Dodaj do ulubionych

22 % VAT a Zarządzanie nieruchomościami

07.04.04, 09:33
Stało się ! Usługi związane z zarządzaniem nieruchomościami zostały objęte
22 % Vat-em. Przejrzałam szybko ustawę o podatku od towarów i usług - w
załączniku nr. 4 (zwolnione od pdatku) nie ma wymienionych usług zarządzania.
Od maja płacimy 22 % więcej.
Sprzątanie i utrzymanie czystości jak również prace konserwatorskie również
nie znalazły swojego miejsca w zwolnieniu Vat.
Czy ja mam coś "z oczami" czy tak naprawdę jest ? Od maja 22 % Vat ?

Pozdrawiam wszystkich
BP
Edytor zaawansowany
  • miluszka 07.04.04, 11:43
    Niestety - tak własnie jest. Już o tym był jeden wątek, ale odzew był słaby.
    22% Vat za zarządzanie jest o tyle bolesny, że rzadko która wspólnota jest
    płatnikiem VAT, więc będzie to całkowicie dodatkowy koszt. Tak,że wszyscy,
    którzy korzystają z profesjonalnych zarządców, będa opodatkowani dodatkową
    opłatą na rzecz budżetu państwa.
  • abcd17 07.04.04, 12:15
    miluszka napisała:

    > Tak,że wszyscy,
    > którzy korzystają z profesjonalnych zarządców, będa opodatkowani dodatkową
    > opłatą na rzecz budżetu państwa.

    Nie wszyscy. Zależy od umowy o zarządzanie. Jeżeli umowa przewiduje wzrost
    wynagrodzenia w przypadku zmiany VAT to jest to prawda, ale jeżeli zarządca
    zapomniał o tym - sprawa dotyczy negocjacji. Może być i tak, że to zarządca
    będzie zmuszony odprowadzić tę daninę, nie wspólnota.

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • wspolnociarz 07.04.04, 12:31
    A może by tak uniknąć tej "dodatkowej" opłaty i wybrać zarzadcę jako członka
    zarządu wspólnoty, który otrzyma za swoją pracę odpowiednie wynagrodzenie,
    stosowne do wniesionego wkładu pracy. Zarząd opłaci co miesiąc odpowiednie
    składki do ZUS ( składki emerytalne, chorobowe, zdrowotne) i US (zaliczka na
    pod. doch.) i wypłaci wynagrodzenie.
  • abcd17 07.04.04, 15:59
    wspolnociarz napisał:

    > A może by tak uniknąć tej "dodatkowej" opłaty i wybrać zarzadcę jako członka
    > zarządu wspólnoty, który otrzyma za swoją pracę odpowiednie wynagrodzenie,
    > stosowne do wniesionego wkładu pracy. Zarząd opłaci co miesiąc odpowiednie
    > składki do ZUS ( składki emerytalne, chorobowe, zdrowotne) i US (zaliczka na
    > pod. doch.) i wypłaci wynagrodzenie.

    Jest to pomysł, ale w zależności od wielkości wspólnoty różnie ta opcja może
    się kalkulować. Temat jest szeroki, włączając rozważania na temat "walety i
    zady współpracy z firmą versus zatrudniania pracownika" czyli outsourcingu.


    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • ada500 07.04.04, 17:36
    A jeśli umowa jest tylko na administrowanie, to też obowiązuje stawka Vat-u
    22%, bo czasami = jest pomiędzy tymi dwoma pojęciami (zarządzanie i
    administrowanie), ale nie zawsze.

    Ada
  • abcd17 07.04.04, 18:46
    ada500 napisała:

    > A jeśli umowa jest tylko na administrowanie, to też obowiązuje stawka Vat-u
    > 22%, bo czasami = jest pomiędzy tymi dwoma pojęciami (zarządzanie i
    > administrowanie), ale nie zawsze.

    Ani zarządzanie ani administrowanie ani też obsługa administracyjna czy inne
    cudo z naszej branży nie jest zwolnione - gdyby było, byłoby w odpowiednim
    załączniku do VATU.


    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • asam11 08.04.04, 17:54
    abcd17 napisał:

    > wspolnociarz napisał:
    >
    > > A może by tak uniknąć tej "dodatkowej" opłaty i wybrać zarzadcę jako człon
    > ka
    > > zarządu wspólnoty, który otrzyma za swoją pracę odpowiednie wynagrodzenie,
    >
    > > stosowne do wniesionego wkładu pracy. Zarząd opłaci co miesiąc odpowiednie
    >
    > > składki do ZUS ( składki emerytalne, chorobowe, zdrowotne) i US (zaliczka
    > na
    > > pod. doch.) i wypłaci wynagrodzenie.
    >
    > Jest to pomysł,
    >
    Panie mt, Pan - autorytet, znawca tematu, autor poradników taki pomysł od razu
    powinien wykluczyć. Nie pozwala na to uwlok a zakaże wkrótce uogn. Co prawda
    zastrzegał sie Pan, że forum to forum, a książka to książka, ale prawdy chyba
    nie są dwie.
  • abcd17 10.04.04, 11:49
    asam11 napisał:

    > Panie mt, Pan - autorytet, znawca tematu, autor poradników taki pomysł od
    razu
    > powinien wykluczyć. Nie pozwala na to uwlok a zakaże wkrótce uogn. Co prawda
    > zastrzegał sie Pan, że forum to forum, a książka to książka, ale prawdy chyba
    > nie są dwie.

    Jad sączy się z Pańskich słów, ładnie to tak przy świętach?
    Intencję rozumiem, merytorycznie nie bardzo.
    Wspólnota może zatrudnić członka zarządu na umowie o pracę, podobnie jak każdy
    inny pracodawca.
    Jeśli są planowane zmiany, które temu przeczą proszę o wskazanie artykułu. O
    ile zdoła Pan pokonać te negatywne emocje, które odczuwam w Pańskichg
    wypowiedziach w stosunku do mnie.

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • asam11 10.04.04, 13:02
    abcd17 napisał:

    >> Wspólnota może zatrudnić członka zarządu na umowie o pracę, podobnie jak
    każdy
    > inny pracodawca.
    Bardzo to mętne. Wspólnota moze zatrudnić na umowie o pracę zarządcę, owszem,
    ale członka zarządu? To przeciez w razie stosunku pracy zarząd powinien
    zatrudniać i nadzorowac zarządcę, chyba , ze zarządcy powierzono zarządzanie
    bezpośrednio przez wspólnotę uchwałą notarialnie protokołowaną (art 18 ust 1,2a)
    ale wtedy nie ma umowy o pracę. Pomysł z zatrudnianiem kogokolwiek na umowę o
    pracę jest dla wspólnot ze wszech miar niedogodny, o czym już w tym wątku
    pisałem i nie sądzę, żeby Pan go rzeczywiscie polecał.
    Wie Pan też na pewno, że kiedy wspólnociarz proponował wybranie zarządcy do
    zarządu z wynagrodzeniem odpowiadajacym nakładowi pracy to wskazał drogę wyboru
    a nie zatrudnienia. Prawo do wynagrodzenia w takim przypadku ustawa zastrzega
    dla właścicieli.

    abcd17 napisał:

    > Jad sączy się z Pańskich słów, ładnie to tak przy świętach?
    > Intencję rozumiem, merytorycznie nie bardzo.

    To nie jad, to żal, że Pan, którego rozeznanie w temacie bardzo cenię, a Pana
    gotowość służenia innym radą może być dla mnie i innych wzorem, ostatnio coraz
    częściej schlebia, delikatnie mówiąc, nienajlepszym pomysłom. Już kiedyś w
    ferworze dyskusji, oceniłem, ze miałby Pan duże szanse w wyborach. Mówi Pan to
    co ludzie chcą usłyszeć, również wtedy, kiedy aż się prosi, żeby
    powiedzieć "nie, tak nie można" - czy to z powodu propaństwowej postawy, czy z
    powodu znajomości prawa, czy też z doświadczenia popartego zdrowym rozsądkiem.
    Staje sie Pan przyjacielem wiekszości, ale za jaką cenę?
    Pozostaję z szacunkiem.
  • abcd17 10.04.04, 14:10
    asam11 napisał:

    > Wspólnota moze zatrudnić na umowie o pracę zarządcę, owszem,
    > ale członka zarządu? To przeciez w razie stosunku pracy zarząd powinien
    > zatrudniać i nadzorowac zarządcę, chyba , ze zarządcy powierzono zarządzanie
    > bezpośrednio przez wspólnotę uchwałą notarialnie protokołowaną (art 18 ust
    1,2a
    > )
    > ale wtedy nie ma umowy o pracę. Pomysł z zatrudnianiem kogokolwiek na umowę o
    > pracę jest dla wspólnot ze wszech miar niedogodny, o czym już w tym wątku
    > pisałem i nie sądzę, żeby Pan go rzeczywiscie polecał.
    > Wie Pan też na pewno, że kiedy wspólnociarz proponował wybranie zarządcy do
    > zarządu z wynagrodzeniem odpowiadajacym nakładowi pracy to wskazał drogę
    wyboru
    >
    > a nie zatrudnienia. Prawo do wynagrodzenia w takim przypadku ustawa zastrzega
    > dla właścicieli.

    W przypadku wyboru przez wspólnotę zarządu właścicielskiego i zatrudnienia jego
    członków na umowie o pracę mamy analogię z wyborem i zatrudnieniem członka
    zarządu np. w spółce zoo. Nie bardzo rozumiem powodów, dla których uznaje Pan
    ten schemat za sprzeczny z prawem czy "z wszech miar niedogodny". To jedna z
    opcji, którą można dopasować do oczekiwań danej wspólnoty. Jednej z kilku opcji.

    > To nie jad, to żal, że Pan, którego rozeznanie w temacie bardzo cenię, a Pana
    > gotowość służenia innym radą może być dla mnie i innych wzorem, ostatnio
    coraz
    > częściej schlebia, delikatnie mówiąc, nienajlepszym pomysłom. Już kiedyś w
    > ferworze dyskusji, oceniłem, ze miałby Pan duże szanse w wyborach. Mówi Pan
    to
    > co ludzie chcą usłyszeć, również wtedy, kiedy aż się prosi, żeby
    > powiedzieć "nie, tak nie można" - czy to z powodu propaństwowej postawy, czy
    z
    > powodu znajomości prawa, czy też z doświadczenia popartego zdrowym
    rozsądkiem.
    > Staje sie Pan przyjacielem wiekszości, ale za jaką cenę?

    To cecha nie tylko polityka ale też i konsultanta :)
    Pańską jednak i indywidualną oceną jest to co ja mówię. Osobiście stoję na
    stanowisku, że jeżeli właściciele mają pewną wizję funkcjonowania wspólnoty a
    jest to wizja zgodna z prawem - warto to potwierdzić. Nawet jeśli "powszechne
    tendencje" czy też "modelowe rozwiązania" są inne. I proszę nie doszukiwać w
    tym się podtekstów i nie dziwić się, że odbieram takie podejście do mnie
    negatywnie. Tym bardziej, że w swojej opinii, do której Pan wraca porównał mnie
    Pan do jednej z opcji politycznych, zresztą pejoratywnie - czemu się dziwię, bo
    ja szczerze mówiąc nie widzę nic poprawnego w żadnej z opcji które mamy na
    scenie politycznej. proszę przyjąć do wiadomości, że jestem apolityczny z
    założenia. Pracuję z gminami w środowisku bardzo politycznym, raz z lewej
    strony, raz z prawej strony i zawsze pozostaję wierny argumentom merytorycznym.

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • rkordus 08.04.04, 00:58
    Były dwie drogi uniknięcia Vat. Jedna ta wynikajaca z tego, że zarządzanie
    mieszkaniami było zwolnione z Vat, a druga to wysokość obrotu określona na ileś
    euro. Czy ta druga możliwość pozostała czy też ją zlikwidowano?
  • abcd17 08.04.04, 06:19
    rkordus napisała:

    > Były dwie drogi uniknięcia Vat. Jedna ta wynikajaca z tego, że zarządzanie
    > mieszkaniami było zwolnione z Vat, a druga to wysokość obrotu określona na
    ileś
    >
    > euro. Czy ta druga możliwość pozostała czy też ją zlikwidowano?

    Zwolnienie podmiotowe oczywiście pozostało - 10.000 euro.

    Doklejam ciekawą opinię na temat ze strony Urzędu Zamówień Publicznych:

    ..................

    . Możliwość zmiany umowy o zamówienie publiczne w przypadku ustawowej zmiany
    stawki podatku VAT.

    Kwestią wywołującą w ostatnim okresie czasu wiele kontrowersji wywołuje kwestia
    możliwości dokonania zmiany umowy o zamówienie publiczne w przypadku ustawowej
    zmiany stawki podatku od towarów i usług (VAT). W kwestii tej, Urząd Zamówień
    Publicznych zasięgnął opinii Ministerstwa Finansów, które w piśmie z dnia 8
    stycznia 2003 roku (znak: PP1-811/1019/02/DSz) stwierdziło, iż: "dla
    rozstrzygnięcia sprawy decydujące jest wyjaśnienie, jaki wpływ ma podatek od
    towarów i usług na wysokość wynagrodzenia, które w związku z realizacją danej
    umowy odbiorca (zamawiający) jest zobowiązany zapłacić. Zgodnie z art. 3 ust. 1
    pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 roku o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050), do
    którego odesłanie zawiera art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
    zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177) ceną jest wartość wyrażona w
    jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy
    za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz
    podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru
    (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem
    akcyzowym. Przepis ten, według powszechnie przyjętego rozumienia oznacza, że
    podatek VAT jest składnikiem ceny, stanowi element cenotwórczy, wobec czego
    sprzedawca towaru lub usługi, kalkulując cenę, uprawniony jest do wliczenia do
    niej podatku VAT należnego od tego towaru lub usługi. Wyżej powołany przepis
    nie daje jednak podstawy do uznania, że z jego mocy nabywca towaru lub usługi
    jest obowiązany zapłacić sprzedawcy cenę wyższą, powstałą w wyniku zmiany
    stawki podatku VAT, jeżeli zawarta umowa nie zawierała klauzuli rodzącej takie
    zobowiązanie."

    W świetle przepisów Kodeksu cywilnego strony posiadają swobodę wprowadzania
    zmian do umów. Jednakże ustawa Prawo zamówień publicznych jest aktem
    szczególnym w stosunku do Kodeksu cywilnego i dopuszcza możliwość dokonywania
    zmian umowy o zamówienie publiczne tylko i wyłącznie w okolicznościach
    wskazanych w art. 144 ust. 1 ustawy. Przepis ten dopuszcza możliwość
    dokonywania zmian w treści zawartej umowy nawet gdyby w ich wyniku dojść miało
    do zmiany treści złożonej oferty, pod warunkiem, że konieczność wprowadzenia
    takich zmian wynikła z okoliczności, których nie można było przewidzieć w
    chwili zawierania umowy.

    Odnosząc się do problemu możliwości zmiany określonego umową o zamówienie
    publiczne podatku VAT na skutek zmiany jej wysokości dokonanych ustawą, co do
    zasady zgodzić należy się z twierdzeniem, iż trudnym do przewidzenia w chwili
    zawierania długoterminowej umowy o zamówienie publiczne jest zmiana stawki
    podatku VAT następująca w późniejszym okresie czasu. A contrario, ustawowa
    zmiana stawki podatku VAT nie może stanowić zatem okoliczność której nie można
    było przewidzieć w chwili zawierania umowy, jeżeli uchwalenie ustawy o zmianie
    ustawy o podatku VAT nastąpiło przed jej zawarciem lub była znana możliwość
    zmian tego aktu (np. przygotowany był projekt zmiany ustawy).

    Oprócz jednak zaistnienia powyższej przesłanki musi zaistnieć jeszcze druga
    przesłanka, a mianowicie konieczność dokonania zmian umowy. Treść przepisu art.
    144 ust. 1 ustawy jednoznacznie wskazuje, iż okoliczności których nie można
    było przewidzieć w chwili zawarcia umowy muszą skutkować koniecznością
    wprowadzenia zmian do umowy.
    Jak wynika z cytowanej wyżej opinii Ministerstwa Finansów, sama zmiana stawki
    podatku VAT nie skutkuje koniecznością zapłacenia sprzedawcy ceny wyższej, o
    ile sama umowa nie zawierała klauzuli rodzącej takie zobowiązanie. Stąd też, w
    powyższej sytuacji istotnym zagadnieniem jest określenie w jakich
    okolicznościach powstanie konieczność dokonania zmian w umowie umożliwiająca
    jej dokonanie. W tym przypadku, wydaje się zasadnym wzięcie pod uwagę regulacji
    zawartych w kodeksie cywilnym. Zgodnie bowiem z art. 139 ust. 1 ustawy, w
    zakresie nie uregulowanym ustawą, do umów w sprawach zamówień publicznych mają
    zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. W opinii Urzędu Zamówień Publicznych z
    przesłanką konieczności wprowadzenia zmian do umowy w sprawie zamówienia
    publicznego mielibyśmy do czynienia przede wszystkim w okolicznościach
    określonych w art. 3571 k.c., zgodnie z którym, jeżeli z powodu nadzwyczajnej
    zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi
    trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie
    przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron,
    zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania
    zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. W tym
    przypadku należy zwrócić uwagę na pogląd doktryny, która traktuje jako
    nadzwyczajną zmianę stosunków w rozumieniu cyt. przepisu m.in. zmiany stanu
    prawnego.

    Reasumując, w opinii Urzędu Zamówień Publicznych, możliwość dokonania na
    podstawie art. 144 ust. 1 ustawy zmian umowy o zamówienie publiczne w przypadku
    ustawowej zmiany stawki podatku VAT, istnieje w sytuacji łącznego spełnienia
    dwóch przesłanek:

    1.) gdy istnieje obiektywna konieczność wprowadzenia zmian, np. gdy spełnienie
    świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej
    ze stron rażącą stratą w rozumieniu art. 3571 k.c.,

    2.) zmiana wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie
    zawarcia umowy.




    ----
    Pozdrawiam - mt
  • malta3 09.04.04, 10:13
    czy tylko profesjonalni zarządcy objęci będą podatkiem VAT, co z zarządami
    właścicielskimi które pracują na umowę zlecenie. Proszę o odpowiedź
  • asam11 09.04.04, 11:31
    malta3 napisała:

    > czy tylko profesjonalni zarządcy objęci będą podatkiem VAT, co z zarządami
    > właścicielskimi które pracują na umowę zlecenie. Proszę o odpowiedź

    Umowy zlecenia też będą objęte podatkiem VAT, ale można tylko pogratulować tym
    włascicielom, którzy z tytułu zarządu pobierają ponad 10 000 € rocznie. Chyba,
    że sumuje sie to z innymi umowami zlecenia. Natomiast wypłaty wynagrodzenia na
    podstawie uchwały nie są objęte VATem, wg mojego rozumienia ustawy.
  • wspolnociarz 09.04.04, 22:16
    "Umowy zlecenia też będą objęte podatkiem VAT"
    STOP,to jaka to będzie sprawiedliwość wobec prawa ???.
    Jeżeli wykonuję czynności zarządzania na podstawie umowy o pracę ( uchwały ? )
    to nie płacę podatku VAT , a jeżeli to robię na umowe zlecenie to już muszę ?
    Nasz fiskus wytrwale opodatkowuje każdą usługę podatkiem VAT. Praca, usługa
    wykonywana na podstawie umowy-zlecenia lub umowy o pracę jest przez cały czas
    wykonywaniem tych samych czynności. Tak więc wynagrodzenia za pracę też należy
    objąć podatkiem VAT ?! Każdemu z nas trzeba potrącać z pensji nie tylko
    podatek dochodowy ale również VAT. A propos z definicji : podatek VAT jest to
    podatek od wartosci DODANEJ. Może ktoś mi wytłumaczy jaką extra czynność ( i
    jej wartość ) można dodać jeszcze do wykonywanego zlecenia oprócz tego właśnie
    zlecenia ???.
    Wniosek : Wspólnoty mieszkaniowe powinny po 1 maja zatrudnić administratorów,
    zarządców na podstawie umowy o pracę !
  • asam11 10.04.04, 09:20
    wspolnociarz napisał:

    > "Umowy zlecenia też będą objęte podatkiem VAT"
    > STOP,to jaka to będzie sprawiedliwość wobec prawa ???.
    > Jeżeli wykonuję czynności zarządzania na podstawie umowy o pracę ( uchwały ? )

    Nie jest tak, że te same czynności mozna kwalifikować dowolnie jako wykonywane
    na mocy umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (zlecenia, o dzieło). Kodeks
    pracy okresla charakter prac, które stanowią o tym czy jest stosunek pracy czy
    też nie. I, uwaga, nie jest ważne jak umowę nazwiemy. Może ona być
    zakwalifikowana zgodnie z prawem jako zupełnie inna. Prawda też, że życie
    niesie przypadki, które czasem niełatwo zakwalifikować.

    > Wniosek : Wspólnoty mieszkaniowe powinny po 1 maja zatrudnić administratorów,
    > zarządców na podstawie umowy o pracę !


    Ho, ho. Tak, ale wyłącznie w interesie administratora. Wspólnota będzie płacić
    zasiłki chorobowe, urlopy, odprawy, ZUSy itp. Niezła rada, ale kto się na to
    nabierze. "Dobry" administrator wmówi wspólnocie, że to w jej interesie.
  • landa 10.04.04, 09:44
    Nasuwają się pytania
    - Dlaczego nikt w interesie zarządców nie obronił kwestii wprowadzenia tak
    wysokiej stawki VAT za zarządzanie / administrowanie? Można było przecież
    zrobić to stopniowo, najpierw 3%, 7% ...
    - Wydaje mi się, że powinniśmy się wspólnie zastanowić co zrobić.
    - Czy właściciele zaakceptują 22% podwyżkę za usługi zarządzania /
    administrowania?
    - Jaki to będzie miało wpływ na rynek?
    - Ponawiam pytanie, co robić, jak ustrzec nas samych i właścicieli przed tak
    kolosalną podwyżką?

    Mimo to ze Świątecznymi Życzeniami
  • ksiegowy3737 10.04.04, 10:00
    Witam FORUMOWICZÓW!
    Proble, rzeczywiście jest- póki co trzeba sobie z nim radzić ( czytaj- stosować
    stawkę 22 % )
    Między Wami ( Zarządcami ) mówiąc przesadzacie , że stracicie aż 22 % ze
    swojego zarobku - sugerujecie żeby podnieść ceny usług o stawkę VAT - czyli o
    22%. Tymczasem jak z moich obliczeń wynika rzeczywiście bedzie Was to kosztować
    około 9-10 %. ( na marginesie - współczuję bo to i tak bardzo dużo )
    Moją wypowiedzią chcę trochę pocieszyć zarządców.
    Będąc właścicielem mieszkania we wspólnocie nie zgodziłbym się na podniesienie
    wymagrodzenia o 22% - ale gdyby zarządca przedstwił mi kalkulację
    swoich "strat" w związku z wprowadzeniem Vatu, zgodziłbym się na podwyżkę około
    10 %.
    Czy ktoś wie jak to obliczyłem ?? :)
    POZDRAWIAM - księgowy
  • baba_jaga 10.04.04, 12:17
    Nie trzeba tęgiej głowy, aby wiedzieć, że Zarządcy nie stracą 22 % ze swojego
    zarobku.

    Pozdrawiam i zdrowych, spokojnych Świąt życzę
    BJ
  • ksiegowy3737 10.04.04, 12:30
    Oczywiście, że nie trzeba tęgiej głowy-wystarczy odrobina wiedzy księgowej- ale
    jakoś obecni tu zarządcy nie chcieli poruszyc tego tematu.
    POZDRAWIAM
  • jerzyroman 10.04.04, 12:41
    ksiegowy3737 napisał:
    "Będąc właścicielem mieszkania we wspólnocie nie zgodziłbym się na podniesienie
    > wymagrodzenia o 22%"

    Nie rozumiem logiki rozumowania, ponieważ:

    1. nie jest to PODNIESIENIE wynagrodzenia, ale OPODATKOWANIE wynagrodzenia
    2. opodatkowanie wynagrodzenia nastąpiło z przyczyn niezależnych ani od
    wspólnoty, ani od zarządcy
    3. VAT nie pozostanie w kieszeni zarządcy, ale zostanie odprowadzony do urzędu
    skarbowego

    Jeżeli jest Pan księgowym to pamięta Pan na pewno niedawny fakt dwukrotnego
    zmniejszenia częstotliwości obowiązkowej kontroli kas fiskalnych. I co się
    wówczas zdarzyło? Natychmiast firmy wykonujące te przeglądy dwukrotnie
    podniosły ceny za przegląd. Dlaczego tak się stało?
    Ponieważ firma wykonująca przeglądy kas, wykonując kalkulację wpływów i
    wydatków w swojej działalności, przyjęła taką właśnie kwotę do swoich wyliczeń.

    Podobnie zarządca podpisując umowę wykonuje kalkulacje wpływów i wydatków i
    przyjęta kiedyś kwota wynagrodzenia stanowi podstawę jego wyliczeń i decyduje o
    opłacalności jego firmy.

    Ciekawe, czy jeżeli wzrośnie stawka podatku VAT na budownictwo z 7% do 22% to
    też Pan się nie zgodzi na podniesienie cen?
    Jak Pan zamierza okazać ten brak zgody, w demonstracji ulicznej?
    A jak wzrosną stawki VAT na artykuły spożywcze lub wodę to przestanie Pan jeść
    i pić?

    Myśli Pan zgodnie z przysłowiem "kowal zawinił, cygana powiesili".


    Pozdrawiam i proponuję szerzej otworzyć oczy na rzeczywistość.

  • abcd17 10.04.04, 14:15
    jerzyroman napisał:

    > Ciekawe, czy jeżeli wzrośnie stawka podatku VAT na budownictwo z 7% do 22% to
    > też Pan się nie zgodzi na podniesienie cen?
    > Jak Pan zamierza okazać ten brak zgody, w demonstracji ulicznej?
    > A jak wzrosną stawki VAT na artykuły spożywcze lub wodę to przestanie Pan
    jeść
    > i pić?

    Warto jeszcze dodać, popierając argumenty drugiej strony, że podwyżka VAT z 0
    do 22 czy w innej proporcji niekoniecznie wiązać się będzie z taką samą
    proporcją podwyżki ceny. Bo handlowcy uwzględnią oczekiwania swoich klientów i
    zjadą z marży jednostkowej na korzyść wzrostu obrotów. Klient pójdzie więc do
    sklepu gdzie jest taniej bo marża jest niższa. marża która zmniejszyła się po
    wzroście podatku.

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • asam11 10.04.04, 17:57
    abcd17 napisał:

    >>
    > Warto jeszcze dodać, popierając argumenty drugiej strony, że podwyżka VAT z 0
    > do 22 czy w innej proporcji niekoniecznie wiązać się będzie z taką samą
    > proporcją podwyżki ceny. >

    Przecież nie mamy do czynienia ze zmianą stawki VAT ale z likwidacją zwolnienia
    od podatku - to istotna różnica.
  • abcd17 10.04.04, 19:19
    W jakim sensie istotna?
    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • asam11 10.04.04, 20:05
    abcd17 napisał:

    > W jakim sensie istotna?

    W finansowym.
    Usługa zwolniona z VAT, tak jak do tej pory zarządzanie mieszkaniówką, nie
    pozwala odliczać VATu z własnych wydatków zarządcy.
  • abcd17 10.04.04, 21:31
    asam11 napisał:

    > W finansowym.
    > Usługa zwolniona z VAT, tak jak do tej pory zarządzanie mieszkaniówką, nie
    > pozwala odliczać VATu z własnych wydatków zarządcy.

    Chyba nie o tą odpowiedź prosiłem. Spytałem o Pańskim zdaniem "istotną różnicę"
    pomiędzy likwidacją zwolnienia i przejściem do 22% VAT a przejściem z 0 do 22%
    VAT.

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • baba_jaga 10.04.04, 22:39
    asam11 napisał:

    > abcd17 napisał:
    >
    > > W jakim sensie istotna?
    >
    > W finansowym.
    > Usługa zwolniona z VAT, tak jak do tej pory zarządzanie mieszkaniówką, nie
    > pozwala odliczać VATu z własnych wydatków zarządcy.

    Ale ta usługa już nie jest zwolniona z VAT od 01.05.2004. Od wszystkich usług
    zwolnionych z VAT nie było i nadal nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego
    przy zakupach. Uważam więc, że VAT naliczony przy zakupach jakich dokona
    zarządca jak najbardziej podlega odliczeniu od VAT należnego.
    Przecież są to zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną, inaczej by ich nie
    było.
    Pozdrawiam
    BJ
  • asam11 10.04.04, 17:55
    jerzyroman napisał:


    >
    > Podobnie zarządca podpisując umowę wykonuje kalkulacje wpływów i wydatków i
    > przyjęta kiedyś kwota wynagrodzenia stanowi podstawę jego wyliczeń i decyduje
    o
    >
    > opłacalności jego firmy.

    Podobną kalkulację robią rozsądni członkowie wspólnoty. Dlaczegóżby oni mieli
    ponieść w całości koszt VATu? Może zarządca pokryje część a oni resztę. A jak
    nie to wynajmą zarządcę, który nie jest objęty VATem. Takich na rynku dużo -
    może nie są tak doświadczeni ale głodni działania. No więc może warto trochę
    ustąpić. Poza tym zarządca prowadzący działalność gospodarczą będzie teraz mógł
    co nieco odliczyć od tego VATu, przecież kupuje płacąc VAT naliczony.
    >
    > Ciekawe, czy jeżeli wzrośnie stawka podatku VAT na budownictwo z 7% do 22% to
    > też Pan się nie zgodzi na podniesienie cen?

    Jeśli mam zawartą umowę, która tego nie przewiduje to oczywiście, że nie.

    > Jak Pan zamierza okazać ten brak zgody, w demonstracji ulicznej?

    > A jak wzrosną stawki VAT na artykuły spożywcze lub wodę to przestanie Pan
    jeść
    > i pić?
    >
    Sytuacje nie są takie proste. To nie kalkulacje wykonawcy są jedynym
    wyznacznikiem ceny.

    Te pytania były, co prawda, skierowane do kogo innego ale poraziły mnie swoją
    jednostronnością i nie wytrzymałem, przepraszam.

    >
  • mask100 14.04.04, 20:34
    Przeciez zarządca będzie mógł odliczyc VAT od swoich kosztów, więc gdzie tu mowa o odprowadzeniu 22% ??
    Pozdrawiam, księgowa
  • landa 10.04.04, 18:03
    Witam ponownie,
    powyżej wiele bardzo mało konkretnych informacji. Może ktoś mógłby w skrócie
    odpowiedzieć na zadane pytania i dokładnie wyjaśnić jak najkorzystniej
    postąpić, aby zapłacić jak najmiej podatku VAT.
    Pozdrawiam i mam nadzieję na współpracę pomiędzy zarządcami, uczono nas
    przecież etyki zawodowej.
    Smacznego jajeczka
  • landa 10.04.04, 19:10
    Witam ponownie,
    powyżej wiele bardzo mało konkretnych informacji. Może ktoś mógłby w skrócie
    odpowiedzieć na zadane pytania i dokładnie wyjaśnić jak najkorzystniej
    postąpić, aby zapłacić jak najmiej podatku VAT.
    Pozdrawiam i mam nadzieję na współpracę pomiędzy zarządcami, uczono nas
    przecież etyki zawodowej.
    Smacznego jajeczka
  • landa 13.04.04, 08:44
    Dlaczego coś ukrywamy?
  • landa 13.04.04, 08:45
    landa napisała:

    > Nasuwają się pytania
    > - Dlaczego nikt w interesie zarządców nie obronił kwestii wprowadzenia tak
    > wysokiej stawki VAT za zarządzanie / administrowanie? Można było przecież
    > zrobić to stopniowo, najpierw 3%, 7% ...
    > - Wydaje mi się, że powinniśmy się wspólnie zastanowić co zrobić.
    > - Czy właściciele zaakceptują 22% podwyżkę za usługi zarządzania /
    > administrowania?
    > - Jaki to będzie miało wpływ na rynek?
    > - Ponawiam pytanie, co robić, jak ustrzec nas samych i właścicieli przed tak
    > kolosalną podwyżką?
    >
    > Mimo to ze Świątecznymi Życzeniami
  • abcd17 10.04.04, 11:44
    asam11 napisał:

    > Umowy zlecenia też będą objęte podatkiem VAT.

    Na szczęście tylko niektóre.

    Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 2 i 3 wolne od VAT będą czynności:
    · wykonywane przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia
    lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym
    stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli
    umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub
    jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym
    pozostaje w stosunku pracy;
    · z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia
    26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu
    wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych
    czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym
    wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania
    tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych
    czynności.

    Oczywiste jest więc, że umowy zlecenia i o dzieło zawarte z własnym pracodawcą
    nie będą opodatkowane VAT. Wątpliwości pojawiają się przy analizie drugiej
    części przepisu. Wydaje się, że nie będą objęte VAT takie umowy, w których
    wyraźnie określono warunki jej wykonywania, wynagrodzenia i odpowiedzialności.

    ----
    Pozdrawiam - mt
  • wspolnociarz 10.04.04, 12:50
    "Wydaje się, że nie będą objęte VAT takie umowy, w których
    > wyraźnie określono warunki jej wykonywania, wynagrodzenia i odpowiedzialności"

    OK.
    Po 1 maja będzie koniecznością zawarcie umowy o pracę, w przypadku 3 kolejnych
    umów-zlecenia , w których są okreslone takie same warunki wykonywania,
    wynagrodzenia i odpowiedzialności.
    A może ten przepis nie będzie obowiązywał ?
  • abcd17 10.04.04, 14:18
    wspolnociarz napisał:

    > Po 1 maja będzie koniecznością zawarcie umowy o pracę, w przypadku 3
    kolejnych
    > umów-zlecenia , w których są okreslone takie same warunki wykonywania,
    > wynagrodzenia i odpowiedzialności.

    Jeżeli taki przepis rzeczywiście obowiązuje (?), to nic nie stoi na
    przeszkodzie by zmieniać warunki zlecenia i mu nie podlegać.


    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • wspolnociarz 10.04.04, 16:09
    Reasumując ;
    Zarządca, np.MZB, Domus, Nasz Dom, sp.zo.o. zawiera umowę o zarządzanie ze
    wspólnotą, podpisuje umowę -zlecenie, ( no bo jaką inną umowę może podpisać ?)
    która się nie zmienia przez kilkanaście m-cy lub lat ( stawka i zakres
    obowiązków) i automatycznie musi zostać podatnikiem VAT, i to już od 1 maja !!!.
    A propos, czy jest już obserwowany wzmożony ruch zarządców w US w celu
    rejestracji działalności VAT-owskiej ?
  • abcd17 10.04.04, 16:31
    wspolnociarz napisał:

    > Reasumując ;
    > Zarządca, np.MZB, Domus, Nasz Dom, sp.zo.o. zawiera umowę

    Hola hola, nie tak szybko.
    Mówimy o zleceniach dla osób fizycznych.


    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • wspolnociarz 12.04.04, 15:44
    Witam :)
    Czy to te potrawy czy też zapachy swiąteczne tak spowolniły moje myśli ?!
    Ale, ale ......... jaka jest forma prawna umowy o zarządzanie między MZB a
    wspólnotą, a jaka jest forma umowy "prywatnego" zarządcy z tą samą wspólnotą ?
    I czy jeszcze inna będzie umowa gdy zarząd wspólnotą sprawują sami właściciele ?
    Wspólnota ( jako ogół osób fizycznych - właścicieli ) może zawrzeć TYLKO umowę -
    zlecenie, czyż nie ?
  • abcd17 12.04.04, 15:56
    wspolnociarz napisał:

    > jaka jest forma prawna umowy o zarządzanie między MZB a
    > wspólnotą, a jaka jest forma umowy "prywatnego" zarządcy z tą samą
    wspólnotą ?

    w pierwszym przypadku umowa zawarta jest przez wsólnotę z osobą prawną, w
    drugim z osobą fizyczną. Zwolnienie z vat obowiązuje w tym drugim przypadku bo
    tak stanowią nowe przepisy o vat (odwołują sie do PDOFizU).

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • miluszka 14.04.04, 09:56
    Umowy zlecenia sa wolne od podatku VAT , ale są opodatkowane PDOF i ZUS-em,
    więc i taka coś ekstra trzeba zapłacic - raz jest to VAT raz inna cholera. VAT
    owszem, można sobie częściowo odliczyć ( zarządcy, a nie wspólnoty), ale w
    jakiej wysokości, zalezy to od struktury kosztów danej firmy. Jeśli w kosztach
    głownym składnikiem są płace - to odliczyć VAT-u nie ma od czego. A zwykle
    właśnie tak się dzieje w firmach zarządczych
  • asam11 10.04.04, 17:40
    abcd17 napisał:

    >
    > Reasumując, w opinii Urzędu Zamówień Publicznych, możliwość dokonania na
    > podstawie art. 144 ust. 1 ustawy zmian umowy o zamówienie publiczne w
    przypadku
    >
    > ustawowej zmiany stawki podatku VAT, istnieje w sytuacji łącznego spełnienia
    > dwóch przesłanek:
    >
    > 1.) gdy istnieje obiektywna konieczność wprowadzenia zmian, np. gdy
    spełnienie
    > świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej
    > ze stron rażącą stratą w rozumieniu art. 3571 k.c.,
    >
    > 2.) zmiana wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w
    momencie
    >
    > zawarcia umowy.

    To bardzo ciekawe, chociaż umowa z zarządcą to nie zamówienie publiczne. Ocena
    mozliwości renegocjowania umowy to sprawa zawsze bardzo istotna. Analogie
    nasuwają się.
  • malta3 13.04.04, 07:47
    dalej niewiem cza pracując w zarządzie właścicielskim na umowę zlecenie płacę
    VAT, czy muszę zarobić ponad 10000 Euro by go zapłacić, może ktoś poda jakiś
    link, który sprawę rozjaśni. Pozdrawiam
  • abcd17 13.04.04, 07:48
    malta3 napisała:

    > dalej niewiem cza pracując w zarządzie właścicielskim na umowę zlecenie
    płacę
    > VAT, czy muszę zarobić ponad 10000 Euro by go zapłacić, może ktoś poda jakiś
    > link, który sprawę rozjaśni. Pozdrawiam

    A czy robi to Pani w ramach wykonywanej pozarolniczej dzialalności gospodarczej?
    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • landa 13.04.04, 08:44
    Proszę znawców tematu o odpowiedź na zadane pytanie, gdyż są różne przypadki,
    każdy może dopasować sytuację do swojej.
    Pytanie wydaje się bardzo proste, wszyscy wiedzą o co chodzi.
    Dlaczego nie prostych odpowiedzi.
    Pozdrawiam,
  • malta3 13.04.04, 08:56
    wiadomo że nie robię tego w ramach pozarolniczej działalności, pytam bo po to
    jest to forum, być może dla takich jak ja, niech się Pan nie kpi bo nie o to
    chodzi. Zarządzamy sami i zupełnie niewiem jak mamy ugryźć temat VAT-u, może
    też nieprecyzyjnie zadaję pytania ale to też nie jest powód do wymądrzania. Jak
    chcesz Pan pomóc to po prostu odpowiedz Pan na moje pytanie a jak nie to
    wypisz się Pan z tego forum.Pozdrawiam
  • abcd17 13.04.04, 11:09
    malta3 napisała:

    > wiadomo że nie robię tego w ramach pozarolniczej działalności,

    Mi nie było to wiadome, więc dlatego zapytałem, bo ma to znaczenie dla
    rozliczeń VAT.

    > pytam bo po to
    > jest to forum, być może dla takich jak ja, niech się Pan nie kpi bo nie o to
    > chodzi.

    Na jakiej podstawie zarzuca mi Pani kpinę?

    > Zarządzamy sami i zupełnie niewiem jak mamy ugryźć temat VAT-u, może
    > też nieprecyzyjnie zadaję pytania ale to też nie jest powód do wymądrzania.
    Jak
    >
    > chcesz Pan pomóc to po prostu odpowiedz Pan na moje pytanie a jak nie to
    > wypisz się Pan z tego forum.Pozdrawiam

    Proszę pozwolić pozostawić mi to bez komentarza. Po takiej wiązce odechciewa
    się udzielać jakichkolwiek rad.

    mt
  • malta3 13.04.04, 13:35
    przepraszam,
  • abcd17 14.04.04, 17:44
    malta3 napisała:

    > dalej niewiem cza pracując w zarządzie właścicielskim na umowę zlecenie płacę
    > VAT, czy muszę zarobić ponad 10000 Euro by go zapłacić, może ktoś poda jakiś
    > link, który sprawę rozjaśni.

    Moje rozumienie przepisów jest takie:

    Jeżeli członek zarządu zatrudniony jest na umowie zleceniu, w której wyraźnie
    określono warunki wykonywania czynności członka zarządu, wynagrodzenie oraz
    zakres odpowiedzialność wspólnoty mieszkaniowej - zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt
    3 VATU - tego typu działalność nie jest uznawana jako "samodzielna działalność
    gospodarcza" w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 VATU.

    Ważne jest również by członek zarządu nie prowadził w zakresie zarządzania
    nieruchomościami pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem gdy prowadzi -
    traci zwolnienie z art. 15 ust. 1 pkt 3 VATU w związku z art. 13 pkt 8 lit a
    PDOFizU. To ograniczenie jest zrozumiałe, bowiem fiskus zabezpiecza się w ten
    sposób przed próbami oszukania - zarządca prowadzący działalność gospodarczą
    dający się wybrać na członka zarządu w wielu wspólnotach mógłby w ten sposób
    uciekać od VAT-u.

    ----
    Pozdrawiam - mt
  • alternat3 18.04.04, 13:37
    W poszukiwaniu wyjaśnień do pokrętnej (przynajmniej miejscami) Ust Vat
    otrzymałem broszurę Min Fin, którą mogę udostępnić (przesłać). Co prawda jest
    adnotacja, iż "broszura ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa",
    to jest czasami pomocna.
  • utrapieniec 13.04.04, 15:09
    Wracam do tematu zwolnienie z Vat z tytułu wysokości ..właśnie i tu dręczy
    mnie pytanie z tytułu: przychodu czy też dochodu ( dla mnie dochód oznacza
    przychód - koszty. Po drugie 10 000 euro (to nie tak dużo np 4,85* 10000) -
    jego kurs stale pływa, czy na bieżąco kontrolować jego kurs? I czy w
    przypadku , gdy w środku miesiąca np pechowego 13, przekroczę magiczną liczbę
    10 000 euro zaczynam od tego dnia tj 13 wystawiać faktury Vat?
    I jeszcze jedno pytanie: właściciel w imieniu pozostałych administruje
    nieruchomością, z tego tutułu nie płaci zaliczki na eksploatację (lub ma ją
    umniejszoną)- czy to też jest przychód tego właściciela - myślę o wysokości
    umniejszenia.
    Przecież to Wlaściciele między sobą ustalają jak dzielą koszty i jesli
    wymyślili, że ktoś płaci mniejszą część kosztów to co komu do tego? Czy mam
    rację?
  • asam11 13.04.04, 15:46
    utrapieniec napisała:

    > Wracam do tematu zwolnienie z Vat z tytułu wysokości ..właśnie i tu dręczy
    > mnie pytanie z tytułu: przychodu czy też dochodu ( dla mnie dochód oznacza
    > przychód - koszty.
    Przychodu.
    Po drugie 10 000 euro (to nie tak dużo np 4,85* 10000) -
    > jego kurs stale pływa, czy na bieżąco kontrolować jego kurs?

    Min Fin ustala kwotę na cały rok w oparciu o kurs z października ub.r.

    I czy w
    > przypadku , gdy w środku miesiąca np pechowego 13, przekroczę magiczną liczbę
    > 10 000 euro zaczynam od tego dnia tj 13 wystawiać faktury Vat?
    Tak, mniej więcej.
    > I jeszcze jedno pytanie: właściciel w imieniu pozostałych administruje
    > nieruchomością, z tego tutułu nie płaci zaliczki na eksploatację (lub ma ją
    > umniejszoną)- czy to też jest przychód tego właściciela - myślę o wysokości
    > umniejszenia.
    Oczywiście, to jest jego przychód.
    > Przecież to Wlaściciele między sobą ustalają jak dzielą koszty i jesli
    > wymyślili, że ktoś płaci mniejszą część kosztów to co komu do tego? Czy mam
    > rację?
    Właściciele mogą tak uczynić w umowie notarialnej a nawet w uchwale notarialnie
    protokołowanej, co jednak nie musi zmieniać optyki fiskusa.
  • kaja99 14.04.04, 11:03
    utrapieniec napisała:
    > I jeszcze jedno pytanie: właściciel w imieniu pozostałych administruje
    > nieruchomością, z tego tutułu nie płaci zaliczki na eksploatację (lub ma ją
    > umniejszoną)- czy to też jest przychód tego właściciela - myślę o wysokości
    > umniejszenia.
    > Przecież to Wlaściciele między sobą ustalają jak dzielą koszty i jesli
    > wymyślili, że ktoś płaci mniejszą część kosztów to co komu do tego? Czy mam
    > rację?

    To, co wydaje się logiczne normalnemu człowiekowi, niestety niejednokrotnie nie
    jest uznawane za zgodne z przepisami przez US. Równie dobrze mozemy sobie
    tłumaczyć, ze bez sensu opodatkowywać darowizny, bo co US do tego, że z jednego
    garnuszka ktoś przerzuci komus do drugiego (ponad okresloną kwotę), skoro
    wcześniej już sam zapłacił podatek. Z mojego rozeznania wynika, że oficjalnie
    wspolnota (czy też zarząd raczej) nie wybroni się przed US. Mozna jedynie
    liczyć na to, że tak naprawdę niewielu urzędnikom bedzie się chciało weyfikować
    wewnętrzne naliczenia poszczególnych wspólwłascicieli ( o ile w ogóle na tym
    się znają). Natomiast z całą pewnością, jeżeli wejdzie w życie najgorszy
    scenariusz opodatkowania wspolnot - numer "utrapienca" nie przejdzie.
  • abcd17 14.04.04, 17:23
    utrapieniec napisała:

    > I jeszcze jedno pytanie: właściciel w imieniu pozostałych administruje
    > nieruchomością, z tego tutułu nie płaci zaliczki na eksploatację (lub ma ją
    > umniejszoną)- czy to też jest przychód tego właściciela - myślę o wysokości
    > umniejszenia.
    > Przecież to Wlaściciele między sobą ustalają jak dzielą koszty i jesli
    > wymyślili, że ktoś płaci mniejszą część kosztów to co komu do tego? Czy mam
    > rację?

    Oczywiście właściciele mogą, jak powiedział asam11, ustalić sobie dowolny
    podział kosztów i zwolnić z płacenia podatku członka zarządu - ale optyki
    fiskusa to nie zmieni. US może pójść takim tropem - potraktuje zwolnienie z
    zaliczek danego właściciela jako przychód z "innego źródła" (art. 10 ust. 1 pkt
    9 PDOFizU). Może tak zrobić, bowiem zgodnie z art. 11 ust. 1 PDOFizU
    przychodami ... są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku
    kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń
    w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Domyślam się, że będą to te "inne
    niedopłatne świadczenia".

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • landa 14.04.04, 16:51
    Czy jest to realnie możliwe, że rozporządzenie MF odsunie w czasie wprowadzenie
    VAT na Zarządzanie?

    Czy jest szansa, że ktoś da dobrą receptę na to jak poradzić sobie z VAT?
  • alternat3 16.04.04, 12:30
    Witam serdecznie
    Wczoraj byłem w moim U.S. z drukiem Vat-R ale uprzejma pani po sprawdzeniu
    PKWiU (70.32.11-00.00) poinformowała mnie, że nie jest konieczna rejestracja
    gdy osiągnięty przychód w 2003 r nie jest wiekszy od 10 000 Euro. Zostałem
    zaskoczony, gdyż dla innych zarządców jest całkowicie oczywiste, że usługa
    jest objęta VAT, ponieważ w nowej ustawie nr 54poz 535(VAT) w załączniku nr 4
    (usług zwolnionych) zarządzanie nieruchomościami(mieszkalnymi) nie zostało
    wymienione .
    Od niedawna zarządzam 3 wspólnotami i jestem zmuszony (szczególnie ostatnio)
    zaglądać na różne strony szukając pomocy, wsparcia bądź potwierdzenia. Zbyt
    często przepisy prawne są tworzone w tak dziwny sposób i tak "pokręconym"
    językiem, że nie ma na to mocnego. W dużych firmach mają do pomocy sztab
    naprawdę dobrych prawników, a mnie pozostaje wiele wątpliwości i niejasności
    interpretacyjnych.
    Zwracam się więc do osób pomocnych, życzliwych i chętnych do wymiany poglądów
    oczekuję jednak wnikliwszej i kompetentnej odpowiedzi.
    Pozdrowienia
    alternat3

  • asam11 16.04.04, 12:54
    alternat3 napisał:

    > Witam serdecznie
    > Wczoraj byłem w moim U.S. z drukiem Vat-R ale uprzejma pani po sprawdzeniu
    > PKWiU (70.32.11-00.00) poinformowała mnie, że nie jest konieczna rejestracja
    > gdy osiągnięty przychód w 2003 r nie jest wiekszy od 10 000 Euro. Zostałem
    > zaskoczony, gdyż dla innych zarządców jest całkowicie oczywiste, że usługa
    > jest objęta VAT, ponieważ w nowej ustawie nr 54poz 535(VAT) w załączniku nr 4
    > (usług zwolnionych) zarządzanie nieruchomościami(mieszkalnymi) nie zostało
    > wymienione .
    > Od niedawna zarządzam 3 wspólnotami i jestem zmuszony (szczególnie ostatnio)
    > zaglądać na różne strony szukając pomocy, wsparcia bądź potwierdzenia. Zbyt
    > często przepisy prawne są tworzone w tak dziwny sposób i tak "pokręconym"
    > językiem, że nie ma na to mocnego. W dużych firmach mają do pomocy sztab
    > naprawdę dobrych prawników, a mnie pozostaje wiele wątpliwości i niejasności
    > interpretacyjnych.
    > Zwracam się więc do osób pomocnych, życzliwych i chętnych do wymiany
    poglądów
    > oczekuję jednak wnikliwszej i kompetentnej odpowiedzi.

    Sprzeczności tu nie ma. Obowiązek rejestracji do VAT powstaje kiedy przychód
    przekroczy 10 000 €.Dopóki zarządzanie było wolne od VAT to i po przekroczeniu
    10 000 € nie trzeba było się rejestrować. Proszę pamietać, że przed
    przekroczeniem 10 000 € nie trzeba ale można się rejestrować - to się czasem
    może opłacać.
    Pozdrawiam.
  • alternat3 16.04.04, 18:25
    OK. Dzięki. Zastanawiam się teraz, czy wystawiam nadal rachunek dla wspólnoty
    (bez zmian)? Czyli nie "dokładam Vat" i tym samym własciciele moich
    nieruchomości są w lepszej sytuacji niż inni obsługiwani przez zarządców
    zmuszonych doliczyć Vat ? ? Prawdopodobnie coś nie tak, czekam na odpowiedzi
    Będę w niedziele wieczorem. J.G
  • asam11 16.04.04, 18:51
    alternat3 napisał:

    > OK. Dzięki. Zastanawiam się teraz, czy wystawiam nadal rachunek dla wspólnoty
    > (bez zmian)? Czyli nie "dokładam Vat" i tym samym własciciele moich
    > nieruchomości są w lepszej sytuacji niż inni obsługiwani przez zarządców
    > zmuszonych doliczyć Vat ? ? Prawdopodobnie coś nie tak.

