Ciekawe scenariusze (wygrzeb...

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • www.literka.pl/article18270.html - o żabce i bocianie
    • Swietny scenariusz na Dzien Mamy i Taty.Mozna z tego stworzyc
      scenariusz tez dla mniejszych dzieci.Żartobliwe i zroznicowane wierszyki
      (dzieci je uwielbiają-wyprobowalam !

      www.przedszkola.edu.pl/_publikacje06/DZIEN_MATKI_1.doc
      • Scenariusz zajęć
        Grupa: 4-5 - latki
        Temat kompleksowy: Europejskie dzieci
        Temat dnia: Zwiedzamy Francję z Czerwonym Kapturkiem
        Cele ogólne:
        - nabywanie wiadomości o tradycji, kulturze i życiu ludzi we Francji,
        - kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 7,
        Cele operacyjne
        Dziecko:
        · wskaże położenie Francji na mapie Europy,
        · zna barwy flagi Francji i ich układ,
        · zna pojęcia: stolica mody, Disneyland,
        · kojarzy Francję z wieżą Eiffla i Czerwonym Kapturkiem,
        · zna francuskie przysmaki: ser, ślimaki, żaby,
        · poprawnie liczy w zakresie 7.

        Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
        Metody: oglądowa, ćwiczeń praktycznych, pracy z tekstem.
        Środki dydaktyczne: mapa Europy, flaga Francji, szablony do kolorowania flagi,
        załączniki, strój Kapturka, koszyczek z serami, klocki, zdjęcia wieży Eiffla i
        Disneylandu.

        Przebieg zajęć
        1.N-lka przebrana za Czerwonego Kapturka wchodzi do sali, mówi „Bonjour” i
        siada przed dziećmi z koszykiem. Opowiada dzieciom, że szła do babci, ale się
        zgubiła i teraz nie wie, gdzie jest. Zadaniem dzieci jest podanie nazwy kraju,
        w którym mieszkamy (Polska), pokazanie go na mapie Europy i wskazanie flagi
        Polski.
        2.Następnie Czerwony Kapturek pokazuje dzieciom zdjęcie wieży Eiffla i mówi, że
        to jego kraj, kto wie, jak się nazywa (Francja) - n-lka pokazuje na mapie
        Europy oraz flagę Francji.
        3.Podział dzieci na 4 zespoły. Zadaniem ich jest zbudowanie jak najwyższej
        wieży z klocków.
        4.Po wykonaniu zadania n-lka częstuje dzieci serem z koszyczka. Przy tym
        wyjaśnia, że Francja słynie z doskonałych serów.
        5.Zadanie matematyczne doskonalące umiejętność liczenia w zakresie 7 oraz
        układania przedmiotów wg wielkości malejących lub rosnących – karta pracy
        6.Nauka piosenki pt. „Panie Janie” w języku francuskim.

        Zadanie dodatkowe: kolorowanie konturu flagi Francji.

        Przebieg zajęć popołudniowych:
        1.Rozwiązanie rebusu literowo – obrazkowego Pa + ziarna ryżu (Paryż).
        2.N-lka wyjaśnia, że Paryż uznawany jest za światową stolicę mody - pokaz
        ilustracji
        3.Samodzielne projektowanie strojów z krepy, skrawków materiału, udział w
        pokazie mody.


        Opracowała: mgr Magdalena Czapkiewicz – nauczycielka Przedszkola w
        Szczodrzykowie

      • 27.03.10, 14:53 Odpowiedz
        Jestem zachwycona scenariuszami na Dzień Matki. W styczniu realizowałam jasełka
        wg. scenariusza Adama Szafrańca. Teraz kupiłam scenariusz na Dzień Matki.
        Zapowiada się super. Mają rację: todobre
        Podaje adres strony, można tam posłuchać zwiastunów dźwiękowych.

        www.todobre.home.pl
    • Scenariusz zajęcia koleżeńskiego dla grupy czterolatków przeprowadzony przez
      mgr Aleksandrę Szydło w Miejskim Przedszkolu Nr 8 w Piekarach Śląskich.

      Temat zajęcia: Historia małego Tulipanka w oparciu o inscenizację
      opowiadania
      M. Różyńskiej pt. „O żółtym Tulipanie”
      Cele operacyjne (dziecko wie, zna, potrafi ...):
      - zna historię Tulipanka na podstawie teatrzyku
      - wie jak wygląda tulipan oraz jego cebulka
      - wie czego potrzebuje roślina do wzrostu
      - potrafi rozpoznać części składowe rośliny: korzeń, łodyga, liście,
      kwiat

      Metoda:
      słowna, obserwacji i pokazu, praktycznego działania
      Pomoce:
      sylwety do teatrzyku (cebulka tulipanowa, słonko, deszczyk, sylweta dorosłego
      tulipana, postacie dzieci), cebulka tulipana oraz żywy okaz kwiatu, podkład
      muzyczny do zabawy, materiały do pracy plastycznej – kolorowy brystol,
      plastelina, patyczki, korek z butelki plastikowej, tekst opowiadania M.
      Różyckiej [w] Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu, red. H. Kruk.

      Przebieg zajęcia:
      1. Zabawa ruchowa integrująca grupę pt.: „Deszczyk” (Izadik Katamar) wg
      Klanzy.
      2. Zobaczenie inscenizacji pt.: „Historia o żółtym Tulipanie” w formie
      teatrzyku sylwet.
      3. Rozmowa o przygodzie „małego Tulipanka” i odwiedzających go gości
      (deszczyk, promyk słoneczny, dzieci)
      4. „Małe roślinki” – zabawa ruchowa przy akompaniamencie muzyki „Ballada
      dla Adeliny”.
      5. Oglądanie żywego okazu tulipana (wyhodowanego w gruncie) oraz jego
      początkowego stadium – cebulki.
      Wyróżnienie podstawowych części rośliny:
      -korzeń
      -łodyga
      -liście
      -kwiat
      Omówienie niezbędnych warunków do życia każdej rośliny (ziemia, woda,
      nasłonecznienie ...)
      6. Pokaz sposobu wykonania tulipana z kolorowego kartonu.
      7. Indywidualna praca dzieci przy stoliku (włączenie do pracy zaproszonych
      gości).
      8. Zakończenie zajęcia.
      9. Zorganizowanie wystawki wykonanych przez dzieci prac, umieszczenie ich
      na planszy
      10. imitującej trawę.

      ..............................................................

      Załącznik do scenariusza: opowiadanie „O żółtym tulipanie” - M. Różycka

      W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak
      wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
      Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie
      pukanie do drzwi.
      - Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
      - To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
      - Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się
      na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
      Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
      - Puk! Puk! Puk!
      - Kto tam?
      - To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
      - Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
      Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik
      wyszeptał:
      - Tulipanku, puść mnie!
      - Ktoś ty?
      - Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
      - O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
      Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego
      przez dziurkę od klucza i zapukał.
      - Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
      - To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
      Wtedy Tulipanek pomyślał:
      „Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
      Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił
      przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
      Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
      Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go ...
      I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna
      wiosna.
      Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
      A rano przyszły dzieci i zawołały:
      - Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
      - Teraz już na pewno będzie wiosna!

      • Konspekt zajęcia
        Grupa wiekowa: 4 – latki

        PROWADZĄCA: mgr Aleksandra Felis
        TEMAT KOMPLEKSOWY: Święto Unii Europejskiej.
        TEMAT DZIENNY: Kuchnia Włoska.
        CELE OGÓLNE:
        - rozwijanie pamięci poprzez naukę rymowanki,
        - poznanie tradycyjnej potrawy Włoch,
        - samodzielne pieczenie pizzy,
        - kształtowanie nawyków higienicznych podczas przyrządzania potraw.
        CELE SZCZEGÓŁOWE (dziecko…wink:
        - potrafi skoncentrować się podczas prezentowania rymowanki przez nauczycielkę,
        - próbuje zapamiętać i recytować rymowankę „Pizza”,
        - wie jak pracować w czystych i higienicznych warunkach,
        - potrafi piec pizzę wg receptury.
        ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
        Tekst rymowanki „Pizza”, składniki potrzebne do pieczenia pizzy: ciasto do
        pizzy Knorr, sos do pizzy Knorr, pieczarki, cebula, szynka, ser żółty, papier
        do pieczenia, deseczki, noże.

        FORMA PRACY:
        Grupowa i zespołowa.
        RODZAJ AKTYWNOŚCI:
        Słowna, czynna.

        PRZEBIEG:
        1.Wprowadzenie do zajęć – przypomnienie wiadomości poznanych dzień wcześniej o
        Włoszech.
        2.Wysłuchanie rymowanki pt.: „Pizza”:

        Słoneczną Italią wszyscy się zachwycamy,
        I ochotę na pizzę dziś mamy,
        Gorącą, pikantną – nęcącą podniebienie,
        Możesz ja mieć dziś na zamówienie.
        3.Przejście do kuchni w celu pieczenia pizzy:
        a)umycie rąk w toalecie,
        b)formowanie ciasta na pizzę,
        c)krojenie składników: pieczarek, szynki itp.,
        d)smarowanie ciasta sosem do pizzy,
        e)układanie składników,
        f)pieczenie pizzy,
        g)sprzątanie miejsca pracy.
        4.Zabawa ruchowa do piosenki poznanej na zajęciach rytmiki - pt.: „Włochy”.
        5.Konsumpcja pizzy upieczonej przez dzieci.
        • Scenariusz z okazji zakończenia roku przedszkolnego

          1.Powitanie:
          Dziś nam raźno i wesoło,
          każdy podśpiewje w koło,
          w lewo kroczek,
          w prawo krok,
          Kończy się już szkolny rok.

