Dodaj do ulubionych

Wegetarianizm - ostrożnie z młodzieżą

IP: *.p-s-inter.net 26.09.04, 22:33
Na wp.pl pojawił się ciekawy artykuł, przedstawiający prawdziwe oblicze
wegetarianizmu i o jego negatywnym wpływie na młodzież.

wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?wid=5818990&_err=1
Kawałek artykułu:

***
Wegetarianizm nie dla młodzieży

Dieta wegetariańska nie jest fizjologicznie właściwa w żywieniu młodych
ludzi, ponieważ wykluczenie mięsa pozbawia organizm m.in. żelaza i
witaminy B12 biorących udział w natlenianiu organizmu - uważa dr Agata
Wawrzyniak z Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły
Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Zrezygnowanie z mięsa w diecie młodych ludzi może prowadzić także m.in.
do deficytu cholesterolu, który bierze udział w powstawaniu m.in.
hormonów płciowych, np. kobiecego progesteronu, jak również
przeciwkrzywiczej witaminy D, niezbędnej w młodym wieku - wyjaśniła
badaczka podczas sobotniego wykładu "Czy wiesz, co jeść?", który odbył
się w SGGW w ramach warszawskiego Festiwalu Nauki.
***

Reszta artykułu pod wskazanym linkiem. Warto przeczytać, przede
wszystkim dla własnego dobra.
Edytor zaawansowany
  • 27.09.04, 00:04
    Przepraszam, a wlasciwie nie przepraszam, wszystkich doktorw i innych "znawcow"
    ktorzy takie bzdury plecza! Ja od szostego roku jestem wegetarjanka, zawsze
    zdrowa, dobrze rozwinieta, urodzilam zdrowego duzego bobaska ktory tez jest
    wegetarjaninem i tez wspaniale odzywionym, zdrowym i doskonale sie
    rozwijajacym.

    Brak zelaza czy witamin nie istnieje u wegetarjanin poniewaz pobieramy je z
    innych zrodel od miesa.

    Roznica w odrzywczej wartosci rozncyh diet jest zalezna od odrzywczej wartosci
    zywnosci. Wiec generalnie, zywnosc uwazana za nie-wegetarjanska jest wysoka w
    bialko i tluszcze, ale niska w fibre i jest bardzo ubogim zrodlem weglowodanow.
    W przeciwienstwie wegetarjanska zywnosc jest bogata w fibre, weglowodany,
    witaminy, mineraly, i rowniez daje wystarczajaco tluszczy i bialko. Wiec ktora
    dieta myslicie jest lepsza?

    Zywnosc pochodzenia zwierzecego jest uwazana za wysoka w bialko w porownaniu z
    bialkiem pochodzacymi od innych zrodel. Bialka sie skladaja z aminokwasow.
    Niektore aminokwasy sa pochloniete przez cialo, ale niektore nie. Aminokwasy
    ktore nie moga byc pochloniete przez cialo sa istotnymi aminokwasami. Nie
    wegetarjanska zywnosc zawiera wszystkie istotne aminokwasy. Jednak, wszystkie
    istotne aminokwasy moga byc latwo dostarczone w wegetarjanskim pozywieniu
    poprzez rozumne polaczenie roznych zywnosci.

    “Wegetarjanska dieta ma braki witaminy B12” – jest to jeszcze jeden spor. Mimo
    tego ze wiekszosc wegetarjanskich pozywien ma maly zasub witaminy B12, nie ma
    nigdy jej niedostatku nawet u ostrich weganow. Jest to bardzo prawdopodobne ze
    witamina B12 nie jest potrzebna w bardzo duzych ilosciach. Wiec witamina B12
    nie moze byc wystarczajacym argumentem zeby powrocic do jedzenia produktow
    zwierzecych.

    Duzo “znawcow” twierdzi iz wegetarjanska dieta nie daje wystarczajaco kalori,
    ale jest to nieprawda.

    It is widely believed that a vegetarian diet cannot provide adequate calories,
    but it is untrue. Zrownowazona dieta wegetarjanska daje wystarczajaco kalori.

    Zywnosc moze byc podzielona na groupy odzywnosci dostarczanej:

    1. ) Weglowodany (energia): ryz, cukier, miod, itp.
    2.) Bialko (“budowne kloczuszki”): jajka, mieso, ryby, rosliny straczkowe,
    mleko, orzechy itp.
    3.) Witaminy imineraly: owoce i warzywa.
    4.) Tluszcze (energia i insulacja): oliwki, orzechy, czerwone mieso itp.

    Najwieksza wiec roznica pomiedzy miesozerna dieta I wegetarjanska dieta jest
    ilosc I jakos bialka dostepnego w tych dwoch dietach. Miesozerna zywnosc jest
    uwazana za bogata w bialko, ale jak juz pisalam powyzej wegetarjanska
    zywnoscmoze tyle samo bialka dostarczyc w odpowiednich polaczeniach jedzenia.
    Wiec kiedy wegetarjanin potrzebuje bialka je rosliny straczkowe, orzechy i
    mleko (lub jego produkty).


    ROSLINY STRACZKOWE

    Czyli nasiona z rodziny leguminosae sa glownym dochodem bialka w
    wegetarjanskiej diecie. Latwo trawne , sa zaopatrzone w wysokie dietetyczne
    fibre. Sa wysokie w enzymy i witaminy. U dorastajacych dzieci, gdzie dodatkowe
    ilosci bialka I witaminy sa potrzebne, lekko zaparowane sprouts sa najlepszym
    wyborem zywnosci. W biogenetyczna dieta wchodza owoce, swierze warzywa,

    A biogenic diet includes fruits, fresh vegetables, ziarna, zboza, orzechy,
    fasolki, ktore zawieraja zycie-produkujace i odnowe komorek dla mlodziezy, dla
    zycia.

    ENERGIA
    Ta grupa dostarcza 350 kalori/ 100 gramy z zawartoscia bialka zawartosc 20 % z
    wyjatkiem soji 40%.
    BIALKO
    Polaczenie energi z bialkiem nadrabia osobne (energi i bialka) braki. Np:
    zboze + mleko, zboze + roslina straczkowa.
    WEGLOWODANY
    Straczki zawieraja 60% weglowodanow.
    TLUSZCZE
    1.5%. Straczki w tym wypadku maja lepsza jakos ale i lepsza ilosc. Lepsza nawet
    od zawartosci tluszczy w miesie.
    MINERALY
    Wapien, fosfor, magnez, sodium, i zelazo.
    WITAMINY
    Thiamine i karoten; zawartos podobna do tego w zbozu. Strazkowce sa bogate w
    niacin . Kiedy kielkoja sa bogate w witamine A, B complex, C, D, E i K.


    MLEKO

    Mleko ma bialko wysokiej jakosci (na drogim miejscu po jajku)

    BIALKO
    Glownym bialkiem w mleku jest casein: 80%
    TLUSZCZE
    3 - 5%
    WEGLOWODANY
    5%.
    MINERALY
    Sodium, fosfor, magnez, zelazo i wapn.
    WITAMINY
    A, C, D, E & K, Thiamine, Riboflavin, Niacin

    ORZECHY I NASIONKA
    50% tluszczu i 25% bialka. Witamina B complex, thiamine i kwas nicotinic.
    Mineraly 2% (fosfor i potas)

    KOKOSY
    Kalorje, bialko (6.8 gramow) , tluszcze (62.3 gramy) weglowodany na kazde 100
    gramow!

    Powyzsze rospisanie pozywnosci kielkow, orzechow, mleka, i kokosow najwyrazniej
    potwierdza iz wegetarjanska dieta moze bardzo latwo osiagnac jakiekolweik
    pozywne zawartosci ktore miesozerna dieta zawiera. Wegetarjanska zrodla bialka
    sa niskie w nasycone tluszcze (saturated fat) i poprzez to maja przewage nad
    bialkami otrzymanywanymi z miesa.

    Wiec wegetarjanskie daniem kiedy jest dobrze zrownowazone, moze byc pozywne,
    zdrowe, nawet pozywniejsze i zdrowsze od diet miesozernych.







  • 27.09.04, 00:14
    Z moim tlumaczeniem na polski jest kiepsko, wiec przebaczcie za jakiekolwiek
    bledy sltylistyczne czy ortograficzne. Nadal sie ucze! :)
    --
    It is what it is not, and it is not what it is.
  • 27.09.04, 10:21
    Bla,bla,bla.Totalne bzdury.Jestem wegetarianką od paru lat i nie czuje braków
    zywieniowych.Wręcz przeciwnie czuję sie lepiej i jest mi z tym dobrze.Staram
    sie tak komponowac posiłki aby niczego mi nie brakowało.Znam wielu
    wegetarian,wegan i oni tez czują sie ok.Poza tym dzieci wegetarian również są
    zdrowe.Pozdrawiam.Marta.
  • 27.09.04, 12:26
    Więc po co raz jeszcze zaczynać taki sam wątek???
  • Gość: u2 IP: *.icm.edu.pl / *.icm.edu.pl 13.11.04, 10:05
    Trzeba o tym pamietac zeby nie bylo za pozno.
  • 19.11.04, 18:22
    Taaa... bojmy sie, modlmy sie, biczujmy sie ! Ratujmy nasza biedna mlodziez
    wegetarianska !

    --
    Padlinozercom wstep wzbroniony !!
    www.vegeplaneta.prv.pl

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.