Dodaj do ulubionych

moment obrotowy,moc i osiagi

IP: *.acn.pl / *.acn.waw.pl 27.06.02, 15:31
Jak to jest z momentem obrotowym i moca? O czym decyduja te wielkosci?
Najwieksza moc maja motocykle w zakresie wysokich obrotow czyli powinny wtedy
najlepiej przyspieszac? Nie jest tak-wiec o czym decyduje moc? Dlaczego
niektore motocykle o duzej mocy maja gorsze osiagi od niektorych motocykli o
mniejszej mocy (a masy sa zblizone)? Jak rozumiem moment obrotowy to zdolnosc
do pokonywania oporow.Czyli to wlasnie moment decyduje o przyspieszaniu
notocykla? O czym wobec tego decyduje moc?
dziekuje z gory za wszelkie wyjasnienia
Edytor zaawansowany
  • geminix 27.06.02, 15:51
    W (dużym) uproszczeniu:
    Moc to prędkość maksymalna
    Moment obrotowy to przyspieszenie.

    pozdrawiam
    Rafał
  • pawel.kot 27.06.02, 16:09
    Wspaniała odpowiedź, po prostu kwintesencja. Dodam, że największa wydajność
    silnika jest wtedy, gdy chwilowe obroty oscylują pomiędzy obrotami momentu
    maksymalnego, a obrotami mocy maksymalnej, np. w motocyklu Yamaha YZF-R6 – 11
    500 obr/min – 13 000 obr/min.

    Pozdrawiam

    Paweł Kot

  • Gość: mes IP: *.acn.pl / *.acn.waw.pl 27.06.02, 21:49
    a czy charakterystyka(przebieg) mocy ma jakis wplyw na osiagi motocykla?

    chcialem tez zapytac jak technicznie wytlumaczyc 'wkrecanie sie na obroty'.
    czy chodzi tu o wspomniany przez pana przedzial miedzu najwiekszym momentem a
    najwieksza moca?
    dzieki z gory
  • pawel.kot 28.06.02, 10:58
    Gość portalu: mes napisał(a):

    > a czy charakterystyka (przebieg) mocy ma jakiś wpływ na osiągi motocykla?
    Oczywiście, że tak. Przebieg mocy i momentu obrotowego ma wpływ na osiągi.
    Posłużę się dwoma teoretycznymi modelami (podobnymi do znanego z fizyki modelu
    gazu doskonałego):
    - silnik ma olbrzymią moc 200 KM, ale dostępne są one pomiędzy 11 000 a 11 500
    obr/min. Ma również duży moment obrotowy, np.: 200 Nm przy 10 500 – 11 000
    obr/min. W pozostałym zakresie obie wartości nie przekraczają 50 jednostek.
    - Silnik ma moc 120 KM i 120 Nm, obie wartości dostępne są w zakresie 2000-11 000
    obr/min.
    Pierwszy model ma olbrzymią moc, jednak dostępną w wąskim zakresie obrotów, a w
    większości kierowca ma do dyspozycji zaledwie 50 KM mocy i 50 Nm momentu
    obrotowego. 100% mocy jest praktycznie niemożliwe do wykorzystania.
    Drugi model jest „słabszy”, jednak jego pełna moc i moment obrotowy dostępne są w
    bardzo dużym zakresie obrotów, dzięki czemu z łatwością można wykorzystać je w
    100 %.
    Silniki znajdujące się w rzeczywistych motocyklach mają charakterystyki
    mieszczące się pomiędzy podanymi teoretycznymi modelami (charakterystyki, a nie
    wielkości maksymalne parametrów).


    > chciałem tez zapytać jak technicznie wytłumaczyć 'wkręcanie się na obroty'.
    > czy chodzi tu o wspomniany przez pana przedział miedzy największym momentem a
    > największą mocą?

    „Wkręcanie”, czyli zwiększanie obrotów ma miejsce wówczas, gdy poprzez większe
    otwarcie przepustnicy dostarczymy do cylindrów większy ładunek, który z kolei
    pozwala na wyzwolenie większej ilości energii. Istnieją oczywiście granice. W
    zakresie „obrotów użytecznych”, czyli pomiędzy maksymalną mocą i maksymalnym
    momentem, silnik „wkręca się” najszybciej.


    Pozdrawiam

    Paweł Kot


Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka