Dodaj do ulubionych

co sądzicie na temat matury z języka polskiego?

05.05.08, 17:22
jesteście zadowoleni?
Edytor zaawansowany
  • qb_us 05.05.08, 18:01
    nie.
  • Gość: nominka_mi1989 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.08, 18:41
    osobiscie jestem zadowolona. temat pracy pisemnej byl banalny. i czesc czytania ze zrozumieniem nie byla trudna. sadzee ze poslzi nam na reke z tworzeniem tego egzaminu !! ale to dobrze
  • squart 05.05.08, 20:49
    Ja mam takie pytanko.... Czy jak zrobiłem błąd, napisąłem obok ŻLE i
    wstawiłem swój podpis, to sie nie przyczepią??... Teoretycznie
    słyszałem że nie wonlo sie podpisywac nigdzie na pracy :/
  • nikolac19 06.05.08, 14:31
    Powiem tak może być ale mogło zawsze być lepiej.Uważam,że nie powinni na
    podstawie dać takich tematów.Jak już to jeden z interpretacją a drugi żeby każdy
    mógł się wykazać wiedzą.W tym roku uważam,że polski był trudny.Pierwsza część
    owszem łatwa ale druga to trochę nie poważnie zrobili.Przecież matura z
    polskiego jest obowiązkowa a jak ma sobie poradzić z interpretacją osoba z klasy
    o profilu matematycznym?O tym nie pomyśleli... Ogólnie to polski uważam,że
    napisałam co trzeba i mam nadzieje,że będzie dobrze:)
  • Gość: emcia IP: *.elk.mm.pl 06.05.08, 22:55
    no jasne,ze jestem ;p matura byla latwa..zreszta z angielskiego tez
    ;p
  • Gość: kasia32 IP: *.cust.tele2.pl 08.05.08, 14:50
    moim zdaniem matura z polskiego była trudna, czytanie ze zrozumienia tekstu ok,
    ale druga część porażka, ponieważ jak większość odniosłam się do całości utworu
    a nie tylko do fragmentu, wybrałam drugi temat.
  • andziomarcelll 09.12.08, 12:39
    taa no jasne, ze łatwa... tylko nie dla wszystkich ;/
  • andziomarcelll 09.12.08, 12:42
    Gość portalu: emcia napisał(a):

    > no jasne,ze jestem ;p matura byla latwa..zreszta z angielskiego tez
    > ;p
  • Gość: kropa IP: *.ib.tcz.pl 09.05.08, 14:59
    Jestem, i to bardzo. Zdałam na 90%. Nie myslałam że tak dobrze mi pójdzie.
    Trzymam za Was kciuki maturzyśści
  • Gość: madzia89 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 15.05.08, 22:23
    z rozsz. tak sobie.trudneeee ;/
  • vibracja 17.05.08, 21:44
    A skąd wiesz na ile procent zdałaś..?
  • Gość: :) IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 16.05.08, 00:22
    Przyznaję: Język polski to moja pasja i poniekąd przedmiot w którym
    czuję się najlepiej. Przez 3 lata trwania nauki w liceum miałam
    wspaniałą i wymagającą nauczycielkę, która dołożyła wszelkich starań
    aby moją klasę przygotować do matury. Miałam przyjemność zdawać
    maturę z owego przedmiotu na poziomie rozszerzonym i choć nie
    uważam, ze była najłatwiejsza, to cieszę się, że chociaż wokół tego
    poziomu nie ma zamieszania. Spodziewałąm się, że test będzie trudny
    i był. Nie jestem zadowolona z realizacji zadań. Jeśli chodzi o
    poziom podstawowy to pozwoliłam sobie zapoznać się z kontrowersyjnym
    fragmentem "Lalki". Szczerze, jako osoba zdająca J. polski na
    poziomie rozszerzonym uważam, że temat nie był bardzo trudny, ale
    nie należał również do najprostrzych. Zastanawia mnie jedno... Czy
    to możliwe, aby na szczeblu Centralnej Komisji zachodziły tak
    wielkie pomyłki? Czy to możliwe, że wybitni profesorowie i sztab
    specjalistów popełnia tak banalny błąd? Czy przypadkiem nie jest
    tak, że pomyłka jest z góry zaplanowana? Przeanalizujmy... Władze
    musiały zrobić coś, aby zmiejszyć ilość humanistów w naszym kraju...
    Aby zatrzymać lawine psychologów, prawników i dziennikarzy... Mamy
    oto paranoje maturalną, istny cyrk i pośmiewisko. Dlaczego kosztem
    naszego rocznika?
  • Gość: :) IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 16.05.08, 00:32
    Aha.... i jeszcze jedno. Jaki jest sens realizowania zakresu lektur,
    skoro na maturze nie jest sprawdzana żadna wiedza z literatury. Co
    maja robić nauczyciele? Kłasć nacisk na literaturoznastwo, czy możne
    na szlifowania umiejętności pracy z tekstem? Jaki sens miało mozolne
    czytanie "Chłopów" czy nawet maturalnej "Lalki" skoro żadna z
    informacji o lektórze, która była poruszana na lekcji, nie przydała
    się na egzaminie dojrzałości. A wiecie, który uczniowie sa
    najbardzie zachwyceni temetami maturalnymi? Ci którzy wcale się nie
    przygotowywali, i brzydko mówiąc 'olali' kanon lektur. Bazowali
    tylko na tekście, wystarczy,że znali imiona bohaterów, i okarze się,
    że zdadzą mature o wiele lepiej niż niejeden solidny uczeń? Co więc
    jest najistotniejsze w J. polskim? Umiejętność wysnucia wniosków na
    podstawie tekstów i ukazanie 'humanistycznej wrażliwości', czy może
    podtrzymanie tradycji i dorobku kulturalnego, poprzez analizę dzieł
    literackich i znastwo sztuki? Zdaniem CKE, to pierwsze...!!
  • Gość: Jadzia IP: *.dc.net.pl 18.05.08, 03:19
    I Ty zdawałaś język polski na poziomie rozszerzonym?
  • Gość: mmm IP: *.toya.net.pl 29.12.08, 23:46
    to pewnie jeden z tych dys-cos tam.
  • Gość: rysiek IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 25.12.08, 17:51
    dlaczego jest obowiązkowa?????????????????????????
    inż elektrotechniki. pozdrawiam
  • Gość: hg IP: *.adsl.inetia.pl 29.12.08, 22:07

    Prezentacja dla Ciebie!

    - bibliografia (literatura podmiotu i przedmiotu)
    - plan ramowy
    - tekst wystąpienia

    Zapraszam
    maturra@wp.pl
    gg 6146039



    Niektóre z tematów, które mam już gotowe:
    1. Motyw bezdomności, emigracyjnego wygnania i utraconej ojczyzny.
    2. Różne ujęcia motywu bezdomności w utworach literackich.
    3. Motywy biblijne jako temat literatury i innych dziedzin sztuki.
    4. Biografia jako klucz do odczytania twórczości Juliusza Słowackiego.
    5. Przedstaw bohatera romantycznego i jego wcielenia w wybranych utworach.
    6. Bohaterowie w habitach. Przedstaw sposób ich kreowania w wybranych utworach
    literackich.
    7. Literackie portrety polskiego inteligenta. Dokonaj charakterystyki wybranych
    postaci z różnych epok.
    8. Losy więźniów w niemieckich obozach koncentracyjnych i sowieckich łagrach.
    9. Omów różne obrazy piekła w literaturze, odwołując się do wybranych dzieł
    literackich.
    10. Różne sposoby wykorzystania motywu powstań narodowych w literaturze pozytywizmu.
    11. Wizerunek rycerza na przestrzeni wieków.
    12. Motyw uczty i biesiady w literaturze polskiej różnych epok. Omów materiał
    literacki z dwu – trzech epok.
    13. Motyw zbrodni i zbrodniarza. Omów sposoby jego przedstawienia oraz funkcje w
    wybranych utworach literackich.
    14. Zwierzęta i ich różne funkcje w utworach literackich.
    15. Motyw przyjaźni w literaturze różnych epok.
    16. Przedstaw wizerunek szatana funkcjonujący w literaturze od średniowiecza do
    współczesności.
    17. Przedstaw, odwołując się do tekstów z różnych epok, literackie ujęcia motywu
    pojedynku.
    18. Motyw cierpienia i buntu przeciw Bogu. Omów zagadnienie na podstawie analizy
    wybranych utworów polskich i obcych.
    19. Przedstaw motyw cierpienia i śmierci w literaturze, malarstwie i filmie.
    20. Motyw wody w literaturze i malarstwie. Przedstaw różne sposoby jego ujęcia
    na wybranych przykładach.
    21. Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literackich.
    22. Portrety dziecięce w literaturze i malarstwie. Omów sposoby ich obrazowania
    na wybranych przykładach.
    23. Motyw przemijania w literaturze różnych epok. Przedstaw na wybranych
    przykładach literackich.
    24. Samotność bohatera romantycznego i człowieka współczesnego. Scharakteryzuj
    i porównaj je, odwołując się do wybranych utworów romantyzmu i współczesności.
    25. Obraz Boga w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
    26. Od kury domowej do kobiety demonicznej – literackie kreacje kobiet.
    27. Obraz zaświatów w literaturze i sztuce.
    28. Obłąkani i szaleni – przedstaw różne kreacje takich postaci i ich funkcje w
    wybranych utworach literackich.
    29. Drzewo w literaturze – przedstaw funkcje tego motywu na wybranych
    przykładach z różnych epok.
    30. Miłość romantyczna jako uczucie budujące i niszczące. Omów na podstawie
    wybranych dzieł polskich i światowych.
    31. Literackie i filmowe wizje przyszłości.
    32. Człowiek świadomy ulotności i przemijania. Przedstaw te zjawiska na
    wybranych przykładach z literatury i malarstwa.
    33. Literackie portrety ojców i synów. Na wybranych przykładach omów
    funkcjonowanie tego motywu.
    34. Przedstaw rolę miłości w życiu człowieka na przykładzie wybranych utworów z
    różnych epok.
    35. Różne oblicza miłości (miłość kochanków, miłość rodzicielska, do ojczyzny,
    Boga). Omów rolę uczucia w życiu człowieka, odwołując się do różnych tekstów
    literackich.
    36. Bohater - samobójca w literaturze. Ukaż różne przyczyny i rodzaje samobójstw.
    37. „Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest” (Biblia). Omów, które z literackich
    kreacji, zgodne są z oczekiwaniami XXI wieku. Odwołaj się do analizy wybranych
    dzieł.
    38. Przedstaw różne ujęcia motywu buntu jednostki wobec skostniałych konwenansów
    obyczajowych lub struktur społecznych. Rozwiń temat, przywołując przykłady
    literackie.
    39. Zanalizuj i zinterpretuj motyw gór w twórczości wybranych pisarzy polskich.
    40. Samotność i jej wpływ na człowieka. Zanalizuj problem, odwołując się do
    doświadczeń wybranych bohaterów literackich.
    41. Różne oblicza wielkich romansów literackich. Omów na przykładach.
    42. Podróż jako symbol poszukiwania celu życia. Omów temat na wybranych przykładach.
    43. Różne wizerunku Żydów w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Omów
    zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów literackich.
    44. Trudna sztuka dokonywania wyborów. Omów temat, analizując wybrane przykłady
    literackie.
    45. Zjawy, duchy, upiory – omawiając temat na dowolnie wybranych przykładach
    wyjaśnij funkcje postaci fantastycznych w literaturze.
    46. Rola i znaczenie duchów lub zjaw w życiu bohaterów literackich. Omów na
    wybranych przykładach utworów z różnych epok.
    47. Znaczenie pracy w życiu człowieka. Omów na wybranych przykładach literackich.
    48. Twórcza i destrukcyjna siła miłości w życiu bohaterów literackich. Omów na
    wybranych przykładach.
    49. Historia jako główny motyw i kontekst dzieła literackiego. Dokonaj analizy
    wybranych utworów XIX i XX wieku.
    50. Dojrzewanie – czas przeklęty czy błogosławiony? Omów zagadnienie, odwołując
    się do wybranych przykładów utworów literackich różnych epok.
    51. Motyw nienawiści w literaturze polskiej i powszechnej. Omów temat na
    wybranych przykładach.
    52. Na wybranych przykładach omów zjawisko przenikania się świata realnego i
    fantastycznego w utworach literackich.
    53. Piekło i raj. Zanalizuj i porównaj różne wyobrażenia piekła i raju w
    literaturze i malarstwie, uwzględniając ich związek ze światopoglądem epoki.
    54. Różne ujęcia wizerunku kobiety w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych
    przykładach.
    55. Młodość jako temat literatury i malarstwa. Przedstaw jego realizacje w
    dziełach wybranych twórców.
    56. Motyw tańca w literaturze. Wskaż funkcje motywu w wybranych dziełach.
    57. Jak bawili się bohaterowie różnych epok? Przedstaw zagadnienie w oparciu o
    wybrane teksty literackie.
    58. Praca jako wartość uszlachetniająca i degradująca człowieka. Przedstaw
    zagadnienie na podstawie analizy wybranych utworów literackich.
    59. Choroba jako odpowiedź organizmu na dylematy życia. Na wybranych przykładach
    przedstaw różne realizacje motywu.
    60. Na dowolnie wybranych przykładach przedstaw literackie ujęcie problemu
    emancypacji kobiet.
    61. Tęsknota za życiem rodzinnym jako temat literacki. Omów zagadnienie na
    wybranych przykładach.
    62. Literacki wyraz buntowniczej postawy młodych. Scharakteryzuj sposoby
    kreowania takich bohaterów w utworach z różnych epok.
    63. Zaprezentuj obraz wsi i miasta w literaturze XIX wieku.
    64. Różne wizje końca świata w literaturze i malarstwie XX wieku. Porównaj je,
    odwołując się do wybranych dzieł.
    65. Poeci o kobietach. Omawiając zagadnienie, odwołaj się do wybranych tekstów
    z różnych epok.
    66. Na wybranych przykładach z prasy omów cechy stylu publicystycznego.
    67. Gniazda ojczyste – Czarnolas, Soplicowo, Korczyn. Omów temat, odwołując się
    do odpowiednich utworów.
    68. Topos miłości w literaturze XIX i XX wieku. Omów jego rolę w wybranych utworach.
    69. Motyw rycerza i rycerskiej walki w utworach różnych epok. Omów, odwołując
    się do wybranych przykładów.
    70. Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je analizując wybrane dzieła
    literackie i plastyczne.
    71. Źródła przemiany wewnętrznej bohatera literackiego. Przeanalizuj zagadnienie
    na wybranych przykładach z literatury polskiej.
    72. Legendarna przeszłość narodu polskiego w malarstwie i literaturze XIX i XX
    wieku. Omów wybrane motywy na przykładach.
    73. Próby przezwyciężania poczucia bezsensu życia. Określ ich charakter,
    analizując wybrane utwory Leopolda Staffa z okresu Młodej Polski.
    74. Miasto synonim cywilizacji i postępu czy obszar zepsucia i degradacji?
    Rozważ na przykładzie wybranych utworów literackich.
    75. „Przeżyłem, więc jestem”. Opisz życie więźniów w obozach koncentracyjnych na
    podstawie literatury faktu i wspomnień ofiar.
    76. Poszukiwanie sensu życia w cierpieniu – od Hioba do bohaterów

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka