Dodaj do ulubionych

5 stadiów

05.04.08, 22:23
:)
wg "Horoskop chiński"
forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=37798&w=69564836&wv.x=1&a=77922224
Stadia (żywioły) jin i jang (str.9):

Drewno Yin: odpowiada twardemu drewnu, np. używanemu przez stolarza.
Drewno Yang: odpowiada zielonemu, miękkiemu, rosnącemu drzewu.
Ogień Yin: odpowiada aktywnemu, buchającemu ogniowi, płomieniowi.
Ogień Yang: odpowiada delikatnemu ognikowi, np. w lampie.
Ziemia Yin: odpowiada twardemu kamieniowi, skale, górom, marmurowi.
Ziemia Yang: odpowiada miękkiemu podłożu, takiemu jak pole, piasek, wydma.
Metal Yin: odpowiada twardemu metalowi, jak stal i żelazo.
Metal Yang: odpowiada miękkiemu metalowi, jak złoto czy srebro.
Woda Yin: odpowiada cichej, spokojnej wodzie stawu, jeziora, źródła, źródełka.
Woda Yang: odpowiada płynącej wodzie, opadom, strumieniowi, rosie.
--------
nocne pozdro :) RP
Edytor zaawansowany
  • jasnygrom 06.04.08, 23:44
    :)
    wg "Horoskop chiński" (str.10):
    4 pory roku, na które wpływa pozycja ciał niebeskich, wywierają widoczne dla
    każdego człowieka różnorodne działanie na wydarzenia i całość życia na Ziemi.
    Równie różnorodne jest oddziaływanie pięciu znaków w trakcie zmieniających się
    pór roku. Z tego powodu zostały one przez starożytnych Chińczyków, zgodnie z
    naturalnymi procesami, włączone w przebieg roku i przyporządkowane określonej
    jego porze. I tak odpowiadają kolejno:
    [] Drewno (Jowisz): wschodowi i wiośnie.
    [] Ogień (Mars): południu i latu.
    [] Ziemia (Saturn): wszyskim elementom i środkowi roku (Ziemia łączy wszystkie).
    [] Metal (Wenus): zachodowi i jesieni.
    [] Woda (Merkury): północy i zimie.
    --------
    wczesnonocne pozdro :) RP
  • jasnygrom 06.04.08, 23:47
    :)
    wg "Numerologia I-Cing" (str.39):
    Tekst I-Cing nie wspomina o pięciu żywiołach. System pięciu żywiołów powstał i
    rozwinął się w kulturze innej niż ta, którą reprezentowali Fuxi, król Wen i
    Konfucjusz. Podobmo system pięciu żywiołów zoztał rozwinięty znacznie wcześniej
    niż I-Cing, w delcie Żółtej Rzeki, na jej wschodniim wybrzeżu, podczas gdy
    kultura I-Cing, reprezentowana przez króla Wen i Konfucjusza, powstała i
    rozwinęła się na Centralnej Równinie, gdzie biją źródłą Żółtej Rzeki.
    Koncepcja pięciu żywiołów była popularna w Okresie Królestw Walczących (475-221
    p.n.e.). Na początku jej zasady były jasne i proste. Przed dynastią Han (206
    pne.-220 ne.) I-Cing nie miał żadnego związku z systemem pięciu żywiołów. W
    czasach panowania tej dynastii uczeni ze Szkoły Symboli i Liczb zaczęli
    integrować osiem prymarnych gua (znaków-przyp.RP) z pojęciami in i jang,
    pięcioma żywiołami, ośmioma stronami świata, czterema porami roku, dniami i
    miesiącami oraz częściami ciała ludzkiego, a także zastosowali je do medycyny,
    kalendarza, astrologii i astronomii.
    --------
    w gruncie rzeczy nie są to żywioły w europejskim rozumieniu, ale raczej stany
    (stadia) przemiany, różne rodzaje (przejawy) energii.

    późnonocne pozdro :) RP
  • jasnygrom 06.04.08, 23:51
    :)
    Tekst I-Cing nie wspomina wprawdzie bezpośrednio o pięciu żywiołach, ale
    orzeczenie do h.18 mówi:
    "Naprawa tego, co zepsute, ma prymarne powodzenie. Sprzyjającym jest, by
    przekroczyć wielką wodę. Przed początkowym momentem - trzy dni, po początkowym
    momencie - trzy dni".
    Natomiast stosowny fragment komentarza brzmi:
    Zwrot "przed początkowym momentem" znaczy dosłownie "przed znakiem cia". Trygram
    czen (Piorun) na wschodzie kojarzy się z wiosną i miłością. Stoi on w pobliżu
    cyklicznego znaku cia (oraz znaku i). Znak cia jest owym "momentem początkowym".
    Przed trzema miesiącami wiosny, której dni są nazywane cia (i i), jest zima.
    Wtedy rzeczy przeszłe dobiegają końca. Po miesiącach wiosny następuje lato; przy
    przejściu od wiosny do lata następuje nowy początek. Słowa "przed znakiem cia
    trzy dni i po znaku cia trzy dni" są więc wyjaśnione słowami komentarza: "Po
    każdym końcu następuje początek, to jest bieg nieba". Ponieważ w tym heksagramie
    chodzi o stosunki wewnętrzne, o naprawę czegoś, co zepsuli rodzice, musi
    dominować miłość i obejmować zarówno początek, jak koniec (porównaj heksagram
    57, Łagodność).
    Inne wyjaśnienie wynika z ustawienia trygramów w "porządku wewnątrzświatowym".
    Punktem początkowym (cia) jest czen (Piorun). Cofając się o trzy trygramy,
    dochodzimy do trygramu c'ien, Twórczość. Posuwając się o trzy naprzód,
    dochodzimy do trygramu k'un, Biorczość. C'ien i k'un to ojciec i matka, a
    heksagram ten odnosi się do naprawy tego, co ci dwoje zepsuli.
    --------
    Dziesięć cyklicznych znaków to:
    cia i i; wschód, wiosna, drewno, miłość;
    ping i ting; południe, lato, ogień, obyczajność;
    mou i ci; środek, -, ziemia, lojalność;
    keng i sin; zachód, jesień, metal, sprawiedliwość;
    żen i kuei; północ, zima, woda, mądrość.

    układ znaków cyklicznych wg Późniejszego Nieba (porządku wewnątrzświatowego):
    cia - Piorun
    i - Wiatr
    ping - Ogień
    ting - Ziemia
    mou - środek
    ci - środek
    keng - Jezioro
    sin - Niebo
    żen - Woda
    kuei - Góra
    --------
    śródnocne pozdro :) RP

    ps. Wilhelm, str.384.
  • jasnygrom 07.04.08, 22:37
    :)
    wg Wilhelma (str.528):
    h.57 Sun. Łagodność (Przenikliwość, Wiatr)
    L5:
    Wytrwałość przynosi pomyślny los. Żal znika. Nic, co by niesprzyjającym było.
    Początku nie ma, ale jest koniec. Przed przemianą, trzy dni. Po przemianie, trzy
    dni. Pomyślny los.
    komentarz:
    Linia ta, władca heksagamu, jest centralna w górnym trygramie, dlatego też jest
    źródłem wpływania poprzez rozkazy, co jest charakterystycznym działaniem w tym
    heksagramie. W odróżnieniu od sytuacji przedstawionej w Ku, Naprawa (18), gdzie
    chodziło o wyrównanie tego, co zepsuli ojciec i matka, tutaj przedmiotem jest
    praca nad całym społeczeństwem. Dla tekliej pracy charakterystyczna jest nie
    tylko miłość, która każe ukryć braki, co osądzająca sprawiedliwość. Taka cecha
    przypisana jest kierunkowi zachhodniemu (jesień, metal), któremu odpowiada
    siódmy cykliczny znak keng (tłumaczony jako "zmiana"). Aby wydawać rozkazy,
    trzeba najpierw usunąć zły początek, a dopiero potem osiągnąć dobry koniec; stąd
    powiedzenie: "Początku nie ma, ale jest koniec". Zdanie to rozwija się dalej
    jako: "przaed znakiem keng trzy dni, po znaku keng trzy dni". Chodzi więc o
    korygujące usuwanie tego, co rozwinęło się jako zły początek. Przez trzy "dni"
    przed keng jeszcze odchodzi lato; potem nastaje jego koniec. trzy "dni" po keng
    nastaje zima, koniec roku. Tak więc, nawet jeżeli ktoś nie osiągnął początku, to
    przynajmniej może osiągnąć koniec. (Jest to inna sytuacja niż w heksagamie 18,
    Ku, który leży pomiędzy początkiem i końcem.)
    --------
    ciekawe, czy to oryginalne, czy przejęzyczone, że h.18 leży pomiędzy początkiem
    i końcem?

    wytrwałe pozdro :) RP
  • jasnygrom 07.04.08, 22:39
    :)
    wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
    Metal wiosną
    Metal wiosną nie jest jeszcze w najlepszej formie, wymaga on pielęgnacji i
    pomocy - najlepiej w postaci innego Metalu. Metal koroduje przeważnie wiosną,
    ponieważ właśnie w trakcie owej pory roku pojawia się obficie Woda. Związki z
    Wodą są więc niezbyt korzystne. Ogień i Ziemia natomiast oddziałują w pozytywny
    sposób. Drewno w tej porze roku jest jeszcze bez znaczenia.

    Metal latem
    Także latem żywioł Metalu nie jest jeszcze w najlepszej kondycji. Potrzebuje on
    ciągle jeszcze wsparcia innych związków. Metal będzie teraz wdzięczny Wodzie.
    Ogień zaś przeciwnie, będzie szkodził, gdyż razem z żarem słonecznym może on
    Metal stopić. Drewno także szkodzi, ponieważ podsyca ono Ogień.

    Metal jesienią
    Jesień jest dla Metalu njabardziej dogodną porą roku. jest on wtedy ostrzony,
    jest użyteczny, używa się go do różnych prac, na przykład do cięcia Drewna.
    Znaki Metalu oznaczają jesienią szczęście. Woda jest przyjazna, gdyż chłodzi
    Metal; Ziemia przeszkadza, a Ogień w owym czasie również staje mu na
    przeszkodzie. Metal nie potrzebuje też teraz pomocy żadnych innych znaków
    Metalu, będą go one bowiem tylko osłabiać.

    Metal zimą
    Teraz może on potrzebować pomocy innych znaków Metalu i do tego także Ziemi i
    Ognia - będą one oddziaływać pozytywnie. Niebezpieczne zaś będzie zbyt dużo Wody.

    metalowe pozdro :) RP
  • jasnygrom 07.04.08, 22:40
    :)
    wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
    Woda wiosną
    Wiosną Woda płynie obficie; dodatkowe znaki Wody stwarzają więc z tego powodu
    zagrożenie. Ziemia, Ogień i Metal pomagają zatamować Wodę. Drewno nadaje się do
    tego najlepiej.

    Woda latem
    Nigdy nie będzie za dużo Wody w trakcie suchego i gorącego lata. Metal może być
    wtedy pomocny, ale inne znaki będą teraz niekorzystne.

    Woda jesienią
    Jesienią znowu jest wiecej Wody, dodatkowa pomoc nie będzie więc konieczna.
    Znaki Ognia oznaczają szczęście, trochę Drewna i Ziemi będzie działać
    pozytywnie. Występowanie zbyt wielu znaków Wody jest niekorzystne, może dojść do
    powodzi.

    Woda zimą
    Trochę dodatkowej Wody nie może zaszkodzić. Ogień ogrzewa i chroni Wodę przed
    zamarznięciem. Ani Ziemia, ani Metal nie będą zimą potrzebne.

    wodne pozdro :) RP
  • jasnygrom 07.04.08, 22:42
    :)
    wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
    Drewno wiosną
    Drewno nie może być wiosną wystarczająco silne, dlatego będzie wdzięczne
    pomocnym znakom Drewna. Może też potrzebować trochę Wody, aby móc urosnąć i
    rozwijać się. niezbyt pożądana byłaby obecność wielu znaków Metalu, Ognia i Ziemi.

    Drewno latem
    Potrzebuje ono wiele Wody, dzięki której nie uschnie, ogień zaś przeciwnie,
    stanowi teraz duże zagrożenie. Metal i Ziemia są teraz potrzebne, o ile nie będą
    występować zbyt obficie.

    Drewno jesienią
    Potrzebne jest mu mało Metalu, mało Ziemi, bardzo mało Wody. Pozytywne są zaś
    liczne znaki Ognia.

    Drewno zimą
    Nie może teraz zabraknąć wystarczającej liczby znaków Ognia, taakże dużo Ziemi
    jest korzaystne. Metal w żadnym razie nie może zaszkodzić, ale Woda w ogóle nie
    powinna być obecna.

    drzewne pozdro :) RP
  • jasnygrom 07.04.08, 22:45
    :)
    wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
    Ogień wiosną
    Ogień potzebuhe wielu znaków Metalu i Drewna, dzięki którym może on rosnąć.
    Odrobina Wody jest także potrzebna, lepiej natomiast, aby nie było Ziemi.
    Ponadto, gdy jest do tego dużo Ognia, wtedy układ znaków będzie dobry.

    Ogień late
    Poszukiwana jest teraz duża ilość Wody. Ogień może też być wsparty przez pewną
    ilość innego Ognia. Drewno wspomaga Ogień, nie może jednak być go zbyt wiele.
    Szczęście przynoszą dodatkowe znaki Metalu i Ziemi.

    Ogień jesienią
    Jesienią niezbędne są liczne znaki Ognia i Drewna. Jako przeciwwaga poszukiwana
    jest też Woda. Ziemia powinna występować tylko w skąpych ilościach, podobnie Metal.

    Ogień zimą
    Także zimą niezbędnych jest wiele znaków Ognia i Drewna, przynoszą one
    szczęście. Ziemia powinna pojawić się w umiarkowanych ilościach, tak samo jak i
    Metal.

    ogniste pozdro :) RP
  • jasnygrom 07.04.08, 22:46
    :)
    wg "Horoskopu chińskiego" (str.10):
    Ziemia wiosna
    Ziemia potrzebuje wielu pomocników, a zwłaszcza dodatkowych znaków Ziemi. Także
    Ogień (Ciepło) wspiera ją w jej rozwoju. Metal jest na ogół dobrze użyteczny,
    jednak Drewno i Woda szkodzą.

    Ziemia latem
    Ziemia potrzebuje latem wielu znaków Wody. Nigdy nie będzie ich zbyt dużo.
    Drewno i Metal - o ile wystąpią w niewielkich ilościach - mogą być użyteczzne,
    ale kolejne znaki Ziemi oddziaływują latem negatywnie.

    Ziemia jesienią
    Woda jest niekorzystna, podobnie zbyt wiele Metalu. Drewno i Ziemia mogą pomóc,
    a pożądane są również liczne znaki Ognia.

    Ziemia zimą
    Jeżeli zjawi się do pomocy wiele znaków Wody, będzie to barzo pozytywne, taakże
    liczne znaki Metaalu zapowiadają szczęście i powodzenie. Znaki Ognia są także
    niezbędne, aby wspierać Ziemię, a Drewno też nie będzie szkodziło.

    ----
    Uznajemy za pewnik, że żaden żywioł nie jest dobry czzy zły, słaby bądź mocny,
    pozytywny albo negatywny. Są one od siebie wzajemnie uzależnione i, choć zmienne
    w swym znaczeniu i oddziaływaniu odpowiednio do ich pozycji w kosmosie zjawisk,
    są zawsze niezawodne i stałe. W równomiernym rytmie każdy z nich osiąga
    przypisaną sobie funkcję i znaczenie.

    ziemskie pozdro :) RP
  • jasnygrom 28.04.08, 21:26
    :)
    (a)
    stadia w cyklu karmiącym (rodzącym) biegną kolejno:
    woda-drzewo-ogień-ziemia-metal.
    czyli:
    woda karmi drzewo (z dołu przez korzenie, z góry przez koronę)
    drzewo karmi ogień (jako paliwo)
    ogień karmi ziemię (popioły, lawa)
    ziemia karmi metal (w ziemi rodzą się rudy metali)
    metal karmi wodę (woda skrapla się na zimnej powierzchni metalu)

    natomiast w cyklu kontrolnym (niszczącym) stadia biegną:
    woda kontroluje ogień
    drzewo kontroluje ziemię
    ogień kontroluje metal
    ziemia kontroluje wodę
    metal kontroluje drzewo

    (b)
    5 stadiów przypisano trygramom następująco:
    woda - Woda
    drzewo - Piorun i Drzewo
    ogień - Ogień
    ziemia - Ziemia i Góra
    metal - Jezioro i Niebo

    8 trygramów przypisano pięciu stadiom następująco:
    Piorun - drzewo
    Drzewo - drzewo
    Ogień - ogień
    Ziemia - ziemia
    Jezioro - metal
    Niebo - metal
    Woda - woda
    Góra - ziemia

    nocne pozdro :) RP
  • jasnygrom 09.05.08, 02:56
    :)
    sezony ze stadiami powiązano nastepująco:
    6 górna przerwana, dolna przerwana; Wielka Yin; Woda;
    7 górna ciągła, dolna przerwana; Mały Yang; Drzewo;
    8 górna przerwana, dolna ciągła; Mała Yin; Metal;
    9 górna ciągła, dolna ciągła; Wielki Yang; Ogień.

    po okręgu od dołu (północ) wg zegara leci to odpowiednio:

    6 Woda; 7 Drzewo; 9 Ogień; 8 Metal.
    wg feng-shui brak tu Ziemi (ona jest w środku) zaczynając od Metalu (8) wygląda
    to tak:
    Metal (8) karmi Wodę (6);
    Woda (6) karmi Drzewo (7);
    Drzewo (7) karmi Ogień (9);
    Ogień (9) karmi Ziemię (środek);
    Ziemia (środek) karmi (rodzi) Metal (8).

    nocne pozdro :) RP
  • jasnygrom 06.05.09, 23:00
    :)
    wg "Horoskop chiński"
    forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=37798&w=69564836&wv.x=1&a=77922224

    ddmm-ddmm dn stadium
    0101-0203 61 woda
    0303-2003 18 ziemia
    2103-0306 75 drzewo
    0406-2106 18 ziemia
    2206-0409 75 ogień
    0509-2209 18 ziemia
    2309-0312 72 metal
    0412-2112 18 ziemia
    2212-3112 10 woda

    nocne pozdro :) ryx

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka