Re: [Drogi zaufania] Odstęp na auto...

Re: [Drogi zaufania] Odstęp na autostradach

misiek4111 napisał:

> www.autobild.de/artikel/der-aktuelle-bussgeldkatalog_55375.html#
> Na nielicznych polskich autostradach bardzo często dochodzi do
> karamboli. Doświadczenia niemieckie wskazują, że najczęstszą ich
> przyczyną są zbyt małe odstępy między autami.W Polsce powszechne
> jest zjawisko siadania na zderzaku auta, które właśnie wyprzedza i
> rozwija bardzo wysokie prędkości.
> Czy GDDKiA nie mogłaby umieścić przy polskich autostradach tablic
> informujących o bezpiecznej odległości od poprzednika tj. 2s. lub
> połowy szybkości wyrażonej w metrach. Być może należałoby też
sprawą
> zainteresować Policję, w/w postępowanie jest bardzo surowo karane
w
> krajach o rozwiniętej sieci autostrad (Niemcy, Szwajcaria). Jak
> pokazuje załączona fotografia kara w Niemczech wynosi do 250 Euro
i
> 3 mies. zakazu jazdy. W Polace jest to jak dotychczas zupełnie
> bezkarne.

Nieprawdą jest jakoby w prawie polskim brakowało przepisów
dotyczących zachowania bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami
uczestniczącymi w ruchu drogowym, jak sugeruje artykuł zamieszczony
na www.autobild.de/artikel/der-aktuelle-bussgeldkatalog_55375.html#.
Wskazano tam również, że tego typu zachowania w Polsce są całkowicie
bezkarne i postulowano umieszczenie na autostradach znaków
informujących o bezpiecznej odległości.

Problematyka zachowania bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami
uczestniczącymi w ruchu drogowym jest usankcjonowana w polskim
porządku prawnym.

Po pierwsze, zasadnicze przepisy dotyczące tej materii są
uregulowane w art. 19 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 roku, Nr 108, poz. 908 ze zm.).

Stanowią one, że:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością
zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w
jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i
widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych
i natężenia ruchu.

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;
2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
lub jego utrudnienia;
3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie
hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

3. Poza obszarem zabudowanym, na jezdniach dwukierunkowych o dwóch
pasach ruchu, kierujący pojazdem objętym indywidualnym ograniczeniem
prędkości albo pojazdem lub zespołem pojazdów o długości
przekraczającej 7 m jest obowiązany utrzymywać taki odstęp od
pojazdu silnikowego znajdującego się przed nim, aby inne
wyprzedzające pojazdy mogły bezpiecznie wjechać w lukę utrzymywaną
między tymi pojazdami. Przepisu tego nie stosuje się, jeżeli
kierujący pojazdem przystępuje do wyprzedzania lub gdy wyprzedzanie
jest zabronione.

4. Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej
500 m, kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp od
poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:
1) 50 m - jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem;
2) 80 m - jeżeli kieruje zespołem pojazdów lub pojazdem
niewymienionym w pkt 1.

5. Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub
zwiększyć za pomocą znaków drogowych dopuszczalny odstęp, o którym
mowa w ust. 4, w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej
prędkości.


Nie można również zgodzić się ze stwierdzeniem, że tego typu
sytuacje są w Polsce całkowicie bezkarne.

Zgodnie bowiem z przepisami obowiązującego Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2008 roku zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze
mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. z 2008 roku Nr
202, poz. 1249), czyn polegający na niezachowaniu przez kierujących
pojazdami objętymi indywidualnym ograniczeniem prędkości albo
pojazdami lub zespołami pojazdów o długości większej niż 7 metrów
niezbędnego odstępu od pojazdów znajdujących się przed nimi art. 19
ust. 3 stanowi wykroczenie i jest karane mandatem w wysokości 200
zł. (załącznik nr 1, tabela B, poz. 44). Ponadto czyn ten można
zakwalifikować również jako spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w
ruchu drogowym (o którym mowa w załączniku nr 1, tabela B, poz. 241).

Ponadto należy wskazać, że znowelizowane przepisy Rozporządzenia
Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z
dnia 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.
U. Nr 170, poz. 1393 oraz z 2008 r. Nr 179, poz. 1104) wprowadzają
możliwość umieszczania na drogach Tabliczki T-32 wskazującą
minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu.



--
--- www.gddkia.gov.pl --- www.drogizaufania.pl ---
  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
Pokaż wszystkie

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.