20.08.17, 21:37
Niejaki Norbert Blum opublikował a arXiv pracę, w której - jak twierdzi - udowodnił, że P≠NP.
Chodzi o znany problem matematyczny:
P versus NP problem

Tekst pracy:
arxiv.org/pdf/1708.03486.pdf
Edytor zaawansowany
  • 23.08.17, 19:55
    pomruk, bez komentarza autora taki wpis jest mało ciekawy.

"p nie równa się np" PLUS odsyłka do Wikipedii po angielsku.

• 23.08.17, 20:27
    Tak, zdaję sobie teraz z tego sprawę. Sam protestowałem gdy umieszczano takie lakoniczne notki. Cóż, moja wina, przyznaję.
    Nie jestem matematykiem ani informatykiem, bałem się popełnić jakieś głupstwo. Jednocześnie uważałem, że temat jest na tyle istotny, że zasługuje na wzmiankę. Potraktowałem go więc tak, jak się traktuje w TV doniesienia "na pasku". Jako "breaking news" - coś w rodzaju wpisu "z ostatniej chwili - bozon Higgsa wreszcie znaleziony!", nie zaś jako wpis typu "ziemniaki tuczą" plus link do portalu "Kuchnia Polska".
    Ponieważ jednak sam przyznałem "moja wina", postaram się jednak umieścić jakiś komentarz. Niech potem mnie krytykują i wytykają niewiedzę - trudno.
  • 23.08.17, 22:05
    OK, mój nieudolny komentarz:
    W matematyce czy informatyce problem klasy P to taki problem, który można rozwiązać nawet dla dużej ilości danych w "sensownym" czasie - tzw. czasie wielomianowym. Czas potrzebny do rozwiązywania coraz to bardziej skomplikowanych problemów rośnie, ale nie w "przerażającym" tempie.
    Natomiast problem klasy NP to taki problem, prawidłowość *rozwiązania* którego możemy sprawdzić w "sensownym czasie" - czasie wielomianowym.
    Dla przykładu - sprawdzenie, czy liczby 3, 7, i 23 dają po pomnożeniu 483, jest problemem klasy NP. Ale rozłożenie liczby 483 na czynniki niestety jest trudniejsze. Trudność w mnożeniu coraz większych liczb rośnie umiarkowanie, w rozkładaniu - w stopniu przerażającym.