Dodaj do ulubionych

"Murzyni reklamują polskie produkty"

25.03.05, 10:04
Słowo Murzyn to młyn na wodę. Czy o to chodziło autorce tekstu? Wywołać lawinę
namiętnych dyskusji?
A może by został zauważony? Został! Kłuje w oczy.

"Murzyni reklamują polskie produkty

Agnieszka Kłos 24-03-2005
W roku 1989 fotografie: Murzynki karmiącej piersią białe dziecko i dwóch
mężczyzn - białego i czarnoskórego - skutych jednym łańcuchem trafiają na
billboardy Benettona. Dziś za słynną firmą odzieżową idą inni. Także Polacy
Pierwszą rodzimą firmą, która zdecydowała się na wizerunek reklamowy z użyciem
czarnej twarzy, był kaliski Big Star. 10 sierpnia ubiegłego roku podpisał
kontrakt z Lutricią McNeal, piosenkarką znaną z przeboju "Perfect Love". -
Sądzę, że to nie zaszkodzi marce Big Star, ale wręcz wzmocni ją. To coś nowego
i świeżego - mówi Marcin Tworus z działu kreacji agencji reklamowej NoS/BBDO.
Tan-Viet z Łęgowa, producent chińskich (!) zupek, reklamuje się przy pomocy
czarnoskórego przystojniaka, który pojawił się na plakatach w wiatach
autobusowych całej Polski. - Uznaliśmy, że czarni robią oszałamiającą karierę
w muzyce, więc będą się dobrze kojarzyć ludziom młodym, a my chcemy trafić do
uczniów i studentów - opowiada Marek Rogoża, szef działu marketingu Tan-Viet.
W świetle najnowszych badań opinii rynku czarny to wcielenie tego, co
atrakcyjne, ciekawe i nowe. Najdroższe marki wypożyczają więc egzotyczne
twarze, żeby zaistnieć w świadomości ogółu. Konsumenci nawet nie wiedzą, że
patrząc na reklamę z czarnoskórym, utożsamiają go z tym, czego im brakuje. Nie
od dziś wiadomo, że najgoręcej pragniemy tego, co nieosiągalne.
- W naszej agencji reklamowo-aktorskiej mamy dziesięciu czarnych modeli, w tym
dwoje dzieci urodzonych w Polsce. Kolor ich skóry nie decyduje o popularności.
Zdarzają się jednak klienci, którzy chcą kupować tylko czarne twarze.
Najczęściej właśnie producenci billboardów i filmów reklamowych - przyznaje
Marzena Szymańska z warszawskiej agencji Arista.
Dziś czarne jest nie tylko modne, ale i drogie. Po Naomi Campbell przyszedł
czas na zawrotne sumy za sesje zdjęciowe i kontrakty za rolę. Nikogo już nie
dziwi cena, jaką trzeba zapłacić za obecność ciemnej gwiazdy, obojętnie, czy w
reklamie czipsów, czy perfum.
Firma produkująca lalki Barbie wprowadziła na rynek jej czarnoskóre koleżanki.
Segregacja reklamowa
Na przełomie lat 60. i 70. w USA reklamy kierowano osobno do czarnych i
białych konsumentów. Publikowano je w pismach, które trafiały do odbiorców o
odpowiednim kolorze skóry. Przełamała to dopiero Coca-Cola, która odważyła się
wyprodukować pierwszy wspólny plakat dla czarnych i białych mieszkańców Ameryki.
Mirosław Pęczak Socjolog Kultury:
- W latach 60. w Krakowie widziałem polskie plansze propagandowe z udziałem
czarnych. To był prawdziwy koszmar, bo występowali w rolach negatywnych,
półmałp, a nie ludzi.
Dziś w reklamach z udziałem czarnoskórych nie chodzi o identyfikację z
modelami, ale element atrakcyjności. Odbiorca podejmuje grę ze stereotypami
dotyczącymi koloru skóry. Zauważyłem, że na szczęście jesteśmy już daleko od
tuwimowskiego Murzynka Bambo na co dzień tylko kibice rzucają w czarnoskórych
bananami. Wykształceni Polacy mają duży dystans do stereotypów i dla nich
czarny nie jest wcieleniem obcego, innego, kogoś, kto pochodzi od małpy.
Jeśli czarny występuje w reklamie, to znaczy, że nasze społeczeństwo zaczyna
być coraz bardziej otwarte, tolerancyjne i europejskie. Jednym słowem, stać
nas na wieloetniczność, a nasze ulice stają się coraz bardziej kolorowe.
Reklamy wchodzą w konflikt lub kreują naszą rzeczywistość. Te z udziałem
czarnoskórych modeli pokazują świat, który nadejdzie. Bo lada chwila w naszym
kraju po ulicach będą chodzić ludzie o różnych kolorach skóry, również czarnym."
ŹRÓDŁO: Metro





--
ijaw
--
Dyskryminacja Rasowa,Kulturowa
Edytor zaawansowany
  • ijaw 25.03.05, 10:11
    Tekst jest niewątpliwej urody. Parę ujęć jest wartych przedyskutowania.
    Nie mam złudzeń, dziś, w piątek Wielkanocny na ożywioną dyskusję nie liczę, sama
    także nie mam zbyt wiele czasu. Więc odsyłacz do forum , gdzie ożywienie po
    artykule od chwili ukazania sie artykułu, długo trwać pewnie będzie

    forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=21&w=22033441&v=2&s=0
    --
    ijaw
    --
    Dyskryminacja Rasowa,Kulturowa
  • jofin 25.03.05, 12:23
    Bo lada chwila w naszym
    > kraju po ulicach będą chodzić ludzie o różnych kolorach skóry, również
    czarnym.

    No tak, jeszcze rzeczywiscie trudno zauwazyc na polskich ulicach ludzi o innym
    kolorze skory. A moze autorka tekstu jest daltonistka?

    --
    Barwy ze slonca sa, a ono nie ma zadnej widocznej barwy, bo ma wszystkie...
  • ijaw 25.03.05, 13:46
    Najprawdopodobniej myślała o tłumach ludzi innej karnacji.
    Wciąż są miasta i miejscowości, w których pojawienie się Afrykanina wywołuje
    duże wrażenie.

    --
    ijaw
    --
    Dyskryminacja Rasowa,Kulturowa

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.