Dodaj do ulubionych

muzyka kl 5

09.11.13, 16:20
witam
chciałabym zapytać jak wyglada muzyka w waszych szkołach? czy prawdą jest, że w nowej podstawie programowej z muzyki jest obowiazek grania na dzwonkach - dotyczy to jednej umiejetności, którą muszą opanować dzieci,
Obserwuj wątek
    • wuwujama Re: muzyka kl 5 09.11.13, 20:43
      Tak, w podstawie programowej dla klas 4-6 jest nauka gry na prostym instrumencie np. dzwonkach, u nas jest flet i graja juz od 4 klasy. Sa piosenki, nauka nut, grania na flecie melodii z nut i roznych utworow, przerabianie podrecznika, nauka rozrozniania instrumentow itd.
      • wuwujama Podstawa programowa 09.11.13, 20:54
        MUZYKA

        Cele kształcenia – wymagania ogólne

        I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
        Uczeń poznaje podstawowe pojęcia i terminy muzyczne, rozumie ich znaczenie i
        wykorzystuje w wykonywaniu i słuchaniu muzyki, prowadzeniu rozmów o muzyce oraz
        poszukiwaniu informacji o muzyce.

        II. Tworzenie wypowiedzi.
        Uczeń tworzy wypowiedzi – wykonuje utwory muzyczne i tańce, improwizuje i komponuje
        proste struktury dźwiękowe i układy taneczno-ruchowe, przedstawia cechy i charakter
        słuchanych i wykonywanych utworów słowami lub innymi środkami ekspresji.

        III. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
        Uczeń interpretuje wykonywane utwory zgodnie z tekstem, charakterem i funkcją. Słucha
        muzyki, rozpoznaje, rozróżnia i omawia jej cechy, przedstawia własny stosunek do słuchanego i wykonywanego repertuaru.

        Treści nauczania – wymagania szczegółowe

        1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
        Uczeń:
        1) stosuje podstawowe pojęcia muzyczne (melodia, akompaniament, rytm, dźwięk,
        akord, gama, tempo);
        2) wykorzystuje w śpiewie oraz w grze na instrumentach znajomość pojęć i terminów
        muzycznych określających podstawowe elementy muzyki (melodię, rytm,
        harmonię, agogikę, dynamikę, artykulację);
        3) odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu dźwięków gamy
        oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy, znaki graficzne pięciu wartości
        rytmicznych nut i pauz, podstawowe oznaczenia metryczne, agogiczne,
        dynamiczne i artykulacyjne);
        4) poprawnie używa nazw podstawowych instrumentów muzycznych, głosów
        ludzkich (sopran, alt, tenor, bas) i zespołów wykonawczych (np. chór, orkiestra);
        5) określa charakterystyczne cechy polskich tańców narodowych (poloneza,
        krakowiaka, mazura, kujawiaka i oberka);
        6) wymienia nazwy epok w dziejach muzyki i potrafi wskazać kompozytorów
        reprezentatywnych dla baroku, klasycyzmu, romantyzmu i muzyki XX w.;
        7) korzysta z multimedialnych źródeł muzyki i informacji o muzyce.

