ale
    czy to ma znaczenie, w sumie chodzi o to aby było taniej.
    Prawdę powiedziawszy myślałem, że liberałowie znajdą jakiś sposób na
    rynek (konkurencja), a tu ... światowa koniunktura kuleje.
  • fular1 09.06.08, 13:46
    droga ropa to trumna dla zycia gospodarki....

    mniej dac lekarzom, bardziej zadbac o gospodarke
  • krycha_z_gazowni 09.06.08, 16:20
    Święte słowa...
    --
    www.for-ex.pl - cała prawda o
    handlu walutami
  • wahh 09.06.08, 22:48
    Tania ropa bezpowrotnie się kończy. Obniżka akcyzy powstrzyma wzrost
    ceny paliwa na miesiące, najwyżej dwa trzy lata. Jedyne wyjście to
    sprawna i tania komunikacja zbiorowa, najpóźniej w perspektywie
    kilkunastu lat. Inwestycje i preferencje podatkowe w tej dziedzinie
    to jedyna szansa na przejażdzkę własnym samochodem dla naszych
    wnuków, a być może już naszych dzieci.W interesie społecznym,
    własnej kieszeni i zdrowia - gdy to możliwe spacer lub autobus
    zamiast samochodu.
  • kel62 09.06.08, 14:05
    I znowu to opozycja winna a nie 'liberalny' rząd, który przed
    wyborami uderzył w taki populizm, że przebił nawet Leppera. Ale
    rozumiem - najłatwiej wszystko zwalić na znienawidzony PiS. To oni
    sypią piach w tryby i sikają do mleka, bez nich Polska byłaby krainą
    mlekiem i miodem płynącą.

    --
    "Płci może być tyle, ile sobie wyprodukujemy. Bo płeć jest rzeczą
    kultury, a nie biologii"
    Katarzyna Szustow, Gazeta Wyborcza
  • smok_sielski 09.06.08, 14:43
    > Czasy, kiedy auto było dobrem luksusowym, minęły

    i wracają...
    smok

    --
    wolnemedia.info
  • poszi 09.06.08, 20:50
    >
    > Paliwa mogą być tańsze! Money.pl wzywa do poparcia apelu o obniżenie akcyzy!

    A można się gdzieś wpisać z apelem o niegrzebanie w akcyzie?

    Transport drogowy ma ogromne koszty zewnętrzne (externalities). Akcyza nawet ich
    w pełni nie wyłapuje. Ponadto takie podatki przygotowują grunt przed tym, co
    będzie, gdy ropa będzie jeszcze droższa, jak już się zacznie kończyć.
    Amerykańcy przez swoją politykę taniej benzyny doprowadzili do sytuacji, gdzie
    ich infrastruktura została zbudowana na tanim paliwie i zuzywają jej dużo więcej
    per capita. I dla nich teraz cena rośnie procentowo znacznie więcej, na co nie
    są przygotowani i dla ich gospodarki to jest dużo większy szok niż dla bardziej
    energooszczędnej Europy.

    Nie mówiąc o tym, że zdaje się w budżecie ciągle deficyt? Lepiej go powiększać?

    --
    Jak zmieniła się liczba ogłoszeń na rynku pierwotnym?
    licznikmieszkan.atspace.com
  • artremi 09.06.08, 23:44
    Fular, Ty i miliard innych ludzi chce tansze paliwa. Jesli Cie nie stac na
    benzyne, to proponuje rowerek i zuzywanie wlasnych piopaliw (tych nagromadzonych
    na biodrach lub brzuchu). :-)
    Jestem przeciwna subsydiom paliw, po nawet ci ktorzy ich nie kupuja, placa
    wysoka cene za halas, zatrucie srodowiska, wojny, itp. Trzeba zaczac zyc oszczednie.
  • fular1 10.06.08, 23:33
    gowno mnie za przeproszeniem obchodzi miliard innych ludzi...... tiry ktore
    przywożą mi chleb palą rope.... gowno mnie obchodzi ropa...

    ja chce tani chleb.
  • smok_sielski 11.06.08, 08:12
    > tiry ktore przywożą mi chleb palą rope

    Z dziecinstwa pamietam, ze w moim malym miasteczku byla kiedys piekarnia.
    Wszyscy chodzili do niej chodzili lub jezdzili rowerem po chleb i bulki. Droga
    ropa to rowniez plusy - rozwoj handlu i produkcji lokalnej. Czego nie mozna
    wyprodukowac w malym miasteczku? Sprzetu ktory kupujemy rzadko - samochodow,
    pralek, sprzetu audio-video, komputerow. Jesli z powodu drogiej ropy ludzie
    przestana jezdzic dwa razy w tygodniu 20km do hipermarketu to wszystkim to
    wyjdzie na dobre :)
    smok

    --
    wolnemedia.info
  • marian770 10.06.08, 23:58
    dobry żart!
    proponuje się przejchać do sąsiedniego miasta tak np. z Warszawy do
    Łodzi - w odwiedzinach do cioci, ile dni będziesz jechała tym
    rowerem ? a jeśli będzie akurat burza to gdzie się schowasz ? a
    jeśli musisz pokonywać powiedzmy do pracy 50 km dziennie, to oblicz
    sobie ile ci zajmie czasu jazda rowerem w 2 strony... szczególnie
    gdy ktoś jest po pracy padnięty na pysk..
  • artremi 11.06.08, 02:37
    Z W-wy do Lodzi mozna jechac pociagiem.
    Inne rozwiazanie na dluzsza mete (poza osczedzaniem), to szukanie ropy lub
    innych zrodel energii w Polsce. Bo wyglada na to ze robienie wojny w krajach
    ktore maja rope - nie obniza jej ceny.
  • szar.nyblask 11.06.08, 18:29
    Apel portalu money.pl jest rozsądny i umiarkowany.

    W Polsce jest stosowanych kilka stawek VAT. Oczywiście na paliwa
    jest stosowana najwyższa. JESTEM PRZECIW subsydiowaniu cen paliw.
    Dlatego byłbym ZA utrzymaniem najwyższej stawki VAT, gdyby zniknęły
    pozostałe podatki nakładane na benzynę, a nienakładane na niektóre
    inne towary.

    Praktyka Polski i całej UE jest jak najdalszym przeciwieństwem
    subsydiowania paliw (takie coś ma miejsce w zupełnie innych
    krajach). W rzeczywistości przekręcając kluczyk w stacyjce to ja w
    Polsce subsydiuję całe mnóstwo idiotyzmów.

    Ponieważ w eurorealiach akcyzy nie da się raczej zlikwidować,
    uważam, że możnaby w obecnych warunkach pomyśleć nad zmianą stawki
    VAT na paliwa. Bezwzględnie polski rząd w tej sprawie powinien
    poprzeć osamotnionego prezydenta Francji. Nie jestem jednak pewien
    czy obecna ekipa reprezentuje poziom potrzebny dla takich decyzji.

    Bez wątpienia dzieci należy wychowywac w duchu oszczędzania surowców
    energetycznych, warto posługiwac się rowerem, rozbudowywać trasy
    rowerowe, projektować pojazdy częściowo lub w wielkim stopniu
    niezależne od ceny ropy naftowej, itd.

    Istnieją wartościowe projekty instalacji produkujących benzynę z
    węgla (przy użyciu reaktorów atomowych zamiast spalania gazu).

    Zasoby ropy na Ziemi są wciąż duże, jedynie brakuje rozległych
    instalacji wydobywczych w nowych, zwykle trudniejszych (głębsze dno
    morskie np.) miejscach.

    Przypominam, że prawie każda spółka giełdowa w Polsce traci z powodu
    wysokich cen paliw, zwłaszcza z powodu wysokich podatków nakładanych
    na paliwa. A beneficjentem jest zachłanna administracja rządowa.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.