Dodaj do ulubionych

konkursy kurat. i olimpiady 2015/16

07.12.15, 12:55
Wzorem ubiegłego roku zakładam watek dotyczący gimnazjalnych konkursów w woj. mazowieckim i krajowych olimpiad (OMG, OIG, OIAG) - zachęcam do zgłaszania uwag.
Zakończyły się II etapy wszystkich konkursów przedmiotowych, za wyjątkiem informatycznej LOGII. Wypada odnotować z zadowoleniem, że organizator, MSCDN monitowany od kilku lat wreszcie udostępnia arkusze niedługo po konkursie (są wszystkie z I etapu!!!). Można odtrąbić małe zwycięstwo nad biurokratyczną machiną - ten problem był zgłaszany również na tym forum.
Teraz same konkursy. Do II etapu przeszło z ważnych przedmiotów od 87 osób (fizyka) do 995 osób (angielski). Do III etapu - od 37 (fizyka) do 172 (matematyka). Widać więc wyraźnie kurs na ograniczenie liczby laureatów - być może słuszny, ale dlaczego w przypadku kilku przedmiotów przeprowadzony już w I etapie? Organizatorzy nie myślą o tym, że konkurs ma zachęcić jak największa liczbę uczniów i nauczycieli do pracy pomiędzy etapami? W przypadku fizyki ewidentnie wylano dziecko z kąpielą.
Osobne zagadnienie stanowią mniej popularne języki (do III etapu przeszły 24 osoby z rosyjskiego, 23 z niemieckiego i 13 z francuskiego). Sądząc z brzmienia nazwisk i imion znakomita większość zakwalifikowanych to uczniowie dla których te języki są językami ojczystymi. Stąd np. z niemieckiego na 23 osoby są dwa rodzeństwa...
Obserwuj wątek
    • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 26.01.16, 14:44
      W tym roku zapowiada się rekordowa liczba laureatów. Już jest ich ponad 400, a jeszcze nie ma wyników bardzo licznie obsadzonych matematyki i biologii. Z samego polskiego jest chyba 110 osób.
      Tak czy inaczej w tym roku będzie pewnie ok. 600 osób z uprawnieniami laureata. To jest nieuniknione jeśli o tytule decyduje jedynie wynik procentowy bez uwzględnienia stopnia trudności testu. Myślę, że przewidzenie co sprawi trudność, a co okaże się łatwe jest niezwykle losowe i zawsze obarczone dużym błędem.
      Staram się nawet nie myśleć co będzie działo się przy rekrutacji
      • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 26.01.16, 19:00
        Zgodzę się, że na finiszu nie widać redukcji liczby laureatów (na dziś dzień 426), ale rekordu raczej nie będzie. W stosunku do roku ubiegłego wzrosła liczba nagrodzonych z WOSu, historii i angielskiego. Dramatycznie mało jest laureatów i finalistów z fizyki. Pełna liczba laureatów nieznacznie przekroczy 500 (wobec 445 w roku ubiegłym). Wprawdzie nierozstrzygnięte są jeszcze III etapy z biologii i matematyki, które pisało 291 osób, ale laureatów, przynajmniej z matematyki, nie będzie chyba aż tak wielu.
        Trzeba też pamiętać, że pewien odsetek na liście ?500? stanowią uczniowie klas I i II, których tegoroczna rekrutacja nie obejmuje. Ja znam jeden przypadek I-klasisty, który jest w tym roku dwukrotnym laureatem (geografia + historia). Wielokrotnych laureatów jest całkiem dużo ? i to też trzeba uwzględniać w kalkulacji zarezerwowanych miejsc w liceach. Natomiast rzeczywiście do tej listy jak co roku dojdą laureaci LOGII (zazwyczaj 30-40 osób), oraz mazowieccy uczestnicy finałów trzech ogólnopolskich olimpiad (OMG, OIG, OJAG).
    • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 29.01.16, 14:04
      Rzeczywiście są już zbiorcze wyniki konkursów kuratoryjnych - po uwzględnieniu francuskiego, matematyki i biologii jest 531 laureatów i 436 finalistów. Brakuje LOGII, która ma innego organizatora i skończy się w marcu. Duże zaskoczenie w dniu dzisiejszym to aż 40 osób które w III etapie matematyki nie wywalczyły żadnego tytułu, to chyba sytuacja bez precedensu, przynajmniej w ostatnich latach.
      • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 29.01.16, 15:45
        Trochę inaczej wychodzi mi liczba osób z konkursów, ale to bez znaczenia. Rzeczywiście wielu uczestników konkursu matematycznego musiało poczuć rozczarowanie.
        Widziałam, że w niektórych województwach majstrują przy regulaminach. W podkarpackim ograniczają liczbę uczestników kolejnych etapów i ostatecznie liczbę laureatów Oczywiście szkoły protestują, ale nowe rozwiązanie nie jest bez sensu. W świętokrzyskim za to zastosowali nadający się do zaskarżenia system ograniczający liczbę uczestników w drugim etapie przez ograniczenie liczby osób z danej szkoły, a dając przywileje słabszym uczestnikom ze słabszych szkól. Przecież to nie szkoły, a konkretne osoby biorą udział w konkursie. Co za idiota wymyślił coś tak głupiego-w głowie się nie mieści i szkoda mi dzieci.
        Wracając do naszego podwórka, myślę, że będzie jeszcze trochę laureatów z odwołań. Gratuluję wszystkim, którym się udało. Chociaż uważam, że liczba laureatów powinna być zdecydowanie mniejsza, to nie uczestnicy są winni, że poziom konkursów, jest jaki jest, a w końcu wszyscy mają jednakowe szanse.
    • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 29.01.16, 20:58
      Dzięki rpd000 - faktycznie błąd w moich obliczeniach. Jest 502 laureatów i 391 finalistów. Najwięcej laureatów ma język polski (112), a najmniej, jeśli nie liczyć języków obcych, fizyka (22). I to jest zła wiadomość. Bo chcemy promować przedmioty ścisłe, a tu w przyszłym roku mało kto weźmie fizykę na warsztat. No i matematycy też mogą czuć się pokrzywdzeni, bo więcej tytułów laureata mają miłośnicy historii, WOSu, geografii, chemii. No właśnie ta historia z 83 laureatami to może już zwiastun nowych priorytetów?
      • nuis Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 30.01.16, 07:02
        Moze warto sprawdzić udział procentowy laureatów. Zazwyczaj mniej osób bieże udział w przyrod-mat. Np chemii b wysoki procent laureatów. Z biologii wyjątkowo nie wszyscy otrzymali jakiś tytluł jak to zazwyczaj bywało. Czy ktoś wie ile punktow mozn było max otrzymać?
        • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 30.01.16, 11:44
          Zarówno z biologi jak i z matematyki finałowe etapy były liczne (116 i 175 osób), ale rozstrzygnięcia inne niż w przypadku pozostałych przedmiotów. W obu przypadkach tylko 25% laureatów i na dodatek kilkadziesiąt osób bez żadnego tytułu (13 z biologii i 40 z matematyki). Wygląda to trochę jak ręczne nanoszenie korekty na ogólny wynik w trakcie dwóch ostatnich konkursów... Na pozostałych finałach wszyscy uczestnicy zostawali co najmniej finalistami, a z chemii odsetek laureatów to 95%
          • Gość: Ela Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 IP: *.toya.net.pl 01.02.16, 14:28
            Dokładnie. Też wydaje mi się to mocno podejrzane. Uczestnicy matematyki i biologii nie przyłożyli się? Wątpię... Dzieciaki mówiły co prawda, że obydwa finały były trudne. Mało czasu, dużo skomplikowanych zadań. Niemal wszyscy podkreślają, że daliby radę, gdyby było choć 15 minut więcej. Na biologii np. dziwnie sformułowane pytania. Samo ich zrozumienie zabierało czas. Rzeczywiście, być może utrudniono te dwa finały z uwagi na dużą liczbę laureatów. Szkoda tylko dzieci - też potrafią liczyć i widzą dysproporcje między konkursami.
          • blum10 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 04.02.16, 18:17
            W tym roku wydaje mi się, że i tak jest fin+laur biologii było dużo więcej niż w poprzednich latach. Zazwyczaj był to ten sam komplet tych co przeszli z rej i z tytułami. Ciekawe jak ilość ze szkolnego etapu dochodzi fo końca we wszystkich konkursach ? W tym roku na początku drogi biologia bardzo była bogata po etapie szkolnym.
            • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 09.02.16, 23:27
              Rozkład laureatów/finalistów zależy jedynie od trudności danego konkursu, której organizatorzy nie potrafią wyrównać między konkursami. Laureat ma zawsze co najmniej 80% punktów, więc nic dziwnego, że przy stosunkowo łatwym teście tak wielu startujących zdobywa ten tytuł. Np. chemia okazała się łatwa, ale i zadnia wyglądały nieco inaczej niż zwykle. W wielu zadaniach opisywano zjawisko, którego uczeń nie zna, a potem trzeba było odpowiedzieć na 1 pytanie testowe (czy nie tak wygląda teraz w dużej części matura?). Jak widać większość dzieci czyta ze zrozumieniem:) Nie było natomiast, praktycznie wcale, tematyki rozszerzającej wymaganej w trzecim etapie. Zadania obliczeniowe też były chyba na poziomie szkolnym. Co roku któryś konkurs okazuje się trudniejszy lub łatwiejszy od innych i nie ma reguły który.
              Rzeczywiście fizyka w tym roku to totalny niewypał, a szkoda bo to przedmiot wart promowania.
            • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 10.02.16, 08:57
              Jeszcze 2 linki do sprawozdań z konkursów z lat ubiegłych:
              www.konkursy.mscdn.eu/images/prezentacje_zakonczenie_20142015/gim_prezentacja_konkursy.pdf
              www.kuratorium.waw.pl/download/1/2588/f-7699-2-prezentacjamscdn.pdf
              Dla porównania
    • jan.nowak.7 olimpiada matematyczna gimnazjalistów 13.02.16, 18:57
      Są wyniki II etapu OMG, o tyle ważne, że wszyscy uczestnicy III etapu mają zagwarantowane miejsce w wybranym liceum (tak jak laureaci konkursów kuratoryjnych). Na 194 osoby z całej Polski zakwalifikowane do finału OMG aż 40 procent stanowią warszawiacy - 75 uczniów szkół warszawskich i 3 uczniowie szkół z bliskich obrzeży - Izabelina, Zalesia i Józefowa. Lista wyróżniających się szkół nie stanowi zaskoczenia:
      1. 13 Gimnazjum Staszica - 19 uczniów w finale
      2. 42 Gimnazjum na Twardej - 11 uczniów
      2. 58 Gimnazjum Władysława IV - 11 uczniów
      4. 52 Gimnazjum im. Domeyki - 7 uczniów
      5. 59 Gimnazjum na Wiktorskiej - 6 uczniów
      Jak widać przoduje Gimnazjum Staszica, które dodatkowo może się poszczycić dwoma uczniami którzy bezbłędnie rozwiązali wszystkie zadania II etapu (w całej Polsce było takich osób 10 na 1100 uczestników).
    • jan.nowak.7 i LOGIA 16.02.16, 19:06
      Wiadomo już, że do III etapu informatycznej LOGII przeszło 56 osób. Zdecydowaną większość stanowią chłopcy (49/7). Podobnie jak w latach ubiegłych najwięcej uczniów do finału wprowadziły gimnazja na Twardej i Władysław IV. Tytuł laureata uzyska zapewne koło 30 osób, co słabo wpłynie na rekrutacje w Warszawie, bo duża część uczestników finału LOGII ma już tytuł laureata lub finalisty.
      LOGIĘ warto dać za przykład organizatorowi pozostałych mazowieckich konkursów przedmiotowych. Można tak układać zadania, tak by z roku na rok podobna liczba uczestników otrzymywała laury? Można. Można dawać uczestnikom do domu zadania konkursowe i publikować poprawne rozwiązania? Można. Można podać punktację, rozpatrzeć odwołania i dopiero opublikować listę dopuszczonych do kolejnego etapu? Można. No i można jeszcze jesienią zorganizować kurs on-line dla potencjalnych uczestników konkursu.
      • Gość: Hania Re: i LOGIA IP: *.dynamic.chello.pl 17.02.16, 01:36
        Święte słowa! Dodam jeszcze, że przerażający jest brak staranności w ocenianiu prac. Ostateczna ocena (po odwołaniu) czasem różni się nie o jeden czy dwa punkty, ale o dużo więcej. Co ciekawe - nie chodzi tylko o uznanie spornych odpowiedzi, ale także o złe policzenie punktów z zadań rozwiązanych zgodnie z kluczem. To elementarny brak szacunku do wysiłku ucznia. Moja rada: nawet, jeśli zabrakło 10 punktów - oglądać prace i weryfikować.
        • rpd000 Re: i LOGIA 17.02.16, 21:32
          Oj tak, koleżance córki nie policzyli 7, czy 9 punktów, a mojej starszej kiedyś zamienili prace. Zdarzają się też niekiedy błędy merytoryczne w zadaniach. Warto obejrzeć pracę jeśli ma się wątpliwości.
          Ostatnio zauważyłam, że zostały zmienione reguły naliczania punktów rekrutacyjnych: w sumie niekorzystnie dla finalistów i innych uczniów mających osiągnięcia w niżej punktowanych konkursach.
          Przyznam się bez bicia, że u nas już luzik, córce pozostaje tylko dobrze wybrać:)
          • Gość: gosci12345 Re: i LOGIA IP: *.static.chello.pl 28.02.16, 20:04
            Witam Dopiero tutaj trafiłem:)
            Ale że mój syn startował kilka razy w Logii to postanowiłem też coś napisać
            W tym roku postanowił startować w w Logii ale chciał rozwiązywać zadania w języku Phyton,
            ciekawi mnie ile osób przeszło do trzeciego etapu, niestety mój zatrzymał się na zadaniach z drugiego, dlatego że nie mógł korzystać z innych narzędzi niż te dostarczone przez organizatora, miał uwagi co do niektórych rozwiązań które zawarł w zadaniach a które mu nie zostały zaliczone. Efekt że chyba się zniechęcił:(, trochę szkoda. Nie wiem jak inni rodzice w innych szkołach, tylko nie Władek iV, odbierają informatykę i przygotowanie do tego konkursu jak i do OIG bo moje dziecko to sam do wszystkiego musiał dojść bo na poziomie szkół nauczyciele nie wiedzieli o czym on mówi, a jedyny nauczyciel który mógł mu pomoc zrezygnował z nauczania w szkole po semestrze , widocznie znalazł coś ciekawszego za lepsze pieniądze.
            Szkoda że informatyka, ja to tak odbieram jest traktowana w szkole niżej niż religia.
            Pocieszam się że jest w finale OIG:)
            • jan.nowak.7 Re: i LOGIA 28.02.16, 21:09
              Zgadzam się z obserwacją, że szkoły warszawskie nie wspomagają uczniów startujących w konkursach informatycznych. Do chlubnych wyjątków należą Władysław IV, Staszic na Nowowiejskiej, no i jeszcze może Gimnazjum nr 81 na Bemowie. Bardzo szkoda, bo to jest dziedzina, w której bardzo łatwo osiąga się sukcesy ? uczeń zainteresowany programowaniem potrafi potem wiele robić sam. Natomiast nauczyciel powinien zapewnić pewne minimum - pomoc organizacyjną, znajomość regulaminów, przypominać o terminach, pomóc przy pisaniu odwołania. Ale nawet o to zainteresowanie jest bardzo ciężko. Trudno się oprzeć wrażeniu, że nauczyciele nic nie chcą wiedzieć o konkursach, w których startują ich uczniowie, bo nie chcą by wyszedł na jaw ich brak kompetencji. Dlatego deklaracje MEN, że wdroży projekt ?programowanie od I klasy? śmieszą, bo są dowodem na to, że resort edukacji nie wie czym dysponuje, jeśli chodzi o kadry.
            • rpd000 Re: i LOGIA 29.02.16, 11:22
              Czy organizator nie sformułował jasno z jakich narzędzi może korzystać uczeń? Nie było bibliotek, których się syn spodziewał? Rzeczywiście może to być demotywujące. Wydaje mi się, że przy rozwiązaniu często liczy się tylko wynik testowania. Nie bierze się pod uwagę ani "eleganckiego" zapisu, ani sprytnych pomysłów, nie ocenia się więc też uwag. Może jednak w Logii tak nie jest.
              Uwaga o Władku, zabrzmiała mi jakby Pan wiedział coś złego z autopsji:) Nie dziwię się, że trudno o nauczycieli, którzy mogą pomóc. Dzieci często programują już na poziomie dobrego studenta.
              • Gość: gosci12345 Re: i LOGIA IP: *.static.chello.pl 29.02.16, 23:02
                Witam Może trochę chaotycznie to zabrzmiało w temacie Władka IV
                Moje zdanie jest jak najlepsze o Władku IV w temacie informatyki i konkursów z nią w temacie:)
                Właśnie to mnie nie dziwi bo z Władka jest jedna z nauczycielek która również jest z OEZIKA, to się liczy podwójnie i widać że takiemu nauczycielowi zależy by tą wiedzę przekazać i zaszczepić:)
                Natomiast dobrze by było trochę formułe Logi rozwinąć sa narzędzie BEZPŁATNE i ogólnie dostępne z których dzieci mogły by korzystać podczas konkursów tylko że oni trochę sztywno stoją na stanowisko:(
                Trochę to tak jak z nauczycielem jak nie poczuje że dana pomoc dobrze może mu słyuzyć to tego nie zmieni i nie zastosuje:)
    • jan.nowak.7 odwołania 2015/16 01.03.16, 10:56
      No właśnie "malinowy krzak" pyta o wyniki odwołań od wyników gimnazjalnych konkursów w Warszawie. Procedura już się chyba zakończyła. Sekcja matematyczna była oblegana przez osoby oglądające prace. Wychodzący zazwyczaj deklarowali brak zgody na werdykt. Jakieś korekty na liście laureatów nastąpiły, ale chyba niewielkie. Prace były oceniane niezwykle ostro. Niektóre powody zabrania punktów kuriozalne (rysunek ma złe proporcje). Niepokój budzą ślady ujmowania punktów przyznanych przez pierwszego sprawdzającego - wyniki sprawdzania są pokreślone i zamalowane korektorem. Pytanie czy ta praktyka dotyczyła wszystkich prac, czy tylko tych na granicy tytułów.

      Generalnie jest tu problem podobny jak w przypadku matur: braku instancji nadrzędnej. Osoba odpowiadająca na odwołania wcześniej oceniała prace. Przydałby się niezależny ekspert, który mógłby obejrzeć sporne zadania. W całym trybie odwoławczym kuriozum stanowi utajnienie treści zadań. Ewentualna korespondencja z szefową komisji odbywa się na nierównych zasadach - ona ma w ręku pracę, klucz i treści zadań, a skarżący wynik uczeń musi wszystko odtworzyć z pamięci w 1,5 miesiąca od konkursu.
      • Gość: Hania Re: odwołania 2015/16 IP: *.dynamic.chello.pl 01.03.16, 14:52
        Dokładnie. Nawet się zastanawiam czy nie należałoby o tym napisać... chyba do MEN, jako jednostki nadzorującej pracę kuratoriów (czyli głównego organizatora konkursów). O tym i o niestaranności w ocenianiu prac - wcześniej już o tym pisałam. Różnica kilku punktów między stanem sprzed i po weryfikacji (zwłaszcza jeśli te punkty mają zadecydować o przejściu do kolejnego etapu lub uzyskaniu tytułu) jest dla mnie nie do przyjęcia. Szczególnie, jeśli ocenia się na 0 zadania rozwiązane zgodnie z kluczem lub po prostu źle zlicza punkty. To naprawdę nie są rzadkie przypadki. Inną sprawą jest brak odniesienia się do zastrzeżeń, tylko odpowiedź: zadanie ocenione poprawnie. To też dość lekceważące. Co prawda my mamy spokój - wjazd do liceum zapewniony, ale zastanawiam się czy nie zasygnalizować problemu w imię sprawiedliwości i ku potomnym? W końcu dzieci wkładają w konkursy mnóstwo pracy. Pół biedy, jeśli sprawdzą swoją pracę. Ilu w ogóle nie pójdzie jej obejrzeć, bo brakowało np. 7 punktów i wydawało się, że nie ma po co? Poza wszystkim ktoś przecież bierze pieniądze na i za przeprowadzenie konkursu. Może nierzetelny organizator nie powinien tego więcej robić?
        • rpd000 Re: odwołania 2015/16 01.03.16, 15:26
          Listy laureatów z biologii i matematyki nie uległy póki co zmianie. Proces rozpatrywania odwołań chyba jeszcze trwa lub dopiero co zakończył się. Ostatecznych wyników spodziewałabym się dopiero w przyszłym tygodniu. Czasami aktualizują wszystko na raz, a czasami po parę nazwisk - nie wiadomo dlaczego.
          "Sygnalizowanie" problemu jest raczej skazane na niepowodzenie, bo nikogo nie obchodzi jak powinno być. Nie zniechęcam, ale próbowałam parę lat temu: wynik widać choćby w tym roku. Dla kuratorium jest to sprawa marginalna, a dla ministerstwa, to już w ogóle nie ma o czym mówić.
          • jan.nowak.7 Re: odwołania 2015/16 01.03.16, 15:41
            Ja noszę się z zamiarem wysmażenia pisemka do MKO (MEN niewątpliwie odpiera obecnie poważniejsze ataki). Rzeczywiście pytanie, czy coś to da. Sprawa odtajniania arkuszy w której kilka razy zdarzyło mi się rozmawiać, drgnęła odrobinę z miejsca, choć stan nadal nie satysfakcjonuje (zadania powinny być ujawniane natychmiast, a nie po długim czasie).
            Problem polega jednak na tym, by pomóc, a nie zaszkodzić. Dla kuratorium konkursy to kłopot i koszt. Zeszłoroczne pogłoski o likwidacji konkursów kuratoryjnych nie były całkowicie wyssane z palca. A nam przecież nie chodzi o likwidację, tylko poprawę funkcjonowania.
        • rpd000 Re: odwołania 2015/16 02.03.16, 15:12
          Właśnie zerknęłam, że coś się zmieniło na liście z matematyki: przybyło 5 laureatów. Nie traktowałabym tego jednak jako listy ostatecznej: np. z wosu, czy historii nadal wprowadzają zmiany, mimo że wyniki były ponad 2,5 miesiąca temu.
          • nuis Re: odwołania 2015/16 04.03.16, 09:19
            W biologii nie widzę zmian, czyżby nikomu się nie udało?

            rpd000 napisał(a):

            > Właśnie zerknęłam, że coś się zmieniło na liście z matematyki: przybyło 5 laure
            > atów. Nie traktowałabym tego jednak jako listy ostatecznej: np. z wosu, czy his
            > torii nadal wprowadzają zmiany, mimo że wyniki były ponad 2,5 miesiąca temu.
          • jan.nowak.7 Re: odwołania 2015/16 04.03.16, 14:05
            Historia gimnazjalna to w tym roku chyba specjalna kategoria. Wiem o przypadku ucznia, którego o pozytywnym rozpatrzeniu odwołania po II etapie poinformowano w przeddzień III etapu (a właściwie nie jego tylko szkołę). Rodzice to oprotestowali i w rezultacie pisał III etap w późniejszym terminie (nie wiem czy sam, czy też z innymi podobnie potraktowanymi).
    • marzenapooo Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 08.03.16, 08:12
      Konkur kutaoryny z matematyki dla dzieic szkołpodstawowych to jakiaś kpina.W tamtym roku mieli "problem" bo jak wynika z rozmowy z MSCDN za duzolayreatów z matematyki koło 200W tymroku przyłożyli takie testy , nie wspomnę ze książek nigdzie nie można było dostać tylko na miejscu w bibliotece narodowej tak stare pozycje,zgłaszałma sprawę do MSCDN ale nikogo to nie zainteresowało.Gdzy dziecko przeszlo przez sito w 1 etapie na ok 12 tys dzieci przeszło około 130, z polskiego 4 krotnie więcej,ale pani ukladająca testy postanowiła popisywac się do końca i ułożyła taki test na drugim etapie ze przeszło ok 60 osób,W sumie mamy 40 laureatów Nigdy nie było tak mało.Pytanie w jaki sposób szkoły zrekrutuja i jak maja się wykazac dzieci zdolne a nie bbędące w 40 geniuszy matematycznych? KPINA,Szkoda dzieci tymbardziej ze w MSCDN sami się przyznają ze zrobili za trudny a brak książek to granda!!
      • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 09.03.16, 07:52
        Nie do końca zgadzam się z t a tezą. Problem z rekrutacją jest wtedy kiedy uprzywilejowanych jest zbyt wielu. Szkoły wolą uczniów ze zwykłej rekrutacji, a nie konkursowiczów. Dla porównania w 2011 roku laureatów było w sumie 78, w 2012 -50, w 2013 -186, w 2014 -165, a w 2015 -201! Oczywiście piszę o szkołach podstawowych. W roku kiedy moja córka szła do gimnazjum w klasie przyjęto 25 osób z konkursu, a konkursy nie wyłaniają wszystkich i jedynie zdolnych. To właśnie wydaje mi się chore Są inne konkursy, oceny, sprawdzian i test kompetencji do klas dwujęzycznych. Zdecydowanie uważam, że ostatnimi laty liczba osób z uprawnieniami laureatów niebezpiecznie wzrosła. Za duży błąd, za to uważam likwidacje konkursu przyrodniczego.
        Poza tym według ministerstwa i kuratorium uczeń po szkole podstawowej trafia do rejonowego gimnazjum - i po problemie. Te parę szkół i kilkaset dzieci są odrzutem statystycznym i nikogo nie obchodzą w naszym systemie. Nikt nie kiwnie palcem, żeby coś tu zmienić.
        Nieprofesjonalne przygotowanie konkursów to inna sprawa. Chyba to najbardziej rozczarowuje i rodziców i dzieci. Błędy w sprawdzaniu, złe sumowanie punktów, brak precyzji w zadaniach zdarzają się podobno bardzo często.
        • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 09.03.16, 09:32
          Zgadzam się że likwidacja podstawówkowej przyrody to błąd, a tryb tej likwidacji, bez wcześniejszej zapowiedzi, to brak elementarnej troski o adresatów konkursów (uczniów, nauczycieli).
          Nie zgodzę się, że konkursy nie odgrywają dobrej roli w rekrutacji. Gimnazja zabiegają o laureatów i wiedzą co robią. Moim zdaniem liczba laureatów w konkursach dla szkół podstawowych powinna oscylować w granicach 100-150 dla każdego przedmiotu. To i tak gwarantuje wyłonienie dzieci mocno odbiegających poziomem od średniej danego rocznika.
          Im więcej uczestników w poszczególnych etapach, tym więcej dodatkowej pracy na rzecz zdolnych uczniów w szkołach. To jest wartość dodana - to samo dotyczy zresztą także gimnazjów. Nic po za względami organizacyjnymi i źle pojętymi oszczędnościami nie stoi na przeszkodzie by do drugiego etapu wpuszczać o wiele więcej osób.
          • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 09.03.16, 14:06
            Ja odnoszę wrażenie, że szkoły dwujęzyczne nie lubią laureatów. To są z pewnością zdolne dzieci, ale z językami różnie bywa, a testu kompetencji nie muszą zdawać i zwykle nie zdają. Podobnie dyrekcja szkół z dwiema w Warszawie klasami IB, zapełnionymi laureatami zwykle w 100%, robi co może żeby zniechęcić kandydatów z uprawnieniami i zachęcić ich do zdawania testu.
            Jeśli chodzi o organizację konkursów, to jestem zwolenniczką ustalenia limitów laureatów - jak w małopolskim, choć tu limity są niskie. Unika się wtedy ryzyka zrobienia za łatwego, czy zbyt trudnego etapu. Jednocześnie można określić, na jaki aspekt konkursu kładzie się nacisk: czy kuratorium chce mieć więcej czy mniej laureatów, jakie przedmioty są "promowane" itd. Tegoroczne dysproporcje między liczbą uczniów w drugim etapie fizyki i np. biologii (o angielskim nie wspominając) były moim zdaniem kompromitujące dla mscdn, a najgorsze jest to, że organizatorzy nie wyciągają żadnych wniosków z poprzednich edycji. Nie wiem, czy nie chcą, czy nie potrafią.
    • jan.nowak.7 Re: konkursy kuratoryjne - rok bez fety 09.03.16, 21:22
      MSCDN w tym roku nie planuje tradycyjnej uroczystości rozdania dyplomów. Przyznam, że mam mieszane uczucia. Rzeczywiście w ostatnich latach najmocniejszą stroną tej imprezy było nobilitujące miejsce - aula w nowym gmachu matematyki na terenie starego campusu Politechniki Warszawskiej. Samo wręczanie dyplomów odbywało się w pędzie - na scenie ustawiano w rzędzie dziesiątki osób. Nawet zastosowanie w ubiegłym roku podziału na ścisłowców i humanistów i rozbicie uroczystości na dwie niewiele dało. Ale z drugiej strony myślę, że dla wielu nagrodzonych, szczególnie spoza Warszawy, i ich nauczycieli, to mimo tego pośpiechu i bylejakości był to ważny moment. Więc chyba jednak szkoda - w sumie głównym powodem, że uroczystości na PW wyglądały tak jak wyglądały był brak charyzmy ze strony prowadzących galę urzędników... No znowu nie mogę się oprzeć, żeby nie zestawić rozdania w wykonu MSCDN z rozdaniem takich samych dyplomów w OEiZK (które, mam nadzieję, odbędzie się i w tym roku). W OEiZK wszystko ma swój sens. Rozdawanie dyplomów następuje wg jakiegoś klucza - pierwsi wyczytywani są laureaci z najwyższymi wynikami, właściwie o każdym prowadzący mówi parę słów - wiadomo z jakiej jest szkoły, z której klasy, czy brał udział we wcześniejszych edycjach. I nagrody! Jak oni to robią, że nawet starzy wyjadacze rok po roku dostają zupełnie nową matematyczną książkę? To pewnie kwestia innej skali, ale też dobrej woli i autentycznego zaangażowania w sprawy konkursu ze strony organizatorów.
      • jan.nowak.7 Re: konkursy kuratoryjne - rok bez fety 10.03.16, 17:08
        Autopoprawka - doszły mnie słuchy, że gala jednak będzie, w bliżej nieokreślonym jeszcze terminie. Może w takim razie ktoś weźmie sobie do serca żale wylane w powyższym poście i popracuje nad dobra zmianą w scenariuszu uroczystości? Może uda się pokazać wybitnych nauczycieli z ich uczniami? Uczniów z kilkoma tytułami? Wielokrotnych laureatów?
    • jan.nowak.7 XI OMG wyniki 20.03.16, 23:30
      Za nami finał XI Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów. Perfekcyjna organizacja zawodów dla blisko 200 uczniów z całej Polski i starannie przygotowana uroczystość zamknięcia na Politechnice Warszawskiej. Choć wszyscy uczestnicy III etapu otrzymują uprawnienia rekrutacyjne, to jednak wiele emocji towarzyszyło ogłoszeniu listy laureatów. Zaszczytny tytuł otrzymało 76 osób czyli 40% uczestników finału. To mniejszy odsetek niż w latach ubiegłych. Tradycyjnie wśród nagrodzonych dużą grupę stanowią mieszkańcy Warszawy i okolic (27 osób). Warto zerknąć jak ułożyły się wyniki w kategorii "sławne szkoły warszawskie" (L - laureat; F - finalista):
      1. 13 Gimnazjum Staszica 9L (+ 10F)
      2. 42 Gimnazjum na Twardej 4L (+ 7F)
      3. 59 Gimnazjum na Wiktorskiej 4L (+ 2F)
      4. 58 Gimnazjum Władysława IV 2L (+ 9F)
      5. 52 Gimnazjum im. Domeyki 2L (+ 5F)
    • jan.nowak.7 Re: LOGIA wyniki 30.03.16, 11:57
      Są wyniki konkursu informatycznego LOGIA, 31 osób ma tytuł laureata (L), a 21 osób finalisty (F). Podaję rezultaty liczących się szkół:
      42 Gimnazjum na Twardej 4L + 5F
      13 Gimnazjum Staszica 4L + 2F
      52 Gimnazjum im. Domeyki 4L
      58 Gimnazjum Władysława IV 3L
      59 Gimnazjum na Wiktorskiej (Reytan) 2L + 1F
      Zaskoczenia więc brak - to ta sama piątka szkół co we wszystkich zmaganiach matematycznych. W finale stosunkowo liczną reprezentację miały jeszcze Radom i Mińsk Mazowiecki - najwyraźniej tam pracują nauczyciele, którzy potrafią zachęcić gimnazjalistów do programowania.
      • nemowazny Re: LOGIA wyniki 30.03.16, 13:13
        to też jest fakt ze muszą być nauczyciele którzy nie tylko zachęcają bo od tego to jesteśmy my rodzice ale potrzebni są nauczyciele którzy znają temat.
        Ja wiem że nie każdy nauczyciel zna się na informatyce chociaż prowadzi jej lekcje:), często są to osoby po kursach i ich wiedza jest bardzo często mniejsza niż uczniów.
        Jestem zdania że informatyka to dzisiaj na równi z językami jest i musi być kładziony nacisk na ten przedmiot.
        Staszic, Domeyka, Władek to typowe szkoły mat-info oraz nauczyciele którzy są z konkursem powiązani
        Swoją droga powinni trochę zmienić ten konkurs dlatego że jak rozmawiam z synem to twierdzi że programowanie w Logii to przeżytek i nacisk powinien iść na Pythona ( ciekawe ile osób z tych laureatów i finalistów w tym języku robiło zadania).
        Po za tym konkursem Logia oraz Olimpiada Informatyczna Gimnazjalistów mało jest informacji o konkursach informatycznych lub nawet szkoleniach dla dzieci z tego tematu, w tamtym roku było szkolenie na Polibudzie całkiem fajne ale to ile 10 spotkań:(.
        Ze szkoły mojego dziecka z Logii jest jeden L/F oraz jeden z OIG a startowało ich łącznie z 4 osoby:), a klasa ba szkoła całkiem mocna z matmy, fizyki.
        Naprawdę nie chcę żeby zabrzmiało że mam coś do nauczycieli bo tak jak pisałem nie jest to temat łatwy i znalezienie informatyka który zamiast prywatnie zarabiać 100zł/h będzie w szkole uczył za 10-20 zł/h graniczy z cudem chyba że jest to ktoś z prawdziwego powołania jak to ma miejsce z innymi przedmiotami:), ale na pewno musi się to zmienić bo inaczej wszyscy którzy będą się kształcić sami szybko wyjada za granice.
        • jan.nowak.7 Re: LOGIA wyniki 30.03.16, 17:10
          Nauka programowania w szkole to zaniedbany temat, mimo wielu szumnych haseł. Najpoważniejszy problem stanowi brak kompetentnych nauczycieli. Nauczyciele nie tylko nie uczą programowania, ale jeszcze zachowują się tak, jakby nie słyszeli o konkursach i nie próbują pomóc własnym uczniom choćby w sferze organizacyjnej (zachęcając do startu, przypominając o terminach itp).

          Uczniowie, którzy w gimnazjum bawią się już w rozwiązywanie zadań algorytmicznych w szkole podczas lekcji raczej wiele nie skorzystają, ale powinni uczyć swoich kolegów. To znakomita metoda, trzeba jednak być nauczycielem z klasą, by umiejętnie po nią sięgnąć. Dla tych zaawansowanych nastolatków muszą być specjalne zajęcia - one się zresztą odbywają, ale jest ich wciąż za mało (vide bitwa o miejsca na zajęciach z C++ w warszawskim Pałacu Młodzieży). Jedną ze skuteczniejszych metod nauki są obozy, ale tu bariera to też pieniądze (4 dni - 600 zł plus dojazd, 10 dni - 1600 zł plus dojazd).

          Wg mnie MEN, które od września rozpoczyna akcję ?programowanie od I klasy? powinno skupić się na uzdrowieniu sytuacji w klasach IV-VI. To jest właściwy moment na początek przygody z informatyką i tam kompetentny nauczyciel może odegrać znaczącą rolę ucząc wszystkich podstaw, a jednocześnie odławiając talenty i najzdolniejszych kierując na kursy i obozy. To jednak utopia, bo trzeba by wymienić kadry i postawić na młodych, zaczynając od rewizji płac, które na poziomie nauczyciela stażysty są żenujące - zdecydowanie niższe od gaży kasjerki z Biedronki. A MEN właśnie zapowiedział, że od września płace nauczycielskie, zamrożone w 2012 r. nie drgną nawet o złotówkę...
        • jan.nowak.7 Re: LOGIA wyniki 30.03.16, 16:46
          Tak, to moja pomyłka - Staszic ma 4 laureatów i 3 finalistów. Zestawienie może kryć jeszcze jakiś błąd, bo 3 nazwisk nie udało mi się powiązać z żadną szkołą - ale to niemal na pewno nie są uczniowie powyższych znanych gimnazjów.
          • rpd000 Re: LOGIA wyniki 04.04.16, 11:14
            Muszę przejrzeć tabele na stronie MSCDN. Z pewnością już zamieścili ostateczne wyniki. Dziwne z tą olimpiadą języka angielskiego -nie zamieszczają list, jedynie imiona i numery identyfikacyjne. A z oig, finalistą jest się po przejściu do finału, czy niekoniecznie? To samo z Logią.
            • jan.nowak.7 Re: LOGIA wyniki 04.04.16, 12:20
              W OMG sam udział w III etapie daje tytuł finalisty (wystarczy przyjść i podpisać się na kartce z próbą rozwiązania zadania). W OIG jest podobnie - trzeba pojawić się na III etapie i chociaż raz coś wysłać - ale to wysłane rozwiązanie nie musi być poprawne.

              W OJAG jest inaczej - żeby być finalistą trzeba w III etapie uzyskać minimum 60% punktów (laureatem 80%). Rzeczywiście organizatorzy OJAG skrzętnie ukrywają personalia uczestników, nie chwalą się też liczbą nagrodzonych - w ubiegłym roku o liczbie laureatów i finalistów (ale nie o ich nazwiskach) mogli coś powiedzieć ci, którzy byli na tej liście po zalogowaniu do systemu. OJAG nie ma też rozdania dyplomów.

              LOGIA wymaga do tytułu finalisty 25% w 3 etapie - w tym roku tylko 4 osoby nie uzyskały tego tytułu, ale być może nie pojawiły się one po prostu na zawodach. Tytuł finalisty LOGII nie daje tych uprawnień co finalisty OMG OIG i OJAG.
              • nemowazny Re: LOGIA wyniki 05.04.16, 07:55
                Z tym że trzeba pamiętać że w dużej części konkursów finały są w Warszawie a OIG w Gdyni i to 3 dni, więc trzeba się tam stawić, oczywiście że to sama przyjemność w takich okolicznościach przyrody przebywać na finale, jest to dodatkowa atrakcja.
    • jan.nowak.7 kuratoryjny matematyka wyniki 07.04.16, 23:04
      Mamy chyba ostateczne wyniki konkursu kuratoryjnego z matematyki. 53 osoby otrzymały tytuł laureata (L), a 83 osoby tytuł finalisty (F). Podsumujmy więc wyniki najlepszych warszawskich szkół – dla obecnych szóstoklasistów i ich rodziców może to być cenna wskazówka:
      42 Gimnazjum na Twardej 6L + 13F
      58 Gimn. Władysława IV 3L + 9F
      59 Gimn. Wiktorska (Reytan) 4L + 6F
      77 Gimnazjum im. Domeyki 3L + 4F

      Na dalszych miejscach usytuowały się gimnazja Batorego (nr 33) i Jana III Sobieskiego (nr 112) – obie szkoły mają po 2 laureatów i po 2 finalistów.
    • jan.nowak.7 matematyka konkurs kratoryjny i OMG razem 07.04.16, 23:12
      I jeszcze konkurs kuratoryjny z matematyki potraktowany łącznie z Olimpiadą Matematyczną Gimnazjalistów. Jeśli zsumujemy laureatów (L) i finalistów (F) w obu konkursach mamy następujące wyniki sumaryczne:

      42 Gimnazjum na Twardej 10L + 20F
      13 Gimnazjum im. Staszica 10L + 11F
      58 Gimn. Władysława IV 5L + 18F
      59 Gimn. Wiktorska (Reytan) 8L + 8F
      77 Gimnazjum im. Domeyki 5L + 9F

      I jeszcze ciekawostka po dwa tytuły laureata (w „kuratorze” i w OMG) wywalczyło 8 uczniów z Warszawy i jeden z Pionek. Po dwóch takich podwójnych laureatów mają gimnazjum na Twardej i bielański Domeyko.
    • jan.nowak.7 OJAG - jak w Warszawie uczą angielskiego 12.04.16, 23:48
      Wyniki OJAG wskazują, że Warszawa jest potęgą w nauczaniu języka angielskiego. Uczniowie warszawskich i podwarszawskich szkół stanowią niemal połowę laureatów (97/200 osób). Prócz tych 97 laureatów uprawnienia rekrutacyjne uzyskali jeszcze finaliści, ale ich lista (ani liczba) nie jest znana. Oto szkoły z największą liczbą laureatów (L):

      Primus (Niepubliczne Gimnazjum Schumana) 15 L
      58 Gimnazjum Władysława IV 12 L
      33 Gimnazjum Batory 8 L
      59 Gimnazjum na Wiktorskiej (Reytan) 5 L
      42 Gimnazjum na Twardej / 13 Gimnazjum Staszica / 34 Gimnazjum Żmichowskiej po 4 L

      Zdecydowanym liderem jeśli chodzi o przygotowanie uczniów do OJAG okazał się ursynowski Primus (Gimnazjum Schumana). Ma najwięcej laureatów i w dodatku wielu uczniów tej szkoły zdobyło bardzo wysokie noty. Drugą szkołą jest Władysław IV, a trzecią Batory. In plus zaskakuje Staszic, który znalazł się w czołówce mimo, że jest szkołą obciążoną rejonem i bez jakiegokolwiek rozszerzenia języka angielskiego. Wśród najlepszych brakuje kilku szkół stawiających na naukę angielskiego. Uderza np. słaby wynik Gimnazjum nr 50 (Sikorski przy Koperniku) z tylko jednym laureatem. Gdzie są uczniowie klas z programem MYP?
      • tinywee Re: OJAG - jak w Warszawie uczą angielskiego 13.04.16, 09:55
        "In plus zaskakuje Staszic, który znalazł się w czołówce mimo, że jest szkołą obciążoną rejonem i bez jakiegokolwiek rozszerzenia języka angielskiego."

        Pogratulować - zresztą podobnie w liceum. Pytanie tylko, czy jest to kwestią dobrego nauczania w szkole, czy innych czynników.

        "Uderza np. słaby wynik Gimnazjum nr 50 (Sikorski przy Koperniku) z tylko jednym laureatem. Gdzie są uczniowie klas z programem MYP?"

        Rzeczywiście. A czy orientujesz się może, czy mypowcy mają z automatu wstęp do IB DP? Bo jeżeli tak, to w zasadzie nie potrzebowaliby konkursów w celach rekrutacyjnych.


        Dla zainteresowanych - (być może) jakieś zdanie o poziomie ojag można sobie wyrobić, oglądając prezentacje na yt.
          • jan.nowak.7 Re: OJAG - jak w Warszawie uczą angielskiego 13.04.16, 12:39
            Owszem są losy żołnierza i inne konkursy dające dodatkowe punkty rekrutacyjne, np. kilka konkursów religijno-historycznych. Z tym, że te dodatkowe punkty nie ważą aż tak bardzo na rekrutacji, jak wyniki omawianych tu konkursów kuratoryjnych (laureaci z wolnym wstępem) i centralnych olimpiad (laureaci i finaliści z wolnym wstępem). Ponadto akurat w przypadku tych głównych dyscyplin można mówić o dużej roli szkoły w przygotowaniu uczniów do startu. Nie zawsze tak jest, ale tam gdzie laureatów/finalistów jest wielu rok po roku, niemal zawsze jest dobry poziom nauczania i wybitny nauczyciel. Dlatego statystyki mogą być cenną wskazówką przy wyborze szkoły.
      • Gość: kika Re: OJAG - jak w Warszawie uczą angielskiego IP: *.dynamic.chello.pl 17.04.16, 23:41
        Janie Nowak, halo, tu Ziemia!!!
        Naprawdę uważasz, że to szkoły tak uczą angielskiego i przygotowują do konkursów OJAG?
        Tak się składa, że znam 6 laureatów tegorocznego konkursu, część pochodzi z dwujęzycznych rodzin, są absolwenci szkół międzynarodowych, tylko jedna świeżynka, dokształcająca się równolegle poza szkolą. We WSZYSTKICH przypadkach do konkursu OJAG przygotowywali rodzice przy zaangażowaniu osób trzecich. Udział szkół był znikomy.
        Śmieszny ten "ranking szkół"...
        • jan.nowak.7 Re: OJAG - jak w Warszawie uczą angielskiego 18.04.16, 09:32
          O właśnie i oto chodzi - coś na kształt dyskusji wokół olimpiad. Problem uczniów dwujęzycznych był poruszany przeze mnie w tym wątku (kilka postów wyżej) przy okazji kuratoryjnych konkursów językowych (język rosyjski, język niemiecki), ale nikt nie podjął tematu. Ten problem zapewne też występuje OJAG, ale chyba w mniejszym stopniu. W każdym razie znani mi laureaci z 2 szkół z krytykowanej listy (kilka osób) pochodzą z polskich rodzin, są absolwentami zwykłych podstawówek i pasjonatami nauki języków obcych. To, że wielu uczniów ma pozaszkolne wsparcie w trakcie konkursu też go nie deprecjonuje - w sumie o to w dużej mierze chodzi, by nauczyć się jak najwięcej między etapami, przecież celem ma być pogłębienie wiedzy, a nie laury. Natomiast zestawienie szkół o tyle ma sens, że pokazuje miejsca, gdzie uczniowie zostali zachęceni do startu i otrzymali choćby pomoc organizacyjną (pilnowanie terminów, rozgryzanie regulaminów). Szkół uczących w rozszerzonym wymiarze angielskiego jest więcej, ale nie wszystkim się chce angażować.
        • rpd000 Re: OJAG - jak w Warszawie uczą angielskiego 19.04.16, 15:23
          No cóż, z zaangażowaniem nauczycieli w przygotowanie uczniów bywa różna, nawet w tej samej szkole. Oczywiście to nie dziwi. W naszym (mojej córki przypadku) udział nauczyciela w sukcesie dziecka oceniam na 0% z jednego przedmiotu i 90% z innego. Koleżanki i koledzy odnoszący sukcesy w innych przedmiotach mieli tak samo. U jednego nauczyciela super, u innego nic. W dużym stopniu pozostaje to jednak w związku z liczbą laureatów z danego przedmiotu w szkole. Np. pani z fizyki jest świetna i to widać. W językach, zgadzam się, udział szkoły nie może być szczególnie duży, nawet w klasach dwujęzycznych. Zgadzam się tez z Janem.Nowakiem.7 pomoc organizacyjna i zachęcenie do brania udziału też jest ważne.
    • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 27.04.16, 08:18
      Zastanawiam się co w praktyce szkoły robią z nadmiarem laureatów chętnych do danej klasy. Wiecie Państwo? Córka wybiera się do Staszica do klasy przyrodniczej i ku mojemu zdziwieniu z gimnazjum szykuje się tam jeszcze z 7 osób - oczywiście wszyscy laureaci. Laureat z przedmiotów rozszerzonych w danej klasie ma takie same uprawnienia jak humanista. Do tej pory nie było z tym problemu, bo laureaci w tej klasie stanowili chyba ok 60%, jednak ostatnio ten profil w Staszicu staje się bardzo popularny wśród gimnazjalistów. Trochę boję się, że skoro z jednego gimnazjum już 1/4 miejsc zostanie zajęta to dalej. Podobny problem jest przecież z klasami IB.
      • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 27.04.16, 09:16
        Do tej pory problem nadmiaru laureatów do jednej klasy warszawskich LO występował dość rzadko i chyba nie dotyczył Staszica. Zgadzam się, że to się może zmienić, zwłaszcza w przypadku klas tak dobrze przygotowujących do studiów medycznych, jak wspomniana klasa przyrodnicza. W ostatnich 2 latach niektóre szkoły przewidująco zmuszały laureatów do wpisania klasy drugiego wyboru (choć teoretycznie mogą oni poprzestać na jednej klasie). System rekrutacyjny chyba nie jest gotowy na taki rozwój wypadków i ewentualne przesuniecie laureatów do innych klas musi odbywać się ręcznie. Gwoli sprawiedliwości system powinien porównywać sumę sukcesów poszczególnych laureatów i tym z kilkoma dyplomami dawać pierwszeństwo... W przypadku klas IB w ubiegłym roku mówiło się o konieczności wprowadzenia egzaminu językowego.
        • Gość: ols Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 IP: *.dynamic.chello.pl 28.04.16, 00:43
          No właśnie. Mnie też ten temat bardzo interesuje. Co jeśli do klasy (choćby owej wspomnianej przez rpd000) zgłosi się zbyt wielu kandydatów z uprawnieniami (laureatów konkursów kuratoryjnych lub laureatów i finalistów olimpiad ogólnopolskich)? Taki laureat czy finalista nie musi wpisywać w systemie żadnej innej klasy poza wybraną i nikt ani nic (np. szkoła) nie może go do tego zmusić (niby jaki przepis miałby do tego uprawniać?). Zgodnie z przepisami dyrektor ma też obowiązek przyjąć takiego kandydata do wybranej klasy. I nie ma podstawy prawnej, by delikwenta ręcznie przesunąć. Przecież nie można zmienić już ogłoszonego regulaminu. Nie można też stworzyć niezgodnego z rozporządzeniem. Co za tym idzie - nie wchodzi w grę jakiś dodatkowy egzamin, o ile taki wcześniej nie został przewidziany oraz umożliwiony przepisami nadrzędnymi. Jak szkoły rozwiązują taki problem? Występują o dodatkową klasę? Słyszałam, że zdarzały się takie przypadki w poszczególnych licealnych klasach, ale przyznam, że nie wiem jak z tego wybrnięto.
          • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 28.04.16, 13:50
            Szczęśliwie tak się nie zdarzyło i mam nadzieję, że i tym razem się nie zdarzy. Córka wpisała 1 szkołę i wybiera się już z podaniem. A ja myślałam, że ten Staszic taki atrakcyjny:)
            Jednak, jako straszna panikara obdzwoniłam wczoraj co się dało. Biuro edukacji twierdzi, że takie sytuacje nie miały miejsca(!), a szkoły, że system zupełnie nie jest przygotowany na taką ewentualność. W zeszłym roku nakazano utworzenie w Koperniku dodatkowej klasy IB, do której trafili kandydaci i z Kopernika i z Batorego. Spowodowało to ogromne rozżalenie u wielu uczniów startujących do Batorego. Nie zawsze jednak szkoła ma możliwości lokalowe i kadrowe, żeby tak zrobić. Batory odmówił. Nie wiem na jakiej podstawie dzielili uczniów między Batorego, a Kopernika. Szkoły zwiększają też liczbę uczniów w klasie: nawet do 44 (tak słyszałam). Wtedy część osób rezygnuje.
              • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 28.04.16, 16:14
                Dobrze rozumiesz:) Córka stwierdziła, że chce iść do tej klasy i już. Koleżanka robi to samo. Liczę, że nie będzie problemów. System chyba i tak nie może przesunąć laureata do klasy drugiego wyboru. W zeszłym roku, jak powiedziano mi w jednej ze szkół wszystko powariowało, ale w tym roku system rekrutacyjny obsługuje inna firma. Słyszałam też jednak, że szkoły niechętnie przyjmują podania z jednym wyborem.
                • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 28.04.16, 17:00
                  Inna firma chyba nie posuwa sprawy do przodu, jeśli nie ma algorytmu co system ma zrobić z ewentualnym nadmiarem laureatów. Z drugiej strony dyrektorzy szkół, w których ten problem może wystąpić, odnotują to już wcześniej, zliczając podania do danej klasy... Teoretycznie mogą jakoś próbować przeciwdziałać patowi po uruchomieniu systemu (np. namawiając część laureatów do zmiany wyboru?). Oprócz klas IB rzeczywiście w tym roku zagrożone mogą być klasy biol-chem oferujące zarazem świetną matematykę.
                • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 29.04.16, 15:06
                  Podanie z jednym wyborem przyjęli bez mrugnięcia okiem. Odpytali dziewczyny o konkursy i olimpiady i zanotowali na oddzielnej kartce. Szkoła chyba chce czuwać nad tym trochę. Myślę, że jeśli zbierze się za dużo laureatów, to tych "nie po linii" będą starali się lekko zniechęcać- to jedynie moje domysły. Córka na tej specjalnej liście była dziś chyba 16ta.
      • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 06.06.16, 06:24
        Niestety słyszałam (choć jeszcze nie pytałam w szkole), że do klasy przyrodniczej w Staszicu podania złożyło 38 laureatów na 32 miejsca. Nie skaczę z radości, nie ukrywam. Niedostosowanie ustawy do realiów, a właściwie kompletny brak wyobraźni piszących tę ustawę doprowadza do idiotycznych sytuacji. Wystarczyłoby zawęzić kryteria dotyczące przedmiotów uprawniających do bycia przyjętym do danego profilu, ale nikogo to nie obchodzi. W końcu to tylko kilkuset uczniów. Córka nie chce iść do innej klasy.
        • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 06.06.16, 08:41
          38 to jeszcze nie tak źle - od biedy może być taka klasa, zwłaszcza że uszczuplenie tej listy jest jeszcze możliwe, bo do Staszica składają papiery także laureaci z innych województw, którzy szukając szkoły daleko od miejsca zamieszkania mogą się wahać między np. Gdynią, Toruniem i Warszawą i ze względów logistycznych lub stypendialnych wybrać inny wariant. Oni celowali zwykle w mateks, ale w związku z parciem na medycynę i ważną rolą matematyki w rekrutacji mogli aplikować też do klasy przyrodniczej. Faktycznie zawężenie listy uprawnionych do laureatów konkursów matematyczno-przyrodniczych było by w tej sytuacji sensowne w punktu widzenia szkoły. Tak jest nota bene we wspomnianych mateksach, gdzie albo się ma konkurs matematyczny, albo trzeba pisać egzamin...
          • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 06.06.16, 09:42
            Właśnie liczę, że tak będzie. Nie chciałabym żeby klasa liczyła blisko 40 osób i mam nadzieję, że ta wizja zniechęci w końcu tych mniej zdeterminowanych. Część osób może jeszcze zmieni szkołę lub profil. W tym roku, jak z resztą od paru lat, biol-chemy przeżywają istne oblężenie. Z rozmów ze znajomymi widzę, że cieszyłyby się jeszcze większym zainteresowaniem, gdyby nie wizja nauki chemii, która konkuruje z fizyką jako największa zmora:)
              • rpd000 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 10.06.16, 07:20
                No właśnie nie. Nie liczy się, czy ktoś ma 2 konkursy lub więcej, ani inne osiągnięcia i wyniki. Ustawa zrównuje wszystkich laureatów (od przyszłego roku chyba zmieni się to w klasach dwujęzycznych i IB). Cały "problem" dotyczy kilkuset uczniów w kraju - nikogo więc nie obchodzi zajmowanie się czymś takim. Wystarczyło w ustawie dodać, że konkurs musi być zgodny z profilem klasy. W pozostałych przypadkach laureat mógłby dostawać maximum punktów za konkursy należne w rekrutacji. Po wakacjach wyskrobię pewnie jakieś pismo do kuratorium lub ministerstwa, o ile jeszcze będzie mi się chciało.
    • jan.nowak.7 Re: konkursy kurat. i olimpiady 2015/16 15.05.16, 15:49
      Kangur Matematyczny mazowieckie
      I w oczekiwaniu na wyniki ostatniej olimpiady dla gimnazjów (OIG), które poznamy za tydzień, wyniki Kangura Matematycznego 2016 w Warszawie. Kangur nie daje wprawdzie punktów do liceum, ale cieszy się tak dużą popularnością, że można go uznać za dobry probierz pracy szkół. Sytuacja jest bardzo podobna do ubiegłorocznej - w przybliżeniu połowę głównych nagród zgarnia 5 warszawskich "stajni" matematycznych. Ich lista pozostaje bez zmian.

      Ogółem mazowieccy gimnazjaliści mają w Kangurze 18 tytułów laureata (L) i 63 wyników bardzo dobrych (BDB). 44 z tych 81 głównych nagród trafi do uczniów 5 warszawskich gimnazjów:

      1. 77 Gimn. Domeyki na Staffa 2 L + 18 BDB
      2. 42 Gimnazjum na Twardej 3 L + 7 BDB
      3. 58 Gimn. Władysława IV 2 L + 4 BDB
      4. 59 Gimnazjum na Wiktorskiej 1 L + 2 BDB
      5. 13 Gimn. Staszica 5 BDB

      Nagrodzeni łącznie z wyróżnionymi:
      1. 77 Gimn. Domeyki 90 osób (!!!)
      2. 42 Gimn. na Twardej 69 osób
      3. 59 Gimn. na Wiktorskiej 58 osób
      4. 13 Gimn. Staszica 53 osoby
      5. 58 Gimn. Władysława IV 44 osoby
    • jan.nowak.7 konkursy kuratoryjne - rozdanie dyplomów 21.05.16, 09:42
      I mała recenzja z mazowieckiej uroczystości rozdania dyplomów - a właściwie z jej części matematyczno-przyrodniczej. Nie było źle - właściwie to w porównaniu z wcześniejszymi latami było bardzo dobrze. Oficjalne przemówienia okrojone do minimum, wszystkie światła skierowane na głównych bohaterów - laureatów. Obszerniejsze niż w latach ubiegłych statystyki. Błyskotliwy miniwykład pana Aleksandra Pawlickiego. Najpierw dyplomy oprawne w szkło otrzymali super-laureaci, czyli laureaci dwóch konkursów i jedna dziewczynka z 3 tytułami. Później na scenę wychodzili pozostali. Wszystko odbyło się bardzo sprawnie. Żal tylko, że nie pokazano nam twarzy nauczycieli-rekordzistów. Ich nazwiska pojawiły się wprawdzie na slajdach, ale przecież można było tej grupce wręczyć publicznie dyplomy z odnotowaną liczbą ich tegorocznych laureatów. Można też było pewnie wyeksponować najmłodszych laureatów, choćby pierwszoklasistę z 2 tytułami (geografia i historia). Nowym posunięciem było włączenie do uroczystości konkursu informatycznego (Logii). To miało dobre i złe strony, bo szkoda kameralnego spotkania w siedzibie OEIiZK, gdzie byli zapraszani także finaliści i gdzie zawsze przygotowywano fantastyczne nagrody książkowe, ale z drugiej strony można było docenić wszechstronność podwójnych laureatów z jednym z tytułów z Logii. A i obecność panów z OEIiZK ociepliła imprezę, bo na przykład jako jedyni wiedzieli coś więcej o "swoich" nagrodzonych (na przykład, że są pierwszoklasistami).

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka