Dodaj do ulubionych

w Sejmie o głuchoniewidomych

17.08.10, 03:00
Posłowie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny przyjęli jednogłośnie
dezyderat skierowany do ministra pracy i polityki społecznej z apelem o
podjęcie prac nad prawnym uznaniem głuchoślepoty jako odrębnej
niepełnosprawności oraz o określenie terminu wejścia w życie znowelizowanych
przepisów.

więcej na:
www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/70670
Edytor zaawansowany
  • 17.08.10, 03:03
    Dezyderat nr 8
    Komisji Polityki Społecznej i Rodziny
    do Ministra Pracy i Polityki Społecznej
    uchwalony w dniu 4 sierpnia 2010 r.
    w sprawie prawnego uznania głuchoślepoty jako odrębnej niepełnosprawności
    w polskim systemie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

    Komisja Polityki Społecznej i Rodziny na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2010 r.
    omówiła sytuację osób głuchoniewidomych wobec obowiązujących przepisów prawa w
    zakresie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

    W toku dyskusji prowadzonej z udziałem przedstawicieli rządu, Państwowego
    Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz strony społecznej, w tym
    reprezentantów środowiska osób głuchoniewidomych, Komisja dokonała wstępnej
    oceny obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie orzekania o
    niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności w odniesieniu do osób
    głuchoniewidomych, w wyniku czego:

    1) stwierdzono, że Deklaracja Praw Osób Głuchoniewidomych przyjęta przez
    Parlament Europejski 12 kwietnia 2004 r. wzywa do uznania głuchoślepoty za
    odrębną, specyficzną niepełnosprawność, w wyniku której osoby głuchoniewidome
    potrzebują specyficznego wsparcia udzielanego przez osoby ze specjalistyczną
    wiedzą, i wzywa instytucje w Unii Europejskiej i Krajach Członkowskich do
    uznania i wdrożenia praw ludzi, którzy są głuchoniewidomi. Powinno to być
    wsparte poprzez odpowiednie inicjatywy legislacyjne w każdym z Krajów
    Członkowskich Unii,

    2) stwierdzono, że mówiąc o osobach głuchoniewidomych należy mówić o wszystkich
    osobach, u których jednoczesne uszkodzenie wzroku i słuchu skutkuje
    ograniczeniem lub uniemożliwieniem wzajemnej kompensacji tych zmysłów, bez
    względu na stopień uszkodzenia danego zmysłu, a nie tylko o osobach jednocześnie
    całkowicie głuchych i całkowicie niewidomych,

    3) uznano, że obowiązujące w Polsce przepisy, tj. rozporządzenie Ministra Pracy,
    Gospodarki i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o
    niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - §32 tegoż rozporządzenia, w
    którym określone są przyczyny niepełnosprawności oraz ich oznaczenia kodowe -
    nie uwzględniają specyficznej niepełnosprawności, jaką jest głuchoślepota,
    zrównując ją z równoległym występowaniem dwóch odrębnych niepełnosprawności,
    których skutki są od siebie niezależne, i nie uznają najpoważniejszego skutku
    jednoczesnego uszkodzenia wzroku i słuchu, jakim jest brak lub znaczne
    ograniczenie wzajemnej kompensacji tych zmysłów,

    4) zauważono, że skutkiem tej luki prawnej jest w wielu przypadkach traktowanie
    osób głuchoniewidomych w obowiązującym systemie wsparcia osób niepełnosprawnych,
    zarówno w zakresie środków pomocniczych oraz finansowania specjalistycznego
    sprzętu, jak i w dostępie do edukacji i innych usług, tak, jakby były tylko
    głuche albo tylko niewidome,

    Komisja wyraża swoje zaniepokojenie brakiem dostosowania polskich przepisów
    dotyczących orzekania o niepełnosprawności do zaleceń zawartych w Deklaracji
    Praw Osób Głuchoniewidomych, przyjętej przez Parlament Europejski już ponad 6
    lat temu, tym bardziej, że konsekwencje tej luki prawnej ponoszone są,
    codziennie i w zakresie szczególnie dotkliwym, przez osoby wyjątkowo mocno
    dotknięte przez los – osoby głuchoniewidome.

    Komisja uważa zatem za potrzebne i uzasadnione doprowadzenie do zmiany
    obowiązujących przepisów w zakresie orzekania o niepełnosprawności i stopniu
    niepełnosprawności, mającej na celu uznanie głuchoślepoty za odrębną
    niepełnosprawność. Popiera tym samym inicjatywę Towarzystwa Pomocy
    Głuchoniewidomym, wyrażoną przez tę organizację w postaci wystąpień kierowanych
    do Ministra Pracy i Polityki Społecznej oraz do Pełnomocnika Rządu ds. Osób
    Niepełnosprawnych.

    Jednocześnie Komisja przychyla się do propozycji legalnej definicji
    głuchoślepoty opracowanej przez Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym w oparciu o
    definicje zagraniczne, o definicję stosowaną od lat przez Towarzystwo oraz o
    zasady definiowania przyczyn niepełnosprawności w obowiązujących przepisach, w
    brzmieniu:

    „Głuchoślepota w postaci jednoczesnego występowania choroby słuchu i choroby
    narządu wzroku, których sprzężenie powoduje ograniczenia w wykonywaniu czynności
    życiowych, w szczególności w przemieszczaniu się, dostępie do informacji i w
    komunikowaniu się z otoczeniem, w tym wrodzonych lub nabytych wad narządu wzroku
    powodujących ograniczenie jego sprawności, prowadzących do obniżenia ostrości
    wzroku przynajmniej w jednym oku lub ograniczenia pola widzenia, występujących
    jednocześnie z upośledzeniem słuchu przynajmniej w jednym uchu, w zależności od
    stopnia uszkodzenia zmysłu słuchu i zmysłu wzroku oraz możliwości kompensacyjnych.”,

    ponieważ uznaje, że najważniejszą cechą głuchoślepoty, która powinna być
    uwzględniana przy orzekaniu tej niepełnosprawności jest wzajemne powiązanie tych
    uszkodzeń, powodujące ograniczenia w komunikowaniu się, dostępie do informacji i
    poruszaniu się, i to jego zakres decyduje o stopniu obniżenia funkcjonowania.
    Oznacza to niezasadność określania w przepisach powszechnie obowiązujących
    dolnych i górnych progów uszkodzeń wzroku i słuchu przy orzekaniu głuchoślepoty.
    Zasada nieokreślania konkretnych wskaźników liczbowych przy ocenie przyczyny
    niepełnosprawności stosowana jest do 11 spośród 12 przyczyn niepełnosprawności
    określonych w rozporządzeniu z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o
    niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a głuchoślepota, z racji
    swojego złożonego charakteru i jej skutków, z pewnością powinna także być nią
    objęta.

    Pozytywnymi skutkami wprowadzenia głuchoślepoty jako niepełnosprawności do
    polskiego systemu orzekania o niepełnosprawności będą:

    1) realizacja prawa osób głuchoniewidomych do uznania ich odrębnej
    niepełnosprawności, wskazana przez Parlament Europejski w Deklaracji Praw Osób
    Głuchoniewidomych,

    2) uznanie rzeczywistej tożsamości osób dziś orzekanych w przeważającej
    większości jako niewidome lub głuche, często niezależnie od dominującego
    uszkodzenia,

    3) likwidacja luki dotyczącej osób z jednostronnym uszkodzeniem wzroku i
    jednostronnym uszkodzeniem słuchu, które w chwili obecnej najczęściej w ogóle
    nie są orzekane,

    4) prawidłowe orzekanie osób cierpiących na poważne uszkodzenia obu zmysłów,
    które dziś nie otrzymują orzeczenia uwzględniającego brak wzajemnej kompensacji
    zmysłów, a w przeważającej części posiadają tylko orzeczenie na uszkodzenie
    jednego zmysłu, tak jakby drugi był w pełni sprawny,

    5) podstawa do występowania środowiska osób głuchoniewidomych w sprawach
    dotyczących tworzenia programów nauczania dla uczniów głuchoniewidomych oraz
    programów nauczania na uczelniach pedagogicznych i przy szkoleniu specjalistów,

    6) podstawa do bardziej efektywnego wydatkowania środków przeznaczonych na
    wsparcie osób głuchoniewidomych, dziś korzystających ze wsparcia przeznaczonego
    dla osób niewidomych lub dla osób głuchych, często nieuwzględniającego ich
    konkretnych potrzeb jako osób głuchoniewidomych,

    7) wzrost świadomości społecznej dotyczącej istnienia tej niepełnosprawności,
    wśród przedstawicieli instytucji realizujących zadania z zakresu polityki
    społecznej, edukacji i szkolnictwa wyższego, ochrony zdrowia, promocji
    zatrudnienia i rynku pracy i tym samym większa efektywność realizacji tych zadań
    przez te podmioty na rzecz osób głuchoniewidomych (w tym docierania z informacją
    o formach wsparcia do tych osób).

    W związku z powyższym Komisja uznaje za zasadne zwrócenie się do Ministra Pracy
    i Polityki Społecznej o niezwłoczne podjęcie prac nad nowelizacją rozporządzenia
    Ministra Pracy, Gospodarki i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w
    sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności w celu
    prawnego uznania głuchoślepoty jako niepełnosprawności oraz o określenie terminu
    wejścia w życie znowelizowanych przepisów.

    Zastępca Przewodniczącego Komisji

    Magdalena Kochan

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.