    Ależ właśnie tak. Rynek to wyrówna; jesli rzeczywiście własciciele twoich
    nieruchomości są w lepszej sytuacji to niedługo zgłoszą się do ciebie następni
    i obrót przekroczy ci 10 000 €.
    Sformułowanie "właściciele moich nieruchomości" ma swój urok, kilka słów,
    oczywiście wewnętrznie sprzecznych, a wszyscy i tak wiemy o co chodzi.
  • alternat3 18.04.04, 13:11
    Sformułowanie "właściciele moich nieruchomości" ma swój urok, kilka słów,
    > oczywiście wewnętrznie sprzecznych, a wszyscy i tak wiemy o co chodzi.

    Masz słuszną rację, a ja jestem w mylnym błędzie.
    Dzięki Asam11. Pozdrawiam serdecznie
  • alternat3 18.04.04, 21:49
    Ponawiam swoją propozycję.
    W poszukiwaniu wyjaśnień do pokrętnej (przynajmniej miejscami) Ust Vat
    otrzymałem broszurę Min Fin, którą mogę udostępnić (przesłać). Co prawda jest
    adnotacja, iż "broszura ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni prawa",
    to jest czasami pomocna.
  • abcd17 18.04.04, 22:00
    alternat3 napisał:

    > Ponawiam swoją propozycję.
    > W poszukiwaniu wyjaśnień do pokrętnej (przynajmniej miejscami) Ust Vat
    > otrzymałem broszurę Min Fin, którą mogę udostępnić (przesłać). Co prawda jest
    > adnotacja, iż "broszura ma charakter informacyjny, nie stanowi wykładni
    prawa",
    >
    > to jest czasami pomocna.

    Można ją ściągnąć ze strony MF:

    www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=135&id=32471
    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • wspolnociarz 19.04.04, 00:32
    "W nowej ustawie kryterium decydującym o uznaniu podmiotu (osoby prawnej,
    jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej oraz osoby fizycznej) za
    PODATNIKA podatku od towarów i usług jest samodzielne wykonywanie działalności
    gospodarczej, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu
    towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów
    zarobkowych.(???)

    Użycie słowa „samodzielnie” powoduje, iż za wykonywaną samodzielnie działalność
    gospodarczą przepisy ustawy NIE UZNAJĄ czynności:

    - z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1 - 6 UOPDOF,

    - wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy
    zlecenia /UMOWA ZLECENIE DLA CZŁONKÓW ZARZĄDU WSPÓLNOTY/lub innej umowy o
    świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy
    dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło,jeżeli umowę taką zawarła z
    pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy,lub jeżeli w ramach takiej
    umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy,z którym pozostaje w stosunku pracy;

    - z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 8 UOPDOF,
    pkt 8) brzmi : "przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej
    osobowości prawnej,/WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ/

    b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane,
    lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora
    - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb
    związanych z tą nieruchomością
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych
    w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności
    gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,>

    jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym
    wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny
    pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności
    co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i
    odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.
    WNIOSEK Nr 1 ;członek zarządu właścicielskiego nie jest podatnikiem VAT.

    ZWOLNIENIE od podatku od towarów i usług przysługuje:
    PODATNIKOM, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła
    łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych,
    odpowiadającej równowartości 10 000 euro*. Do wartości sprzedaży nie wlicza
    się kwoty podatku.
    W przypadku podatników prowadzących przedsiębiorstwo maklerskie,
    zarządzających funduszami powierniczymi, agentów, zleceniobiorców lub innych
    osób świadczących usługi o podobnym charakterze przez wartość sprzedaży
    opodatkowanej rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci
    wynagrodzeń za wykonanie usług.

    WNIOSEK Nr 2 ;członka zarządu właścicielskiego nie dotyczy zwolnienie z podatku
    i kwota 10000 euro , gdyż nie jest on PODATNIKIEM VAT .
    Czy mam rację ?
  • abcd17 22.04.04, 21:45
    wspolnociarz napisał:

    WNIOSEK Nr 1 ;członek zarządu właścicielskiego nie jest podatnikiem VAT.
    > WNIOSEK Nr 2 ;członka zarządu właścicielskiego nie dotyczy zwolnienie z
    podatku
    >
    > i kwota 10000 euro , gdyż nie jest on PODATNIKIEM VAT .
    > Czy mam rację ?

    Moim zdaniem nie. Osoba fizyczna jest zawsze podatnikiem VAT. Mogą być usługi
    zwolnione z podatku.

    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • abcd17 22.04.04, 22:08
    abcd17 napisał:

    > Moim zdaniem nie. Osoba fizyczna jest zawsze podatnikiem VAT. Mogą być usługi
    > zwolnione z podatku.

    No i zwolnienie podmiotowe rzecz jasna.


    --
    ----
    Pozdrawiam - mt
  • atyde 29.04.04, 13:23
    Słuchajcie, mam świetną wiadomość! Dotarłam do rozporządzenia VAT na stronie
    MF, i jest tam zwolnienie dla usług zarządzania nieruchomościami, świadczonych
    na zlecenie. A więc analogicznie jak do tej pory w ustawie.
  • miluszka 29.04.04, 15:02
    atyde napisała:

    > Słuchajcie, mam świetną wiadomość! Dotarłam do rozporządzenia VAT na stronie
    > MF, i jest tam zwolnienie dla usług zarządzania nieruchomościami,
    świadczonych
    > na zlecenie. A więc analogicznie jak do tej pory w ustawie.
    Uwaga - to dotyczy usług świadczonych na zlecenie, a nie wykonywanych w ramach
    działalności gospodarczej. Tak,że dla firm - 22 % i nie ma zmiłuj się
  • atyde 29.04.04, 15:14
    Alez, alez. Zwolnienie jeszcze obowiązujące do końca kwietnia brzmi: zwolnione
    są usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na
    zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (poz.11 załącznika nr
    2 do ustawy). A nowe: zwalnia się usługi w zakresie zarządzania
    nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny
    nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11) - §8 ust.1 pkt 8 rozporządzenia
    z 27 kwietnia. Różni się czymś? NO zdecydowanie nie. Więc może firmy do tej
    pory robiły błąd? Dobra, bez żartów. Z firmami też sie zawiera umowy zlecenia,
    tak samo jak osoba fizyczna świadcząca usługi wyłacznie na podstawie zleceń
    może być firmą. Koniec końców, nic się nie zmienia.
    PZDR
  • miluszka 30.04.04, 12:08
    Obawiam się , że nie masz racji, bo jak wcześniej napisałam, nie dotyczy to
    osób prowadzących działalności gospodarczej. Jeśli masz wątpliwości zadzwoń i
    spytaj o interpretację swój urząd skarbowy
  • tevelev 30.04.04, 13:22
    A z czego wynika, że umowa zawarta z firmą nie jest zleceniem?
  • gmj 30.04.04, 21:20
    czy 22%, a może 7 a może zw a moze 0%...............????????????

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.