Dodaj do ulubionych

Notatki z Brazylii styczen 2019

08.01.19, 14:25
Czyli, na bieżąco po zaprzysiezeniu Bolsonaro.

Znam ten kraj z autopsji na przestrzeni 22 lat i musze powiedziec 2 rzeczy. Niezmienna jest moja fascynacja kultura i ludzmi. I smutny wniosek, ze kraj ten pozostanie na zawsze krajem przyszlosci – tak jak to okreslil Stefan Zweig w latach 1940-ych.

Oczywiscie sa pewne minimalne zmiany na lepsze. Np. Poczucie bezpieczenstwa w miejscach publicznych. Jest to chyba rezultat aktywnej polityki ochrony turystow na okres Olimpiady i Mundialu. Ta polityka trwa nadal i stala sie norma. Latwo to z reszta dostrzec, bo prezencja policji jest ogromna.
W dalszym ciagu istnieja jednak olbrzymie kontrasty w poziomie zycia. Widoczne tez golym okiem. Ludzia spia na chodnikach, masy ciemnoskorych wlócza sie wszedzie bez sensownego zajecia.

Teraz do uzasADnienia mojego pesymizmu.

1. Demografia.
W 1970 r Brazylia miala 90 milionow mieszkancow. W 2000 roku 175 mln. Teraz 220 mln. I oczywiscie najwiekszy przyrost ma miejsce w najbiedniejszych warstwach ludnosci. Czyli tam gdzie panuja najgorsze warunki do rozwoju i powiekszania dobrobytu. To sa tez te same grupy spoleczne, ktore nie maja wyksztalcenia i wartosci pracy i przedsiebiorczosci. Przedsiebiorczosci na wyzszym poziomie. No bo w pewnym sensie to oni pracuja zbierajac butelki i roznoszac napoje na plazy.

Nastepuje obledny wzrost liczby biednych i niewyksztalconych. Tu to nawet reformy Luly w postaci fome zero i bolsa familia zniknely w masie.
Przy takim przyroscie naturalnym nawet Dania i Szwecja roztrwonily by swoj dobrobyt.
Szwecja mialaby teraz 25 mln mieszkancow! Glownie ludzi biednych i niewykwalifikowanych do aktualnych potrzeb rynku pracy.

2. O historycznej spusciznie po niewolnictwie mowilem w innym watku. Przypomnijmy niewolnictwo zniesiono w 1888 roku.

3. Rowniez elity polityczne i gospodarcze sa slabe. Obciazone staroswieckim i patriarchalnym etosem iberyjskim . Brakuje tu tradycji nowoczesnosci, liberalizmu, przedsiebiorczosci, rozwoju naukowego i wynalazczosci Anglo-sasow czy Skandynawow.

4. Kwestie ideologiczne. Lula probowal rozprowadzic dojscie i szanse na dobrobyt wsrod biedniejszych ale utonal w kurupcji.
Bolsonaro bedzie umacnial kapitalizm dla tradycyjnych elit.
I do tego kosztem rabunkowej eksploatacji srodowiska naturalnego.

Doprowadzi to do zwiekszenia podzialow i napiec spolecznych. Jego autorytarne instynkty moga tez doprowadzic do ograniczenia swobod obywatelskich dla pewnych grup spolecznych: Indian, biedoty, LGBT, artystow, srodowisk akademickich i socjalistow.




Edytor zaawansowany
  • felusiak1 08.01.19, 18:14
    To dziwne, że w jednym wpisie potrafisz zawrzeć coś interesujacego i piździsz jak nakrecony. Dwubiegunowość.
    Czy możesz wytłumaczyć mi w jaki sposób ma dojść do ograniczenia swobód obywatelskich dla wybranych i jednocześnie nie ograniczy to swobód dla pozostałych?
    Bolsonaro bedzie umacniał kapitalizm dla tradycyjnych elit i rabował środowisko. Wnoszę zatem, ze Dilma umacniała socjalizm i nie rabowała.
    Umacniania socjalizmu bez rabowania przynosi znakomite efekty w Wenezueli.
  • felusiak1 09.01.19, 17:20
    No to widzę, że wolisz panaszczaka.
  • zeitgeist2010 09.01.19, 20:02
    felusiak1 napisał:

    > To dziwne, że w jednym wpisie potrafisz zawrzeć coś interesujacego i piździsz jak nakrecony. Dwubiegunowość.
    > Czy możesz wytłumaczyć mi w jaki sposób ma dojść do ograniczenia swobód obywatelskich dla wybranych i jednocześnie nie ograniczy to swobód dla pozostałych?


    Dlatego ze ci pozostali zyja w gated communities albo w hacjendach, jezeli sa hodowcami bydla i soi. To oni glosowali na Bolsonaro.


    > Bolsonaro bedzie umacniał kapitalizm dla tradycyjnych elit i rabował środowisko. Wnoszę zatem, ze Dilma umacniała socjalizm i nie rabowała.
    > Umacniania socjalizmu bez rabowania przynosi znakomite efekty w Wenezueli.


    Przynajmniej za prezydentury Luli Brazylia miala dobre notowania gospodarcze. Rynek ja lubil. A LUla tez nie za bardzo troszczyl sie o srodowisko naturalne. DLatego wlasnie legendarna Marina Silva opuscila z protestu rzad w 2008 roku.

    Dwubiegunowosc, dychotomia, laczenie przeciwstawnych pozycji, binary oppositions

    Sa klasycznym srodkiem wyrazu filozofii, psychologii, literatury,intelektualnego dyskursu: mądry vs glupi, demokrata vs populista,
    Good vs evil, ladacznica vs niepokalana, Herrenvolk vs Untermensch, Protagonist vs antagonist, bozyszcze vs paria itd.
    Ba! Nawet przyrody: to eat vs be eaten, predator vs prey, zwierze ladowe vs wodne itd.

    Jezeli udalo mi sie ulokowac w dwubiegunowosci to juz postep a do tego swietnie pasuje do medialnego i politycznego dyskursu: Trump vs Obama, Hannity vs Rachel Maddows, Vox News vs MSNBC itd.

    To juz lepiej niz jednojajowcy bywszy, jorl, antysemici, wielkopolacy, rosyjscy, trumpisci, ”naukowcy”, ”ekonomisci”, dziecioly tego forum.

    Oczywiscie celem i idealem jest kompleksowosc i roznorodnosc. Ale kryje sie tutaj niebezpieczenstwo nijakosci i relatywizmu takze dwubiegunowosc nie jest taka glupia.


  • zeitgeist2010 08.01.19, 19:04
    W skład nieformalnej grupy, która powołana została w 2017 r. w celu znalezienia rozwiązania kryzysu w Wenezueli, wchodzą: Argentyna, Brazylia, Chile, Gujana, Gwatemala, Honduras, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Meksyk, Panama, Paragwaj, Peru i St. Lucia.

    Grupa z Limy nawolala do ustapienia Maduro i rozpisania nowych wyborow. Wylaczyl sie tylko Meksyk pod lewicowym prezydentem Andresem Manuelem Lopezem Obradorem.

    Przypomnijmy przy okazji, ze ”tropikalny Trump” – Bolsonaro w kilku aspektach jest Przeciwienstwem Trumpa. Jako byly czlonek armii brazylijskiej jest zazartym antykomunista i rusofobem. Rosja juz to skwitowala wizyta 2 bombowcow w Caracas.
  • kanuk 08.01.19, 22:41
    Czy mozna wiec juz powiedziec, ze zamiast BRICS jest teraz co najwyzej RICS ?
  • boavista4 09.01.19, 11:25
    Przeciez wiadomo ze dojscie do wladzy Bolsonaro jest wynikiem coup d'etat pani Rouseff, ze wszyscy jej nastepcy sa jeszcze bardziej skorupowani. A Coup d'etat byl zorganizowany z Miami. To wszystko przypomina rewolucje rosyjska, jak dotad bez egzekucji Luli. Bolsonaro bardzo hetnie pozbylby sie swoich przeciwnikow rownie krwawo jak Lenin, ale na razie nie kontroluje panstwa tak jak Bolszewicy. Armia brazylijska sprzeciwila sie juz zakladaniu baz armi USA na terenie kraju. Krytyka ze strony NYT jest powierchowna, Bolsonaro cieszy sie entuzjastycznym poparciem Izraela i bardziej kontrolowanym poparciem Trumpa. Sytuacja sie rozwija, napewno Poludniowa Ameryka bedzie miec rewolucje, nie prawicowa, nie lewicowa, to bedzie cos takiego jak na Ukrainie. Dzika prywatyzacja, przejecie kraju przez banksterow, ogromna bieda i nastepna ucieczka milionow do jakiegos raju, wojna z Wenezuela i Boliwia juz jest zapowiedziana.
  • kanuk 09.01.19, 15:26
    To jest jasne. . Ze zdumieniem sluchalem dosc dawno temu audycji w radio PBS (USA) , w ktorej bez ogrodek opowiadano o kolejnych grupach brazylijskich deputowanych zapraszanych na "rozmowy" w D.C. Jawne mieszanie sie w sprawy brazylijskiej polityki. Pamietam tez glosne niezadowolenie urzednikow granicznych na lotnisku w tymze D.C.
    Ze otoz Brazylia nie pozwala na instalacje US Immigration w Rio. Cos podobnego, prawda ? Z tym sobie chyba nowy prezio poradzi. A co do baz ,mam nadzieje,ze sie Brazylia uchroni.
  • felusiak1 09.01.19, 16:06
    Ja też słuchalem audycji, dawno temu o tym jak zaproszono deputowanych z USA na "rozmowy" do Norwegii. Jawne mieszanie się w sprawy amerykańskiej polityki. Dlaczego ja muszę czytać takie dyrdymały?
    Jeden geniusz pisze, że słuchal audycji a drugi, że coup d'etat był zorganizowany z Miami. Dobrze, ze nie z Baltimore bo wtedy dopiero by było.
  • zeitgeist2010 09.01.19, 16:58
    boavista4 napisał(a):

    Bolsonaro cieszy sie entuzjastycznym poparciem Izraela i bardziej kontrolowanym poparciem Trumpa.

    to sie zgadza. Netanyahu: ja i Bolsonaro jestesmy bracmi.
    Bolsonaro: Ja i Bibi rozumiemy sie dobrze, jak kapitan z kapitanem.


    Sytuacja sie rozwija, napewno Poludniowa Ameryka bedzie miec rewolucje, nie prawicowa, nie lewicowa, to bedzie cos takiego jak na Ukrainie. Dzika prywatyzacja, przejecie kraju przez banksterow, ogromna bieda i nastepna ucieczka milionow do jakiegos raju, wojna z Wenezuela i Boliwia juz jest zapowiedziana.


    Nie wiem ile sie z twojego scenariusza sprawdzi. Jak na razie widac, ze minister finansow Paulo Guedes - a ”Chicago boy” zapowiada prywatyzacje dobr panstwowych i redukcje wplywu rzadu na gospodarke. Bedzie to ciekawy watek bo prowadzi niechybnie do konfrontacji z Bolsonaro i frakcja militarna: w rzadzie jest 7 wojskowych wsrod 22 ministrow.

    Tradycyjnie Exercito – wojsko jest za silna pozycja panstwa w gospodarce. Bolsonaro juz solennie zapowiedzial, ze mrzonki o prywatryzacji Petrobraz mozna sobie o kant ”culo” rozbic.
    Spodziewam sie , ze wiele przepowiedni sie nie sprawdzi. Bolsonaro nie ma wielkiego poparcia w senacie i parlamencie. A i ulica moze sie przeciwko niemu zwrocic jak ich bida przycisnie.


  • felusiak1 09.01.19, 17:19
    Co to znaczy "chicago boy"? Że jest z Chicago czy z Milton Friedman school.
  • zeitgeist2010 09.01.19, 19:52
    felusiak1 napisał:

    > Co to znaczy "chicago boy"? Że jest z Chicago czy z Milton Friedman school.


    "Milton Friedman was an American economist who received the 1976 Nobel Memorial Prize in Economic Sciences for his research on consumption analysis, monetary history and theory and the complexity of stabilization policy. Wikipedia
    Born: July 31, 1912, Brooklyn, New York City, New York, United States
    Died: November 16, 2006, San Francisco, California, United States
    School or tradition: Chicago School"

    O Globo nazwala wyznawce ekonomii Friedmana i jego studenta Guedesa "Chicago Boy".
  • zeitgeist2010 09.01.19, 16:44
    kanuk napisał:

    > Czy mozna wiec juz powiedziec, ze zamiast BRICS jest teraz co najwyzej RICS ?

    Mozna sie tego spodziewac. Brasil primeiro. Brazil first. Ministrowie wyglosili juz swoje memoranda.
    Brazylia wycofa sie ze wspolpracy w sprawach imigracji i ochrony srodowiska.
    Nie bedzie wielkiego zaangazowania w sprawy miedzynarodowe. Ale jest jasna polityka anty-wenezuelska pod Maduro.


  • boavista4 09.01.19, 18:44
    zobaczymy, zobaczymy. Transformacja Brazyli nie bedzie latwa. Atak na Wnezuele tez nie pojdzie jak z platka. Bolsonaro bedzie miec wielkie klopoty wszedzie, w wielkich miastach , w jungli, a w kondominach ludzie sa za wygodni zeby isc na wojne, ale oni bez biedy zyc nie moga. A Nataniahu ma wielu zwolennikow w condominach, ktore w zasadzie sa antysemickie.
  • boavista4 09.01.19, 20:13
    i otworzyly szkole baletowa w Brazyli. Cos okropnego! Kapuja tam tych mlodych latinosow do jakiegos baletu. Cale szczescie ze Bolsonario polozyc moze koniec tym podstepnym praktykom.
    oglobo.globo.com/cultura/menino-baiano-de-9-anos-vai-estudar-bale-no-bolshoi-gracas-vaquinha-online-23357853?utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_campaign=O%20Globo
  • zeitgeist2010 09.01.19, 20:28
    Arciszewski.

    Litewski Polak Byl kapitanem inzynierii w sluzbie Holendrow.

    Wslawil sie udana obrona Fortu Santa Cruz de Itamaracá, na wyspie Itamarica popularnie nazywany Fort Orange w Pernambuco w 1633 roku. Mial tylko 388 ludzi ale odparl ataki POrtugalczykow pod wodza Conde de Bagnoli.
  • zeitgeist2010 09.01.19, 20:18
    boavista4 napisał(a):

    > zobaczymy, zobaczymy. Transformacja Brazyli nie bedzie latwa. Atak na Wnezuele tez nie pojdzie jak z platka. Bolsonaro bedzie miec wielkie klopoty wszedzie, w wielkich miastach , w jungli, a w kondominach ludzie sa za wygodni zeby isc na wojne, ale oni bez biedy zyc nie moga. A Nataniahu ma wielu zwolennikow w condominach, ktore w zasadzie sa antysemickie.

    Ja przeciez nigdzie nie twierdzilem, ze dokona sie jakas daleko idaca i latwa transformacja. Przeciwnie; tezą tego wątku jest stwierdzenie Stefana Zweiga, ze Brazylia to wieczny kraj przyszlosci, ktorego oczekiwania sie nigdy nie spelnią. Osobiscie oczekuje, ze polepszy sie tylko bezpieczenstwo w miejscach publicznych.
    Moj znajomy Cabral, glosowal na Bolso, mowi: vamos ver, vamos ver, poczekajmy az sie pojawia pierwsze odkrycia o korupcji Bolsonaro.

    Watek z wizyta Netanyahu jest li tylko blogowa ciekawostka. Nie bedzie to mialo istotnego znaczenia na cokolwiek. ALe faktem jest, ze od wiekow zyje w Brazylii spora i bogata diaspora zydowska. Przybyli tu za panowania holenderskiego Mauritsa Oranje Nassau w 17 wieku i dobrze im sie powodzi.





  • boomerang 09.01.19, 20:54
    Jego autorytarne instynkty moga tez doprowadzic do ograniczenia swobod obywatelskich dla pewnych grup spolecznych: Indian, biedoty, LGBT, artystow, srodowisk akademickich i socjalistow.

    I tu popełnia błąd, bo powinien lansować LGBT jako instrument obniżenia przyrostu naturalnego.
  • boavista4 09.01.19, 22:31
    czy rozpusta to przyniesie? to moze tylko wywolac prostytucje, brak wychowania i caly kraj stoczy sie na dno. Kontrola urodzin tylko przez swiadoma prokreacje, co powinno byc czescia nauczania religijnego.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.