          2. Taniec „Trojak”.

          3.Piosenka ♫ „Hej przedszkole ukochane”.
          4.Wiersze:
          ·Wprzedszkolu czas tak miło leci
          zegar odmierza minuty.
          Dopiero był ciepły wrzesień
          a już przyszedł luty.

          Drugi semestr szybko minął,
          wiosna, zabawy aż do wieczora.
          Na rabatce pachną kwiaty,
          wakacji nadchodzi pora.

          ·Pochowajcie książki, kredki,
          niech w szufladzie spoczywają,
          wesołą głoszą nowinę,
          wakacje się zbliżają!

          Wreszcie nadszedł dzień wakacji,
          łezka w oku mi się kręci,
          muszę przyznać nie bez racji,
          iść do szkoły nie mam chęci.

          ·Tu w zerówce przez rok cały,
          tyle zabaw było miłych,
          takie rzeczy tu się działy,
          takie dni przyjemne były.

          ·Wszystko znamy, każde kątki
          i dlatego żadna szkoła,
          chociaż są w niej szóstki, piątki,
          nie zastąpi nam przedszkola.

          A już jutro na wakacjach,
          nad jeziorem czy nad morzem,
          wielka czeka nas atrakcja,
          ale nic to nie pomoze.

          ·Bo w zerówce jest weselej
          Niż na wczasach, w parku, w lesie.
          Tu są nasi przyjaciele, każdy dzień pogodę niesie.
          Bo w zerówce jest przyjemniej niż w pizzerii, niż na lodach,
          przychodzimy tu codziennie,
          Na przedszkole jest dziś moda.

          5.Piosenka ♫ „Po łące biega lato”.
          6.Inscenizacja pt. „Wyjeżdżamy na wakacje”.


          Tomek: (wchodzi z walizką)
          Jak wakacje to wakacje czas wyjazdu bliski!
          Zaczynamy dziś od rana pakować walizki.
          Kasia: To wcale nie takie łatwe,
          Kłopot to nie mały...
          Co wziąć ze sobą, by wakacje się udały?
          Artur: (podaje piłkę) Najpierw........ piłka!
          Kasia: To jest
          racja.

          Artur: Gra się w piłkę na wakacjach!
          Kasia: Wędkę.....
          Łukasz: A czy są tam ryby?
          Kasia: Koszyk....?
          Łukasz: No.....na grzyby.
          Tomek: Weź materac do pływania,
          I..... skakankę do skakania.
          Kasia: Czy weźmiemy jakieś gry? Może bierki lub warcaby?
          Tomek: No i dość! Bo w walizce miejsca aby,aby...!
          Kasia: Jeszcze tylko dwie rakiety!
          Tomek: (próbuje zamknąć walizkę) Oj nie domknę już niestety.Pomóż....!
          Kasia: Zaraz Ci pomogę. (zamykają walizkę i siadaja na niej)
          Tomek: (podnosi walizkę) Upchaliśmy przecież, teraz tylko ruszać w drogę....

          (wchodzą POGODA, SŁOŃCE, BŁĘKIT NIEBA i mówią obrażone)
          Pogoda, błękit nieba i słońce: A nas nie weźmiecie!
          A o nas nie myślicie?
          Więc jedźcie sobie sami!
          Tomek, Kasia, Artr i Łukasz: Kim jesteście?
          Pogoda: Jestem pogoda z moimi drużkami.
          Oto jest słoneczko złote, a oto błękit nieba.
          Słońce: Do pogody na wakacjach
          Kazdy zawsze tęskni.
          Pogoda: Nie pomogą piłki, lalki,
          Ni ten cały kram,
          Gdy wakacji ciepłym słonkiem nie wyzłocę wam.
          (rozpina duży parasol, zakrywa Słonko i Błękit)
          Pogoda: Wyjżysz rano oknem?
          Słońce: A tu leje, leje!
          Pogoda: Chcesz do lasu pobiec?
          Błękit: A tu pada deszcz.
          Pogoda: Chcesz wziąć w rzece kąpiel?
          Słońce: A tu siąpi, siąpi..!
          Pogoda: Chciałbyś w piłke pograć?
          Błękit: A tu burza grzmi!
          Dzieci: Nie nie chcemy!!!
          Kasia: Śliczna Pani i ty Słonko złote, zostań z nami.
          Tomek: Pojedź z nami!
          Dzieci razem: Nie lubimy słoty!
          (pogoda składa parasol)
          Pogoda: Spójrzcie! Jeszcze ktoś nadchodzi.
          Błękit Nieba: Ktoś puka do drzwi.
          (wchodzą książki, kłaniają się)
          Książki razem: My jesteśmy przyjaciele na deszczowe dni,
          Na letnie wieczory i na ciszy czas.
          Przyjaciele z półki.....
          Weźcie z sobą nas,
          Będziemy wam szeptać bajki i opowieści,
          I chociaż w walizce ciasno musimy się zmieścić.
          (wbiega nuda)
          Mnie zabierzcie, mnie zabierzcie!!!
          Nie zostanę sama w mieście,
          Ja chcę także mieć wakacje!
          Z wami się zabiorę....!
          Tomek: Odejdź od nas Nudo szara!
          Kasia: Uciekaj zaraz!
          Dzieci wszystkie razem:
          Rozpoczęły się wakacje,
          Czasu tracić szkoda,
          Do pociągu już wsiadamy,
          W letnią podróż wyruszamy.
          7. Piosenka o pociągu ♫.
          8. Piosenka ♫ „Pożegnanie”.
          9. Wiersze:
          · Minął przedszkolny okres wesoły,
          I trzeba iść do tej szkoły.
          Tu były klocki, misie, zabawki,
          Tam tylko lekcje i twarde ławki.

          Zamkną mnie w klasie i przy zeszycie,
          Posadzą chyba na całe życie,
          A gdy z niej wyjdę kiedyś po latach
          To będę starszy niż tata.
          Lecz zrobię kawał i szybko wrócę do przedszkola,
          Gdy sie nauczę pisać i czas mi jakoś przeleci,
          Zostanę autorem bajek dla dzieci.

          · Kochana Zerówko!
          Byłaś drugim domem, każdy ci to powie,
          Dałaś nam opiekę, zabawę i zdrowie.
          Uczyłaś co to przyjażń,porządek, nauka,
          U ciebie, kto chciał dobrej rady szukał.

          Czasem gniewałaś się na nas, bo byłaś
          Co tu kryć, dość często przez nas zabałaganiona,
          Wybacz nam wybryki, psikusy i hałasy.
          My jesteśmy zwyczajne dzieci, a nie żadne asy!!!

          · Uczniem sobie będę, a ja uczennicą.
          Do szkoły sam pójdę ruchliwą ulicą.
          A gdy pierwszy września do okna zapuka,
          Tornister założę, szkoła mnie powita.

          · Jest nam dzisiaj trudno pożegnać się z wami,
          Koledze z kolegą, a dzieciom z paniami.
          Ale moje panie nie martwcie się obie,
          Bo wasze uśmiechy,
          Zatrzymamy sobie!!!
          10. Piosenka ♫ „Taniec”.
          11. Rozdanie dyplomów i wręczanie książek.



          Opracowała:
          mgr Aneta Sykuła
          Publiczne Przedszkole w Rakowie

          • Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Matki

            Moi 6–letni wychowankowie bardzo polubili proponowane przeze mnie zabawy w
            aktorów. Z czasem sami organizowali spektakle dla kolegów z młodszej grupy,
            którzy z zachwytem oklaskiwali artystów. Kiedy zbliżał się czas przygotowań do
            uroczystości z okazji Dnia Matki zapytałam dzieci, czy nie chciałyby
            zaprezentować mamusiom przedstawienia cyrkowego. Wszyscy z radością przystali
            na ten pomysł i od razu zaczęli się zastanawiać, w jakiej roli widzieliby
            siebie najchętniej. Gdy powstała obsada zajęłam się oprawą muzyczną, zaczęłam
            się zastanawiać nad sposobem przystrojenia sali, weszłam też w kontakt z
            rodzicami prosząc o przygotowanie odpowiednich, aczkolwiek nie wymagających
            dużego nakładu pracy i finansów – strojów. W przeddzień przedstawienia
            ozdobiłam salę kolorowymi paskami bibuły tworzącymi kopułę namiotu cyrkowego,
            pod „kopułą” zawieszone były trójkątne chorągiewki, na gazetce tematycznej
            widniał napis „CYRK”; krzesełka stanowiły widownię, z boku stał stoliczek, a na
            nim akcesoria potrzebne w spektaklu.

            Przebieg:
            1. Powitanie gości przez wychowawczynię i dziewczynkę, która przeczytała
            wierszyk:
            Chociaż jestem jeszcze mała pani mnie wybrała, żebym pięknie wszystkich
            gości dzisiaj powitała. Witam więc zebrane mamy na lewo, na prawo, kiedy się
            wam coś spodoba, proszę nam bić brawo!
            2. Przemarsz wszystkich artystów wokół areny do piosenki Majki Jeżowskiej
            pt. „Cyrk wita was”, wymachy dłoni do zgromadzonej widowni.
            3. Konferansjer ubrany w elegancki biało-czerwony strój zapowiada:
            *Uwaga, uwaga – witam wszystkich w naszym cyrku, gdzie zobaczą państwo
            największe sławy sztuki cyrkowej!
            Gwarantujemy wspaniałą zabawę i prosimy o gorące brawa!!!
            A oto przed państwem pierwsi wykonawcy: treserka dzikich kotów wraz ze swymi
            ulubieńcami lwami, gepardem i tygrysem!
            - skoki przez obręcze
            - podskoki na sygnał-klaśnięcie treserki
            *Teraz wystąpią dla państwa dwaj rycerze, niezwykle zręczni i doskonale znający
            walkę na miecze!
            *Uwaga – oto dwie tancerki słynące w świecie ze swych umiejętności tanecznych,
            a zaprezentują taniec na linie!
            Tu wchodzą klauni – wykonują śmieszne miny i zabawne kroki połączone z lekkim
            popychaniem i upadkami na dywan.


            *A teraz siłacze o niespotykanej mocy, dla nich niestraszne największe ciężary
            świata!
            - podnoszenie sztang-2 baloników przymocowanych do końców laski gimnast.
            - podnoszenie np. lekkich stolików z kącika domowego
            *Niezwykle uzdolniona gimnastyczka zaprezentuje bardzo trudną akrobację cyrkową!
            - dziewczynka wykonuje figurę gimnast. tzw. gwiazdę
            *Oto wystąpią dla państwa niesłychanie utalentowane osoby oraz ich cyrkowe
            konie! (konie z papieru lub drewna)
            - wykonują dostojny bieg wokół areny
            - stają naprzeciwko siebie, wymieniają się miejscami
            - wykonują ukłon w stronę widowni
            *A teraz żonglerka w wykonaniu cyrkowych żonglerów o niespotykanej zręczności!
            - żonglowanie dwoma jabłkami, potem kolorowymi piłeczkami
            *Uwaga, uwaga – odbędzie się pokaz sztuki magicznej, prosimy o zachowanie ciszy
            na widowni, aby nie rozpraszać uwagi naszych wspaniałych magików (.pomysły
            sztuczek zaczerpnięte z czasopisma dla dzieci pt. „Kaczor Donald”wink
            - rozcięcie kartki A4 w taki sposób, że można przez nią się prześlizgnąć
            - kartka papieru przyklejona do szklanki napełnionej wodą, odwróconej do góry
            dnem
            Drugie wejście klaunów: stoją na środku areny odwróceni do siebie plecami,
            robią kilka kroków, odwracają się i strzelają do siebie… z pistoletów
            napełnionych wodą.
            *Na tym kończymy nasze przedstawienie cyrkowe, dziękujemy za uwagę, życzliwość
            i gorące brawa!
            Mam nadzieję, że wkrótce się spotkamy podczas kolejnego przedstawienia.
            Wszyscy wykonawcy robią dwa okrążenia wokół areny, machają dłońmi i na chwilę
            opuszczają salę przy dźwiękach orkiestry (nagranie z kasety magnet. - KLANZY).

            Opracowała: mgr Beata Sobik
            Przedszkole Nr 9 w Żorach

            • SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH Z OKAZJI DNIA MATKI
              W GRUPIE 6 - LATKÓW
              Opracowanie i prowadzenie : Beata Kaczmar

              Zajęcia otwarte odbyły się w sali oddziału zerowego w Szkole Podstawowej nr 2 w
              Gołdapi z udziałem zaproszonych matek

              Temat bloku : „Przygotowujemy niespodziankę dla mamy”
              Temat dnia : „Prezenty dla mamy” – swobodne wypowiedzi dzieci nt. swoich mam
              oraz
              niespodzianek, jakie można im sprawić z okazji Dnia
              Matki w oparciu
              o obrazki i zabawę dydaktyczną. Rozwiązywanie
              rebusów, ćwiczenia
              w czytaniu.

              Cele ogólne :
              - rozwijanie wyobraźni twórczej
              - wdrażanie do wypowiadania się całymi zdaniami
              - doskonalenie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań
              - wzmacnianie więzi emocjonalnej z matką

              Cele operacyjne : (dziecko …wink
              - swobodnie wypowiada się na dany temat
              - uważnie słucha wypowiedzi kolegów
              - zna wygląd i nazwy oraz miejsce występowania różnych kwiatów
              - wie, że konwalia rosnąca w lesie jest kwiatem chronionym
              - potrafi dopasować nazwy kwiatów do ich ilustracji
              - zna cyfry, potrafi je ułożyć w prawidłowej kolejności
              - zna zasadę rozwiązywania rebusów
              - umie rozwiązać rebusy
              - potrafi ułożyć rozsypankę wyrazową i literową
              - umie wyodrębnić głoski w nagłosie
              - potrafi współpracować z innymi dziećmi
              - potrafi zaśpiewać znaną piosenkę

              Metody : żywego słowa, rozmowa, objaśnienia, twórcze opowiadanie dzieci
              pokaz
              ćwiczenia utrwalające, zadania stawiane dziecku

              Formy : zajęcia z całą grupą
              praca zespołowa
              praca indywidualna

              Środki i pomoce
              dydaktyczne :
              obrazki przedstawiające matki z dziećmi
              w różnych sytuacjach; ilustracje kwiatów (tulipany, fiołki, konwalie, kaczeńce,
              róże) oraz napisy z ich nazwami; papierowe, barwne sylwety kwiatów z
              przyklejonymi do nich cyframi i literami; rebusy obrazkowo – literowe, napisy
              do rozwiązanych rebusów, obrazki przedstawiające sernik, mikser, serwetę;
              rozsypanka wyrazowa dla każdego zespołu dzieci; kartki z narysowanymi wazonami
              kwiatów oraz rozsypanka literowa w kopercie dla każdego dziecka; kleje, taśma
              magnetofonowa z nagraniem piosenki, magnetofon

              Literatura : „W świecie przedszkolaka. Program wychowania przedszkolnego” –
              - B. Łojewska
              „Scenariusze zajęć” – B. Łojewska
              „6 – latki. Poznanie środowiska : przyrodniczego,
              społecznego” –
              - T. Żyterska

              Przebieg zajęć

              1. „Kim jest ta miła pani ?” – słuchanie fragmentu wiersza „Mama” M.
              Terlikowskiej
              w formie zagadki.
              Kim jest ta miła pani –
              zgadnijcie moi kochani.
              Chorym poprawi poduszki,
              choć nie jest pielęgniarką.
              Smaży wspaniałe placuszki,
              choć nie jest kucharką.
              Uczy mnie różnych robótek,
              choć nie jest panią ze szkoły.
              I zna lekarstwa na smutek,
              że musisz być przy niej wesoły.
              A jak włoży sukienkę nową,
              to aż oczy uśmiech jej rozjaśni.
              I myślę, że może jest królową,
              co na chwilę wyszła z baśni.
              Rozwiązanie zagadki przez dzieci.
              2. „Za co kocham moją mamę ?” – swobodne wypowiedzi dzieci. Wdrażanie do
              uważnego słuchania oraz wypowiadania się całymi zdaniami.
              3. „Gdybym był czarodziejem …” – opowiadanie twórcze dzieci rozwijające
              wyobraźnię.
              Wypowiadanie się na temat tego, co każde z dzieci zrobiłoby dla swojej
              mamy, gdyby
              było dobrym czarodziejem.
              4. „Kwiaty dla mamy” – rozmowa z dziećmi na temat różnych kwiatów, które
              można
              namalować lub podarować mamie. Wykorzystanie serii obrazków. Omówienie
              wyglądu
              tych kwiatów, miejsca ich występowania i prawidłowe nazywanie. Dopasowanie
              nazw
              kwiatów do obrazków.
              5. „Życzenia dla mamy” – zabawa dydaktyczna. Doskonalenie umiejętności
              układania cyfr
              w prawidłowej kolejności oraz liczenia za pomocą liczebników głównych i
              porządkowych.
              Ćwiczenia w czytaniu.
              Na tablicy przypięte są sylwety kwiatów oznaczone cyframi. Zadaniem dzieci
              jest
              ułożenie kwiatów w prawidłowej kolejności wg cyfr od 1 do 13. Po ułożeniu
              wszystkich
              kwiatów dzieci prawidłowo je przeliczają. Następnie nauczycielka odwraca
              kwiaty na
              drugą stronę, gdzie na każdym z nich znajduje się jedna litera. Dzieci
              odczytują hasło –
              - życzenia dla mamy : STO LAT DLA MAMY.
              6. „Na majowej łące” – zabawa ruchowo – rytmiczna do piosenki, podział na role.
              Dzieci ustawiają się w trzech kółkach podając sobie ręce : pierwsze kółko
              to świerszcze,
              drugie – żabki, trzecie – boćki. Dzieci – zwierzątka, o których akurat
              jest mowa
              w piosence, poruszają się w kole krokiem dostawnym, rytmicznie wytupują i
              wyklaskują
              fragmenty piosenki. Pozostałe dzieci stoją w kołach i śpiewają.
              7. „Prezenty dla mamy” – rozwiązywanie rebusów obrazkowo – literowych.
              Dzieci po ich rozwiązaniu umieszczają napis i odpowiedni obrazek.
              Rozwiązania rebusów : serweta, sernik, mikser.
              8. Układanie zdań o mamie z rozsypanki wyrazowej – praca w niewielkich
              zespołach.
              Przypomnienie zasady, że zdanie rozpoczyna się wielką literą, a kończy
              kropką, znakiem
              zapytania lub wykrzyknikiem. Po ułożeniu zdań wybrane dzieci głośno je
              odczytują oraz
              mówią z ilu wyrazów składa się zdanie.
              Następuje wymiana zdań między zespołami. Zdania do ułożenia:
              Mama dostała narysowane serce.
              Tomek dał mamie korale.
              Ela dała mamie tulipany.
              Mama ma lody dla Ewy.
              Moja mama lubi sernik.
              Mama kupiła ładne buty.
              9. „Kto przygotował te bukiety dla mamy i co jeszcze ?” – układanie wyrazów
              z rozsypanki literowej przez dzieci.
              Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi czterema wazonami kwiatów.
              W środku każdego kwiatka znajduje się litera. Dzieci odczytują imiona
              dzieci, które
              przyniosły te kwiaty, układają je z rozsypaki literowej pod wazonami i
              przyklejają.
              Następnie wyodrębniają pierwsze litery z ułożonych imion i układają
              odpowiedź
              na pytanie : „Co jeszcze dzieci przygotowały dla mamy ?”. Imiona
              dzieci : Tola, Ola,
              Romek, Tomek. Odpowiedź na pytanie : TORT.
              10. „Życzenia” – dzieci ustawiają się w rzędzie i śpiewają piosenkę wszystkim
              mamom.
              11. Złożenie życzeń swojej mamie przez każde dziecko, czułe uściskanie oraz
              wręczenie
              własnoręcznie wykonanego
              upominku.
              12. Zaproszenie wszystkich mam na herbatę
              oraz słodki poczęstunek.

              --
              • Scenariusz zajęć
                w grupie dzieci 6- letnich

                Temat: „Ja i moja mama”- określanie stanów
                emocjonalnych w wybranych sytuacjach.

                Cel główny: stwarzanie sytuacji umożliwiającej dzieciom
                określanie poprzez mimikę, nastroju swojej mamy.

                Cele szczegółowe:
                dziecko: -potrafi określić stan emocjonalny przedstawiony na
                rysunku
                -rozumie jakie sytuacje i zdarzenia wywołują negatywne
                i pozytywne stany emocjonalne.
                -umie zaprezentować wybraną przez siebie scenkę.
                -układa zdania z rozsypanki wyrazowej.
                -tworzy melodię do ułożonego zdania.
                -wie czym może zrobić mamie przyjemność.

                Metody: czynne: samodzielnych doświadczeń
                słowne : rozmowa, opowiadanie
                oglądowe : pokaz
                Forma pracy: grupowa, indywidualna
                Pomoce: 4 portrety mamy przedstawiające różne uczucia wyrażone
                poprzez mimikę twarzy, 4 ilustracje przedstawiające
                dzieci w różnych sytuacjach: - dziecko: które piłką rozbiło
                wazon, odkurzające pokój, składające życzenia z kwiatami,
                bijące się z kolegami, rozsypanka wyrazowa dla każdego
                dziecka, kartki do rysowania, kredki, magnetofon, taśma
                do nagrywania






                PRZEBIEG ZAJĘĆ


                ZADANIA OCZEKIWANE REZULTATY

                1. Powitanie „Witamy się śpiewająco” dzieci
                odpowiadają na powitanie
                przy akompaniamencie pianina
                powtarzając tą samą melodię

                2. Rozmowa na temat prezentowanych dzieci nazywają
                stany emocjonalne
                ilustracji przedstawiających twarz mamy na
                przedstawionych ilustracjach
                - mama smutna
                - mama płacząca
                - mama uśmiechnięta, radosna
                - mama zdziwiona


                3. Opowiadanie obrazków przedstawiających:
                - dziecko, które piłką rozbiło wazon
                - dziecko odkurzające pokój
                dzieci opowiadają sytuacje
                - dziecko składające życzenia
                przedstawione na obrazkach
                - dziecko bijące się z innymi

                4. Dopasowywanie portretów mamy dzieci łącza obrazki w pary
                do odpowiednich sytuacji


                5. Zabawa pantomimiczna
                dzieci prezentują różne sytuacje
                „Jaką minę zrobi mama” do wybranego portretu mamy

                6. Układanie zdań o mamie
                dzieci układają zdania z rozsypanki „Ułóż i przeczytaj
                zdanie’

                7. Tworzenie melodii do ułożonych zdań dzieci śpiewają ułożone zdania
                - nagrywanie i słuchanie śpiewanych zdań
                z taśmy magnetofonowe dzieci słuchają nagrania

                8. Rysowanie na temat:
                „Co chciałbyś zrobić dla swojej mamy dzieci rysują własne propozycje by była
                uśmiechnięta i radosna”

                9. Wystawka prac dziecięcych
                dzieci opowiadają o własnych rysunkach





                  • SPOTKANIE OPŁATKOWE


                    Temat: „Święta Bożego Narodzenia”

                    Cele główne:
                    -zapoznanie z tradycją związaną ze Świętami Bożego
                    Narodzenia,
                    -podejmowania określonych ról w przedstawieniu,
                    -kształtowanie prawidłowych form komunikacji werbalnej
                    -uściślenie więzi z rodziną dziecka

                    Cele operacyjne: dziecko
                    -zna zwyczaje i tradycję związaną ze Świętami Bożego
                    Narodzenia
                    -wyraża słowem, ruchem, śpiewem treść Jasełek
                    -zna popularne kolędy
                    -zna charakterystyczne cechy postaci występujących w
                    Jasełkach
                    -składa życzenia najbliższym osobom i pracownikom
                    Przedszkola,
                    łamie się z nimi opłatkiem,
                    -przestrzega zawartych umów dotyczących kultury zachowania

                    Formy pracy: indywidualna jednolita, zróżnicowana, grupowa jednolita, zbiorowa.
                    Metody:
                    · podająca
                    · praktyczna
                    · problemowa
                    Pomoce dydaktyczne:
                    kaseta magnetofonowa, ilustracje, dekoracja świąteczna, rekwizyty dla dzieci,
                    opaski na głowy,

                    Wstęp ( nauczyciel):
                    Witam serdecznie wszystkie dzieci i ich rodziców!
                    Zbliżają się dni świętej radości. Wspominamy dzień, kiedy to Pan Jezus
                    przyszedł na świat w ubogiej stajence..
                    Pierwszymi ludźmi, którzy zobaczyli Dzieciątko nie byli ani królowie, ani
                    władcy, ani bogaci ludzie, lecz prości, ubodzy pasterze. To właśnie im anioł
                    powiedział o cudownym narodzeniu i o tym, gdzie mają szukać małego Pana Jezusa.
                    Od tamtego czasu co roku obchodzimy święto Bożego Narodzenia, gdyż Pan Jezus
                    jest Synem Pana Boga. To taka przedziwna Tajemnica, w którą wierzy twoja mama i
                    twój tato, siostra i brat, babcia, dziadek. Wierzysz Ty i wierzę ja. Wszyscy,
                    którzy uwierzyli w tę tajemnicę Narodzenia Syna Bożego i przyjęli chrzest stali
                    się dziećmi Bożymi. Ludzie wierzący w Pana Jezusa, przypominają sobie co roku
                    cud Narodzenia Pana Jezusa. W ten sposób wszyscy są blisko siebie. Teraz
                    zatrzymajmy się na chwilę w gonitwie codziennych spraw. Uciszmy nasze myśli,
                    usiądźmy i kolędujmy.

                    *„Gwiazdeczki”- improwizacja ruchowa przy muzyce.
                    *Dawno temu, przed wiekami, w małej wiosce Betlejem,
                    cud się zdarzył nad cudami, zszedł na ziemię mały Bóg. (Dagmara)
                    *Rodzi się dzisiaj Boża dziecina
                    Wyciąga cudne swoje rączęta.
                    Tuli je matka, Panienka Święta
                    I tak dzieciątku śpiewa............kolęda „Lulajże Jezuniu” (Sebastian)
                    *Gdy Pan Jezus narodził się w szopce, w Betlejem
                    Wielka gwiazda oświeciła swoim światłem ziemię. (Dagmara)
                    *A Pan Jezus był maleńki, takie dzieciąteczko.
                    Nie miał domu, ni kołyski i leżał w żłóbeczku. (Karolina)
                    *Kolęda „Dzisiaj w Betlejem”
                    *Do Betlejem, do żłóbeczka (Nikola i Karolina T.)
                    przyszła kózka i owieczka.
                    Kózka mała zabeczała,
                    Owca mała wtórowała:
                    Me, me, me, Dzieciątko,
                    Be, be, be Dzieciatko
                    Baw się z nami, owieczkami,
                    poskacz z nami, koziołkami.
                    Hej, kolęda, kolęda!
                    *Do Betlejem, do stajenki (Natalia, KarolinaM.,)
                    przyszły nocą dwie sarenki.
                    Nóżkami zatupały,
                    ludzkim głosem zawołały:
                    Be, be, be, Dzieciątko,
                    Be, be, be, Dzieciątko,
                    Baw się z nami, sarenkami,
                    ucieszymy Cię śpiewakami.
                    Hej, kolęda, kolęda!
                    *Do Betlejem, do Dzieciątka ( Kacper D. Mateusz,
                    przeszły ptaszki i zwierzątka
                    Zaćwierkały, zapiszczały:
                    Lulajże nam, Jezu mały!
                    Pi, pi, pi, Dzieciątko,
                    Pi, pi, pi, Dzieciątko,
                    Baw się z nami, ptaszeczkami,
                    baw się z nami, zwierzątkami.
                    Hej, kolęda, kolęda
                    „Bosy pastuszek”- wspólny śpiew

                    *"Nasza kolęda" –recytacja połączona z improwizacją ruchową.
                    Mali kolędnicy
                    idą do stajenki.
                    Zabiorą ze sobą
                    wesołe piosenki.
                    Oj, wesoło nam,
                    przyszedł do nas Pan.
                    Malutki Jezusik
                    u boku mamusi.
                    Damy sobie ręce,
                    zatoczymy koło.
                    Zanucimy razem
                    kolędę wesołą.

                    *Kolęda „Pójdźmy wszyscy do stajenki”
                    *„cryingKarolina T., Natalia)
                    Wiszą bombki na choince
                    całe kolorowe.
                    Małe pieski, małe kotki,
                    gwiazdki purpurowe.)
                    Wiszą szyszki i orzeszki,
                    malutkie jabłuszka.
                    Duże jeże, muchomorki,
                    czerwone serduszka.
                    W blasku lampek teraz stoi.
                    Pięknem nas urzeka.
                    i Wigilii czeka.
                    *„Na strunach igieł” (improwizacja ruchowa przy muzyce)
                    (Dorota Gellner)
                    Załóż, choinko,
                    śnieżny kożuszek,
                    zawiąż na czole
                    barwny łańcuszek.
                    Na strunach igieł
                    zagraj cichutko,
                    niech wieczór pachnie
                    zieloną nutką.
                    Lu - li lu - li lu - li la,
                    Lu - li lu - li lu - li la,
                    Lu - li lu - li lu - li la,
                    Lu - li lu - li lu - li la.
                    Załóż, choinko
                    śnieżne koronki,
                    przypnij jabłuszka,
                    świeczki i bombki.
                    Na szklanych dzwonkach
                    zagraj cichutko,
                    niech wieczór pachnie
                    zieloną nutką.

                    „Wesoła choinka” (Michał Dz., Michał M. Jakub, Szymon)
                    (Tadeusz Kubiak)
                    Na gałązce choinkowej
                    wiszą dwa jabłuszka.
                    Przy jabłuszku pierwszym – pajac.
                    Przy drugim – kaczuszka.
                    Pajac biały jest jak piekarz,
                    mąkę ma na brodzie.
                    A kaczuszka – złota, jakby
                    kąpała się w miodzie.
                    Popatrz, mamo – woła Krysia –
                    jak ten pajac skacze!
                    A czy słyszysz mówi mama –
                    jak kaczuszka kwacze?-
                    - Pajac tańczy, kaczka kwacze – posłuchajcie sami.
                    A zajączek tu, tuż obok
                    rusza wąsikami.
                    .
                    *„Kolęda „Świeć gwiazdeczko”.

                    *„Wigilijny wieczór”
                    W ten miły wieczór w blasku świec
                    opłatkiem się podzielimy.
                    Przy jednym stole razem dziś,
                    kolędę zanucimy. (Adrian)

                    *Rozświetla mrok choinki blask,
                    melodie kolęd brzmią w uszach. (Kacper)

                    *A w sercach wszystkich radość jest,
                    więc śmiejmy się wesoło. (Julka)


                    *Złożenie życzeń przez nauczycielkę, dzielenie się opłatkiem, wspólne
                    kolędowanie, rozmowa na temat symboli wigilijnych (pierwsza gwiazda, opłatek,
                    wolne miejsce przy stole, wieczerza wigilijna), na temat przeżywania wigilii we
                    własnych rodzinach, poczęstunek.

                    • Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 43

                      w Sosnowcu






                      Scenariusz zajęcia otwartego w grupie
                      dzieci 5 – letnich „Misie”.

                      Ø Zajęcie otwarte z zaproszonymi gośćmi;

                      Ø Opracowanie i prowadzenie: mgr Kinga Piankowska;

                      Ø Data: 12.12.2003r.;

                      Ø Temat: „Świat figur geometrycznych.”;

                      Ø Cele ogólne:

                      o Przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat poznanych przez dzieci
                      figur geometrycznych ( koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt );

                      o Wzbogacenie słownika dzieci o wyrażenia związane z poznanymi figurami
                      geometrycznymi;

                      o Wdrażanie do poprawnego posługiwania się utrwalanymi pojęciami;

                      o Kształcenie spostrzegawczości i uwagi;

                      o Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;

                      o Kształcenie sprawności manualnych;

                      o Kształcenie sprawności ruchowej poprzez tańce i zabawy ruchowe;

                      o Doskonalenie wymowy ( piosenki połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi);

                      o Usprawnianie aparatu oddechowego ( ćwiczenia oddechowe );

                      o Zaprezentowanie rodzicom zdobytej przez dzieci wiedzy oraz umiejętności;



                      Ø Cele operacyjne ( dziecko...):



                      o Poprawnie posługuje się wyrażeniami takimi jak: „ figury
                      geometryczne”, „koło”, „kula”,
                      kwadrat”, „prostokąt”, „trójkąt”, „okrągły”, „kwadratowy”, „prostokątny”, „trójk
                      ątny”, „płaski”, „wypukły”;

                      o Potrafi wyjaśnić znaczenie poszczególnych ( wskazanych wyżej ) pojęć;

                      o Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne takie jak: koło, kwadrat,
                      prostokąt, trójkąt pośród innych kształtów;



                      o Określa cechy ( wskazanych wyżej ) figur geometrycznych – podstawowych;

                      o Dostrzega różnicę pomiędzy kołem a kulą ( używa pojęć: płaski,
                      wypukły );

                      o Posługuje się nazwami podstawowych kolorów;

                      o Analizując cechy figur geometrycznych liczy w zakresie od 1 do 4;

                      o Swobodnie wypowiada się na dany temat;

                      o Uważnie słucha wierszy recytowanych przez nauczycielkę;

                      o Wykonuje pracę plastyczną według poleceń nauczycielki;

                      o Bierze udział w zabawach ruchowych i muzycznych;

                      o Świadomie i czynnie uczestniczy w zajęciu.







                      Ø Pomoce:



                      kaseta z nagraniem pt.: „Kukułeczka” i „Na cztery i na

                      sześć”, szablony podstawowych figur geometrycznych a także

                      innych kształtów, wiersze o kole, kwadracie, prostokącie,

                      trójkącie ( „Wychowanie w Przedszkolu” 10/1990 str554-559 ),

                      duże klocki, szarfy w 4 kolorach, szablony kół w 4 kolorach,

                      tamburyno, piłka, pacynka, kolorowanki z różnymi figurami

                      geometrycznymi, ; ołówki, kredki, miarka krawiecka, trójkąty

                      o różnej długości boków, małe szablony figur geometrycznych

                      – podstawowych ( dla każdego dziecka ) potrzebne do ułożenia

                      pajacyka, obrazek z ukrytymi figurami geometrycznymi ( koła,

                      trójkąty ).









                      Ø Przebieg zajęcia:



                      1. Przywitanie się z dziećmi i zaproszonymi gośćmi oraz przedstawienie
                      tematu zajęcia.



                      2. Piosenka integrująca grupę połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi

                      pt.: „Kukułeczka”.



                      3. Rozmowa z dziećmi na temat pojęcia: „figury geometryczne”:

                      - co należy do rodzinki figur geometrycznych?



                      4. Charakterystyka koła:



                      - wierszyk recytowany przez pacynkę Gaptusia do obrazka wozu

                      bez jednego koła:



                      „To wesoły konik,

                      z pudełeczka wóz.

                      Będziesz mnie koniku,

                      na wycieczkę wiózł.

                      Konik ze zdziwienia robi wielkie oczy

                      -Gapciu! Jakże taki wóz się będzie toczył ?”



                      - rozmowa z dziećmi na temat sytuacji przedstawionej w wierszyku

                      - odnajdywanie kół w sali

                      - rozpatrywanie różnicy pomiędzy kulą a kołem zwrócenie uwagi na

                      płaskość i wypukłość ( z użyciem piłki ), używanie słowa „ okrągły”

                      - zabawa ruchowa pt.: „Znajdź koło w swoim kolorze”:

                      Dzieci otrzymują szarfy w czterech podstawowych kolorach

                      i poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie każde dziecko

                      odszukuje w sali koło w kolorze swojej szarfy.

                      - odszukiwanie koła pośród wielu, różnych kształtów pokazywanych

                      przez nauczycielkę.



                      5. Charakterystyka kwadratu:



                      - wierszyk recytowany przez pacynkę pt.: „Gdzie on jest?”



                      „Gdzie on jest, gdzie on jest?

                      Mama powiedziała mi, że na pewno tutaj jest...

                      To taka dziwna figura,

                      bo nie wiadomo gzie dół a gdzie góra.

                      Do góry głową czy na dół głową,

                      zawsze wygląda jednakowo.

                      Ma cztery boki, tak samo jest długi i szeroki...”



                      - rozmowa z dziećmi na temat poszukiwanego przez Gaptusia

                      kwadratu, po czym dzieci poznają kwadrat

                      - rozpoznawanie kwadratu na obrazku pośród innych kształtów

                      i obrysowywanie go ołówkiem



                      6. Ćwiczenia oddechowe z unoszeniem i opuszczaniem rąk.



                      7. Charakterystyka prostokąta:



                      - wierszyk recytowany przez nauczycielkę pt. „Śmieszny domek”

                      z równoczesnym jego ilustrowaniem:



                      „Tu stoi dom z oknami,

                      w oknie widać czyjąś głowę.

                      Pierwsze dziecko jest kwadratowe

                      i drugie też jest kwadratowe

                      ale czwarte i to piąte jest prostokątem.”

                      - określanie cech charakterystycznych dla prostokąta, zwrócenie

                      uwagi na jego boki – mierzenie miarką krawiecką

                      - zabawa ruchowa pt.: „Właściwy krok”:

                      Na dywanie leży ścieżka ułożona z różnych kształtów. Zadaniem

                      dzieci jest iść tylko po prostokątach.



                      8. Charakterystyka trójkąta:



                      - wierszyk recytowany przez nauczycielkę pt. „Pajacyk”

                      z równoczesnym jego ilustrowaniem;



                      „Koło i kwadrat i cztery prostokąty

                      a ręce i kapelusz to będą trójkąty”



                      - analiza postaci pajacyka, rozpoznawanie trójkątów spośród innych

                      figur geometrycznych

                      - omawianie wyglądu trójkąta

                      - pokaz trójkątów w celu ukazania dowolnej długości ich boków



                      9. Praca przy stoliku: dzieci otrzymują koperty z miniaturowymi

                      szablonami figur geometrycznych – podstawowych i mają za zadanie

                      ułożyć postać pajacyka według wzoru zaprezentowanego przez

                      nauczycielkę.



                      10. Zabawa ruchowa pt.: „Do jakiej rodzinki figur należysz?”



                      Dzieci otrzymują od nauczycielki różne figury geometryczne:
                      koła,

                      kwadraty, prostokąty, trójkąty. Przy dźwiękach muzyki biegają

                      swobodnie po sali, gdy muzyka cichnie każde dziecko staje przy

                      odpowiednim szablonie figury geometrycznej określając tym samym

                      przynależność do danej rodzinki figur.





                      11. Zadanie plastyczne polegające na odszukaniu na obrazku ukrytych
                      kół

                      i trójkątów i zakolorowaniu ich według polecenia nauczycielki.



                      12. Zakończenie zajęcia piosenką pt.: „Na cztery i na sześć”.



                      13. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu a gościom za
                      przybycie.







                      • KONSPEKT ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU GR. IB (4-latki)

                        (oprac. Katarzyna Szymańska, Przedszkole nr 146 we Wrocławiu)


                        Temat: Wesołe zabawy na przywitanie lata.


                        Cele ogólne:

                        -kształcenie umiejętności segregowania przedmiotów według wielkości,

                        -doskonalenie uważnego słuchania,

                        -utrwalenie nazw niektórych zwierząt ( krowa, koń, słoń, biedronka, ślimak,
                        żaba)

                        Cele operacyjne:

                        -potrafi rozróżniać wielkość przedmiotów i posługiwać się pojęciami ją
                        określającymi: „duży – mały” ,

                        Środki dydaktyczne:

                        -koperty z sylwetami dzieci i ubrankami wycięte z papieru, klocki, karty
                        pracy,ilustracje zwierząt,

                        Metody:

                        -działania praktycznego

                        Formy:

                        -praca z grupą, praca indywidualna

                        Przebieg zajęć:

                        1. „Tańcowały dwa Michały”- zabawa ruchowa do piosenki

                        2. „Małe i duże zwierzątka”-zab dyd.

                        Wybieranie spośród ilustracji dużych i małych zwierząt oraz „zaprowadzenie ich
                        we wskazane miejsce”crying duże nad rzekę, małe do lasu)

                        3. „Zwierzaki”-zab. ruchowa w zależności od słyszanej muzyki dzieci
                        poruszają się jak słonie lub żabki

                        4. „Klocki”- zab.dyd. – dzieci segregują duże klocki do dużego pojemnika a
                        małe do małego

                        5. „Staś i Grześ”-zab. dyd. – dobieranie ubranek do sylwet chłopców (małego
                        i dużego),

                        6. „Pieski”- praca przy stolikach- dzieci mają ilustracje przedstawiające
                        dwa pieski i dwie budy (duże i małe).Zadaniem dzieci jest połączyć pieska
                        małego z małą budą a dużego z dużą i pokolorować obrazek

                        Zestaw zabaw ruchowych:

                        1. „Pociąg”- zabawa orientacyjno- porządkowa

                        Dzieci biegają w rozsypce. Na sygnał ustawiają się w pociąg za wyznaczoną
                        osobą .Po kilku powtórkach udają się na wycieczkę do lasu

                        2.”Miś”- ćw. dużych grup mięśniowych

                        Mis usłyszał zbliżające się dzieci, przebudził się, przeciągnał i poszedł
                        szukać innego miejsca (dzieci w siadzie klęcznym, głowa i ramiona opuszczone
                        nisko, powoli prostują się, wstają, przeciągają się, przechodzą w inne miejsce
                        sali i ponownie naśladują misia.

                        3.”Niskie gałęzie ”-zab. z elementami czworakowania.

                        Dz. muszą przejść pod nisko rozciągniętą skakanką (gałąź)-czworakują.

                        4.”Wiatr”- ćwicz. Tułowia- skłony boczne

                        W lesie wieje wiatr i kołysze drzewami- w staniu lekki rozkrok, ramiona
                        wysunięte w bok i kołysanie w prawą i lewą stronę. Wiatr kołysze też trawę- to
                        samo w siadzie klęcznym.

                        5. „Ścieżka”- zab. z elementem równowagi

                        Do polany trzeba przejść po wąskiej ścieżce (szarfa). Spacer zmęczył dzieci-
                        odpoczywają w leżeniu.

                        6.”Jezioro”- zab. z elementem biegu

                        Dzieci biegną do jeziora, wskakują i naśladują ruchem pływanie w leżeniu.
                        Zmarzły, więc znów biegają po lesie(powtórka).

                        7.Marsz dookoła sali w rytm muzyki- powrót z wycieczki..









                        • Scenariusz zabawy badawczej „Gdzie jest powietrze?”

                          Prowadząca: Wiesława Kubiak

                          Grupa: 5- 6 latki

                          Cele operacyjne:

                          - dziecko wie, że powietrze jest wszędzie wokół nas

                          - dziecko zna znaczenie powietrza w życiu ludzi, zwierząt i roślin

                          - dziecko potrafi obserwować ruch, kierunek i siłę powietrza

                          Przebieg:



                          1. Marsz ze śpiewem piosenki pt. „Wiatr psotnik”.


                          2. Otworzenie niespodzianki – „Paczki w paczce”.

                          *Pierwsza paczka zawiera bardzo dużą ilość balonów (więcej niż dzieci w grupie)

                          -ćwiczenia oddechowe


                          *Druga paczka zawiera różne przedmioty (piórka, szyszki, bibułki, skrawki
                          lekkich i ciężkich materiałów...)

                          -zabawa dydaktyczna „Co unosi się w powietrzu?”



                          *Paczka trzecia zawiera woreczki foliowe.

                          -zabawy ruchowe:

                          „Łapiemy powietrze”

                          „Robimy wiatr”

                          *Paczka czwarta zawiera świeczki i osłony.

                          -doświadczenie

                          *Paczka piąta zawiera wiatraczki, patyczki z kolorową krepą, wstążki...

                          -zabawy ruchowe w ogródku przedszkolnym



                          Nauczycielka proponuje dzieciom marsz z paskami krepy (dzięki nim widoczny jest
                          ruch powietrza).

                          Pani woźna wnosi dużą paczkę. Informuje, że jest ona zaadresowana do pani i
                          dzieci z naszej grupy.

                          Dzieci dziękują za dostarczenie przesyłki, rozwiązują dużą kokardę i odczytują
                          wraz z panią napis na paczce:

                          „Bawcie się wesoło i szukajcie powietrza wkoło”.



                          Nauczycielka z dziećmi otwiera duży karton. Okazuje się, że

                          w nim są kolejne.

                          Dzieci dmuchają balony. Nauczycielka bawi się wraz z dziećmi i głośno „sobie”
                          zadaje pytanie: „Dlaczego ten balon rośnie?”,

                          a przy wypuszczaniu powietrza stwierdza: „A teraz maleje – Dlaczego?”

                          Dzieci chcąc pomóc pani interesują się jej problemem i szukają odpowiedzi...

                          Krótka rozmowa nt. „Co to jest powietrze?”

                          Nauczycielka stwierdza, że chce pobawić się 2 balonami, ale podrzuca je a one
                          szybko spadają i ciągle trzeba je dmuchać.

                          Dzieci proponują zawiązanie balonika np. sznurkiem. Nauczycielka wykonuje
                          polecenie dzieci – pierwszy zawiązany balonik unosi się w powietrzu.
                          Nauczycielka dmucha drugi balon tak mocno, że „przypadkiem” pęka – pyta
                          dzieci: „Ojej, a gdzie jest teraz powietrze z balonika?”

                          Po kilku takich zabawach dzieci na pewno będą wiedziały że powietrze jest
                          wszędzie wokół nas.



                          Dzieci samodzielnie segregują zawartość paczki, eksperymentując przy tym.
                          Dzielą przedmioty na te, które unoszą się w powietrzu i na te, które
                          natychmiast spadają. (zauważają, że jest to zależne od ciężaru)

                          Chętne dzieci eksperymentują dalej – dzielą przedmioty na te, które unoszą się
                          szybciej i te, które unoszą się wolniej. (zauważają, że jest to zależne nie
                          tylko od ciężaru, ale też od siły wiatru)

                          Dzieci poruszając się po sali łapią w woreczki powietrze (mogą je zawiązać,
                          porównywać wielkość, szybkość spadania).





                          Dzieci zastanawiają się nad tym, jak zrobić wiatr. Dmuchają, ruszają szybko
                          ręką, materiałem, woreczkami foliowymi, kartką papieru...

                          (zauważają zależności między siłą wiatru a wysokością unoszonych przedmiotów
                          oraz kierunkiem wiatru a kierunkiem poruszania się ciał)





                          Nauczycielka podpala świeczki, niektóre przykrywa osłoną inne nie. Dzieci
                          obserwują. Świeczki pod osłoną szybciej gasną –jest tam mało powietrza.

                          (dzieci zauważają, że powietrze potrzebne jest do spalania)


              • 25.12.08, 19:38 Odpowiedz
        • 31.08.10, 13:23 Odpowiedz
          Tekst rymowanki "pizza"... ciekawie i smakowicie brzmismile I ciekawe, gdzie to
          można znaleźć smile



          --
          Pizza online, porównaj pizzerie i zamów - www.pizzozercy.pl

    • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola I
      Prowadząca: Barbara Szczerba

      Grupa wiekowa: 3-latki

      Rodzaj zajęcia: zajęcie adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

      Forma: praca z dziećmi i rodzicami

      Cele:

      eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej
      poznanie szatni, sali zajęć i łazienki dziecięcej
      swobodne rozmowy z rodzicami
      nawiązywanie kontaktu z dziećmi – poznanie ich imion
      Pomoce: wizytówki, znaczki indywidualne, balony, mazaki, nagranie walca F.
      Chopina

      Przebieg:

      Serdeczne powitanie dzieci i rodziców przed budynkiem przedszkola.
      Zapoznanie z szatnią i znaczkami indywidualnymi – zmiana obuwia.
      Rozdanie wizytówek dla dzieci i rodziców.
      Zapoznanie z salą zajęć i łazienką – zawieranie umów, zachęcanie do
      samodzielności.
      Swobodne zabawy dowolnie wybraną zabawką – odkładanie na wyznaczone miejsce;
      spontaniczne rozmowy z rodzicami – zdobywanie wiedzy na temat dzieci, bliższe
      poznanie rodziców.
      Wspólna zabawa w balonik (ustawienie w dużym kole; recytacja w różnym tempie i
      głośności)
      Baloniku nasz malutki
      Rośnij duży, okrąglutki
      Balon rośnie że aż strach
      Przebrał miarę no i ... bach.

      Ozdabianie balonów przyniesionych przez dzieci - dmuchanie baloników przez
      rodziców i wspólne z dziećmi ozdabianie ich mazakami.
      Taniec z balonikiem – walc F. Chopina (na różne sposoby: balonik trzymamy
      brzuchami)
      Pożegnanie się przez podanie ręki.

      • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola II

        Prowadząca: Barbara Szczerba

        Grupa wiekowa: 3-latki

        Rodzaj zajęcia: zajęcie adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

        Forma: praca z dziećmi i rodzicami

        Cele:

        eliminowanie stresu i pozbywanie się lęku przed nieznajomym

        nawiązywanie kontaktu z dziećmi i rodzicami
        tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania,
        przybliżenie rodzicom codziennej pracy z dzieckiem
        Pomoce: wizytówki, znaczki indywidualne, balony, mazaki, nagranie walca F.
        Chopina, woreczki gimnastyczne

        Przebieg:

        Powitanie w szatni – wizytówki.
        Stworzenie pociągu i „wjazd” do sali zajęć.
        „Pociąg” zatacza koło; rodzice siadają na dywanie i tworzą „foteliki” (z nóg)
        dla swoich dzieci.
        Zabawa „Witam tych, którzy...” – osoby wezwane głośno klaszczą.
        Mają krótkie włosy
        Lubią się uśmiechać
        Itp. ...........
        Pamiętają naszą piosenkę „Uła kła, kła”
        Zabawa do piosenki „Uła kła, kła”
        Zabawa „Balonik”
        Zabawy naśladowcze z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych (....ana: rodzic-
        dziecko – różne kombinacje).
        Nauka piosenki inscenizowanej: Nóżki moje tańczą (wytupywanie)
        Rączki moje klaskają (klaskanie)
        Paluszek wskazuje (wskazywanie palcem)
        Kto najładniej tańcuje (obroty w miejscu)
        „Mój portret” – rysowanie kredkami z udziałem rodziców, zorganizowanie wystawy
        w sali.
        Pożegnanie się przez podanie ręki.
        • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola III

          Prowadząca: Barbara Szczerba

          Grupa wiekowa: 3-latki

          Rodzaj zajęcia: zajęcie adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

          Forma: praca z dziećmi i rodzicami

          Cele:

          eliminowanie stresu i pozbywanie się lęku przed nieznajomym
          nawiązywanie kontaktu z dziećmi i rodzicami
          tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania,
          przybliżenie rodzicom codziennej pracy z dzieckiem
          Pomoce: wizytówki, znaczki indywidualne, balony, mazaki, nagranie walca F.
          Chopina, woreczki gimnastyczne

          Przebieg:

          Powitanie w szatni – wizytówki dla dzieci i rodziców.
          Wspólny taniec przy muzyce – przerwa w muzyce – witanie się przez podanie ręki
          ze swoim sąsiadem.
          „Powiedz misiowi jak masz na imię” – rodzic tworzy „fotelik” siedząc na
          dywanie, dziecko w środku. Miś krąży po obwodzie, dziecko mówi swoje imię.
          „Zaproś zabawkę do zabawy” – zapamiętaj jej miejsce i postaraj się odłożyć ją
          po skończonej zabawie – zabawy dowolne, nawiązywanie kontaktu z dziećmi i
          rodzicami.
          Wspólne sprzątanie zabawek.
          Zabawa „Baloniku nasz malutki”
          Nauka piosenki inscenizowanej ruchem:

          Uła kła kła
          Uła kła kła
          My nie mamy nic takiego.
          Jedna łapka, druga łapka
          Skrzydełka żadnego.

          Nagrody za udział w zabawach – cukierki. Pożegnanie się przez podanie ręki.

        • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola -
          dzień I

          Temat: „My jesteśmy krasnoludki” – spotkanie w sali

          Rodzaj: zajęcia adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

          Forma: praca z całą grupą, indywidualnie

          Pomoce: wizytówki, mazaki, kredki, kolorowy papier, krepina, klej, nożyczki.

          Cele:

          stwarzanie okazji do integracji rodziny z przedszkolem
          eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem roku szkolnego
          poznanie dzieci i rodziców
          przybliżenie rodzicom form pracy z dzieckiem
          zapoznanie z szatnią, salą i łazienką – przydzielenie znaczków indywidualnych.
          Przebieg:

          Serdeczne powitanie dzieci i rodziców przed budynkiem przedszkola.
          Przejście do szatni.
          Odszukanie znaczka indywidualnego (próba zapamiętania)
          Zmiana obuwia – zachęcanie do samodzielności
          Wypisanie wizytówek
          Przejście do sali zabaw.
          „Mam na imię” – przedstawienie się
          Zapoznanie z salą i kącikami zabaw.
          Dowolne zabawy wybraną zabawką.
          Próby zapamiętania miejsca ustawienia zabawek, zachęcanie do odkładania na
          miejsce
          Podczas zabaw spontanicznych nauczyciel prowadzi rozmowy z rodzicami, i dziećmi
          w celu pozyskania informacji dotyczących dziecka, zachęca dzieci nieśmiałe,
          rozwiązuje ewentualne spory.
          „Sprzątamy salę”- zachęcanie dzieci do odkładania zabawek na miejsce.
          Zabawa naśladowcza do piosenki „My jesteśmy krasnoludki”.
          My jesteśmy krasnoludki
          Hop sa sa, hop sa sa
          Pod grzybkami nasze budki
          Hop sa sa, hop sa sa
          Jemy mrówki, żabie łapki
          Oj tak tak, oj tak tak
          A na głowach mamy czapki
          To nasz znak, to nasz znak
          Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy
          Tru tu tu, tru tu tu
          Gdy ktoś senny to uśpimy
          Lu lu lu, lu lu lu
          Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka
          O jo joj, o jo joj
          To zapłacze niezabudka
          A ja jaj, a ja jaj

          Zabawy ruchowe metodą W. Sherborn.
          „Taniec robotów”- dziecko staje na stopach dorosłego i wspólnie tańczą do
          muzyki.
          „Tunel”- rodzice stoją „gęsiego” z rozstawionymi nogami, dzieci na czworaka
          przechodzą przez tunel.
          „Kołyska”- zabawa wyciszająca – rodzic siedzi na podłodze, dziecko wtulone
          pomiędzy nogi i ręce, delikatnie kołyszą się razem.
          „Czapka krasnoludka” – prace plastyczne
          tworzenie z kartek technicznych czapek i ozdabianie ich według pomysłu.
          Rozdanie cukierków dla dzieci.
          Pożegnanie przez podanie ręki i zaproszenie do zabawy na kolejny dzień.

          • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola -
            dzień II

            Temat: „Moje zwierzątko” – spotkanie w sali

            Rodzaj: zajęcia adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

            Forma: praca z całą grupą, indywidualnie

            Pomoce: wizytówki, mazaki, masa solna.

            Cele:

            eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem roku szkolnego – tworzenie miłej
            atmosfery
            przypomnienie imion
            wdrażanie do zgodnej zabawy
            zachęcanie do samodzielności (łazienka, toaleta, zmiana obuwia).
            zapoznanie z techniką lepienia z masy solnej
            Przebieg:

            Powitanie w szatni
            Zmiana obuwia – zachęcanie do samodzielności
            Utworzenie „pociągu” i przejazd do sali
            Wypisanie wizytówek
            Ustawienie w kole
            „Miś krąży – powiedz swoje imię”
            przypomnienie imion
            „My jesteśmy krasnoludki” - przypomnienie piosenki
            Zabawy dowolnie wybraną zabawką
            zachęcanie do odkładania zabawek na miejsce
            wdrażanie do zgodnej zabawy
            „Odszukaj swoje kapcie” - zabawa
            dzieci składają na środku sali swoje (jeden) kapcie. Na sygnał nauczycielki
            każdy szuka swojego kapcia. – uwrażliwienie rodziców na konieczność
            podpisywania dziecięcych rzeczy.
            „Pudełko ze zwierzątkami” – zabawa ruchowa
            Dzieci siedzą na kolanach rodziców. Na hasło „Z pudełek wychodzą... np. kotki”,
            dzieci wychodzą na środek sali naśladując koty. Na słowa „ Zamykam pudełka” –
            dzieci wracają do rodziców.
            „Moje zwierzątko” – prace plastyczne z masy solnej
            mycie rąk, sprzątanie po zabawie.
            Pożegnanie przez podanie ręki, zaproszenie na następne spotkanie.

          • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola -
            dzień III

            Temat: „Nasz ogródek” – spotkanie w ogrodzie

            Rodzaj: zajęcia adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

            Forma: praca z całą grupą, indywidualnie

            Pomoce: wizytówki, chusta animacyjna, tunel

            Cele:

            zapoznanie z terenem zabaw maluchów w ogrodzie przedszkolnym
            zachowanie zasad bezpieczeństwa
            tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania
            Przebieg

            Powitanie przed budynkiem przedszkola
            Zaproszenie i przejście do ogrodu
            Przypomnienie piosenki „My jesteśmy krasnoludki”
            Zabawy chustą animacyjną
            Pod chustę wchodzą
            Karuzela
            Statek na morzu
            Kolory
            „Tunel”
            przejście przez tunel
            Zapoznanie z terenem zabaw małych dzieci.
            Zabawy dowolne na terenie
            Pożegnanie.
            • Konspekt zajęcia otwartego dla Rodziców z elementami pedagogiki zabawy

              "POCIĄG DO KRAINY PANI JESIENI"

              Grupa dzieci 5 – letnich.

              Rodzaj zajęcia:
              zajęcie z elementami pedagogiki zabawy
              Cele:
              integracja grupy – wzajemne poznanie uczestników
              rozpoznawanie owoców i warzyw poprzez różne zmysły: smaku, dotyku, węchu
              nazywanie podstawowych warzyw i owoców oraz innych skarbów jesieni /liście,
              kasztany, żołędzie/, określanie i cech charakterystycznych /gładki, miły,
              kwaśny, duży itp./
              budowanie wiary we własne możliwości – głównie osoby nieśmiałe
              tworzenie miłej atmosfery, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
              integracja grupy – wzajemne poznanie uczestników
              Metody:
              zadaniowa, zabawowa
              Pomoce:
              apaszki, warzywa, owoce, duże arkusze papieru, materiał przyrodniczy /liście,
              kasztany, jarzębina…/, klej, pędzle.
              Przebieg:
              "Wizytówki"
              Każdy dorosły wchodzący do sali pisze imię swoje i swojego dziecka na karteczce
              w kształcie czterech rodzajów warzyw /ziemniak, marchew, cebula, burak/ i
              przykleja ja do ubrania w widocznym miejscu.
              . "Poznajmy się bliżej"
              Rodzice i dzieci siedzą w wielkim kole i kolejno przedstawiają się – podają
              swoje imię oraz mówią jaki owoc lubią najbardziej.
              "Ekspresowe powitanie" – zabawa ruchowa
              Na znak prowadzącego wszyscy /każdy z każdym/ starają się np.
              uścisnąć jak najwięcej dłoni
              uśmiechać się do jak największej liczby osób
              pogłaskać jak najwięcej głów
              złapać jak najwięcej pięt itp.
              Piosenka "Jesień" 5 "Zaczarowany worek" – zagadki dotykowe
              Dzieci siedzą z zawiązanymi oczami. Każde dziecko kolejno wyjmuje z worka owoc
              lub warzywo, podaje jego nazwę, określa wygląd lub smak.
              Zagadki smakowe.
              Dorośli siedzą na krzesłach a zawiązanymi oczami. Prowadzący częstuje ich
              kawałkami warzyw na wykałaczkach. Dorośli odgadują co zjedli.
              "Sałatka jarzynowa" – zabaw ruchowa
              Uczestnicy siedzą na krzesłach tworząc koło. Na hasło prowadzącego zamieniają
              się miejscami np. buraki z cebulami, marchewki z ziemniakami itp.
              Piosenka "Ogórek"
              "Przynieś kasztany" Chętne dzieci wybierają leżące na dywanie listki. Liczą
              kropki przyklejone na odwrocie każdego liścia. Zadaniem dzieci jest przynieść
              tyle samo kasztanów z kącika przyrody ile jest kropek.
              Pociąg do Krainy Pani Jesieni" – praca plastyczna. Dzieci z rodzicami ozdabiają
              pociąg materiałem przyrodniczym i papierem kolorowym.
              Zorganizowanie wystawy w szatni.
              Prowadzące: Jadwiga Konert i Izabela Milewska

    • Dużo scenariuszy jest na www.wychowanieprzedszkolne.pl/scenariusze
      --
      Pozdrawiam. Damian
      www.przedszkola.ministrona.com
    • 14.03.11, 10:38 Odpowiedz
    • 14.03.11, 10:41 Odpowiedz

    • Polecam scenariusze z chomików do ktorych linki są w wątku
      przyszpilonym u góry forum.
    • 21.04.12, 20:17 Odpowiedz
      mnie interesuje jakaś INSCENIZACJA na dzień mamy.absolutnie nie chce stania i klepania na pamięć wierszy. Dzieci mają 5 lat

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.