Dodaj do ulubionych

Autostrada A2 coraz dłuższa

07.06.04, 12:38
miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,2117788.html
Autostrada A2 coraz dłuższa

Lech Bojarski 07-06-2004, ostatnia aktualizacja 07-06-2004 11:45

Możemy odetchnąć - z budową kolejnych odcinków trasy A2 nie powinno być
problemów. Już za miesiąc drogowcy wchodzą na plac budowy pomiędzy Koninem i
Łodzią.

Co więcej, jest szansa, że jeszcze w tym roku ruszy także budowa odcinka z
Nowego Tomyśla do Świecka i granicy z Niemcami. A jeszcze kilka miesięcy temu
groziło nam, że ani na wschodzie, ani na zachodzie regionu drogowcy nie będą
mogli budować trasy A2.

Zmiana rządu i zawirowania wokół tzw. planu Hausnera sprawiały, że nie było
pewności, czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych otrzyma z budżetu państwa
pieniądze na budowę odcinka z Konina do Łodzi (poznański oddział zbuduje
odcinek Konin - Dąbie). Pod znakiem zapytania stanęła także budowa przez
Autostradę Wielkopolską SA odcinka z Nowego Tomyśla do Świecka. Przez ponad
pół roku AW SA spierała się bowiem z rządem o to, ile powinna kosztować
inwestycja (wycena była potrzebna, bo to rząd będzie gwarantem kredytów
koncesjonariusza). Autostrada Wielkopolska SA wyszła od ceny 7 mln euro za
kilometr trasy, później spuściła do 6 mln euro, zaś urzędnicy mówili o 4 mln
euro. Co prawda kompromisu nie ma do dziś, ale jak mówią obie strony, jest on
już bliski. I to na tyle bliski, że AW SA planuje rozpoczęcie jesienią budowy
16-kilometrowego odcinka z Nowego Tomyśla do Trzciela.

- A my jesteśmy już praktycznie po przetargu na wykonanie odcinka Konin -
Dąbie. Wyniki muszą tylko zatwierdzić Ministerstwo Infrastruktury i Europejski
Bank Inwestycyjny - informuje Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora GDDKiA w
Poznaniu. Budowa 46,5 km drogi z Konina do Dąbia z trzema węzłami (Żdżary,
Koło, Dąbie), 46 mostami i wiaduktami, trzema parami miejsc obsługi podróżnych
będzie kosztować ok. 170 mln euro, czyli ok. 3,65 mln euro za kilometr. -
Sądzę, że do końca czerwca wszystkie formalności będą załatwione i na początku
lipca ruszy budowa - mówi Chodorowski.

Poznańska dyrekcja nie ujawnia jeszcze, kto wygrał przetarg na budowę A2 w
kierunku Dąbia, ale prawdopodobnie zlecenie zrealizuje konsorcjum trzech firm:
Strabag, Mota i Kirchner. Ich oferta była bowiem najtańsza.

Zarówno GDDKiA, jak i AW SA planują otwarcie nowych odcinków A2 na koniec 2005
r. Wówczas będzie można przejechać wszerz całą Wielkopolskę, a na wschodzie
dojedziemy nawet do Łodzi. Niestety, kierowców samochodów osobowych taka
podróż będzie kosztować ok. 44 zł. Dlaczego aż tyle? Mimo że odcinek z Konina
do Dąbia i dalej do Łodzi będzie wybudowany przez państwo (czyli GDDKiA), za
przejazd nim i tak trzeba będzie płacić.
Edytor zaawansowany
  • krzykowal 07.06.04, 12:44
    WYBRANO WYKONAWCÓW AUTOSTRADY Z KONINA DO ŁODZI

    Na wykonawców autostrady z Konina do Łodzi zostały wybrane Budimex Dromex oraz
    konsorcjum Strabag Kirchner Mota.

    Konsorcjum Strabag Kirchner Mota ma zbudować odcinek Konin-Koło za 83 mln EUR
    (385,95 mln zł) i drogę Koło-Dąbie za 88 mln EUR (409,2 mln zł). Budimex Dromex
    natomiast może realizować odcinek Dąbie-Wartkowice za 45 mln EUR (209,25 mln
    zł), i Wartkowice-Emilia57, za 1 mln EUR (265,51 mln zł). Przetarg i oferty
    będzie analizować EBI, ponieważ to właśnie ten bank jest kredytodawcą
    finansującym budowę magistrali.

    Budowa drogi ma rozpocząć się w lipcu-sierpniu 2004 r. i zakończyć w 2005 r.
  • h8red 07.06.04, 13:32
    krzykowal napisał:

    > Budowa drogi ma rozpocząć się w lipcu-sierpniu 2004 r. i zakończyć w 2005 r.

    Zobaczę to uwierzę.

    --
    Nie możesz wygrać
    Nie możesz zremisować
    Nie możesz nawet wycofać się z gry
  • yaa 07.06.04, 15:14
    Yaa uwierzę jak przejadę się tą autrostradą.
    Pozdrawiam
    Yaa
  • kotbert 07.06.04, 15:26
    świetnie, że budujemy wreszcie jakąkolwiek autostradę, ale jako pierwsza
    powinna powstać A1 i to z całkiem ważnego powodu - bez niej padną polskie
    porty, którym już i tak nie jest różowo. jeśli jako pierwsza powstanie A2,
    ładunki zamiast do polskich portów będą trafiały do zachodnich i stamtąd
    jechały tranzytem przez polskę na wschód. bez A1 stracimy szansę stać się
    zapleczem portowym dla naszych południowych i zachodnich sąsiadów. coś takiego
    jak polska gospodarka morska może wkrótce zniknąć z powierzchni ziemi.
    --
    "oczywiście można stwierdzić, że ci, którzy siedzą na braku czegoś, nabyli
    prawo nierobienia niczego więcej poza to co zrobili" [by k.]
  • jasam 08.06.04, 00:11
    kotbert napisała:

    > jeśli jako pierwsza powstanie A2, ładunki zamiast do polskich portów będą
    > trafiały do zachodnich i stamtąd jechały tranzytem przez polskę na wschód.

    A za czyje pieniądze budujemy ?
    pozdr.
  • Gość: el matador IP: *.aster.pl / *.acn.pl 08.06.04, 20:16
    oby Łódż oplotła się jak wężem Boa dusicielem setkami kilometrów gigantycznych
    autostrad tranzytowych oplatających kolosa(aglomerację łódzką) od
    południa,zachodu,wschodu i północy stając się tym samym automatycznie
    komunikacyjnym środkiem całego kontynentu od Lizbony po Kazachstan i od koła
    polarnego po tętniący handlem obnośnym i straganowym Istanbuł.ŁÓDŻ
    najważniejszym punktem geograficzno-gospodarczym w Europie.
  • aniapakero 08.06.04, 21:01
    W ten sposób w Polsce przybędzie następne 200 km autostrady. WOW! Normalnie
    zadziwiające:/
    A juz myślałam, że nawet moje wnuki nie będą wiedziały co to znaczy prawdziwa
    autostrada w Polsce. A propos tych autostard, które juz istnieją - przypomina
    mi się pewno zdarzenie sprzed paru lat. Jechałam autostradą (ale nie mam
    pojęcia gdzie i którą:)i nie wiem czemu, ale nie była przegrodzona w środku tym
    płoteczkeim czy jak to się zwie. Ponieważ mój tata potrzebował napić się kawy,
    szukaliśmy jakiegos zajazdu. Jedziemy, jedziemy a tu żadnego otwartego baru czy
    stacji benzynowej (była to chyba niedziela). Wreszcie zobaczyliśmy po
    przeciwnej stronie jakiś bar. Co zrobił mój tata?! Wywinął krakowiaka!!!
    Niesamowite....czego to nie można zrobić na polskiej autostardzie...
    --
    ...
  • dzekil 09.06.04, 19:36
    Nareszcie jakieś pozytywne wieści.
    Odcinkiem Konin-Poznań jeździ się rewelacyjnie. Gdy faktycznie A2 dojedzie do
    Łodzi będziemy mieć wreszcie choc jedno dobre połączenie drogowe z naszego
    miasta (no pomijając 1 na południe, która choć zapchana daje jako takie
    możliwości komunikacyjne). Jedyny mankament to faktycznie cena, choć zysk czasu
    i komfortu jazdy na już istniejącym odcinku dowodzi, że faktycznie warto
    zapłacić te pieniądze.
    Mnie osobiście zastanawia kiedy A2 dojedzie z Łodzi do Warszawy. Chyba wszyscy
    się zgodza, że to najbardzije potrzebna Łodzi inwestycja.
  • Gość: el matador IP: *.aster.pl / *.aster.pl 10.06.04, 19:20
    Według tego co pisze prasa warszawska autostrada A2 ze specjalnym odcinkiem po
    3 pasy w jedną i w 3 pasy w drugą stronę począwszy od Grodziska Mazowieckiego i
    dywanikami awaryjnymi po obu stronach autostrady na całej długości autostrady 2
    razy po 2 pasy, dotrze do Warszawy z Łodzi w końcu 2007 roku.
  • vishna 10.06.04, 20:00
    czyżby się w Wa-wie się w końcu obudzili? Nie mogło być tak, aby A2 dochodziło
    tylko do Łodzi i koniec, przecież, no cóż, trudno, już jakoś przeżyjemy to
    połączenie z Łodzią.

    A tak a propos co to za gazeta była?
  • Gość: el matador IP: *.aster.pl / *.acn.pl 11.06.04, 09:19
    była to"Rzeczpospolita" i Życie Warszawy".

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka