Dodaj do ulubionych

Podręczniki

04.01.07, 16:44
Jako przymusowa czytelniczka i autorka podreczników mam dylemat. Chodzi o
rodzaj gramatyczny, w jakim zwracamy się do ucznia. Aby polecenia nie były
skierowane, jak to bywa, wyłącznie do chłopców, co uważam za całkowicie
słuszne.
Ale jak to z teoriami bywa, realizacja już nie jest łatwa. Po prostu pisanie
w podręcznikach dla szkół podstawowych "Czy chciałabyś,chciałbyś..."
niektórym dzieciom mąci w glowie i utrudnia zrozumienie polecenia. Staram się
zachowywać formy bezosobowe, ale nie zawsze się to da. Czekam na rady, bo
własnie dokonuję drobnych korekt w zeszycie cwiczeń.
I sprawa druga - zwróccie uwagę na ilustracje w podręcznikach. W większości
wypadków pojawiają się na nich postacie mężczyzn. Musiałam walczyć z
redakcją, aby zmieniła rysunek przedstawiajacy sąd, w ktorym sędzia, adwokat
i prokurator byli facetami, a jedyna kobieta -swiadek, przedstawiona z
wypietym biustem i tyłkiem. Ilustrator odmowil rysowania drugi raz i tylko
świadka przemalował. Ale popatrzcie, jaki miał automatyczny odruch - jak
wiekszość ilustratorów wszystkie role zawodowe (prócz nauczycielki i
pielegniarki) przypisał facetom.
--
Mops w naturalnym środowisku

img182.imageshack.us/my.php?image=dsc06454rq.jpg
Edytor zaawansowany
  • 04.01.07, 20:17
    To mnie rusza :( Nie ma nas, nie widac nas=jesteśmy gorsze.Tego się uczymy,poza
    programem oficjalnie zatwierdzonym w szkole.Fajnie,że jest ktos taki jak Ty,
    kto to zmienia, ale widzę,że nie bez trudu.
    A co do tych poleceń,to może w tych przypadkach, kiedy nie da się zastosowac
    formy bezosobowej, pisac napzremian? Raz "byłbyś" ,a raz "byłabyś"?
    --
    ojdyrydyrydy
  • 04.01.07, 21:02
    myślałam o liczbie mnogiej, ale to też nie zawsze zdaje egzamin
  • 04.01.07, 21:20
    Na przemian nie może być, bo wtedy dzieci nie wiedzą, czy polecenia są
    skierowane do wszystkich, czy tylko do jednej płci. Taki przypadek był chyba w
    zeszłym roku na egzaminie po podstawówce, gdy polecenie napisania listu
    skierowane było wyraźnie do chłopca i część dziewczynek nie wiedziała, czy ma
    list napisać w formie męskiej, czy żeńskiej. Liczba mnoga też odpada, bo nie
    wiadomo, czy praca jest indywidualna, czy grupowa....
    Mam problem, cholera... Najchętniej zostawiłabym formę męska, ale mój
    feministyczny charakter mi nie pozwala.
    --
    Mops w naturalnym środowisku

    img182.imageshack.us/my.php?image=dsc06454rq.jpg
  • 04.01.07, 22:50
    mozesz usprawiedliwiac sie przed sama soba, ze to jezyk cie do tego zmusza
  • 05.01.07, 00:59
    No to nie zostawiaj formy męskiej - pisz w żeńskiej. Też prawidłowo. A jak mnoga
    nie zdaje egzaminu to cóż poradzisz? :)))))
  • 05.01.07, 08:51
    sir.vimes napisała:

    > No to nie zostawiaj formy męskiej - pisz w żeńskiej. Też prawidłowo. A jak
    mnog
    > a
    > nie zdaje egzaminu to cóż poradzisz? :)))))


    :)))))))))))))))))) bardzo dobra mysl.
    --
    ojdyrydyrydy
  • 05.01.07, 10:09
    ta... i później będą grzmieć, że chłopcy się gorzej uczą, bo nieodpowiedzialni
    autorzy używali form żenskich i chłopcy nie sądzili, że to do nich
    skierowane... ;-)
    --
    Kryminały i sensacje
  • 05.01.07, 15:29
    Nie rozumiem.
    Jeśli polecenia są w trybie rozkazującym, to nie ma tam żadnych rodzajów: Zrób,
    pomnóż, znajdź, napisz.
    O jakie zwracanie się do ucznia chodzi?
    Rodzaje nie mają znaczenia także w czasie teraźniejszym. Oglądam, chodzę mówi i
    chłopiec i dziewczynka. Dopiero w przeszłym pojawia się obejrzałem, obejrzałam,
    poszłam, poszedłem itd?..
    "Czy chciałbyś" można zamienić na "Czy chcesz". Przy okazji bardziej konkretne.
    Może jakieś inne przykłady?..
    --
    Żaden człowiek nie jest samoistną wyspą;
  • 05.01.07, 20:06
    Głównie to "chciałabyś", ktore na chcesz zamienic sie nie da w poleceniu "Czy
    chcialbyś, aby Twoja rodzina była podobna do tej z tekstu".
    "Podobnie jest w zdaniu "Jak postąpiłbyś w wymienionych sytuacjach"
    --
    Mops w naturalnym środowisku

    img182.imageshack.us/my.php?image=dsc06454rq.jpg
  • 05.01.07, 20:35
    verdana napisała:

    > Głównie to "chciałabyś", ktore na chcesz zamienic sie nie da w poleceniu "Czy
    > chcialbyś, aby Twoja rodzina była podobna do tej z tekstu".
    Moznaby zamienić na "czy chcesz,aby"

    > "Podobnie jest w zdaniu "Jak postąpiłbyś w wymienionych sytuacjach"

    "Jak najlepiej postąpić w wymienionych sytuacjach" -troszkę zmienia sens.
    "Jak można postąpić w wym.syt."
    "Jakie byłoby twoje zachowanie/postępowanie w podobnych sytuacjach"

    --
    ojdyrydyrydy
  • 05.01.07, 21:45
    > > Głównie to "chciałabyś", ktore na chcesz zamienic sie nie da w poleceniu
    > "Czy
    > > chcialbyś, aby Twoja rodzina była podobna do tej z tekstu".
    > Moznaby zamienić na "czy chcesz,aby"

    nie, to zmieni kontekst, "chciałabyś" jest bardziej życzeniowe
  • 05.01.07, 21:55
    a dla której to klasy podręczniki? bo, prawdę mówiąc, argument, że użycie
    dwojakiej formy wprowadzi zamęt w dziecięcych główkach, jest w ogóle absurdalny
    w szkole, gdzie z definicji spotykamy się z rzeczami nowymi i one mącą nam w
    główkach jak cholera:) ale za to potem, w życiu codziennym, umiemy się już
    dzięki temu zachować - na tym rola szkoły polega.


    verdana, ty jesteś człowiek poważny i z dorobkiem - wydawca cie chce wykiwać i
    słusznie dusza cie kopie:( nie daj się! ja wiem, że to łatwo mówić, ale jako
    autorKA możesz walczyć i, ufam, wygrać. masz szansę na naprawdę nowatorski
    podręcznik - 'zadra' zamieszcza blankiety prenumeraty adresowane do
    prenumeratorek, ale faceci też mogą z nich korzystać, domniemanie obowiązuje w
    obie strony:)





  • 05.01.07, 22:23
    tzn. on w tej chwili jest w wersji dla obu płci, tak? a nie podoba ci sie, o ile
    dobrze rozumiem, nie ta dwupłciowość form, tylko - że tak powiem -
    niejednolitość językowa?

  • 06.01.07, 15:56
    aaa, czyli masz problem konkretny, a nie teoretyczny:) to raczej trzeba by to
    było obejrzeć face to face i zastanawiać się nad każdą zagwozdką, a nie udzielać
    cennych porad


    tak ogólnie to na studiach translatorskich znęcano się w ten sposób nad nami -
    dostawał człowiek reklamówkę (pisaną w niemieckiej bezpłciowej trzeciej osobie)
    i trzeba było cuś z nią zrobić, żeby zwracała się do wszystkich klientek i
    klientów. w tym wypadku wyjść jest niewiele i wszystkie podane powyżej - druga
    osoba l.poj., pluralis maiestaticus, bezokolicznik. ale w wypadku podręcznika
    może faktycznie mogłabyś opatrzyć go nowatorskim wyjaśniającym wstępem, że np.
    stosujesz konsekwentnie obie formy (co jednak wpływa na grubość dzieła) i
    wymagające tego pytania podajesz w wersji dla obu płci? ja tak kilkakrotnie
    szarpałam się z wydawnictwami, które z uporem usiłowały wszędzie wycinać formy
    'dwupłciowe', ale w końcu zawieraliśmy kompromis, bo w końcu oryginały nie były
    męskocentryczne:)

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.