Dodaj do ulubionych

Potrzebujemy tramwaju, bo w centrum więcej aut ...

29.05.13, 16:23
Szanowny Przemysławie Jedlecki!

Zamiast krótkiej notatki - wywiad - brawo!! Czas rozpoczac weekend!
Edytor zaawansowany
  • kirgis 29.05.13, 16:24
    Mam wrażenie że p. Jackiewicz momentami zapomina iż rozmawiamy w Polsce, w Katowicach. Pomysły ma ciekawe ale skąd wziąć pieniądze?
    --
    If you want to make enemies, try to change something.
  • Gość: gość IP: *.centertel.pl 29.05.13, 16:36
    Pieniądze "się znajdzie". Ostatnio Marszałek województwa "szukał" 100 mln. Poszuka na strychu, poszuka w piwnicy, poszuka... w kieszeniach mieszkańców i znajdzie na tramwaj! Prezez "zaraz pojdzie przelew" Król wybuduje i jakoś(ć) to będzie. Prawie jak w Austrii.
  • Gość: Agata IP: *.xdsl.centertel.pl 29.05.13, 16:45
    Dziś byłam w Piotrowicach, jeździ tam mnóstwo autobusów co chwilę jedzie 9, 10, 937, 689, 297, 296, 11, 804 jeździ pusty lub jadą nim dwie osoby... Więc po co tramwaj na osiedle Odrodzenia skoro jeżdżą autobusem dwie osoby?
    Na Kostuchne natomiast jeździ jeden jedyny autobus linii 689 i w dodatku jest przepełniony, że nie ma nawet gdzie stanąć a o siedzeniu już mowy nie ma. Za co płacimy tyle kasy? Nie ma żadnego komfortu... Czy nie możnaby zrobić posiągu czy tramwaju czy dodatkowego autobusu od Kostuchny?
  • egon17 29.05.13, 17:09
    Dlaczego nie walczycie o przywrócenie 688 do Katowic albo o pociąg? Kieedyś przecież jeździły. Jak Kolesie Śląskie pominęły stację w Ligocie w rozkładach linii kolejowych S5 i S6, zrobiła się taka haja, że w try miga przywrócili...
  • bartoszcze 29.05.13, 19:30
    Gość portalu: Agata napisał(a):

    > Na Kostuchne natomiast jeździ jeden jedyny autobus linii 689

    Na Kostuchnę co pół godziny jeździ autobus 37. Zwykle jest w nim miejsce.
    A jak zwykle przypominamy, że reaktywacja pociągu na peryferyjne Boże Dary jest elementem sensownego planu.

    --
    weiss, rot, gelb, blau
    SOS dla lasów tropikalnych
    Stalinogród, Oberschlesien ; Zapiski kiepsko uczesane
  • egon17 29.05.13, 16:44
    W tych wszystkich artykułach o tramwaju do Piotrowic nikt nie zauważył jednego problemu. Przez Ochojec przebiega zelektryfikowana linia kolejowa, niegdyś używana przez pociągi osobowe, a do dziś przez pociągi towarowe. Jak rozwiązać problem jednopoziomowego krzyżowania się trakcji elektrycznych o różnych napięciach? Widziałem we Lwowie krzyżujące się trakcje trolejbusowe i tramwajowe, lecz tylko z okien busa, nie przyjrzałem się jak to jest zrobione. Zresztą do Os. Odrodzenia jest techniczna możliwość doprowadzenia toru dla pociągów od istniejącej linii kolejowej, ale wymagałoby to naruszenia obszaru rezerwatu w Ochojcu, co może wywołać protesty różnego rodzaju "zielonych".
    Tak więc można by rozważyć poprowadzenie tramwaju nie przez Jankego, a przez... Kościuszki (pod wiaduktem) i Północną, koło stacji Łukoil. Ale wtedy z tego dobrodziejstwa nie mogliby korzystać mieszkańcy Ochojca.
  • Gość: A. IP: *.adsl.inetia.pl 29.05.13, 18:40
    Dopiero w tym wywiadzie jest mgiełka realności związanej z prowadzeniem takiej linii dalej wzdłuż Kościuszki a nie wpakowywaniem jej w środek Ochojca...
  • bartoszcze 29.05.13, 19:39
    egon17 napisał:

    > W tych wszystkich artykułach o tramwaju do Piotrowic nikt nie zauważył jednego
    > problemu. Przez Ochojec przebiega zelektryfikowana linia kolejowa, niegdyś używ
    > ana przez pociągi osobowe, a do dziś przez pociągi towarowe.

    W artykułach nie, w komentarzach dawno temu.

    > Tak więc można by rozważyć poprowadzenie tramwaju nie przez Jankego, a przez...
    > Kościuszki (pod wiaduktem) i Północną, koło stacji Łukoil. Ale wtedy z tego do
    > brodziejstwa nie mogliby korzystać mieszkańcy Ochojca.

    Przede wszystkim po co pchać tory o trzysta metrów od linii kolejowej?

    --
    weiss, rot, gelb, blau
    SOS dla lasów tropikalnych
    Stalinogród, Oberschlesien ; Zapiski kiepsko uczesane
  • Gość: edek IP: *.dynamic.chello.pl 29.05.13, 20:28
    Skrzyżowanie zelektryfikowanych linii tramwajowych i kolejowych nie stanowi żadnego problemu pod względem technicznym. Robi się po prostu odcinki izolowane. Jeszcze parę lat temu takie skrzyżowanie było w Sosnowcu.
  • bahn 29.05.13, 17:51
    katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,13973031,Katowice_w_2022_roku_maja_miec_1_4_mld_zl_dlugu__Ale.html
    "W latach 2014-2022 samorządy w całej Polsce dostaną ponad 107 mld zł unijnych dotacji. Aby je wydać, muszą zgromadzić 60 mld zł tzw. wkładu własnego do wspieranych przez Unię Europejską inwestycji. Już dziś wiadomo, że część miast będzie mieć z tym problem. Nie dotyczy to jednak Katowic."

    Wystarczy, że zamiast kolejnego pomnika na Roździeńskiego Uszok postawi na inwestycje w rozwój transportu zbiorowego w całym mieście, co zresztą przyczyni się też do poprawy warunków ruchu transportu indywidualnego.
  • Gość: gp IP: *.ip.netia.com.pl 29.05.13, 18:31
    A ja mam nadzieje, że postawi, ale już nie Uszok.
  • Gość: jan IP: *.dynamic.chello.pl 29.05.13, 18:27
    Trzeba wybudować buspas. Tramwaj jeździ zbyt wolno - to nie ma sensu.
  • Gość: a IP: *.dynamic.chello.pl 29.05.13, 19:12
    Tramwaj może osiągać do 80-100km/h
    Musi być tylko odp. infrastruktura.
    Stare 105Na mogą 70 wyciągnąć.
  • Gość: vrw IP: *.mikolow.multimetro.pl 29.05.13, 19:16
    tak 80 km/h w ruchliwej jezdni:)
  • bahn 30.05.13, 00:59
    Trudno, miejscami trzeba będzie ten jeden pas samochodzikom zabrać, żeby tramwaj mógł się bezpiecznie rozpędzać do wspomnianych prędkości. Za to podróżować będą nim tłumy, nie tylko jedna lub dwie osoby.
  • Gość: Piotr IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 30.05.13, 17:43
    Gość portalu: jan napisał(a):

    > Trzeba wybudować buspas. Tramwaj jeździ zbyt wolno - to nie ma sensu.

    W pełni popieram
    na takim buspasie może i autobus i trolejbus jeździć, jaki i ułatwienie dla karetek i innych na sygnale.
  • srbm 29.05.13, 18:32
    Wczoraj Jedlecki nie napisał nic o tramwaju!
  • maks880 29.05.13, 18:46
    Nie potrzebujemy budować dodatkowej linii tramwaju. Wystarczy zintegrować komunikację publiczną, którą mamy. Większa częstotliwość kursowania pociągów. Wspólny bilet. Autobusy jeżdżące w okolicach stacji kolejowych. Przesiadka z pociągu na tramwaj lub autobus nie jest dramatem jeśli można jechać na tym samych bilecie i nie czeka się długo na następny środek transportu.
    Jazda tramwajem do centrum z ul Jankiego może zabrać sporo czasu po uwzględnieniu wszystkich planowanych przystanków, skrzyżowań i świateł.
  • Gość: a IP: *.dynamic.chello.pl 29.05.13, 19:14
    Budowanie linii tramwajowej i nie dodanie priorytety na skrzyżowaniach mija się z celem.
    Tramwaj przed skrzyżowaniem nie powinien nawet zwalniać!
  • bartoszcze 29.05.13, 19:43
    Zwłaszcza na skrzyżowaniu z torami kolejowymi...

    --
    weiss, rot, gelb, blau
    SOS dla lasów tropikalnych
    Stalinogród, Oberschlesien ; Zapiski kiepsko uczesane
  • Gość: i IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 30.05.13, 17:47



    i jeszcze szlabany dla tramwaju na każdym skrzyżowaniu!!!!!!!!!!!!!
  • bahn 29.05.13, 20:06
    Widać, że nawet nie przeczytałeś wywiadu. Kto będzie jechać z Ligoty na Koszutkę najpierw trzy przystanki autobusem, potem co najmniej kilkadziesiąt/kilkaset metrów przejścia pieszego na perony, potem oczekiwanie na pociąg, potem wysiadka na dworcu, przejście do przystanku w piwnicy lub gdzieś na przystanek kilometr dalej w centrum i oczekiwanie na autobus lub tramwaj i na deser jeszcze kolejne trzy przystanki autobusem lub tramwajem do celu?
  • bartoszcze 29.05.13, 20:21
    Ale zdajesz sobie sprawę, że dla każdego systemu można wymyślić kombinację "kto by jechał z X do Y jak ma się 3 razy przesiadać?"

    --
    weiss, rot, gelb, blau
    SOS dla lasów tropikalnych
    Stalinogród, Oberschlesien ; Zapiski kiepsko uczesane
  • bahn 30.05.13, 00:55
    Ale taką "kombinacją" podróżuje cała masa pasażerów, więc dlaczego chcesz im utrudniać życie? Ludzie nie jadą na dworzec, tylko do konkretnych punktów w mieście. Pociąg nigdy nie zastąpi klasycznego tramwaju jaki znamy z prostej przyczyny, o której zresztą mowa w wywiadzie: dostępność. Jak sobie wyobrażasz dojazd pociągiem na Koszutkę? Pociąg owszem, jest świetnym rozwiązaniem na dalsze podróże - np. do Tychów, Zabrza, Gliwic, byłoby też super gdyby dało się w cywilizowany sposób dojechać nim do Chorzowa, Bytomia (niestety kolej akurat się zwija...). Tramwaj tymczasem jest rozwiązaniem potrzeb na krótszych dystansach, jakimi są podróże do i przez ścisłe centrum miasta. Można zaklinać rzeczywistość pod każdym z tekstów tej akcji, ale - wybacz - niczego to nie zmieni. Tramwaj jest potrzebny tak czy owak. Gdyby te stado wlokących się autobusów z PKM-u zamienić na śmigający co parę minut tramwaj, to mieszkańcy Katowic do końca życia głosowaliby pewno na Uszoka ;) byłoby to bowiem coś absolutnie rewolucyjnego dla miasta. A autobusy, owszem, jak najbardziej niech jeżdżą jak najczęściej łącząc Panewniki, Kostuchnę i inne Bażantowa z okolicznymi stacjami kolejowymi i przystankami tramwajowymi.

    Jakąś tam opcją niskokosztową jest oczywiście wydzielenie buspasów, ale o tym w Katowicach nikt nawet nie chce dziś słyszeć. Praktyczne doświadczenia z innych polskich miast pokazują zresztą, że nie daje to aż takiego efektu, bo zawsze znajdą się chętni na łamanie przepisów. Pod tramwaj natomiast nikt nie wjedzie, szczególnie jeśli ten tramwaj pojedzie wydzielonym torowiskiem tempem 60 km/h między przystankami - gwarantuję Ci, że tyle wystarczy żeby osiągnąć piorunujące wręcz efekty skrócenia czasu przejazdu. W tym czasie pasażer przesiadający się po raz kolejny z pociągu na autobus dopiero będzie dochodzić do kolejnego miejsca oczekiwania na przesiadkę.
  • bartoszcze 29.05.13, 19:14
    Przemek, zapamiętaj te słowa, i przestań opowiadać bzdury że tylko tramwaj.

    Natomiast co do wywiadowanego, to ten prześliczny fragment:
    "Jeśli ktoś dojeżdża do pracy np. z osiedla Odrodzenia na ul. Mikołowską czy w okolice Jagiellońskiej albo na Koszutkę, nie skorzysta z takiego połączenia."
    jest oczywiście bzdurny, bo ktoś dojeżdżający z Wilczewskiego (Piotrowice) na Paderewę oczywiście nie skorzysta z tramwaju do dzielnic południowych, skoro i tak musi iść na piechotę albo się przesiadać - a więc analogicznie byłby to argument przeciwko budowaniu jakiejkolwiek linii na południe.
    Przesiadka - czy się nam podoba, czy nie - jest słowem, do którego należy się przyzwyczaić. Oczywiście muszą mu towarzyszyć "skomunikowanie" i "sensowna taryfa".

    --
    weiss, rot, gelb, blau
    SOS dla lasów tropikalnych
    Stalinogród, Oberschlesien ; Zapiski kiepsko uczesane
  • Gość: Silesia Metro IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 29.05.13, 20:21
    Tylko metro zaspokoi moje ambicje, metro metropolitalne silesiańskie ciągnące się od Tarnowskich Gór po Rybnik i od Gliwic do Dąbrowy Górniczej, 140 przystanków, 250 km torów, z czasem się podciągnie do Bielska. Nowy Jork ma metro, Londyn ma metro nawet Warszawa a Wielkie Katowice tylko tramwaj? Przemek lobbuj!
  • lomez.cosmofriend 31.05.13, 14:18
    Dzis nic o tramwaju???

    Może dzis szanowny pan jedlecki jeździ rowerkiem po Katowicach i zaznacza kreda ewentualny przebieg lini tramwajowej?

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka