Dodaj do ulubionych

Poznański Szybki Tramwaj

30.11.05, 10:13
miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,3039537.html?skad=rss
Tak zwana dziura toruńska zostanie wreszcie wykorzystana. Pojadą nią tramwaje
"Pestki". Kolej i wszystkie samorządy chcą wykorzystać sieć kolejową, by
poprawić komunikację w mieście.

Już w fazie projektowania trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju rozważano, że
będzie on dojeżdżał na kolejowy Dworzec Główny. Samorządowcy od wielu lat
narzekali, że kolejarze utrudniają to przedsięwzięcie. Kością niezgody była
stojąca w tzw. dziurze toruńskiej stara nastawnia kolejowa z 1920 r., przez
którą nie można było przeprowadzić torów dla PST. - To przestarzałe
urządzenia, ale w ramach modernizacji kolejowego węzła poznańskiego, które
rozpocznie się w przyszłym roku, tego typu nastawnie znikną z powierzchni.
Powstanie więc miejsce na tory "Pestki" - zapewnia Bogdan Bresch, wicedyrektor
poznańskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Chcemy wjechać tramwajami "Pestki" na peron siódmy i wyjechać za Dworcem
Zachodnim na ul. Głogowską - mówi wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński.
Projekt ten będzie można zrealizować dopiero za kilka lat, kiedy zakończy się
modernizacja całego węzła poznańskiego.

Planowane jest też utworzenie systemu kolei dojazdowej do Poznania. Urząd
Marszałkowski, którego zadaniem jest zapewnienie transportu na terenie
województwa, rozpocznie od zwiększenia liczby kursów na najbardziej obecnie
obciążonych trasach: do Leszna, Konina, Gniezna i Ostrowa Wlkp. Potem wznowi
ruch na liniach dotychczas nieczynnych: Puszczykowo-Osowa Góra oraz
Rokietnica-Pniewy. Na końcu powstaną przystanki, na których będzie można
przesiąść się z pociągu na tramwaj: w Suchym Lesie, Czerwonaku, Luboniu,
Swarzędzu i poznańskim Franowie. Dojeżdżający do pracy z Wągrowca czy Gniezna
będą mogli przesiadać się na stacji Poznań Wschód, dokąd zostanie przedłużona
linia tramwajowa kończąca się obecnie na pętli na Zawadach. Podobnie ma być na
Starołęce, gdzie według kolejarzy do zrobienia przystanku można wykorzystać
nieczynną bocznicę kolejową. Utworzenie stacji przesiadkowych pozwoli na
wprowadzenie wspólnego biletu na autobusy, tramwaje i pociągi.

Samorządowcy i kolejarze myślą też o poprowadzeniu torów na lotnisko Ławica i
stworzeniu tam terminalu kolejowego. - Wszystko po to, by pasażer mógł bez
otwierania parasola przemieścić się z tramwaju na pociąg i odwrotnie -
przekonuje Bresch.

--
Ciebie też interesuje Łódź?
Wskocz do "Łodzi na fali"
Buduj "Lotnisko dla Łodzi"
Obserwuj wątek

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka