Dodaj do ulubionych

Konwersja obrazów z CMYK na RGB

18.06.17, 18:17
Mam dwa pytania na temat:

1. Miałem kilka obrazków do połączenia w jeden i zrobiłem to w Corel PHOTO-PAINT (wersja 9), ale nieopatrznie w trybie kolorów CMYK (pierwotne obrazki były w RGB). Mam teraz ostateczny plik .cpt w trybie CMYK (po edycji typu łączenie, kadrowanie itp.). Czy jeśli zamienię w Corelu tryb kolorów na RGB i wyeksportuję do JPG-a, to jakość będzie gorsza niż gdybym jeszcze raz połączył te obrazki, robiąc wszystko od samego początku w trybie RGB i na końcu też eksportując do JPG-a?

2. Tak samo robiłem wcześniej i tam mam już niestety tylko pliki .jpg (bez oryginalnych plików .cpt). Czy gdybym w Corelu PHOTO-PAINT zmienił w tych JPG-ach tryb z CMYK na RGB, to przywrócę w ten sposób kolory właściwe dla RGB? W sieci wyczytałem, że nie powinno się tak robić ze względu na pewną utratę informacji o kolorach przy konwersji z RGB do CMYK, tymczasem po paru przykładach widzę, że u mnie na komputerze kolory wyglądają dość dobrze. Nie wiem jednak, jak obrazki będą wyglądać na innych komputerach, mogę też czegoś nie zauważać. Jak to ogólnie jest?

Czy ktoś zorientowany w tych kwestiach potrafiłby mi objaśnić te sprawy?
Edytor zaawansowany
  • 18.06.17, 22:04
    1. Faktycznie, konwersja z RGB ma CMYK związana jest z pewnym zawężeniem palety barw.
    Jaskrawe odcienie zieleni, błękitu a nawet czerwieni będą nieco zgaszone. CMYK nie potrafi ich wydrukować.
    Sama konwersja w drugą stronę zwykle niczego nie poprawi. Może trochę popsuć żółci.

    2. Pliki JPG są z zasady w RGB. Ale jeśli docelowo grafika będzie wyświetlana na monitorze,
    a u ciebie jest akceptowalnej jakości i monitor jest w miarę dobry, to nie ma powodu,
    żeby na innych monitorach też nie była akceptowalna. Jeśli ktoś ma kiepski monitor,
    to zawsze będzie miał obraz słabszej jakości, jakbyś się nie wysilał przy obróbce.


    Generalnie źródła w RGB (w tym zdjęcia i skany .JPG) najlepiej obrabiać bez zbędnej konwersji.
    Kiedyś była zalecana przy przygotowaniu materiałów dla poligrafii, ale aktualnie drukarka czy ploter
    lepiej i bardziej powtarzalnie radzą sobie z konwersją kolorów niż program graficzny.
  • 18.06.17, 22:58
    Dzięki za odpowiedź. Jednak nie do końca napisałeś to, o co mi chodziło.
    Napisałeś: "Sama konwersja w drugą stronę zwykle niczego nie poprawi. Może trochę popsuć żółci" i dalej: "Ale jeśli docelowo grafika będzie wyświetlana na monitorze, a u ciebie jest akceptowalnej jakości i monitor jest w miarę dobry, to nie ma powodu, żeby na innych monitorach też nie była akceptowalna. Jeśli ktoś ma kiepski monitor, to zawsze będzie miał obraz słabszej jakości, jakbyś się nie wysilał przy obróbce". Zauważyłem, że dużo zależy od programu, w jakim ogląda się obraz. Na przykład (u mnie) kolory w CMYK są bardzo zniekształcone w IrfanView. Po konwersji JPG-ów do RGB kolory są już prawie naturalne, tzn. takie jak wcześniej np. w Corel PHOTO-PAINT albo w Photoshopie (które mają lepsze zarządzanie kolorami). Czyli tak jakby jednak konwersja CMYK na RGB coś poprawiała. Ale czy te kolory nie są uboższe w stosunku do tego, jakbym od samego początku obrabiał plik w RGB - trudno mi ocenić.

    Interesuje mnie też, jaki charakter mają pliki Corela z rozszerzeniem .cpt - czy jest to format stratny, czy bezstratny w stosunku do oryginału? Jeśli to drugie, to po zapisaniu obrazu w trybie kolorów CMYK z tym rozszerzeniem powinno chyba być możliwe odzyskanie kolorów w trybie RGB?
  • 19.06.17, 00:19
    Nie mam na swoim komputerze Corela i musiałbym go zainstalować, żeby sprawdzić
    i stworzyć jakieś pliki .cpt, bo na szybko nie znalazłem odpowiedniego konwertera.

    Na chłopski rozum wydaje się, że pliki .cpt nie powinny mieć kompresji stratnej.
    Ale to nie znaczy, że stratny format .jpg nie będzie w nich zagnieżdżony,
    a zamiast tego skonwertowany do jakiegoś bezstratnego formatu.

    A tego co mi wiadomo IrfanView wyświetla starsze wersje plików .cpt, więc być może
    korzysta z zawartych w nich informacji i wyświetlany obraz wygląda podobnie do
    postaci wydrukowej w CMYK, a nie źródłowej w RGB. Do sprawdzenia.

    Jeśli możesz podrzucić mi plik .cpt do sprawdzenia lub podać używaną wersję Corela,
    to sprawdzę, skąd się wziął taki efekt. U siebie możesz na próbę wydrukować .jpg i .cpt
    zeskanować i porównać.
  • 19.06.17, 13:46
    wariant_b napisał:

    > A tego co mi wiadomo IrfanView wyświetla starsze wersje plików .cpt, więc być m
    > oże
    > korzysta z zawartych w nich informacji i wyświetlany obraz wygląda podobnie do
    > postaci wydrukowej w CMYK, a nie źródłowej w RGB. Do sprawdzenia.

    W IrfanView wyświetlam oczywiście pliki .jpg (po wyeksportowaniu w PHOTO-PAINCIE do tego formatu) i na takich plikach jako wersji ostatecznej mi zależy. Nawiasem mówiąc, mój IrfanView (jedna z najnowszych wersji programu) wyświetla pliki .cpt tylko w wersji 6.0, podczas gdy ja korzystam z Corela PHOTO-PAINTA w wersji 9 i tych plików nie chce otworzyć.

    Generalnie chodzi mi nie tyle o sprawdzenie wyglądu plików na komputerach (wiadomo, że mogą one inaczej wyglądać u różnych osób) czy także po wydruku, ale o pewne uniwersalne prawidła dotyczące konwersji pomiędzy trybami CMYK i RGB. Co z tego, że u mnie czy u Ciebie plik może wyglądać dobrze (nawet przez przypadek), jak np. za kilka lat gdy zmienię komputer albo o innych osób jego wygląd będzie zupełnie inny? Może są na tym forum osoby mające doświadczenie z grafiką, drukarstwem itp.?
  • 22.06.17, 00:01
    tomnisz napisał(a):
    > W IrfanView wyświetlam oczywiście pliki .jpg (po wyeksportowaniu w PHOTO-PAINCIE

    I tu Photo-Paint mocno mnie zaskoczył - faktycznie eksportuje pliki .JPG w CMYK.
    A po wczytaniu do IrfanView i ponownym zapisaniu jako .JPG (oczywiście już RGB)
    obraz przypomina ten z Corela. Podobnie zachowuje się jeszcze paint.net.
    Z innych popularnych programów obrazy mają tonację barwną zbliżoną do źródła
    i typową dla RGB, ale z utratą jakości.

    Kiepsko wyglądają eksporty z Corela 9 do .PSD. A sam format Photo-Painta jest
    mało popularny. Nie udało mi się znaleźć popularnego programu graficznego,
    który pozwoliłby łatwo zapisać .JPG z paletą kolorów CMYK.

    > o pewne uniwersalne prawidła dotyczące konwersji pomiędzy trybami CMYK i RGB.

    Uniwersalna zasada jest taka, że korzystamy z takiej przestrzeni barwnej,
    jakiej wymaga od nas publikacja prac. Za czasów Corela 9 był to głównie CMYK,
    obecnie jest to sRGB. Być może niedługo będzie to Adobe RGB (1998).

    > za kilka lat gdy zmienię komputer albo o innych osób jego wygląd będzie
    > zupełnie inny?

    Oczywiście - nowe monitory będą miały coraz szerszy gamut, co zapewne pozwoli
    korzystać z przestrzeni Adobe RGB, więc dotychczasowe fotki będą wyglądały
    nieco nienaturalnie, jeśli nie przestawimy monitora do trybu bliższego sRGB.
    Twoje prace będą miały żywsze kolory. Ale da się na nie patrzeć.
  • 22.06.17, 21:39
    wariant_b napisał:

    > I tu Photo-Paint mocno mnie zaskoczył - faktycznie eksportuje pliki .JPG w CMYK
    > .
    > A po wczytaniu do IrfanView i ponownym zapisaniu jako .JPG (oczywiście już RGB)
    > obraz przypomina ten z Corela.

    To samo można zrobić w PHOTO-PAINCIE. Nie wiem, jakie algorytmy kompresji JPG-ów ma IrfanView, ale wydaje mi się, że Corel ma lepsze. IrfanView to głównie przeglądarka grafiki, a PHOTO-PAINT - program do jej obróbki. W PHOTO-PAINCIE, z tego co zauważyłem na swoich przykładach, obraz po konwersji z CMYK na RGB ma prawie takie same barwy jak oryginał w trybie RGB (tylko odrobinę chłodniejsze).

    Raczej już wiem, co zrobię. Obrazy z pierwszego pytania poskładam jeszcze raz (tym razem od początku w trybie RGB), z drugiego - zostawię w "oryginalnym" trybie CMYK (żeby nie tracić więcej informacji w wyniku obróbki) i będę obrabiał w przyszłości w zależności od potrzeb.

    Jeszcze taka jedna rzecz od długiego czasu mnie zastanawia. Dlaczego dowolny plik .jpg po choćby najmniejszej obróbce (np. w PHOTO-PAINCIE) typu kadrowanie bardzo mocno zyskuje na wadze (czasem nawet 2-3-krotnie)? Nawet spore przycięcie pliku powoduje, że jego waga mocno rośnie (np. z 10 do 25 MB). Inaczej mówiąc, żeby waga pliku po obróbce była taka sama, trzeba go zapisać z dość dużą kompresją (np. 80%). A przecież powinno być na odwrót, tzn. mniejsze rozmiary pliku w pikselach to mniejsza waga. Potrafiłbyś to wytłumaczyć?
  • 22.06.17, 23:21
    > To samo można zrobić w PHOTO-PAINCIE.

    Wydaje mi się, że nie. Photo-Paint nie pytał mnie, jaki .JPG wyprowadzić
    i w trybie CMYK zawsze wyprowadzał CMYK, a w trybie RGB też tylko RGB.
    Ponowna zmiana trybu w Corelu z CMYK na RGB powodowała u mnie większe zmiany
    tonalne i obrazek wyeksportowany do .JPG sprawiał gorsze wrażenie niż oryginał.

    > ... ale wydaje mi się, że Corel ma lepsze.

    Corel 9 jest jeszcze z ubiegłego stulecia. Aparaty cyfrowe dopiero się zaczynały,
    miały śmiesznie niskie rozdzielczości, a do publikacji zdjęcia się skanowało.
    Od tego czasu jednak biblioteki graficzne trochę poszły do przodu, więc chyba
    i stosowane algorytmy kompresji są lepsze niż dawnej.

    > z drugiego - zostawię w "oryginalnym" trybie CMYK (żeby nie tracić więcej informacji
    > w wyniku obróbki) i będę obrabiał w przyszłości w zależności od potrzeb.

    Ten pomysł też ma wadę - zobacz na licznik czasu otwierania pliku w IrfanView,
    gdzie .JPG w CMYK otwiera się znacznie dłużej i zobacz, jak wygląda .JPG
    otwarte w innych programach graficznych - u mnie ze sprawdzanych programów
    tylko Irfan i paint.net pokazywały tego CMYK-a bez widocznej przeróbki na RGB,
    niekiedy mocno zafałszowanej. W przeglądarkach .JPG w CMYK wypadały kiepsko.

    Poza tym .JPG z CMYK będzie znacznie większy ponieważ opis koloru jest tu
    32-bitowy a nie 24-bitowy. A czarna składowa jest przy wyświetlaniu, odmiennie
    niż w druku, absolutnie do niczego nie potrzebna. To zero kolorów, a nie 100%.

    Otwórz obrazki z CMYK-iem w Irfanie i zapisz je ponownie z innymi nazwami.
    Będą w RGB i mniejsze. A jak dołożysz optymalizację, to sporo mniejsze.
  • Gość: 802.11n IP: 207.244.86.* 19.06.17, 08:44
    CPT to oczywiście format bezstratny (odpowiednik photoshopowego .psd).
  • 19.06.17, 13:49
    Czy to też oznacza, że w plikach .cpt można do woli zmieniać tryb kolorów z RGB na CMYK i na odwrót do momentu wyeksportowania do innego formatu i nie będzie to miało wpływu na wygląd kolorów w plikach np. .jpg?

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.