        2. Tworzenie wypowiedzi.
        Uczeń:
        1) poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn narodowy oraz hymn Unii Europejskiej;
        2) śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci) lub z
        wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z towarzyszeniem instrumentu)
        piosenki z repertuaru dziecięcego i popularnego, wybrane pieśni patriotyczne,
        kanony (minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym);
        3) śpiewa, dbając o higienę głosu (stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i
        emisyjne);
        4) gra na instrumentach ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo i w zespole) melodie,
        schematy rytmiczne, proste utwory i akompaniamenty (uczeń gra na jednym lub
        kilku instrumentach, do wyboru: dowolny instrument klasyczny lub elektroniczny,
        np. flet prosty, instrument klawiszowy, dzwonki, instrumentarium perkusyjne
        Orfa);
        5) odtwarza ruchem i gestodźwiękami proste rytmy i schematy rytmiczne, wykonuje
        kroki, figury i układy taneczne poloneza i krakowiaka, tańców ludowych
        (szczególnie własnego regionu) oraz podstawowe kroki wybranych tańców
        towarzyskich;
        6) tworzy proste struktury rytmiczne, sygnały dźwiękowe, swobodne
        akompaniamenty, prosty dwugłos (burdon, nagłos), ilustracje dźwiękowe do scen
        sytuacyjnych, tekstów literackich i obrazów (samodzielnie i pod kierunkiem
        nauczyciela);
        7) tworzy improwizacje ruchowe do muzyki;
        8) tworzy według ustalonych zasad improwizacje wokalne i instrumentalne
        (ćwiczenie wykonuje samodzielnie i pod kierunkiem nauczyciela z
        wykorzystaniem instrumentów wskazanych w pkt 4 lub wykonanych przez
        uczniów);
        9) tworzy wypowiedzi o muzyce za pomocą środków pozamuzycznych –
        odzwierciedla graficznie cechy muzyki i form muzycznych, rysuje, maluje i
        układa teksty do muzyki, opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.

        3. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
        Uczeń:
        1) świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane przez
        nauczyciela na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury muzycznej
        (w całości lub fragmentów) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od
        średniowiecza do XX w.) oraz dla muzyki jazzowej i rozrywkowej, słucha
        polskich pieśni patriotycznych oraz utworów ludowych w postaci oryginalnej i
        stylizowanej;
        2) rozpoznaje cechy i budowę utworu muzycznego – określa nastrój, tempo,
        dynamikę, fakturę jednogłosową i wielogłosową, rozróżnia podstawowe formy
        muzyczne (A, AB, ABA , rondo, wariacje);
        3) rozróżnia podstawowe głosy ludzkie (sopran, alt, tenor, bas), rodzaje zespołu
        wykonawczego (soliści, orkiestra symfoniczna, różne typy chórów i zespołów),
        określa grupy instrumentów (strunowe – smyczkowe, szarpane, uderzane; dęte
        drewniane i blaszane; perkusyjne) i główne instrumenty z tych grup;
        4) rozpoznaje charakterystyczne cechy polskich tańców narodowych (poloneza,
        krakowiaka, mazura, kujawiaka i oberka);
        5) charakteryzuje wybrane utwory muzyczne wysłuchane i omówione na zajęciach
        oraz inne, określając cechy muzyki, które decydują o charakterze utworu;
        6) porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów – J. S. Bach, W. A. Mozart,
        L. van Beethoven, F. Chopin, S. Moniuszko, W. Lutosławski;
        7) interpretuje (gra i śpiewa) utwory zgodnie ze wskazówkami wykonawczymi
        umieszczonymi w nutach oraz własnym odczuwaniem muzyki.
        • jakw Re: Podstawa programowa 09.11.13, 23:37
          Ta podstawa programowa to dość koszmarna.
          Btw hymn UE to nie ma oficjalnego tekstu więc zaśpiewać się go nie da wink
          --
          Wiesz, co myślę ? - powiedziała Anna - Myślę, że to wszystko, co napisane było w gazecie, to kłamstwo. Bo to zupełnie wszystko jedno jak się mówi do małych dzieci. Czy się mówi łagodnie i uprzejmie, czy się na nie krzyczy, robią i tak, co chcą.
        • tijgertje Re: Podstawa programowa 10.11.13, 10:34
          Juz na studiach wychowania muzycznego wiedzialam, ze podstawy programowe przedmiotu myzyka i nauczanie tego przedmiotu w szkolach z muzyka tak naprawde niewiele maja wspolnegouncertain
          --
          autystyczne-tygryskowo.blogspot.com/
    • mama303 Re: muzyka kl 5 09.11.13, 22:03
      Jakieś durne ćwiczonka wypełniają, cos tam słuchają, cos pośpiewają, dzwonki maja zakupione i troszke próbowali grać. A tak w ogóle to jest najbardziej znienawidzony przedmiot w naszej szkole.
    • morekac Re: muzyka kl 5 10.11.13, 07:57
      Granie na jakimś flecie prostym czy innych cymbałach zawsze było w podstawie programowej. I w starej też było. I starszej starej też.
      Nawet ja się uczyłam tego 30 lat temu...
      --
      -------------------------------------------------------------
      "a przecież można pozostać człowiekiem nawet jeśli jest się nauczycielem" by Grave_digger
      • iwek33 Re: muzyka kl 5 11.11.13, 11:22
        No właśnie, ja też uczyłam się ponad 30 lat temu w klasach 1-3 gry na flecie prostym, wartości nut i grania prostych utworów z nut. ( przydało mi się to na studiach) Później wydaje mi się, że może to i było w programach, ale chyba nie w podstawie, tylko jako rozszerzenie, bo niektórzy nauczyciele wprowadzali instrument, inni nie. Mój starszy syn ( obecnie 2 gimnazjum) nie miał instrumentu. Młodszy ( 4 klasa) ma obowiązkowo flet prosty. Ja uważam, że to dobrze, niech dzieciaki mają pojęcie co to ósemka, ćwierćnuta i co to gama c-dur, a nie tylko znają klawiatury komputerów.
        • morekac Re: muzyka kl 5 11.11.13, 12:25
          Mój starszy syn ( obecnie 2 gimnazjum) nie miał instrumentu.
          Moje obie miały, w klasach 4-6. Młodsza jest też w 2 gim. Wydaje mi się, że gra zawsze była w podstawie (rozszerzenia na tym etapie edukacji nie ma, a już na pewno nie z muzyki), co najwyżej nauczyciele to omijają.
          --
          -------------------------------------------------------------
          "a przecież można pozostać człowiekiem nawet jeśli jest się nauczycielem" by Grave_digger
    • gopio1 Re: muzyka kl 5 13.11.13, 18:06
      W szkole moich dzieci muzykę prowadzi osobny nauczyciel od klasy 2. Gdy syn był w drugiej klasie mieliśmy obowiązek zakupu dzwonków. Gra na nich do tej pory (obecnie 5 klasa). Dodatkowo od 3 lub 4 klasy (nie pamiętam) doszedł obowiązkowo flet. Teraz jak pani im coś zadaje, żeby nauczyli się grać mają do wyboru - na dzwonkach lub flecie. Ale cała klasa potrafi grać i na tym i na tym.

