CIT-8 dla wspólnot mieszkaniowych Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Jestem początkującym zarządcą i mam problemy z CIT-8 za 2004r. Co jest
    przychodem i kosztem podatkowym dla Wspólnoty, która nie osiaga żadnych
    pożytków z działalności. Przychodami są tylko wpłąty zaliczek od włascicieli
    lokali.

    Czy mam rozumieć, że w tej sytuacji przychody i koszty podatkowe są równe "0"?

    Będę wdzięczny za wszelkie informacje na ten temat.
    • zaliczki włascicieli nie są przychodami w rozumieniu przepisów podatkowych ;
      dlaczego nie czytacie materiałów na forum ?
    • Gdybyś trochę poświęcił czasu, na pewno byś znalazł, czego Ci potrzeba, a tak
      czekasz na gotowca.
      Przy okazji dowiedziałbyś się sporo innych potrzebnych rzeczy.

      www.wm.info.pl/index.php?15+125+2310+15
    • W wypadku CIT-8 to jest po prostu eksperyment: "Co na to US?" - w moim
      przypadku US Tarnow 1.
      Rok temu w ramach tego eksperymentu wpisalem w CIT-8 "0zł" w przychody, koszty,
      dochód, a w załączniku CIT8/O w poz. Dochody wolne od podatku wpisałem różnicę
      pomiedzy przychodami(zaliczki itp.) a kosztami - akurat bylismy na plusie. W
      maju przyszło wezwanie aby porawic pozycje w głównym CIT-8 tzn. wpisać
      przychody, koszty i dochód. Wpisalem i po sprawie.
      Podejrzewam, ze w innych US moze byc inaczej.
      Tak wiec bez strachu eksperymentatorzy.

      Jerzy D.
      • Dziękuje za odpowiedź, mam podobne obawy. Chciałem wpisac w przychodach "0",
        ale chyba zwrócę się do swojego US o interpretację, bo nigdzie nie moge znaleźć
        konkretnej odpowiedzi na moje wątpliwości.
        Gdyby Pan coś takiego znalazł, proszę o informację.
        Jeden z uczestnikow forum podał mi strone int. na której niby jest odp. na moje
        pytanie (odp. wyżej), jednak niewiele z tego wynika ...
    • Ja w CIT-8 wspólnoty mieszkaniowej w przychodach wykazuję zaliczki właścicieli
      i pożytki, w kosztach wszystkie koszty. Jeżeli w danej wspólnocie występuje
      dochód to wypełniam CIT-8/0 i wpisuje jako dochód zwolniony od podatku.art.17
      ust.1 pkt4m. Robię tak od kilku lat. Nie znam wyjaśnienia MF, które określałoby
      co jest przychodem wspólnoty, a dokładniej mówiąc,że zaliczki właścicieli nie
      są przychodem. Owszem jest wyjaśnienie MF które mówi,że zaliczki pobierane od
      właścicieli nie są sprzedażą w myśl ustawy o VAT tzn.nie podlegają tej ustawie.
      Przecież to wcale nie oznacza, że zaliczki nie są przychodem do pod.doch.od os.
      prawnych.
      Spotkałam na tym forum Państwa opinie, że zaliczki właścicieli nie są
      przychodem wspólnoty na jakiej interpretacji się Państwo opieracie?
      • wielokrotnie podawałem na forum wyjaśnienia MF stwirrdzające, że zaliczki
        właścicieli nie są przychodem w rozumieniu przepisów podatkowych ; nie bedę
        tego powtarzał ; poszukajcie sami
        • Przeglądałem forum, ale niestety nie znalazłem...Proszę podać mi linka do tej
          strony z wyjaśnienia MF w tej sprawie, będę bardzoooo wdzięczny. Inaczej będę
          musiał zwrócić się do US, a na odp. pewnie troszkę sobie poczekan, a to forum
          jest przecież po to, żeby nawzajem sobie pomagać. Z góry dziękuję i pozdrawiam.
          • Ja również nie znalazłam, w każdym razie nie jeśli chodzi o CIT ( jest coś o
            VAT).
            A wracając do kosztów i przychodów jakie należy wpisać w rocznej deklaracji to
            nie dalej jak w listopadzie ubiegłego roku zostałam "zmuszona" przez
            urzędniczkę US do wpisania w pozycji koszty - wszelkich zaliczek wnoszonych
            przez lokatorów ( wybroniłam jedynie zaliczki na media do lokali)oraz wszelkich
            kosztów poniesionych na utrzymanie nieruchomości wspólnej.
            • A ja czytałam stanowisko MF (bodajże z 2003r)stwierdzające, że zaliczki są
              przychodami wspólnoty (wspólnota ma koszty, ma i przychody).
              Dopóki jednak nie ma opodatkowania naprawdę szkoda czasu na dzielenie włosa na
              czworo przy CIT-cie za 2004r; najlepiej zrobić tak, jak wymaga dany US. Kiedy
              zniknie zwolnienie MF będzie musiało przekazać oficjalne stanowisko w tej
              sprawie. Przecież nie wszystkie przychody muszą być przychodami w sensie
              podatkowym, podobnie jak nie wszystkie koszty danego podmiotu są kosztami
              istotnymi dla zmniejszenia opodatkowania.
              • No właśnie, czyli to nie jest takie jednoznaczne. Dlatego jakby ktoś mógł
                kokretnie (pismo Ministra Finansów, czy inna wykładnia, na któr amożna się
                powołać w US) odpowiedzieć na moje wątpliwości dot. traktowania zaliczek
                właścicieli będę wdzięczny.
                • imarcini napisał:

                  > No właśnie, czyli to nie jest takie jednoznaczne. Dlatego jakby ktoś mógł
                  > kokretnie (pismo Ministra Finansów, czy inna wykładnia, na któr amożna się
                  > powołać w US) odpowiedzieć na moje wątpliwości dot. traktowania zaliczek
                  > właścicieli będę wdzięczny.

                  Wejdź chociażby na stronę Izby Skarbowej w Warszawie, można tam znaleźć
                  stanowiska w odpowiedziach do podatników, że wszystko co wspólnota otrzymuje na
                  konto, w tym właśnie zaliczki są przychodem podatkowym. (No, chyba że jesteś z
                  Łodzi, to idź torem serafina).
          • podają interpretację mojego US. Składam comiesięczne deklaracje, nie
            skorzystałam ze zwolnienia. Mój US uznał za przychody kwoty, które wpłacamy na
            fundusz remontowy, kosztami są kwoty wypłacane za wodę, ścieki itp. /
            wykazujemy te kwoty / a tam gzie jest plus albo strata wpisujemy "0 "
            Pozdrawiam - ratusia
    • żadne zaliczki wpłacane przez członków wspólnot mieszkaniowych nie są
      przychodami w rozumieniu przepisów podatkowych ; sprawę tę już dawno wyjaśnił
      minister finansów ( pismo ministra finansów z dnia 30.06.1997 , znak: PO 3-IP-
      722-429/97 , podpisane z upoważnienia MF przez podsekretarza stanu Waldemara
      Manugiewicza /ówczesnego szefa aparatu skarbowego/ ) ; to jest poważna dosyć
      sprawa ; dodam tylko, iż ostatnio dyrektor łódzkiej izby skarbowej cytowane
      przeze mnie stanowisko MF powtórzył w piśmie z dnia 25.02.04 ,
      sygnatura : PB/II-1/423-5/04/MD ; posiadam oba te pisma , ale nie mam skanera ;
      sądzę , że nikt watpliwości już nie będzie miał
      • Czyli skąd możemy uzyskac kopię takiego pisma, żeby móc się powołać na nie w
        US?
        • podać im sygnaturę i niech spadają ; a po co zadajecie się z urzędem skarbowym ?
          • Pytanie:
            Czy zaliczki wpłacane przez właścicieli lokali na utrzymanie nieruchomości
            wspólnej należy uznać za przychód wspólnoty, czy za zaliczki na poczet kosztów
            związanych z utrzymaniem części wspólnej ?

            ODPOWIEDŹ:

            Urząd Skarbowy w Lubaniu
            oznaczenie pisma: PD/423-1/03
            z dnia: 09-06-2003

            Odpowiedź:
            Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U.
            z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół
            właścicieli, których lokale wchodzą w skład danej nieruchomości. Wspólnota
            mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, do
            której stosuje się przepisy ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od
            osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. – art. 1 ust.
            2 ).
            Zgodnie z art. 15 ww. ustawy o własności lokali na pokrycie kosztów zarządu
            właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry
            do dnia 10 każdego miesiąca. W myśl przepisu art. 12 ust. 1 w.cyt. ustawy o
            podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4
            oraz art. 13 i 14, są w szczególności:
            1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe
            ( ...... ).
            Przepis nie wymaga, aby przychodem były tylko wymienione w art. 12 pożytki,
            które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej jednostki.
            Wszelkie zatem wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w
            rozdziale 2 ustawy – „Przychody”, mogą być uznane za przychód jednostki.
            Oznacza to, że momentem uzyskania przychodu pieniężnego jest otrzymanie środków
            pieniężnych bądź w przypadku obrotu bezgotówkowego moment uznania rachunku
            bankowego podatnika.
            Zdaniem Urzędu, przychodem we wspólnocie mieszkaniowej są:
            - należne zaliczki wnoszone przez współwłaścicieli na pokrycie kosztów zarządu
            nieruchomością wspólną,
            - należne zaliczki wnoszone przez współwłaścicieli na pokrycie kosztów usług
            medialnych,
            - należne wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty,
            - pożytki,
            - pozostałe przychody (odsetki, dotacje, subwencje, premie, umorzone
            zobowiązania itp.).
            W zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez
            podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT – 8 wym. wyżej przychody
            wykazać należy jako przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP.
            Według przepisu art. 12 ust. 4 kpt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
            prawnych do przychodów nie zalicza się pobranych lub zarachowanych należności
            na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach
            sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z
            wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
            Jednak, zdaniem Urzędu, przepis ten nie ma zastosowania do zaliczek uiszczanych
            przez właścicieli, gdyż nie dotyczą one dostarczanych przez Wspólnotę towarów i
            usług.
            W związku z powyższym Urząd nie podziela stanowiska Wspólnoty, iż wpłacane
            przez właścicieli zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości wspólnej nie
            stanowią przychodu w chwili ich wniesienia.
      • serafin666 napisał:

        > żadne zaliczki wpłacane przez członków wspólnot mieszkaniowych nie są
        > przychodami w rozumieniu przepisów podatkowych ; sprawę tę już dawno wyjaśnił
        > minister finansów ( pismo ministra finansów z dnia 30.06.1997 , znak: PO 3-IP-
        > 722-429/97 , podpisane z upoważnienia MF przez podsekretarza stanu Waldemara
        > Manugiewicza /ówczesnego szefa aparatu skarbowego/ ) ; to jest poważna dosyć
        > sprawa ; dodam tylko, iż ostatnio dyrektor łódzkiej izby skarbowej cytowane
        > przeze mnie stanowisko MF powtórzył w piśmie z dnia 25.02.04 ,
        > sygnatura : PB/II-1/423-5/04/MD ; posiadam oba te pisma , ale nie mam
        skanera ;
        > sądzę , że nikt watpliwości już nie będzie miał

        Ja mam w dalszym ciagu, Znalazlem takie oto wyjasnienie US w Lodzi, szczegolnie
        interesujace jest kilka ostatnich linijek niniejszego pisma (po lektorze tego
        pisma znowu pojawiaja sie watpliwosci ,co jest przychodem i kosztem!?):

        Data odpowiedzi: 25.09.2003
        Rodzaj podatku: CIT
        Urząd odpowiadający: Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
        Nr pisma: I USB II/ 423/11 / 03
        Temat: Obciążenie funduszu remontowego wydatkami poniesionymi na uporządkowanie
        terenów zielonych należących do wspólnoty mieszkaniowej.

        Pytanie Podatnika:

        Czy wykonanie prac mających na celu wymiany starych nasadzeń na nowe można
        zaliczyć do remontów, jakie właściciele wykonują w nieruchomości i czy koszty z
        tym związane można zaliczyć w koszty funduszu remontowego. Zdaniem podatnika
        zagospodarowanie terenów zielonych powinno być finansowane z utworzonego
        funduszu remontowego.

        Odpowiedź Urzędu:

        Prawa i obowiązki właścicieli lokali w domach mieszkalnych normuje ustawa z
        dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz.903 z
        póżn.zm.). Zgodnie z art. 13 ust.1 w/ w ustawy właściciele ponoszą wydatki m.
        in. na utrzymanie swoich lokali oraz uczestniczą w kosztach zarządu związanych
        z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Koszty zarządu nieruchomości wspólnej
        obejmują w myśl art.14 pkt 1 ustawy o własności lokali, m.in. wydatki na
        remonty i bieżącą konserwację. Właściciele są zobowiązani do uiszczania
        zaliczek na pokrycie kosztów zarządu . Ich wysokość określa uchwała
        właścicieli. Z wpłat dokonywanych przez właścicieli lokali na rachunek bankowy,
        którym dysponuje wspólnota mieszkaniowa , część środków pieniężnych
        wyodrębnionych na funduszu remontowym przeznaczona jest wyłącznie na
        finansowanie remontów nieruchomości wspólnej.
        Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999r.
        w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz.U. Nr 74,
        poz.836) zawiera znaczenie określeń dot. remontu i konserwacji, i tak
        - w § 3 pkt 2 – naprawa główna – remont polegający na wymianie co najmniej
        jednego elementu budynku,
        - w § 3 pkt 3 - naprawa bieżąca – okresowy remont elementów budynku , który ma
        na celu
        zapobieganie skutkom zużycia tych elementów i utrzymanie budynku we właściwym
        stanie technicznym,
        - w § 3 pkt 4 - konserwacja - wykonanie robót mających na celu utrzymanie
        sprawności technicznej elementów budynku.
        Definicję remontu regulują również przepisy Prawa budowlanego (ustawa z
        07.07.1994 r.- Dz.U. z 2000r. Nr 106, poz.1126 ze zm.). Remontem w rozumieniu
        przepisów art.3 ust.1 pkt 8 Prawa budowlanego jest wykonanie w istniejącym
        obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu
        pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się
        stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
        A zatem uporządkowanie terenów zielonych Wspólnoty Mieszkaniowej nie może być
        finansowane z funduszu remontowego bowiem fundusz ten tworzony jest na
        określony cel tj. remont, konserwację budynku..
        Zgodnie z przepisami art.12 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku
        dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)
        przychodami wspólnoty mieszkaniowej są wnoszone przez właścicieli lokali opłaty
        na pokrycie kosztów zarządu (w tym wpłaty na fundusz remontowy). Natomiast
        przepisy art.15 ust.1 wyżej cytowanej ustawy uznają za koszt uzyskania
        przychodu wydatki związane z kosztami zarządu nieruchomością wspólną (w tym
        wydatki z funduszu remontowego ).


Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.