Dodaj do ulubionych

Wymagana długość pasa startowego

IP: *.toya.net.pl 25.06.03, 18:36
Czy ktoś zna adres jakiejś strony gdzie jest tabelka albo spis długości pasa
startowego potrzebnego do startu lub lądowania różnych typów samolotów? Z
góry dzięki!

Pozdrawiam,
robbie

www.airport.lodz.prv.pl
Edytor zaawansowany
  • Gość: michal_pilot IP: *.arc.nasa.gov 25.06.03, 21:14
    To jest akurat problem dosc zlozony. Potrzebny rozbieg
    zalezy bowiem nite tylko od typu samolotu ale i od wagi,
    wysokosci lotniska i temperatury. Piloci maja cale tabele
    dla typu samolotu ktorym lataja. To co widizisz na
    internecie to przewaznie sa liczby zakladajace poziom
    morza i standartowa temperature (15 stopni). Im cieplej,
    im wyzej polozone lotnisko tym bardziej wydluza sie
    poztrzebny pas startowy. Np wlasnie ukonczyli budowe
    nowego pasa startowego w Denver - najdluzszego w USA -
    16000 stop - bo Denver jest na wysokosci prawie 1800
    metrow i w lecie przy wysokiej temperaturze ciezkie
    samoloty lecace na dlugie trasy musialy do tej pory
    redukowac ilosc bagazu lub paliwa (do tej pory najdluzsze
    pasy w Denver mialy 12000 stop - i tak juz bardzo
    dlugie).

    Ogolne zasady: prawie dla kazdego typu samolotu na
    swiecie dlugosc potrzebna do startu jest wieksza niz
    dlugosc potrzebna do ladowania (dla tego samego
    lotniska).

    Oprocz tego duze samoloty (powyzej 12,500 lbs) i
    odrzutowce obowiazuja specjalne przepisy bowiem dlugosc
    startu musi uwzgledniac mozliwosc ze jeden z silnikow
    wysiadzie podzczas startu (najgorszy taki moment jest jak
    silnik wysiadzie przy szybkosci V1). Te samoloty musza
    miec wystarczajacy pas by albo sie zatrzymac albo
    kontynuowac start na jednym silniku. Nie wiem jak to sie
    nazywa po polsku ale po angielsku na to sie mowi
    "balanced field" a wiec np. "balanced field" dla samolotu
    XXX wynosi YYY metrow/stop. Np. dla odrzutowca
    biznesowego CJ1 balanced field podaje sie jak 2900 stop.

  • Gość: michal_pilot IP: *.arc.nasa.gov 25.06.03, 22:12
    poszedlem odwiedzic twoja strone internetowa - bardzo
    dobra. Nie wiedzialem o tym lotnisku - ze Lodz ma wogole
    lotnisko.
  • Gość: robbie IP: *.toya.net.pl 25.06.03, 23:29
    Dzięki za odpowiedź. Co do łódzkiego lotniska to jest już ładne parę lat ;) Ma
    status międzynarodowego portu lotniczego od 1998 roku, obsługujemy na razie
    regularne loty do Warszawki, a teraz Ryanair zastanawia się pomiędzy Łodzią a
    Radomiem co do uruchomienia tanich połączeń lotniczych z zagranicą. Trzeba
    jeszcze wydłużyć pas do ok. 2100 metrów (teraz 1443), bo Ryanair chce do Łodzi
    przysyłać B737-800. Pieniądze na ten cel juz powoli "się zbierają" więc za parę
    lat na bank będzie mozna latać (wg. Ryanaira) z Łodzi do Londynu, Berlina,
    Wiednia, Dublina, Pragi za ok. 40 euro. A jeśli nie Ryanair to w Łodzi węszą
    teren Silesian Air, Globus travel, Germania i Eurowings.


    P.S. Jest jeszcze druga nieoficjalna angielska strona Portu w Łodzi tworzona
    przez Holendra (!), który ma rodzinę w Łodzi -
    www.lublinekairport.prv.pl niestety rzadko aktualizowana...

    Pozdrawiam,
    robbie

    www.airport.lodz.prv.pl
  • Gość: michal_pilot IP: *.arc.nasa.gov 25.06.03, 23:38
    No patrzcie panstwo ten Ryanair wciska sie wszedzie. Oni
    pewnie tez musza sie przymierzac do Gdanska - no bo cale
    trojmiasto plus drugorzedne lotnisko. Ryanair twierdzi ze
    za 12 lat beda najwieksza linia lotnicza na swiecie.
  • Gość: michal_pilot IP: *.arc.nasa.gov 25.06.03, 23:42
    swoja droga jaki ma sens lot z Lodzi do Warszawy - ile
    taki lot trwa, 20 minut ? To dojazd na lotnisko zajmie
    dluzej ...
  • Gość: axx IP: 209.136.102.* 26.06.03, 04:55
    Cap Canaveral dysponuje rowniez dosc dlugim pasem 15,000 ft/ 300 ft przystosowanym do ladowania
    promow kosmicznych. Ale rekordem jest prawdopodobnie lotnisko Zukowski pod Moskwa(proby
    w locie praktycznie wszystkiego co lata) 5,4 km dlugosc i 120 m szerokosc. 16,875/375.ft przystosowane
    rowniez do promow.
    Lotnisko w Lodzi posiada bardzo niekorzystne polozenie poniewaz praktycznie znajduje sie w miescie a
    kierunek pasu startowego prowadzi wprost na dwa kominy 120 m wysokosci elektrocieplowni
    im. Lenina (za moich czasow).
    Loty pasazerskie rowniez praktycznie pozbawione sa ekonomicznego uzasadnienia poniewaz odleglosc
    miedzy Lodzia a Warszawa wynosi 135 km tj.85 mil.W USA wielu ludzi jezdzi codziennie do pracy
    nawet ponad 85 mil.
    W okolicy Lodzi istnieja rowniez jeszcze inne lotniska ale nie slyszalem o ich cywilnych zastosowaniach.
    Transport ludzi pomiedzy Lodzia a Warszawa wymaga przebudowy istniejacej linii kolejowej do szybkosci
    min.120/godz.
    Natomiast lotnisko z prawdziwego zdarzenia musi powstac pomiedzy Lodzia i Warszawa powiedzmy o
    okolicach Rawy Mazowieckiej. Musi byc to ogromne miedzynarodowe lotnisko praktycznie dla calej
    Polski. Dojazd z Warszawy to 45 mil i tyle samo z Lodzi. Plany te oczywiscie nie sa moje,ale sa one
    przekonywujace zwlaszcza ze osobiscie
    poznalem wiele portow lotniczych w USA. Znane byly juz w 1972 podobnie jak plany budowy
    autostrad ktorych do dzisiaj nie wybudowano i prawdopodobnie sie nie wybuduje.( nie tylko z braku
    pieniedzy).
    W chwili obecnej lotnisko w Lodzi stanowi raczej efekt propagandowy lokalnych bonzow partyjnych
    niz zasad ekonomicznych. Z chwila wlaczenia tego transportu do UE oczywiscie to upadnie.
    Oczywiscie Warszawa nie chce slyszec o zadnym nowym lotnisku z tych samych powodow co
    New York JFK o przeniesieniu portu do Newburga(okolo 80 mil na polnoc NY byle strategiczne
    lotnisko Air Force z pelna infrastruktura) Sprawa so powazne dochody podatkowe i miejsca pracy.
    Sprawa budowy i projektowania zajmuja sie w Polsce specialistyczne biura projektowe
    i Ministerstwo Transportu. Jest wiele opracowan specialistycznych. Rowniez budowa i projektowanie
    lotnisk i drog startowych bylo na Politechnikach Warszawskiej i Wroclawskiej i prawdopodobnie jest.
    Prywatnie moge polecic wyburzenie pasa startowego,likwidacje aeroportu i sprzedaz terenu
    pod budownictwo. Cena gruntu tutaj jest wieksza niz korzysci z aeroportu. Prosze tylko nie zapomniec o
    Aeroklubie i jego nowej siedzibie.
  • Gość: robbie IP: *.toya.net.pl 26.06.03, 09:47
    Lotnisko w Łodzi owszem leży blisko miasta, ale na zachód ma dużo terenu na
    rozwój. Kominy już nie są żadnym problemem, ponieważ jest ILS, dawniej bez ILS
    rzeczywiście piloci marudzili, ale teraz są zadowoleni. Lot z Łodzi do Warszawy
    trwa ok. 30 minut i korzysta z niego coraz więcej pasażerów, po prostu droga
    Łódź-Warszawa jest w okropnym stanie. Od listopada 2002 na tej trasie
    obsłużylismy ok. 4 lub 5 tys. pasażerów. Łódź lub Radom ma stać się na Mazowszu
    centrum tanich linii lotniczych, po to żeby województwo korzystało z któregos z
    nich. Cdn. spieszę sie...
  • 17.08.03, 00:12
    Gość portalu: axx napisał(a):

    > Lotnisko w Lodzi posiada bardzo niekorzystne polozenie poniewaz praktycznie
    zn
    > ajduje sie w miescie
    I bardzo dobrze!
    > kierunek pasu startowego prowadzi wprost na dwa kominy 120 m wysokosci
    elektro
    > cieplowni
    > im. Lenina (za moich czasow).
    Są gorsze, a nawet dużo gorsze.
    > Loty pasazerskie rowniez praktycznie pozbawione sa ekonomicznego
    uzasadnienia p
    > oniewaz odleglosc
    > miedzy Lodzia a Warszawa wynosi 135 km tj.85 mil.
    Ale po pierwsze są tacy co chcą latać a nie jeździć, a po drugie lecą z Okęcia
    dalej.
    > W USA wielu ludzi jezdzi codzi
    > ennie do pracy
    > nawet ponad 85 mil.
    Bo tam prądu nie ma (często).
    > Transport ludzi pomiedzy Lodzia a Warszawa wymaga przebudowy istniejacej
    linii
    > kolejowej do szybkosci
    > min.120/godz.
    Bardzo odkrywcze. Sami byśmy na to nie wpadli.
    > Natomiast lotnisko z prawdziwego zdarzenia musi powstac pomiedzy Lodzia i
    Warsz
    > awa powiedzmy o
    > okolicach Rawy Mazowieckiej. Musi byc to ogromne miedzynarodowe lotnisko
    prakty
    > cznie dla calej
    > Polski. Dojazd z Warszawy to 45 mil i tyle samo z Lodzi. Plany te oczywiscie
    ni
    > e sa moje,ale sa one
    > przekonywujace zwlaszcza ze osobiscie
    > poznalem wiele portow lotniczych w USA. Znane byly juz w 1972 podobnie jak
    plan
    > y budowy
    > autostrad ktorych do dzisiaj nie wybudowano i prawdopodobnie sie nie
    wybuduje.(
    > nie tylko z braku
    > pieniedzy).
    Już się buduje i wybuduje.
    > W chwili obecnej lotnisko w Lodzi stanowi raczej efekt propagandowy
    lokalnych b
    > onzow partyjnych
    > niz zasad ekonomicznych. Z chwila wlaczenia tego transportu do UE oczywiscie
    to
    > upadnie.
    Pokaż mi 1 mln aglomerację w EU która nie ma lotniska.
    > Sprawa budowy i projektowania zajmuja sie w Polsce specialistyczne biura
    proje
    > ktowe
    > i Ministerstwo Transportu.
    Nie ma takiego ministerstwa.
    > Prywatnie moge polecic wyburzenie pasa startowego,
    > likwidacje aeroportu i sprzedaz terenu
    > pod budownictwo.
    Bardzo mądra rada. Prywatnie to zajmij się elektrycznością w Juesej, bo z tym
    są kłopoty.
    > Cena gruntu tutaj jest wieksza niz korzysci z aeroportu.
    Grunt jest wart góra 1 euro za mkw. Aeroport (to chyba po rosyjsku, tu się
    mówi port lotniczy lub krócej LOTNISKO) przynosi nie tylko bezpośrednie
    korzyści ekonomiczne.
  • 28.05.17, 22:03
    Deweloperzy najchętniej zabudowaliby każdy skrawek terenu w Warszawie. Mogliby oszaleć ze szczęścia patrząc na pusty teren po Okęciu. Tymczasem to lotnisko i graniczące Pole Mokotowskie to jedyna szansa, że trochę świeżego powietrza dociera do centrum stolicy.
  • Gość: gaduła IP: *.IOd.krakow.pl 26.06.03, 08:13
    czyli z tego wynika że u nas maksymalnie to pas startowy musi miec około 3 km
    dlugości aby mogły lądowac i startować wszystkie samoloty bez ograniczeń !
  • Gość: michal_pilot IP: *.rev.o1.com 26.06.03, 08:26

    > czyli z tego wynika że u nas maksymalnie to pas startowy musi miec około 3 km
    > dlugości aby mogły lądowac i startować wszystkie samoloty bez ograniczeń !

    Tak, zgadza sie, prawie bez ograniczen.
  • Gość: gadula IP: *.IOd.krakow.pl 26.06.03, 11:34
    a jak wymagana jest krótkość pasa startowego przy kórej wystartuje ale gruntu
    nie splantuje ?
  • Gość: bik IP: *.lot.pl 26.06.03, 18:20
    tak generalnie ostatnio na Okeciu byla ciekawa sprawa z zamknieciem dluzszego
    pasa startowego-w zwiazku z tym wprowadzono ograniczenia co do maksymalnej wagi
    do startu i niektore samoloty (rejsy atlantyckie na 767) musialy byc nawet do
    20 ton lzejsze niz maksymalna waga do startu (czyli 185085kg)-w zasadzie nie
    latalo zupelnie cargo-niektore starty z krotkiego pasy byly bardzo widowiskowe-
    samolot odrywal sie doslownie na samych koncu drogi startowej-i co
    najwazniejsze w zwiazku z tymi ograniczeniami wywazenie samolotu musialo byc
    krancowo tylne(czyli punkt polozenia srodka ciezkosci)-wtedy latwiej wzniesc
    sie w powietrze-no, ale to juz inna historia..
  • 27.06.03, 11:05
    i było na co popatrzeć....
  • Gość: gaduła IP: *.tera.com.pl 14.07.03, 17:42
    zazdroszcze ci tego oglądania - od razu widac przy starcie klasę i kto na
    paliwie oszczędza
  • 22.04.16, 17:11
    Witam,
    Zastanawiam się jak długi powinien być pas startowy dla odrzutowca Learnjet 75 ?
  • 22.04.16, 20:38
    qwe93 napisał(a):
    > Zastanawiam się jak długi powinien być pas startowy dla odrzutowca Learnjet 75

    Primo Learjet, nie Lear_n_jet.
    Secundo nie ma sie co zastanawiac, lecz nalezy uzyc gugla.

    Np.
    www.google.de/search?q=learjet+75+runway+length+minimum&safe=off&hl=de&gbv=1&sa=X&as_q=&spell=1&ved=0ahUKEwjLlaH78KLMAhUEOJoKHWR_CUYQBQgRKAA

    Gdzie w drugim trafieniu dostajesz:
    Take-off Field Length (MTOW) 4440 ft
    Landing Field Length (MLW) 2660 ft

    Przeliczenie ze stop na metry pozostawiam pytaczowi.

    --
    The lowing herd winds slowly o'er the lee.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.