Dodaj do ulubionych

Bombardowanie Wielunia ' 39

01.09.09, 22:15
1 wrzesnia 1938 roku, 4:35 rano, 20 minut przed pierwszymi strzalami w
Gdańsku. Pieciotysieczny wowczas Wielun przestaje istniec. Polska Guernika, za
która należało sie Niemcom Drezdno i Lipsk
Edytor zaawansowany
  • ignorant11 01.09.09, 22:44
    bmc3i napisał:

    > 1 wrzesnia 1938 roku, 4:35 rano, 20 minut przed pierwszymi
    strzalami w
    > Gdańsku. Pieciotysieczny wowczas Wielun przestaje istniec. Polska
    Guernika, za
    > która należało sie Niemcom Drezdno i Lipsk


    Sława!

    [/i]

    I Hamburg i Kolonia i Lubeka i Essen...

    Forum Słowiańskie
    gg 1728585
  • ignorant11 01.09.09, 23:10
    Sława!

    Wieluń był pierwszym polskim miastem.
    Na BBC knowledge ogladałem program o bardzo podobnym nalocie pod
    koniec Wojny Obronnej chyba gdzies okolice Lublina lub Rzeszowa???

    Forum Słowiańskie
    gg 1728585
  • bmc3i 01.09.09, 23:41
    ignorant11 napisał:

    > Sława!
    >
    > Wieluń był pierwszym polskim miastem.
    > Na BBC knowledge ogladałem program o bardzo podobnym nalocie pod
    > koniec Wojny Obronnej chyba gdzies okolice Lublina lub Rzeszowa???
    >


    A ja ogladalem dzisiaj dokument TVP Polonia i Deutsche Welle o pierwszych dniach
    wojny oczami Polakow i ówczesnych hitlerowców.

    Polak z Wielunia,ktory przezyl nalot: Nie potrafie zrozumiec jak Ci Niemcy,
    dzieci narodu wielkiej cywilizacji, mogli z pelna premedytacja wciasnąc spust
    zrzutowy swoich samolotow, majac na celowniku wielki szpital z wielkim czerwonym
    krzyzem na dachu, pelny dzieci, matek je rodzacych, i chorych


    Niemiecki pilot z odleglego o piecdziesiat kilometrow niemieckiego lotniska w
    Brzegu, bioracy udzial w tym nalocie: Gdy czytam swoje listy z tamtego czasu
    do moich rodzicow, nie pmoge uwierzyc ze to naprawde bylem ja, wydaje mi sie ze
    to pisal zupelnie inny czlowiek


  • ak_2107 02.09.09, 01:40
    bmc3i napisał:

    > Polak z Wielunia,ktory przezyl nalot: Nie potrafie zrozumiec
    jak Ci Niemcy,
    > dzieci narodu wielkiej cywilizacji, mogli z pelna premedytacja
    wciasnąc spust
    > zrzutowy swoich samolotow, majac na celowniku wielki szpital z
    wielkim czerwony
    > m
    > krzyzem na dachu, pelny dzieci, matek je rodzacych, i chorych


    Zapewne szukali nieistniejacych koszar. A gabaryty szpitala
    nasuwaly takie przypuszczenia.
  • mako75 02.09.09, 07:16
    ak_2107 napisał:


    > Zapewne szukali nieistniejacych koszar. A gabaryty szpitala
    > nasuwaly takie przypuszczenia.

    Ciekawe jakie przypuszczenia nasuwal mu wielki czerwony krzyż na dachu szpitala?????

    --
    Informacja TASS:Po opublikowaniu informacji, że premier Putin obiecał Południowej Osetii pomoc w wysokości 10 miliardów rubli, władze obwodu woroneskiego zwróciły się do rządu gruzińskiego z prośbą o niezwłoczne zbombardowanie Woroneża i okolic.
  • maxikasek 02.09.09, 08:20
    13 września zbombardowano Frampol. Z uwagi na geometryczny układ miasteczka chciano przetstować działanie bomb zapalających.
  • ak_2107 02.09.09, 01:37
    bmc3i napisał:
    Pieciotysieczny wowczas Wielun przestaje istniec.

    Pietnastotysieczny. Jedna trzecia Zydow. Troche Niemcow.

    Nawiasem mowiac swiadectwem ubostwa jest fakt, iz do dnia dzisiej
    szego brak wiarygodnych danych na temat ilosci ofiar bombardowania.
    Liczba 1200 osob jest szacunkiem .....niemieckim. Pochodzi
    od pierwszego landrata wielunskiego Oldwiga von Netzmera.
    Nie bardzo tez wiadomo gdzie zostala pochowana wiekszosc poleglych w
    czasie bombardowania
  • ignorant11 02.09.09, 01:48

    ak_2107 napisał:

    > bmc3i napisał:
    > Pieciotysieczny wowczas Wielun przestaje istniec.
    >
    > Pietnastotysieczny. Jedna trzecia Zydow.

    Az tylu?

    Zawsze wydawało mi sie znaczny % Zydów to raczej cecha wschodniej
    Polski

    Troche Niemcow.
    >
    > Nawiasem mowiac swiadectwem ubostwa jest fakt, iz do dnia dzisiej
    > szego brak wiarygodnych danych na temat ilosci ofiar bombardowania.
    > Liczba 1200 osob jest szacunkiem .....niemieckim. Pochodzi
    > od pierwszego landrata wielunskiego Oldwiga von Netzmera.
    > Nie bardzo tez wiadomo gdzie zostala pochowana wiekszosc poleglych
    w
    > czasie bombardowania

    A to ciekawe i dziwne zarazem?????????



    --
    Sława!
    Forum Słowiańskie
    gg 1728585
  • patmate 02.09.09, 02:12
    Sięgnąłem po Emmelinga.
    Otóż twierdzi, ze zamierzano zbombardować brygadę kawalerii w
    Wieluniu i że zawiodło generalnie rozpoznanie.
    Jedyne co podobno było w mieście to sztab naszej 28 DP. Co wg
    Emellinga usprawiedliwia bombardowania.
    Start 29 Ju 87 na 5:02 (czas polski 4:02) a powrót 6:05, czyli
    wyciągając "średnią", 04:30 czasu polskiego może być prawdopodobny

    www.primaaprilis.com/wielun/wielundoc.htm
    www.historiawielunia.uni.lodz.pl/1wrzesnia2.html
    Pzdr
    --
    patmate
  • maxikasek 02.09.09, 08:25
    Emmerling jakoś zawsze tłumaczy Niemców ;-).
    Wprawdzie w Wieluniu był 1. Pułk Kawalerii KOP i dwa bataliony ON "WIeluń" i "WIeluń II", ale zostały po ogłoszeniu mobilizacji wyprowadzone na stanowiska. Podobno stacjonował 1 września tam tylko sztab Sieradzkiej Brygady ON.
    Jednak nie wydaje mi się aby niemieckie rozpoznanie przegapiło wymarsz wojska.
    Bardziej prawdopodobne jest, że urządzono poligon dla Stukasów i chciano zmusić cywili do ucieczki i tym samym tarasowania dróg.
  • patmate 02.09.09, 11:14
    maxikasek napisał:
    > Bardziej prawdopodobne jest, że urządzono poligon dla Stukasów i
    chciano zmusić
    > cywili do ucieczki i tym samym tarasowania dróg.

    Podobne zdanie - Wieluń tylko 30 km od granicy i na kierunku
    natarcia.
    Pzdr
    --
    patmate
  • ak_2107 02.09.09, 12:52
    maxikasek napisał:

    > Emmerling jakoś zawsze tłumaczy Niemców ;-).
    > Wprawdzie w Wieluniu był 1. Pułk Kawalerii KOP i dwa bataliony
    ON "WIeluń" i "W
    > Ieluń II", ale zostały po ogłoszeniu mobilizacji wyprowadzone na
    stanowiska. Po
    > dobno stacjonował 1 września tam tylko sztab Sieradzkiej Brygady
    ON.
    > Jednak nie wydaje mi się aby niemieckie rozpoznanie przegapiło
    wymarsz wojska.
    > Bardziej prawdopodobne jest, że urządzono poligon dla Stukasów i
    chciano zmusić
    > cywili do ucieczki i tym samym tarasowania dróg.


    W poczatkowym okresie po II WS, argumentacja obroncow
    honoru Wehrmachtu, Luftwaffe & co. opierala sie na "faktach" podanych
    przez propagande hitlerowska w 1939 - m.in broszura o walkach
    Luftwaffe wydana przez Kesselringa pod koniec 1939.
    Od tego czasu pokutuje owa "brygada kawalerii" w roznych niemieckich
    zrodlach i zrodelkach. Kilka lat temu emerytowany w miedzyczasie
    dyrektor naukowy z Freiburga, gdzie mieszcza sie archiwa MFA,
    Horst Boog przedstawil meldunki wywiadowcze Niemcow - Wehmachtu
    i Luftwaffe - ktore mialy byc podstawa do wydania ataku
    na Wielun. Niemcy zidentyfikowali najprawdopodobniej kawalerie
    KOP -u jako czesc jakiejs brygady kawalerii. Podejrzewali
    stacjonowanie dowodztwa jednej z polskich dywizji w Wieluniu.

    15 sierpnia 1939 odbyla sie w Wieluniu defilada z okazji swieta
    Wojska Polskiego, z udzialem licznych pododzialow WP.
    Wielun jako jeden z mozliwych punktow ataku pojawia sie dzienniku
    Haldera 17 sierpnia 1939. Do 28 sierpnia stacjonowal w Wieluniu
    sztab 28 DP, w Niedzielsku - dzis dzielnica Wielunia - stacjonowal
    pododzial kawalerii KOP - u. Oprocz tego byly jakies sklady etc.
    Mimo tego 1.wrzesnia 1939 w Wieluniu nie zginal ani jeden
    polski zolnierz. Jak sie popatrzy na mapke miasta z zaznaczonym
    rejonem dyslokacji nielicznych pododzialow WP i rejonem
    bombardowania, to powstaje wrazenie, ze Niemcom nie chodzilo w
    pierwszym rzedzie o unieszkodliwienie pododzialow WP, czy
    zniszczenie struktury komunikacyjnej - tory, stacja etc - rejonu.
    Lecz o cos innego.
    Wlasnie o zniszczenie miasta w celu wywolania paniki,
    eliminacje potencjalnego punktu oporu. Trzeba pamietac,
    ze to byl rejon przygraniczny, pierwszy atak nastapil z zaskoczenia.
    Trudno przypuszczac, ze swiadomie zdecydowano sie zbombardowac -
    w zasadzie "w ciemno" przypuszczalne miejsce stacjonowania
    pododzialow WP. To po prostu "nie pasuje" do priorytetow
    wyboru pierszych celow dla niemieckich bombowcow 1 wrzesnia
    1939. Poza tym - uzycie sztukasow do ataku na cel powierzchniowy -
    tez zagadka.
    W kazdym badz razie Niemcy jakies cele osiagneli.
    Niekoniecznie czysto wojskowe.
    Z Wielunia "wybyli" praktycznie wszyscy mieszkancy, szczegolnie
    po popoludniowym ataku, kiedy StKG 76 zaatakowala zajetych
    gaszeniem pozarow mieszkancow i strazakow. W momencie
    zajecia miasta przez Wehrmacht przebywalo tam tylko ok.
    200 mieszkancow.



    W zwiazku z Wieluniem kursuje tez sporo ciekawych mitow -
    ale o tym moze innym razem.
  • obcy29 02.09.09, 19:27
    Szanowni panowie nie biorą pod uwagę faktu,że Wieluń był miastem,z
    którego mogło wyjść nasze natarcie na Odrę.Temat był przerabiany w
    WSWoj co 2 lata na przemian z natarciem na Korosteń.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka