Dodaj do ulubionych

[Wawa] Grudniowa rewolucja tramwajowa

26.11.05, 03:00
Za niecały miesiąc zmienią się trasy większości linii. Z niektórymi się
pożegnamy, za to na pozostałych tramwaje będą kursować częściej i nareszcie
przestaną podjeżdżać na przystanki stadami

Tak ogromnych przetasowań nie było od lat. Dotyczą ponad 20 linii. Dotarliśmy
do projektu przygotowanego przez Zarząd Transportu Miejskiego, który ma wejść
w życie za niecały miesiąc.

Około 20 grudnia planowane jest otwarcie gotowych już torów tramwajowych z
Nowego Bemowa na Piaski. Pojadą tamtędy trzy linie: 2, 13 i 35.

Dla wielu pasażerów świętem może być powrót "czwórki" na trasę sprzed lat - z
Mokotowa na Stalową na Pradze. W 2001 r. wyprostowano trasę tej linii, bo jak
dowodził Zarząd Dróg Miejskich tramwaje skręcające z pl. Bankowego na Trasę
W-Z blokowały przejazd samochodom. Na nic zdały się pikiety i setki listów,
którymi mieszkańcy zasypywali urzędników. Miejski inżynier ruchu Janusz Galas
nadal ma wątpliwości. - O tym, czy ta linia wróci na starą trasę, musi
zdecydować prezydent Andrzej Urbański - powiedział nam w piątek. Gdy
zadzwoniliśmy do prezydenta, powiedział, że jest za granicą i nie będzie
rozmawiać na ten temat. Decyzję ma podjąć na początku przyszłego tygodnia.

Przesądzone są za to losy kilku linii. Jak się dowiadujemy, ZTM przymierza się
do likwidacji 12 (Nowe Bemowo - al. Zieleniecka), 23 (Nowe Bemowo - Stalowa),
29 (Piaski - Banach), 44 (pl. Narutowicza - Gocławek) i 45 (Potocka -
Banacha). W zamian część tramwajów miałaby jeździć na dłuższych trasach, a
także o wiele częściej niż teraz. Np. dziewiątka czy 24 na przystankach w Al.
Jerozolimskich w godzinach szczytu pojawiłyby się co pięć minut, a w południe
co siedem i pół minuty. Podobnie linia 26 na Trasie W-Z i Grochowskiej oraz
jedna z linii kursujących z południa na północ miasta.

Na ulicach znowu pojawiłyby się jednowagonowe tramwaje, czyli tzw. solówki.
Wyruszą na trasy mniej obciążonych linii: 20, 21 i 27. - Wkrótce zaczną się
przygotowania do wysłania ich na tory. Nie tylko trzeba będzie rozczepić
tramwaje, ale też zamontować lusterka w wagonach, które jeździły jako drugie i
zlikwidować sprzęg, który łączył wagony. Mógłby być niebezpieczny - mówi
Robert Człapiński z działu nadzoru ruchu ZTM.

Na temat całej rewolucji pracownicy ZTM nie chcą się na razie oficjalnie
wypowiadać. Twierdzą, że nie wszystko jest jeszcze dopięte na ostatni guzik. -
Wciąż szlifujemy ten projekt. Ostateczne trasy powinny być gotowe w przyszłym
tygodniu - obiecuje Grzegorz Dziemieszczyk z działu planowania przewozów.
Urzędnicy nie chcą też powiedzieć, czy przy okazji rewolucji tramwajowej trasy
zmienią też autobusom.

Nowe trasy tramwajów

1 - z Annopola zamiast na Nowe Bemowo od al. "Solidarności" Towarową i
Grójecką na pl. Narutowicza (zastąpi tam 32)

2 - z Żerania Wsch. przez Piaski i Nowe Bemowo na Koło

3 - z Gocławka skrócona na Annopol (zamiast 25)

4 - z Wyścigów przez pl. Bankowy i pl. Wileński na Stalową (teraz do Potockiej)

6 - z Gocławka do Huty przez Mickiewicza i Słowackiego (zamiast przez d. rondo
Babka)

7 - z Kawęczyńskiej do pętli przy Banacha (dziś na Okęcie)

13 - z Kawęczyńskiej przez centrum i Nowe Bemowo nową trasą i Nocznickiego do Huty

19 - z Piasków tylko do stacji metra Wilanowska (a nie na Wyścigi)

20 - z Boernerowa do pl. Narutowicza (zamiast do pętli przy Banacha)

24 - z Gocławka na Nowe Bemowo (połączenie z 12)

25 - z Okęcia wydłużona na Żerań Wschodni (zamiast 3)

27 - od pętli przy Cmentarzu Wolskim do Potockiej (zamiast Marymoncką do Huty)

32 - z Annopola na Nowe Bemowo (zastąpi 1)

35 - z Nowego Bemowa przez Piaski i centrum do pl. Narutowicza (zamiast na
Mokotów)

36 - z Marymontu na Wyścigi (zamiast na Ochotę)

Do likwidacji

12 (połączenie z 24), 23, 29, 44, 45, 46

Bez zmian

8 (Wiatraczna - os. Górczewska)

9 (Gocławek - Okęcie)

10 (Służewiec - os. Górczewska)

15 (Huta - Okęcie)

16 (Rakowiecka - Żerań FSO)

17 (Huta - Służewiec)

18 (Żerań FSO - Służewiec)

21 (Wiatraczna - Żerań FSO)

22 (Wiatraczna - Huta)

26 (Wiatraczna - os. Górczewska)

33 (Wyścigi - Huta).
serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34309,3035053.html?as=2&ias=2
--
Władysławowo & Mierzeja Helska
-----
I duszę, i ciało schowam....
Edytor zaawansowany
  • jerzy-j 26.11.05, 11:26
    Dużo tego. Ciekawią mnie tylko częstotliwości - przede wszystkim tych linii,
    którymi czasam jeżdżę czyli 4 i 36 (d. 35) - po ostatnim zawieszeniu 35 nie
    wzrosła częstotliwość czwórki, więc może przymierzali się do jakiegoś
    szatkowania i chciali sprawdzić jak to by wyglądało... :/
  • tm51 26.11.05, 12:42
    10/15/15 dla wiekszości linii
    --
    Piaseczno
  • geograf 26.11.05, 14:14
    Wpierw niech podadzą częstotliwości, szczególnie linii jednowagonowych, później można zabrać się do oceniania...


    --
    "...mój gród-to Łódź,/To moja kolebka rodzinna,
    Niech sobie Ganges,Sorrento,Krym
    Pod niebo inni wynoszą,/A ja Łódź wolę."
  • wielbicielztm 26.11.05, 16:22
    27 zapewne 10/15/15
    20 zapewne 20/30/30

    21? hmmmmmm, trudno powiedzieć
  • wielbicielztm 26.11.05, 16:50
    Nie żartuj. Tam jest spora nadpodaż mimo to!
  • sloggi 26.11.05, 16:54
    Oczywiście, że jest nadpodaż. Linię projektowano dla 35 tysięcznej załogi FSO.
    ZTM do dziś nie stworzył z Żerania FSO węzła przesiadkowego i już chyba nie
    stworzy. Abstrahując od rozkładu 705, po zbyt dużą ilość przystanków linii typu
    5xx na Modlińskiej. Nadal nie do pomyślenia dla Tarchominersów jest przesiadka
    do tramwaju przy FSO.
    --
    Władysławowo & Mierzeja Helska
    -----
    I duszę, i ciało schowam....
  • zaciszanin 26.11.05, 18:29
    Jeśli chodzi o nowe trasy dla linii tramwajowych, to w skali 1-10 zmiany oceniam
    na 9. Dlaczego nie na 10? Przez linię 6, która ominie Arkadię, a z Pragi do
    metra będzie jechać dłużej.
  • wielbicielztm 26.11.05, 22:46
    Tutaj potrzebna by była jeszcze jakaś nowa linia. Obecna trasa "szóstki" jest bardzo dobra, ale stara trasa też była bardzo dobra. Trudno wybrać.

    Dobrze, że jedynka będzie bardzo często. Niemniej jednak brakować będzie połaczenia z Arkadią.
  • geograf 27.11.05, 01:34
    Szczerze?
    Nie dosyć, że zabiera się połączenie z Ochotą w postaci "45", to jeszcze odbiera się Marymonckiej bezpośredni dojazd na ochotę w postaci "27". To wszystko okraszone jednowagonowym "27"- ja tu widze chęć ukręcenia łba tej linii, a przede wszystkim tłok:/
    Z dwóch linii zostanie jedna. To nie może się inaczej skończyć...

    --
    "...mój gród-to Łódź,/To moja kolebka rodzinna,
    Niech sobie Ganges,Sorrento,Krym
    Pod niebo inni wynoszą,/A ja Łódź wolę."
  • sloggi 27.11.05, 01:37
    27 nie jedzie na Ochotę.
    A swoją drogą powinno zostać skrócone nie do Potockiej tylko do AWF. Tyle, że
    wówczas tory na Potockiej zardzewieją.
    Sugerujesz, że 45->29?
    --
    Władysławowo & Mierzeja Helska
    -----
    I duszę, i ciało schowam....
  • geograf 27.11.05, 01:41
    sloggi napisał:

    > 27 nie jedzie na Ochotę.

    I w tym cały szkopuł.
    Po tym maksymalnym skróceniu ludzie będą dojeżdzać pod Arkadie i czekać na 22 lub 27. Z tym,że to pierwsze na pewno będzie o wiele czesciej jeżdziło i podjeżdżało na sam Plaz Zawiszy, czyli o niebo atrakcyjniejsze miejsce.

    > A swoją drogą powinno zostać skrócone nie do Potockiej tylko do AWF. Tyle, że
    > wówczas tory na Potockiej zardzewieją.

    Oj tak. A bo to jedyna nieużywana pętla będzie? Przy Zielenieckiej nie zardzewieją? Przy AWFie nie rdzewieją? itp. itd...

    > Sugerujesz, że 45->29?

    Myślę,że ew. nowe 27 bedzie wyjątkowo "słabą" linią...


    --
    "...mój gród-to Łódź,/To moja kolebka rodzinna,
    Niech sobie Ganges,Sorrento,Krym
    Pod niebo inni wynoszą,/A ja Łódź wolę."
  • projek 28.11.05, 11:09
    Ciekaw jestem jak 15ka pomieści studentów dojeżdżających z Ochoty na Politechnikę. Może być niewesoło, chyba że częstotliwośc będzie przyzwoita.
  • wielbicielztm 28.11.05, 12:16
    Pomoże jej w tym ruszające z Naruciaka 35. Przyznaję jednak, że może być cięzko, bo obecnie 15 i 36 mimo poprawionej koordynacji rozkładów jazdy słabo sobie radzą i czasem tłok jest niesłychany.
  • projek 28.11.05, 13:41
    wielbicielztm napisał:

    > Pomoże jej w tym ruszające z Naruciaka 35. Przyznaję jednak, że może być cięzko
    > , bo obecnie 15 i 36 mimo poprawionej koordynacji rozkładów jazdy słabo sobie r
    > adzą i czasem tłok jest niesłychany.

    Niby tak ale nie ma konkretóqw cz 35 bedzie jechało na Nowe Bemowo przez Piaski Filtrową/Jana Pawła czy może Grójecka/Okopowa. Jeżeli ten drugi waruiant to tak "śrenio na jeża" się polepszy.
  • wielbicielztm 28.11.05, 13:57
    To akurat wiadomo. Pojedzie z Nowego Bemowa przez Piaski, Broniewskiego, JPII, Stawki, Marszałkowską - Nowowiejską, itd. do Naruciaka. Częstotliwość typowa: 10/15/15, więc raczej pogorszenia się nie spodziewam. Co najwyżej tutaj akurat się nie polepszy za bardzo. Ale też i nie pogorszy.
  • zetkalg 29.11.05, 23:03
    Co do koordynacji, o to jak to bedzie wygladac:
    Logicznie myśląc w Al. Jerozolmiskich 9 powinna byc skoordynowana z 7 i 25 (1
    linia co 5 i 2 co 10), na gocławku 9 powinna byc skoordynowana z 24 (2 linie co 5)
    Z tego wynika ze 7 i 25 przyjada razem z 24. W Al. Jerozolimskie wjedzie
    nieskoordynowana z nimii 8 (bo bedzie "podpięta" do rozkładów 10 i 26. Jedynie
    bedzie mozna skoordynowac ja z 22. Ale co z koordynacja 22 i 33 na Hucie wtedy.
    Klops. Wtedy albo tu albo. jesli wybierze sie Wawrzyszew, totalny groch z
    Kapusta. otzrmamy wtedy mozliwosc nastepujacego stada: 7, 24, 8, 22... Bez
    komentarza. w dodatku tylko 48 kursów na godz. Mało!
    Teraz odcinek Okęcie-Zawiszy. 15 powinna byc uzupełnieniem koordynacji z 9 i 25
    po skróceniu do Banacha 7. Zakładamy że tak będzie. Chwilowe pokazanie
    kolejności układania rozkładów jazdy:
    3 i 6 z 26, 26 z 13 i 32, 13 i 32 z 24 24 wkracza w aleje, a dalej jak wyzej 24
    i 9, 9 i 7 wraz z 25.
    do 8 i 21 musi być doklejone 21 , bo inaczej nie wejdą na Wiatrak. rozleci sie
    koordynacja z 6. do 21 bedzie mogło byc tylko 16 dopasowane
    Na marszałkowskiej zgrane moga byc tylko 4, 18, 36 natomiast 15 i 35 beda
    musiały pojechac niezgrane z nimi> jezeli 15 ma byc zgrane na Marymonckiej to
    nie moze byc zgrane na Okęciu. Bo: 17 co 5 minut ze Służewca musi byc zgrana z
    33 a te z kolei z 19. A wiec zeby dopasaowac sie do 17 na Marymonckiej trzeba
    koordynowac linie 15 z 17 a nie z 9. ^ wleci nie zgrana na Bielany, bo
    koordynacja jest juz z linią nr 3.
    I to był krótki skrót tego jak to powinno wyglądać
    Stada na Marymonckiej, i w Al. jerozolimskich. Bałagan
  • pawciod 30.11.05, 15:17
    Wszystko pięknie, ale zakładasz wszędzie koordynację 1:1, a przecież może być
    takie 2:3. Wówczas zamiast dwóch stad masz wszystko mniej więcej równo
    porozkładane. (vide obecnie na Marszałkowskiej)
    I pogubiłem się w Twoim rozumowaniu. Przecież koordynacja linii w Al.
    Jerozolismkich nie wyklucza koordynacji linii w Al. Jana Pawła II. Wszystko
    zależy od tego, która linia w ciągu pójdzie pod nóż jako pierwsza. Poza tym przy
    tak rozbudowanym systemie torów, gdzieś się sprawa musi rypnąć. Sęk w tym, by
    dobrać najmniej szkodliwą opcję.
    --
    ZTM broni
    ZTM radzi
    ZTM nigdy nas nie zdradzi!
  • pawciod 28.11.05, 17:44
    Moje uwagi są następujące:
    Można już było nie zmieniać układu na Marszałkowskiej czyli zostawić 36 na
    Nowowiejskiej i 35 na Puławskiej. Będą się ludzie mylić, a o 36 już pewnie
    większość zapomniała. I nie wiedzieć dlaczego 35 ma kończyć na Narutowiwczu,
    skoro na Banacha będzie miejsce.
    25 będzie miała monstrualny rozkład i ogromną ilość brygad, bo zakładam, że jak
    9 będzie kursować co 5/7,5 minuty.
    27 można spisać na straty, zwłaszcza, że 17 ma kursować dwa razy częściej niż
    obecnie.
    Generalnie oceniam układ zmian na jakieś 5+ w skali szkolnej. Przede wszystkim
    za odwagę we wprowadzaniu.
    --
    ZTM broni
    ZTM radzi
    ZTM nigdy nas nie zdradzi!
  • e-tam 30.11.05, 00:06
    Pewnie nie udało się skoordynować 35 i 19. Albo uznali, że nie potrzeba dwóch
    linii z Broniewskiego na Puławską.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka