Dodaj do ulubionych

Porty Lotnicze kochają Nową Iwiczną

17.09.15, 17:56
Drodzy Sąsiedzi.
czy ktoś z Was zauważył, że w ostatnim czasie starty samolotów niemal non-stop odbywają się w naszym tj. południowym kierunku.
Dziś ( czwartek) to już siódmy dzień Z KOLEI, w którym od 6.15 prawie przez cały dzień słychać warkot silników. Ostatnio , w sierpniu przez prawie trzy tygodnie z rzędu, od samego rana samoloty startowały w stronę Piaseczna, a więc nad naszymi oknami.
Czy ktoś z was wie jaka jest tego przyczyna i dlaczego ta zachodnia strona ( Pruszków, Ursus) jest ostatnio taka " uprzywilejowana"? Czy Państwa nie denerwuje ten stały, uciążliwy hałas?
A może mamy w naszym gronie jakiegoś prawdziwego eksperta, który będzie umiał mi faktycznie wytłumaczyć dlaczego Porty mają gdzieś dywersyfikację startów, które przecież generują znacznie większy hałas niż lądowania.
Dodam, że zdaję sobie sprawę z faktu, że starty powinny odbywać się "pod wiatr", jednak nikt chyba nie zaprzeczy , że oprócz wyjątkowych kilku deszczowych dni, od dobrych kilkunastu tygodni mamy pogodę jak na zamówienie, (a drobne różnice w sile wiatru nie mają dla nowoczesnych statków powietrznych żadnego znaczenia).
A więc organizacja startów powinna odbywać się z poszanowaniem każdej strony, której dotyka ta wątpliwa przyjemność, jakim jest sąsiedztwo lotniska.
Co Państwo myślą na ten temat??
Edytor zaawansowany
  • pw47 18.09.15, 10:43
    Taka zmiana kierunku startów była do tej pory spowodowana remontami pasów startowych Okęcia. Co się zmieniło w tym roku ? W zasadzie cały sierpień to bezustanny huk, ostatni tydzień także. Czy to faktycznie remont czy też nowa 'moda' Okęcia ? Pozdr
  • basiunia1981 18.09.15, 11:19
    Moj maz jest kontrolerem na Okęciu, poproszę zeby wieczorem odpowiedział dokładnie jakie czynniki sie składają na to, ze startują nad nami akurat.
  • takamalaiwiczanka 18.09.15, 11:40
    @basiunia1981-dziękujemy, myślę, że wszyscy będziemy wdzięczni za takie informacje i logiczne uzasadnienie, bo ja na razie takiego nie widzę. Jak słusznie zauważył pw47 cały sierpień to nieustanny huk, a nie słyszałam o żadnym remoncie na Okęciu. Wydaje się, że na podstawie prognoz meteorologicznych, które na lotnisku robi się nieustannie, można w miarę sprawiedliwie zaplanować takie starty i co najwyżej zmieniać je w sytuacji wyjątkowej. @basiunia1981 jeśli jest to możliwe, to spytaj proszę męża kto odpowiada za takie planowanie - nie chodzi mi o konkretna osobę, ale o komórkę/wydział w PPL. dziękuję bardzo. Pozdrawiam
  • basiunia1981 18.09.15, 14:52
    Witam,

    Z racji wykonywanego zawodu chetnie udzielę edukowanej odpowiedzi na nurtujące sąsiadów pytanie. Zaznaczam na wstępie, ze mi rownież doskwiera hałas samolotów a mimo to mieszka mi sie w NI bardzo dobrze. Poprostu wiem, ze hałas tej okolicy bedzie towarzyszył jeszcze długo i to akceptuje.

    Jaki warunek dyktuje kierunek startu samolotu?

    Kierunek startu samolotu uzależniony jest głownie od kierunku wiatru. Samoloty startują i laduja pod wiatr. Wiatr wiejący "w dziob" powoduje, ze operacja startu lub ladowania jest znacznie bezpieczniejsza.

    Dlaczego samoloty przez całe dnie/tygodnie/miesiące startuja nad Iwiczna?

    Jeżeli wiatr wieje z kierunków wschodnich lub południowych to preferowany kierunek do startu jest na Nowa Iwiczna. Najcześciej wiatry wschodnie lub południowe wieją w okresach letnich (napływ ciepłych mas powietrza) i często maja charakter ciągły-długotrwały, tzn. taki kierunek wiatru potrafi utrzymywać sie tygodniami z krótkimi tylko przerwami przy przechodzeniu frontów atmosferycznych. Za to w okresie zimowym dominują wiatry północne lub zachodnie czego efektem dla nas jest mniejsza ilośc startów, za to wiecej samolotów ładujących nad Mysiadlem.

    Czy samoloty nie moglyby startowac z wiatrem "w ogon" w nocy i nad ranem zeby nas nie budzić?

    Zalogi samolotów najcześciej zaakceptują start z kierunku gdzie wieje "w ogon" pod warunkiem, ze ten wiatr nie przekracza pewnych wartości (najcześciej nie przekraczalna wartością jest 18km/h). Tutaj musi byc spełnione jeszcze kilka warunkow o których nie bede sie rozpisywał (chyba, ze ktoś koniecznie chciałby poczytać).

    W takim razie dlaczego te samoloty startują nad ranem w ta stronę?
    Lotnisko Okęcie posiada dwie drogi startowe:
    DS1 na przedłużeniu ktorej lezą Ursynow oraz po drugiej stronie Ursus/Pruszków.
    DS3 na przedłużeniu ktorej lezą Włochy/Bemowo oraz z drugiej strony Piaseczno.
    Kierunek "na Ursynow" ma najkrótszy możliwy rozbieg (tylko 2300m) i czas kołowania z terminala jest najdłuższy. Jest to kierunek używany tylko w razie remontów, w ostateczności.
    Kierunek "na Bemowo" jest mało używany ze względu na najgęstsza zabudowę.
    Pozostają dwa preferowane kierunki startu na Pruszków i Piaseczno. Brak przeciwwskazań operacyjnych oraz stosunkowo najniższa gęstość zabudowań. Na tych dwóch kierunkach odbywa sie 95% operacji.

    W takim razie kiedy ten hałas sie skończy? Czy nie mozna Okęcia przebudować tal zeby tak bardzo nam nie doskwierało?

    Nie, Okęcia nie da sie przebudować. Lotnisko to jest juz obudowane dookoła w taki sposób, ze nie da go przebudować. Hałas doskwiera coraz większej ilości osób, wraz z rozbudowa mieszkalna przedmieść Warszawy.
    Jeszcze niedawno mówiło sie o budowie centralnego portu lotniczego, ktory miałby sie znajdować gdzie pomiędzy Warszawa a Łódźa. Oznaczałoby to wtedy likwidacje Okęcia. Niestety przedsięwzięcie takie jest potwornie drogie i raczej mozemy przestać sie łudzić, ze taki port powstanie, przynajmniej nie w ciagu następnych 15-20 lat. Zamiast tego strategia rozwoju lotnictwa na Mazowszu zakłada rozbudowę infrastruktury Okęcia (duze remonty juz sie odbyły, następne sa planowane) oraz lotniska w Modlinie. W zasadzie jedyna nadzieja na zmiejszenie hałasu nad NI jest przeniesienie części operacji do Modlina, szczególnie tych nocnych. To jednak stanie sie dopiero gdy Modlin poprawi swoją infrastrukturę.

    Chetnie odpowiem na inne pytania.


  • wesoly.bolek 19.09.15, 20:48
    Bardzo dziękujemy za szczegółowe wyjaśnienie problemu. Pozdrawiam również w imieniu żony "miłośniczki" samolotów latających nad Iwiczną.
  • takamalaiwiczanka 21.09.15, 20:21
    @basiunia bardzo dziękujemy na szczegółowe wyjaśnienie. Oczywiście nie będę polemizowała ze specjalistą i rozumiem, że wszystko musi się odbywać zgodnie wieloma procedurami. Niemniej, wydaje mi się, że głos mieszkańców jest w tym przypadku całkowicie lekceważony. Jedynym wytłumaczeniem PPL jest to, że NI znajduje się w strefie OOU i tyle...A przecież czasami wystarczy odrobina dobrej woli, której niestety naszym urzędom i instytucjom często brakuje. Przeanalizowałam, i średnia prędkość wiatru w sierpniu wynosiła 12 km/h, a zgodnie z moją wiedzą dla nowoczesnych maszyn to "żadna " wielkość, tak więc wydaje mi się, że odpowiednie planowanie na podstawie analiz meteorologicznych plus dobra wola PPL na pewno uczyniłyby nasze nowoiwiczańskie życie znacznie przyjemniejszym:-)
    Mieszkam tu wiele lat i gdyby nie te samoloty także mieszkałoby mi się tu bardzo dobrze...
    Cieszę się, że za to sąsiedzi mili i uczynni ...:-)
    pozdrawiam

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.