Komentarze do artykułu

Matura 2009, język niemiecki - arkusze i rozwiązania

Do egzaminu maturalnego z języka niemieckiego podeszło ponad 63 tysiące uczniów, ale tylko 8 proc. z nich zmierzy się z poziomem rozszerzonym.

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego

Matura 2009, język niemiecki - arkusze i rozwią... Dodaj do ulubionych

  • 07.05.09, 14:48
    jak niemiecki rozszerzony ;p?
    Zaawansowany formularz
    • 07.05.09, 14:57
      ja uwazam ze sluchanie na podstawie bylo trudne, ten list to nawet spoko:)
    • 07.05.09, 15:22
      ROZSZERZONY Z NIEMCA - KWAS TYSIĄCLECIA.

      3 tekst do słuchania wzięli chyba z dupy, nic się nie dało usłyszeć, ostatnie zadanie śmiechu warte, nie do zrobienia.

      Ogólnie żal, panowie, w ostatnich latach nie uwzięliście się tak na maturzystów...
      • 07.05.09, 15:53
        ayumi69, popieram Cie w 100 %!!! Pojechali po bandzie z ostatnim zadaniem z
        czytania i sluchania;/. Jak sie nie udalo strzelic to okragle 0....
      • 07.05.09, 20:54
        ja uwazam ze bylo wszystko banalne :-)
      • 07.05.09, 23:52
        Jak sama nazwa wskazuje jest to poziom rozszerzony, a jeśli ktoś uważa, że
        znając kilka słów więcej po niemiecku może pisać poziom rozszerzony to wtedy
        wydaje mu się, że wszystko jest nie do zrobienia.
    • 07.05.09, 15:24
      wg mnie było całkiem, chociaż zaskoczyło mnie zadanie 2 :)
    • 07.05.09, 15:29
      a gdzie odpowiedzi do rozszerzonego ??
    • 07.05.09, 15:34
      a kiedy rozwiązania do rozszeżonego?????
    • 07.05.09, 15:41
      jakie mieliści odpowiedzi ?? ( poziom rozszerzony )
    • 07.05.09, 15:51
      to jednak prawda, ze arkusze maturale sie roznia! W moim przypadku odpowiedzi
      byly w zupełnie innej kolejności!!! mial ktos jeszcze tak???????
      • 07.05.09, 15:58
        ja też tak miałam. a już sie załamałam ze całe zadanie żle zrobiłam. a tu
        wszystko jest w innej kolejnosci
      • 07.05.09, 16:01
        tak ja tez mialam w innej kolejności ale grupy nie byly chyba mieszane ,
        ponieważ moje wszystkie kolezanki ktore pisaly w tej samej sali co ja mialy
        kolejnosc pytan i odpowiedzi ta sama ....
        • 07.05.09, 16:02
          u mnie byly mieszane :)
          • 07.05.09, 16:13
            no ale oni sprawdzajac bedą patrzec tylko na arkusz odpowiedzi. skad oni beda
            wiedziec ze czesc arkuszy jest inna??
            • 07.05.09, 16:20
              no wlasnie tez sie zastanawiam jak oni to robią??? wie ktos moze?
              • 07.05.09, 16:44
                na dole arkusza napisana jest grupa taką małą literką bynajmniej tak było na ang
                roz ;D

                później to pewnie segregują i dopiero idzie do spr
    • 07.05.09, 15:51
      Wie ktoś może co robią jak się napisze adres ??
      • 07.05.09, 16:04
        W jakim sensie napisałaś adres? W liście na podstawie? Jeśli tak, to w jakim
        kontekście? Podejrzewam, że obniżą ci o 1 lub 2 punkty.
        • 07.05.09, 16:06
          w liście, na górze po prawej stronie koło daty napisałam miejscowość
    • 07.05.09, 15:53
      Doooobra... A gdzie rozwiązania do zadań 6-9?
      • 07.05.09, 16:01
        Za jakiś czas powinny być.

        Pisze po raz drugi, bo jestem naprawdę zażenowana. Tak samo z gramatyki drugie
        zadanie - w ogóle żadnych słówek do wyboru. W poprzednich latach tak NIE BYŁO.
        Straszliwa rozbieżność pomiędzy poziomem rozszerzonym a podstawowym.
        Niesprawiedliwe ze strony panów "układaczy" tekstów, nieładnie. Nie wiem jak to
        nazwać. Czuję się oszukana, ponieważ człowiek spodziewa się innego materiału,
        podobnego do tego, którego się uczył, a nie rzadko zdarza się tak, że spotyka
        coś całkiem innego (jak dziś na rozsz.). Tylko temat z rozprawki był całkiem
        miły. 3 tekst do słuchania...ach, nie komentuję tego po raz drugi. Rodowity
        Niemiec by nie zrozumiał tekstu mówionego tak szybko. Mam nadzieję, że mimo
        wszystko poszło nam wszystkim dobrze. Oj, nieładnie panowie. Nieładnie...
        • 07.05.09, 16:47
          ayumi69 napisała:
          >Tak samo z gramatyki drugie zadanie - w ogóle żadnych słówek do wyboru.

          Bez przesady. To nie jest test IQ, tylko matura, gdzie trzeba wiedzieć. Jeżeli
          ktoś na dobrze zna niemiecki i potrafi myśleć, to z kontekstu jest w stanie
          uzupełnić lukę w zdaniu. Tam nie trzeba żadnych fraz, wymyślnych słówek i innych
          cudów. W tych lukach brakuje zazwyczaj przyimka albo czasownika posiłkowego
          itp., więc da się zrobić ;)


          ayumi69 napisała:
          > Rodowity Niemiec by nie zrozumiał tekstu mówionego tak szybko.

          Nieprawda, wielu rodowitych Polaków mówi bardzo szybko, co dla nich nie jest
          jakimś dużym tempem i jakoś się rozumieją. Jeśli chodzi o samo Leseverstehen -
          było całkiem znośne.

          Pozdrawiam
        • 07.05.09, 16:50
          Nie przesadzaj, że rodowity niemiec by nie zrozumiał. Ja nie jestem
          Niemką a nie miałam problemów.
    • 07.05.09, 16:04
      Wedug mnie podstawowy niemiecki był nawet prosty...
      • 07.05.09, 16:05
        W porównaniu z rozsz. był śmiesznie banalny... znowu to samo. Rozszerzenie
        trudnością Z DUPY, podstawa za prosta nawet na lekcje w szkole...
        • 07.05.09, 16:49
          Racja, podstawy w tym roku są proste. Chyba jesteśmy rocznikiem lajtowych matur.
          Przynajmniej ci, co zdają podstawy ;]
    • 07.05.09, 16:06
      czy nie uwazacie ze w strukturach leksykalno gramatycznych w 1 zadaniu
      podpunkcie 1.2 nie powinien zostac uzyty konj.plusq.? To zdanie ze on zrobil
      blad a ja nie bylo przeciez w czasie przeszlym. Na interii jest:
      1.2. Er hat den Fehler gemacht und ich nicht.

      An seiner Stelle würde ich den Fehler nicht machen.

      a ja to zrobilam:
      an seiner stelle hätte ich den fehler gemacht??
      • 07.05.09, 16:09
        Nie, powinno być tak jak podali. Poza tym gdzie masz nicht w swoim zdaniu?
        • 07.05.09, 16:15
          mala pomylka, zjadlam "nicht", ale chodzilo mi o sam czas. I chyba mam racje, bo
          na stronie gazety pl teraz sa rozwiazania od ekspertow z instytutu Goethego i
          oni uzyli Plusq.
          matura.gazeta.pl/matura/1,79505,6581659,Jezyk_niemiecki_poziom_rozszerzony_przykladowe_odpowiedzi.html
          • 07.05.09, 16:17
            Mi germanistka powiedziała, że powinno być tak jak w kluczu podali, ale być może
            dozwalają inną opcję. Jeśli tak, to pochwała dla szczęscia ;-)
      • 07.05.09, 16:53
        ich hätte den feler nicht gemacht.

        to porprawna odpowiedz, gdyz jak zuawazylas, chodzi tu o zdanie odnoszace sie do
        przeszlosci.

        mowiac
        ich würde den feler den nicht machen

        mamy na mysli czas teraznieszy badz przyszly, w zaleznosci od kontekstu.
        w potocznym niemieckim czesto slyszy sie te konstrukcje zdaniowa rowniez w
        odniesieniu do przyszlosci, jednak takie zastosowanie nie jest zgodne z
        oficjalnymi zasadami jezyka niemieckiego.

        mozesz to sprawdzic piszac email z zapytaniem do dowolnego instytutu
        germanistyki w niemczech.
        az wstyd, ze na maturze popelnili taki blad!

        Mit den lieben Grüßen
        • 07.05.09, 19:12
          mlotek_na_kaczki napisała:

          > > Mit den lieben Grüßen

          A którymi konkretnie?
          Liebe Grüße
          o. mit lieben Grüßen (m. E. selten)


          --
          to ja użyłam po raz pierwszy termin "syndrom baby born" :-)
          • 08.05.09, 10:26
            np. z tymi:
            www.phraseo.de/phrase/7023295.html
            widze, ze jeszcze musisz doszlifowac niuanse:)

            Mit den besten Grüßen aus Düsseldorf
    • 07.05.09, 16:28
      WItam mam ważne pytanie.

      Gdy pisaliśmy mature podstawową z Niemca podczas odtwrzania
      dwukrotnie płyty jedna z osób kaszlała (ale nie tak pojedyńczo tylko
      ciągle) Nie dało się usłyszeć fragmentów tekstu. Wiadomo ze podczas
      egzaminu powinna być cisza. Przez to dużą część osób nie mogła sie
      skoncentrować na 3 zadaniach "ze słuchu" Czy można gdzies zgłosić
      taki przypadek?
      • 07.05.09, 19:41
        Tak. W ciągu dwóch dni możesz napisać wniosek do OKE o unieważnienie egzaminu.
    • 07.05.09, 16:29
      WItam mam ważne pytanie.

      Gdy pisaliśmy mature podstawową z Niemca podczas odtwrzania
      dwukrotnie płyty jedna z osób kaszlała (ale nie tak pojedyńczo tylko
      ciągle) Nie dało się usłyszeć fragmentów tekstu. Wiadomo ze podczas
      egzaminu powinna być cisza. Przez to dużą część osób nie mogła sie
      skoncentrować na 3 zadaniach "ze słuchu" Czy można gdzies zgłosić
      taki przypadek?
      • 07.05.09, 16:42
        Tak i chcesz powtarzac maturę w póxniejszym terminie? Kiepskiej
        baletnicy przeszkadza rąbek u spódnicy.
  • Powiadamiaj o nowych wpisach

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.