Dodaj do ulubionych

Pruszków jest sypialnią Warszawy

17.12.07, 01:08
Ekspertyza z zakresu socjologii miasta

"Przystanek Pruszków"
Badanie wykonane na zlecenie
Gminy Pruszków

przez PBS DGA Spółka z o.o.

Sopot-Warszawa, wrzesień 2007 roku



Spis treści

Podstawowe wnioski
1. Obszar podstawowy: Wizerunek i kultura
1.1. Wykorzystanie obiektu wielofunkcyjnego
1.2. Stworzenie w Pruszkowie własnego Systemu Informacji Miejskiej
(SIM)
1.3. Rozwój w oparciu o przemysł kulturowy
2. Obszary uzupełniające
2.1. Wizerunek i bezpieczeństwo
2.2. Wizerunek i zieleń
Bibliografia

Edytor zaawansowany
  • tux54 17.12.07, 01:10
    Podstawowe wnioski

    Pruszków, jak wynika z badań, jest dynamicznie rozwijającym się
    ośrodkiem raczej dobrze ocenianym przez mieszkańców. Nie ma na
    terenie miasta dużych problemów bezrobocia, patologii społecznej.
    Badania wskazują na potrzeby inwestowania w infrastrukturę, głownie
    w budownictwo dróg oraz rozwój ochrony zdrowia, ale naczelnym
    problemem Pruszkowa pozostaje problem wizerunkowy: z jednej strony
    jest spokojny i zielony, z drugiej senny i pozbawiony atrakcji
    kulturalnych. Rekomendacje koncentrują się w związku z tym na
    poszukiwaniach rozwiązań związanych z likwidacją negatywnych zjawisk
    i wspieraniem potencjalnych, mocnych obszarów dla zmiany wizerunku
    miasta w oczach mieszkańców i odwiedzających. Rekomendacje dotyczą
    generalnie wizerunku miasta, ale podzielne są na trzy grupy:

    Wizerunek i kultura - gdzie prócz generalnej rekomendacji
    proponowane są 3 rekomendacje szczegółowe,
    Wizerunek i bezpieczeństwo - łączące kwestie wizerunkowe z polityką
    aktywnego utrzymywania porządku w mieście,
    Wizerunek i zieleń - wykorzystujące naturalne zasoby Puszkowa.
    1. Obszar podstawowy: Wizerunek i kultura

    Raport wskazuje, że:
    Główna wada Pruszkowa to fakt, że miasto jest sypialnią Warszawy,
    brak w nim oferty rozrywkowej, kulturalnej, w godzinach wieczornych
    miasto "zasypia" - stwierdziło tak 22% badanych. Blisko co piąty
    (18%) jako wadę Pruszkowa wymienił zły stan ulic, a 14% złą
    komunikację. Po 9% respondentów wskazało na zaniedbane tereny,
    brzydotę i brud, a także brak atrakcji dla dzieci i młodzieży.
    Według 9% badanych Pruszków nie ma żadnych wad.
    Wyniki badań wskazują więc na Pruszków jako dobre miejsce do życia,
    któremu jednak brak jednak wyraźnie określonej tożsamości. Podstawą
    do rekomendacji jest stwierdzenie, że jest to miasto
    nierozpoznawalne, czy, jak mówią badacze miejskiej semiotyki miasto
    nieczytelne. Brak jasnej tożsamości jest w przypadku Pruszkowa o
    tyle niebezpieczny, że kojarzony jest przez osoby z zewnątrz jako
    miasto związane z przestępczością zorganizowaną1. Badani jako
    kluczowe działania wskazywali (prócz rozbudowy infrastruktury
    technicznej) przeciwdziałanie negatywnemu wizerunkowi miasta.
    Mimo, że potencjał miasta jest wysoki, a Pruszków ma pozytywne oceny
    wśród mieszkańców (w tym tych, którzy pracują w Warszawie) trudno
    znaleźć wyraźny element tożsamościowy, który buduje wizerunek miasta
    w oczach mieszkańców i odwiedzających. Tymczasem wizerunek nadaje
    miastu znaczenie i atrakcyjny charakter i pozwala odróżnić je od
    innym ośrodków.

    _________
    1 Aż dwie trzecie respondentów (68%) spotkało się w innej
    miejscowości z negatywnym wizerunkiem Pruszkowa, kiedy np.
    wspomnieli komuś, że mieszkają w Pruszkowie. Zdarzało się to z
    podobną częstotliwością kobietom i mężczyznom, młodszym i starszym
    badanym oraz pracującym w Pruszkowie i poza nim, a także
    niepracującym. Najczęściej z negatywnym wizerunkiem Pruszkowa
    zetknęli się badani z wykształceniem wyższym (77%).
    _________

    Rekomendacja podstawowa:

    Skoncentrowanie władz miasta na kształtowaniu wizerunku kulturowego
    w oparciu o działania inwestycyjne (konstrukcję wielofunkcyjnego
    obiektu
    w jego centrum) i uzupełnionego o projekty miękkie, oparte o szeroko
    rozumianą kulturę (dziedzictwo lokalne, sztuka w przestrzeni
    miasta).

    Wyniki badań:
    Wyjątkowo nisko Pruszkowianie ocenili ofertę kulturalną swojego
    miasta. 62% uznało, że jest ona zła, a kolejne 27% oceniło ją tylko
    jako średnią. Zaledwie 9% Pruszkowian stwierdziło, że Pruszków
    prezentuje dobrą ofertę kulturalną dla swoich mieszkańców. Warszawa
    uzyskała tu 79% ocen dobrych a średnia dla dużych polskich miast
    wyniosła 54% (ocen dobrych).
    Infrastruktura miejska oceniana jest (z wyjątkiem infrastruktury
    zdrowia) dobrze, a nawet bardzo dobrze (kultura fizyczna). Stąd
    skoncentrowanie się "miękkim" obszarze kultury, oznacza w praktyce
    przygotowanie spójnej koncepcji swizerunkowej i wizualnej.
    Wizerunek Pruszkowa powinien być budowany z myślą o:

    1. Mieszkańcach (obecnych i przyszłych) - tu sugerowane kierunki to:

    stworzenie kulturalnego charakteru miasta, podkreślenie znaczenia
    estetyki, wyeksponowanie elementów "spokoju" i "kameralności" przy
    jednoczesnej możliwości realizowania charakterystycznych dla klasy
    średniej modelów życia (kluby, kawiarnie, restauracyjki, koncerty,
    etc.)
    wypracowanie modelu partycypacyjnego zarządzania miastem,
    obejmującego inicjatywy konsultowania, dyskutowania kierunków
    rozwoju miasta i bieżących pomysłów/problemów. Mimo generalnie
    niskiej aktywności mieszkańców, ten kierunek działań może okazać się
    korzystny wizerunkowo (miasto przyjazne mieszkańcom) oraz pomóc w
    zatrzymaniu mieszkańców2.
    _________
    2 na pytanie o wyprowadzkę z Pruszkowa "raczej tak" i "zdecydowanie
    tak" odpowiada co czwarty badany.
    _________

    2. Skierowany do osób odwiedzających, głównie z Warszawy;
    wykorzystujący atmosferę miasta i jego zielony charakter:
    zachęcający do aktywnego spędzania czasu w Pruszkowie (trasy
    rowerowe, możliwość uprawiania sportu, spacery, etc.) rozszerzona o
    (planowaną) ofertę kulturalną.
    Mowa jest zatem o procesie rewitalizacji przez kulturę, w ramach
    której kultura rozumiana jest szeroko: nie jako wysoka/niska, a
    pojmowana raczej w kategoriach "stylu życia", który pozwala
    wykorzystać zarówno ekologię, historię czy architekturę miejsca, z
    których buduje się uniwersalny repertuar dla doświadczania czy wręcz
    konsumowania miasta (przypis).
    Elementami kluczowymi dla wizerunku Pruszkowa pozostają: jakość
    przestrzeni publicznej, estetyka budynków. Odgrywają one dużą rolę w
    kształtowaniu pozytywnego wizerunku miasta. Wizualny charakter
    podejmowanych działań pozwala na uzyskanie szybkiego efektu - zmiany
    nastawienia. Dobrym sposobem jest zastosowanie kilku obrazów-
    symboli, które będą w stanie zdominować dotychczasowy wizerunek.
    Taka redukcja jest powszechnym elementem programów rewitalizacji
    miast, bazujących na kulturze. Ich podstawą jest więc
    stworzenie "spójnej wizualnej reprezentacji" (Zukin 1995), bazującej
    na jednym, czy kilku obiektach / miejscach.

  • tux54 17.12.07, 01:12
    Konkretne rekomendacje związane z wizerunkiem:

    1.1. Wykorzystanie obiektu wielofunkcyjnego.

    Zogniskowanie działań na dobrym przygotowaniu i wykorzystaniu
    obiektu wielofunkcyjnego (planowanego przez władze miasta).
    Rewitalizacja miast, jak wspomniano wcześniej, opiera się na
    stworzeniu wiodącej, flagowej instytucji dla uatrakcyjnienia miasta,
    jako całości. Zaprojektowanie tego typu obiektu powinno obejmować
    także przeznaczenie lokali w sąsiedztwie na działalność kulturalno-
    rozrywkową - prowadzoną komercyjnie (małe biznesy) i subwencjonowaną
    (inicjatywy pozarządowe), a związaną z szeroko pojętą kulturą i
    sztuką, rozrywką oraz wypoczynkiem. Przemiany w sąsiedztwie obiektu
    mogą być albo planowane przez władze miasta odgórnie, albo
    następować w wyniku spontanicznych, choć długotrwałych procesów
    gentryfikacji okolicy. Wielofunkcyjne centra lokowane w centrach
    miast jak WhiteFriars w Canterbury, Bullring w Birmingham (Wielka
    Brytania), Kamp Promenade w Osnabruck (Niemcy), Manufaktura w Łodzi
    oraz Stary Browar w Poznaniu dowodzą, że obiekty wielofunkcyjne,
    jeśli są dobrze zaprojektowane i zrealizowane, niezwykle pozytywnie
    kształtują nowy styl miejskiego życia, ożywają handel i biznes, a
    także wpływają na poprawę wizerunku miasta przyczyniając się do jego
    atrakcyjności inwestorskiej i turystycznej. To właśnie obiekty
    wielofunkcyjne stanowią odpowiedź na potrzeby miast, ponieważ:

    wysokiej klasy architektura, atrakcyjność wizualna, nowoczesne
    rozwiązania infrastruktury oraz kompleksowość oferty spełniają coraz
    wyższe wymagania lokalnych społeczności,
    dzięki obiektom wielofunkcyjnym wzrasta zainteresowanie programami
    kulturalnymi - programy kulturalne, które mają z natury mniejszą
    frekwencję, zyskują szansę dotarcia do większej ilości widzów,
    wielofunkcyjny obiekt nie tylko nie szkodzi, ale pomaga w rozwoju
    lokalnego handlu, przy dobrym poziomie realizacji, handel w centrum
    wielofunkcyjnym i centrum miasta mają dużą szansę współistnieć i
    uzupełniać się.
    Wielofunkcyjny obiekt to jednak nie tylko infrastruktura. Konieczne
    jest zaprojektowanie jego działalności nie ograniczającej się
    wyłącznie do funkcji kina / multikina. Powinna mieć możliwie otwartą
    formułę: ekspozycje, koncerty, festyny, spektakle3. Doświadczenia
    innych miast pokazują, że kulturalna rewitalizacja ma szanse na
    powodzenie m.in. wtedy, gdy obiekt oferuje dużą ilość wydarzeń-
    spektakli. Aktywna działalność służy rozwojowi przemysłu kulturowego
    (patrz rekomendacja 1.3) i w dłuższej perspektywie, może prowadzić
    do zysków nie tylko społecznych, ale i ekonomicznych (Gonzalez,
    1993, s. 85).

    1.2. Stworzenie w Pruszkowie własnego Systemu Informacji Miejskiej
    (SIM)

    Innym narzędziem pomocnym w poprawie wizerunku miasta jest
    zaprojektowanie i wprowadzenie systemu informacji miejskiej (SIM),
    który tworzy spójny system komunikowania i jednocześnie podnosi
    estetykę miasta. SIM poprzez dostarczenie informacji, porządkuje
    przestrzeń, pozwala na lepszą w niej orientację, a w konsekwencji
    także podnosi poczucie bezpieczeństwa.
    SIM obejmuje różne elementy: małą architekturę (przystanki
    komunikacji), plany miasta, tablice informacyjne i tablice z nazwami
    ulic. Ma bardzo dużą rolę w kształtowaniu silnej tożsamości i
    budowie dobrego wizerunku miasta. Pomaga sprawić, że osoba
    pojawiająca się pierwszy raz w danym miejscu czuje się z nim
    związana, gdyż je rozpoznaje i rozumie. Udowodniły to przypadki
    Bristolu (Bristol Legible City, 2001b, s. 13) i Warszawy4. Elementy
    SIM kształtują nie tylko lepsze mapy mentalne miast (w umysłach
    mieszkańców i odwiedzających), ale i poprawiają jakość miejskich
    przestrzeni wpływając ich estetykę.

    _________
    3 pomocny byłby model kuratoryjny - tzn. konkursy na organizowanie
    programów aktywności tego miejsca
    4 Miejski System Informacji m.st. Warszawy znalazł się wśród
    dwudziestu najlepszych projektów graficznych nagrodzonych przez
    renomowane pismo designerskie 2+3D. Oficjalny, wizerunek miasta,
    który jest: "jednym z niewielu tak dużych i kompleksowych,
    zrealizowanych w naszym kraju rozwiązań, które nie jest abstrakcyjną
    i sztuczną strukturą, ale w naturalny sposób wyrasta z żywej tkanki
    miasta […]. Warszawa ze swoim urbanistycznym chaosem potrzebowała
    tego rozwiązania. Dzisiaj […] można śmiało powiedzieć, że elementy
    systemu znakomicie spełniają swoje zadanie, a jego otwarta formuła
    pozwala na ciągły rozwój, zgodny z rozwojem przestrzennym,
    funkcjonalnym i komunikacyjnym miasta" (Lachowski 2006: 30).
    _________

    1.3. Rozwój w oparciu o przemysł kulturowy.

    Centre for Local Economic Strategies (CLES) uznaje, że najlepszy
    program poprawy jakości życia, bazuje na rozwoju spójnej i szeroko
    rozumianej polityki kulturalnej i sztuki (Bianchini). Kultura i
    sztuka stanowi katalizator dla miejskiej rewitalizacji, magnes dla
    turystyki i biznesu, podnoszący wizualną jakość środowiska
    miejskiego i pozwalający na rozwój społeczności i mieszkańców.
    Władze miast i deweloperzy są zainteresowani projektami kulturalnymi
    do tego stopnia, że tradycyjna ekonomia od lat 80. XX wieku, w
    przypadku dużych ośrodków miejskich, doświadcza tzw. zwrotu
    kulturowego. Konsumpcja kulturalna jest istotnym narzędziem w
    rozwoju i kontrolowaniu współczesnych miast, niezależnie od ich
    skali (Zukin 1995). Może stać się dla władz miejskich kluczowym
    narzędziem
    w kampaniach na rzecz ich rozwoju. Poprzez promowanie kultury,
    zatrudnienie znanych artystów i architektów, miasto może być
    rozpoznawalne na poziomie krajowym, czy międzynarodowym.
    Przemysł kulturowy obejmuje różne przykłady działań:

    w najszerszym ujęciu, obejmuje mały biznes kulturowy: manufaktury,
    np. meblarskie, perfumerie, lokale z kuchnią etniczną, Scott (2000),
    w popularnym rozumieniu koncentruje się raczej na sztukach
    wizualnych oraz lokalnym dziedzictwie, Myerscough (1998),
    w ujęciu węższym, związanym z koncepcją kreatywnego miasta, obejmuje
    sztukę i media, Bianchini (1995).
    _________
    Dzisiaj […] można śmiało powiedzieć, że elementy systemu znakomicie
    spełniają swoje zadanie, a jego otwarta formuła pozwala na ciągły
    rozwój, zgodny z rozwojem przestrzennym, funkcjonalnym i
    komunikacyjnym miasta" (Lachowski 2006: 30).
    _________

    Takie zmiany generują pozytywne efekty dla obywateli - wzrasta
    poczucie estetyki miejsca, satysfakcja z nowego kształtu miasta. Z
    drugiej strony krytycy poddają pod rozwagę efekty negatywne tego
    typu rozwiązań: między innymi poczucie alienacji albo straty
    związane z utraconym środowiskiem życia (Terdiman 1993: 106-147).
    Rezultat zależy od pierwotnej relacji z przestrzenią, która jest
    rewitalizowana i materialnych oraz symbolicznych uwarunkowań, w
    których dokonuje się zmiana.
    Wielofunkcyjny obiekt w centrum miasta można potraktować jako nośnik
    kulturalnej transformacji. Najbardziej udane rewitalizacje
    udowadniają, że proces transformacji miejskiej przestrzeni powinien
    być prowadzony pod nadzorem znanych twórców. Inwestycja w nazwisko
    znanego architekta, albo jak w przypadku Pruszkowa, gdzie plany
    takie istnieją, artysty/ki (choć kosztowna) przyniesie zyski
    ekonomiczne w kilkunastoletniej perspektywie. Postać, obiekt, czy
    budynek przyciągają uwagę mediów, przyczyniają się do poprawy
    wizerunku miasta i jego promocji. Odpowiedni marketing intensyfikuje
    estetyczne znaczenie projektu, przekształcając go w uprzywilejowany
    obraz, który ma potencjał, by zdominować istniejące wśród
    mieszkańców i odwiedzających dotychczasowe wyobrażenia miasta.
    Warto zaznaczyć, że obiekt flagowy, jest prostym rozwiązaniem
    podnoszącym konkurencyjność miasta, podczas gdy wykorzystanie
    istniejącego już dziedzictwa kulturowego wymaga bardziej
    zdecentralizowanego i kosztownego podejścia. Pozostaje jednak
    ciekawym pomysłem na rozwiązanie wizerunkowych i tożsamościowych
    problemów miasta. Istotne jest t
  • tux54 17.12.07, 01:14
    2. Obszary uzupełniające

    2.1. wizerunek i bezpieczeństwo

    Wyniki badań:
    57% mieszkańców Pruszkowa uważa, że to miasto jest bezpiecznym
    miejscem do mieszkania (przeciwnego zdania jest 17%). Podobne
    wskazania charakteryzują średnią dla dużych polskich miast. Warszawa
    została oceniona przez swoich mieszkańców wyraźnie niżej - tylko 43%
    uznało stolicę za miasto bezpieczne, natomiast aż 30% uważa, że w
    Warszawie nie jest bezpiecznie.
    Wyniki badań sugerują relatywnie wysoki poziom poczucia
    bezpieczeństwa mieszkańców Pruszkowa. Z drugiej strony jedna trzecia
    respondentów (37%) chciałoby przeznaczyć środki miejskie na poprawę
    bezpieczeństwa. Ponadto dwie trzecie respondentów (68%) spotkało się
    w innej miejscowości z negatywnym wizerunkiem Pruszkowa, związanym z
    działalnością grup przestępczych. Wydaje się więc, że bezpieczeństwo
    może stanowić (oprócz obszaru wizerunkowo-kulturalnego) ważny
    element strategii miasta. Taka aktywna polityka miejska, angażująca
    obywateli, umożliwia wykreowanie bezpiecznego i jednocześnie
    otwartego środowiska. Pozwala to na odstąpienie od typowego w
    obszarze metropolitalnym grodzenia osiedli i zaproponowanie
    alternatywy wobec gated communities . Może się to stać rodzajem
    wizytówki Pruszkowa, odróżniającej go od Warszawy, gdzie osiedla
    tego typy dominują.

    Rekomendacja: wprowadzenie aktywnej polityki utrzymania porządku,
    opartej na założeniach community based policing oraz broken window
    theory , pozwalającej na eliminację negatywnych zachowań i poprawę
    wizerunku miasta.

    Wprowadzenie takiej polityki jest zadaniem trudnym i kosztownym, ale
    opłacalnym z wizerunkowego punktu widzenia. Pozwala poprawić
    estetykę miasta, poczucie bezpieczeństwa jego mieszkańców i (przy
    odpowiednim nagłośnieniu medialnym) może stać się ważnym narzędziem
    w walce z negatywnym wizerunkiem miasta5.
    Podejścia określane mianem community based policing są ściśle
    związane z miejscem i sąsiedztwem. Ten rodzaj walki z
    przestępczością polega na nawiązaniu pozytywnych relacji między
    policjantami a mieszkańcami, dzięki którym możliwa jest prewencja i
    pomoc w przypadku przestępstw. Zadaniem policji nie jest, w
    rozumieniu tego modelu, wyłącznie łapanie przestępców, ale raczej
    rozwiązywanie problemów, prewencja i czuwanie przede wszystkim
    nad "porządkiem".
    Przywrócenie "porządku" stanowi podstawę podejścia adaptacyjnego.
    Brak porządku na ulicach, w przekonaniu zwolenników broken windows
    theory ułatwia poważniejsze przestępstwa i niszczy zdrowe wspólnoty.
    Pojęcie "porządku" nie odnosi się tylko do kategorii estetycznych
    (czyste ulice, zadbane sąsiedztwa), ale również do porządku
    moralnego, piętnując takie zachowania, jak żebractwo czy picie
    alkoholu w miejscach publicznych. Nieporządek i wywołany nim strach
    powodują w konsekwencji poważniejsze problemy, do których zaliczyć
    należy m.in. postępującą demoralizację społeczności, podważanie
    wiary w możliwości rozwiązania problemu oraz obojętność mieszkańców.
    Kariera spektakularnych i radykalnych programów
    i przedsięwzięć pozwala zauważyć, że ten model przywracania porządku
    staje się obecnie dominującym wzorem w miastach amerykańskich i
    brytyjskich, w której coraz silniej kładzie się nacisk na zwalczanie
    tzw. zachowań antyspołecznych (antysocial bahaviours).

    _________
    5 Rozwiązania takie przyjął np. Nowy Jork, który w ciągu 10 lat był
    w stanie zmienić swój wizerunek bardzo niebezpiecznej metropolii w
    jedno z najbezpieczniejszych miast całych Stanów Zjednoczonych.
    Warto zaznaczyć, że polityka władz miejskich spotykała się z krytyką
    obrońców praw obywatelskich, ale była gorąco popierana przez "zwyk
    łych nowojorczyków".
    _________

    Konkretne działania rekomendowane w zakresie podniesienia poziomu
    bezpieczeństwa i porządku opierają się o cztery filary strategii:

    Traktowanie nieporządku i drobnej przestępczości w sposób podobny do
    poważnych wykroczeń,
    Manifestowanie obecności policji w przestrzeniach, ogarniętych
    wandalizmem i nieporządkiem,
    Przejmowanie kontroli nad przestrzenią publiczną przez mieszkańców
    poprzez podtrzymanie wysokich standardów zachowań,
    Traktowanie problemów nieporządku i przestępczości jako problemów
    wymagających wspólnej odpowiedzialności, nie tylko policji, ale
    całej społeczności.
    2.2. Wizerunek i zieleń

    Trzeci obszar rekomendacji obejmuje działania związane nie z
    kreowaniem, ale wzmacnianiem potencjału miejsca, poprzez
    wykorzystanie zasobów przyrodniczno-historycznych Pruszkowa.
    Wyniki badań prezentują, że mocnymi stronami miasta są:
    ...położenie z dala od zgiełku, spokojnie - 16%, dużo zieleni,
    parków - 15% oraz "wszędzie blisko, kameralność" - 9%. (...), sport,
    obiekty sportowe - 10%.
    Pruszkowianie wyżej oceniają swoje miasto pod kątem możliwości
    uprawiania sportu i rekreacji niż mieszkańcy innych badanych miast.
    58% mieszkańców Pruszkowa uważa, że są tu dobre warunki do
    uprawiania czynnej rekreacji.
    W przypadku Warszawy i średniej dla dużych miast jest to tylko 43%
    wskazań.

    Rekomendacja: powiązanie terenów zielonych (Szlak Utraty) oraz
    budowa małej infrastruktury rekreacyjnej na terenach zielonych, bądź
    w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Promocja terenów zielonych jako
    oferty jednodniowego wypoczynku poza terenem Warszawy.

    Wizerunek spokojnego, zielonego miejsca może przyciągnąć osoby
    odwiedzające, mieszkające poza Pruszkowem. Wymaga jednak
    zaoferowania produktu turystycznego, którym może łączyć szlaki
    spacerowo-rowerowe z miejscami rekreacji i rozrywki. Rozwiązanie to
    podnosi także poziom życia mieszkańców miasta oferując dostęp do
    darmowych form amatorskiego, nie wyczynowego sportu i rekreacji na
    atrakcyjnych terenach zielonych. Rekomendacja powinna brać pod uwagę
    konieczność przygotowania systemu informacji miejskiej (ścieżki
    rowerowe i szlaki piesze) oraz połączenie oferty rekreacyjnej z
    infrastrukturą kulturalną (np. w ramach obiektu wielofunkcyjnego).

    Autor opracowania:
    Jacek Gądecki
    Zakład Badań Kultury
    Instytut Socjologii
    Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

    Bibliografia

    Bianchini, F. (1993) Remaking European Cities: The Role Of Cultural
    Policies,
    In: F.Bianchini And M.Parkinson (Eds) Cultural Policy And Urban
    Regeneration:

    The West European Experience, Pp. 1-21. Manchester: Manchester
    University Press.
    Bianchini, F., Fisher, M., Montgomery, J. And Worpole, K. (1988)
    City Centres, City Cultures. Manchester: Centre For Local Economic
    Strategies.

    Gonzalez, J. M. (1993) Bilbao: Culture, Citizenshipand Quality Of
    Life, In: F.Bianchini and M.Parkinson (Eds) Cultural Policy And
    Urban Regeneration: The West European Experience, Pp. 73-89.
    Manchester: Manchester University Press.

    Kelling L. i C.M. Coles. 1997. Fising the Broken Windows. New York:
    Touchstone Books.

    Lachowski, T. 2006. 20 najlepszych projektów z ostatnich pięciu lat.
    2+3D, 20: 28-48.

    Merrifield And E. Swyngedouw (Eds) The Urbanization Of Injustice,
    Pp. 223-243. London: Lawrence & Wishart.

    Myerscough, J. (1988) The Economic Importance of The Arts In
    Britain. London: Policy Studies Institute.

    Scott, A. J. (2000) The Cultural Economy Of Cities. London: Sage.
    Terdiman,

    Richard (1993) Present Past. Modernity And The Memory Crisis. Ithaca
    and London: Cornell University Press.

    Zukin, S. (1995) The Cultures Of Cities. Oxford: Blackwell.

    Zukin, S. (1996) Cultural Strategies Of Economic Development And The
    Hegemony Of Vision, In: A. Merrifield and E. Swyngedouw (Eds), The
    Urbanization of Injustice, London: Lawrence and Wishart

    www.pruszkow.pl/index.phpoption=com_content&task=view&id=458&Itemid=296
  • e-pruszkow 17.12.07, 10:57
    Przeczytałem z zaciekawieniem całą analizę. Prezydenci i radni
    powinni zrealizować zawarte w niej zalecenia aby dokument
    wprowadzono w życie.
    --
    Forum Warszawa-Pruszków vol.2:
    forum.gazeta.pl/forum/71,1.html?f=47428

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka