Kto jest anty-Semita, kto aryjczykiem, kto rasista a kto syjonista? Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne

Ten wątek został zamknięty i nie można dodawać postów.
Sprawdź, czy dyskusja trwa w innych wątkach.

  • zarchiwizowany
    `Antysemityzm’ – na ogol blednie rozumiany jako “wrogosc i nienawisc do Zydow”
    (Encyklopedia Powszechna PWN, 1959), jako ze oparty jest na blednym zalozeniu,
    ze Zydzi, i tylko Zydzi sa semitami (faktem jest, ze po pierwsze olbrzymia
    wiekszosc obecnie zyjacyh Zydow nie jest semickiego pokolenia, i po drugie, ze
    najwiecej semitow mozna spotkac obecnie wsrod Arabow i Abisynczykow). W PRL
    antysemityzm byl w niektorych okresach okreslany jako “nie tylko ruch
    zntyzydowski, lecz w niemniejszym stopniu – antywolnosciowy, antypostepowy,
    antydemokratyczny i antysocjalistyczny“ (Encyklopedia Powszechna PWN, 1959).
    Jednakze wedlug ksiazki Arthur’a Koestler’a The 13th Tribe (13te plemie): “jest
    faktem, ze olbrzymia wiekszosc Zydow, ktora przezyla Holocaust, jest
    pochodzenia wschodnioeuropejskiego, a wiec glownie chazarskiego (tureckiego).
    Oznacza to, ze ich przodkowie przybyli nie znad Jordanu, ale znad Wolgi, nie z
    Kanaanu, ale z Kaukazu, ktory jest uwazany za kolebke rasy aryjskiej; i ze
    genetycznie sa oni bardziej zblizeni do Hunow, Uigurow czy tez plemion
    wegierskich niz do potomkow Abrahama, Izaaka i Jakuba. Jesli to jest prawda, to
    termin “antysemityzm”nalezaloby uznac za pozbawiony jakiegokolwiek znaczenia”.

    `Aryjczyk’ – dawniej osoba poslugujaca sie jezykiem indoeuropejskim
    (indogermanskim). Do jezykow indoeuropejskich zalicza sie jezyki: indoiranskie
    (m. in. perski, afganski i hindi, a z wymarlych gl. sanskryt i jezyk awestyjski
    uzywany przez Zaratusztre), baltyckie, slowianskie, germanskie, romanskie i
    celtyckie tudziez jezyki albanski, grecki i ormianski. Hitlerowcy okreslali
    mianem aryjczyka osobe nalezaca do tzw. rasy szlachetnej, w odroznieniu od osob
    nalezacych do tzw. rasy zydowskiej. Por. Encyklopedia Powszechna PWN, 1959.

    `Rasizm - doktryna głosząca, że ludzie dzielą się na rasy nie tylko ze względu
    na cechy somatyczne (budowa ciała, kolor skóry, kształt czaszki), ale i
    psychiczne. Rasy są nierównej wartości, "wyższe" i "niższe". Mieszanie ras
    prowadzi do degeneracji ludzkości, upadku cywilizacji i kultur. Wedlug tego
    przekonania konieczna jest troska o czystość rasową i stosowanie segregacji
    rasowej’. (Onet:Wiem)

    `Syjonizm – ideologia i ruch zydowski o swiatowym zasiegu majace chrakter
    nacjonalistyczny … wywodzi sie z biblijnych koncepcji “narodu wybranego”
    i “powrotu do Syjonu”’.(Slownik wiedzy obywatelskiej, 1970)

    Na zakonczenie wstepu pozwole sobie przedstawic pare cytatow (w jezyku
    angielskim, wedlug oryginalu) z ksiazki Arthur’a Koestler’a The 13th Tribe
    (13te plemie), London 1976:
    `…the fact [is] that the large majority of surviving [the Holocaust] Jews in
    the world is of Eastern European – and thus perhaps mainly of Khazar [i.e.
    Arian or non-Semitic LK] origin. If so, this would mean that their ancestors
    came not from the Jordan, but from the Volga, not from Canaan but from the
    Caucasus, once believed to be the cradle of the Aryan race; and that
    genetically they are more than closely related to the Hun, Uigur and Magyar
    tribes than to the seed of Abraham, Isaac and Jacob. Should this turn out to be
    the case, then the term “anti-Semitism: would become void of meaning…’ (s. 16)
    `To sum up, the Jews of our day have no cultural tradition in common, merely
    certain habits and behaviour-patterns, derived from the traumatic experience of
    the ghetto, and from a religion which the majority does not practice or believe
    in, but which nevertheless confers on them a pseudo-national status’ (s. 198)
    ljkel2@netscape.net
  • zarchiwizowany
    Gość: . IP: *.swipnet.se 04.08.01, 12:25
    >>>>>>(faktem jest, ze po pierwsze olbrzymia
    wiekszosc obecnie zyjacyh Zydow nie jest semickiego pokolenia,>>>>>>>>>>>>>>>>

    Skad Pan wie?Jaki procent?Zrodla!


    >>>>>>>>> i po drugie, ze
    najwiecej semitow mozna spotkac obecnie wsrod Arabow i Abisynczykow).>>>>>

    Abisynczycy naleza do grupy jezykowej semito -chamickiej.
    To wcale nie znaczy,ze sa semitami.


    >>>>>>>>>>“jest
    faktem, ze olbrzymia wiekszosc Zydow, ktora przezyla Holocaust, jest
    pochodzenia wschodnioeuropejskiego, a wiec glownie chazarskiego
    (tureckiego).>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><

    Chazarowie sa pochodzenia wg.niektorych zrodel-kaukazskiego;
    wg.innych to jest lud europejskiego.
    Przez pewien czas weszli do Kaganatu "Tiurskiego"(nazwa rosyjska-polskij niema)
    jako panstwo autonomne i po jakims czasie przjeli jezyk "turecki" za swoj-
    to nie byl ich rdzenny jezyk.Po rozpadzie ktorego na Kaganat wschodni i
    Zachodni i wielu innych "rozrobach" znowu stworzyli swoje panstwo,ale o innej
    jakosci. Potem przyjeli (warstwy gorne przede wszystkim) JUDAIZM.

    >>> >>>>>>>>>>>>>>>>>
    Oznacza to, ze ich przodkowie przybyli nie znad Jordanu, ale znad Wolgi, nie z
    Kanaanu, ale z Kaukazu, ktory jest uwazany za kolebke rasy aryjskiej;>>>>>>>>>

    Kto uwaza Kaukaz za kolebke rasy Indo-Europejskiej?Nikt nic o tym nie wie.
    Rasa Indoeuropeska a przynaleznosc do grupy jezykow indoeuropejskich to chyba
    nie jest to samo?

    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><
    i ze
    genetycznie sa oni bardziej zblizeni do Hunow, Uigurow czy tez plemion
    wegierskich niz do potomkow Abrahama, Izaaka i Jakuba. Jesli to jest prawda, to
    termin “antysemityzm”nalezaloby uznac za pozbawiony jakiegokolwiek znaczenia”.
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<

    Hunowie-przodkowie Gunow(Attila)-plemiona "Tiurskie-"Tureckie"-
    grupa jezykowa - altajska.
    Wegrzy,Finowie-plemiona ugrofinskie.
    A co do genetyki-to bzdura calkowita.

    `>>>>>>>>>>Aryjczyk’ – dawniej osoba poslugujaca sie jezykiem indoeuropejskim
    (indogermanskim).>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    Absolutnie nie wiadomo,czy taki jezyk wogole istnial:
    Pewien angielki naukowiec?hystoryk?wojskowy? bedac na sluzbie w Indiajach
    popelnil pewne spostrzerzenia /jezykowe/, z czego sie potem w nauce pojawila
    sie grupa indoeuropejska ludzi-poslugujaca sie /jezykami/ nalezacymi do
    grupy Indoeropejskiej.
    >Aryjczyk>-to wymyslono juz pozniej.

    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Do jezykow indoeuropejskich zalicza sie jezyki:
    indoiranskie
    (m. in. perski, afganski i hindi, a z wymarlych gl. sanskryt i jezyk awestyjski
    uzywany przez Zaratusztre), baltyckie, slowianskie, germanskie, romanskie i
    celtyckie tudziez jezyki albanski, grecki i ormianski>>>>>>>>>

    OK!
    >>>>>>>Na zakonczenie wstepu pozwole sobie przedstawic pare cytatow (w jezyku
    angielskim, wedlug oryginalu) z ksiazki Arthur’a Koestler’a The 13th Tribe
    (13te plemie), London 1976:
    `…the fact [is] that the large majority of surviving [the Holocaust] Jews in
    the world is of Eastern European – and thus perhaps mainly of Khazar [i.e.
    Arian or non-Semitic LK] origin. If so, this would mean that their ancestors
    came not from the Jordan, but from the Volga, not from Canaan but from the
    Caucasus, once believed to be the cradle of the Aryan race; and that
    genetically they are more than closely related to the Hun, Uigur and Magyar
    tribes than to the seed of Abraham, Isaac and Jacob. Should this turn out to be
    the case, then the term “anti-Semitism: would become void of meaning…’ (s. 16)
    `To sum up, the Jews of our day have no cultural tradition in common, merely
    certain habits and behaviour-patterns, derived from the traumatic experience of
    the ghetto, and from a religion which the majority does not practice or believe
    in, but which nevertheless confers on them a pseudo-national status’ (s. 198)
    ljkel2@netscape.net>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    Arthur’a Koestler’a -ciekawy autor-podoba mi sie.
    Ksiazka OK!
    Ale w tej materii sa i inni autorytety-naukowe.

    Co do pochodzenia Zydow:
    Sa minnymi Zydzi Kaukazscy-gorale,
    Zydzi z Tereku -Tierskije kazaki
    Wg.,nie pamietam w ktorej Polityce, artykulu Afganistan zalozyli Zydzi.
    To sa male ciekawostki-bardzo nieznaczne.
  • zarchiwizowany
    Gość: ljkel2 IP: *.vic.bigpond.net.au 08.08.01, 07:17
    O szczegoly mozna sie spierac, chodzi mi jedynie o to, ze wspolczesni
    Zydzi w wiekszosci nie sa potomkami Abrahama, i ze ich przodkowie pochodza
    z terenow nad Wolga, a nie z terenow dzisiejszej Palestyny, gdzie
    wprowadzili sie prawem kaduka i poczynaja sobie niemal jak Niemcy w
    Generalnej Guberni. Moral z tego taki, ze po pierwsze wspolczesni
    Zydzi nie maja zadnego "boskiego" (nadprzyrodzonego, mistycznego)
    prawa do tzw. Ziemii Obiecanej (Palestyny), a po drugie nie maja
    prawa krytykowac kogokolwiek (a szczegolnie Polakow), podczas gdy sami
    stosuja rasitowska polityke wzgledem Palestynczykow, a ich panstwo
    (Izrael) jest de facto panstwem terroru, podobnie jak ZSRR za
    Stalina czy Niemcy za Hitlera.
    ljkel2@netscape.net
  • zarchiwizowany
    Gość: . IP: *.dialup.dts.se 08.08.01, 08:20
    >>>>> O szczegoly mozna sie spierac>>>>>>
    W tym przypadku od szczegolow nie da sie wywinac-jakpan to robi
    lekkomyslnym(zabawa) gestem.
    Ojczyzna wspolczesnych Zydow(polskich) jest Polska,
    a przeciez Wy sami kazecie im wynosic sie do Izraela(+rok 1968)
    Musicie sie na cos zdecydowac.
    Pozatym swoje teorie opierac tylko na jednej ksiazce,to
    w panskim przypadku, to zabawne.
  • zarchiwizowany
    Gość: ljkel2 IP: *.vic.bigpond.net.au 08.08.01, 09:59
    Gość portalu: . napisał(a):

    LK O szczegoly mozna sie spierac...

    > W tym przypadku od szczegolow nie da sie wywinac-jak pan to robi
    > lekkomyslnym(zabawa) gestem. Ojczyzna wspolczesnych Zydow (polskich)
    > jest Polska,

    LK Ale pra-ojczyzna Chazaria, a nie Palestyna, a o to mi przeciez chodzilo...

    > ... a przeciez Wy sami kazecie im wynosic sie do Izraela(rok 1968)
    > Musicie sie na cos zdecydowac.

    LK Przepraszam, ale ja im nie kazalem. A z reszta wiekszosc z nich do Izraela
    "jakos" nie dotarla, jak np. wielu moich "koszernych" znajomych, teraz siedzi
    w USA, Holandii, Szwecji czy Australii. Do Izraela pojechali glownie
    fanatycy, co teraz robia ze strachu pod siebie i zyja za kratami i
    drutami kolczastymi, tez mi wolnosc...

    > Poza tym swoje teorie opierac tylko na jednej ksiazce,to
    > w panskim przypadku, to zabawne.

    LK Prosze czytac uwazniej. Koestler to tylko wstep, referencje
    do Chazarow mozna znalezc w Encyclopaedia Britannica, The Jewish
    Encyclopedia itp. itd. A slyszal Pan o Karaimach? (oni sa zyjacym
    dowodem na slusznosc tezy Koestlera).
    Na poczatek zas polecam bibliografie z ksiazki Koestlera, oraz podanie
    przynajmniej swojego ID (ja podaje nawet swoj adres)...
    ljkel2@netscape.net

  • zarchiwizowany
    Gość: ljkel2 IP: *.vic.bigpond.net.au 19.08.01, 10:55
    Sa oni potomkami Chazarow, ludu tureckiego (por. Koestler
    Trzynaste Plemie). Wychodzi na to, ze jestesmy rzadzeni
    przez Turkow...
  • zarchiwizowany
    Gość: Rudolf IP: *.lodz.cvx.ppp.tpnet.pl 19.08.01, 11:55
    Ja jestem czystym Aryjczykiem,dokladnie mowiac Slowianinem Zachodnim majacym
    Germanskich(dokladnie mowiac Niemieckich )przodkow.
    A Zydow i innych Azjatow -nie lubie.I Holokuast uwazam za wydarzenie dobre.
    Zreszta cala historia Europy to walka z nawalnica
    Azjatycka:Arabska,Zydowska,Turecka,Mongolska itp.
  • zarchiwizowany
    Gość: jajacek IP: *.kabel.telenet.be 19.08.01, 14:57
    A duzo was Aryjczykow w tym germanskim miescie jakim niewatpliwie jest Lodz !
    Nie chce cie obrazac ale zdecydoj sie albo Zachodni Slowianin albo
    Aryjczyk,jesli to pomieszac to wychodzi Kundelek!
  • zarchiwizowany
    Gość: Rudolf IP: *.lodz.cvx.ppp.tpnet.pl 19.08.01, 16:17
    Gość portalu: jajacek napisał(a):

    > A duzo was Aryjczykow w tym germanskim miescie jakim niewatpliwie jest Lodz !
    > Nie chce cie obrazac ale zdecydoj sie albo Zachodni Slowianin albo
    > Aryjczyk,jesli to pomieszac to wychodzi Kundelek!

    Odpowiem ci chociaz widze ,ze nie masz zaduzo oleju w glowie-Zachodni Slowianie
    to tez Aryjczycy.
  • zarchiwizowany
    Gość: witek IP: *.chello.pl 19.08.01, 17:01
    Gratuluję doskonałego samopoczucia. Zapominasz, że Żydzi w Polsce i Rosji
    nazywali się Aszkenazi czyli Niemcy, tak jak Żydzi polscy mają bardzo często
    nazwisko Pollack co znaczy Żyd polski w idisz.Wędrowali w obie strony...........
  • zarchiwizowany
    Gość: besciak IP: *.ip-pluggen.com 19.08.01, 19:32
    ŻYDZI

    ŻYDZI, pocz. nazwa czł. plemienia Judy, należącego do wspólnoty plemiennej
    pochodzenia semickiego (12 plemion izrael.), stopniowo rozszerzona na
    wszystkich wyznawców judaizmu. Dzieje Ż. były związane pierwotnie z obszarem
    Palestyny, dokąd przybyli w XIII w. p.n.e.; utw. w XI w. p.n.e. królestwo
    Izraela zawdzięczało rozwój królom: Dawidowi oraz Salomonowi (zbudował w
    Jerozolimie świątynię); od VIII w. p.n.e. Palestyna była kolejno pod panowaniem
    Asyrii i Babilonii (babil. niewola), imperium pers. oraz Aleksandra III
    Wielkiego; w II w. p.n.e. zamieszkane przez Ż. obszary Palestyny uzyskały
    niepodległość (rządy Machabeuszów), od 63 r. p.n.e. podlegały Rzymowi jako
    państwo sprzymierzone, zaś w 6 r. n.e. stały się rzym. prowincją (Judea); w tym
    okresie w Palestynie żyło ok. 2,5 mln Ż., w innych krajach ok. 5,5 mln.
    Rzymianie, tłumiąc powstanie żyd. 66-7 n.e., zburzyli Świątynię Jerozolimską, a
    po klęsce 132-135 wygnali z Judei prawie całą żyd. ludność. W okresie
    trwającego odtąd "wielkiego rozproszenia" (diaspora, hebr. galut) życie Ż.
    rozwinęło się w krajach Bliskiego Wschodu i basenu M. Śródziemnego.
    Przemieszanie się Ż. z ludnością krajów osiedlenia doprowadziło do powstania
    wśród nich kilku grup etniczno-kulturowych, z których najważniejsze tworzyli:
    Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; w codziennej egzystencji decydującego
    znaczenia nabrały sprawy religii, jako wyróżnika odrębności Ż., rosła też rola
    duchowych przywódców tej społeczności (rabin). Centrum życia umysłowego stała
    się w V w. gmina w dawnej Babilonii, gdzie powstała jedna z wersji Talmudu. W
    niektórych rejonach pod panowaniem islamu Ż. znaleźli dogodne warunki do
    aktywności społ. i zaw., co spowodowało odrodzenie żyd. kultury. W państwach
    chrześc. we wczesnym średniowieczu mieli utrudniony dostęp do ziemi, zajmowali
    się więc gł. handlem oraz lichwą. Władcy świeccy przeważnie doceniali ekon.
    działalność Ż. i zapewniali im opiekę. Zmiana nastąpiła w okresie wypraw
    krzyżowych, które spotęgowały fanatyzm rel., a nasilające się nastroje antyżyd.
    miały podłoże wyznaniowe i ekon. (reakcja na działalność żyd. lichwiarzy).
    Prześladowaniom towarzyszyło wprowadzanie ograniczeń prawnych (m.in. nadawanie
    miastom przywileju De non tolerandis Judaeis - prawa usuwania Ż. poza mury
    miasta. W XIII-XV w. Ż. zostali wygnani z Anglii (1290), Francji (1306 i 1394),
    Hiszpanii (1492), Portugalii (1496); ich gł. miejscami zamieszkania stały się
    Polska i imperium osmańskie. U schyłku średniowiecza społeczność żyd.,
    zepchnięta do duchowego i fiz. getta, skupiła się na problemach własnego życia,
    tworząc tolerowane przez państwo formy samorządu (gminy żyd. posiadały m.in. w
    swej gestii kwestie podatków, szkolnictwa i części sądownictwa).
    Poprawa położenia Ż. nastąpiła w XVIII w.; pod wpływem idei oświecenia kolejne
    państwa zaczęły znosić ograniczenia wobec Ż. (m.in. 1786 Szwecja, 1787 USA).
    Rewolucja fr. 1789-99, a następnie kodyfikacje napoleońskie, przyczyniły się do
    upowszechnienia idei równouprawnienia Ż., którzy otrzymali pełnię praw
    obywatelskich we Francji (1791), Belgii (1830), we Włoszech (1870), w Niemczech
    (1871) i w Szwajcarii (1874). Społeczności żyd. w zach. i środk. Europie (w XIX
    w. ok. 7 mln) zaczęły uczestniczyć w życiu kult. krajów osiedlenia, a
    emancypacja szła w parze z konwersją rel. i asymilacją nar.-kult.; aktywizacji
    Ż. i ich nasilającej się obecności w życiu polit. i kult. towarzyszył
    jednocześnie rozwój antysemityzmu. Ż. we wsch. Europie (Rumunia i Rosja)
    podlegali wciąż dyskryminacji prawnej i prześladowaniom (pogromy). Życie Ż.
    koncentrowało się tutaj nadal w gettach, gdzie rozwijały się nowe prądy
    umysłowe i duchowe (chasydyzm, haskala). W końcu XIX w. powstał ruch zw.
    syjonizmem, traktujący Ż. jako odrębny naród i dążący do jego laicyzacji, który
    zasadnicze rozwiązania problemu żyd. widział w utworzeniu w Palestynie nar.
    państwa żydowskiego. I wojna świat. dotkliwie zakłóciła egzystencję Ż. wsch.
    (przesiedlenia i krwawe prześladowania na ziemiach ukr., pol. i białorus. 1917-
    20). Po zwycięstwie rewolucji październikowej 1917 Ż. ros. uzyskali
    równouprawnienie; otrzymane prawa nie dotyczyły jednak praktykowania religii
    oraz swobody wyrażania aspiracji nar.; system sow. niejednokrotnie zajmował
    postawę antysemicką, aczkolwiek wśród przywódców rewolucji ros. i w aparacie
    władzy ZSRR obecni byli politycy narodowości żydowskiej. Pod wrażeniem
    nasilania się nastrojów nacjonalist. we wsch. i środk. Europie reprezentacja
    żyd. na konferencji pokojowej w Paryżu (1919, w tym okresie ogólna liczba Ż.
    wynosiła ok. 18 mln) przeforsowała projekt międzynar. ochrony praw mniejszości
    nar., co nie zapobiegało aktom dyskryminacji i pogromom Ż. (m.in. w Polsce i
    Rumunii). Od 1933 gł. źródłem rasistowskiego antysemityzmu stała się III
    Rzesza, w której Ż. (w większości zasymilowani, stanowili ok. 0,6% ludności
    kraju) utracili 1935 prawa obywatelskie (norymberskie ustawy ). Za przykładem
    Niemiec ustawy antyżyd. wprowadzono m.in. w Rumunii (1937), we Włoszech (1938),
    na Węgrzech (1938), a także w Austrii po Anschlussie (1938) oraz w
    Protektoracie Czech i Moraw (1939) i Słowacji (1940). Pełnię swych zbrodniczych
    zamiarów wobec Ż. (naszkicowanych przez A. Hitlera w Mein Kampf) ujawnili
    naziści po wybuchu II wojny świat.; wykorzystując fakt, iż w wyniku podbojów
    1939-41 pod władzą Niemiec znalazło się ok. 7,8 mln Ż., 1941 przystąpiono do
    realizacji "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej", w wyniku którego do
    końca wojny zgładzono ok. 6 mln Ż. eur. (z czego ok. 4 mln w ośr. zagłady).
    Eksterminacją objęto wszystkich Ż. i osoby pochodzenia żyd. (do 3 pokolenia),
    niezależnie od wieku oraz przynależności społ. i zaw., zadając żyd. kulturze
    duchowej i materialnej w Europie ogromne i przeważnie nieodwracalne
    straty.Tragedia Ż. w Europie umocniła determinację ruchu syjonistycznego, który
    1917 uzyskał od W. Brytanii obietnicę utworzenia w Palestynie żyd. siedziby
    nar. (tzw. deklaracja Balfoura); pod wpływem tragedii Holocaustu ONZ uchwaliła
    (1947) rezolucję o podziale Palestyny (sprzeciwiły się jej państwa arab.),
    umożliwiając utworzenie 1948 państwa Izrael. Palestyna przekształciła się
    ponownie, po ponad 2 tys. lat, w centrum polit. i kult. życia Ż., choć ponad
    70% tej społeczności zamieszkuje nadal inne rejony świata: 1996 na ogólną
    liczbę ponad 13 mln Ż., w Ameryce znajdowało się ok. 6,5 mln (w USA ok. 5,8
    mln), w samym Izraelu - 4,3 mln; 1989 w ZSRR było 1,4 mln Żydów. Żydzi w
    Polsce. Masowy napływ ludności żyd. z zach. Europy do Polski trwał z różnym
    nasileniem od końca XI w. do poł. XVII w.; w rezultacie Rzeczpospolita stała
    się największym w Europie skupiskiem Ż. (przeważnie Aszkenazyjczyków).
    Położenie ludności żyd. określił zwł. statut kaliski ks. Bolesława Pobożnego
    (1264), potwierdzony przez króla Kazimierza III Wielkiego (1334, 1364, 1367);
    ze względu na korzyści fiskalne statuty brały Ż. pod opiekę panującego
    (traktując ich jako własność władcy i jego skarbu) i zapewniały im
    bezpieczeństwo osobiste, samorząd i swobodę uprawiania handlu. Ż. stopniowo
    zdominowali działalność kredytową (lichwa), a także dzierżawę różnych opłat
    państwowych. Podstawą samorządu żyd. była gmina wyznaniowa (kahał), decydująca
    w sprawach rel. i oświatowych. W XVI w. istniały przejściowo, jako wyższa forma
    samorządu żyd., tzw. senioraty generalne dla Małopolski i Wielkopolski, a 1580-
    1764 ogólnokrajowe zjazdy żyd. (waady). Dzięki otrzymanym prawom Ż. uzyskali
    pozycję zbliżoną do odrębnego stanu. Wzrost znaczenia gosp. Ż. był przyczyną
    napięć społ. między nimi a ludnością chrześc., gł. w miastach, które dążyły do
    likwidacji konkurencji żyd. rzemiosła i handlu przez uzyskanie przywileju De
    non tolerandis Judaeis (szersze jego rozpowszechnienie przypadło na XVII w.).
    Mimo tych przejawów dyskryminacji warunki życia Ż. w Polsce by
  • zarchiwizowany
    Gość: besciak IP: *.ip-pluggen.com 19.08.01, 19:33
    Mimo tych przejawów dyskryminacji warunki życia Ż. w Polsce były, w porównaniu
    z innymi krajami eur., korzystne, a liczba ludności żyd. szybko się powiększała
    (w końcu XV w. ok. 30 tys., w poł. XVII w. od 350 do 500 tys.). Wraz z
    narastającym w XVII w. kryzysem polit. i gosp. Rzeczypospolitej następował
    upadek miast, część ludności żyd. przeniosła się na Ukrainę; dla chłopów
    zrujnowanych działaniami woj., Ż. lichwiarz i Ż. arendarz stali się synonimami
    zła, toteż w czasie powstania B. Chmielnickiego (1648) zamordowano ok. 100 tys.
    Ż. (okres ten jest zw. w literaturze żyd. Wielką Katastrofą), 1768, w trakcie
    tzw. koliszczyzny, ok. 50 tys. (m.in. rzeź humańska).
    W wyniku prześladowań i pogarszającej się sytuacji ekon. Ż. pojawiły się wśród
    nich ruchy mistyczno-rel., a Polska stała się centrum ortodoksyjnego judaizmu
    rabinicznego i chasydyzmu, zwalczanych przez zwolenników haskali. W XVIII w.
    terytoria Rzeczypospolitej zamieszkiwało ok. 800 tys. Ż.; 2/3 żyło w miastach,
    ponad 1/3 utrzymywała się z handlu, 1/3 z rzemiosła, a ok. 14% z arendy i
    szynkarstwa. W okresie Sejmu Czteroletniego (1788-92) rozpoczęto prace nad
    reformą położenia ludności, a 1792 objęto Ż. prawem nietykalności osobistej -
    neminem captivabimus nisi iure victum. Natomiast po upadku Rzeczypospolitej
    1795 regulacje prawne państw zaborczych miały przeważnie dyskryminacyjny
    charakter. W Prusach iw Austrii dążono do asymilacji kulturowej igermanizacji
    Ż., popierano ich emigrację (w ciągu pierwszych 70 lat XIX w. Poznańskie
    opuścili prawie wszyscy Ż.). Na ziemiach wcielonych do Rosji 1804 wprowadzono
    liczne ograniczenia swobód osobistych, od 1823 przenoszono Ż. ze wsi do miast,
    wyznaczając im tam ściśle określone rejony zamieszkania. Praw polit. odmówiono
    Ż. także w Wolnym Mieście Krakowie oraz w Królestwie Pol., gdzie na 450 miast i
    miasteczek 90 korzystało z dawnych przywilejów o "nietolerowaniu Żydów", a 30
    pozwalało osiedlać się Ż. tylko w wydzielonych gettach. Wraz z rozwojem
    kapitalizmu następowała modernizacja życia i poszerzała się sfera wolności
    obywatelskich. Pod koniec XIX w. Ż. w Niemczech i Austro-Węgrzech uzyskali
    pełne równouprawnienie. W Królestwie Pol. reformy A. Wielopolskiego (1862)
    uchylały znaczną część obowiązujących Ż. ograniczeń, jednak po upadku powstania
    styczniowego 1863-64 ponownie ograniczono ich prawa. Ludność żyd. zamieszkująca
    ziemie pol. w przeważającej części była ortodoksyjna i kultywowała obyczaje i
    zasady postępowania płynące z judaizmu. Pojawiające się tendencje asymilacyjne
    były hamowane zarówno przez opór części pol. społeczeństwa, jak i
    przeciwdziałanie tradycjonalistów żyd., toteż liczebnie asymilacja na ziemiach
    pol. miała niewielkie rozmiary; odwrotnie, nastąpiło wzmocnienie poczucia żyd.
    świadomości nar. (pojawienie się na pocz. XX w. partii syjonistycznych); dużą
    popularność wśród części społeczności żyd. zdobyły też hasła socjalist. (1897
    powstał Powsz. Żyd. Związek Robotn. - Bund). Pod koniec XIX w. Ż. byli nadal
    społecznością gł. miejską; ziemie Królestwa Pol. zamieszkiwało ok. 1,3 mln Ż.
    (14% ogółu mieszk.), Galicję ok. 800 tys. (11% ogółu mieszk.), a Poznańskie i
    Pomorze ok. 50 tys.; duże skupisko ludności żyd. istniało w tzw. strefie
    osiedlenia (15 zach. guberni Imperium Ros., przylegających do ziem Królestwa
    Pol.), w pocz. XX w. liczebność ludności żyd. na ziemiach Królestwa Pol.
    zwiększyła się znacznie w wyniku napływu tzw. Litwaków - Ż. z zach. Rosji,
    Litwy i Białorusi, uciekających przed pogromami lub administracyjnie usuwanych
    przez ros. władze.
    W odrodzonym państwie pol. ludność żyd. liczyła (1921) ok. 2,8 mln osób (ponad
    10% ogółu mieszk.); w miastach zamieszkiwało 76% (30% ludności miejskiej), przy
    czym 25% skupiało się w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Lwowie i Wilnie. źródłem
    utrzymania ponad 1/3 liczby Ż. był handel, 42% pracowało w rzemiośle i drobnym
    przemyśle; dużą rolę odgrywali Ż. pracujący w tzw. wolnych zawodach. Ż. i innym
    mniejszościom nar. swobodę wyznania i równość praw, możliwość posługiwania się
    językiem ojczystym w życiu prywatnym, w druku i na zebraniach publ. gwarantował
    tzw. mały traktat wersalski (28 VI 1919); jego najważniejsze postanowienia
    włączono do konstytucji 1921 i 1935. W życiu polit. Ż. dominowały 3 nurty: rel.-
    tradycjonalistyczny, syjonistyczny i socjalistyczny. Ludność żyd., źle znosząca
    wszelkie zjawiska kryzysowe w gospodarce (m.in. z powodu jednostronnej
    struktury zaw. i braku kapitału na inwestycje), została szczególnie dotknięta
    przebudową systemu podatkowego w okresie reform W. Grabskiego 1923-24
    (pociągnęło to za sobą falę emigracji, zw. aliją Grabskiego) oraz wielkim
    kryzysem gosp. 1929-35, podczas którego nasiliło się zjawisko antysemityzmu
    gosp.; w 2. poł. lat 30. rząd pol. podjął próby wprowadzania ustawodawstwa
    dyskryminującego Ż. (1936 ustawa o ograniczeniu uboju rytualnego, 1937
    rozporządzenie zezwalające rektorom wyższych uczelni na wprowadzania tzw. getta
    ławkowego). Pomimo tych utrudnień intensywnie rozwijało się życie umysłowe (w 3
    nurtach językowych: hebr., jidysz i pol.), literatura, prasa, teatr, film,
    sztuki plast. oraz szkolnictwo (szkoły prywatne, gdzie jidysz lub hebr. były
    językami nauczania bądź jednym z wykładanych przedmiotów). W 1939 na zajętych
    przez Niemcy terenach Polski władze hitl. rozpoczęły politykę dyskryminacji Ż.,
    skupiając ich w gettach i obozach pracy przymusowej. Po przystąpieniu
    do "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej", na ziemiach pol. utworzono
    ośrodki zagłady (m.in. Bełżec, Majdanek, Auschwitz, Sobibór, Treblinka), w
    których śmierć poniosło 89% Ż. polskich. Polityka niem. spotykała się
    sporadycznie z próbami zbrojnej samoobrony młodzieży żyd. (powstania w getcie
    warsz. i białost.). Po wojnie w ramach repatriacji z ZSRR wróciło do Polski ok.
    137 tys. Ż. (w kraju przeżyło ok. 50-80 tys.); zachodzące w Polsce przemiany
    ustrojowe poparła część lewicowego środowiska żyd., już w okresie międzywoj.
    związana z ruchem komunist. i socjalistycznym. Podjęte próby odbudowy życia
    żyd. w Polsce nie powiodły się, pamięć oświeżo dokonanej zagładzie, bieżące
    wydarzenia (m.in. pogrom w Kielcach 1946) oraz powstanie państwa Izrael
    skłaniały ludność żyd. do emigracji (1946-50, po 1956 oraz 1967-68).
    Grupa zachowująca świadomie pamięć swego pochodzenia jest szacowana w latach
    90. na ok. 15 tys., w tym 2 tys. zrzeszonych w Związku Gmin Wyznaniowych Żyd. w
    Rzeczypospolitej Polskiej; posiada ona własne organizacje kult. i naukowe. A.
    EISENBACHEmancypacja Żydów na ziemiach polskich 1785-1870 na tle europejskim,
    Warszawa 1988; E. MENDELSOHN Żydzi Europy środkowowschodniej w okresie
    międzywojennym, Warszawa 1992; Najnowsze dzieje Żydów w Polsce, red. J.
    Tomaszewski, Warszawa 1993. ANDRZEJ CHOJNOWSKI

  • zarchiwizowany
    Gość: . IP: *.swipnet.se 21.08.01, 01:08
    Znawcy przedmiotu podzialow narodowosciowo-jezykowych,a szczegolnie
    eksperci od spraw Zydowskich.
    Nauczcie mnie co to jest ten tajemniczy narod Polak.
    Od dwoch miesiecy nikt mnie nie chce nauczyc definicji Polaka.
    Na wszystkim,k......,sie znacie,a na taka prosta sprawe nikt nie chce
    odpowiedziec.Dlaczego?
    Co za mistycyzm.
    Niech sie odezwa dumni potomkowie aryjskich sarmckich kowbojow.
    Chociaz z nich tacy aryjczycy,jak z koziej......Zapytajcie Niemcow.
    No,wiec kto jest Polak.
  • zarchiwizowany
    Gość: . IP: *.swipnet.se 21.08.01, 03:20
    •>>>>>>>>>>>>> Re: Kto jest anty-Semita, kto aryjczykiem, kto rasista a kto
    syjonista adres: *.vic.bigpond.net.au
    Gość portalu: ljkel2 08-08-2001 07:17 odpowiedz na list
    odpowiedz cytując

    O szczegoly mozna sie spierac, chodzi mi jedynie o to, ze
    wspolczesni
    Zydzi w wiekszosci nie sa potomkami Abrahama, i ze ich
    przodkowie pochodza
    z terenow nad Wolga, a nie z terenow dzisiejszej Palestyny,
    gdzie
    wprowadzili sie prawem kaduka i poczynaja sobie niemal jak
    Niemcy w
    Generalnej Guberni. Moral z tego taki, ze po pierwsze
    wspolczesni
    Zydzi nie maja zadnego "boskiego" (nadprzyrodzonego,
    mistycznego)
    prawa do tzw. Ziemii Obiecanej (Palestyny), a po drugie nie
    maja
    prawa krytykowac kogokolwiek (a szczegolnie Polakow), podczas
    gdy sami
    stosuja rasitowska polityke wzgledem Palestynczykow, a ich
    panstwo
    (Izrael) jest de facto panstwem terroru, podobnie jak ZSRR za
    Stalina czy Niemcy za Hitlera.
    ljkel2@netscape.net >>>>>>>>>>>>>>

    Jakim "Kadukiem" Zeligowski Wilno zajmowal?
    Jakim "Kadukiem" Zaolzie zajmowano?
    Jakim "Kadukiem" wypieprzano Ukraincow i Niemcow i Zydow po wojnie?
    Jakim "Kadukiem" znalazl sie Pan na "Ziemiach Odzyskanych"
    >>>>a po drugie nie maja
    prawa krytykowac kogokolwiek (a szczegolnie Polakow>>>>>>>>>>>
    Wlasnie Polakow?Siedz cicho i nie podskakuj.Na zlodzieju czapka .........
    Wytlumacz mnie w koncu:kto to jest Polak?
    Naucz wpierw swojej historii,a nie tylko z encyklopedii.

    >>>>• Re: Kto jest anty-Semita, kto aryjczykiem, kto rasista a kto syjonista
    adres: *.lodz.cvx.ppp.tpnet.pl
    Gość portalu: Rudolf 19-08-2001 11:55 odpowiedz na list
    odpowiedz cytując

    Ja jestem czystym Aryjczykiem,dokladnie mowiac Slowianinem
    Zachodnim majacym
    Germanskich(dokladnie mowiac Niemieckich )przodkow.
    A Zydow i innych Azjatow -nie lubie.I Holokuast uwazam za
    wydarzenie dobre.
    Zreszta cala historia Europy to walka z nawalnica
    Azjatycka:Arabska,Zydowska,Turecka,Mongolska itp. >>>>>
    Jeszcze jeden idiota-potomek sarmackich pastuchow i handlarzy niewolnikami:
    A skad ty sie w tej Europie wzial i kto ja prrzed toba bronil?
    Czy jestes czystym Aryjczykiem?
    Wodka moze byc czysta,a ty jestes kundel pospolity-zreszta jak kazdy z nas.
    Przepraszam,czystymi Aryjczykami byli:Muskularny blondyn Adolf
    Hitler,kulturzysta kulawy blondyn dr.Goebels i ich kumpel
    wzor cnot rycerskich aryjski SS-wodz Henio Himmler+Muller.

  • zarchiwizowany
    Gość: . IP: *.swipnet.se 21.08.01, 19:19
  • zarchiwizowany
    Gość: ljkel2 IP: *.vic.bigpond.net.au 23.08.01, 11:31
    Przepisales caly wyklad, ale w nich nie ma ani slowa o tym,
    ze znakomita wiekszosc wspolczesnych Zydow (Aszkenazi) to nie sa
    potomkowie Abrahama, ale potomkowie Turkow (dokladnie Chazarow),
    na dodatek przemieszani dokladnie z Niemcami, Polakami czy Rosjanami.
    Jakie prawa maja oni do Palestyny? Przeciez nie sa oni nawet
    semitami! Jak Zydzi maja prawo do Jerozolimy, to Polska ma znacznie
    wieksze prawo do Rzymu, bocmy przecie w wiekszosci katolicy "rzemscy"!

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Zadaj pytanie na Forum

Za darmo

Na każdy temat

Tysiącom użytkowników

Zapytaj

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.