Hankook jednak na Słowacji Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Południowokoreański producent opon Hankook Tyre wybuduje na Słowacji fabrykę
    opon za 500 mln euro, powiedział rzecznik słowackiego Ministerstwa Gospodarki
    Maros Havran czeskiej agencji prasowej CTK w środę.

    O koreańską inwestycję ubiegały się także Polska i Węgry.

    Szczegóły inwestycji słowackie ministerstwo ma przedstawić na konferencji
    prasowej zaplanowanej jeszcze w środę.

    Fabryka, która da zatrudnienie 1600 osobom, powstanie w okolicach Levice w
    zachodniej Słowacji, podała agencja.

    Słowacja po raz kolejny zdystansowała inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej w
    wyścigu o inwestycje motoryzacyjne – wcześniej pozyskała m.in. inwestycję
    koncernu Hyundai/Kia, który buduje fabrykę samochodów, wartą ok. 1,1 mld
    euro, w środkowej Słowacji. Także francuski koncern PSA Peugeot-Citroen
    przedłożył ofertę Słowacji nad Polski dla swojej inwestycji wartej ok. 700
    mln euro.

    Polska przegrała w ostatnich latach także konkurencję z Czechami o nową
    inwestycję Toyoty.
    • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 04.05.05, 16:45
      Żadne zaskoczenie, praktycznie wszyscy na tym forum przewidzieliśmy taką, a nie
      inną decyzję skośnookich, zwłąszcza, kiedy okazało sie, że Słowacja znów szasta
      duzymi pieniedzmi, dawanymi Hankookowi do rączki, a nie w formie szkoleń,
      dotacji itd... Polska została przebita bardzo wyrażnie. Jak widać Koreańczycy
      niczego nie nauczyli się na przykładzie Hyundaia...

      Za to Słowacy są coraz lepsi i skuteczniejsi i zobaczcie co sobie organizują u
      siebie:
      www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_050504/ekonomia/ekonomia_a_22.html
      I to jest dopiero inwestycja!
      • Gość: Preslaw IP: *.wroclaw.cvx.ppp.tpnet.pl 04.05.05, 19:45
        Przsed chwilą usłyszałem z informacjach w Radiu RAM, że Miksz z PAIIZ
        zaprzeczał jakoby tak było, że Hankook podjął decyzję w inwestowaniu na
        Słowacji. Ale zapewne taka jest prawda. Prawda jest też taka, że Słowacy lepeij
        od nas teraz się rządzą, bo wprowadzili proste i oczywiste reformy. A my
        będziemy jeszcze jechać przez pół roku z nieudolnymi cynikami w rodzaju Belki
        czy Kwaśniewskiego.
        • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 04.05.05, 19:53
          SM zaprzecza, bo nie było jeszcze oficialnej DECYZJI inwestora. Dopóki brak
          oficialnej decyzji i jej oficialnego potwierdzenia na piśmie, informacje o
          Hankooku na Słowacji...to jedynie fakty medialne. Choć na 99,9% Hankook
          wybuduje swój zakład właśnie na Słowacji.
    • SiARKAZM [Ozon]

      Koreański koncern Hankook produkujący opony najprawdopodobniej zainwestuje na
      Słowacji, a nie w dolnośląskich Kobierzycach. Koło nosa może nam przejść
      inwestycja warta 500 mln dol. i zapewniająca tysiąc miejsc pracy.
      - Nie wiem, jak to sie stało - mówi Zbigniew Kołpak, zastępca wójta Kobierzyce
      ds. inwestycji restrukturyzacyjnych infrastrtuktury i urbanizacji.
      - Spełniliśmy wszystkie ich warunki: dostali za darmo uzbrojoną działkę pod
      fabrykę, zwolnienie z wszelakich opłat i podatków na 105 lat.
      Koreańczyków kusi jednak oferta Słowaków, którzy oprucz takich samych jak
      Polacy warunków zapewnili inwestorów, że sami wybudują fabrykę, wyprodukują
      opony, zajmą się ich sprzedażą, a wszystkie zyski będą przelewali na konta
      właścicieli koncernu.
      • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 05.05.05, 15:40
        ...hmmm
      • Gość: Rafis IP: *.wro.vectranet.pl / 213.199.196.* 05.05.05, 18:20
        świetne ale sie usmiałem :)
      • Gość: Łoś_bimbacz IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 23:40
        Bardzo dobry, ale niepełny opis kapitalizmu państwowego na Słowacji. OZON
        zapomniał poinformować, że Słowacy wybudowali również fabrykę Toyocie,
        Peugotowi i VW (audi TT i touareg pochodza z Bratysławy). Rząd słowacki
        aktywnie nabywa licencję fraschising)na nowe produkty. Miałem nadzieję, że n-ty
        klient wreszcie zainstaluje się w Kobierzycach, ale to za kilkaset postów.
        • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 05.05.05, 23:55
          Zainstaluje się w gm Kobierzyce zainstaluje...i to nie jeden. Możesz być tego
          pewnien. I najprawdopodobniej Polska nie będzie musiała dopłacić do tych
          inwestycji tak wielkich kwot jak musiałaby to uczynić w przypadku Hankooka.
          Dodatkowo jest duża szansa, że będą to bardziej prestiżowe inwestycje niż
          Hankook i co najważniejsze będą to inwestycje bardziej rozwojowe i z większymi
          szansami na bardzo długi pobyt tych inwestorów w Polsce...

          Już w tej chwili trwają rozmowy, ale tylko w przypadku jednej inwestycji
          rezultaty tych rozmów powinniśmy poznać w najbliższych tygodniach. Reszta
          rozmów to kwestia bardziej miesiecy niż tygodni.
          Być może nasza cierpliwość zostanie wynagrodzona i to wszystkich...
        • Gość portalu: Łoś_bimbacz napisał(a):

          Słowacy wybudowali również fabrykę Toyocie,
          > Peugotowi i VW (audi TT i touareg pochodza z Bratysławy).

          Toyocie wybudowali? To na Słowacji jest fabryka Toyoty? Chyba sama Toyota o tym
          nie wie.
          Audi TT jest produkowany (a raczej montowany) na Węgrzech w Audi Hungaria kft w
          Gyor.
          www.audi.hu/deu/termekek/termekek.html
          Z drugiej strony Słowacja to historyczne Górne Węgry (część Korony św.
          Stefana). Węgry, Słowacja, wszystko jedno.
          • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 06.05.05, 10:12
            SŁOWACJA Pomoc publiczna dla Hankooka

            Polska dawała połowę mniej


            Wysokość pomocy publicznej dla Hankooka wyszła na jaw po protestach słowackiego
            producenta opon Matador Puchov.


            Słowacka firma nie ukrywa, że obawia się konkurencji. - Dostarczamy 30 procent
            opon na słowacki i czeski rynek dla skód i volkswagenów.

            Jedyna dobra wiadomość polega na tym, że Koreańczycy nastawiają się raczej na
            produkcję eksportową. Ale również i my chcieliśmy dostarczać opony dla
            słowackiego hyundaia, citroena i volkswagena. Czy po przyjściu Koreańczyków
            wygramy przetarg ogłoszony przez Hyundaia? - skarżył się Duszan Kobliszek,
            rzecznik Matadora Puchov.

            Zaoferowaliśmy Hankookowi 21 procent, co stanowi jedną piątą wartości
            inwestycji - przyznał minister gospodarki Pavol Rusko. - Pomoc publiczną
            podzielimy na pięć części. Będą to ulgi podatkowe, granty na rzecz inwestora,
            pieniądze na tworzenie nowych miejsc pracy, przeszkolenie zatrudnionych i
            infrastruktura - dodał minister. Pavol Rusko nie chciał ujawnić szczegółów.
            Polska oferowała pomoc o połowę mniejszą.

            Słowacki dziennik "Pravda" przypomniał, że rząd premiera Mikulasza Dzurindy
            zobowiązał się nadto do dobudowania w roku 2009 45-kilometrowego odcinka
            autostrady z Nitry do Hrońskiego Benadika, a potem drogi szybkiego ruchu
            bezpośrednio do zakładów Hankooka w Levicach. Miasto otrzymało już pod koniec
            ubiegłego roku 50 milionów koron z budżetu państwa na budowę parku
            przemysłowego.

            - Do Levic trzeba jeszcze doprowadzić bocznicę kolejową, dwa kanały wodne i
            zbudować oczyszczalnię ścieków - napisał dziennik "Narodna Obroda".

            Mimo to słowacki rząd jest dobrej myśli - Komisja Europejska może zweryfikować
            wysokość pomocy publicznej, ale produkcja opon to nie produkcja samochodów, do
            której mają zastosowania unijne 15-procentowe limity - uznał Roman Kuruc, szef
            Państwowej Agencji do spraw Rozwoju Inwestycji (SARIO).

            Inwestycja Hankooka obliczana na 500 milionów euro będzie po Hyundaiu i
            Peugeocie/Citroenie trzecią, największą inwestycją zagraniczną. Jej wartość
            równa się niemal wszystkim zagranicznym inwestycjom, które zdobyła Słowacja w
            ubiegłym roku.

            ANDRZEJ NIEWIADOWSKI z Bratysławy
            Dzisiejsze wydanie "RZECZPOSPOLITEJ"
            • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 06.05.05, 10:32
              Straciliśmy kolejnego inwestora z Korei

              Piątek, 6 maja 2005r.

              Hankook powtórzył manewry Hyundaia – znów obeszliśmy się smakiem
              Jeden z największych na świecie producentów opon zdecydował właśnie, że wartą
              ponad 500 milionów euro fabrykę postawi na Słowacji. Pracę znajdzie tam ponad
              1,5 tysiąca osób. O inwestycję koreańskiego koncernu zabiegały również
              Kobierzyce.
              Podobnie jak w przypadku Hyundaia, także tym razem o wyborze zdecydowała
              wielkość pomocy publicznej, jaką oba kraje zaproponowały inwestorowi. Wczoraj
              oficjalnie podano, że polski rząd zaoferował Koreańczykom wsparcie na poziomie
              122 mln zł - ok. 6 proc. wartości całej inwestycji. Słowacy – znacznie więcej.
              Dlatego Hankooka nie zraziły nawet problemy Hyundaia ze zbuntowanymi Słowakami,
              którzy miesiącami targowali się o cenę swoich gruntów.
              – Kolejna porażka Polski jest dowodem na to, jak bardzo jest nam potrzebna
              ustawa o finansowym wsparciu dla dużych inwestorów – mówi Krzysztof Krystowski,
              wiceminister gospodarki i autor projektu ustawy, która już raz przepadła w
              Sejmie.
              Według niego Polsce wciąż brakuje skutecznego narzędzia do przyciągania
              inwestorów.
              – Bez takiej ustawy zawsze będziemy przegrywać ze Słowacją. To wygląda tak,
              jakbyśmy na poważnych zawodach startowali w trampkach. Szanse oczywiście zawsze
              są, ale jest bardzo ciężko – uważa Krystowski.
              W ubiegłym roku zagraniczne koncerny zainwestowały w Polsce prawie osiem
              miliardów dolarów i stworzyły 15 tysięcy miejsc pracy.

              (LUK) - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska
          • Gość: Łos_bimbacz IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 06.05.05, 10:41
            Motor nr 10 07.03.05: Toyota Aygo z Kolina.
            • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 06.05.05, 10:54
              motoreklamy.autocentrum.pl/go/338__Waleczne_maluchy__0__1__10__1647458535____.html

              W fabryce Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) w Kolinie, w Czechach będą
              wytwarzane trzy modele aut, oparte na wspólnej konstrukcji a różniące się
              jedynie detalami charakterystycznymi dla poszczególnych marek. Na liniach
              montażowych znajdą się: Citroen C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo.

              W Czechach (Kolin), a nie na Słowacji :)
              • Gość: slawek IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 07.05.05, 12:36

                Informacja nt. inwestycji Hankook Tire w Polsce

                Andrzej Zdebski, Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych
                otrzymał dziś, tj. 06.05.2005, oficjalną decyzję firmy Hankook Tire dotyczącej
                projektu budowy fabryki opon w Polsce.

                W piśmie pan Young Soo Woo, wiceprezes Hankook Tire zawiadamia iż „(...)
                niestety, w imieniu firmy Hankook Tire jestem zmuszony (...)poinformować, że
                zdecydowaliśmy się ograniczyć listę naszych potencjalnych lokalizacji do dwóch
                państw: Słowacji i Węgier. Tym samym wyeliminowaliśmy Polskę.”

                W piśmie firma Hankook Tire po raz kolejny podkreśliła decydującą wagę dopłaty
                gotówkowej do inwestycji: „(...) Chciałbym powrócić do naszego ostatniego
                owocnego spotkania z 14.04 w Państwa biurze, na którym rozmawialiśmy o tym, czy
                Polska może zmienić ofertę poprzez podniesienie wkładu gotówkowego. Niestety,
                zostaliśmy poinformowani w piśmie z 31 marca, że międzyresortowy zespół podczas
                szeregu spotkań postanowił pozostawić ofertę niezmienioną.”

                Sebastian Mikosz, wiceprezes PAIiIZ nadzorujący negocjacje, powiedział: „W
                trakcie rozmów bardzo szybko stało się dla nas jasne, iż decyzja Hankook Tire
                zależy od wysokości dopłaty w gotówce. Zgodnie z przyjętymi regułami nasza
                oferta obejmowała zwolnienia z podatku i inwestycje w rozbudowę infrastruktury
                pod konkretną inwestycję. Podkreślaliśmy także, iż nasza oferta jest wiarygodna
                i w przypadku pozytywnej decyzji inwestor nie będzie narażony na
                nieprzewidziane przeszkody, jak na przykład problemy z wykupem gruntów.
                Oczywiście, źle się stało, iż Hankook nie zdecydował się umieścić fabryki w
                Polsce, jednak PAIiIZ postępował uczciwie, od początku powiadamiając inwestora
                o systemie zachęt obowiązujących w Polsce.”

                Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, obsługująca od początku
                projekt budowy fabryki opon, pragnie przedstawić informację o negocjacjach i
                przebiegu obsługi inwestora.

                Firma Hankook Tire zgłosiła się do PAIiIZ 27 stycznia 2004 roku z prośbą o
                pomoc w wybraniu lokalizacji pod budowę fabryki opon w Polsce. W wyniku
                inwestycji miało powstać 1 508 nowych miejsc pracy, zaś nakłady inwestycyjne
                szacowane były na około 0,5 miliarda EUR.

                PAIiIZ niezwłocznie przystąpił do analizy potencjalnych ofert i negocjacji. W
                trakcie przeszło 16-miesięcznej obsługi projektu, inwestorowi przekazano szereg
                informacji na temat ogólnych i szczegółowych warunków inwestowania, w tym
                wstępny pakiet zachęt inwestycyjnych. Zaproponowano także cztery lokalizacje
                spełniające kryteria określone przez inwestora. 26 stycznia 2005 Hankook
                poinformował Agencję w oficjalnym piśmie, iż zaproponowana działka na Dolnym
                Śląsku, została wybrana na tzw. „krótką listę” lokalizacji ostatecznie branych
                pod uwagę. Inwestor potwierdził również założenia projektu inwestycyjnego i
                wyraził chęć przystąpienia do szczegółowych rozmów ze stroną polską.

                7 lutego 2005 roku odbyło się pierwsze oficjalne spotkanie z udziałem
                przedstawicieli inwestora, PAIiIZ, Ministerstwa Gospodarki i Pracy oraz władz
                lokalnych, podczas którego inwestorowi zaprezentowano szczegółową informację na
                temat dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej dla planowanej inwestycji oraz
                przedstawiono możliwe formy jej wykorzystania. Zaoferowany pakiet obejmował
                wsparcie gotówkowe i bezgotówkowe. Na wparcie gotówkowe składały się
                następujące instrumenty:

                -dofinansowanie zatrudnienia (zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów w dniu
                14 grudnia 2004 r. Finansowym systemem wsparcia projektów inwestycyjnych) w
                kwocie 1,35 mln EUR,
                - wsparcie z Powiatowego Urzędu Pracy w kwocie 1 mln EUR na szkolenia i staże.

                Na wsparcie bezgotówkowe składało się:

                -zwolnienie z podatku od nieruchomości w kwocie 5,9 mln EUR,
                -zwolnienie z CIT w kwocie 97,6 mln EUR.

                Łącznie inwestorowi zaoferowano 104,9 mln EUR pomocy publicznej (maksymalny
                dopuszczalny pułap pomocy regionalnej, zgodny z regułami UE).
                W trakcie negocjacji strona koreańska, już po otrzymaniu pakietu oraz
                dodatkowych zachęt zaproponowanych przez PAIiIZ 17 lutego 2005 (ok. 16,6 mln
                EUR w formie gotowej infrastruktury) wielokrotnie podkreślała, iż ostateczną
                decyzję uzależnia od otrzymania odpowiedniego wsparcia w formie bezpośrednich
                dopłat. Podobne stanowisko przedstawiała także firma doradcza współpracująca z
                inwestorem.

                Hankook Tire uznał polską ofertę za niewystarczającą. Proponowane przez Agencję
                wsparcie na rozbudowę infrastruktury znacznie obniża koszty związane z
                rozpoczęciem inwestowania. W pismach z 15 oraz 23 lutego 2005 PAIiIZ otrzymał
                oficjalne stanowisko Hankook Tire. Firma oczekiwała wsparcia na poziomie 20
                proc. kosztów kwalifikowanych, co przy nakładach inwestycyjnych szacowanych na
                pół miliarda Euro stanowi blisko 100 mln Euro. Udzielenie pomocy gotówkowej w
                stopniu porównywalnym z ofertą słowacką oznaczałoby więc udzielnie wsparcia
                finansowego w wysokości blisko 100 milionów Euro.

                W związku z negocjacjami z Hankook Tire 21 marca 2005 roku odbyło się
                posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Inwestycji Zagranicznych. Zespół
                podjął decyzję o nie podnoszeniu wysokości wsparcia finansowego dla projektu.
    • Gość: erni IP: *.wroclaw.sdi.tpnet.pl 10.05.05, 09:44
      Jak podaje dzisiejsza GW Bridgestone tez wybral slowacje. Dobrze z
      eprzynajmniej fabrytke gonsienic ulokuja na DŚ.
      • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 10.05.05, 16:32
        • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 10.05.05, 18:57
          Motoryzacyjna inwestycja znów poza Polską

          Andrzej Kublik, Leszek Kostrzewski, Poznań 09-05-2005 , ostatnia aktualizacja
          10-05-2005 14:37

          Nieszczęścia chodzą parami. Swoją najnowocześniejszą w Europie fabrykę opon
          japoński Bridgestone wybuduje na Węgrzech zamiast w Polsce. W zeszłym tygodniu
          Polska przegrała ze Słowacją rywalizację o pierwszą w Europie fabrykę opon
          koreańskiego Hankook Tire.

          Najpierw traciliśmy fabryki aut renomowanych koncernów. Teraz omijają nas
          inwestycje znanych dostawców branży motoryzacyjnej. Koncern Bridgestone Corp,
          jedna z największych na świecie firm oponiarskich, zdecydowała właśnie, że
          wybuduje za 190 mln euro fabrykę opon na Węgrzech. Zakład w węgierskim mieście
          Tatabanya będzie pierwszym zakładem w Europie, w którym japoński koncern
          zastosuje swoje najnowocześniejsze metody całkowicie zautomatyzowanej
          produkcji. Od 2008 r. węgierska fabryka Bridgestone będzie produkować kosztowne
          opony do jazdy wyczynowej i opony niskoprofilowane - początkowo do 8 tys. sztuk
          dziennie. Zakład japońskiego koncernu powstaje na wielkiej działce 66 ha, co
          zapowiada możliwości jego rozbudowy.

          - Mieliśmy do wyboru lokalizacje w trzech krajach. Węgry przedstawiły najlepszą
          ofertę - powiedział nam Gert Meylemans, rzecznik Bridgestone Europe. Czy o
          japońską inwestycję zabiegała Polska? - Nie potwierdzam ani nie zaprzeczam -
          stwierdził Meylemans.

          Wiadomo jednak, że byliśmy zainteresowani nową fabryką Bridgestone. Mówiono o
          tym na początku roku, kiedy w czasie oficjalnej wizyty w Japonii premier Marek
          Belka spotkał się z prezesem Bridgestone Shigeo Watanabe. O japońską inwestycję
          bardzo zabiegano w Nowej Soli. Japończycy kilka razy odwiedzali prezydenta tego
          miasta Wadima Tyszkiewicza i oglądali miejscową podstrefę Kostrzyńsko-
          Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, gdzie oferowano Bridgestone 50 ha na
          budowę fabryki. Strefa proponowała zwolnienia podatkowe, pomoc obiecywało też
          miasto.

          Japończycy byli pod wrażeniem dotychczasowych starań miasta w ściąganiu
          inwestorów (Groclin, Arcobaleno, Nord). Oglądali nawet wille w Zielonej Górze,
          w których mieli mieszkać. Jednak nic z tego nie wyszło.

          Bridgestone ma już fabrykę opon w Poznaniu, w którą zainwestowano 210 mln
          dolarów (może obecnie produkować do 15 tys. opon dziennie). Koncern planował
          zwiększenie zdolności produkcyjnych fabryki do 23 tys. opon dziennie. - Na te
          plany nie będzie miała wpływu nowa inwestycja na Węgrzech - zapewnił nas
          Meylemans.

          W czasie wizyty premiera Belki w Tokio Bridgestone zapowiedział też, że
          zainwestuje 12 mln euro w budowę w Żarowie na Dolnych Śląsku fabryki gumowych
          gąsienic do maszyn roboczych.

          Sebastian Mikosz, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji
          Zagranicznych (PAIiIZ), nie odpowiedział na prośbę skomentowania kolejnej
          przegranej Polski w staraniach o pozyskanie znaczącej inwestycji zagranicznej.

          W zeszłym tygodniu władze Słowacji ogłosiły, że koreański koncern Hankook Tires
          wybuduje u nich za pół miliarda euro swoją pierwszą w Europie fabrykę opon.
          Pracę znajdzie w niej ponad 1,5 tys. osób. PAIiIZ wielokrotnie zapowiadał
          zabiegi o tę inwestycję. Po ogłoszeniu kolejnej przegranej Polski w specjalnym
          komunikacie Agencja stwierdziła, że przegraliśmy, bo oferowaliśmy Hankook Tire
          tylko 2,35 mln euro gotówką, a Koreańczycy mieli się domagać aż 100 mln euro
          gotówką. Nie wiadomo, czy aż tyle chcieli Koreańczycy, wiadomo jednak, że
          Polska strona potrafi zaoferować pieniądze na wsparcie inwestycji firm
          oponiarskich. Pod koniec zeszłego roku dla inwestycji Michelin w Olsztynie
          zmienił granice specjalnej strefy ekonomicznej, a ponadto postanowił
          francuskiemu koncernowi przyznać wsparcie finansowe. Ile? Według nieoficjalnych
          informacji ponad 30 mln euro przez dwa lata. Oficjalnie na pytanie o wysokość
          dofinansowania Michelin z publicznych pieniędzy nie chciały nam wczoraj
          odpowiedzieć ani Ministerstwo Gospodarki, ani PAIiIZ.

          Gdzie nam uciekły motoryzacyjne fabryki (infografika)
          bi.gazeta.pl/im/3/2698/m2698413.jpg
          • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 10.05.05, 19:16
            Niestety na Słowację, rezygnując z inwestycji w Polsce (DŚ, Śląsk)
            Kolejny przykład z dnia dzisiejszego:


            Gospodarka
            PAP, tm /2005-05-10 18:13:00

            Dostawca części samochodowych Hanil E-Hwa wkracza na Słowację



            Południowokoreański dostawca części samochodowych, Hanil E-Hwa, chce
            zainwestować 1,5 mln euro w produkcję części w siedzibie dawnych zakładów ZTS w
            Dubnicy, na Słowacji - podał we wtorek burmistrz Dubnicy Juraj Cervinka.

            Hanil chce dostarczać części do produkcji samochodów koncernu Kia, który buduje
            swoją fabrykę niedaleko Żyliny.

            To już drugi inwestor z Korei Południowej, który uruchomi produkcję w zakładach
            ZTS. Wcześniej zdecydował się na to DongWon.

            Hanil chce zatrudnić w zakładzie 400 osób i kolejne 150 u poddostawców.

            Koreańczycy planują rozpoczęcie produkcji w I połowie 2006 roku.

          • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 10.05.05, 23:46
            • Gość: ! IP: *.wroclaw.dialog.net.pl 11.05.05, 11:29
              Bridgestone nie rezygnuje z inwestycji w Polsce

              Z Koreańczykami o pieniądzach


              Japoński koncern, który fabrykę opon wybuduje na Węgrzech zamiast w Polsce,
              chce rozmawiać z nami o nowej inwestycji.


              Negocjatorzy Bridgestona mieli się wczoraj spotkać z wiceprezesem Polskiej
              Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sebastianem Mikoszem, by
              porozmawiać o tym, dlaczego zamiast Polski wybrali Węgry jako miejsce budowy
              wartej 190 mln euro fabryki opon. Nie przyjechali.

              Według niego przegraliśmy z Węgrami, bo Japończycy obawiali się koncentracji
              produkcji w jednym kraju (Bridgestone ma u nas dwa zakłady).

              - Byli bardzo zadowoleni z lokalizacji w Nowej Soli i warunków, jakie im
              zaoferowano. Moim zdaniem po prostu boją się uzależnienia od jednego kraju -
              mówi Sebastian Mikosz.

              Tej argumentacji może przeczyć jednak informacja o tym, że Bridgestone rozważa
              budowę kolejnej fabryki w Polsce. Japończycy przysłali wczoraj list, w którym
              informują, że zjawią się za kilka dni, by rozmawiać o nowej fabryce. - Chodzi o
              zakład produkujący opony do autobusów. Nie znam żadnych szczegółów -
              poinformował dziennikarzy Sebastian Mikosz.

              Decyzja Bridgestona o budowie fabryki na Węgrzech to już druga porażka Polski w
              przyciąganiu nowych inwestycji w branży oponiarskiej. Nie zainwestuje u nas też
              koreański Hankook, który planował budowę zakładu za ponad 400 mln euro. Z
              wypowiedzi wiceszefa Agencji można wywnioskować, że rozmowy z koreańskimi
              inwestorami są bardzo trudne.

              - Podczas negocjacji słyszymy jedno słowo - "zachęta" - tłumaczył Sebastian
              Mikosz. Według niego zaoferowaliśmy 106 mln euro pomocy publicznej w formie
              zwolnienia z podatków i szkoleń dla pracowników.

              - Hankook chciał 100 milionów euro w gotówce. Pod koniec marca komitet
              międzyresortowy do spraw inwestycji zagranicznych zdecydował, że rząd tych
              pieniędzy nie da. Wystarczyłyby na płace w tym zakładzie na 16 lat - powiedział
              wiceprezes. Ostatecznie Hankook zainwestował na Słowacji, 40 km od fabryki
              Hyundai-Kia. - To odbiorca ich opon. Mamy wrażenie, że od początku nie mieliśmy
              szans, a Koreańczycy wykorzystali nas w rozgrywce ze Słowakami i Czechami -
              dodał.

              "Rzeczpospolita"

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.