Re: jaki olej do skrzynie biegów

Re: jaki olej do skrzynie biegów

Nalezy sie trzymac rekonendacji producenta.
TRJ i TRx majo podobne parametry i oba sa wysokiej jakosci olejeami do skrzyni
biegow pracujacych pod wysokim cisnieniem. TRJ jest na bazie syntetycznej a TRX
na bazie parafiny.
Oba spelniaja normy API: GL5/GL4

EP spelnioa normy API: GL4

API ma 6 klas od API GL-1 do API GL6 i im wyzszy numer tym spelnia wyzsze
wymagania

Jesli producent zaleca TRJ to na pewno mozna uzyc oleju TRX ale nie za bardzo EP
poniewaz nie jest on tej samej klasy i ma mniejsza wytrzymalosc na cisnienie.


A tu cos do poczytania:
===============================================================================

API classification subdivides all transmission oils into 6 classes:
API GL-1 - oils for light conditions. They will consist of base oils without
additives. Sometimes they contain small amounts of antioxidizing additives,
corrosion inhibitors, depresants and antifoam additives. API GL-1 oils design
for spiral-bevel, worm gears and manual transmissions without synchronizers of
trucks and farming machines.
API GL-2 - oils for moderate conditions. They contain antiwear additives. They
design for worm gears of vehicles. The oils recommend to lubrication of
transmissions of tractors and farming machines.
API GL-3 - oils for moderate conditions. The oils are containing up to 2.7 %
antiwear additives. They design for lubricating bevel and other gears of trucks.
Not recommended for hypoid gears.
API GL-4 - oils for operating in different conditions - from light to heavy.
They contain 4.0 % of effective antiscuffing additives. The oils are designs for
bevel and hypoid gears which have small displacement of axes, for gearboxes of
trucks, for units of axles. These oils are recommended for not synchronized
gearboxes of US trucks, tractors and buses, for main and other gears of all
vehicles. Now these oils are the basic for the synchronized gearboxes, especial
in Europe.
API GL-5 - oils for the most loaded gears, working in severe conditions. They
contains up to 6.5 % effective antiscuffing additives. The general applications
of oils this class - the hypoid gears having significant displacement of axes.
They recommended as universal oils to all other units of mechanical transmission
(except gearboxes). The oils which have special approval of vehicle
manufacturers can to use for synchronized manual gearboxes only. API GL-5 oils
can be used for limited slip differentials if they correspond to requirements of
specification MIL-L-2105D or ZF TE-ML-05. In this case the designation of class
will be another, for example API GL-5+ or API GL-5 LS
API GL-6 - These oils for the most loaded gears working in very heavy conditions
(high speeds of sliding and significant shock loadings). They contain up to 10 %
high performance antiscuffing additives. They designed for hypoid gears with
significant displacement of axes. Now class API GL-6 is not applied any more as
it is considered, that class API GL-5 well enough meets the most severe
requirements.
===============================================================================
amelka333 napisała:

> Witam chce kupic olej do skrzynie biegów czy moge kupic TRANSELF EP 75w80
> zamiast oleju TRANSELF TRJ 75w80 czy moge tez kupic TRX
  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
Pokaż wszystkie

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.