Dodaj do ulubionych

Ciekawe scenariusze (wygrzebane w necie)

www.literka.pl/article18270.html - o żabce i bocianie
Edytor zaawansowany
  • Scenariusz zajęć
    Grupa: 4-5 - latki
    Temat kompleksowy: Europejskie dzieci
    Temat dnia: Zwiedzamy Francję z Czerwonym Kapturkiem
    Cele ogólne:
    - nabywanie wiadomości o tradycji, kulturze i życiu ludzi we Francji,
    - kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 7,
    Cele operacyjne
    Dziecko:
    · wskaże położenie Francji na mapie Europy,
    · zna barwy flagi Francji i ich układ,
    · zna pojęcia: stolica mody, Disneyland,
    · kojarzy Francję z wieżą Eiffla i Czerwonym Kapturkiem,
    · zna francuskie przysmaki: ser, ślimaki, żaby,
    · poprawnie liczy w zakresie 7.

    Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
    Metody: oglądowa, ćwiczeń praktycznych, pracy z tekstem.
    Środki dydaktyczne: mapa Europy, flaga Francji, szablony do kolorowania flagi,
    załączniki, strój Kapturka, koszyczek z serami, klocki, zdjęcia wieży Eiffla i
    Disneylandu.

    Przebieg zajęć
    1.N-lka przebrana za Czerwonego Kapturka wchodzi do sali, mówi „Bonjour” i
    siada przed dziećmi z koszykiem. Opowiada dzieciom, że szła do babci, ale się
    zgubiła i teraz nie wie, gdzie jest. Zadaniem dzieci jest podanie nazwy kraju,
    w którym mieszkamy (Polska), pokazanie go na mapie Europy i wskazanie flagi
    Polski.
    2.Następnie Czerwony Kapturek pokazuje dzieciom zdjęcie wieży Eiffla i mówi, że
    to jego kraj, kto wie, jak się nazywa (Francja) - n-lka pokazuje na mapie
    Europy oraz flagę Francji.
    3.Podział dzieci na 4 zespoły. Zadaniem ich jest zbudowanie jak najwyższej
    wieży z klocków.
    4.Po wykonaniu zadania n-lka częstuje dzieci serem z koszyczka. Przy tym
    wyjaśnia, że Francja słynie z doskonałych serów.
    5.Zadanie matematyczne doskonalące umiejętność liczenia w zakresie 7 oraz
    układania przedmiotów wg wielkości malejących lub rosnących – karta pracy
    6.Nauka piosenki pt. „Panie Janie” w języku francuskim.

    Zadanie dodatkowe: kolorowanie konturu flagi Francji.

    Przebieg zajęć popołudniowych:
    1.Rozwiązanie rebusu literowo – obrazkowego Pa + ziarna ryżu (Paryż).
    2.N-lka wyjaśnia, że Paryż uznawany jest za światową stolicę mody - pokaz
    ilustracji
    3.Samodzielne projektowanie strojów z krepy, skrawków materiału, udział w
    pokazie mody.


    Opracowała: mgr Magdalena Czapkiewicz – nauczycielka Przedszkola w
    Szczodrzykowie

  • 27.03.10, 14:53
    Jestem zachwycona scenariuszami na Dzień Matki. W styczniu realizowałam jasełka
    wg. scenariusza Adama Szafrańca. Teraz kupiłam scenariusz na Dzień Matki.
    Zapowiada się super. Mają rację: todobre
    Podaje adres strony, można tam posłuchać zwiastunów dźwiękowych.

    www.todobre.home.pl
  • Scenariusz zajęcia koleżeńskiego dla grupy czterolatków przeprowadzony przez
    mgr Aleksandrę Szydło w Miejskim Przedszkolu Nr 8 w Piekarach Śląskich.

    Temat zajęcia: Historia małego Tulipanka w oparciu o inscenizację
    opowiadania
    M. Różyńskiej pt. „O żółtym Tulipanie”
    Cele operacyjne (dziecko wie, zna, potrafi ...):
    - zna historię Tulipanka na podstawie teatrzyku
    - wie jak wygląda tulipan oraz jego cebulka
    - wie czego potrzebuje roślina do wzrostu
    - potrafi rozpoznać części składowe rośliny: korzeń, łodyga, liście,
    kwiat

    Metoda:
    słowna, obserwacji i pokazu, praktycznego działania
    Pomoce:
    sylwety do teatrzyku (cebulka tulipanowa, słonko, deszczyk, sylweta dorosłego
    tulipana, postacie dzieci), cebulka tulipana oraz żywy okaz kwiatu, podkład
    muzyczny do zabawy, materiały do pracy plastycznej – kolorowy brystol,
    plastelina, patyczki, korek z butelki plastikowej, tekst opowiadania M.
    Różyckiej [w] Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu, red. H. Kruk.

    Przebieg zajęcia:
    1. Zabawa ruchowa integrująca grupę pt.: „Deszczyk” (Izadik Katamar) wg
    Klanzy.
    2. Zobaczenie inscenizacji pt.: „Historia o żółtym Tulipanie” w formie
    teatrzyku sylwet.
    3. Rozmowa o przygodzie „małego Tulipanka” i odwiedzających go gości
    (deszczyk, promyk słoneczny, dzieci)
    4. „Małe roślinki” – zabawa ruchowa przy akompaniamencie muzyki „Ballada
    dla Adeliny”.
    5. Oglądanie żywego okazu tulipana (wyhodowanego w gruncie) oraz jego
    początkowego stadium – cebulki.
    Wyróżnienie podstawowych części rośliny:
    -korzeń
    -łodyga
    -liście
    -kwiat
    Omówienie niezbędnych warunków do życia każdej rośliny (ziemia, woda,
    nasłonecznienie ...)
    6. Pokaz sposobu wykonania tulipana z kolorowego kartonu.
    7. Indywidualna praca dzieci przy stoliku (włączenie do pracy zaproszonych
    gości).
    8. Zakończenie zajęcia.
    9. Zorganizowanie wystawki wykonanych przez dzieci prac, umieszczenie ich
    na planszy
    10. imitującej trawę.

    ..............................................................

    Załącznik do scenariusza: opowiadanie „O żółtym tulipanie” - M. Różycka

    W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak
    wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
    Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie
    pukanie do drzwi.
    - Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
    - To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
    - Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się
    na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
    Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
    - Puk! Puk! Puk!
    - Kto tam?
    - To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
    - Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
    Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik
    wyszeptał:
    - Tulipanku, puść mnie!
    - Ktoś ty?
    - Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
    - O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
    Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego
    przez dziurkę od klucza i zapukał.
    - Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
    - To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
    Wtedy Tulipanek pomyślał:
    „Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
    Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił
    przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,
    Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
    Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go ...
    I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna
    wiosna.
    Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
    A rano przyszły dzieci i zawołały:
    - Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
    - Teraz już na pewno będzie wiosna!

  • Konspekt zajęcia
    Grupa wiekowa: 4 – latki

    PROWADZĄCA: mgr Aleksandra Felis
    TEMAT KOMPLEKSOWY: Święto Unii Europejskiej.
    TEMAT DZIENNY: Kuchnia Włoska.
    CELE OGÓLNE:
    - rozwijanie pamięci poprzez naukę rymowanki,
    - poznanie tradycyjnej potrawy Włoch,
    - samodzielne pieczenie pizzy,
    - kształtowanie nawyków higienicznych podczas przyrządzania potraw.
    CELE SZCZEGÓŁOWE (dziecko…wink:
    - potrafi skoncentrować się podczas prezentowania rymowanki przez nauczycielkę,
    - próbuje zapamiętać i recytować rymowankę „Pizza”,
    - wie jak pracować w czystych i higienicznych warunkach,
    - potrafi piec pizzę wg receptury.
    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
    Tekst rymowanki „Pizza”, składniki potrzebne do pieczenia pizzy: ciasto do
    pizzy Knorr, sos do pizzy Knorr, pieczarki, cebula, szynka, ser żółty, papier
    do pieczenia, deseczki, noże.

    FORMA PRACY:
    Grupowa i zespołowa.
    RODZAJ AKTYWNOŚCI:
    Słowna, czynna.

    PRZEBIEG:
    1.Wprowadzenie do zajęć – przypomnienie wiadomości poznanych dzień wcześniej o
    Włoszech.
    2.Wysłuchanie rymowanki pt.: „Pizza”:

    Słoneczną Italią wszyscy się zachwycamy,
    I ochotę na pizzę dziś mamy,
    Gorącą, pikantną – nęcącą podniebienie,
    Możesz ja mieć dziś na zamówienie.
    3.Przejście do kuchni w celu pieczenia pizzy:
    a)umycie rąk w toalecie,
    b)formowanie ciasta na pizzę,
    c)krojenie składników: pieczarek, szynki itp.,
    d)smarowanie ciasta sosem do pizzy,
    e)układanie składników,
    f)pieczenie pizzy,
    g)sprzątanie miejsca pracy.
    4.Zabawa ruchowa do piosenki poznanej na zajęciach rytmiki - pt.: „Włochy”.
    5.Konsumpcja pizzy upieczonej przez dzieci.
  • Scenariusz z okazji zakończenia roku przedszkolnego

    1.Powitanie:
    Dziś nam raźno i wesoło,
    każdy podśpiewje w koło,
    w lewo kroczek,
    w prawo krok,
    Kończy się już szkolny rok.

    2. Taniec „Trojak”.

    3.Piosenka ♫ „Hej przedszkole ukochane”.
    4.Wiersze:
    ·Wprzedszkolu czas tak miło leci
    zegar odmierza minuty.
    Dopiero był ciepły wrzesień
    a już przyszedł luty.

    Drugi semestr szybko minął,
    wiosna, zabawy aż do wieczora.
    Na rabatce pachną kwiaty,
    wakacji nadchodzi pora.

    ·Pochowajcie książki, kredki,
    niech w szufladzie spoczywają,
    wesołą głoszą nowinę,
    wakacje się zbliżają!

    Wreszcie nadszedł dzień wakacji,
    łezka w oku mi się kręci,
    muszę przyznać nie bez racji,
    iść do szkoły nie mam chęci.

    ·Tu w zerówce przez rok cały,
    tyle zabaw było miłych,
    takie rzeczy tu się działy,
    takie dni przyjemne były.

    ·Wszystko znamy, każde kątki
    i dlatego żadna szkoła,
    chociaż są w niej szóstki, piątki,
    nie zastąpi nam przedszkola.

    A już jutro na wakacjach,
    nad jeziorem czy nad morzem,
    wielka czeka nas atrakcja,
    ale nic to nie pomoze.

    ·Bo w zerówce jest weselej
    Niż na wczasach, w parku, w lesie.
    Tu są nasi przyjaciele, każdy dzień pogodę niesie.
    Bo w zerówce jest przyjemniej niż w pizzerii, niż na lodach,
    przychodzimy tu codziennie,
    Na przedszkole jest dziś moda.

    5.Piosenka ♫ „Po łące biega lato”.
    6.Inscenizacja pt. „Wyjeżdżamy na wakacje”.


    Tomek: (wchodzi z walizką)
    Jak wakacje to wakacje czas wyjazdu bliski!
    Zaczynamy dziś od rana pakować walizki.
    Kasia: To wcale nie takie łatwe,
    Kłopot to nie mały...
    Co wziąć ze sobą, by wakacje się udały?
    Artur: (podaje piłkę) Najpierw........ piłka!
    Kasia: To jest
    racja.

    Artur: Gra się w piłkę na wakacjach!
    Kasia: Wędkę.....
    Łukasz: A czy są tam ryby?
    Kasia: Koszyk....?
    Łukasz: No.....na grzyby.
    Tomek: Weź materac do pływania,
    I..... skakankę do skakania.
    Kasia: Czy weźmiemy jakieś gry? Może bierki lub warcaby?
    Tomek: No i dość! Bo w walizce miejsca aby,aby...!
    Kasia: Jeszcze tylko dwie rakiety!
    Tomek: (próbuje zamknąć walizkę) Oj nie domknę już niestety.Pomóż....!
    Kasia: Zaraz Ci pomogę. (zamykają walizkę i siadaja na niej)
    Tomek: (podnosi walizkę) Upchaliśmy przecież, teraz tylko ruszać w drogę....

    (wchodzą POGODA, SŁOŃCE, BŁĘKIT NIEBA i mówią obrażone)
    Pogoda, błękit nieba i słońce: A nas nie weźmiecie!
    A o nas nie myślicie?
    Więc jedźcie sobie sami!
    Tomek, Kasia, Artr i Łukasz: Kim jesteście?
    Pogoda: Jestem pogoda z moimi drużkami.
    Oto jest słoneczko złote, a oto błękit nieba.
    Słońce: Do pogody na wakacjach
    Kazdy zawsze tęskni.
    Pogoda: Nie pomogą piłki, lalki,
    Ni ten cały kram,
    Gdy wakacji ciepłym słonkiem nie wyzłocę wam.
    (rozpina duży parasol, zakrywa Słonko i Błękit)
    Pogoda: Wyjżysz rano oknem?
    Słońce: A tu leje, leje!
    Pogoda: Chcesz do lasu pobiec?
    Błękit: A tu pada deszcz.
    Pogoda: Chcesz wziąć w rzece kąpiel?
    Słońce: A tu siąpi, siąpi..!
    Pogoda: Chciałbyś w piłke pograć?
    Błękit: A tu burza grzmi!
    Dzieci: Nie nie chcemy!!!
    Kasia: Śliczna Pani i ty Słonko złote, zostań z nami.
    Tomek: Pojedź z nami!
    Dzieci razem: Nie lubimy słoty!
    (pogoda składa parasol)
    Pogoda: Spójrzcie! Jeszcze ktoś nadchodzi.
    Błękit Nieba: Ktoś puka do drzwi.
    (wchodzą książki, kłaniają się)
    Książki razem: My jesteśmy przyjaciele na deszczowe dni,
    Na letnie wieczory i na ciszy czas.
    Przyjaciele z półki.....
    Weźcie z sobą nas,
    Będziemy wam szeptać bajki i opowieści,
    I chociaż w walizce ciasno musimy się zmieścić.
    (wbiega nuda)
    Mnie zabierzcie, mnie zabierzcie!!!
    Nie zostanę sama w mieście,
    Ja chcę także mieć wakacje!
    Z wami się zabiorę....!
    Tomek: Odejdź od nas Nudo szara!
    Kasia: Uciekaj zaraz!
    Dzieci wszystkie razem:
    Rozpoczęły się wakacje,
    Czasu tracić szkoda,
    Do pociągu już wsiadamy,
    W letnią podróż wyruszamy.
    7. Piosenka o pociągu ♫.
    8. Piosenka ♫ „Pożegnanie”.
    9. Wiersze:
    · Minął przedszkolny okres wesoły,
    I trzeba iść do tej szkoły.
    Tu były klocki, misie, zabawki,
    Tam tylko lekcje i twarde ławki.

    Zamkną mnie w klasie i przy zeszycie,
    Posadzą chyba na całe życie,
    A gdy z niej wyjdę kiedyś po latach
    To będę starszy niż tata.
    Lecz zrobię kawał i szybko wrócę do przedszkola,
    Gdy sie nauczę pisać i czas mi jakoś przeleci,
    Zostanę autorem bajek dla dzieci.

    · Kochana Zerówko!
    Byłaś drugim domem, każdy ci to powie,
    Dałaś nam opiekę, zabawę i zdrowie.
    Uczyłaś co to przyjażń,porządek, nauka,
    U ciebie, kto chciał dobrej rady szukał.

    Czasem gniewałaś się na nas, bo byłaś
    Co tu kryć, dość często przez nas zabałaganiona,
    Wybacz nam wybryki, psikusy i hałasy.
    My jesteśmy zwyczajne dzieci, a nie żadne asy!!!

    · Uczniem sobie będę, a ja uczennicą.
    Do szkoły sam pójdę ruchliwą ulicą.
    A gdy pierwszy września do okna zapuka,
    Tornister założę, szkoła mnie powita.

    · Jest nam dzisiaj trudno pożegnać się z wami,
    Koledze z kolegą, a dzieciom z paniami.
    Ale moje panie nie martwcie się obie,
    Bo wasze uśmiechy,
    Zatrzymamy sobie!!!
    10. Piosenka ♫ „Taniec”.
    11. Rozdanie dyplomów i wręczanie książek.



    Opracowała:
    mgr Aneta Sykuła
    Publiczne Przedszkole w Rakowie

  • Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Matki

    Moi 6–letni wychowankowie bardzo polubili proponowane przeze mnie zabawy w
    aktorów. Z czasem sami organizowali spektakle dla kolegów z młodszej grupy,
    którzy z zachwytem oklaskiwali artystów. Kiedy zbliżał się czas przygotowań do
    uroczystości z okazji Dnia Matki zapytałam dzieci, czy nie chciałyby
    zaprezentować mamusiom przedstawienia cyrkowego. Wszyscy z radością przystali
    na ten pomysł i od razu zaczęli się zastanawiać, w jakiej roli widzieliby
    siebie najchętniej. Gdy powstała obsada zajęłam się oprawą muzyczną, zaczęłam
    się zastanawiać nad sposobem przystrojenia sali, weszłam też w kontakt z
    rodzicami prosząc o przygotowanie odpowiednich, aczkolwiek nie wymagających
    dużego nakładu pracy i finansów – strojów. W przeddzień przedstawienia
    ozdobiłam salę kolorowymi paskami bibuły tworzącymi kopułę namiotu cyrkowego,
    pod „kopułą” zawieszone były trójkątne chorągiewki, na gazetce tematycznej
    widniał napis „CYRK”; krzesełka stanowiły widownię, z boku stał stoliczek, a na
    nim akcesoria potrzebne w spektaklu.

    Przebieg:
    1. Powitanie gości przez wychowawczynię i dziewczynkę, która przeczytała
    wierszyk:
    Chociaż jestem jeszcze mała pani mnie wybrała, żebym pięknie wszystkich
    gości dzisiaj powitała. Witam więc zebrane mamy na lewo, na prawo, kiedy się
    wam coś spodoba, proszę nam bić brawo!
    2. Przemarsz wszystkich artystów wokół areny do piosenki Majki Jeżowskiej
    pt. „Cyrk wita was”, wymachy dłoni do zgromadzonej widowni.
    3. Konferansjer ubrany w elegancki biało-czerwony strój zapowiada:
    *Uwaga, uwaga – witam wszystkich w naszym cyrku, gdzie zobaczą państwo
    największe sławy sztuki cyrkowej!
    Gwarantujemy wspaniałą zabawę i prosimy o gorące brawa!!!
    A oto przed państwem pierwsi wykonawcy: treserka dzikich kotów wraz ze swymi
    ulubieńcami lwami, gepardem i tygrysem!
    - skoki przez obręcze
    - podskoki na sygnał-klaśnięcie treserki
    *Teraz wystąpią dla państwa dwaj rycerze, niezwykle zręczni i doskonale znający
    walkę na miecze!
    *Uwaga – oto dwie tancerki słynące w świecie ze swych umiejętności tanecznych,
    a zaprezentują taniec na linie!
    Tu wchodzą klauni – wykonują śmieszne miny i zabawne kroki połączone z lekkim
    popychaniem i upadkami na dywan.


    *A teraz siłacze o niespotykanej mocy, dla nich niestraszne największe ciężary
    świata!
    - podnoszenie sztang-2 baloników przymocowanych do końców laski gimnast.
    - podnoszenie np. lekkich stolików z kącika domowego
    *Niezwykle uzdolniona gimnastyczka zaprezentuje bardzo trudną akrobację cyrkową!
    - dziewczynka wykonuje figurę gimnast. tzw. gwiazdę
    *Oto wystąpią dla państwa niesłychanie utalentowane osoby oraz ich cyrkowe
    konie! (konie z papieru lub drewna)
    - wykonują dostojny bieg wokół areny
    - stają naprzeciwko siebie, wymieniają się miejscami
    - wykonują ukłon w stronę widowni
    *A teraz żonglerka w wykonaniu cyrkowych żonglerów o niespotykanej zręczności!
    - żonglowanie dwoma jabłkami, potem kolorowymi piłeczkami
    *Uwaga, uwaga – odbędzie się pokaz sztuki magicznej, prosimy o zachowanie ciszy
    na widowni, aby nie rozpraszać uwagi naszych wspaniałych magików (.pomysły
    sztuczek zaczerpnięte z czasopisma dla dzieci pt. „Kaczor Donald”wink
    - rozcięcie kartki A4 w taki sposób, że można przez nią się prześlizgnąć
    - kartka papieru przyklejona do szklanki napełnionej wodą, odwróconej do góry
    dnem
    Drugie wejście klaunów: stoją na środku areny odwróceni do siebie plecami,
    robią kilka kroków, odwracają się i strzelają do siebie… z pistoletów
    napełnionych wodą.
    *Na tym kończymy nasze przedstawienie cyrkowe, dziękujemy za uwagę, życzliwość
    i gorące brawa!
    Mam nadzieję, że wkrótce się spotkamy podczas kolejnego przedstawienia.
    Wszyscy wykonawcy robią dwa okrążenia wokół areny, machają dłońmi i na chwilę
    opuszczają salę przy dźwiękach orkiestry (nagranie z kasety magnet. - KLANZY).

    Opracowała: mgr Beata Sobik
    Przedszkole Nr 9 w Żorach

  • SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH Z OKAZJI DNIA MATKI
    W GRUPIE 6 - LATKÓW
    Opracowanie i prowadzenie : Beata Kaczmar

    Zajęcia otwarte odbyły się w sali oddziału zerowego w Szkole Podstawowej nr 2 w
    Gołdapi z udziałem zaproszonych matek

    Temat bloku : „Przygotowujemy niespodziankę dla mamy”
    Temat dnia : „Prezenty dla mamy” – swobodne wypowiedzi dzieci nt. swoich mam
    oraz
    niespodzianek, jakie można im sprawić z okazji Dnia
    Matki w oparciu
    o obrazki i zabawę dydaktyczną. Rozwiązywanie
    rebusów, ćwiczenia
    w czytaniu.

    Cele ogólne :
    - rozwijanie wyobraźni twórczej
    - wdrażanie do wypowiadania się całymi zdaniami
    - doskonalenie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań
    - wzmacnianie więzi emocjonalnej z matką

    Cele operacyjne : (dziecko …wink
    - swobodnie wypowiada się na dany temat
    - uważnie słucha wypowiedzi kolegów
    - zna wygląd i nazwy oraz miejsce występowania różnych kwiatów
    - wie, że konwalia rosnąca w lesie jest kwiatem chronionym
    - potrafi dopasować nazwy kwiatów do ich ilustracji
    - zna cyfry, potrafi je ułożyć w prawidłowej kolejności
    - zna zasadę rozwiązywania rebusów
    - umie rozwiązać rebusy
    - potrafi ułożyć rozsypankę wyrazową i literową
    - umie wyodrębnić głoski w nagłosie
    - potrafi współpracować z innymi dziećmi
    - potrafi zaśpiewać znaną piosenkę

    Metody : żywego słowa, rozmowa, objaśnienia, twórcze opowiadanie dzieci
    pokaz
    ćwiczenia utrwalające, zadania stawiane dziecku

    Formy : zajęcia z całą grupą
    praca zespołowa
    praca indywidualna

    Środki i pomoce
    dydaktyczne :
    obrazki przedstawiające matki z dziećmi
    w różnych sytuacjach; ilustracje kwiatów (tulipany, fiołki, konwalie, kaczeńce,
    róże) oraz napisy z ich nazwami; papierowe, barwne sylwety kwiatów z
    przyklejonymi do nich cyframi i literami; rebusy obrazkowo – literowe, napisy
    do rozwiązanych rebusów, obrazki przedstawiające sernik, mikser, serwetę;
    rozsypanka wyrazowa dla każdego zespołu dzieci; kartki z narysowanymi wazonami
    kwiatów oraz rozsypanka literowa w kopercie dla każdego dziecka; kleje, taśma
    magnetofonowa z nagraniem piosenki, magnetofon

    Literatura : „W świecie przedszkolaka. Program wychowania przedszkolnego” –
    - B. Łojewska
    „Scenariusze zajęć” – B. Łojewska
    „6 – latki. Poznanie środowiska : przyrodniczego,
    społecznego” –
    - T. Żyterska

    Przebieg zajęć

    1. „Kim jest ta miła pani ?” – słuchanie fragmentu wiersza „Mama” M.
    Terlikowskiej
    w formie zagadki.
    Kim jest ta miła pani –
    zgadnijcie moi kochani.
    Chorym poprawi poduszki,
    choć nie jest pielęgniarką.
    Smaży wspaniałe placuszki,
    choć nie jest kucharką.
    Uczy mnie różnych robótek,
    choć nie jest panią ze szkoły.
    I zna lekarstwa na smutek,
    że musisz być przy niej wesoły.
    A jak włoży sukienkę nową,
    to aż oczy uśmiech jej rozjaśni.
    I myślę, że może jest królową,
    co na chwilę wyszła z baśni.
    Rozwiązanie zagadki przez dzieci.
    2. „Za co kocham moją mamę ?” – swobodne wypowiedzi dzieci. Wdrażanie do
    uważnego słuchania oraz wypowiadania się całymi zdaniami.
    3. „Gdybym był czarodziejem …” – opowiadanie twórcze dzieci rozwijające
    wyobraźnię.
    Wypowiadanie się na temat tego, co każde z dzieci zrobiłoby dla swojej
    mamy, gdyby
    było dobrym czarodziejem.
    4. „Kwiaty dla mamy” – rozmowa z dziećmi na temat różnych kwiatów, które
    można
    namalować lub podarować mamie. Wykorzystanie serii obrazków. Omówienie
    wyglądu
    tych kwiatów, miejsca ich występowania i prawidłowe nazywanie. Dopasowanie
    nazw
    kwiatów do obrazków.
    5. „Życzenia dla mamy” – zabawa dydaktyczna. Doskonalenie umiejętności
    układania cyfr
    w prawidłowej kolejności oraz liczenia za pomocą liczebników głównych i
    porządkowych.
    Ćwiczenia w czytaniu.
    Na tablicy przypięte są sylwety kwiatów oznaczone cyframi. Zadaniem dzieci
    jest
    ułożenie kwiatów w prawidłowej kolejności wg cyfr od 1 do 13. Po ułożeniu
    wszystkich
    kwiatów dzieci prawidłowo je przeliczają. Następnie nauczycielka odwraca
    kwiaty na
    drugą stronę, gdzie na każdym z nich znajduje się jedna litera. Dzieci
    odczytują hasło –
    - życzenia dla mamy : STO LAT DLA MAMY.
    6. „Na majowej łące” – zabawa ruchowo – rytmiczna do piosenki, podział na role.
    Dzieci ustawiają się w trzech kółkach podając sobie ręce : pierwsze kółko
    to świerszcze,
    drugie – żabki, trzecie – boćki. Dzieci – zwierzątka, o których akurat
    jest mowa
    w piosence, poruszają się w kole krokiem dostawnym, rytmicznie wytupują i
    wyklaskują
    fragmenty piosenki. Pozostałe dzieci stoją w kołach i śpiewają.
    7. „Prezenty dla mamy” – rozwiązywanie rebusów obrazkowo – literowych.
    Dzieci po ich rozwiązaniu umieszczają napis i odpowiedni obrazek.
    Rozwiązania rebusów : serweta, sernik, mikser.
    8. Układanie zdań o mamie z rozsypanki wyrazowej – praca w niewielkich
    zespołach.
    Przypomnienie zasady, że zdanie rozpoczyna się wielką literą, a kończy
    kropką, znakiem
    zapytania lub wykrzyknikiem. Po ułożeniu zdań wybrane dzieci głośno je
    odczytują oraz
    mówią z ilu wyrazów składa się zdanie.
    Następuje wymiana zdań między zespołami. Zdania do ułożenia:
    Mama dostała narysowane serce.
    Tomek dał mamie korale.
    Ela dała mamie tulipany.
    Mama ma lody dla Ewy.
    Moja mama lubi sernik.
    Mama kupiła ładne buty.
    9. „Kto przygotował te bukiety dla mamy i co jeszcze ?” – układanie wyrazów
    z rozsypanki literowej przez dzieci.
    Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi czterema wazonami kwiatów.
    W środku każdego kwiatka znajduje się litera. Dzieci odczytują imiona
    dzieci, które
    przyniosły te kwiaty, układają je z rozsypaki literowej pod wazonami i
    przyklejają.
    Następnie wyodrębniają pierwsze litery z ułożonych imion i układają
    odpowiedź
    na pytanie : „Co jeszcze dzieci przygotowały dla mamy ?”. Imiona
    dzieci : Tola, Ola,
    Romek, Tomek. Odpowiedź na pytanie : TORT.
    10. „Życzenia” – dzieci ustawiają się w rzędzie i śpiewają piosenkę wszystkim
    mamom.
    11. Złożenie życzeń swojej mamie przez każde dziecko, czułe uściskanie oraz
    wręczenie
    własnoręcznie wykonanego
    upominku.
    12. Zaproszenie wszystkich mam na herbatę
    oraz słodki poczęstunek.

    --
  • Scenariusz zajęć
    w grupie dzieci 6- letnich

    Temat: „Ja i moja mama”- określanie stanów
    emocjonalnych w wybranych sytuacjach.

    Cel główny: stwarzanie sytuacji umożliwiającej dzieciom
    określanie poprzez mimikę, nastroju swojej mamy.

    Cele szczegółowe:
    dziecko: -potrafi określić stan emocjonalny przedstawiony na
    rysunku
    -rozumie jakie sytuacje i zdarzenia wywołują negatywne
    i pozytywne stany emocjonalne.
    -umie zaprezentować wybraną przez siebie scenkę.
    -układa zdania z rozsypanki wyrazowej.
    -tworzy melodię do ułożonego zdania.
    -wie czym może zrobić mamie przyjemność.

    Metody: czynne: samodzielnych doświadczeń
    słowne : rozmowa, opowiadanie
    oglądowe : pokaz
    Forma pracy: grupowa, indywidualna
    Pomoce: 4 portrety mamy przedstawiające różne uczucia wyrażone
    poprzez mimikę twarzy, 4 ilustracje przedstawiające
    dzieci w różnych sytuacjach: - dziecko: które piłką rozbiło
    wazon, odkurzające pokój, składające życzenia z kwiatami,
    bijące się z kolegami, rozsypanka wyrazowa dla każdego
    dziecka, kartki do rysowania, kredki, magnetofon, taśma
    do nagrywania






    PRZEBIEG ZAJĘĆ


    ZADANIA OCZEKIWANE REZULTATY

    1. Powitanie „Witamy się śpiewająco” dzieci
    odpowiadają na powitanie
    przy akompaniamencie pianina
    powtarzając tą samą melodię

    2. Rozmowa na temat prezentowanych dzieci nazywają
    stany emocjonalne
    ilustracji przedstawiających twarz mamy na
    przedstawionych ilustracjach
    - mama smutna
    - mama płacząca
    - mama uśmiechnięta, radosna
    - mama zdziwiona


    3. Opowiadanie obrazków przedstawiających:
    - dziecko, które piłką rozbiło wazon
    - dziecko odkurzające pokój
    dzieci opowiadają sytuacje
    - dziecko składające życzenia
    przedstawione na obrazkach
    - dziecko bijące się z innymi

    4. Dopasowywanie portretów mamy dzieci łącza obrazki w pary
    do odpowiednich sytuacji


    5. Zabawa pantomimiczna
    dzieci prezentują różne sytuacje
    „Jaką minę zrobi mama” do wybranego portretu mamy

    6. Układanie zdań o mamie
    dzieci układają zdania z rozsypanki „Ułóż i przeczytaj
    zdanie’

    7. Tworzenie melodii do ułożonych zdań dzieci śpiewają ułożone zdania
    - nagrywanie i słuchanie śpiewanych zdań
    z taśmy magnetofonowe dzieci słuchają nagrania

    8. Rysowanie na temat:
    „Co chciałbyś zrobić dla swojej mamy dzieci rysują własne propozycje by była
    uśmiechnięta i radosna”

    9. Wystawka prac dziecięcych
    dzieci opowiadają o własnych rysunkach





  • SPOTKANIE OPŁATKOWE


    Temat: „Święta Bożego Narodzenia”

    Cele główne:
    -zapoznanie z tradycją związaną ze Świętami Bożego
    Narodzenia,
    -podejmowania określonych ról w przedstawieniu,
    -kształtowanie prawidłowych form komunikacji werbalnej
    -uściślenie więzi z rodziną dziecka

    Cele operacyjne: dziecko
    -zna zwyczaje i tradycję związaną ze Świętami Bożego
    Narodzenia
    -wyraża słowem, ruchem, śpiewem treść Jasełek
    -zna popularne kolędy
    -zna charakterystyczne cechy postaci występujących w
    Jasełkach
    -składa życzenia najbliższym osobom i pracownikom
    Przedszkola,
    łamie się z nimi opłatkiem,
    -przestrzega zawartych umów dotyczących kultury zachowania

    Formy pracy: indywidualna jednolita, zróżnicowana, grupowa jednolita, zbiorowa.
    Metody:
    · podająca
    · praktyczna
    · problemowa
    Pomoce dydaktyczne:
    kaseta magnetofonowa, ilustracje, dekoracja świąteczna, rekwizyty dla dzieci,
    opaski na głowy,

    Wstęp ( nauczyciel):
    Witam serdecznie wszystkie dzieci i ich rodziców!
    Zbliżają się dni świętej radości. Wspominamy dzień, kiedy to Pan Jezus
    przyszedł na świat w ubogiej stajence..
    Pierwszymi ludźmi, którzy zobaczyli Dzieciątko nie byli ani królowie, ani
    władcy, ani bogaci ludzie, lecz prości, ubodzy pasterze. To właśnie im anioł
    powiedział o cudownym narodzeniu i o tym, gdzie mają szukać małego Pana Jezusa.
    Od tamtego czasu co roku obchodzimy święto Bożego Narodzenia, gdyż Pan Jezus
    jest Synem Pana Boga. To taka przedziwna Tajemnica, w którą wierzy twoja mama i
    twój tato, siostra i brat, babcia, dziadek. Wierzysz Ty i wierzę ja. Wszyscy,
    którzy uwierzyli w tę tajemnicę Narodzenia Syna Bożego i przyjęli chrzest stali
    się dziećmi Bożymi. Ludzie wierzący w Pana Jezusa, przypominają sobie co roku
    cud Narodzenia Pana Jezusa. W ten sposób wszyscy są blisko siebie. Teraz
    zatrzymajmy się na chwilę w gonitwie codziennych spraw. Uciszmy nasze myśli,
    usiądźmy i kolędujmy.

    *„Gwiazdeczki”- improwizacja ruchowa przy muzyce.
    *Dawno temu, przed wiekami, w małej wiosce Betlejem,
    cud się zdarzył nad cudami, zszedł na ziemię mały Bóg. (Dagmara)
    *Rodzi się dzisiaj Boża dziecina
    Wyciąga cudne swoje rączęta.
    Tuli je matka, Panienka Święta
    I tak dzieciątku śpiewa............kolęda „Lulajże Jezuniu” (Sebastian)
    *Gdy Pan Jezus narodził się w szopce, w Betlejem
    Wielka gwiazda oświeciła swoim światłem ziemię. (Dagmara)
    *A Pan Jezus był maleńki, takie dzieciąteczko.
    Nie miał domu, ni kołyski i leżał w żłóbeczku. (Karolina)
    *Kolęda „Dzisiaj w Betlejem”
    *Do Betlejem, do żłóbeczka (Nikola i Karolina T.)
    przyszła kózka i owieczka.
    Kózka mała zabeczała,
    Owca mała wtórowała:
    Me, me, me, Dzieciątko,
    Be, be, be Dzieciatko
    Baw się z nami, owieczkami,
    poskacz z nami, koziołkami.
    Hej, kolęda, kolęda!
    *Do Betlejem, do stajenki (Natalia, KarolinaM.,)
    przyszły nocą dwie sarenki.
    Nóżkami zatupały,
    ludzkim głosem zawołały:
    Be, be, be, Dzieciątko,
    Be, be, be, Dzieciątko,
    Baw się z nami, sarenkami,
    ucieszymy Cię śpiewakami.
    Hej, kolęda, kolęda!
    *Do Betlejem, do Dzieciątka ( Kacper D. Mateusz,
    przeszły ptaszki i zwierzątka
    Zaćwierkały, zapiszczały:
    Lulajże nam, Jezu mały!
    Pi, pi, pi, Dzieciątko,
    Pi, pi, pi, Dzieciątko,
    Baw się z nami, ptaszeczkami,
    baw się z nami, zwierzątkami.
    Hej, kolęda, kolęda
    „Bosy pastuszek”- wspólny śpiew

    *"Nasza kolęda" –recytacja połączona z improwizacją ruchową.
    Mali kolędnicy
    idą do stajenki.
    Zabiorą ze sobą
    wesołe piosenki.
    Oj, wesoło nam,
    przyszedł do nas Pan.
    Malutki Jezusik
    u boku mamusi.
    Damy sobie ręce,
    zatoczymy koło.
    Zanucimy razem
    kolędę wesołą.

    *Kolęda „Pójdźmy wszyscy do stajenki”
    *„cryingKarolina T., Natalia)
    Wiszą bombki na choince
    całe kolorowe.
    Małe pieski, małe kotki,
    gwiazdki purpurowe.)
    Wiszą szyszki i orzeszki,
    malutkie jabłuszka.
    Duże jeże, muchomorki,
    czerwone serduszka.
    W blasku lampek teraz stoi.
    Pięknem nas urzeka.
    i Wigilii czeka.
    *„Na strunach igieł” (improwizacja ruchowa przy muzyce)
    (Dorota Gellner)
    Załóż, choinko,
    śnieżny kożuszek,
    zawiąż na czole
    barwny łańcuszek.
    Na strunach igieł
    zagraj cichutko,
    niech wieczór pachnie
    zieloną nutką.
    Lu - li lu - li lu - li la,
    Lu - li lu - li lu - li la,
    Lu - li lu - li lu - li la,
    Lu - li lu - li lu - li la.
    Załóż, choinko
    śnieżne koronki,
    przypnij jabłuszka,
    świeczki i bombki.
    Na szklanych dzwonkach
    zagraj cichutko,
    niech wieczór pachnie
    zieloną nutką.

    „Wesoła choinka” (Michał Dz., Michał M. Jakub, Szymon)
    (Tadeusz Kubiak)
    Na gałązce choinkowej
    wiszą dwa jabłuszka.
    Przy jabłuszku pierwszym – pajac.
    Przy drugim – kaczuszka.
    Pajac biały jest jak piekarz,
    mąkę ma na brodzie.
    A kaczuszka – złota, jakby
    kąpała się w miodzie.
    Popatrz, mamo – woła Krysia –
    jak ten pajac skacze!
    A czy słyszysz mówi mama –
    jak kaczuszka kwacze?-
    - Pajac tańczy, kaczka kwacze – posłuchajcie sami.
    A zajączek tu, tuż obok
    rusza wąsikami.
    .
    *„Kolęda „Świeć gwiazdeczko”.

    *„Wigilijny wieczór”
    W ten miły wieczór w blasku świec
    opłatkiem się podzielimy.
    Przy jednym stole razem dziś,
    kolędę zanucimy. (Adrian)

    *Rozświetla mrok choinki blask,
    melodie kolęd brzmią w uszach. (Kacper)

    *A w sercach wszystkich radość jest,
    więc śmiejmy się wesoło. (Julka)


    *Złożenie życzeń przez nauczycielkę, dzielenie się opłatkiem, wspólne
    kolędowanie, rozmowa na temat symboli wigilijnych (pierwsza gwiazda, opłatek,
    wolne miejsce przy stole, wieczerza wigilijna), na temat przeżywania wigilii we
    własnych rodzinach, poczęstunek.

  • Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 43

    w Sosnowcu






    Scenariusz zajęcia otwartego w grupie
    dzieci 5 – letnich „Misie”.

    Ø Zajęcie otwarte z zaproszonymi gośćmi;

    Ø Opracowanie i prowadzenie: mgr Kinga Piankowska;

    Ø Data: 12.12.2003r.;

    Ø Temat: „Świat figur geometrycznych.”;

    Ø Cele ogólne:

    o Przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat poznanych przez dzieci
    figur geometrycznych ( koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt );

    o Wzbogacenie słownika dzieci o wyrażenia związane z poznanymi figurami
    geometrycznymi;

    o Wdrażanie do poprawnego posługiwania się utrwalanymi pojęciami;

    o Kształcenie spostrzegawczości i uwagi;

    o Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;

    o Kształcenie sprawności manualnych;

    o Kształcenie sprawności ruchowej poprzez tańce i zabawy ruchowe;

    o Doskonalenie wymowy ( piosenki połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi);

    o Usprawnianie aparatu oddechowego ( ćwiczenia oddechowe );

    o Zaprezentowanie rodzicom zdobytej przez dzieci wiedzy oraz umiejętności;



    Ø Cele operacyjne ( dziecko...):



    o Poprawnie posługuje się wyrażeniami takimi jak: „ figury
    geometryczne”, „koło”, „kula”,
    kwadrat”, „prostokąt”, „trójkąt”, „okrągły”, „kwadratowy”, „prostokątny”, „trójk
    ątny”, „płaski”, „wypukły”;

    o Potrafi wyjaśnić znaczenie poszczególnych ( wskazanych wyżej ) pojęć;

    o Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne takie jak: koło, kwadrat,
    prostokąt, trójkąt pośród innych kształtów;



    o Określa cechy ( wskazanych wyżej ) figur geometrycznych – podstawowych;

    o Dostrzega różnicę pomiędzy kołem a kulą ( używa pojęć: płaski,
    wypukły );

    o Posługuje się nazwami podstawowych kolorów;

    o Analizując cechy figur geometrycznych liczy w zakresie od 1 do 4;

    o Swobodnie wypowiada się na dany temat;

    o Uważnie słucha wierszy recytowanych przez nauczycielkę;

    o Wykonuje pracę plastyczną według poleceń nauczycielki;

    o Bierze udział w zabawach ruchowych i muzycznych;

    o Świadomie i czynnie uczestniczy w zajęciu.







    Ø Pomoce:



    kaseta z nagraniem pt.: „Kukułeczka” i „Na cztery i na

    sześć”, szablony podstawowych figur geometrycznych a także

    innych kształtów, wiersze o kole, kwadracie, prostokącie,

    trójkącie ( „Wychowanie w Przedszkolu” 10/1990 str554-559 ),

    duże klocki, szarfy w 4 kolorach, szablony kół w 4 kolorach,

    tamburyno, piłka, pacynka, kolorowanki z różnymi figurami

    geometrycznymi, ; ołówki, kredki, miarka krawiecka, trójkąty

    o różnej długości boków, małe szablony figur geometrycznych

    – podstawowych ( dla każdego dziecka ) potrzebne do ułożenia

    pajacyka, obrazek z ukrytymi figurami geometrycznymi ( koła,

    trójkąty ).









    Ø Przebieg zajęcia:



    1. Przywitanie się z dziećmi i zaproszonymi gośćmi oraz przedstawienie
    tematu zajęcia.



    2. Piosenka integrująca grupę połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi

    pt.: „Kukułeczka”.



    3. Rozmowa z dziećmi na temat pojęcia: „figury geometryczne”:

    - co należy do rodzinki figur geometrycznych?



    4. Charakterystyka koła:



    - wierszyk recytowany przez pacynkę Gaptusia do obrazka wozu

    bez jednego koła:



    „To wesoły konik,

    z pudełeczka wóz.

    Będziesz mnie koniku,

    na wycieczkę wiózł.

    Konik ze zdziwienia robi wielkie oczy

    -Gapciu! Jakże taki wóz się będzie toczył ?”



    - rozmowa z dziećmi na temat sytuacji przedstawionej w wierszyku

    - odnajdywanie kół w sali

    - rozpatrywanie różnicy pomiędzy kulą a kołem zwrócenie uwagi na

    płaskość i wypukłość ( z użyciem piłki ), używanie słowa „ okrągły”

    - zabawa ruchowa pt.: „Znajdź koło w swoim kolorze”:

    Dzieci otrzymują szarfy w czterech podstawowych kolorach

    i poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie każde dziecko

    odszukuje w sali koło w kolorze swojej szarfy.

    - odszukiwanie koła pośród wielu, różnych kształtów pokazywanych

    przez nauczycielkę.



    5. Charakterystyka kwadratu:



    - wierszyk recytowany przez pacynkę pt.: „Gdzie on jest?”



    „Gdzie on jest, gdzie on jest?

    Mama powiedziała mi, że na pewno tutaj jest...

    To taka dziwna figura,

    bo nie wiadomo gzie dół a gdzie góra.

    Do góry głową czy na dół głową,

    zawsze wygląda jednakowo.

    Ma cztery boki, tak samo jest długi i szeroki...”



    - rozmowa z dziećmi na temat poszukiwanego przez Gaptusia

    kwadratu, po czym dzieci poznają kwadrat

    - rozpoznawanie kwadratu na obrazku pośród innych kształtów

    i obrysowywanie go ołówkiem



    6. Ćwiczenia oddechowe z unoszeniem i opuszczaniem rąk.



    7. Charakterystyka prostokąta:



    - wierszyk recytowany przez nauczycielkę pt. „Śmieszny domek”

    z równoczesnym jego ilustrowaniem:



    „Tu stoi dom z oknami,

    w oknie widać czyjąś głowę.

    Pierwsze dziecko jest kwadratowe

    i drugie też jest kwadratowe

    ale czwarte i to piąte jest prostokątem.”

    - określanie cech charakterystycznych dla prostokąta, zwrócenie

    uwagi na jego boki – mierzenie miarką krawiecką

    - zabawa ruchowa pt.: „Właściwy krok”:

    Na dywanie leży ścieżka ułożona z różnych kształtów. Zadaniem

    dzieci jest iść tylko po prostokątach.



    8. Charakterystyka trójkąta:



    - wierszyk recytowany przez nauczycielkę pt. „Pajacyk”

    z równoczesnym jego ilustrowaniem;



    „Koło i kwadrat i cztery prostokąty

    a ręce i kapelusz to będą trójkąty”



    - analiza postaci pajacyka, rozpoznawanie trójkątów spośród innych

    figur geometrycznych

    - omawianie wyglądu trójkąta

    - pokaz trójkątów w celu ukazania dowolnej długości ich boków



    9. Praca przy stoliku: dzieci otrzymują koperty z miniaturowymi

    szablonami figur geometrycznych – podstawowych i mają za zadanie

    ułożyć postać pajacyka według wzoru zaprezentowanego przez

    nauczycielkę.



    10. Zabawa ruchowa pt.: „Do jakiej rodzinki figur należysz?”



    Dzieci otrzymują od nauczycielki różne figury geometryczne:
    koła,

    kwadraty, prostokąty, trójkąty. Przy dźwiękach muzyki biegają

    swobodnie po sali, gdy muzyka cichnie każde dziecko staje przy

    odpowiednim szablonie figury geometrycznej określając tym samym

    przynależność do danej rodzinki figur.





    11. Zadanie plastyczne polegające na odszukaniu na obrazku ukrytych
    kół

    i trójkątów i zakolorowaniu ich według polecenia nauczycielki.



    12. Zakończenie zajęcia piosenką pt.: „Na cztery i na sześć”.



    13. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu a gościom za
    przybycie.







  • KONSPEKT ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU GR. IB (4-latki)

    (oprac. Katarzyna Szymańska, Przedszkole nr 146 we Wrocławiu)


    Temat: Wesołe zabawy na przywitanie lata.


    Cele ogólne:

    -kształcenie umiejętności segregowania przedmiotów według wielkości,

    -doskonalenie uważnego słuchania,

    -utrwalenie nazw niektórych zwierząt ( krowa, koń, słoń, biedronka, ślimak,
    żaba)

    Cele operacyjne:

    -potrafi rozróżniać wielkość przedmiotów i posługiwać się pojęciami ją
    określającymi: „duży – mały” ,

    Środki dydaktyczne:

    -koperty z sylwetami dzieci i ubrankami wycięte z papieru, klocki, karty
    pracy,ilustracje zwierząt,

    Metody:

    -działania praktycznego

    Formy:

    -praca z grupą, praca indywidualna

    Przebieg zajęć:

    1. „Tańcowały dwa Michały”- zabawa ruchowa do piosenki

    2. „Małe i duże zwierzątka”-zab dyd.

    Wybieranie spośród ilustracji dużych i małych zwierząt oraz „zaprowadzenie ich
    we wskazane miejsce”crying duże nad rzekę, małe do lasu)

    3. „Zwierzaki”-zab. ruchowa w zależności od słyszanej muzyki dzieci
    poruszają się jak słonie lub żabki

    4. „Klocki”- zab.dyd. – dzieci segregują duże klocki do dużego pojemnika a
    małe do małego

    5. „Staś i Grześ”-zab. dyd. – dobieranie ubranek do sylwet chłopców (małego
    i dużego),

    6. „Pieski”- praca przy stolikach- dzieci mają ilustracje przedstawiające
    dwa pieski i dwie budy (duże i małe).Zadaniem dzieci jest połączyć pieska
    małego z małą budą a dużego z dużą i pokolorować obrazek

    Zestaw zabaw ruchowych:

    1. „Pociąg”- zabawa orientacyjno- porządkowa

    Dzieci biegają w rozsypce. Na sygnał ustawiają się w pociąg za wyznaczoną
    osobą .Po kilku powtórkach udają się na wycieczkę do lasu

    2.”Miś”- ćw. dużych grup mięśniowych

    Mis usłyszał zbliżające się dzieci, przebudził się, przeciągnał i poszedł
    szukać innego miejsca (dzieci w siadzie klęcznym, głowa i ramiona opuszczone
    nisko, powoli prostują się, wstają, przeciągają się, przechodzą w inne miejsce
    sali i ponownie naśladują misia.

    3.”Niskie gałęzie ”-zab. z elementami czworakowania.

    Dz. muszą przejść pod nisko rozciągniętą skakanką (gałąź)-czworakują.

    4.”Wiatr”- ćwicz. Tułowia- skłony boczne

    W lesie wieje wiatr i kołysze drzewami- w staniu lekki rozkrok, ramiona
    wysunięte w bok i kołysanie w prawą i lewą stronę. Wiatr kołysze też trawę- to
    samo w siadzie klęcznym.

    5. „Ścieżka”- zab. z elementem równowagi

    Do polany trzeba przejść po wąskiej ścieżce (szarfa). Spacer zmęczył dzieci-
    odpoczywają w leżeniu.

    6.”Jezioro”- zab. z elementem biegu

    Dzieci biegną do jeziora, wskakują i naśladują ruchem pływanie w leżeniu.
    Zmarzły, więc znów biegają po lesie(powtórka).

    7.Marsz dookoła sali w rytm muzyki- powrót z wycieczki..









  • Scenariusz zabawy badawczej „Gdzie jest powietrze?”

    Prowadząca: Wiesława Kubiak

    Grupa: 5- 6 latki

    Cele operacyjne:

    - dziecko wie, że powietrze jest wszędzie wokół nas

    - dziecko zna znaczenie powietrza w życiu ludzi, zwierząt i roślin

    - dziecko potrafi obserwować ruch, kierunek i siłę powietrza

    Przebieg:



    1. Marsz ze śpiewem piosenki pt. „Wiatr psotnik”.


    2. Otworzenie niespodzianki – „Paczki w paczce”.

    *Pierwsza paczka zawiera bardzo dużą ilość balonów (więcej niż dzieci w grupie)

    -ćwiczenia oddechowe


    *Druga paczka zawiera różne przedmioty (piórka, szyszki, bibułki, skrawki
    lekkich i ciężkich materiałów...)

    -zabawa dydaktyczna „Co unosi się w powietrzu?”



    *Paczka trzecia zawiera woreczki foliowe.

    -zabawy ruchowe:

    „Łapiemy powietrze”

    „Robimy wiatr”

    *Paczka czwarta zawiera świeczki i osłony.

    -doświadczenie

    *Paczka piąta zawiera wiatraczki, patyczki z kolorową krepą, wstążki...

    -zabawy ruchowe w ogródku przedszkolnym



    Nauczycielka proponuje dzieciom marsz z paskami krepy (dzięki nim widoczny jest
    ruch powietrza).

    Pani woźna wnosi dużą paczkę. Informuje, że jest ona zaadresowana do pani i
    dzieci z naszej grupy.

    Dzieci dziękują za dostarczenie przesyłki, rozwiązują dużą kokardę i odczytują
    wraz z panią napis na paczce:

    „Bawcie się wesoło i szukajcie powietrza wkoło”.



    Nauczycielka z dziećmi otwiera duży karton. Okazuje się, że

    w nim są kolejne.

    Dzieci dmuchają balony. Nauczycielka bawi się wraz z dziećmi i głośno „sobie”
    zadaje pytanie: „Dlaczego ten balon rośnie?”,

    a przy wypuszczaniu powietrza stwierdza: „A teraz maleje – Dlaczego?”

    Dzieci chcąc pomóc pani interesują się jej problemem i szukają odpowiedzi...

    Krótka rozmowa nt. „Co to jest powietrze?”

    Nauczycielka stwierdza, że chce pobawić się 2 balonami, ale podrzuca je a one
    szybko spadają i ciągle trzeba je dmuchać.

    Dzieci proponują zawiązanie balonika np. sznurkiem. Nauczycielka wykonuje
    polecenie dzieci – pierwszy zawiązany balonik unosi się w powietrzu.
    Nauczycielka dmucha drugi balon tak mocno, że „przypadkiem” pęka – pyta
    dzieci: „Ojej, a gdzie jest teraz powietrze z balonika?”

    Po kilku takich zabawach dzieci na pewno będą wiedziały że powietrze jest
    wszędzie wokół nas.



    Dzieci samodzielnie segregują zawartość paczki, eksperymentując przy tym.
    Dzielą przedmioty na te, które unoszą się w powietrzu i na te, które
    natychmiast spadają. (zauważają, że jest to zależne od ciężaru)

    Chętne dzieci eksperymentują dalej – dzielą przedmioty na te, które unoszą się
    szybciej i te, które unoszą się wolniej. (zauważają, że jest to zależne nie
    tylko od ciężaru, ale też od siły wiatru)

    Dzieci poruszając się po sali łapią w woreczki powietrze (mogą je zawiązać,
    porównywać wielkość, szybkość spadania).





    Dzieci zastanawiają się nad tym, jak zrobić wiatr. Dmuchają, ruszają szybko
    ręką, materiałem, woreczkami foliowymi, kartką papieru...

    (zauważają zależności między siłą wiatru a wysokością unoszonych przedmiotów
    oraz kierunkiem wiatru a kierunkiem poruszania się ciał)





    Nauczycielka podpala świeczki, niektóre przykrywa osłoną inne nie. Dzieci
    obserwują. Świeczki pod osłoną szybciej gasną –jest tam mało powietrza.

    (dzieci zauważają, że powietrze potrzebne jest do spalania)


  • 25.12.08, 19:38
  • 31.08.10, 13:23
    Tekst rymowanki "pizza"... ciekawie i smakowicie brzmismile I ciekawe, gdzie to
    można znaleźć smile



    --
    Pizza online, porównaj pizzerie i zamów - www.pizzozercy.pl
  • 13.08.14, 21:23
    Od Siebie mogę dodać spis ciekawych scenariuszy ze strony: www.mamydzieci.pl/kategoria/dla-rodzicow/scenariusze-zabaw-i-lekcji/

  • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola I
    Prowadząca: Barbara Szczerba

    Grupa wiekowa: 3-latki

    Rodzaj zajęcia: zajęcie adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

    Forma: praca z dziećmi i rodzicami

    Cele:

    eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej
    poznanie szatni, sali zajęć i łazienki dziecięcej
    swobodne rozmowy z rodzicami
    nawiązywanie kontaktu z dziećmi – poznanie ich imion
    Pomoce: wizytówki, znaczki indywidualne, balony, mazaki, nagranie walca F.
    Chopina

    Przebieg:

    Serdeczne powitanie dzieci i rodziców przed budynkiem przedszkola.
    Zapoznanie z szatnią i znaczkami indywidualnymi – zmiana obuwia.
    Rozdanie wizytówek dla dzieci i rodziców.
    Zapoznanie z salą zajęć i łazienką – zawieranie umów, zachęcanie do
    samodzielności.
    Swobodne zabawy dowolnie wybraną zabawką – odkładanie na wyznaczone miejsce;
    spontaniczne rozmowy z rodzicami – zdobywanie wiedzy na temat dzieci, bliższe
    poznanie rodziców.
    Wspólna zabawa w balonik (ustawienie w dużym kole; recytacja w różnym tempie i
    głośności)
    Baloniku nasz malutki
    Rośnij duży, okrąglutki
    Balon rośnie że aż strach
    Przebrał miarę no i ... bach.

    Ozdabianie balonów przyniesionych przez dzieci - dmuchanie baloników przez
    rodziców i wspólne z dziećmi ozdabianie ich mazakami.
    Taniec z balonikiem – walc F. Chopina (na różne sposoby: balonik trzymamy
    brzuchami)
    Pożegnanie się przez podanie ręki.

  • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola II

    Prowadząca: Barbara Szczerba

    Grupa wiekowa: 3-latki

    Rodzaj zajęcia: zajęcie adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

    Forma: praca z dziećmi i rodzicami

    Cele:

    eliminowanie stresu i pozbywanie się lęku przed nieznajomym

    nawiązywanie kontaktu z dziećmi i rodzicami
    tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania,
    przybliżenie rodzicom codziennej pracy z dzieckiem
    Pomoce: wizytówki, znaczki indywidualne, balony, mazaki, nagranie walca F.
    Chopina, woreczki gimnastyczne

    Przebieg:

    Powitanie w szatni – wizytówki.
    Stworzenie pociągu i „wjazd” do sali zajęć.
    „Pociąg” zatacza koło; rodzice siadają na dywanie i tworzą „foteliki” (z nóg)
    dla swoich dzieci.
    Zabawa „Witam tych, którzy...” – osoby wezwane głośno klaszczą.
    Mają krótkie włosy
    Lubią się uśmiechać
    Itp. ...........
    Pamiętają naszą piosenkę „Uła kła, kła”
    Zabawa do piosenki „Uła kła, kła”
    Zabawa „Balonik”
    Zabawy naśladowcze z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych (....ana: rodzic-
    dziecko – różne kombinacje).
    Nauka piosenki inscenizowanej: Nóżki moje tańczą (wytupywanie)
    Rączki moje klaskają (klaskanie)
    Paluszek wskazuje (wskazywanie palcem)
    Kto najładniej tańcuje (obroty w miejscu)
    „Mój portret” – rysowanie kredkami z udziałem rodziców, zorganizowanie wystawy
    w sali.
    Pożegnanie się przez podanie ręki.
  • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola III

    Prowadząca: Barbara Szczerba

    Grupa wiekowa: 3-latki

    Rodzaj zajęcia: zajęcie adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

    Forma: praca z dziećmi i rodzicami

    Cele:

    eliminowanie stresu i pozbywanie się lęku przed nieznajomym
    nawiązywanie kontaktu z dziećmi i rodzicami
    tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania,
    przybliżenie rodzicom codziennej pracy z dzieckiem
    Pomoce: wizytówki, znaczki indywidualne, balony, mazaki, nagranie walca F.
    Chopina, woreczki gimnastyczne

    Przebieg:

    Powitanie w szatni – wizytówki dla dzieci i rodziców.
    Wspólny taniec przy muzyce – przerwa w muzyce – witanie się przez podanie ręki
    ze swoim sąsiadem.
    „Powiedz misiowi jak masz na imię” – rodzic tworzy „fotelik” siedząc na
    dywanie, dziecko w środku. Miś krąży po obwodzie, dziecko mówi swoje imię.
    „Zaproś zabawkę do zabawy” – zapamiętaj jej miejsce i postaraj się odłożyć ją
    po skończonej zabawie – zabawy dowolne, nawiązywanie kontaktu z dziećmi i
    rodzicami.
    Wspólne sprzątanie zabawek.
    Zabawa „Baloniku nasz malutki”
    Nauka piosenki inscenizowanej ruchem:

    Uła kła kła
    Uła kła kła
    My nie mamy nic takiego.
    Jedna łapka, druga łapka
    Skrzydełka żadnego.

    Nagrody za udział w zabawach – cukierki. Pożegnanie się przez podanie ręki.

  • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola -
    dzień I

    Temat: „My jesteśmy krasnoludki” – spotkanie w sali

    Rodzaj: zajęcia adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

    Forma: praca z całą grupą, indywidualnie

    Pomoce: wizytówki, mazaki, kredki, kolorowy papier, krepina, klej, nożyczki.

    Cele:

    stwarzanie okazji do integracji rodziny z przedszkolem
    eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem roku szkolnego
    poznanie dzieci i rodziców
    przybliżenie rodzicom form pracy z dzieckiem
    zapoznanie z szatnią, salą i łazienką – przydzielenie znaczków indywidualnych.
    Przebieg:

    Serdeczne powitanie dzieci i rodziców przed budynkiem przedszkola.
    Przejście do szatni.
    Odszukanie znaczka indywidualnego (próba zapamiętania)
    Zmiana obuwia – zachęcanie do samodzielności
    Wypisanie wizytówek
    Przejście do sali zabaw.
    „Mam na imię” – przedstawienie się
    Zapoznanie z salą i kącikami zabaw.
    Dowolne zabawy wybraną zabawką.
    Próby zapamiętania miejsca ustawienia zabawek, zachęcanie do odkładania na
    miejsce
    Podczas zabaw spontanicznych nauczyciel prowadzi rozmowy z rodzicami, i dziećmi
    w celu pozyskania informacji dotyczących dziecka, zachęca dzieci nieśmiałe,
    rozwiązuje ewentualne spory.
    „Sprzątamy salę”- zachęcanie dzieci do odkładania zabawek na miejsce.
    Zabawa naśladowcza do piosenki „My jesteśmy krasnoludki”.
    My jesteśmy krasnoludki
    Hop sa sa, hop sa sa
    Pod grzybkami nasze budki
    Hop sa sa, hop sa sa
    Jemy mrówki, żabie łapki
    Oj tak tak, oj tak tak
    A na głowach mamy czapki
    To nasz znak, to nasz znak
    Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy
    Tru tu tu, tru tu tu
    Gdy ktoś senny to uśpimy
    Lu lu lu, lu lu lu
    Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka
    O jo joj, o jo joj
    To zapłacze niezabudka
    A ja jaj, a ja jaj

    Zabawy ruchowe metodą W. Sherborn.
    „Taniec robotów”- dziecko staje na stopach dorosłego i wspólnie tańczą do
    muzyki.
    „Tunel”- rodzice stoją „gęsiego” z rozstawionymi nogami, dzieci na czworaka
    przechodzą przez tunel.
    „Kołyska”- zabawa wyciszająca – rodzic siedzi na podłodze, dziecko wtulone
    pomiędzy nogi i ręce, delikatnie kołyszą się razem.
    „Czapka krasnoludka” – prace plastyczne
    tworzenie z kartek technicznych czapek i ozdabianie ich według pomysłu.
    Rozdanie cukierków dla dzieci.
    Pożegnanie przez podanie ręki i zaproszenie do zabawy na kolejny dzień.

  • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola -
    dzień II

    Temat: „Moje zwierzątko” – spotkanie w sali

    Rodzaj: zajęcia adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

    Forma: praca z całą grupą, indywidualnie

    Pomoce: wizytówki, mazaki, masa solna.

    Cele:

    eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem roku szkolnego – tworzenie miłej
    atmosfery
    przypomnienie imion
    wdrażanie do zgodnej zabawy
    zachęcanie do samodzielności (łazienka, toaleta, zmiana obuwia).
    zapoznanie z techniką lepienia z masy solnej
    Przebieg:

    Powitanie w szatni
    Zmiana obuwia – zachęcanie do samodzielności
    Utworzenie „pociągu” i przejazd do sali
    Wypisanie wizytówek
    Ustawienie w kole
    „Miś krąży – powiedz swoje imię”
    przypomnienie imion
    „My jesteśmy krasnoludki” - przypomnienie piosenki
    Zabawy dowolnie wybraną zabawką
    zachęcanie do odkładania zabawek na miejsce
    wdrażanie do zgodnej zabawy
    „Odszukaj swoje kapcie” - zabawa
    dzieci składają na środku sali swoje (jeden) kapcie. Na sygnał nauczycielki
    każdy szuka swojego kapcia. – uwrażliwienie rodziców na konieczność
    podpisywania dziecięcych rzeczy.
    „Pudełko ze zwierzątkami” – zabawa ruchowa
    Dzieci siedzą na kolanach rodziców. Na hasło „Z pudełek wychodzą... np. kotki”,
    dzieci wychodzą na środek sali naśladując koty. Na słowa „ Zamykam pudełka” –
    dzieci wracają do rodziców.
    „Moje zwierzątko” – prace plastyczne z masy solnej
    mycie rąk, sprzątanie po zabawie.
    Pożegnanie przez podanie ręki, zaproszenie na następne spotkanie.

  • Scenariusz zajęcia adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola -
    dzień III

    Temat: „Nasz ogródek” – spotkanie w ogrodzie

    Rodzaj: zajęcia adaptacyjne z elementami pedagogiki zabawy

    Forma: praca z całą grupą, indywidualnie

    Pomoce: wizytówki, chusta animacyjna, tunel

    Cele:

    zapoznanie z terenem zabaw maluchów w ogrodzie przedszkolnym
    zachowanie zasad bezpieczeństwa
    tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania
    Przebieg

    Powitanie przed budynkiem przedszkola
    Zaproszenie i przejście do ogrodu
    Przypomnienie piosenki „My jesteśmy krasnoludki”
    Zabawy chustą animacyjną
    Pod chustę wchodzą
    Karuzela
    Statek na morzu
    Kolory
    „Tunel”
    przejście przez tunel
    Zapoznanie z terenem zabaw małych dzieci.
    Zabawy dowolne na terenie
    Pożegnanie.
  • Konspekt zajęcia otwartego dla Rodziców z elementami pedagogiki zabawy

    "POCIĄG DO KRAINY PANI JESIENI"

    Grupa dzieci 5 – letnich.

    Rodzaj zajęcia:
    zajęcie z elementami pedagogiki zabawy
    Cele:
    integracja grupy – wzajemne poznanie uczestników
    rozpoznawanie owoców i warzyw poprzez różne zmysły: smaku, dotyku, węchu
    nazywanie podstawowych warzyw i owoców oraz innych skarbów jesieni /liście,
    kasztany, żołędzie/, określanie i cech charakterystycznych /gładki, miły,
    kwaśny, duży itp./
    budowanie wiary we własne możliwości – głównie osoby nieśmiałe
    tworzenie miłej atmosfery, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
    integracja grupy – wzajemne poznanie uczestników
    Metody:
    zadaniowa, zabawowa
    Pomoce:
    apaszki, warzywa, owoce, duże arkusze papieru, materiał przyrodniczy /liście,
    kasztany, jarzębina…/, klej, pędzle.
    Przebieg:
    "Wizytówki"
    Każdy dorosły wchodzący do sali pisze imię swoje i swojego dziecka na karteczce
    w kształcie czterech rodzajów warzyw /ziemniak, marchew, cebula, burak/ i
    przykleja ja do ubrania w widocznym miejscu.
    . "Poznajmy się bliżej"
    Rodzice i dzieci siedzą w wielkim kole i kolejno przedstawiają się – podają
    swoje imię oraz mówią jaki owoc lubią najbardziej.
    "Ekspresowe powitanie" – zabawa ruchowa
    Na znak prowadzącego wszyscy /każdy z każdym/ starają się np.
    uścisnąć jak najwięcej dłoni
    uśmiechać się do jak największej liczby osób
    pogłaskać jak najwięcej głów
    złapać jak najwięcej pięt itp.
    Piosenka "Jesień" 5 "Zaczarowany worek" – zagadki dotykowe
    Dzieci siedzą z zawiązanymi oczami. Każde dziecko kolejno wyjmuje z worka owoc
    lub warzywo, podaje jego nazwę, określa wygląd lub smak.
    Zagadki smakowe.
    Dorośli siedzą na krzesłach a zawiązanymi oczami. Prowadzący częstuje ich
    kawałkami warzyw na wykałaczkach. Dorośli odgadują co zjedli.
    "Sałatka jarzynowa" – zabaw ruchowa
    Uczestnicy siedzą na krzesłach tworząc koło. Na hasło prowadzącego zamieniają
    się miejscami np. buraki z cebulami, marchewki z ziemniakami itp.
    Piosenka "Ogórek"
    "Przynieś kasztany" Chętne dzieci wybierają leżące na dywanie listki. Liczą
    kropki przyklejone na odwrocie każdego liścia. Zadaniem dzieci jest przynieść
    tyle samo kasztanów z kącika przyrody ile jest kropek.
    Pociąg do Krainy Pani Jesieni" – praca plastyczna. Dzieci z rodzicami ozdabiają
    pociąg materiałem przyrodniczym i papierem kolorowym.
    Zorganizowanie wystawy w szatni.
    Prowadzące: Jadwiga Konert i Izabela Milewska

  • Scenariusz zajęcia integracyjnego z Rodzicami pt. "Barwy jesieni"
    Cele:
    wprowadzenie radosnego nastroju
    ukazanie korzyści, jakie daje nam przyroda jesienią
    rozwijanie słuchu fonematycznego
    tworzenie sytuacji umożliwiających dziecku dostrzeganie rytmicznie
    pojawiających się regularności {jabłko-gruszka, seler-pietruszka}
    rozwijanie pamięci kinestetycznej
    rozwijanie zmysłu czucia i wyobraźni twórczej dziecka
    poznawanie otaczającej rzeczywistości przy pomocy zmysłu węchu i dotyku.
    Pomoce
    płaszczyk jesienny
    opaska z motywem jesiennym
    worek
    warzywa, owoce
    pieprz, ocet, pomarańcza, cebula, czosnek
    brystole, klej, pędzle
    materiał przyrodniczy (liście, kwiaty, owoce jarzębiny)


    Zabawy integracyjne w kole wiązanym.
    "iskierka" (uścisk dłoni, przekazanie uczuć miłości, ciepła)
    powitanie części ciała inspirowane treścią piosenki pt. "Przedszkolaczek"

    Przebieg zabawy:

    W kole wiązanym rodzice i dzieci ze śpiewem poruszają się w rytm piosenki. Na
    hasło przybliżają się do środka koła witając się częściami ciała (ręce, nogi,
    kolana itp.)


    Piosenka pt. "Idzie jesień"

    Przebieg zabawy.

    Dzieci w półkolu śpiewają piosenkę. Jedno dziecko przebrane za jesień z koszem
    warzyw i owoców porusza się pokazując dary jesieni.


    Zabawa pt. "Kogo wołamy?"

    Przebieg zabawy:

    Dzieci siedzą w kole na dywanie podzielone na dwie grupy. Rodzice na krzesłach
    też w dwóch grupach. Jedno dziecko /wybrane z wyliczanki/ wychodzi do łazienki,
    pozostałe ustalają, jakie przywołają imię dwusylabowe np. To-mek, Dar-ria. Po
    ustaleniu wypowiadają sylabami określone imię – dziecko wracające z łazienki
    odgaduje je.


    Zabawa pt. "Witaminki, witaminki".

    Przebieg zabawy:

    Rodzice i dzieci ustawiają krzesła w kole siedzeniem do środka siadając na
    nich. Osoba prowadząca przydziela, w jakie warzywo lub owoc ma się wcielić
    rodzić i dziecko (jabłko-gruszka, seler-pietruszka). Liczba krzeseł jest o
    jeden mniejsza od liczby uczestników. Na hasło prowadzącego miejscami
    zamieniają się jabłko z gruszką i seler z pietruszką. Natomiast na
    hasło „witaminki” wszyscy uczestnicy zmieniają miejsca. Uczestnik, który nie
    zdążył zająć miejsca przejmuje rolę prowadzącego zabawę.


    Zabawa pt. "Czarodziejski worek" - rozpoznawanie warzyw i owoców poprzez dotyk.

    Przebieg zabawy:

    Na środku stoi pięć krzeseł. Udział bierze pięcioro dzieci zaproszonych do
    zabawy po imieniu. Kolejno wkładają rękę do worka i nie patrząc starają się
    odgadnąć, jakie warzywo lub owoc wzięły do ręki. Po wyjęciu warzywa lub owocu z
    worka weryfikują czy prawidłowo określiły jego nazwę.


    Zabawa pt. "Co się unosi w powietrzu?" - rozpoznawanie produktów z
    wykorzystaniem zmysłu węchu bez kontroli wzroku (pieprz, czosnek, cebula, ocet,
    pomarańcza).

    Przebieg zabawy:

    Na środku stoi pięć krzeseł. Udział bierze pięcioro rodziców, którzy mają
    zawiązane oczy chustkami. Wąchają wybrany produkt i odgadują jego nazwę.


    Układ taneczny do piosenki pt. "Chodzi wiatr po łące&".

    Przebieg zabawy:

    Biorący udział stają w parach twarzami do siebie w pewnej odległości, tworząc
    tzw. Uliczkę. Wyznaczona para cwałem bocznym rozpoczyna taniec w uliczce,
    powraca na swoje miejsce i zaprasza do tańca parę sąsiadów.


    Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego – zajęcia w pięciu zespołach
    (rodzice i dzieci).


    Podziękowanie za udział we wspólnej zabawie, rozdanie nagród, poczęstunek
    (galaretka, napoje).


    Prowadząca Eliza Margiel


  • Scenariusz zajęcia integracyjnego z rodzicami w grupie dzieci 5-6 letnich
    pt. "Kolorowa jesień"
    Cele:
    pogłębianie więzi emocjonalnej z innymi członkami rodziny,
    aktywizowanie wszystkich zmysłów podczas zabaw, rozwiązywania zagadek i zajęć
    aktywizujących myślenie,
    opanowanie przez dzieci układów tanecznych – umiejętność wykorzystania ich
    podczas spotkania,
    doskonalenie sprawności manualnych i twórczej aktywności podczas tworzenia prac
    z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
    Pomoce:
    magnetofon z nagraniem melodii piosenek "Pomidorek", "Kasztanki",
    tańcem "Krakowiak", płyta z nagraniem utworu A. Vivaldiego "Cztery pory roku"
    naturalne okazy owoców i warzyw
    obrazki przedstawiające owoce i warzywa,
    tablica magnetyczna,
    zagadki,
    brystol – duże arkusze, klej
    materiał przyrodniczy:
    wysuszone kolorowe liście pochodzące z różnych drzew,
    wysuszone kwiaty, płatki róż
    jarzębina, żołędzie, noski klonu
    Przebieg spotkania
    Przywitanie rodziców, zaproszenie do wspólnej zabawy.
    Zabawa integracyjna pt. "Iskierka". Uczestnicy zabawy stoją w dużym kole
    poprzez uściśnięcie ręki.
    Zabawa ilustrująca słowa piosenki pt. "Pomidorek".
    Zabawa pt. "Czarodziejski woreczek". Dzieci z prowadzącą siedzą w kole.
    Podchodzą do niej, wkładają ręce do woreczka i za pomocą dotyku, węchu
    rozpoznają warzywa i owoce i nazywają je. Jeżeli dziecko nie potrafi podać
    nazwy prowadząca podaje pierwszą sylabę /dzieci 5-letnie/, lub pierwszą
    głoskę /6-latki słowa-nazwy.
    Zabawa pt. "Czy to owoc, czy warzywo?". Rodzice rozpoznają za pomocą smaku
    warzywa i owoce /pokrojone znajdują się w małych pojemniczkach/. Nazywają je,
    określając, czy jest to owoc, czy warzywo.
    Piosenka pt. "Kasztanki".
    Rozwiązywanie zagadek. Odszukiwanie przez dzieci na tablicy magnetycznej
    obrazka stanowiącego odpowiedź. Dzieci 5-letnie podają rozwiązanie – słowo,
    dzielą je na sylaby. Dzieci 6-letnie dzielą słowo – rozwiązanie zagadki - na
    głoski.


    Na zagonie złota głowa
    Smaczne pestki w sobie chowa. /dynia/


    Zielone łódeczki, a w łódkach kuleczki.

    Gdy się ugotują, każdemu smakują. /groch/


    Każdy odgadnie tę zagadkę.
    Ma biały korzeń i zieloną natkę. /pietruszka/


    Jakie warzywo, nawet niewielkie
    Wyciśnie z oczu słoną kropelkę? /cebula/


    Dobra gotowana, dobra i surowa.
    Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa. /marchew/


    Latem w ogrodzie wyrósł zielony,
    a zimą w beczce leży kiszony. /ogórek/


    Z soczystych liści złożona,
    Okrągła głowa zielona. /kapusta/


    Ma okrągły brzuszek i ogonek mały.
    Będzie z niego na obiad barszczyk doskonały. /burak/


    Spadłem nagle z drzewa, leżę na trawniku.
    W brązowej koszulce, w zielonym płaszczyku. /kasztan/


    Co jesienią z dębu spada?
    Co ze smakiem dzik zajada? /żołędzie/


    Jakie klapsy swym obyczajem,
    Wesołej dzieciarni najczęściej rozdaje? /gruszki/


    Lubią mnie dzieciaki,
    szukają mnie wiewiórki,
    smaczny jestem w środku,
    na wierzchu mam skorupkę. /orzech/


    "Jaki to owoc, jakie to warzywo?" – odgadywanie nazw owoców i warzyw przez
    rodziców po wylosowaniu obrazka. Dzielenie słowa stanowiącego nazwę na głoski,
    wyróżnianie głosek na początku, w środku i na końcu.
    "Ojciec Wirgiliusz" – wspólna zabawa z rodzicami ze śpiewem znanej piosenki.
    Uczestnicy zabawy stoją w kole. W środku koła stoi wybrany rodzic. Podczas
    śpiewu piosenki osoba znajdująca się w kole wykonuje gesty – pokazuje jakie
    prace wykonuje się jesienią w ogrodzie , w polu, w sadzie. Pozostałe osoby
    naśladują wykonywane ruchy.
    Taniec "Krakowiak" w wykonaniu dzieci.
    Taniec "Krakowiak"- wspólny taniec dziecka z rodzicem.
    "Kolorowa jesień" – wspólna praca plastyczna z wykorzystaniem materiału
    przyrodniczego w pięciu zespołach. Układanie i przyklejanie kompozycji na
    dużych kartonach. W czasie pracy słuchanie muzyki A. Vivaldiego "Cztery pory
    roku" – "Jesień".
    Zaproszenie gości na poczęstunek przygotowany przez dzieci – "Napoleonka"
    Zakończenie spotkania, podziękowanie za wspólną zabawę, dzielenie się
    wrażeniami, swobodne rozmowy.
    Prowadząca Monika Karaban


  • Konspekt zajęcia integracyjnego z Rodzicami "Kolorowa Jesień" w grupie dzieci
    4 - 5 letnich
    Cele:
    tworzenie radosnej atmosfery
    wzajemne poznanie się
    rozwijanie słuchu fonematycznego
    rozwijanie możliwości słuchowo głosowych poprzez śpiew i recytacja
    rozwijanie odporności psychicznej, przyzwyczajanie dzieci do godzenia się z
    porażką
    rozpoznawanie owoców po smaku, bez kontroli wzrokowej
    Metody:
    zadaniowa i zabawowa
    Pomoce:
    apaszki, wizytówki, krzesła, duże arkusz z bloku rysunkowego, farby plakatowe w
    jesiennych kolorach, pędzle, pojemniki z wodą, słomki, patyczki do szaszłyków,
    owoce /jabłko, gruszka, śliwka, winogrona/, kaseta magnetofonowa, magnetofon,
    serduszka, książki do ćwiczeń językowych z rodzicami.
    Przebieg zajęcia:
    Zabawy integracyjne w kole wiązanym wg "Pedagogiki zabawy" Klauza inspirowane
    piosenkami
    "Iskierka"
    "Jestem sobie przedszkolaczek"
    "Wita was słoneczna dziewczynka"
    Improwizacje twórcze dzieci pt. "Jesień, jesień różne dary niesie".
    piosenka pt. "Jarzynowy wóz"
    wiersz wg pomysłu nauczycielki pt. "Jedz owoce i jarzyny"
    fragment wiersza pt. "Grzyby" Jana Brzechwy
    Zabawa pt. "Wesoła drużyna" rodzice i dzieci"
    Wszyscy stoją w kole, na środku stoją cztery krzesła. Do środka wchodzi pięć
    osób – zawsze jest o jedno krzesło mniej, niż osób biorących udział w zabawie.
    Osoby stojące na obwodzie koła klaszczą w dłonie śpiewając piosenkę wg pomysłu
    nauczycielki "Jak to miło i wesoło, gdy drużyna krąży w koło. Krzesło tu,
    krzesło tam, ja dla ciebie krzesło mam. Krzesło tu, krzesło tam, postaraj się o
    nie sam". W dowolnym momencie prowadzący wypowiada hasło "Hop!" jako sygnał do
    zajmowania miejsca na krzesłach przez uczestników zabawy.
    Zabawa pt. "Co powiedzą nam kubki smakowe?" /dzieci i rodzice – po pięć osób/.
    Rozpoznawanie szaszłyków owocowych bez kontroli wzroku (jabłko-gruszka-śliwka,
    śliwka-gruszka-jabłko, gruszka-jabłko-śliwka, winogrono-śliwka-gruszka, śliwka-
    gruszka-winogrono). W zabawie bierze udział pięcioro rodziców i pięcioro dzieci
    poproszonych, aby zajęli miejsca na krzesłach stojących na środku sali. Po
    zawiązaniu oczu rozpoznają owoce po smaku zjadając owocowy szaszłyk.
    Zabawa pt. "Marsz stonogi" /rodzice i dzieci).
    Rodzice z dziećmi ustawiają się na obwodzie koła tak, aby widzieć przed sobą
    plecy kolegi. Uczestnicy zabawy trzymając się za ubranie maszerują w rytm
    śpiewanej piosenki tworząc zamknięte koło "Idzie sobie stonoga, stonoga,
    stonoga aż się trzęsie podłoga, podłoga hej!". Na podane hasło słowne wyciągają
    rękę, nogę, szyję, ucho itd. do środka koła, na zewnątrz, do góry, do dołu.
    Taniec ludowy pt. Chodzi wiatr po łące" /rodzic z dzieckiem/
    Cwałowanie boczne w parach w tzw. uliczce w rytm muzyki. Akcentowanie rytmu
    przez klaskanie. Taniec para za parą po obwodzie koła przy skrzyżnie podanych i
    wyciągniętych rękach.
    "Jesienny portret"
    Malowanie w parach /rodzic i dziecko/ farbami akwarelowymi w barwach jesieni.
    Najpierw do portretu pozuje dziecko a rodzic maluje, potem dziecko maluje a
    rodzic pozuje. Próby uchwycenia w twórczości plastycznej nastroju rodzica i
    dziecka po wspólnej zabawie.
    Podziękowanie za wspólną zabawę. Rozdanie nagród – serduszek dla każdej
    rodziny, oraz książek do rodzinnych zabaw językowych pt. "Aby język był
    giętki".
    Prowadzące Eliza Margiel i Ewa Karczewska


  • 14.07.07, 19:54
    ooo i sporo dla 3 latków scenariuszy....

    Buźka... wink
  • 19.01.09, 09:08
    Dziękuję bardzo
    Jestem bibliotekarzem (działu dziecięcego) i chętnie sięgam po Wasze cudowne
    rady i w pracy i w życiu osobistym.
    Pozdrawiam i życzę dużo pomysłów w tym Roku smile smile
  • Bardzo miło czyta się takie słowa,Dziękuję!
  • 15.03.10, 23:16
    Well, no cóż, brakło tekstu, ale bez względu na to, co Autorka chciała napisać, śmiem twierdzić, że najwięcej list scenariuszy zawiera baza w Blogu Męża Nelki Przedszkola (BMNP):
    p2b2.wordpress.com/inspiracje/scenariusze/
    Pozdrawiam, MNP
  • 19.06.10, 10:44
    forum.gazeta.pl/forum/w,47465,111943715,111943715,SMIESZNE_PRZEDSTAWIENIE.html
  • 14.03.11, 10:38

    www.edukacja.edux.pl/przedszkole.php
  • 14.03.11, 10:41
    www.przedszkola.edu.pl/strony/publikacje.htm
  • 17.03.11, 09:04

    eduseek.interklasa.pl/
  • 27.03.11, 12:59

    chomikuj.pl/szamyszka/Do+przedszkola/Scenariusze/Prima+aprilis,113475223.doc
  • 28.03.11, 09:03
    chomikuj.pl/lila1 tu w folderze konspekty przedszkole są konspekty wiosenne

  • Polecam scenariusze z chomików do ktorych linki są w wątku
    przyszpilonym u góry forum.

  • www.przedszkola.edu.pl/scenariusz-uroczystosci-na-swieto-powitania-wiosny.html
  • 21.04.12, 20:17
    mnie interesuje jakaś INSCENIZACJA na dzień mamy.absolutnie nie chce stania i klepania na pamięć wierszy. Dzieci mają 5 lat
  • 19.07.12, 09:22
    mojemieszkanie24 napisała:

    > mnie interesuje jakaś INSCENIZACJA na dzień mamy.absolutnie nie chce stania i k
    > lepania na pamięć wierszy. Dzieci mają 5 lat


    Z wierszy da się zrobić inscenizację,trochę inspiracji i nie bedzie klepania,dodajesz rekwizyty,dzielisz na role,wprowadzasz ruch ilustracyjny,robisz odpowiednie stgroje i dekoracje i już.
  • 26.05.14, 20:20
    Dziewczyny, nie mogę znaleźć nic ciekawego w sieci na Dzień Przyjaciela. Co wyjątkowego można ( oprócz zabaw integracyjnych) wykonać, czym zaskoczyć dzieci i Panią Dyrektor? Nie chcę nudnej pogadanki czym jest przyjaźń i cechach przyjaciela. Musi być wow..... smile Szukam inspiracji , może miałyście takie święto w swoich przedszkolach? Może robiłyście coś wyjątkowego czym możecie się podzielić? Będę wdzięczna. Jestem odpowiedzialna za realizację takiego scenariusza ( ok 30 min) w grupie 4 latków ale także i w grupie łączonej 5 i 6 latków. Dajcie znać. Jeszcze raz dziękuję
  • 27.03.16, 12:03
    Tutaj można znaleźć dobre scenariusze zajęć dla dzieciaczków, tak by przeprowadzić im ciekawe zajątka: ucze.pl/zasoby/wychowanie-przedszkolne/?klasa=starszaki-2 Można to zrobić bezpłatnie, tylko trzeba się zarejestrować z kodem szkoły.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.