Dodaj do ulubionych

Straty Tu-22 w czasie pokoju jak na wojnie

18.09.19, 13:13
np.
7 сентября 1959 года летчик-испытатель Юрий Алашеев впервые поднял самолет в воздух, а 21 декабря разбился на нем. Так был открыт огромный скорбный список жертв Ту-22. Несмотря ни на что, в том же году на казанском заводе началось лихорадочное освоение нового бомбардировщика. В 1962 году совершенно "сырой" Ту-22 пошел в войска. Итог - данные о потерях самолетов Ту-22 в те годы напоминают сводки из районов боевых действий. Только с 1960 по 1989 год и только в строевых частях Дальней авиации без учета испытательных центров и авиации ВМФ с самолетами Ту-22 случилось 36 авиационных происшествий, разбилось 19 самолетов. Не везло пилотам "дефектоносца" и в белорусском небе: 12 авиакатастроф и 8 тяжелых аварий. Чаще других горе своим черным крылом накрывало Зябровский аэродром. Семь катастроф Ту-22Р и Ту-22У в местном 209-м полку унесли жизни 14 летчиков, и лишь в трех случаях экипажам удалось спастись.
Tylko np. w liniowych jednostkach lotnictwa dalekiego zasięgu ( a więc bez centrów doświadczalnych i bez lotnictwa marynarki wojennej)- w okresie 1960 do 1989 rozbiło się 19 samolotów; także na białoruskim niebie ; w 209 pułku 7 katastrof zabrało życie 14 pilotów.

Pierwszy raz Tu-22 wzniósł sie w powietrze 7 wrzesnia 1959 roku- pilot Jurij Ałaszejew; pilot ten zginał na tym samym samolocie w grudniu 1959 roku.

Samolot był niedopracowany ale władze zdecydowały by wprowadzic go do seryjnej produkcji jeszcze przez zakończeniem prób państwowych aby mięc bombowce - odpowiedniki zachodnich B-58 i Mirage IV
--
"Fizyka" Publisi smoleńskiej, cytuję:
Airbus ma napęd turbośmigłowy w którym śmigło wytwarza siłę nośną aerodynamiczną i ma ona znikomą składową "do tyłu"
Edytor zaawansowany
  • niegracz 18.09.19, 14:03
    ogromnym błędem konstruktorów było katapulta wyrzucana ... w dół
    dlatego zginał np. podpułkownik Wiktor Oskin który katapultował się na wysokości 320 m ( minimum określono na 350m !!! )

    --
    "Fizyka" Publisi smoleńskiej, cytuję:
    Airbus ma napęd turbośmigłowy w którym śmigło wytwarza siłę nośną aerodynamiczną i ma ona znikomą składową "do tyłu"
  • a4095211 19.09.19, 10:46
    niegracz napisał:

    > ogromnym błędem konstruktorów było katapulta wyrzucana ... w dół

    Taka wówczas, gdy projektowano ten samolot, była tendencja by montować fotele strzelane w dół. Dla równowagi należy napisać że amerykanie też posiadali w linii całkiem sporą liczbę samolotów z takimi fotelami: B-47, RB-47, RB-66, F-104, nawet XB-52 miał część załogi na takich "katapultach". Ostatecznie zrezygnowano z takiego rozwiązania np. wszystkie F-104 A/B/C/D szybko zmodyfikowano na klasyczne www.i-f-s.nl/ejection-seats/

    Pozdrawiam
  • profes79 19.09.19, 09:52
    "Tylko np. w liniowych jednostkach lotnictwa dalekiego zasięgu ( a więc bez centrów doświadczalnych i bez lotnictwa marynarki wojennej)- w okresie 1960 do 1989 rozbiło się 19 samolotów; także na białoruskim niebie ; w 209 pułku 7 katastrof zabrało życie 14 pilotów."

    Dla porównania B-52 - w podobnym okresie (od 1957 do 1978) rozbiło się 13. W 1958 podczas zderzenia zginęły załogi obu samolotów ( w sumie 13). Do tego w przeciwieństwie do Tu-22, z tych 14 rozbitych samolotów 6 przenosiło w trakcie katastrofy broń nuklearną ( w tym B-52 który rozbił się podczas słynnej katastrofy w Palomares w Hiszpanii).

    Natomiast faktem jest, że po prostu nie była to udana konstrukcja i dosyć szybko z niej zrezygnowano (nieco ponad 300 samolotów w warunkach ZSRR to seria próbna bez mała). W 89' została ich w linii połowa i cały czas je wycofywano. Amerykanie też mieli takie nieudane konstrukcje; choćby B-36. B-58 zresztą też jakimś cudem techniki nie był - jak podaje wiki, w wypadkach utracono 26 samolotów - ponad 20% wszystkich wyprodukowanych - a sam samolot był kosztowny, trudny w pilotażu i nie dorównywał osiągom B-52 (przez co wyleciał z liniowych jednostek po niecałych 10 latach użytkowania zastąpiony przez Aardvarki, które użytkowano przez ponad 30 lat...)

    --
    Witoldzbazin i Big_news - mała (na szczęście) wesoła gromadka trolli FŁ
  • speedy13 19.09.19, 14:11
    Hej

    profes79 napisał:

    > "Tylko np. w liniowych jednostkach lotnictwa dalekiego zasięgu ( a więc bez cen
    > trów doświadczalnych i bez lotnictwa marynarki wojennej)- w okresie 1960 do 198
    > 9 rozbiło się 19 samolotów; także na białoruskim niebie ; w 209 pułku 7 katastr
    > of zabrało życie 14 pilotów."
    >
    > Dla porównania B-52 - w podobnym okresie (od 1957 do 1978) rozbiło się 13.

    Powtarzam do znudzenia - takie porównania nie mają wielkiego sensu, jeśli nie uwzględni się innych czynników, przede wszystkim liczby wylatanych godzin. Trzeba pamiętać, że B-52 w latach 1958-1968 uczestniczyły w takich operacjach jak Head Start czy Chrome Dome - nieustannie przez 24/7 kilka bombowców (4-8, okazjonalnie więcej) krążyło gdzieś nad oceanem czy obszarem podbiegunowym w strefach dogodnych do ataku na ZSRR. "Nabijały" więc ogromną liczbę godzin. W międzyczasie była jeszcze wojna wietnamska, w której B-52 również brały udział (1965-1972). Założę się, że Tu-22 nawet nie zbliżyły się do porównywalnej liczby godzin lotu.
    > B-58 zresztą też jakimś cudem techniki nie był -

    No cóż, jak to mówią, pierwsze koty za płoty - B-58 to pierwszy w ogóle strategiczny bombowiec 2-machowy (odlot prototypu w 1956) i to od razu taki awangardowy (delta o klejonej konstrukcji).


    --
    Pozdrawiam
    Speedy
  • amunicyjny1 19.09.19, 14:43
    Wystarczy podać te godziny, i sprawa załatwiona. Oczywiście dla obu stron

    --
    getyarn.io/yarn-clip/67588714-0425-4292-814d-62d0e030fd2e
  • niegracz 19.09.19, 21:58
    profes - porównaj jeszcze profesjonalnie :)) katapulty

    --
    "Fizyka" Publisi smoleńskiej, cytuję:
    Airbus ma napęd turbośmigłowy w którym śmigło wytwarza siłę nośną aerodynamiczną i ma ona znikomą składową "do tyłu"
  • profes79 19.09.19, 22:41
    Już to zrobiono - wyżej masz post z informacją na temat stosowanych w lotnictwie amerykańskim katapult. Także tych katapultujących w dół.

    --
    Witoldzbazin i Big_news - mała (na szczęście) wesoła gromadka trolli FŁ
  • niegracz 20.09.19, 12:41
    randolphbrewercom.fatcow.com/b58/egress.php
    PIloci B-58 i B-52 katapultowali sie do góry.

    --
    "Fizyka" Publisi smoleńskiej, cytuję:
    Airbus ma napęd turbośmigłowy w którym śmigło wytwarza siłę nośną aerodynamiczną i ma ona znikomą składową "do tyłu"
  • profes79 20.09.19, 14:16
    Ale rówieśnikiem i odpowiednikiem TU-22 był B-58 który wypadków miał zresztą jeszcze więcej i który miał katapultę strzelaną w dół.

    --
    Witoldzbazin i Big_news - mała (na szczęście) wesoła gromadka trolli FŁ
  • speedy13 20.09.19, 14:48
    profes79 napisał:

    > Ale rówieśnikiem i odpowiednikiem TU-22 był B-58 który wypadków miał zresztą je
    > szcze więcej i który miał katapultę strzelaną w dół.
    >

    Chyba się mylisz. Nie kojarzę by którakolwiek z wersji B-58 miała fotele wystrzeliwane w dół. Seryjne samoloty miały takie chytre kapsuły ratunkowe zamykające się wokół całego fotela lotnika i wystrzeliwane w całości. W prototypach były bardziej klasyczne fotele wyrzucane z dodatkowymi osłonami aerodynamicznymi. Jedne i drugie strzelane były do góry.

    BTW ciekawostka, w czasie opracowywania i testowania tego systemu jako zwierząt doświadczalnych używano niedźwiedzi - uznano że szympansy mają zbyt małą masę ciała, przez co test nie w pełni odzwierciedla siły działające na człowieka w takiej kapsule.
    --
    Pozdrawiam
    Speedy

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka