Re: kolory z pantone na CMYK/RGB

aha@Grafika.com

założyciel: bogatka1

Re: kolory z pantone na CMYK/RGB

Autor: an.ta ☺ 10.01.12, 18:46
Bogatko chciałabym żeby mi zrobiono klasyczne zdjęcia z tego co mam na dysku zapisane w JPEG. To co mogę tak normalnie w Photoshopie zamienić z RGB na CMYK? Czy jeszcze coś trzeba robić.? Ja jeszcze kadrowałam w bezpłatnym programie JPEGCrops do rozmiaru 13*18.

Aniu, domyślam się, ze chcesz wydrukować plakatowe zdjęcie.
Sama jeszcze nie miałam takiej potrzeby, więc na szybcika wyszukałam porady z netu:

www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=44010 "(...)frozenrb Member
Jeśli chodzi o zdjęcie to czasem Przełożenie RGB na CMYK wystarczy, ale gdy np masz niebieskie niebo i po konwersji z rgb wyjdzie dostanie Ci się troszkę za dużo czarnego lub yellowa to kolor wyjdzie brudny. Warto wtedy ściągnąć krzywą yellowa/czarny. Na monitorze tego nie widać ale w druku to wyjdzie. Często wystarczy też podciągnąć troszkę kontrast ( stroma krzywa ) i wychodzi ok. To takie niuansiki musisz wiedzieć jaki kolor jakie składowe ma.

Tekst 100% czarnego, chyba że masz większe obszary czarnego wtedy dajesz 60 50 50 100 albo więcej np 100 80 80 100 jak drukarnia sobie z tym poradzitongue_out, bo jedne płaczą przy nafarbieniu 300 a inne leją po 360 na papier 80 i obcinają kolory profilem.

C 45 M 35 Y 20 K 100 (“Rich black”wink
C 20 M10 Y10 K100 (“Natural Rich Black”wink
C 63 M 52 Y51 K100 (“Photoshop Rich Black”wink
C 30 M 0 Y0 K100 (Seen in Jim Krause’s Color Index)
C60 M0 Y0 K100 (“Cool rich black”wink
C 45 M35 Y20 K100 (“Rich Black from Indiepress”wink
C 70 M50 Y30 K100 (“Designer Rich Black”wink
C 40 M0 Y0 K100 (“Rich black, from Claudia,” )
C 0 M60 Y30 K100 (“Warm rich black”wink

Wiadomo to orientacyjnie...
Potem szare kolorki dobrze jeśli mają troszke cyanu, wyglądają naturalniej, jak masz np wybrania czyli np czarne tło i białą czcionkę to często ustawia się też biały neutralny 2 1 1 0 ale to rzadkotongue_out ( najmniejsza czcionka chyba to 6pt arial )."

www.limefactory.pl/3-rzeczy-o-ktorych-nalezy-pamietac-zanim-da-sie-projekt-do-druku/ "1. CMYK – czyli coś o kolorach - Pamiętaj, że w przypadku druku na trybem w jakim muszą wystąpić np. zdjęcia musi być tryb CMYK [Cyan (niebieski),Magenta (czerwony), Yellow (źółty), Key (czarny)]. Nasze zdjęcia są w trybie RGB i co teraz? Jeżeli używamy Adobe Photoshop możemy w łatwy sposób przetworzyć nasze zdjęcia w odpowiedni tryb bez utraty znacznej jakości w momencie przejścia z trybu RGB na CMYK.

Na początku kiedy mamy zdjęcie w RGB należy przejść do View->Garmut Warning i nacisnąć te opcję. W przypadku kiedy na naszym zdjęciu ukażą się szare pola oznacza to, że kolory, które przykryte są tą szarością nie będą tak samo wyglądać w przypadku trybu CMYK. Należy przeprowadzić zabieg przy użyciu gąbki (Sponge Tool), który pozwoli nam na lekką desaturację kolorów . Po przemyciu wszystkich interesujących nas miejsc należy przejść do Image->Mode i zmienić tryb RGB na CMYK. Zapisujemy zdjęcie i mamy je gotowe do druku pod względem kolorystycznym. Czyli mamy już kolory, które chcemy miećsmile"

i jeszcze tutaj: www.forumweb.pl/viewtopic.php?t=55468 "Reasumując: na ekranie widzimy zawsze RGB, druk kolorowy jest zawsze w CMYK. Druk termosublimacyjny czy fleksograficzny to wydaję mi się sposób nakładanie farb i ich utrwalania. Mieszanka jest jednak stała - CMYK. Jeżeli nie ma czarnego, jest to CMY.
Jest to worek drukowany w kolorach CMYK plus dwóch dodatkowych z PANTONE. Widać to na znaczkach po lewej u góry. Druk fotografii odbywa się zawsze na CMYKu, natomiast tekst i grafikę 2D zaleca się w PANTONE. Jak się dowiem dlaczego, napiszę. Prawdopodobnie odcień PANTONE wychodzi przy niektórych sposobach druku wyraźniej, ostrzej niż mieszanka CMYK.

Drukarnie w Polsce zawsze domyślnie drukują tylko w CMYK (kolor). Dodatkowe kolory z palety PANTONE wiążą się z dodatkowymi kosztami oraz oczywiście pracą w drukarni. Tylko *grafik może zasugerować dodatkowe kolory.

* grafik nie może być tylko specem od PS i Illustratora, jeżeli podejmuje się projektów drukowanych, musi znać realnia druku; musi np. wiedzieć że kolory PANTONE na ekranie komputera wyglądają totalnie niewiarygodnie, bez próbników papierowych ani rusz.

A paleta barw PANTONE jest przede wszystkim uzupełnieniem CMYK-a, zawiera barwy których w CMYK-u uzyskać się nie da! W zasadzie wszystko co nie jest jednokolorowe drukuje się w CMYK-u! PANTONA-a używa się w przypadku elementów jednokolorowych - najczęściej w przypadku druku tekstu - zwłaszcza małego. Drukowanie takiego tekstu w dwu lub trzech składowych kolorach najczęściej kończy się tęczową obwódką wokół literek a w PANTONIE kładziony jest jeden kolor i o żadnych niedoskonałościach nie ma mowy! Niejednokrotnie loga firm są zaprojektowane z wykorzystaniem kolorów PANTONE - albo dla uproszczenia druku albo przez wyobraźnię "tfurcy" Sam uważam, że logo, przynajmniej takie które zawiera jednokolorowe elementy, powinno być zdefiniowane w kolorach PANTONE, ale z możliwością zamiany na CMYK-a. Wtedy przy druku prostych (bez zdjęć) prac wystarczają PANTONY + ew. czarny, za to w wydrukach w CMYK-u, logo również w CMYK-u jest drukowane.

A to akurat jest wydruk w hexachrome, sześciokolorowym CMYKOG-u - czyli CMYK-u uzupełnionym o dwa dodatkowe kolory Orange i Green (w tym przypadku określone numerami PANTONA). Nie wnikając w szczegóły - nie jest to po prostu CMYK plus dwa kolory ale hexachrome wymagające specjalnego rozbarwiania! Hexachrome pozwala na pełniejsze oddanie naturalnych kolorów!!!
Nic nie stoi na przeszkodzie żeby wydruk składał się np. z dziesięciu kolorów CMYK lub Hexachrome + dowolna ilość PANTONÓW!
Miałem okazję w życiu z czymś takim się zetknąć Najczęściej ilość kolorów ograniczają nam maszyny na których druk będzie wykonywany. A że istnieją maszyny dziesięciokolorowe....
Oczywiście można wykonać druk wieeeelokolorowy na jednokolorowej maszynie - do dziś wiele drukarni tak robi, ale wtedy każdy kolor to kolejny "przelot" przez maszynę - a to generuje koszta

Dodam jeszcze, że niewiele programów obsługuje CMYK-a, jeszcze mniej Hexachrome a naprawdę niewiele z nich robi to dobrze Tu od razu pada odpowiedź na pytanie które niedawno na tym forum padło: "Dlaczego firmy wymagają znajomości Photoshopa?".
- Bo być może produkują prace przeznaczone do druku a nie na www A Gimp i Word nie obsługują CMYK-a. A konwersję RGB>CMYK najlepiej wykonuje właśnie PHOTOSHOP! Uwierzcie na słowo

Niestety trzeba bardzo dobrego (i niestety bardzo drogiego) monitora żeby w miarę oddać kolory CMYK-a (monitor pokazuje przybliżone barwy CMYK-a w RGB) a pokazanie PANTONE-a jest jeszcze trudniejsze! Dlatego do pokazywania barw PANTONE służą właśnie drukowane próbniki - albo wygenerowanie przybliżonego CMYK-a!
  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
Pokaż wszystkie

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.