      Córka (obecnie 3 klasa) od drugiej klasy musiała mieć flet (o dzwonkach nie było słowa - bardzo możliwe, że rodzice z innych klas się zbuntowali ze względu na ich cenę i nauczycielka temat zamknęła dla kolejnych roczników).

      Z rzeczy nietypowych i dość nowatorskich w 4 klasie:
      1. Pani poprosiła, żeby każdy z dzieci przygotował na lekcję tytuł swojego ulubionego utworu muzycznego (współczesnego). Przez kolejne dwie lekcje odsłuchiwali na YouTube wszystko po kolei. W ten sposób poznawali swoje gusta muzyczne (na 26 osobową klasę tylko dwa utwory się powtórzyły)

      2. Jedna z klasówek polegała na tym, że pani puszczała im fragment utworu Chopina, a dzieci miały rozpoznać co to za utwór. W sumie melodii było 10 (m.in. Etiuda Rewolucyjna, Preludium Deszczowe, Marsz żałobny, mazurek, polonez, walc....), dzieci dostały listę i miały 2 tygodnie na osłuchanie się z nimi.

      --
      Boa czyli Zabawa w słowa
    • tititu Re: muzyka kl 5 13.11.13, 19:09
      1. grają zadane melodie na dzwonkach, wypełniają ćwiczenia, coś tam piszą w zeszytach
      czasem muszą nauczyć się jakiejś piosenki (wklejonej np. na youtube)
      muszą rozróżniać pieśni, o których się aktualnie uczą - ich melodie i słowa (np. teraz patriotyczne)
      w młodszych klasach grali na flecie
      2. podstawy programowej nie znam

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka