kiedy i jak siać trawę ? Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Witam serdecznie. Do niedawna miałem mały (ok 20 m2) przydomowy ogródek
    kwiatowy,jednak teraz na jesień zdecydowałem się wykopać i powyrzucać
    wszystkie kwiaty,(zostawiłem tylko piwonie na środku) a ogródek przekopałem.
    Mam zamiar na wiosnę obsiać go trawą. W jaki sposób(kiedy siać, dorzucić
    trochę torfu, udusić wałem) i jaką trawę muszę posiać aby cokolwiek tam
    wyrosło ? Z góry dzięki za wszystkie sugestie. Pozdrawiam!
    • Podobnie jak kilka poprzednich wskazówek tak i ta ze względów
      formalnych ( system wstawia tylko 7800 znaków jednorazowo) zostanie
      on podzielony na dwie części. Tu uwaga jest tu opisana tylko jedna
      z wielu metod zakładania trawnika w ogrodzie wypoczynkowym, a wiec
      przeznaczonego do normalnego użytkowania. Opisałem też kilka
      gatunków traw które najlepiej rosną w naszych warunkach i nie
      wymagają intensywniej pielęgnacji. Pamiętajmy, że w sklepach są na
      ogół sprzedawane mieszanki, ale skład gatunkowy jest wypisany na
      opakowaniu. Polecam również specjalne mieszanki wiecznie zielone.
      Są one drogie i nie nadają się na boisko piłkarskie, ale doskonale
      wyglądają na niewielkich trawnikach ogrodowych. Teraz cos dla
      leniwych lub zapracowanych. Jeśli chcemy założyć trawnik na suchych
      piaszczystych glebach to najlepiej przed wysianiem trawy założyć
      automatyczne nawadnianie. Jest ono stosunkowo niedrogie i proste w
      instalacji, a oddaje nieocenione usługi przy pielęgnacji trawników.

      Teraz trochę teorii
      Trawnik składa się z traw i pojedynczych innych roślin zielnych. W
      wyniku regularnego koszenia trawnika wykształca się gęsta darń,
      która jest dosyć odporna na deptanie. Pod wpływem ucinania końcówek
      liści trawa wydziela hormony, które stymulują rozkrzewianie czyli
      tworzenie rozłogów. Czyli im wiecej koszenia tym bardziej zbita
      darń. Ta cenna właściwość wyróżnia trawnik spośród pozostałych
      powierzchni roślinnych. Na trawnik nie nadaje się bardzo dużo
      gatunków traw. Toteż przed założeniem trawnika warto usunąć starą
      darń lub zaorać na głęboką skibę cały teren przeznaczony pod
      trawnik. Rozróżniamy trawy jednoroczne i wieloletnie, wytwarzające
      rozłogi podziemne lub naziemne i trawy tworzące regularne kępy.
      Obecnie w skład mieszanek wchodzą również trawy z innych zakątków
      świata, które wymieszane z rodzimymi gatunkami tworzą trwały i
      odporny na deptanie zbity gąszcz roślinności. Trwały trawnik
      powinien się składać z wielu gatunków traw, które się nawzajem
      uzupełniają pod względem swoich właściwości. Dobór gatunków
      powinien zależeć od warunków glebowych, nasłonecznienia,
      wilgotności podłoża i możliwości wykonywania koniecznych prac
      pielęgnacyjnych. Osoby, które chcą stworzyć trawniki w miejscach
      zacienionych powinny kupić specjalne mieszanki do tego celu.
      Osobiście jestem zwolennikiem wymieszania kilku gatunków traw
      zależnie od miejsca na trawniku. Obrzeża trawnika wysiewam zwykle
      jako trawnik łąka, centralną część przeznaczoną do rekreacji trawą
      na trawniki sportowe lub trawa zimozieloną. Zaś pod drzewami i w
      zacienionych przez budynek miejscach mieszankami do cienia.
      Ponieważ trawy te mają rożny kolor liści zawsze robię mieszane
      przejścia, tak aby nie było wyraźnej różnicy miedzy jedną częścią
      trawnika a sąsiednią.

      Kiedy zakładamy
      Trawnik najlepiej jest zakładać wczesną wiosną lub późnym latem,
      aby nie narazić młodej trawy na wyschnięcie podczas letnich okresów
      suszy.
      Sztuczne zraszanie trawnika mogłoby wyeliminować to
      niebezpieczeństwo, ale należy liczyć się wówczas z bardzo dużym
      zużyciem wody. Trawnik, bowiem powinien być podlewany przez kilka
      godzin najlepiej nocą i wczesnym rankiem. Z kolei wschodzące
      rośliny w okresie późnej jesieni mogą być zagrożone przez wczesne
      przymrozki. Natomiast siew późnym latem lub wczesną wiosną
      odpowiada naturalnemu rytmowi rozwojowemu traw, których nasiona
      dojrzewają właśnie w sierpniu, po czym wypadają i wolno
      rozpoczynają kiełkowanie, albo zimują w glebie i wschodzą wiosną.


      Teraz najgorsza najbrudniejsza i często pomijana praca czyli
      przygotowanie podloża!!
      Powierzchnia pod trawnik musi być starannie przekopana. Najlepiej
      na niewielkich powierzchniach spisuje się kultywator z napędem
      spalinowym. Można go wypożyczyć na dzień lub dwa. Na większych
      otwartych przestrzeniach najlepiej zamówić traktor z zamontowana
      glebogryzarką. Z gleby wygrabiamy wszelkie chwasty, korzenie i
      kamienie i wyrównujemy całą powierzchnię przerabiając nadmiar ziemi
      w dołki. Z ziemi należy wygrabić wszelkie pozostałości starej
      darni. O ile jest ona gruba to stary trawnik najlepiej usunąć przez
      zdjęcie płatów darni grubości 3 cm. Z płatów tych można wytrzepać
      trochę ziemi, a następnie złożyć je na kompost. Po wykonaniu tej
      czynności, jeśli gleba jest uboga całość pokrywamy 10 cm warstwą
      ziemi ogrodowej i torfu, a następnie dokładnie przekopujemy
      kultywatorem. Następnie jeszcze raz przekopaną glebę grabimy i
      jednocześnie plantujemy, po czym powierzchnię należy dokładnie,
      miejsce przy miejscu udeptać, przedtem przytwierdzając do obuwia
      deski. Pracę tę znacznie lepiej można wykonać za pomocą wału, o
      wadze około 100 kg. Na ziemiach gliniastych nie polecane jest
      wałowanie, a jeśli już to wał powinien ważyć około 50 kilo. Gleba
      nie może być za bardzo ubita gdyż wówczas trawy słabo się
      rozkrzewiają i tworzą płytki system korzeniowy. Na tak przygotowaną
      powierzchnię wysiewamy rzutowo nasiona traw. Nie powinno się tego
      robić w czasie zbyt wietrznej pogody, gdyż lekkie nasiona będą
      wywiewane. podczas wiatru, należy wysiewać nasiona z jak
      najmniejszej wysokości, trzymając rękę bezpośrednio nad ziemią.
      Zużycie mieszanki o standardowym składzie wynosi około 20 g na 1
      m2. Przed przystąpieniem do obsiewania terenu dobrze jest taką
      właśnie ilość odważyć na wadze i wysiać na wymierzonej i
      zaznaczonej powierzchni 1 m2. Uzyskany w ten sposób poglądowy obraz
      gęstości siewu ułatwi nam równomierne rozsianie nasion. na początku
      należy unikać zbyt gęstego siewu, gdyż wskutek tego może nie
      wystarczyć nasion na cały trawnik, lub przez wiele miesięcy trawnik
      będzie w plamy gęstej i rzadkiej trawy. Jeśli nie macie wprawy
      można pożyczyć rozsiewacz do nawozów i za jego pomocą wysiewać
      trawę.
      Znacznie lepiej jest siać rzadziej, a jeśli pozostanie trochę
      nasion, rozsiać je ponownie. Wysiewać powinniśmy chodząc po
      trawniku raz w poprzek raz wzdłuż, aby trawa była jak
      najrównomierniej rozprowadzona po terenie. Dobrze jest też zostawić
      sobie nieco nasion do ewentualnego uzupełnienia. Podczas siewu
      starajmy się często mieszać wysiewany materiał, gdyż nasiona drobne
      zbierają się w niższej części naczynia, z którego siejemy. Na
      brzegach powierzchni pod trawnik możemy wykopać płytki rowek, do
      którego wysiewamy nasiona gęściej niż na całej powierzchni, co daje
      efekt szybkiego odgraniczenia trawnika od pozostałego terenu.
      Polecane przy ścieżkach ogrodzeniach rabat itp. Wysiane nasiona
      muszą być pokryte ziemią. Najlepiej to zrobimy za pomocą grabi,
      uderzając ich zębami tak, jak motyką bardzo gęsto całą
      powierzchnię, raz posuwając się wzdłuż, a drugi raz w poprzek
      trawnika (tzw. hakowanie). Częstym błędem jest przykrywanie nasion
      przez zagrabianie, podczas którego dochodzi do ściągania ich w
      jedno miejsce. Na większych powierzchniach tak mozolną pracę, jaką
      jest hakowanie najlepiej zastąpić użyciem tzw. kolczatki,
      wału z zębami, można je kupić lub wypożyczyć. Po tym zabiegu całą
      powierzchnię należy jeszcze raz równomiernie udeptać z pomocą
      przymocowanych do stóp krótkich desek lub zwałować. Podlewać
      powinniśmy tylko wówczas, gdy będziemy w stanie zapewnić stałą
      wilgotność ziemi przez kilka najbliższych dni i gdy nie znosi się
      na upały. Najlepiej jednak poczekać na deszczową pogodę i mimo
      deszczu podlewać, tak aby ziemia była cały czas wilgotna.
      Długość okresu kiełkowania nasion traw poszczególnych gatunków jest
      dość zróżnicowana. Życica wschodzi najszybciej, tj. w ciągu 10-14
      dni. Nasiona innych traw kiełkują znacznie dłużej - do trzech
      tygodni, a nawet jeszcze dłużej. To zróżnicowanie jest przyczyną
      niekorzystnego wrażenia, jakie sprawia trawnik w okresie
      kiełkowania poszczególnych traw. Opóźnienie kiełkowania nie powinno
      nas niepokoić.
      Nie denerwujmy się i początkowo nie uzupełniajmy pustych miejsc
      przez dosiewanie trawy, gdyż powodują niepotrzebne i niekorz

    • Lać wodą jak najwięcej!
      Gdy dysponujemy instalacją zraszającą, powinniśmy dołożyć starań,
      aby, szczególnie w pierwszych czterech tygodniach po rozpoczęciu
      wschodzenia, nie dopuścić do wysuszenia gleby. Wschodzące trawy w
      tym okresie są szczególnie wrażliwe na suszę, gdyż ich korzenie
      sięgają tylko najpłytszych warstw gleby. Etapu rozwoju trawnika nie
      powinniśmy określać na podstawie szybko rozwijającej się życicy.
      Gdy ten gatunek skończył kiełkowanie i zaczyna „zazieleniać"
      powierzchnię trawnika, inne wartościowsze gatunki mogą dopiero
      wschodzić.

      Pierwsze koszenie! Czyli czekamy jak podrośnie!
      Trawnik kosimy po raz pierwszy, gdy rośliny osiągnęły wysokość
      około 10 12 cm. Co jest wówczas najważniejsze? Stan ostrzy
      kosiarki. Powinny być one świeżo naostrzone tak, aby cięły liście
      traw a nie je urywały. Jeśli tego nie dopilnujemy wówczas wzrost
      trawy zostanie znacznie zahamowany. Po prostu odchoruje ona naszą
      zdezelowana kosiarkę. Zresztą, kto goli się tępą żyletką?
      Pierwszy raz nie należy kosić zbyt nisko, wysokość koszenia powinna
      wtedy wynosić 6-7 cm. Wysokość koszenia kosiarki można najlepiej
      sprawdzić ustawiając ją na płaskiej powierzchni. Wysokość
      pierwszego koszenia jest równie ważna jak stan ostrzy!

      Drugi raz strzyżemy trawnik, gdy trawy ponownie uzyskały wysokość
      około 10 cm. Kosimy na wysokość około 5 cm. Dokładne ustawienie
      wysokości koszenia jest bardzo ważne. Zbyt niskie koszenie obcina
      liście traw a więc powierzchnię asymilacji a pozostawia jedynie
      ogonki liściowe. To samo się dzieje jeśli pozwolimy trawie urosnąć
      zbyt wysoko! Wówczas ogonki osiągają kilka centymetrów i
      praktycznie po koszeniu zostają tylko one! Trawników w tym okresie
      nie wolno opryskiwać herbicydami nawet takimi do trawników jak np.
      Sterane!!!!!

      W pierwszym roku trawnik traktujemy delikatnie oraz, staramy się
      nie deptać go zbyt intensywnie. Jak powiadają Anglicy „dobry
      trawnik uzyskuje się po około 50-100 latach pielęgnacji”. Tak na
      serio prawidłowo pielęgnowany i często koszony trawnik wytwarza
      wytrzymałą darń po około trzech latach. Wówczas jest już odporny na
      intensywne użytkowanie, susze i inne destruktywne czynniki.

      Co z chwastami??
      Rada jest jedna, częste koszenie eliminuje większość chwastów!
      Większość jednorocznych chwastów będzie po drugim koszeniu
      zlikwidowana. Jeśli zaś jeszcze od czasu do czasu opryskamy go
      Sterane z chwastami damy sobie rade. Niestety najczęściej
      opryskujemy po koszeniu, co jest największym błędem i powoduje że
      chwasty nie chłoną prawie w ogóle środków przeznaczonych do ich
      niszczenia!! Należy opryskać trawnik przed koszeniem podczas suchej
      pogody i odczekać nawet 3-4 dni. Po tym okresie można go podlewać
      oraz kosić. Uporczywe chwasty najlepiej wycinać długim, ostrym
      narzędziem, starając się usunąć jak najdłuższą część korzenia. Nie
      powinno się ich wyrywać, gdyż w ten sposób niszczymy otaczające je
      trawy, a w powstałych lukach bardzo chętnie osiedlają się one
      ponownie.

      Darniowanie
      Na zakończenie wypada jeszcze dodać, że trawnik można
      założyć przez układanie pozyskanych w innym miejscu płatów darni.
      Darniowanie stosujemy w ogrodzie tylko na małą skalę, gdyż jest
      pracochłonne. Jednakże w niektórych wypadkach, np. gdy trzeba
      szybko stworzyć powierzchnię trawiastą lub uzupełnić zniszczony
      fragment trawnika, wyższość tej metody w porównaniu z siewem jest
      bezdyskusyjna! Darń jest sprzedawana w rolkach lub w kostkach. Oba
      rodzaje nie powinny być długo przechowywane w pryzmach (najwyżej
      dzień, dwa). Układamy je na przygotowaną jak opisałem wyżej
      powierzchnię, z tym ze na końcu całość posypujemy cienką warstwą
      odkwaszonego torfu i bardzo mocno moczymy. Należy zrobić to kilka
      razy aż podłoże będzie wyraźnie mokre i to nie tylko
      powierzchniowo! Dopiero teraz korzystając z szerokiego kawałka
      grubej sklejki na której stajemy aby nie zapadać się w grząską
      ziemię układamy kolejne warstwy trawnika. Metoda ta jest bardzo
      pracochłonna i nawet niewielkie kwadraty darni są bardzo ciężkie
      toteż darniowanie należy powierzyć specjalistycznej firmie. Jest to
      oczywiści najdroższy sposób założenia trawnika, ale efekt widać od
      razu.
      No to wypada życzyć owocnej pracy!
      Jerzy Woźniak

    • Oczywiście ten kretyński system znów uciął mi kawałek tekstu oto
      on:
      Nie denerwujmy się i początkowo nie uzupełniajmy pustych miejsc
      przez dosiewanie trawy, gdyż powodują niepotrzebne i niekorzystne
      zwiększenie udziału traw wcześnie kiełkujących ze stratą dla
      wartościowszych gatunków, kiełkujących później. Lepiej wiec wypić
      piwko na ganku lub pogadać z przyjaciółmi. Trawa kiełkuje powoli i
      nic tego nie przyspieszy.

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.