Dodaj do ulubionych

Od 1 września - autostrady bezpłatne dla TIRów

23.08.05, 12:37
Od 1 września autostrady bezpłatne dla tirów


Lech Bojarski, Poznań 18-08-2005 , ostatnia aktualizacja 19-08-2005 15:51

Od 1 września samochody ciężarowe zaczną jeździć płatnymi odcinkami autostrad
za darmo. Operatorzy autostrad już podnoszą ceny za przejazdy, ale kierowcy
raczej nie mają się czego obawiać

Prezydent podpisał ustawę zwalniającą samochody ciężarowe z opłat na
autostradzie. Dwa dni temu znowelizowane przepisy opublikowano w Dzienniku
Ustaw, co oznacza, że za dwa tygodnie wejdą w życie. To wiadomość od dawna
wyczekiwana przez mieszkańców miast i miasteczek, przez które przebiegają tzw.
drogi alternatywne - bezpłatne trasy, którymi tiry omijały płatne autostrady.

Od 1 września ciężarówka z winietą będzie mogła poruszać się płatnymi
odcinkami autostrad A2 (na trasie od Konina przez Poznań do Nowego Tomyśla) i
A4 (pomiędzy Katowicami a Krakowem) za darmo. Operatorzy płatnych autostrad
otrzymają za to od państwa rekompensaty - 70 proc. stawki za przejazd,
obowiązującej w dniu wejścia w życie nowych przepisów.

Dlatego operatorzy chcą jeszcze przed końcem sierpnia podnieść ceny dla
pojazdów ciężarowych (kierowcy aut osobowych mogą spać spokojnie). O ile?
Teoretycznie podwyżka ma być gigantyczna - dla najcięższych samochodów nawet
ponad 100 proc.

Autostrada Wielkopolska SA, która zarządza trasą A2, ogłosiła już, że np. za
przejazd tira jednym płatnym odcinkiem trzeba będzie zapłacić nie 42 zł jak
dotychczas, lecz aż 110 zł! Podwyżkę anonsuje już także Stalexport Autostrada
Małopolska SA, która zarządza płatną trasą A4. Tam stawka za samochód
ciężarowy rośnie z 25 zł do 49 zł.

Przy takich stawkach państwo musiałoby płacić AW SA za każdego tira 77 zł, a
Stalexportowi - 34 zł 40 gr. Tyle jednak operatorzy autostrad nie dostaną.
Podczas negocjacji z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad zaproponują
bowiem drogowcom "rabaty". Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej,
chciałby, żeby ostatecznie jego firma za każdą ciężarówkę otrzymywała taką
kwotę jak dotąd - ok. 42 zł. - To zapewni nam dochody na dotychczasowym
poziomie. Większy ruch będzie oznaczał szybsze zużywanie się nawierzchni, więc
trzeba będzie wykonywać remonty prędzej, niż zakładaliśmy - tłumaczy Patalas.
AW SA szacuje, że gdyby ruch tirów pozostał na dotychczasowym poziomie (ok. 2
tys. tirów na dobę), to pierwszy remont nawierzchni zostałby przeprowadzony
dopiero w 2014 r. Po otwarciu bramek dla tirów i prawdopodobnym podwojeniu
natężenia ruchu ciężkich pojazdów nową warstwę asfaltu trzeba będzie ułożyć
już za cztery lata.

Negocjacje zarządców autostrad z GDDKiA powinny się zakończyć jeszcze w tym
miesiącu.
gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33205,2874227.html
--
***
Odpowiadam - tylko i aż - za siebie.
Edytor zaawansowany
  • tarantula01 14.09.05, 22:05
    źródło: Polska Gazeta Transportowa
    Po zwolnieniu od 1 września ciężarówek z opłat za przejazd płatną autostradą A-
    2 z Konina do Nowego Tomyśla ruch tych pojazdów podwoił się. Z płatnej
    autostrady korzysta natomiast mniej aut osobowych, których kierowcy coraz
    częściej wybierają bezpłatne drogi — poinformowała rzecznik prasowy Autostrady
    Wielkopolskiej SA Zofia Kwiatkowska.

    --
    TAK dla warszawskiej obwodnicy
    Strona internetowa SISKOM

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka