30.10.06, 19:28
Czy mogę zatankować Pb98 do punto? Czy to nie zaszkodzi? A może pomoże?
Edytor zaawansowany
  • chaziaj 30.10.06, 19:36
    Zaszkodzi.
    Wieksza liczba oktanowa, wyprzedzenie zaplonu wczesniejsze!!!
    Kiedys mozna bylo samemu ustawiac zaplon, dzisiaj to robi
    komputer.
    Musisz wiec pogadac z komputerem czyli zmienic program czyli chip.
    Sprawa nieoplacalna i kosztowna.
  • kierpcyk 30.10.06, 19:51
    ...ale w instrukcji samochodu jest napisane: "...stosować wyłącznie benzynę
    bezołowiową o liczbie oktanowej nie mniejszej niż 95". Nie ma nic na temat zbyt
    dużej liczby oktanowej...
  • crannmer 30.10.06, 20:18
    kierpcyk napisał:

    > ...ale w instrukcji samochodu jest napisane: "...stosować wyłącznie benzynę
    > bezołowiową o liczbie oktanowej nie mniejszej niż 95". Nie ma nic na temat
    > zbyt dużej liczby oktanowej...

    I nie bedzie. Jeszcze sie nie zdarzylo, zeby paliwo z wieksza LO bylo przyczyna
    jakichkolwiek problemow. Jesli nawet nie pomoze (co tez jest dosc pewne), to na
    pewno nie zaszkodzi.


    MfG

    C.
  • chaziaj 30.10.06, 22:35
    Ja widze Crannmer ze ty czujesz jakiegos blusa do mojej
    skromnej osoby.
    Sluchaj wiec, jak sie nie znasz na mechanice to sie nie odzywaj.
    Wieksza liczba oktanowa bez wyprzedzenia zaplonu spowoduje
    w dluzszym czasie, wypalenie zaworow wylotowych jak i
    katalizatora.Mieszanka paliwowa jest ustalona przez producenta,
    jak rowniez program w komputerze, jesli zmienisz jeden czynnik
    bez zmiany innego, nastepuje nieprawidlowe spalanie, czyli skracasz
    zywotnosc silnika. W tym przypadku oczywiscie nie bedzie to
    odczuwalne natychmiast ale na przestrzeni dluzszego czasu.
    Jesli tak lubisz sie klocic to sam rusz lepetyna i pomysl:
    benzyna 98 szybciej sie spali jak 95, skoro sie wiec szybcie spali
    to trzeba ja wczesniej zapalic, tak aby nie spalala sie
    kiedy tlok idzie na dol a zawory wylotowe zaczynaly sie otwierac.
    Zaplon to cala moc silnika i przedewszystkim moment obrotowy.
    Opozniony zaplon powoduje spadek mocy i wieksze zuzycie paliwa.
  • crannmer 30.10.06, 22:43
    chaziaj napisał:

    > Ja widze Crannmer ze ty czujesz jakiegos blusa do mojej
    > skromnej osoby.
    > Sluchaj wiec, jak sie nie znasz na mechanice to sie nie odzywaj.

    Buhahaha

    > Wieksza liczba oktanowa bez wyprzedzenia zaplonu spowoduje
    > w dluzszym czasie, wypalenie zaworow wylotowych jak i
    > katalizatora.

    Buahahaha

    > Mieszanka paliwowa jest ustalona przez producenta,
    > jak rowniez program w komputerze, jesli zmienisz jeden czynnik
    > bez zmiany innego, nastepuje nieprawidlowe spalanie, czyli skracasz
    > zywotnosc silnika.

    Jesli zmieniony czynnik nie ma wplywu na przebieg spalania, to nic nie skracam.

    > W tym przypadku oczywiscie nie bedzie to
    > odczuwalne natychmiast ale na przestrzeni dluzszego czasu.
    > Jesli tak lubisz sie klocic to sam rusz lepetyna i pomysl:
    > benzyna 98 szybciej sie spali jak 95,

    Im wyzsza LO, tym odpornosc benzyny na samozaplon jest wyzsza. Natomiast
    predkosc spalania po zapaleniu iskra jest identyczna, o Miszczu Dziwnych Teorii
    Nijak z Zyciem Nic Wspolnego Nie Majacych.

    > skoro sie wiec szybcie spali
    > to trzeba ja wczesniej zapalic, tak aby nie spalala sie
    > kiedy tlok idzie na dol a zawory wylotowe zaczynaly sie otwierac.
    > Zaplon to cala moc silnika i przedewszystkim moment obrotowy.
    > Opozniony zaplon powoduje spadek mocy i wieksze zuzycie paliwa.

    Siadaj, dwa i do powtorki z procesow spalania w silniku benzynowym.

    I nie kompromituj sie wiecej.

    MfG

    C.
  • chaziaj 30.10.06, 22:48
    Powiem wiec tak.
    Odpie... sie i biegiem do szkolki na nauki.
    Tylko nie rzucaj kamieniami na nauczycieli i zachowuj
    sie tam grzecznie, bo ostatnio slyszalem... .
    Skonczylem.
  • crannmer 30.10.06, 22:53
    chaziaj napisał:

    > Powiem wiec tak.
    > Odpie... sie i biegiem do szkolki na nauki.
    > Tylko nie rzucaj kamieniami na nauczycieli i zachowuj
    > sie tam grzecznie, bo ostatnio slyszalem... .
    > Skonczylem.

    Jestes niestety zalosnym ignorantem, ktory nawet cienia wysilku sobie nie zadal,
    zeby sie czegos dowiedziec.

    Zarowno wypowiedz o rzekomej szkodliwosci paliwa z wyzsza LO, jak i tlumaczenie
    mechanizmu szkodliwosci swiadczy dobitnie, ze edukacje zakonczyles w latach
    dwudziestych ubieglego stulecia i to na poziomie szostej klasy.

    Teraz miales okazje sie czegos dowiedziec. Okazje zaprzepasciles.

    MfG

    C.
  • w_r_e_d_n_y 31.10.06, 04:42
    chaziaj napisał:

    > benzyna 98 szybciej sie spali jak 95, skoro sie wiec szybcie spali
    > to trzeba ja wczesniej zapalic
    heheheheh
    co za duren !!!!

    jakby sie 98 szybciej spalala niz 95 ( a jest dokladnie na odwrot ,spala sie
    wolniej ) to nawet D U P A wolowa wykapuje ze trzeba by ja wtedy POZNIEJ a nie
    wczesniej zapalic

    > Jesli tak lubisz sie klocic to sam rusz lepetyna i pomysl

    ty przy tym "ruszaniu lepetyna" pewnie stale nia walisz gdzie popadnie ?

    --
    MARCINC3 : " Nie ma takiego glupiego co by nie znalazl od siebie glupszego. "
    prawda ,nawet nie musialem szukac - sam sie ujawniles !
  • crannmer 30.10.06, 20:16
    chaziaj napisał:

    > Zaszkodzi.

    Buahahaha. ROFTL

    > Kiedys mozna bylo samemu ustawiac zaplon, dzisiaj to robi
    > komputer.
    > Musisz wiec pogadac z komputerem czyli zmienic program czyli chip.
    > Sprawa nieoplacalna i kosztowna.

    I 100 % zbyteczna. O ile paliwo z wieksza LO nie da korzysci, to ze
    stuprocentowa pewnoscia nie zaszkodzi. Ani osiagom, ani technice.

    Co wypowiedz, to pelna porazka.

    MfG

    C.
  • chaziaj 30.10.06, 22:59
    Zaczynasz coraz bardziej mnie podkur.....
    Sluchaj wiec debilu!!!
    Jesli lejemy niskooktanowa benzyne zaplon musimy opoznic!!!
    Jesli lejemy wysokooktanowa benzyne zaplon musimy przyspieszyc!!!
    Nie mam juz kielbasy, jak wiec burku mam ci to lepiej wytlumaczyc.
  • crannmer 30.10.06, 23:04
    chaziaj napisał:

    > Zaczynasz coraz bardziej mnie podkur.....
    > Sluchaj wiec debilu!!!

    Bez epitetow, robaczku.

    > Jesli lejemy niskooktanowa benzyne zaplon musimy opoznic!!!

    Jesli paliwo ma nizsza LO, niz fabrycznie przewidziane, owszem trzeba zaplon
    opoznic.

    > Jesli lejemy wysokooktanowa benzyne zaplon musimy przyspieszyc!!!

    W przypadku paliwa z LO lepsza, niz fabrycznie przewidziana, _mozna_ zaplon
    przyspieszyc. Pozostawienie go bez zmian nic nie poprawi, ale tez i nic nie
    pogorszy. Nalanie super do samochodu przystosowanego do normal _nic_ nie zepsuje
    i nie pogorszy. Ani chwilowo, ani dlugotrwale.

    To sa podstawy wiadomosci o pracy silnikow benzynowych. I wrzaski tudziez
    epitety nic nie zmienia.

    > Nie mam juz kielbasy, jak wiec burku mam ci to lepiej wytlumaczyc.

    Chamuj sie troche, chamie nienauczony.

    MfG

    C.
  • chaziaj 30.10.06, 23:18
    Czasami mnie zmuszcie do chamstwa.
    To juz nie moja wina, nie jestem widocznie takim liberalem jak
    ty.Ja sie uczylem mechaniki w szkole ale wtedy byla dyscyplina.
    To co mowil nauczyciel bylo swiete.
    Po za tym mechanika wymaga dlugich lat praktyki.
    Dobranoc.
  • mobile5 31.10.06, 00:28
    chaziaj napisał:
    Ja sie uczylem mechaniki w szkole

    Nie każde działanie wieńczy sukces.:-(
  • bassooner 01.11.06, 11:26
    Witam wszystkich tu bassoner sprowokowany przez chadziaja czy jak tam go zwali...
    Jezu skiędy żeście tego "profesora" wymamrali z samoobrony czu ligii ???

    --
    bassoonerka
  • walek_z_lasu 31.10.06, 12:10
    >
    > Chamuj sie troche, chamie nienauczony.
    >

    "hamuj" przez samo "h" - to każdy kierofca wie;-) Reszta ok.
    Notabene, forum dawno zeszło na kundle. Takie forum jakie społeczeństwo.
  • polam5 30.10.06, 23:24
    No a moze tak zamiast obsypywac wszytkich obelgami moze lepiej byloby czegos nas
    nauczyc i to w grzeczny sposob?? Chyba tu o to chodzi nie zeby sie popisywac ale
    wymienic informacje i czegos sie nauczyc?

    Ot np krotka lekcja podstaw silnika a zwlaszcze procesu spalania co pozwoli
    lepiej wydedukowac konkluzje?


    No wiec – kiedy iskra przeskakuje, paliwo zaczyna sie palic zaczynajac od swiecy
    I przesuwa sie dalej na reszte cylindra – to zabiera pewien czas. Jesli cala
    zawartosc cylindra wybucha a nie pali sie stopniowo – mamy wtedy spalanie
    stukowe (detoancje) ktore niszczy wszystko dookola.. Tak wiec musimy pamietac
    ze spalanie w cylindrze potrzebuje czasu od momentu zapalenia sie do
    zakonczenia czyli wypalenia sie.

    Jesli zaplimy paliwo za wczesnie – cisnienie gazow stara sie pchac tlok w
    odwrotna strone zanim osignie gorny punkt – wtedy effect mocy wydzielonej jest
    mniejszy
    Jesli zapalimi za pozno – rowniez moc ucierpi bo nie wyokorzystamy wszystkich
    mozliwosci i wszytkiego co wepchnelismy do cylindra.
    No wiec wyprzedzenie zaplonu musi byc wyregulowany tak aby osiagnac najlepszy
    kompromis – jak najwczesniejszy zaplon ale bez powodowania spalania stukowego..
    No I jak zawsze dochodza jeszcze inne elementy ktore trzeba brac pod uwage.
    1. Obroty: Mniejsze obroty toleruja mniejsze wyprzedzenie zaplonu (wiecej czasu
    na spalenie paliwa) A wiec na wyzszych obrotach potrzeba wyprzedzic zaplon
    wiecej bo silnik sie obraca szybciej a czas potrzebny na spalenie dawki paliwa
    sie nie zmienia. No wiec nalezy go zapalic wczesniej
    2. Kompresja. Wyzsza kompresja to znaczy mniejsze wyprzedzenie poniewaz
    mieszanka pd cisnieniem pali sie szybciej
    3. Dlugosc korbowodow. Mamy tu do czynienia z bardziej skomplikowana mechanika
    I chodzi tu jak szybko tlok zmienia kierunek w gornym maxymalnym punkcie w
    porownamou z katem obrotu walu korbowego.. Dluzszy korbowod w przypadku tej
    samej odleglosci przemieszczenie sie tloka wymaga mniejszego przyspieszenia
    zaplonu ze wzgledu na dluzszy czas perzebywania tloka w gornym maxymalnym
    polozeniu.\
    4. Liczba oktanowa paliwa: Paliwo o wiekszej liczbie oktanowej pali sie
    wolniej (moze to brzmi nielogicznie ale tak wlasnie jest) Jest ono bardziej
    odporne na detonacje tzn moze tolerowac wyzsza komresje (i wiesze przyspieszenie
    zaplonu). A wiec w przypadku okreslonej kompresji silnik toleruje wieksze
    przyspieszenie zaplonu kiedy uzywamy paliwa o wyzszej liczbie oktanowej. 5.
    Temp silnika. In mniejsz temp tym mniejsze prawdopodobienstwo spalania
    stukowego (detanacji) gdyz ciekla benzyna sie nie pali i jesli temp jest niska
    parowanie jest wolniejsze )
    6. Kontrola otwarcia I zamkniecia zaworow, ich wzajemna zaleznosc na
    poszczegolnych cylindrach., Super/turbo/NOS.. I wiele innych czynnikow jak
    efektywnosc silnika, project glowicy, tlokow, wlotu … wszystko co ma wplyw na
    kompresje, ilosc mieszanki

    No wiec jesli chodzi o liczbe oktanow to nowe silniki maja czujniki detonacji I
    moga opoznic zaplon kiedy poczuja detonacje –moga wiec silniki zaprojektowane na
    paliwo wysokooktanowe tolerowac na krotko paliwo niskooktanowe jednak wiaze sie
    to z obnizeniem mocy bo system opoznia zaplon ponizej otymalnego dla tego silnika
    Chociaz tearetycznie to mozliwe, nie widzialem aby czujniki detonacji pracowaly
    w odwrotna strone I wyprzedzaly zaplon przy wyzszej liczbie oktanowej – wiec w
    takim przypadku wyzsza liczba oktanowa nie doadaje nic z wyjatkiem ceny tego
    paliwa ktore wcale nie jest “lepsze” a na pewno drozsze. Nie znam tez zadnych
    negatywnych efekto uzywania paliwa wysokooktanowego w silnikach przystosowanych
    do paliw niskooktanowych - po prostu to paliw toleruje wieksze niz min potrzebne
    wyprzedzenie. Wymaina chipa pozwoli na wykorzystanie tego co daje paliwo
    wysokooktanowe ale na krotka mete gdyz jest ryzyko wywalenia uszczelki pod
    glowica bo silnik nie jest gotowy wytrzymac wyzczego cisnienia

    Prosze skorygowac jesli sie gdziec myle


    crannmer napisał:

    > chaziaj napisał:
    >
    > > Zaszkodzi.
    >
    > Buahahaha. ROFTL
    >
    > > Kiedys mozna bylo samemu ustawiac zaplon, dzisiaj to robi
    > > komputer.
    > > Musisz wiec pogadac z komputerem czyli zmienic program czyli chip.
    > > Sprawa nieoplacalna i kosztowna.
    >
    > I 100 % zbyteczna. O ile paliwo z wieksza LO nie da korzysci, to ze
    > stuprocentowa pewnoscia nie zaszkodzi. Ani osiagom, ani technice.
    >
    > Co wypowiedz, to pelna porazka.
    >
    > MfG
    >
    > C.
  • dzetowo 31.10.06, 01:52
    czesc nareszcie ktos(polam5) wyjasnia pewne zasady bez obelzywych uwag.nie
    jestwm mechanikiem samochodowym,ale wiem z praktyki,ze zmiana paliwa na wiecej
    oktanowe nie daje ,ani lepszych efektow przyspieszenia,ani oszczednosci
    paliwa,moj silnik(V6-2.7L) jest przystosowany fabrycznie do benzyny 87
    oktan,chcac zaoszczedzic, jakis czas jezdzilem na 95 oktan i nie
    zauwazylem ,zadnej roznicy,wiec lepiej wlewac paliwo zgodne z zaleceniem
    producenta samochodu
    pozdro.
  • typson 31.10.06, 17:04
    pewnie jakis motor z Chryslera albo cus? Mysle, ze chodzi tu o 87 oktanow ale
    mierzonych jakos po amerykańsku. Wydaje mi sie, ze na niemieckich stacjach sa
    podawane obie wartosci, przy czym ta "amerykanska" mniejszym druczkiem
    --
    Frell Me Dead
  • dzetowo 02.11.06, 00:02
    czesc,nie to nie chrysler,ale male japonskie kompaktowe SUV .a co do tych
    oktan ,to bylbys uprzejmy podac te wartosci z amerykanskich na europejskie,bo
    tutaj zeczywiscie uzywamy wg kolejnosci etylina 87,89,94 i 98,ciekawi mnie
    jakie moga byc odpowiedniki w niemczech np.nawet jesli sa pisane mniejszym
    druczkiem.
    pozdro.
  • zgryzliwy1 02.11.06, 01:04
    dzetowo napisał:

    > tutaj zeczywiscie uzywamy wg kolejnosci etylina 87,89,94 i 98

    etylina ???

    --
    skyddad - Olej polsyntetyczny jest robiony ta samo technologia co syntetyczny
    ale w polowie przerwana nie dokonczona i uzupelniona srodkami
    uszlachetniajacymi jak pluczace i antykorozyjne.
  • dzetowo 03.11.06, 02:57
    czesc
    no dobrze niech bedzie benzyna,po prostu jestem kierowca starej daty i dawniej
    stosowalo sie benzyne z dodatkiem olowiu zwana etylina(leaded petrol),stosunek
    etanolu do olowiu okreslal liczbe oktanowa,o ile dobrze pomietam,ale moge sie
    oczywiscie mylic,zreszta to nie jest istotne
    pozdro.
  • mobile5 03.11.06, 08:22
    dzetowo napisał:
    te wartosci z amerykanskich na europejskie,bo
    > tutaj zeczywiscie uzywamy wg kolejnosci etylina 87,89,94 i 98,ciekawi mnie
    > jakie moga byc odpowiedniki w niemczech
    Do oznaczeń amerykańskich trzeba dodać ok. 10%.
  • crannmer 31.10.06, 07:50
    olam5 napisał:

    > Prosze skorygowac jesli sie gdziec myle

    Z przyjemnoscia.

    > No a moze tak zamiast obsypywac wszytkich obelgami moze lepiej byloby czegos
    > nas nauczyc i to w grzeczny sposob??

    Kogo masz na mysli konkretnie?
    Czy moze tego opornego na wiedze, co durniami, idiotami i burkami wokol siebie
    rzucal?

    [ciach mniej lub bardziej zasadne wywody]

    > 4. Liczba oktanowa paliwa: Paliwo o wiekszej liczbie oktanowej pali sie
    > wolniej (moze to brzmi nielogicznie ale tak wlasnie jest) Jest ono bardziej
    > odporne na detonacje tzn moze tolerowac wyzsza komresje (i wiesze
    > przyspieszenie zaplonu).

    Blad. Predkosc frontu spalania mieszanki jest niezalezna od liczby oktanowej.
    Jedyna roznica jest odpornosc na samozaplon, ktora zezwala wlasnie na wieksza
    kompresje i wczesniejszy zaplon (zmiany obciazajace bardzie termicznie cylinder,
    a wiec ulatwiajace samozaplon).

    Innymi slowy paliwo o zbyt niskiej LO bedzie generowac samozaplon (ktory jest
    przyczyna spalania stukowego), paliwo o LO wlasciwej lub wyzszej samozaplonu
    generowac nie bedzie.

    > Nie znam tez zadnych
    > negatywnych efekto uzywania paliwa wysokooktanowego w silnikach
    > przystosowanych do paliw niskooktanowych - po prostu to paliw toleruje wieksze
    > niz min potrzebne wyprzedzenie.

    Bo takich efektow nie ma (poza strata na roznice ceny paliwa).

    MfG

    C.
  • polam5 31.10.06, 17:10
    Uwaga byla dla tych co pewnie moga ja do siebie odniesc.

    Racja - w polowie bo wyzsza liczba oktanowa ma wplyw i na predksc spalania i
    odpornisc na samozaplon. Dla dociekliwych na pewno bedzie to okazja do
    postudiwania tematu...

    crannmer napisał:

    >
    > Blad. Predkosc frontu spalania mieszanki jest niezalezna od liczby oktanowej.
    > Jedyna roznica jest odpornosc na samozaplon, ktora zezwala wlasnie na wieksza
    > kompresje i wczesniejszy zaplon (zmiany obciazajace bardzie termicznie cylinder
    > ,
    > a wiec ulatwiajace samozaplon).
    >
    > Innymi slowy paliwo o zbyt niskiej LO bedzie generowac samozaplon (ktory jest
    > przyczyna spalania stukowego), paliwo o LO wlasciwej lub wyzszej samozaplonu
    > generowac nie bedzie.
    >
    > > Nie znam tez zadnych
    > > negatywnych efekto uzywania paliwa wysokooktanowego w silnikach
    > > przystosowanych do paliw niskooktanowych - po prostu to paliw toleruje wi
    > eksze
    > > niz min potrzebne wyprzedzenie.
    >
    > Bo takich efektow nie ma (poza strata na roznice ceny paliwa).
    >
    > MfG
    >
    > C.
  • jane14 30.10.06, 20:43
    W wielu autach zapewne takze w Punto, choć może pewnie nie we wszystkich
    modelach, wystepuja czujniki spalania stukowego czyli coś co "rozpaznaje" LO
    paliwa i dostosowuje do niego zapłon. W starszych modelach można spotkać reczne
    korektory LO które przełączasz, zmieniajac w ten sposób kąty wyprzedzenia
    zapłonu. Przeczytaj uwaznie instrukcję jeśli coś z tych rzeczy wystepuje u
    ciebie mozesz liczyć na pewną poprawe ale bez szaleństw. W dodatku aby czujnik
    spalania stukowego zaczoł działać potrzeba dosć sporego dystansu.
    Natomiast napewno nie zaszkodzi o ile ... to nie promocja.
    Czesto bowiem w tzw. promocji mozna spotkać 98 która moze i ma taką LO ale za
    to jest np. "wiekowa". A wspólczesnym benzynom z dodatkami estrów i alkoholi
    długie "leżakowanie" w zbiorniku nie słuzy.
  • w_r_e_d_n_y 31.10.06, 05:00
    jane14 napisała:

    > W wielu autach zapewne takze w Punto, choć może pewnie nie we wszystkich
    > modelach, wystepuja czujniki spalania stukowego czyli coś co "rozpaznaje" LO
    > paliwa i dostosowuje do niego zapłon.

    tak ,ale to dziala tylko w jedna strone ( jak powyzej pisal polam5 )
    czujnik spalania stukowego nie mierzy LO tylko reaguje na spalanie
    detonacyjne ,ktore wystepuje przy za niskiej LO
    przy wyzszej LO (niz norma) czujnik "spi" :-) - wiec nie zwiekszy kata
    wyprzedzenia zaplonu

    --
    MARCINC3 : " Nie ma takiego glupiego co by nie znalazl od siebie glupszego. "
    prawda ,nawet nie musialem szukac - sam sie ujawniles !
  • mobile5 31.10.06, 07:45
    w_r_e_d_n_y napisał:
    > tak ,ale to dziala tylko w jedna strone ( jak powyzej pisal polam5 )
    > czujnik spalania stukowego nie mierzy LO tylko reaguje na spalanie
    > detonacyjne ,ktore wystepuje przy za niskiej LO
    > przy wyzszej LO (niz norma) czujnik "spi" :-) - wiec nie zwiekszy kata
    > wyprzedzenia zaplonu
    Ale nie zakładaj się o duże pieniądze.:-)
    "Ostatnie modele Imprez, Foresterów Turbo (od MY01) posiadają bardzo efektywną
    strategię ustawiania kąta wyprzedzenia zapłonu."
    "Standardowy system zapłonowy ze statycznymi mapami zapłonu w sterowniku musi
    posiadać mapy uwzględniające sprzeczne ze sobą cele takie jak: normy emisji
    spalin, moc silnika, zużycie paliwa i trwałość. Aktywny system pozwala na ciągłe
    zmiany i dostosowanie kąta wyprzedzenia zapłonu"
    "Wiekszość map zapłonu posiada podobne kształty. Z obrotami silnika kąt
    wyprzedzenia rośnie, przy rosnącym obciążeniu maleje. Największy kąt przypada
    przy wysokich obrotach i małym obciążeniu natomiast najniższy przy dużym
    obciążeniu i niskich obrotach. Zmniejsza się przy wysokich obrotach, gdyż
    sterownik nie uż;ywa już czujnika spalania stukowego po przekroczeniu 6000
    obr/min. Nie jest w stanie odróżnić spalania stukowego od dzwięku silnika i
    innych szumów. Używa się wtedy odpowiednich, bezpiecznych wartości."
    "W mapę korekcyjną wpisane są wartości zapłonu, które mogą być dodane do
    podstawowej mapy, jeśli sterownik tak zdecyduje. Wartości są tak dobrane, że
    baza + wartość z mapy korekcyjnej to kąt wyprzedzenia, który może być
    wykorzystany z paliwem o najwyższej liczbie oktanowej jaką silnik spotka. Przy
    niskich obciążeniach mapa nie posiada wyprzedzenia - to partia płaska mapy. Nie
    ważne, jaka jest jakość paliwa, ECU nigdy nie wyprzedzi zapłonu w tym miejscu w
    stosunku do mapy bazowej. Silnik i tak nie rozwinie większej mocy poprzez
    wyprzedzenie zapłonu - MBT (minimum best timing) został osiągniety. Wyprzedzenie
    doprowadzi do pojawienia sie spalania stukowego oraz zwiększonej emisji HC i
    NOx. MBT to najniższa wartość kąta wyprzedzenia pozwalająca uzyskać maksymalną
    moc. Przy wysokich obciążeniach silnika, mapa posiada wyższe wartości. Pokazuje
    to że kąt jest mocno uzależniony od używanego paliwa. Przy ciśnieniu doładowania
    dodatnim nie jest możliwe osiągnięcie MBT. Im wyższy jest do użycia kąt tym
    wyższa moc, MBT nie może być osiągnięte przed wykryciem spalania stukowego
    silnika. I tu jest to miejsce, w którym aktywny zapłon pokazuje swoja wyższość -
    pozwala ECU silnika na użycie najwyższego możliwego kąta wyprzedzenia bez
    spalania stukowego. Efekt - duża moc uzyskiwana, niskie zużycie paliwa i niska
    temperatura spalin."
    " Kiedy nie jest znana jakość paliwa, ECU używa zapłonu dla średniej wartości
    oktanowej. Czyli wartości z mapy podstawowej + połowa z mapy korekcyjnej, i
    rozpocznie nasłuchiwanie spalania stukowego. W zależności czy pojawi sie czy nie
    powoli zwiększy lub zmniejszy wartość z mapy korekcyjnej do poziomu
    bezpiecznego. Jego celem jest dodanie maksimum dostępnym w mapie korekcyjnej czy
    100% jej zawartości. Tak zwany mnożnik zapłonu w Delta Dash ukazuje nam co się
    dzieje z procesem samouczenia. Mnożnik przyjmuje wartości od 0-16; 0 - oznacza
    bardzo zle, 8 - neutralnie i 16 bardzo dobrze. Aby cykl samouczenia miał
    miejsce, musi być spełniony szereg warunków (temperatura płynu, obroty silnika,
    obciążenie) nie dzieje się to cały czas. Obecne w pamięci błędy nie pozwalają na
    proces samouczenia.

    Wartość mnożnika zapłonu określa jaka wartość korekcyjna zostanie dodana do
    wartości z mapy podstawowej w całym zakresie obciążeń i obrotów czyli czy
    sterownik jest "zadowolony" czy nie :). Natomiast nie ukazuje gdzie dokładnie
    można dodac lub odjąc zapłonu - w tym celu istnieje następna mapa.". itd.
  • w_r_e_d_n_y 31.10.06, 15:01
    ok ale to wszystko co cytujesz absolutnie nie oznacza ze czujnik spalania
    stukowego wykrywa wieksza LO tak jak wykrywa nizsza LO (posrednio przez
    wykrycie spalania stukowego)

    ---
    MARCINC3 : " Nie ma takiego glupiego co by nie znalazl od siebie glupszego. "
    prawda ,nawet nie musialem szukac - sam sie ujawniles !
  • mobile5 31.10.06, 15:13
    Co to znaczy "wykrywa"? Jeśli reaguje wcześniej,lub później, tak jak w cytowanym
    oprogramowaniu, to pośrednio wykrywa.
  • w_r_e_d_n_y 31.10.06, 16:20
    mobile5 napisał:

    > Co to znaczy "wykrywa"? Jeśli reaguje wcześniej,lub później, tak jak w
    > cytowanym oprogramowaniu, to pośrednio wykrywa.

    qrna wtlumacz jak czujnik spalania stukowego moze raz wykrywac to spalanie
    wczesniej a innym razem pozniej albo daj juz spokoj
    to ze "oprogramowanie" w taki sposob wykorzystuje sygnal z czujnika nie znaczy
    ze to sam czujnik tak dziala
    albo jest spalanie stukowe albo go nie ma i tylko to wykrywa ten czujnik
    a co z tym zrobisz to juz inna bajk

    mam dosc mielenia w kolko tego samego, chcesz sie bawic w habudzika to sie baw
    sam

    ---
    MARCINC3 : " Nie ma takiego glupiego co by nie znalazl od siebie glupszego. "
    prawda ,nawet nie musialem szukac - sam sie ujawniles !
  • mobile5 31.10.06, 16:31
    w_r_e_d_n_y napisał:
    > qrna wtlumacz jak czujnik spalania stukowego moze raz wykrywac to spalanie
    > wczesniej a innym razem pozniej albo daj juz spokoj
    Jak jest paliwo o wyższej LO to wykrywa później, bo spalanie stukowe wystąpi
    później(przy większym kącie wyprzedzenia zapłonu).
    > mam dosc mielenia w kolko tego samego, chcesz sie bawic w habudzika to sie baw
    > sam
    I vice versa.
    Napij się zimnej wody.
  • notmyself 04.11.06, 19:00
    Po przeczytaniu tego tekstu, troszkę mnie zagieło :). Wynikało by z niego, że
    mamy oto seryjny silnik który potrafi wykożystywać "dowolnie" wysokie liczby
    oktanowe, celem zwiększenia osiągów. O ile w silniku wolnossącym takie coś
    jest raczej nie możliwe, to w doładowanym już nie koniecznie. A że nigdy nie
    widziałem softu z subaru, to sprawa wydawała się ciekawa.

    Okazuje się jednak, że goście ukradli, a w dodatku beznadziejnie
    przetłumaczyli, cudzy tekst. Oryginał jest tutaj:
    www.ecutek.com/tuning/ignition/

    Krytyczne są następujące fragmenty:

    "The ignition advance map holds the timing values that may be added on top of
    the base map should the ECU decide to do so. The values are set so that base
    plus correction map values total the timing that should be used with the
    highest octane fuel that the engine will encounter. The ECU will never advance
    timing beyond the base plus correction lookups.
    ................
    When the grade of fuel is unknown, the ECU starts by running timing for a
    medium octane fuel. I.e. Values from the base map plus half of values from the
    advance maps. The ECU will then listen for knock. Based on its presence or
    absence, the ECU will then slowly decrease or increase the proportion of the
    advance map which is added to the base map until the level of knock is at a
    safe level. Its goal is to add the highest proportion of the advance map
    wherever possible. DeltaDash allows this 'proportion' factor to be viewed live
    as the ECU learns optimal timing - this parameter is labelled 'Advance
    Multiplier' in DeltaDash and its value ranges from 0 to 16. It is the number
    of sixteenths of the advance map that the ECU is willing to use - 16 being
    good, 8 being neutral and 0 being very bad. "
    ................
    Once an overall (coarse) ignition learning factor has been determined, the ECU
    begins to fine tune the timing. In contrast to the single blanket value of
    coarse ignition correction, the fine correction is stored as an 8x8 table
    totalling 64 values. This allows the ECU to tailor the timing in 64 separate
    areas of load and rpm. However, if the ECU is given sufficiently good quality
    fuel, the advance multiplier will hit its maximum value of 16 and will
    therefore use the full value from the correction map i.e. once the correction
    map hits its end stops, it is not possible to advance the timing further using
    fine learning."

    Wniosek jest prosty. To rozwiazanie to po prostu nieco bardziej wyrafinowany
    sposób reakcji na sygnał z knock sensora. Suma mapy podstawowej i poprawki
    daje kąt wyprzedzenia na paliwo o najwyższej LO. W modelach sprzedawanych w
    europie będzie to w praktyce Pb98. I zapewne w instrukcji będzie wyraźnie
    napisane żeby lać paliwo Pb98. Jeżeli zalejemy Pb95, to silnik wysteruje
    zapłon zbiżony do mapy podstawowej. Natomiast, jazda na czymkolwiek lepszym
    niż PB98 już nic nie zmieni.

    Klasycznie, w sterowniku silnika na Pb98 bedzie jedna mapa - odpowiednik sumy
    mapy podstawowej i poprawek. Natomiast reakcją na sygnał z knock sensora
    będzie proporcjonalne opóźnienie zapłonu w całym obszarze. A więc, co do idei
    jest to to samo co w tym sterowniku subaru. Aczkolwiek zrealizowane w bardziej
    toporny sposób.

    Jedyną ciekawostką jest fragment "Under boost, it may not be possible to reach
    MBT". Wychodzi na to że silnik jedzie na doładowaniu które wymusza opóźnienie
    zapłonu. W sumie nic dziwnego, bo tekst tyczy się Imprezy która ma silnik
    cokolwiek mocno doładowany. W "normalnych" motorwniach, które można spotkać na
    polskich drogach, takich jaj nie ma (a już napweno nie w wolnossacych).
  • mobile5 04.11.06, 21:50
    notmyself napisał:
    > Okazuje się jednak, że goście ukradli, a w dodatku beznadziejnie
    > przetłumaczyli, cudzy tekst.

    Nieładnie tak twierdzić
    www.ecutek.com/pricing/
  • notmyself 05.11.06, 00:23
    mobile5 napisał:

    > notmyself napisał:
    > > Okazuje się jednak, że goście ukradli, a w dodatku beznadziejnie
    > > przetłumaczyli, cudzy tekst.
    >
    > Nieładnie tak twierdzić
    > www.ecutek.com/pricing/

    Ok :) Zarzut kradzieży wycofuje :). Troszkę się pospieszyłem, bez uprzedniego
    odszukania na sieci wersji polskiej.
    Tłumaczenie natomiast jest moim zdaniem do niczego.
  • jane14 31.10.06, 22:36
    To działa w obie strony choć w ograniczonym zakresie. Mobile5 w zasadzie to
    opisał choć można odnieś wrazenie z jego opisu, że to występuje tylko w super
    nowoczesnych jednostkach. Tymczasem nawet w popularnych autach to działa. Jesli
    czujnik nie usłyszy spalania stukowego po osiągnieciu temperatury roboczej ECU
    zacznie "ostrożnie" przyspieszać zapłon az albo "usłyszy" i wtedy bedzie
    pracował na ostatniej "dobrej mapie", albo skończy mu sie ten margines
    przyspieszania na jaki został zaprogramowany. Takie ostrożne przyspieszanie ma
    miejsce po każdym uruchomieniu silnika i nagrzaniu do temperatury roboczej.
  • baartur 31.10.06, 13:35
    > Czy mogę zatankować Pb98 do punto? Czy to nie zaszkodzi? A może pomoże?
    Może dać korzyści ale napewno nie zaszkodzi ;) stosować można...

    --
    Pozdrawiam,
    Artek
    Forum Motoryzacyjne
  • drinexile 01.11.06, 10:10
    Możesz (o ile nie masz diesla ;-)) ale po prostu szkoda pieniędzy, radzę
    tankować 95 na firmowej stacji.
  • anmar123 03.11.06, 21:23
    Kiedyś miałem w ręku normy PKN-Orlen. I było tam, że Pb95 ma LO od bodajże 86
    do 95 a Pb98 LO od 90 do 98. Mogę się mylić ale niewiele.
    Gdyby te wartości graniczne uśrednić, to ile wyjdzie? Dla LO98 średnia = 94

    --
  • drinexile 05.11.06, 12:09
    Nie miałem na myśli PKN-Orlen pisząc o stacji "firmowej". Myślałem o BP, Shell,
    czy Statoil.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.