Re: Dwa rodzaje kosztów zarządu? Dodaj do ulubionych


Nie, nie ma dwóch rodzajów kosztów zarządu - one dotyczą jednej,
określonej nieruchomości.
Nie są osobno księgowane, ale są różnie rozliczane.
Właśnie ze względu na owo rozliczenie dzielą się na koszty
indywidualne właściciela czyli lokalowe oraz koszty utrzymania
nieruchomości wspólnej.

Może zacznijmy od tego, że umowy na dostawę mediów (ogrzewanie,
woda, wywóz nieczystości) dla danej nieruchomości, która jest
wspólnotą mieszkaniową zawiera wybrany zarząd/zarządca.
Faktury za wodę (gdy brak jest indywidualnych umów, a jest taka
możliwość), ogrzewanie, wywóz śmieci przychodzą na wspólnotę nie na
konkretnego właściciela i należy je rozliczyć.

Co to jest wspólnota mieszkaniowa?

Art. 6 uowl
Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład
określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota
mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i
być pozwana.


Dana nieruchomość składa się z odrębnej własności czyli
lokali właścicieli oraz z części, która jest nieruchomością
wspólną
stanowiącą współwłasność właścicieli, dla każdego
zgodnie z posiadanym w niej udziałem.
Wspólnota jako taka jest powołana w celu zarządzania nieruchomością
wspólną.
Jednak ci sami współwłaściciele, którzy tworzą wspólnotę,
jednocześnie są właścicielami lokali i można powiedzieć, że mają
wpływ na zarząd całą nieruchomością, ponieważ to oni podejmują
decyzje dotyczące sposobu rozliczania kosztów ogrzewania, wody i
wywozu śmieci dla całej nieruchomości, a nie tylko w częściach
wspólnych.

Każda nieruchomość generuje określone koszty związane z jej
utrzymaniem.
We wspólnocie mieszkaniowej sposób rozliczania tych kosztów
reguluje ustawa o własności lokali.
Jeśli lokale są opomiarowane, wtedy zgodnie z wykazywanym zużyciem,
a jeśli nie to zgodnie z ustawą lub przyjętym przez wspólnotę
regulaminem rozliczania kosztów np. ciepłej wody, ogrzewania,
wywozu śmieci.

balanger4 napisał:
> Czyli art. 15 mówi o zaliczkach na inne koszty niż te w art. 14 ?

Art.14 uowl mówi o kosztach dotyczących tylko nieruchomości
wspólnej, a obowiązek wnoszenia zaliczek wynikających z art.15
uowl
dotyczy również kosztów lokalowych. Właściciele muszą
wnosić zaliczki na ogrzewanie swoich mieszkań, wodę i wywóz śmieci -
te media nie dotyczą tylko nieruchomości wspólnej.

Dla danej nieruchomości koszty są jedne, jako koszty jej zarządu i
z tym związany jest obowiązek płacenia na nie zaliczek przez
właścicieli (art.15 uowl).
Jednak zgodnie z art.13 uowl wydatki związane z utrzymaniem lokalu
pokrywa właściciel i to są koszty lokalowe ( w tym między innymi
ogrzewanie, woda, wywóz nieczystości).
Przeczytaj całą dyskusję
  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.