Dodaj do ulubionych

Ryzyko dla silnika - mówi Andrzej Kulczycki, dy...

IP: *.tce.put.poznan.pl 04.01.03, 11:33
Bioetanol a elementy konstrykcyjne silnika!Sposób postawienia
problemu świadczy o niekompetencji "eksperta". Jest to typowy
szum informacyjny charkterystyczny dla warszawskich decydentów.
Prawda jest taka: etanol zwiększa liczbę oktanową benzyny.
Rozpuszcza ślady wilgoci w układzie paliwowym i zapobiega
zatkaniu dysz w gażnikach. Woda rozpuszczona (solubilizowana) w
niczym nie zagraża silnikowi, a po procesie spalania jest obecna
w dużej ilości jako naturalny produkt spalania benzyny. Obecność
związków tlenowych w paliwie (etanol, eter metylowo tert-
butylowy) obniża temperaturę spalin i zawartość tlenków azotu. O
innych skutkach dodatku etanolu można zapytać np użytkowników w
Brazylii, którzy jeżdżą od lat na mieszankach bogatych w etanol.
Edytor zaawansowany
  • Gość: albert IP: *.man.torun.pl / 158.75.3.* 04.01.03, 12:59
    Jako chemik, popieram CHEMIKA. Pan Kulczycki liczy na kolejne
    zlecenia dla swojego instytutu... Na etanolu jezdzimy w Polsce
    od 10 lat, tak, tak od DZIESIECIU lat! I do tej pory nikomu nie
    rozpuscily sie uszczelki z elastomerow (tu na powaznie - jesli
    by mialy sie rozpuscic to predzej z powodu kontaktu z
    weglowodorami niz etanolem). Nie slyszalem tez o rozpuszczaniu
    olowiu w etanolu. Moze jakies liczby, panie doktorze Kulczycki?
    Im blizej podjecia decyzji w sprawie ustawy o biopaliwach tym
    wiecej ignoranckiego belkotu w mediach (wiekszosc wzoruje sie,
    niestety, na giga-ignorancie Kubliku). Prezydent przyznal
    wczoraj, ze z chemii mocny nie byl, wiec oprze sie na zdaniu
    ekspertow. Byle nie takich jak Kulczycki!!!
  • Gość: Mały chemik IP: 4.2.* / *.torun.mm.pl 04.01.03, 19:02
    Gość portalu: chemik napisał(a):

    > Bioetanol a elementy konstrykcyjne silnika!Sposób postawienia
    > problemu świadczy o niekompetencji "eksperta". Jest to typowy
    > szum informacyjny charkterystyczny dla warszawskich decydentów.
    > Prawda jest taka: etanol zwiększa liczbę oktanową benzyny.
    > Rozpuszcza ślady wilgoci w układzie paliwowym i zapobiega
    > zatkaniu dysz w gażnikach. Woda rozpuszczona (solubilizowana) w
    > niczym nie zagraża silnikowi, a po procesie spalania jest obecna
    > w dużej ilości jako naturalny produkt spalania benzyny. Obecność
    > związków tlenowych w paliwie (etanol, eter metylowo tert-
    > butylowy) obniża temperaturę spalin i zawartość tlenków azotu. O
    > innych skutkach dodatku etanolu można zapytać np użytkowników w
    > Brazylii, którzy jeżdżą od lat na mieszankach bogatych w etanol.

    Styl pańskiej wypowiedzi wskazuje na wysoki stopień naukowy w dziedzinie
    chemii. I nieco mniejszy w zakresie eksploatacji samochodów, skoro musimy
    sięgać aż do Brazylii. Jako nabywca "Małego Chemika" dla wnuków i człowiek
    obeznany z alkoholami uprzejmie proszę o odpowiedzi na następujące pytania:
    1.Ile wody znajdzie się w 45 L normalnej bezołowiawej U95, gdy dolejemy 5 Litrów
    etanolu pofermentacyjnego zanim dotrze on do dystrybutora biopaliwa ?
    2. Czy obawa, że wobec dużej higroskopijności etanolu, w końcowej fazie
    doprawiania pod groźbą kary na minimum 4,5% bezwodnego (100%)w biopaliwie nie
    okaże się iż w owych 5 litrach to 2,5 litra to mieszanina wód dolewanych i
    wchłanianych po drodze?
    3. W benzynowych sinikach spalinowych nie chodzi przerabianie wody na parę,
    jest ona tam niepożądana ( jesli mamy ją usuwać z baku, to rzeczywiście
    najlepszy jest alkohol czysty np.98% a nie wóda ze śmieci. Mam więc pytanie czy
    zdaje pan sobie sprawę jak zmienia się moc jednostkowa, charakterystyka silnia,
    jednostkowe zużcie paliwa? Od siebie dodam, że w funcjonowaniu silnika (każdego
    cieplnego - zasady termodynamiki) nie chodzi o to by obniżać temperaturę
    spalin, jak się panu publicznie wydaje?
    4. Czy mógłby pan przedstawić choćby uproszczony bilans energetyczny,
    ekonomiczny i ekologiczny całego procesu otrzymywania biopaliw w zestawieniu z
    ich ostatecznym zastosowaniem w samochodzie, w Polsce - nie w Brazylii.
    5. Czy zgadza się pan, że cała dyskusja nad ustawą jest jałowa, bowiem ten knot
    parlamentarny jest zamachem na zasady wolnego rynku i dobra materialne
    obywateli, którzy chcą eksploatować własne samochody zgodnie z instrukcjami od
    producentów?

    W dobrej wierze polecam panu przejrzenie materiałow odnośnie biopaliw w portalu
    www.odpady.sos.pl. Tam okazuje się o co chodzi - nie o chemię, nie o ekologię a
    kasiorę, którą można wyciągnac z kieszeni rzeszy posiadaczy samochodów.
    Z poważaniem, Mały Chemik
  • Gość: albert IP: *.man.torun.pl / 158.75.3.* 07.01.03, 16:26
    Rzeczywiscie "maly chemik" nie bardzo zna sie na chemii,
    a "chemik" jest juz nieobecny.

    Pytania sa niejasne, sprobumy z nich cos wywnioskowac:
    > 1.Ile wody znajdzie się w 45 L normalnej bezołowiawej U95, gdy
    dolejemy 5 Litrów> etanolu pofermentacyjnego zanim dotrze on do
    dystrybutora biopaliwa ?
    Do benzyny ma byc dolewany etanol BEZWODNY, a nie
    pofermentacyjny (pofermentacyjny? pewnie chodzi o etanol z tzw.
    kolumny odpedowej w gorzelniach, a ten zawiera 10-12% wody.).
    Etanol produkowany w gorzelniach, przed dodaniem do benzyny musi
    zostac poddany procesowi ODWADNIANIA (czego nie da sie zrobic
    prosta destylacja, ale w wyniku osuszania na sitach
    molekularnych lub bardziej nowoczesna technologia -
    PERWAPORACJA /tj. z uzyciem selektywnych membran/). Taki
    osuszony etanol bedzie zawieral nie wiecej niz 0.1-0.2% wody.
    Tak wiec, po dodaniu 5 l EtOH do 45 l U95 bedzie w takiej
    mieszance ponizej 0.1% wody.
    Probleme nie jest higroskopijnosc etanolu. Problemem jest
    natomiast fakt, ze zbiorniki na paliwo maja na dnie nieusuniety
    przez lata bagaz wody, ktory czesciowo (ele nie w takiej ilosci,
    jak to prorokuja niektorzy) przejdzie do nowego paliwa. Ale nie
    jest to wynik tego, ze Biopaliwo jest niedobre, tylko dlatego,
    ze firmy nie dbaja o zbiorniki...

    > 2. Czy obawa, że wobec dużej higroskopijności etanolu, w
    końcowej fazie doprawiania pod groźbą kary na minimum 4,5%
    bezwodnego (100%)w biopaliwie nie okaże się iż w owych 5 litrach
    to 2,5 litra to mieszanina wód dolewanych i wchłanianych po
    drodze?
    odpowiedz jak wyzej. Dokladne wyniki badan sa dostepne, tylko
    firmy, ktore nimi dysponuja "jada na pasku" Orlenu i za zadne
    skarby ich nie chca opublikowac, z powodow jak wyzej.
    > 3. W benzynowych sinikach spalinowych nie chodzi przerabianie
    wody na parę, jest ona tam niepożądana ( jesli mamy ją usuwać z
    baku, to rzeczywiście najlepszy jest alkohol czysty np.98% a nie
    wóda ze śmieci. Mam więc pytanie czy zdaje pan sobie sprawę jak
    zmienia się moc jednostkowa, charakterystyka silnia, jednostkowe
    zużcie paliwa? Od siebie dodam, że w funcjonowaniu silnika
    (każdego cieplnego - zasady termodynamiki) nie chodzi o to by
    obniżać temperaturę spalin, jak się panu publicznie wydaje?
    w wyniku spalania weglowodorow powstaje dwutlenek wegla i PARA
    WODNA, czy to sie komus podoba, czy nie. Poniewaz do spalania
    uzywne jest powietrze (mieszanina tlenu i azotu), dochodzi do
    dodatkowych, ubocznych reakcji, ktorych skutkiem jest m.in.
    powstawanie tlenkow azotu. W etanolu jest atom TLENU, wiec woda
    (lub dwutlenek wegla) powstale z wykorzystaniem tego atomu tlenu
    nie niosa za soba ryzyka reakcji ubocznych. O tyle jest to
    bardziej ekologiczne. Dodatkowo, dwutlenek wegla zuzywany jest
    przez rosliny w okresie wegetacyjnym, a wiec i tu jest korzysc.
    Jesli chodzi o wplyw etanolu na efektywnosc silnika - wynikami
    tymi tez dysponuja koncerny motoryzacyjne i nasze instytuty
    badawcze. Rowniez niechetnie sa te dane publikowane, bo - jak
    wyzej. I wyniki sa takie same w Polsce jak i w Brazylii.

    > 4. Czy mógłby pan przedstawić choćby uproszczony bilans
    energetyczny, ekonomiczny i ekologiczny całego procesu
    otrzymywania biopaliw w zestawieniu z ich ostatecznym
    zastosowaniem w samochodzie, w Polsce - nie w Brazylii.
    byly robione i przedstawiane takie szacunki, w roznych
    aspektach. o biopaliwach dyskutuje sie w Polsce od ponad 10 lat,
    na bioetanolu jezdzi Pan 10 lat (4.5% EtOH w paliwie). Czy w tym
    czasie zardzewial silnik, rozpuscila sie uszczelka, czy zapchal
    gaznik? watpie.

    > 5. Czy zgadza się pan, że cała dyskusja nad ustawą jest
    jałowa, bowiem ten knot parlamentarny jest zamachem na zasady
    wolnego rynku i dobra materialne obywateli, którzy chcą
    eksploatować własne samochody zgodnie z instrukcjami od
    > producentów?
    producenci samochodow dopuszczaja stosowanie biopaliw. Stosowne
    oswiadczenie opublikowala nawet niechetna biopaliwom Wyborcza,
    pod koniec listopada 2002. Knotem legislacyjnym jest brak ustawy
    o kontroli jakosci paliw w ogolu. Skad wiadomo, co my w ogole
    wlewamy do baku? A moze to nie benzyna, tylko mieszanka benzyny
    np. z benzenem, tolunem, acetonem lub jakims innym
    rozpuszczalnikiem, ktorego ktos sie w ten sposob pozbywa?
    >
    > W dobrej wierze polecam panu przejrzenie materiałow odnośnie
    biopaliw w portalu

    W dobrej wierze polecam Panu przejrzenie materialow odnosnie
    biopaliw, np. w portalu

    www.biopaliwa.pl
    lub
    www.jxj.com/magsandj/rew/2000_03/bioethanol.html
    > www.odpady.sos.pl.
    Tam okazuje się o co chodzi - nie o chemię, nie o ekologię a
    kasiorę, którą można wyciągnac z kieszeni rzeszy posiadaczy
    samochodów.

    > Z poważaniem, Mały Chemik

    A ze chodzi o pieniadze, to wiadomo, tyle, ze chodzi o
    wyciagniecie pieniedzy z kieszeni producentow "klasycznej"
    benzyny i przelozenie ich do kieszeni producentow bioetanolu (w
    tym i rolnikow)... Ale to trzeba jeszcze chciec zrozumiec, Mały
    Chemiku.

    Albert.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka