Dodaj do ulubionych

Księgowość w dużej wspólnocie

10.10.04, 11:02
Wspólnota duża - 150 lokalowa. Świeżo oddany budynek przez developera.
Ewidencja pozaksięgowa, pozaksięgową - -ale chyba konra szczególowe powinny
być, aby nie było problemów i był porządek.

Jeśli mogę zapytać, na podstawie Waszego doświadczenia, czy myślicie, że
poniższa koncepcja ma sens? Jakie są ewentualne Wasze wskazówki?


WYKAZ KONT

Zespół 0 – Majątek trwały

010 – Środki trwałe
020 – Wartości niematerialne i prawne
070 – Umorzenie środków trwałych
075 – Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych

Zespół 1 – Środki pieniężne

130 – Bieżący rachunek bankowy
131 – Rachunki bankowe lokat
132 – Rachunek bankowy funduszu remontowego
133 – Rachunki bankowe lokat funduszu remontowego
149 – Środki pieniężne w drodze

Zespół 2 – Rozrachunki

200 – Rozrachunki bieżące
201 – Rozrachunki z właścicielami z tytułu zaliczek na pokrycie kosztów
zarządu i kosztów świadczeń
202 – Rozrachunki z dostawcami mediów i usług
203 – Rozrachunki z administratorem
210 – Rozrachunki z właścicielami z tytułu opłat na fundusz remontowy
220 – Rozrachunki publicznoprawne
230 – Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
240 – Rozrachunki z właścicielami z tytułu rozliczeń świadczeń
249 – Pozostałe rozrachunki

Zespół 3 – Rozliczenie zakupu

301 – Rozliczenie zakupu materiałów
302 – Rozliczenie zakupu świadczeń

Zespół 4 – Koszty

401 – Koszty zarządu nieruchomością wspólną
401-1 – Koszty utrzymania porządku i czystości
401-2 – Koszty administrowania
401-3 – Koszty ochrony budynku
401-4 – Koszty konserwacji
401-5 – Koszty przeglądów
401-6 – Koszty mediów części wspólnej
401-7 – Koszty ubezpieczenia budynku
401-8 – Koszty opłat bankowych
401-9 – Koszty wynagrodzeń
401-10 – Koszty pozostałe

402 – Koszty świadczeń
402-1 – Zakup energii cieplnej na cele ogrzewania lokali
402-2 – Zakup energii cieplnej na ciepłą wodę
402-3 – Zakup wody i odprowadzenie ścieków
402-4 – Wywóz nieczystości

Zespół 6 – Rozliczenia międzyokresowe

640 - Rozliczenia międzyokresowe

Zespół 7 – Przychody i pożytki

701 – Przypis zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną
702 – Przypis zaliczek na koszty świadczeń
702-1 – Zaliczka na centralne ogrzewanie lokali
702-2 – Zaliczka na ciepłą wodę
702-3 – Zaliczka na zimną wodę i odprowadzenie ścieków
702-4 – Zaliczka na wywóz nieczysto
703 – Przychody z opłat za garaże
704 – Pozostałe przychody i pożytki

Zespół 8 – Fundusze i wynik finansowy

820 – Rozliczenie wyniku finansowego
850 – Fundusz remontowy
850-1 – Stan na początek roku
850-2 – Przychody z zaliczek na fundusz remontowy
850-3 – Pozostałe przychody na fundusz remontowy
850-4 – Wydatki na remonty
850-5 – Pozostałe wydatki z funduszu remontowego
860 – Wynik finansowy



Dla poszczególnych kont winna być prowadzona szczegółowa ewidencja
analityczna zapewniająca możliwość określenia:: stanu środków pieniężnych na
poszczególnych rachunkach bankowych; stanu należności i zobowiązań w stosunku
do każdego właściciela, dostawcy, najemcy, administratora i pracownika; stanu
należności i zobowiązań podatkowych; wysokości poniesionych kosztów z
podziałem na ich rodzaje; wysokości przychodów z podziałem na ich źródła;
stanu funduszu remontowego oraz przychodów i wydatków z funduszu remontowego.
Edytor zaawansowany
  • bohdan8080 10.10.04, 12:04
    bzdura do n-tej potęgi ; popatrz sobie w wątek 2585 - jak powinna brzmieć
    uchwała wspólnoty o zasadach ewidencji i rozliczeń ; podaj na formu adres
    pocztowy - to wyślę Ci jako załaczniki - praktyczną realizację takiej uchwały (
    w Excel'u )
  • xlscom 10.10.04, 21:46
    mój adres to:
    xlscom@go2.pl.

    Jeśli mogę prosić o przysłanie, bede bardzo wdzieczny
  • barwa00 26.11.04, 20:24
    Mam problemy z księgową zarządcy. Nie jestem laikiem w rachunkowości, ale jakoś
    nie mogę się z nia dogadać. Nie potrafię zrozumieć dlaczego ona utrudnia sobie
    życie prowadzeniem pełnej księgowości. Czy mogłabym również prosić o wzorki :-
    ). Mój adres: barwinskab@o2.pl
  • jacek227 23.12.04, 12:01
    Bohdan ja też Cię poproszę o Twoje wzory - biurowenerski@konto.pl.
  • qwerty28 11.10.04, 14:48
    Panie Bohdanie będę wdzięczny za przesłanie załączników w excelu.
    Mój adres qwerty28@gazeta.pl. Dziekuje i pozdrawiam.
  • jacky44 11.10.04, 21:57
    Ja również bohdan8080 poproszę o załącznik na adres jacky44@gazeta.pl
    Naszej małej wspólnocie (4 lokale) myślę, że powinno to wystarczyć.Dziękuję z
    góry i pozdrawiam.
  • sissa44 27.10.04, 22:30
    Panie Bohdanie,proszę również o przesłanie wzorów ewidencji.Mój adres
    cywa44@poczta.onet.pl. Dziękujęi pozdrawiam.
  • jafrodo 28.10.04, 08:31
    Bardzo, bardzo proszę o załączniki
    jafrodo@gazeta.pl

    Pozdrawiam jafrodo
  • ula.sw 27.12.04, 19:47
    Panie Bohdanie, jesli byłby Pan tak dobry, to też poprosze o te załączniki.
    Pozdrawiam,
    ula.sw@gazeta.pl
  • andrzejbobyk 28.11.04, 12:17
    prosze wyslij i mi takze na maila mam problem z odestkami

    kurkura@o2.pl
  • zdowg 25.12.04, 20:13
    Bedę wdzięczny za przesłanie wzorów rozliczeń w Excelu na adres zdowg@poczta.fm
  • iwow2 27.12.04, 19:28
    bohdan8080 napisał:

    > bzdura do n-tej potęgi ; popatrz sobie w wątek 2585 - jak powinna brzmieć
    > uchwała wspólnoty o zasadach ewidencji i rozliczeń ; podaj na formu adres
    > pocztowy - to wyślę Ci jako załaczniki - praktyczną realizację takiej uchwały
    (
    >
    > w Excel'u )

    Pozdrawiam i poprosze o te załaczniki na adres iwow2@wp.pl
  • romanwoz 27.12.04, 21:17
    Serdecznie pozdrawiam i proszę o te załączniki na adres romanwoz@op.pl
  • iwow2 27.12.04, 19:30
    bohdan8080 napisał:

    > bzdura do n-tej potęgi ; popatrz sobie w wątek 2585 - jak powinna brzmieć
    > uchwała wspólnoty o zasadach ewidencji i rozliczeń ; podaj na formu adres
    > pocztowy - to wyślę Ci jako załaczniki - praktyczną realizację takiej uchwały
    (
    >
    > w Excel'u )
    Pozdrawiam i poprosze o te załaczniki w excelu
  • jolanta3 28.12.04, 14:52
    Panie Bohdanie będę wdzięczna za przesłanie załączników w excelu.
    Mój adres jolanta3@gazeta.pl. Dziekuje i pozdrawiam.
  • z.drabek1 04.01.05, 18:28
    Prosze o przesłanie uchwał wspólnoty o zasadach ewidencji i rozliczeń na adres
    z.drabek@wp.pl w arkuszach Excell
    z pozdrowieniem
    Zenon Drabek
  • gokac 19.02.05, 15:22
    witam, choć minęło juz sporo czasu to czy mogę prosić o przesłanie wzorów
    rozliczeń (dot. ewidencji księgowej we wspólnotach)w Excelu na adres:
    g.kacprzak@poczta.onet.pl, dziękuję. G.
  • dkp123 19.02.05, 16:40
    Bardzo proszę na adres mailowy arkusze Excel'u
    ptak@centrumc.krakow.pl
  • k3no1 22.02.05, 19:05
    Panie Bohdanie,proszę również o przesłanie wzorów ewidencji.Mój adres
    kaczy50@poczta.onet.pl.
    Dziękujęi pozdrawiam.
  • irena108 07.03.05, 19:55
    Moglaby prosic o takie taka uchwale? Moj adres: irenka108@yahoo.com
    Dziekuje
  • szczypior20 09.03.05, 17:51
    Bardzo proszę o przesłanie wzorów rozliczeń w Excelu. Dzięki.
  • sivyy 10.10.04, 21:48
    Moim zadaniem jest ok, sensowny i logiczny, wszystko co chcesz da sie z niego
    odczytac, podział na wszystkie koszty, przychody...

    -> Bohdan - wiem ze lubisz krytykowac, komentowac, ale przynajmniej mogłbyś
    powiedzieć co ci sie w tym wszystkim nie podoba... btw - twoje odpowiedzi ze
    cos jest zle i przesles mailem swoje wspaniałe rozwiazania zaczynaja byc
    nudne :) ale każdy ma prawo pisać co uważa...
  • bohdan8080 10.10.04, 23:35
    sivyy : ja niczego nikomu nie narzucam - ani mi to w głowie ; skonstruowałem w
    1996 roku ( gdy zostałem pierwszym w naszym mieście zarządcą przymusowym )
    ewidencje pozaksięgowe i schematy rozliczeń rocznych ; stosujemy je od wielu
    lat , właściciele są zadowoleni - bo mają 100% informacji dostępnych dla
    zarządu na 2-3 kartkach papieru ; xlscom się nie obraził , tylko poprosił o
    przysłanie - jak mu się nie spodoba , zrobi inaczej ;
  • sivyy 11.10.04, 09:14
    hmmm... skoro tak mowisz... a mozesz mi tez t wrzucic na maila: sivyy@gazeta[no-
    spam].pl to rzuce okiem jak to robicie. Pozdrawiam
  • cavalli23 08.03.05, 09:38
    Nasz firma zajmuje sie prowadzeniem, ale i także sprzedażą specjalizowanego
    oprogramowania dla wspólnot mieszkaniowych, który załatwi państwa wszystkie
    problemy, a zarazem nie ma wygórowanej ceny!!!!
    Kto jest zainteresowany to prześle oferty i opis oprogramowania, wkrótce
    zaktualizujemy naszą stronę internetową więc wersja demo oraz cennik będzie tam
    zawarty.
  • jerzyroman 11.10.04, 12:02
    bzdura do n-tej potęgi ; popatrz sobie w wątek 2585 - jak powinna brzmieć
    uchwała wspólnoty o zasadach ewidencji i rozliczeń ; podaj na formu adres
    pocztowy - to wyślę Ci jako załaczniki - praktyczną realizację takiej uchwały (
    w Excel'u )


    Pana bohdan8080 poproszę równiez o załącznik na adres jerzyroman@gazeta.pl
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • wspolnociarz 11.10.04, 14:35
    Ja też poproszę o załącznik ewidencji i rozliczeń, na adres
    wspolnociarz@gazeta.pl
    > Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • sivyy 11.10.04, 16:12
    Przejzalem to co presłał Bohdan8080... moim zdaniem: dla amatorów. Owszem - coś
    da się w czymś takim zrobić, ale generalnie zbijanie wszystkich operacji
    finansowych do 4 arkuszy to gruba przesada... do tego malo czytelne sa te
    zestawienia, ale tak jak mowie - jesli ktoś chce, niech robi. Nie jest to na
    pewno księgowość z prawdziwego zdarzenia, a z doświadczenia wiem, że już przy
    150 lokalach robi się często bałagan, jest wiele spraw finansowych które mogą
    wymagać większego zaangażowania, przeksięgowań itp. i jestem pewien że żaden
    szanujący się księgowy nie korzystałby z takich szablonów (to nie jest program
    księgowy tylko arkusze excela!) A gdzie tutaj jest ciągłość danych, zestawienia
    obrotów na poszczególnych kontach (np. nie widać choćby daty (!) naliczeń i
    wpływów)? Na takim poziomie zaawansownia i ilości lokali to raczej bez programu
    księgowego ciężko jest wszystko ogarnąć. To co Bohdan przedstawiasz (nie chce
    cie urazić) to jest po prostu strasznie płytkie. Takie zestawienia można zrobić
    na koniec roku (półrocze) zeby pokazać zbiorczo finanse, ale na pewno daleko
    tym rozliczeniom do pełnej księgowości w dobrym programie (gdzie tworzysz
    raporty, masz wprowadzone wyciągi z konta, czarno na białym widać na co poszły
    pieniądze, przychody na CO, ZW, windy, ochrone, remonty, zieleń itd). A gdzie u
    ciebie to znajde? Same kwoty naliczeń, a żadnego podziału.

    Ten plan xlscom'a jest w moim odczuciu zrobiony że tak powiem profesjonalnie,
    widać że robił go ktoś, kto ma o temacie pojęcie. A co do twojej wypowiedzi -
    takie zestawienia jak w twoich plikach można równie dobrze w zeszycie
    prowadzić... ale znajdz mi PROFESJONALNĄ firme która prowadzi rachunkowość
    Wspólnoty tak jak ty ? :) myśle że będzie bardzo ciężko...

    Oczywiście każdy ma prawo robić jak chce, ale po prostu porównywanie planu kont
    z programu do dobrej księgowości do plików excel'a to moim zdaniem jest
    dopiero "bzdura do n-tej potęgi".

    Może troche mnie poniosło (za co przepraszam Bohdana jeśli czujesz sie urażony)
    ale jako osoba związana z tym tematem poczułem sie przynajmniej dziwnie
    czytając że Twoje pliki excela przewyższają możliwościami, jakością i
    nowatorskimi rozwiązaniami programy księgowe, a plan kont to dla Ciebie "bzdura
    do n-tej potęgi"... nie będę już dalej komentował, ale wydaje mi się że bzdurą
    jest to co napisales w pierwszym poście... nie mówie że te 4 pliki sie nie
    nadaja, ale to troche tak jakby tłumaczyć sex na motylach...

  • bohdan8080 11.10.04, 18:37
    no cóż ; powiem tyle : ja robię tak , żeby każdy członek wspólnoty mógł
    wszystko zrozumieć i natychmiast sprawdzić » po to ustawodawca zostawił decyzje
    w tej materii właścicielom ; podtrzymuję swoją opinię , a powoływanie się na
    rzekomo profesjonalny charakter "programów" jest tyle samo warte , co
    zeszłoroczne opinie na temat VAT-u za media ; oczywiście rozumiem "święte
    oburzenie" - przy moim sposobie ewidencji i rozliczeń żadna zewnętrzna pomoc
    wspólnotom nie jest potrzebna , itd... ; pozdrawiam z pobłażaniem
  • sivyy 11.10.04, 19:18
    Co do programów - nie wiem na ile znasz ich strukturę, ale gwarantuję ze da sie
    z nich wyciągnąć wszystko co potrzebne i każdy ma jasno przedstawione na co
    poszly pieniądze itp. zresztą można robić różne zestawienia, analizy,
    raporty...

    I nie chodzi tutaj o "święte oburzenie"... tak jak pisalem - przy wspólnocie 20-
    30 lokali może da się to w taki sposób ogarnąc, ale już widze nasze 80 czy
    takie 150 lokali rozliczane waszym sposobem... do tego np. 20-30 faktur co
    miesiąc... z tego co widze u was większość płaci regularnie i mieszkańcy są
    jakby 'zdyscyplinowani', ale większość wspólnot boryka się z dłużnikami,
    wpłatami niektórych mieszkańców raz na 3 miesiące z tytułu eksploatacji bez
    słowa komentarza na wyciągu, itp... programy pozawalają na wykonanie różnych
    operacji finansowych i są w pełni elastyczne, można wszystko dostosować...
    zresztą ja nie bronie w tym momencie twórców oprogramowania, tylko zdrowego
    rozsądku i racjonalnego myślenia - powiem raz jeszcze, przy małej wspólnocie,
    gdzie wszystko jest 'ułożone', dotarte, można ewentualnie twój sposób stosować,
    ale przy większych nieruchomościach po prostu bez programu i księgowości nie da
    sie funkcjonować... i nie jest to kwestia standardów czy mody, po prostu
    możliwości i wiedzy...
    zgoda - wy nie wydajecie w tym momencie na księgowość, ale wierz mi, nie warto
    oszczędzać, czasem pieniądze wydane na dobrego księgowego to najlepsza
    inwestycja jaka wspólnota może poczynic

    pozdrawiam
  • bohdan8080 11.10.04, 19:46
    sivyy ; odpowiadam ostatni raz ; w Łodzi stosuje się to nawet w b. dużych
    wspólnotach ( 100 i więcej lokali ); wśród członków tych wspólnot są zawodowi
    (główni) księgowi i pracownicy aparatu skarbowego - wszyscy chwalą ; dodam do
    tego , że sprawdzenie z dokumentami źródłowymi trwa parę minut - i wszystko ;
    dodam tylko jeszcze , że rzeczywiście jestem zdania iż żadni "zawodowcy"
    wspólnotom nie są potrzebni - potrzebne jest natomiast systematyczne
    poszerzanie wiedzy wszystkich włascicieli ; pozdrowienia
  • fff7 25.10.04, 14:18
    Bardzo prosze o wzory ewidencji.Pzdr
    fff7@NOSPAM.gazeta.pl
  • wspolstr 28.10.04, 23:15
    Będę wdzieczny za przesłanie plików na adres wspolstr@gazeta.pl, na pewno się
    przydadzą (jak zauważyłem po postach) - to tylko 24 mieszkania.
    Pozdrawiam
  • maciejv 11.10.04, 19:45
    1. Co do planu – Bohdan, określenie ze jest to głupota to poważna przesada,
    wkoncu to plan kont a nie plik excela na jakim ty pracujesz. Moim zdaniem ok,
    oczywiście jakies modyfikacje pewnie będą potrzebne żeby dostosowac go do
    waszej wspólnoty (z punktu widzenia członka zarządu)
    2. Zgadzam się z sivyym – u nas na poczatku finansami zajmowała się kobieta
    która nie miała wcześniej styczności ze wspólnotami. Po pewnym czasie jak
    zdecydowaliśmy się na zmiane i przyszedł nowy księgowy, to okazalo się ze
    polowa rzeczy była zle zrobiona, m.in. bilans. Wiec także uwazam ze księgowy
    musi się na tym znac i być w temacie
  • mieszkanie.i.wspolnota 27.11.04, 00:54
    Ta klasyfikacja może interesować pedantów z Urzędu Skarbowego, ale nie ma nic
    wspólnego z wykazem kosztów z ustawy o własności lokali (art.14) i
    niepotrzebnie mąci w głowach właścicielom.
    --
    Witold Kalinowski
    tel. 0501 514 786
    "Mieszkanie i Wspólnota"
    www.miwspolnota.waw.pl
  • lesjus 29.12.04, 22:13
    Przy wspólnocie 150 mieszkań, nie mając podstawowej wiedzy o księgowości lepiej
    się za to nie brać . Po kilku latach można się pogubić! Wiem coś o tym.
  • ktob8080 21.02.05, 10:10
    lesjus napisał:

    > Przy wspólnocie 150 mieszkań, nie mając podstawowej wiedzy o księgowości lepiej
    >
    > się za to nie brać . Po kilku latach można się pogubić! Wiem coś o tym.

    Ale "ekspert" nie wie. Może miał do czynienia tylko z prostymi przypadkami?
    Zresztą po co ma się teraz głowić tym, co bedzie za kilka lat?
  • madlaine 19.02.05, 21:38
    plan kont podstawowy
    131-Rachunek bankowy zaliczka A
    132-rachunek bankowy zaliczka B (f.remontowy)
    149-Srodki pieniężne w drodze
    201-rozrachunki z dostawcami
    202-rozrachunki z odbiorcami
    230-rozrachunki publiczno-prawne
    231-rozrachunki z pracownikami
    234-Rozrachunki gotówkowe
    204 lub 210- Rozrachunki z właścicielami zaliczka A i śwoadczenia
    205 lub 211-rozrachunki z właścicielami zaliczka B (f.remontowy)
    208-Rozrachunki z właścicielami z tytułu odsetek za zwłoke
    240-Pozostałe rozrachunki

    Koszty:
    401- remonty bieżace, naprawy i konserwacje
    402-utrzymanie czystości i porządku
    403-energia elektyczna częsci wspólnej i gaz
    404-ubezpieczenie budynku
    405-zakup materiałow
    406-zarzadzanie, administrowanie
    407-prowizje bankowe zal.A
    408-pozostałe koszty

    świadczenia
    420-centrlane ogrzewanie
    421-podrzew wody
    422-zimna woda i kanalizacja
    423-wywóz nieczystości

    Przychody:
    701-przychody z tytułu zaliczki A
    702-przychody z tytułu świadczeń
    703-przychody z tytułu pozytków
    704-pozostałe przychody, w tym odsetki bankowe

    850 lub 856 - fundusz remontowy
    640-rozliczenie międzyokresowe świadczeń
    750-przychody finansowe (odsetki za zwłokę aod właścicieli)
    751-koszty finansowe (odsetki zapłacone przez WM, regres ubezpieczniowy)
    860-wynik finansowy

    do każdego konta nalęzy założyćc\ analitykę,np.
    850-1 naliczenia f,remontowy
    850-2 prace remontowe
    850-3 odsetki zaliczka B
    850-4 prowizje bankowe zal.B

    taki plan kont stosuje w swojej pracy i jest OK.

  • mieszkanie.i.wspolnota 20.02.05, 16:13
    madlaine napisała:
    ...
    >
    > taki plan kont stosuje w swojej pracy i jest OK.

    To może dobre dla Urzędu Skarbowego.
    Przeciętny właściciel lokalu nic z tego nie rozumie
    i domaga się ewidencji kosztów i przychodów zgodnej z ustawą o własności lokali.
    Ramowy schemat takiej ewidencji - w excelu - przedstawiłem na stronie
    miesięcznika "Mieszkanie i Wspólnota":
    www.miwspolnota.waw.pl link: wzory dokumentów
    Ten schemat nie podoba się bogdanowi/serafinowi
    i zapewne słusznie, bo to nie jest moja specjalność.
    W zamian bogdan/serafin oferuje własny wzór - wszystkim, którzy o to poproszą.
    Tutaj widzę wiele takich próśb, które, mam nadzieję, nie pozostają bez
    odpowiedzi. Nie widać natomiast narzekań na schemat serafina - więc pewnie jest
    dobry.
    A może by tak, w tej sytuacji, opublikować ten schemat w internecie?
    Do SERAFINA:
    jeśli ten pomysł Panu odpowiada, proszę o przesyłkę pliku pod adresem:
    witoldkalinowski@wp.pl
    - zamieszczę go na naszej stronie www

    --
    Witold Kalinowski
    tel. 0501 514 786
    "Mieszkanie i Wspólnota"
    www.miwspolnota.waw.pl
  • ktob8080 20.02.05, 20:15
    mieszkanie.i.wspolnota napisał:
    > Nie widać natomiast narzekań na schemat serafina - więc pewnie jest
    > dobry

    W porównaniu z tym, co Pan przedstwił, to rzeczywiście jest dobry.
    Aby natomiast stanąć na wysokości rzetelnego rzemiosła dziennikarskiego, proszę
    dołączyć do udostępnionego wzoru serafina oprócz swojego również komentarz np.
    sivyy'ego.

  • mieszkanie.i.wspolnota 21.02.05, 02:10
    ktob8080 napisał:
    > W porównaniu z tym, co Pan [wk] przedstwił, to [schemat bogdana/serafina]
    > rzeczywiście jest dobry.
    > Aby natomiast stanąć na wysokości rzetelnego rzemiosła dziennikarskiego,
    > proszę dołączyć do udostępnionego wzoru serafina oprócz swojego również
    > komentarz np. sivyy'ego.

    Nie wiem, co ma do tego rzemiosło dziennikarskie. Szanownemu Panu się pomyliło:
    tu nie "Gazeta", ani nawet "Mieszkanie i Wspólnota". Tu jest forum internetowe
    i każdy może pisać to, co myśli. Ja też.
    Nie wiem także, kto to jest sivyy, nie chce mi się ani szukać, ani czytać.
    Natomiast propozycje serafina opublikuję w ciemno, bo - pomijając niepotrzebne
    grubiaństwa, których nie pochwalam - merytorycznie sprawdził się w niemal 100
    procentach. Nadto podzielam jego pogląd, że do prowadzenia rozliczeń nawet w
    dużej wspólnocie wystarczy elementarna znajomość Excela (i arytmetyki na
    poziomie szkoły podstawowej), a kto takiego arkusza nie potrafi sobie SAM
    zbudować, nie powinien się bawić w zarządzanie nieruchomościami, zwłaszcza
    cudzymi; niech się lepiej zajmie poezją lub malowaniem landszaftów.

    --
    Witold Kalinowski
    tel. 0501 514 786
    "Mieszkanie i Wspólnota"
    www.miwspolnota.waw.pl
  • ktob8080 21.02.05, 09:54
    jeszcze nie tak dawno "ekspert" nakłaniał do korzystania z pomocy ksiegowych
    przy rozliczaniu wspólnot; teraz spłodził coś , co zwie ewidencją;

    planem finansowym, czy rocznym zestawieniem przychodów i kosztów można to
    nazwać, ale to z miesięczną ksiegowością wspólnot, czy całościowym mechanizmem
    rozliczania (w tym mediów) niewiele ma wspólnego; widać, że p. w. Kalinowski z
    praktyczną ewidencją wspólnot niewiele miał wspólnego (i chwała mu za to);

    nie wierzcie ekspertom, dobrą radę wam dam; nasz "ekspert" zmienia poglądy i
    sojuszników jak rękawiczki

    i tu takie filozoficzne rozważania (to chyba cos z dziedziny eksperta?);
    aby zostać zawodowym zarzadcą - cała procedura+egazmin
    aby zostać radcą prawnym - aplikacja+egzaminy
    aby zostać uprawnionym księgowym - znowu kolejne procedury+egzamin
    a co porzeba (oprócz tupetu), aby stać się ekspertem w tych wszystkich
    dziedzinach naraz?

    uczył Morcin Morcina ...


    mieszkanie.i.wspolnota napisał:

    > nie chce mi się ani szukać, ani czytać
    jak to mówią, na "chcice" nie ma lekarstwa; sądom też się nie chce ani szukać,
    ani czytać...

    > Natomiast propozycje serafina opublikuję w ciemno, bo - pomijając niepotrzebne
    > grubiaństwa, których nie pochwalam - merytorycznie sprawdził się w niemal 100
    > procentach.

    grubiaństwo ...
    swój ciągnie do swego?

    no, cóż,mały niuans, serafin rokuje jeszcze nadzieję wyjścia na prostą ...

    > niech się lepiej zajmie poezją lub malowaniem landszaftów.

    murarz domy buduje,
    krawiec szyje ubrania,
    a nasz ekspert niech weźmie się do felietonów pisania,
    a nie fachowych porad udzielania.

  • mieszkanie.i.wspolnota 21.02.05, 11:47
    ktob8080 napisał:
    > jeszcze nie tak dawno "ekspert" nakłaniał do korzystania z pomocy ksiegowych
    > przy rozliczaniu wspólnot; teraz spłodził coś , co zwie ewidencją;

    Jeżeli to o mnie, to:
    1. zapytam, gdzie i kiedy namawiałem do korzystania z "pomocy księgowych"? I co
    szanowny Autor ma na myśli - czy liczydła?
    2. przypomnę, termin "ewidencja" - w dodatku "pozaksięgowa" - spłodził Sejm RP
    w roku 2000, i, jak dotychczas, taka ewidencja jest JEDYNĄ rzeczą, jaka w tej
    materii obowiązuje wspólnoty; ja natomiast - a także Jacek Appelt -
    opublikowaliśmy szkice takiej ewidencji w roku 1999, w pierwszym wydaniu
    książki "Gospodarowanie we wspólnocie mieszkaniowej".
    Szanowny Polemista nie czytał tej książki?
    Czy od tej (i innych) lektur powstrzymuje Go brak stosownego kursu, aplikacji i
    licencji Zawodowego Czytelnika Książek ?

    --
    Witold Kalinowski
    tel. 0501 514 786
    "Mieszkanie i Wspólnota"
    www.miwspolnota.waw.pl
  • dymak 22.02.05, 23:23
    Nie będę orginalny, jeżeli też poproszę bogdana o jego arkusze. Mój adres
    dymak@gazeta.pl
  • ula.sw 25.02.05, 10:27
    Zgadzam się z P. Kalinowskim, że plan kont nie jest konieczny przy prostej
    księgowości. Ale w związku z tym mam problem z określeniem w uchwale sposobu
    ewidencji księgowej. Jak to zapisać? Wszelkie dostepne wzory takiej uchwały
    zawierają plan kont ("potrzebny do posegregowania zapisów"), ja natomiast
    prowadzę ewidencję we wspólnocie bez tego planu w sposób podobny do wskazanego
    na stronach "miwspolnoty", z tym, że nie wiem w jaki sposób określić ten sposób
    w zapisie uchwały. Proszę o pomoc.
  • mieszkanie.i.wspolnota 25.02.05, 11:12
    ula.sw napisała:
    > mam problem z określeniem w uchwale sposobu
    > ewidencji księgowej. Jak to zapisać?

    Jeżeli korzysta Pani z usług zawodowego księgowego - to on(ona) podpowie Pani
    właściwe sformułowanie do uchwały.
    Jeżeli robi to Pani sama - wystarczy w uchwale zapisać:
    "Ewidencja kosztów zarządu ... (dalej wg art.22 ust.3 pkt.10 ustawy) będzie
    prowadzana zgodnie z klasyfikacją kosztów i przychodów, która stanowi załącznik
    nr 1 do niniejszej uchwały."
    I dodać ten załącznik.


    --
    Witold Kalinowski
    tel. 0501 514 786
    "Mieszkanie i Wspólnota"
    www.miwspolnota.waw.pl
  • ula.sw 25.02.05, 11:20
    Nie zatrudniam księgowego. Korzystam z arkuszy excela ściągniętych od Pana,
    przerobionych pod potrzeby mojej wspólnoty.
    I mam problem właśnie z treścią tego załącznika do uchwały. Czy wystarczy np
    podać układ przychodów i kosztów z planu gospodarczego, ewentualnie z wzoru
    sprawozdania finansowego?
    Mam jeszcze jedno pytanie: Czy ja powinnam sporządzać bilans?
  • bald11pl 25.02.05, 22:07
    Nie rozumiem dlaczego ma być specjalny załącznik lub specjalna uchwała w tym względzie. Art. 29 uowl określa jak ma być prowadzona ewidencja używając słowa "pozaksięgowa", narzucając jedynie prowadzenie ewidencji kosztów i zaliczek na zarząd nieruchomością wspólną oraz rozliczeń z innych tytułów. Kolejny art. nakazuje złożyć sprawozdanie roczne przed właścicielami. I tyle. Ważne aby działanie zarządu nie naruszało zasad prawidłowej gospodarki (art. 26). Stąd wniosek jest prosty, że nie ma potrzeby wychodzenia przed szereg z ekstra uchwałami i załącznikami, bo po co? Musi być prowadzona ewidencja, a co w praktyce może oznaczać ewidencję komputerową, księgową tradycyjną (mniej lub bardziej rozbudowaną) lub każdą inną uproszczoną ewidencję. I w tym miejscu można by deliberować co to słowo oznacza. Wydaje się ważnym aby rzetelnie i na bieżąco dokumentowała rozliczenia i była zgodna z rocznym sprawozdaniem, oraz prowadzona w takiej formie aby pozwalała każdemu włąścicielowi skorzystać z prawa kontroli (art.27 ust.3). A więc nie mogą to być niekomletne, luźne karteluszki z których nic nie wynika. Jednak o wyborze decyduje sam zarząd i za to odpowiada. To oczywiście dotyczy wspólnot nie osiągających przychodów wymagających dodatkowej ewidencji określonej innymi przepisami, nie modernizujących, inwestujących w budowy itp. Dopiero wtedy będzie decydowała o tym wspólnota, kiedy prowadzenie tej ewidencji będzie związane z dodatkowymi kosztami i zarząd będzie chciał zlecić ją firmie zewnętrznej lub np. zakupić komputer czy specjalne oprogramowanie. Wówczas jako znaczący element kosztów będzie z mocy ustawy objęty uchwałą podejmowaną przy przyjmowaniu rocznego planu gospodarczego.
    Pozdrawiam
  • ula.sw 25.02.05, 22:18
    Proszę zwrócić uwagę, że jest też art. 22 ust. 3 pkt. 10, który mówi że
    czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
    " określenie zakresu i sposobu prowadzenia perzez zarząd lub zarządcę [..]
    ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek
    uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na
    rzecz nieruchomości wspólnej" i po to właśnie jest ta uchwała.
    Pozdrawiam.
  • bald11pl 26.02.05, 00:17
    Zgoda. Ale w ramach tego art. może być być zawarte dość oszczędne określenie np. "ewidencja pozaksięgowa obejmuje wszystkie enumeratywne przychody (w tym zaliczki właścicieli) i koszty zarządu nieruchomością wspólną, oraz corocznie rozliczane z końcem roku kalendarzowego w ramach zbiorowego i indywidualnego dla każdego właściciela sprawozdania sald wpłaconych zaliczek, poniesionych kosztów i udziału w pożytkach". Takie określenia zwykle umieszcza się w porządkowych uchwałach zaraz po powstaniu wspólnoty, albo np. w statucie (myśmy tak zrobili). Pewnie można mnożyć ten wymóg dodatkowymi uchwałami i załącznikami z planami kont, podawaniem nazwy komputerowego programu finansowego itp. Tylko po co? Czym większe uszczegółowienie tym większe kłopoty w przyszłości z ich zmianą. Pozdrawiam
  • mieszkanie.i.wspolnota 26.02.05, 00:50
    łysy11pl napisał:
    > Jednak o wyborze decyduje sam zarząd i za to odpowiada.

    Ustawa o własności lokali mówi co innego. To jest sprawa przekraczająca granice
    zwykłego zarządu, więc decydują właściciele, uchwałą (art.22 ust.3 pkt.10).
    Skądinąd napisałem wcześniej, że w praktyce jest to decyzja księgowego, którą
    właściciele - nie czując się zbyt mocno w zawiłościach języka buchalterii - po
    prostu przyklepują. Ale niektórzy z Państwa, jak zwykle, nie lubią starannie
    czytać.

    --
    Witold Kalinowski
    tel. 0501 514 786
    "Mieszkanie i Wspólnota"
    www.miwspolnota.waw.pl
  • bald11pl 26.02.05, 10:57
    miesz(k)anie.i.wspolnota napisał:

    > łysy11pl napisał:

    Brawo! Co za poczucie humoru! Widać, że ma pan oprócz dużej wiedzy na tematy poruszanych tutaj zagadnień (to było szczere) także i talenty językowe. Czując się zawstydzonym obiecuję panu więcej z nim nie polemizować. Dla wyjaśnienia podam, że pisząc "Jednak o wyborze decyduje sam zarząd i za to odpowiada." miałem na myśli formę ewidencji np. arkusze Excela, sposób tradycyjny - papierkowy lub jeszcze inny. Natomiast zwrot "zakres i sposób" można potraktować jako określenie ogólnych ram prowadzonej ewidencji, albo rozpisywać go na najdrobniejsze detale. Jestem zwolennikiem pierwszego. W drugim poście uzupełniłem, że ustalenie tego najlepiej przyjąć uchwałą porządkową lub statutem. Ale jak widać nie tylko inni, ale i Pan "nie lubi czytać starannie innych".

    > Skądinąd napisałem wcześniej, że w praktyce jest to decyzja księgowego, którą właściciele - nie czując się zbyt mocno w zawiłościach języka buchalterii - po prostu przyklepują.>

    Na koniec (z góry przepraszam, że przeszkadzam panu w stroszeniu piórek)chciałbym zauważyć, że w praktyce są wspólnoty, które wogóle nie korzystają z usług księgowego i trudno w takich wypadkach mówić o ich decyzjach. Ale obiecuję, że to było ostatnie wykroczenie i już więcej nie będzie. Proszę więc mnie oszczędzić i nie łajać publicznie, bo wyłysieję do reszty ze wstydu.

  • mieszkanie.i.wspolnota 27.02.05, 18:00
    bald11pl napisał:
    > miesz(k)anie.i.wspolnota napisał:

    Dziękuje za miły list i sporą porcję luzu, bo jeśli czym grzeszymy na tym
    forum, to nadmiarem śmiertelnie nudnej powagi

    --
    Witold Kalinowski
    tel. 0501 514 786
    "Mieszkanie i Wspólnota"
    www.miwspolnota.waw.pl
  • bald11pl 27.02.05, 22:14
    mieszkanie.i.wspolnota napisał:

    W rewanżu publiczne wyznanie, że gdy kilka lat temu zaczynałem "życiową przygodę" w swojej wspólnocie i gorączkowo szukałem materiałów, bardzo pomogły mi wzory będące pana udziałem w "Rzepie". Dzisiaj już trochę zaprawiony w bojach, czasami nieśmiało próbuję odrobinę "popisywać się".
  • makao2 07.03.05, 22:48
    Na marginesie sprawy, a może i nie.Rozrachunki z dostawcami mediów i usług.A co
    to takiego te media? Jaka ustawa i komu nakazuje je rozliczać.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka