• drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego

Nieprawid這wa wymowa g這sek - 3,5 roku Dodaj do ulubionych

  • 02.10.12, 14:34
    M鎩 synek (3,5roku) b喚dnie wymawia niekt鏎e g這ski:

    * L/R zamienia na J
    * G zamienia na D
    * K zamienia na T

    Czy mam si martwi? Jak to wygl康a u Waszych dzieci?
    Zaawansowany formularz
    • 02.10.12, 16:15
      Id do logopedy i wszystko jasne wink

      M鎩 3,5 latek m闚i NA NU O - jab逝szko.... ci篹ka praca przed nami.

      Ale i tak zrobi post瘼, bo do 3 lat milcza jak zakl皻y smile
      --
      Tom & Jerry smile
    • 02.10.12, 16:25
      tak mia m鎩 3-latek w闚czas
      posz豉m do logopedy w poradni pedagogicznej
      nie trzeba mie skierowania
      kilka sesji i problem znikn掖

      jest to - brak pionizacji j瞛yka
      brak reakcji to p騜niej d逝窺zy proces odkr璚ania utrwalonych z造ch nawyk闚 w mowie

      --
      Nie m闚 o sobie 幢e....inni zrobia to znacznie lepiej wink
    • 02.10.12, 18:25
      U mojej jest problem z R i czasami zamiana H/F, kontrola logopedyczna w przedszkolu.
    • 02.10.12, 19:47
      Moja c鏎ka m闚i jaja (lala), jowej (rower) i kofam ci smile
    • 02.10.12, 22:14
      U nas te 3,5 - c鏎ka 幢e wymawia r, chocia si stara. No i niestety przez to r mamy k這pot z marchewk, jest to albowiem "mafewka".
      --
      - Tu, tu, ptaszek! On zmarznie! 鑿ir, 獞ir, 獞ir! Tiu, tiu, tiu, zabierz to, zabierz to, mokre! Ptaszek, ptaszek! Ju ju, n騜ki, paluszki…! Sweterek! Podnie to, podnie, ptaszek, ptaszek, fiu, fiu, cicho, cicho, ju, on jest g這dny, gdzie butelka, ptaszek…!!!
      • 03.10.12, 12:14
        G這ska r pojawia si w wieku 5-6 lat. Czyli Twoja c鏎ka ma jeszcze czas. Oko這 4 roku 篡cia przekszta販a si spos鏏 po造kania, pionizuje j瞛yk i dopiero p騧niej dziecko zaczyna wymawia r, cz, sz, d, . Naciskanie by dziecko wymawia這 r, kiedy nie jest na to gotowe mo瞠 doprowadzi do wywo豉nia np. r tylnoj瞛ykowego a to jest du穎 trudniej p騧niej skorygowa.
        • 07.10.12, 22:30
          Sz, cz, d, wymawia bardzo poprawnie, w og鏊e nie sepleni.
          --
          - Tu, tu, ptaszek! On zmarznie! 鑿ir, 獞ir, 獞ir! Tiu, tiu, tiu, zabierz to, zabierz to, mokre! Ptaszek, ptaszek! Ju ju, n騜ki, paluszki…! Sweterek! Podnie to, podnie, ptaszek, ptaszek, fiu, fiu, cicho, cicho, ju, on jest g這dny, gdzie butelka, ptaszek…!!!
    • 02.10.12, 23:10
      a dopiero teraz zacz掖 "podmienia" czy po prostu si nigdy nie nauczy?
      wymiana R na L b康 J chyba moze si jeszcze w tym wieku zdarza, ale lepiej zasi璕nij porady logopedy. To te zale篡 - kiedy Tw鎩 synek zacz掖 m闚i.
      Je郵i kiedy m闚i poprawnie i nagle mu si zmieni這 przyczyn mo瞠 by np. przero郾i皻y 3 migda, kt鏎y co tam uciska i dziecko gorzej s造szy a co za tym idzie zaczyna m闚i niepoprawnie
      • 03.10.12, 06:35
        moja 3,5 latka wymienia r na l i bezglosnie mowi g i t-czyli je pomija w wyrazie!
        zamiast np kot to ot zamiast gil to il!kiedys jeszcze zamieniala k na t ale teraz juz je zupelnie pomija1niby z takimi gloskami dzieciak ma czas do 5 roku zycia ale czy faktycznieczekac az sie to wsjo wyprostuje czy nie warto?


        --
        http://by.lilypie.com/9Ktop2/.png
        • 03.10.12, 08:24
          gocha500 napisa豉:

          > moja 3,5 latka wymienia r na l i bezglosnie mowi g i t-czyli je pomija w wyrazi
          > e!
          > zamiast np kot to ot zamiast gil to il!kiedys jeszcze zamieniala k na t ale ter
          > az juz je zupelnie pomija1niby z takimi gloskami dzieciak ma czas do 5 roku zyc
          > ia ale czy faktycznieczekac az sie to wsjo wyprostuje czy nie warto?
          >
          >

          U nas zamiast "kot" jest "tot", zamiast "tak" jest "tat" itp. je郵i chodzi o zamian "k" na "t". Natomiast je郵i chodzi o "l" na "j" to s "jody", a nie "lody".
        • 03.10.12, 10:19
          U mojej c鏎ki w przedszkolu w ka盥ej grupie odbywa si diagnoza logopedyczna -wi璚 rodzice dzieci z problemami dostaja informacj czy ewentualne b貫dy wymowy s takimi kt鏎e skoryguje czas, czy nalezy pracowa z logoped. Moja c鏎ka akurat nie mia豉 takiego problemu ale wiem, ze s dzieci kierowane do poradni logopedycznej lub takie, kt鏎ych rodzice dostali instrukcje jak pracowa z nimi w domu. Czekanie a czas co naprawi jest moim zdaniem do嗆 ryzykowne.
          • 03.10.12, 10:28
            Ok. W takim razie skontaktujemy si z logoped. Prawda, nie ma co czeka.
        • 03.10.12, 12:27
          Czy c鏎ka nie wymawia k i g tylko w nag這sie wyrazu, czy te w 鈔odku i na ko鎍u? Piszesz, 瞠 zamiast kot m闚i ot, a jak to wygl康a np. w wyrazach oko, m彗a, maki?
          G這ski k i g powinny pojawi si w 3-4 roku 篡cia.
          • 03.10.12, 12:45
            moja zamienia k na t i g na d,bo jesli jest zamiana k na t to rownoczesnie wystepuje zamiana g na d, mowi TOT,OTO zamiast oko, duma zamiast guma,ale gdy ma powiedzie KICIA to K slychac wyraznie, tak samo gdy mowi GITARA to te Gitara, jesli po K lub G wystepuje "i" to slychac te literki, u nas tez bylo badanie w p-lu, ale poki co odczekam jeszcze chwilke, bo zbyt wczesnie tez nie ma co do logopedy tak u nas powiedziano w p-lu bo czasem zbyt wcze郾ie mo瞠 spowodowa zamieszanie w gimnastykowaniu j瞛yka i narobi "ba豉ganu" smile
          • 03.10.12, 17:06
            no w srodkuwyazu tez wymawia bezglosnie czylo oko to ookukuryku to uulyu.
            czyli rozumiem ze mam biegiem leciec do logopedy??


            --
            http://by.lilypie.com/9Ktop2/.png
            • 03.10.12, 17:27
              Nie biegiem, ale przej嗆 si wartosmile Logopeda zbada sprawno嗆 i budow aparatu artykulacyjnego, poka瞠 jak i co 獞iczy. Takie opuszczanie g這ski/g這sek nazywamy mogilali.
              W przypadku g這sek k, g przyczyn ich nieprawid這wej realizacji / braku realizacji najcz窷ciej jest obni穎na sprawno嗆 j瞛yka, nieprawid這we nawyki ruchowe, stany zapalne migda趾闚 (i doprzednie u這瞠nie j瞛yka), po造kanie z zespoleniem jezykowo-wargowym. Logopeda obejrzy, pobawi si z dzieckiem, zaprezentuje w zabawie prawid這w wymow g這sek. G這ski k i g dzieci "za豉puj" do嗆 szybko.
      • 03.10.12, 08:22
        Zawsze podmienia tylko kiedy nie przywi您ywa豉m do tego wi瘯szej roli. Uwa瘸豉m, 瞠 jest ma造 i z tego wyro郾ie. Zacz掖 m闚i pe軟ymi zdaniami jak mia 2 lata i 2 miesi帷e.
        • 03.10.12, 08:54
          Nasz zamiast r wymawia l a ponoc jezeli sie wymawia j to trzeba to leczyc,u nas widac poprawe wymawiania niektorych glosek np kiedys mowi:酥a貫m a teraz:spa貫m,czyli wyrasta a ma 4.5roku.Pozatym 豉dnie mowi.
    • 03.10.12, 09:16
      M鎩 czterolatek zamienia r na l. BY badany przez przedszkoln logoped kt鏎a twierdzi, 瞠 ma prawo ca造 czas tak m闚i i to sprawa rozwojowa. Jakby zamienia r na j to widzia豉by problem. Reszt m闚i poprawnie. P馧 roku temu zamienia te k z t ale przesz這 samo, znaczy bez 膨dnych 獞icze w tym kierunku. Zobacz na ksi捫eczki Agnieszki Fr帷zak, ona pisz wierszyki pod konkretne problemy z literami, mo瞠cie poczyta bez parcia jakiego-wyja郾ione te tam s wady wymowy i opisane do kiedy dziecko i w jaki spos鏏 mo瞠 przekr璚a g這ski. Nie mog wklei link闚 bo jako spam mi wywala zobacz ksi捫eczki "Kelner Kornel" czy "Dranie w tranie".

      --
      Sygnaturka si zgubi豉....
      • 03.10.12, 10:51
        Mam c鏎k 3,7 lat, m闚i wyra幡ie, ma du篡 zas鏏 s堯w, m闚i "r" ale nie m闚i cz tylko c np: cytamy. Do kiedy to norma?
        A do autorki: m鎩 syn te m闚i j zamiast l. Okaza這 si, 瞠 j瞛yczek trzeba by這 podci望.
        • 03.10.12, 12:21
          G這ska cz mo瞠 pojawi si dopiero w 5 roku 篡cia, niekt鏎e 廝鏚豉 podaj, 瞠 nawet w sz鏀tym.
          Bardzo wcze郾ie natomiast zacz窸a wymawia r, sprawd, czy podczas wymawiania tej g這ski nie trzyma j瞛yka miedzy z瑿ami. Je瞠li nie, to wszystko wskazuje na to, 瞠 sz, , cz, d te nied逝go si pojawismile
    • 03.10.12, 11:34
      Im d逝瞠j m闚i nieprawid這wo, tym bardziej mu si utrwala.
      Przyk豉dowo wymiana na l/r na j to moga by dwa problemy-brak pionizacji j瞛yka i drugi nieumiej皻no嗆 r騜nicowania g這sek. Gdyby r zamienia na l, nie by這by raczej wi瘯szego problemu, bo w wieku 3,5roku nie musi jeszcze umiec wym闚i r.
      U nas tak by這, ze dwa w jednym i o ile wymowa prawid這wa l to kilka dni prostych 獞icze j瞛yka typu lizanie talerzyka, podbieranie j瞛ykiem dmuchanego ryzu, to ju r霩nicowanie j i l zaj窸o wi璚ej czasu. Oczywi軼ie praca z c鏎k pod okiem logopedy.
    • 03.10.12, 12:16
      W tym wieku teoretycznie powinno by: r- wymawiane jako l lub j, g這ski k i g powinny ju by, l te ju powinno by. Warto odwiedzi logoped.
      • 03.10.12, 12:44
        Norm rozwojow jest, je郵i dziecko w wieku:
        - 0-1 roku - komunikuje si z doros造mi za pomoc krzyku, g逝篡, gaworzy, wymawia pierwsze wyrazy: mama, tata, baba;
        - 1-2 lat -u篡wa prawie wszystkich samog這sek z wyj徠kiem nosowych (, ) oraz wymawia niekt鏎e sp馧g這ski (p, b, m, t, d, n, k, , , , d, ch). Pozosta貫 zast瘼uje innymi. Wypowiada si jednowyrazowo: np. pomidor - midol, kaczka - kaka;
        - 3 lat - porozumiewa si prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samog這ski i sp馧g這ski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li);
        - 4 lat - wymawia g這ski s, z, c, dz. Mowa ulega dalszemu doskonaleniu;
        - 5-6 lat - wymawia g這ski sz, , cz, d, r;
        - 7 lat - ma utrwalon poprawn wymow wszystkich g這sek oraz opanowan technik m闚ienia.


        --
        870 000 000 000 - dlug Polski
        38 000 000 - liczba mieszkancow Polski
        22 895 - dlug publiczny kazdego mieszkanca Polski + wlasne
        Wy陰czona poduszka oznacza, 瞠 jej nie ma (By memphis90)
    • 03.10.12, 16:33
      Czy znacie jakie proste 獞iczonka do wywo豉nia g這ski L? Takie, kt鏎e m鏬豚y wykona 3,5 roczniak.
      • 03.10.12, 17:40
        M鎩 syn nie wymawia g這ski k/g (zamienia na t/d), wszystkich sz, rz, s, z, (zmi瘯cza na , ) r (zamienia na l) Zacz窸am z nim p馧 roku temu chodzi do logopedy w przychodni, do logopedy w przedszkolu, 獞iczymy w domu i efekty s mizerne. K/g wydaje si by nie do wywo豉nia. Sz, rz zacz窸o si pojawia. Jedna z logopedek uwa瘸, 瞠 nie trzeba jeszcze wywo造wa g這sek, ale 獞iczy og鏊ne umiej皻no軼i - uk豉danki wg wzoru, tworzy zbiory, uk豉da szeregi, uk豉da poci皻e obrazki itp. Czyli co co wydawa這 by si nie ma zwi您ku z mow, ale w bardzo na ni wp造wa. Druga pr鏏uje wywo造wa. Mowa systematycznie si poprawia - to znaczy 豉twiej go zrozumie, zas鏏 s這wnictwa si powi瘯sza, 豉dnie buduje zdania, potrafi opowiedzie o co mu chodzi - na pewno jest to te zas逝ga dodatkowych 獞icze, bo wcze郾iej zmiany nie zachodzi造 w takim tempie. Ale k/g jak nie by這 tak nie ma.
        • 03.10.12, 17:52
          Ania, a 獞iczysz w domu? k, g s bardzo proste do wywo豉nia. Podczas mycia z瑿闚 przytrzymujesz czubek j瞛yka szczoteczk i prosisz by dziecko wym闚i這 k.
      • 03.10.12, 17:45
        Najprostsze: Siadamy przed lustrem i robimy wind z j瞛yka. Otwieramy szeroko buzi (jak do g這ski a), j瞛yk powoli wje盥瘸 za g鏎ne z瑿y. Trzymamy j瞛yk za g鏎nymi z瑿ami przez chwil (winda czeka, a wysi康 z niej pasa瞠rowie) i opuszczamy go za dolne z瑿y (j瞛yk musi by za z瑿ami, nie wyje盥瘸 przed z瑿ysmile. Zn闚 chwil czekamy i ponownie wje盥瘸my na g鏎 i zn闚 na d馧. P騧niej winda (j瞛yk) wje盥瘸 na g鏎, za g鏎ne z瑿y, m闚imy aaaa i szybko opuszczamy j瞛yk za dolne z瑿y - i ju jest l (mo瞠sz zademonstrowa dziecku jak wymawia l, przed lustrem j瞛yk u這穎ny szeroko za g鏎nymi z瑿ami (buzia otwarta jak do a) i opuszczamy go - mamy w ten spos鏏 g這sk l. Do tego inne 獞iczenia j瞛yka: malowanie sufitu (j瞛yk szoruje po podniebieniu, od przodu ku ty這wi, mo積a delikwentowi wysmarowa podniebienie czym co lubi (nutell?) i niech zlizuje (koniecznie przy otwartej buzi). Liczenie j瞛ykiem z瑿闚 (te przy otwartej buzi, najpierw dotykamy czubkiem j瞛yka z瑿闚 g鏎nych (ka盥ego z帳ka oddzielnie, p騧niej dolnych). Je瞠li dziecko nie ma tendencji do wk豉dania j瞛yka miedzy z瑿y dotykamy (usi逝jemy dotkn望) j瞛ykiem brody i nosa (te przy otwartej buzi). 鑿iczenia warg: robimy dzi鏏ek (ca逝ski), ryjek 鈍inki, rozci庵amy usta w u鄉iechu (bez pokazywania z瑿闚), bawimy si w pogotowie (e-o, e-o, i-u, i-u - dbamy by dziecko wymawia這 te d德i瘯i bardzo wyra幡ie), nabieramy do buzi powietrza i robimy z buzi balonik. Trzymamy powietrze przez chwil i balonik p瘯a (wypuszczamy powietrze). Je瞠li dziecko oddycha prawid這wo (nie ma oddychania szczytowego) dajemy do dmuchania pi鏎ka, ba鎥i, wod w szklance (robimy b帳elki przez s這mk). Je瞠li oddycha szczytami p逝c (podczas nabierania powietrza unosz si ramiona) lepiej nie wykonywa 獞icze oddechowych, 瞠by nie utrwala nieprawid這wego sposobu oddychania.
        • 03.10.12, 22:20
          Tak, 獞iczymy w domu. G這ska k/g pojawi豉 si, ale tylko jak j瞛yk jest przytrzymywany na dole szpatu趾. Robimy tak, 瞠 zaczynamy od wypowiadania /a/ i przechodzimy do /ka/ jednocze郾ie przytrzymuj帷 j瞛yk. Syn bardzo tego nie lubi i pozwala sobie na to tylko przez chwilk. Pr鏏owa豉m przytrzymywa j瞛yk lizakiem, ale nawet to go nie przekonuje. Bo pomimo, 瞠 niejako wywo豉na g這ska, to bez przytrzymywania j瞛yka nie wychodzi. Zdarza si, 瞠 powie /k/g/ na ko鎍u wyrazu, ale nie takie czyste, tylko taki cz窷ciowo gard這wy d德i瘯. Wymawia te /ki/gi/ ale to zupe軟ie inna g這ska.
          • 04.10.12, 06:39
            Generalnie jestem przeciwna udzielaniu porad logopedycznych przez internet (bo najlepiej wszystko zobaczy) ale skoro logopedzi nie potrafi pom鏂...
            Pr鏏owali軼ie 獞icze pier軼ienia zwieraj帷ego gard這? Tzn wszelkich 獞. typu: chrapanie, kaszel, gulgotanie wod. Do tego polecam 獞iczenia j瞛yka do wywo豉nia g這ski [跑: czyli takie, kiedy czubek j瞛yka jest schowany za dolnymi z瑿ami, a 鈔odek uniesiony do podniebienia (wszelkie zje盥瘸lnie, kocie grzbiety itp). Zapytam jeszcze czy dziecko przypadkiem nie ma powi瘯szonych migda堯w, konsultowali軼ie go laryngologicznie?
            --
            My pretty mouth will frame the phrases that will
            Disprove your faith in man
            • 04.10.12, 06:41
              Prawie zapomnia豉m... jeszcze 鄴逕: buzia szeroko otwarta, wysuwamy j瞛yk jak najdalej i chowamy g喚boko do jamy ustnej, ruch powinien by poziomy.
              --
              My pretty mouth will frame the phrases that will
              Disprove your faith in man
            • 04.10.12, 10:00
              O 獞iczeniach pier軼ienia zwieraj帷ego gard這 logopeda nie wspomnia豉. Spr鏏uj, bo wydaje mi si, 瞠 p逝kanie gard豉, chrapanie itp. mo瞠 si spodoba. Tak sobie pomy郵a豉m, 瞠 skoro dziecko nie za豉puje tej g這ski k/g od d逝窺zego czasu, to bez sensu jest je m璚zy i trzyma ci庵le j瞛yczek, tylko trzeba innych 獞icze, 瞠by jeszcze bardziej wygimnastykowa buzi i zwi瘯szy 鈍iadomo嗆 co w tej buzi ma. Nie 獞iczymy g這ski k/g codziennie. Zabrali鄉y si za /sz/ bo to wychodzi zdecydowanie lepiej, albo skupiamy si na zwyczajnych zabawach (uk豉danki, puzzle, szeregi, r騜nice itp)
              • 04.10.12, 17:16
                鑿iczenia do [sz] wymagaj pionizacji j瞛yka, zupe軟ie innego u這瞠nia. Przeskakiwanie z jednej g這ski na inn mo瞠 wszystko dziecku pomiesza. IMO potrzebna jest zmiana logopedy.
                --
                My pretty mouth will frame the phrases that will
                Disprove your faith in man
            • 04.10.12, 10:04
              Mama pisze, 瞠 u dziecka w wyg這sie pojawia si gard這wa realizacja [k], wiec z tym chrapaniem, kaszlem i gulgotaniem wod bym jednak troch uwa瘸豉.
          • 04.10.12, 10:01
            ㄠczenie g這sek a i k to nie jest najlepszy pomys. k jest g這sk tylnoj瞛ykow i najlepiej 獞iczy j z g這skami [o], [u]. Usi康 z synem przed lustrem poka mu jak wygl康a [k]. Ty j瞛yka si wtedy unosi, czubek zostaje za dolnymi z瑿ami. Niech sobie sam przytrzyma paluszkiem czubek i powie [k]. Najpierw wywo逝jemy g這sk [k] w izolacji, p騧niej 陰czymy j z samog這skami (zaczynamy o ko, ku). Do [g] przejdziesz p騧niej, najprawdopodobniej "wejdzie" sama. Nie 獞icz g這ski [k] w wyrazach, w kt鏎ych wyst瘼uj te [t] i [d]. Na to przyjdzie czas, jak [k] w sylabach i innych wyrazach b璠 ju ca趾iem dobrze utrwalone.
        • 03.10.12, 23:07
          Black-cat, czy 3-5 roczniak b璠zie ch皻ny do takich 獞icze? U nas p鏦i co to mizernie wygl康a bo nie chce dotyka j瞛ykiem do podniebienia sad
          • 03.10.12, 23:50
            Ja nie black-cat, ale mo瞠 pomog smile

            Ten 3,5 roczniak nie chce dotyka podniebienia czy nie mo瞠 (j瞛yk nie dosi璕a)?
            Je郵i nie chce, to dobrym motywatorem jest nutella (jogurt, d瞠m). Smarujesz specyfikiem M這demu podniebienie i najcz窷ciej sam wszystko pi瘯nie zlizuje smile
            Je郵i nie mo瞠 - bo ma problemy z uniesieniem j瞛yka - przejd si do logopedy. Sprawd嬈ie w璠zide趾o podj瞛ykowe, spos鏏 po造kania i napi璚ie mi窷niowe j瞛yka smile
            --
            wsiecidzieci.blogspot.com
            • 04.10.12, 08:33
              niedosniona napisa豉:

              > Ja nie black-cat, ale mo瞠 pomog smile
              >
              > Ten 3,5 roczniak nie chce dotyka podniebienia czy nie mo瞠 (j瞛yk nie dosi璕a)
              > ?
              > Je郵i nie chce, to dobrym motywatorem jest nutella (jogurt, d瞠m). Smarujesz sp
              > ecyfikiem M這demu podniebienie i najcz窷ciej sam wszystko pi瘯nie zlizuje smile
              > Je郵i nie mo瞠 - bo ma problemy z uniesieniem j瞛yka - przejd si do logopedy.
              > Sprawd嬈ie w璠zide趾o podj瞛ykowe, spos鏏 po造kania i napi璚ie mi窷niowe j瞛yk
              > a smile

              Nie chce. Nudz go takie 獞iczenia i nie wyra瘸 ch璚i, aby je wykonywa sad
              Spr鏏uj w takim razie posmarowa mu czym podniebienie.
              P鏦i co niech皻nie uczestniczy w zabawach j瞛ykowych.

              Problem闚 z w璠zide趾iem nie ma, bo potrafi wysun望 j瞛yk z buzi (do brody) na tak sam d逝go嗆 co ja.
          • 04.10.12, 10:17
            Na pocz徠ku pewnie nie b璠zie bardzo ch皻ny, ale robimy to w formie zabawy i przyzwyczajamy do regularno軼i 獞icze. Nie chce dotyka j瞛ykiem podniebienia, bo to dla niego trudne. Dlatego zaczynamy od najprostszych: trzymanie j瞛ykiem chrupka przyklejonego do podniebienia, 瞠by nie spad, zlizywanie d瞠mu, nutelli, miodu, jogurtu czy co tam jeszcze dziecko lubi z podniebienia, dawanie do jedzenia trudnych konsystencji (sk鏎ki od chleba, d逝gie 瞠lki, orzeszki, marchewki), zlizywanie r騜nych rzeczy z talerza (o ile dziecko nie ma tendencji do realizacji mi璠zyz瑿owej), je瞠li jest wzmo穎ne napi璚ie mi窷niowe dajemy lody (Nie na talerzyku, tylko takie w wafelku lub na patyku, 瞠by dziecko musia這 popracowa j瞛ykiem, trzymamy loda daleko i niech j瞛yk dosi璕nie i li瞠. Trzeba pami皻a, 瞠 zimno obni瘸 napi璚ie mi窷niowe, wi璚 w przypadku dzieci z ONM nie podajemy lod闚 zbyt cz瘰to), picie z normalnego kubka (nie przez s這mk) to naj豉twiejsze metody na poprawienie sprawno軼i aparatu artykulacyjnego.
    • 04.10.12, 17:20
      Sprawd s逝ch fizyczny, potem id na diagnoz logopedyczn - sprawdz mu s逝ch fonematyczny etc.
    • 08.10.12, 20:46
      W jaki spos鏏 pokaza dziecku jak powinien uk豉da j瞛yk do litery L? Czy j瞛ykiem w trakcie m闚ienia nale篡 dotyka podniebienia? Nie chc, aby dziecko nabra這 z貫go nawyku.
  • Powiadamiaj o nowych wpisach

Wysy豉j powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby upro軼i zarz康zanie powiadomieniami zaloguj si lub zarejestruj si.

lub anuluj

Zaloguj si

Nie pami皻asz has豉 lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj si

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 wypowiedzi zamieszczanych przez u篡tkownik闚 Forum. Osoby zamieszczaj帷e wypowiedzi naruszaj帷e prawo lub prawem chronione dobra os鏏 trzecich mog ponie嗆 z tego tytu逝 odpowiedzialno嗆 karn lub cywiln. Regulamin.