Wegetarianizm - ostrożnie z młodzieżą Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Na wp.pl pojawił się ciekawy artykuł, przedstawiający prawdziwe oblicze
    wegetarianizmu i o jego negatywnym wpływie na młodzież.

    wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?wid=5818990&_err=1
    Kawałek artykułu:

    ***
    Wegetarianizm nie dla młodzieży

    Dieta wegetariańska nie jest fizjologicznie właściwa w żywieniu młodych
    ludzi, ponieważ wykluczenie mięsa pozbawia organizm m.in. żelaza i
    witaminy B12 biorących udział w natlenianiu organizmu - uważa dr Agata
    Wawrzyniak z Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły
    Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

    Zrezygnowanie z mięsa w diecie młodych ludzi może prowadzić także m.in.
    do deficytu cholesterolu, który bierze udział w powstawaniu m.in.
    hormonów płciowych, np. kobiecego progesteronu, jak również
    przeciwkrzywiczej witaminy D, niezbędnej w młodym wieku - wyjaśniła
    badaczka podczas sobotniego wykładu "Czy wiesz, co jeść?", który odbył
    się w SGGW w ramach warszawskiego Festiwalu Nauki.
    ***

    Reszta artykułu pod wskazanym linkiem. Warto przeczytać, przede
    wszystkim dla własnego dobra.
    • Przepraszam, a wlasciwie nie przepraszam, wszystkich doktorw i innych "znawcow"
      ktorzy takie bzdury plecza! Ja od szostego roku jestem wegetarjanka, zawsze
      zdrowa, dobrze rozwinieta, urodzilam zdrowego duzego bobaska ktory tez jest
      wegetarjaninem i tez wspaniale odzywionym, zdrowym i doskonale sie
      rozwijajacym.

      Brak zelaza czy witamin nie istnieje u wegetarjanin poniewaz pobieramy je z
      innych zrodel od miesa.

      Roznica w odrzywczej wartosci rozncyh diet jest zalezna od odrzywczej wartosci
      zywnosci. Wiec generalnie, zywnosc uwazana za nie-wegetarjanska jest wysoka w
      bialko i tluszcze, ale niska w fibre i jest bardzo ubogim zrodlem weglowodanow.
      W przeciwienstwie wegetarjanska zywnosc jest bogata w fibre, weglowodany,
      witaminy, mineraly, i rowniez daje wystarczajaco tluszczy i bialko. Wiec ktora
      dieta myslicie jest lepsza?

      Zywnosc pochodzenia zwierzecego jest uwazana za wysoka w bialko w porownaniu z
      bialkiem pochodzacymi od innych zrodel. Bialka sie skladaja z aminokwasow.
      Niektore aminokwasy sa pochloniete przez cialo, ale niektore nie. Aminokwasy
      ktore nie moga byc pochloniete przez cialo sa istotnymi aminokwasami. Nie
      wegetarjanska zywnosc zawiera wszystkie istotne aminokwasy. Jednak, wszystkie
      istotne aminokwasy moga byc latwo dostarczone w wegetarjanskim pozywieniu
      poprzez rozumne polaczenie roznych zywnosci.

      “Wegetarjanska dieta ma braki witaminy B12” – jest to jeszcze jeden spor. Mimo
      tego ze wiekszosc wegetarjanskich pozywien ma maly zasub witaminy B12, nie ma
      nigdy jej niedostatku nawet u ostrich weganow. Jest to bardzo prawdopodobne ze
      witamina B12 nie jest potrzebna w bardzo duzych ilosciach. Wiec witamina B12
      nie moze byc wystarczajacym argumentem zeby powrocic do jedzenia produktow
      zwierzecych.

      Duzo “znawcow” twierdzi iz wegetarjanska dieta nie daje wystarczajaco kalori,
      ale jest to nieprawda.

      It is widely believed that a vegetarian diet cannot provide adequate calories,
      but it is untrue. Zrownowazona dieta wegetarjanska daje wystarczajaco kalori.

      Zywnosc moze byc podzielona na groupy odzywnosci dostarczanej:

      1. ) Weglowodany (energia): ryz, cukier, miod, itp.
      2.) Bialko (“budowne kloczuszki”): jajka, mieso, ryby, rosliny straczkowe,
      mleko, orzechy itp.
      3.) Witaminy imineraly: owoce i warzywa.
      4.) Tluszcze (energia i insulacja): oliwki, orzechy, czerwone mieso itp.

      Najwieksza wiec roznica pomiedzy miesozerna dieta I wegetarjanska dieta jest
      ilosc I jakos bialka dostepnego w tych dwoch dietach. Miesozerna zywnosc jest
      uwazana za bogata w bialko, ale jak juz pisalam powyzej wegetarjanska
      zywnoscmoze tyle samo bialka dostarczyc w odpowiednich polaczeniach jedzenia.
      Wiec kiedy wegetarjanin potrzebuje bialka je rosliny straczkowe, orzechy i
      mleko (lub jego produkty).


      ROSLINY STRACZKOWE

      Czyli nasiona z rodziny leguminosae sa glownym dochodem bialka w
      wegetarjanskiej diecie. Latwo trawne , sa zaopatrzone w wysokie dietetyczne
      fibre. Sa wysokie w enzymy i witaminy. U dorastajacych dzieci, gdzie dodatkowe
      ilosci bialka I witaminy sa potrzebne, lekko zaparowane sprouts sa najlepszym
      wyborem zywnosci. W biogenetyczna dieta wchodza owoce, swierze warzywa,

      A biogenic diet includes fruits, fresh vegetables, ziarna, zboza, orzechy,
      fasolki, ktore zawieraja zycie-produkujace i odnowe komorek dla mlodziezy, dla
      zycia.

      ENERGIA
      Ta grupa dostarcza 350 kalori/ 100 gramy z zawartoscia bialka zawartosc 20 % z
      wyjatkiem soji 40%.
      BIALKO
      Polaczenie energi z bialkiem nadrabia osobne (energi i bialka) braki. Np:
      zboze + mleko, zboze + roslina straczkowa.
      WEGLOWODANY
      Straczki zawieraja 60% weglowodanow.
      TLUSZCZE
      1.5%. Straczki w tym wypadku maja lepsza jakos ale i lepsza ilosc. Lepsza nawet
      od zawartosci tluszczy w miesie.
      MINERALY
      Wapien, fosfor, magnez, sodium, i zelazo.
      WITAMINY
      Thiamine i karoten; zawartos podobna do tego w zbozu. Strazkowce sa bogate w
      niacin . Kiedy kielkoja sa bogate w witamine A, B complex, C, D, E i K.


      MLEKO

      Mleko ma bialko wysokiej jakosci (na drogim miejscu po jajku)

      BIALKO
      Glownym bialkiem w mleku jest casein: 80%
      TLUSZCZE
      3 - 5%
      WEGLOWODANY
      5%.
      MINERALY
      Sodium, fosfor, magnez, zelazo i wapn.
      WITAMINY
      A, C, D, E & K, Thiamine, Riboflavin, Niacin

      ORZECHY I NASIONKA
      50% tluszczu i 25% bialka. Witamina B complex, thiamine i kwas nicotinic.
      Mineraly 2% (fosfor i potas)

      KOKOSY
      Kalorje, bialko (6.8 gramow) , tluszcze (62.3 gramy) weglowodany na kazde 100
      gramow!

      Powyzsze rospisanie pozywnosci kielkow, orzechow, mleka, i kokosow najwyrazniej
      potwierdza iz wegetarjanska dieta moze bardzo latwo osiagnac jakiekolweik
      pozywne zawartosci ktore miesozerna dieta zawiera. Wegetarjanska zrodla bialka
      sa niskie w nasycone tluszcze (saturated fat) i poprzez to maja przewage nad
      bialkami otrzymanywanymi z miesa.

      Wiec wegetarjanskie daniem kiedy jest dobrze zrownowazone, moze byc pozywne,
      zdrowe, nawet pozywniejsze i zdrowsze od diet miesozernych.







    • Bla,bla,bla.Totalne bzdury.Jestem wegetarianką od paru lat i nie czuje braków
      zywieniowych.Wręcz przeciwnie czuję sie lepiej i jest mi z tym dobrze.Staram
      sie tak komponowac posiłki aby niczego mi nie brakowało.Znam wielu
      wegetarian,wegan i oni tez czują sie ok.Poza tym dzieci wegetarian również są
      zdrowe.Pozdrawiam.Marta.
    • Więc po co raz jeszcze zaczynać taki sam wątek???
    • Gość: u2 IP: *.icm.edu.pl / *.icm.edu.pl 13.11.04, 10:05
      Trzeba o tym pamietac zeby nie bylo za pozno.

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.