Dodaj do ulubionych

nowy odcinek a2

17.04.09, 22:44
informacja, ze EIB finansuje do 50% eligible project costs jest
niepelna . gw zapomniala dodac, ze jest jeszcze drugi warunek: z
tzw. structured finance facility na pojedynczy projekt EIB
przeznacza na ogol max. EUR 200 mio.

zalozmy na moment, ze wymagany przez kredytobiorcow stosunek srodkow
wlasnych do kredytow do zaciagniecia w bankach kommercyjnych oraz
eib wynosi w tym projekcie ok. 10:90 (typowy gearing dla projektow
ppp, w ktorych inwestorzy nie ponosza ryzyka ruchu). przy takim
zalozeniu spolka kocesyjna bedzei potrzebowala dlugoterminowych
kredytow na sama tylko inwestycje w wysokosci ok. EUR 1,17 mrd.
nawet jesli optymistycznie przyjmiemy, ze eib rzeczywiscie pozyczy
na ten projekt 50 % tj. ok. eur 585 mio. to pozostaje pytanie o to,
kto w obecnej sytuacji w sektorze bankowym najwazniejszych krajow
przemyslowych pozyczy drugie tyle. niestety, wydaje mi sie, ze jesli
rzad nie zaangazuje sie bezposrednio w finansowanie tego projektu
budowa a2 do granicy z niemcami jeszcze dlugo nie doczeka sie
realizacji az koncesja wygasnie i rzad po latach rozpisze od
poczatku tradycyjny przetarg.

z problemem zalamania sie rynku dlugoterminowych kredytow musza sie
dzis mierzyc projekty nie tylko z naszego rejonu. w wielkiej
brytani rzad pomaga iwestorom w zamknieciu finasowania wypelniajac
luke, ktorej nie moga dzis zapelnic banki komercyjne. zasady
udzielania takiego rzadowego projektu sa takie same jak te na jakich
pozyczaja banki komercyjne. kiedy kryzys minie i rynki kredytowe
znowu zaczna normalnie dzialac dojdzie refinansowania calej
transakcji i wtedy pozyczka rzadowa zostanie splacona.
Obserwuj wątek

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka