Dodaj do ulubionych

Modela żaglowców

17.05.11, 14:49
Jak oglądam takie modele to rzuca się w oczy taki fakt: Te niby duże okręty mają maszty nie w całości tylko w dwóch cześciach. Znaczy się na maszcie głównym(znaczy tej części co jest wbudowana do kadłuba) jest przyczepiony obejmami jeszcze jeden maszcik, aby zwiększyć jego wysokość. Raz widziałem model składający się z 3 częściowego masztu. Skąd taki pomysł aby w tych modelach tak robić? W rzeczywistości taka obejma przenosi siły tylko w jednym kierunku a maszt musi w różnych kierunkach, w końcu nigdy nie wiadomo skąd wiatr wieje
Edytor zaawansowany
  • rkcb 19.05.11, 09:52
    Dla ustalenie terminologi - część masztu, która jest zamocowana w kadłubie to kolumna, część przymocowana do niej to stenga, jeżeli jest następna część, to jest to bramstenga, czasem jest czwarta - bombramstenga. Pierwszy maszt od dziobu to fokmaszt, drugi grotmaszt, trzeci bezanmaszt i odpowiednio fokstenga itd.
    Konstrukcja taka wynika ze względów materiałowych - przy drewnianych masztach nie było odpowiednio dużych drzew aby uzyskać jednolite maszty zadanej wysokości. Po za tym górne części masztów mogły być i były demontowane na morzu w przypadku złej pogody. Każda z tych części miała własne olinowanie zarówno w płaszczyźnie symetrii okrętu - sztagi, jak i prostopadłe do płaszczyzny symetrii - wanty. Po za tym - wbrew pozorom - połączenie steng i kolumn nie przenosi sił tylko w jednym kierunku. A główną rolę w przenoszeniu sił działających na maszty odgrywa olinowanie.
    --
    Wielu ludzi szybciej umrze, niż pomyśli. I wielu tak umiera.
    Bertrand Russell
    Ateizm nie jest wiarą w nieistnienie boga, lecz indywidualną niewiarą w jego istnienie
  • stasi1 20.05.11, 11:18
    yjaśnienie. Zawsze myślałem jak widziałem taki model że to robią dla lepszego zobrazowania jak to duży był okręt.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka