Dodaj do ulubionych

II CEE Aviation Congress

31.10.06, 18:25
W dniach 23, 24.10.2006 odbył się w Warszawie II CEE Aviation Congress.
W dniu 24.10 miałem przyjemność reprezentować Stowarzyszenie na tej że
konferencji. Poniżej zainteresowani mogą zapoznać się ze streszczeniem jakie
napisałem po konferencji. Teraz parę słów o słuchaczach. Byli to zarówno
przedstawiciele linii lotniczych jak i przedstawiciele samorządów i innych
instytucji związanych z lotnictwem. To co najbardziej mnie uderzyło to brak
przedstawicielu Łodzi. Nie zauważyłem nikogo z władz lokalnych czy zarządu
portu a już na pewno nie było wybitnego znawcy tematyki lotniczej czyli pana
Ł. co w pełni rozumiem bo ten Pan już pewnie wszystko wie!

A teraz relacja z konferencji:
Artur Burak (PPL)- Lotniska Mazowieckie


-W 2006 roku rynek przewozów lotniczych rozwijał się najszybciej na świecie
7,8 % (wszystko to oczywiście zasługa PPL).
- Okęcie- w 2006 zostanie odprawionych 8 mln. paxów. I tutaj pan Burak
odwołał się do doskonałego zarządzania lotniskiem. Mianowicie odprawienie 8
mln. paxów w terminalu na 3,8 mln to ogromny sukces. Od końca listopada nowy
terminal ma zacząć przyjmować paxów przylatujących a od kwietnia odlatujących.
- PPL wspiera głównie porty w których ma najwięcej udziałów. Pan Werner
Shierk chciał mu przetłumaczyć, że muszą zapewnić możliwość rozwoju wszystkim
portom ponieważ lotnictwo to transport publiczny. Niestety Burak znowu
stwierdził że takie są wytyczne ministerstwa i to tam trzeba pytać czemu tak
jest. Ponad to stwierdził, że Rzeszowowi pozwolili rozwijać się bez przeszkód
ale nie chciał już skomentować czy były to dobrze zainwestowane pieniądze.
- PPL ma pomysł na dalszy rozwój Okęcia ale zupełnie nie interesuje ich
problem komunikacyjny lotniska (to nie ich problem, oni nie będą pakować w to
pieniędzy)
- „PPL nie ma najmniejszych problemów ze znalezieniem pieniędzy na
jakąkolwiek inwestycję. Jeżeli coś trzeba zrobić to pieniądze się znajdą”
-Jaka jest korelacja pomiędzy wizją PPL a innymi instytucjami wspierającymi
rozwój infrastruktury transportowej? Burak: proszę zapytać ministerstwo :)

Dr. Michael Kerkloh –lotnisko w Monachium
Mega HUBy na przykładzie Monachium

- W 2005 r w Niemczech odprawiono 160 mln paxów a w Polsce 11 mln.
- Wg M Kerkloha Niemcy w chwili obecnej mają większe problemy ze znalezieniem
miejsca i pieniędzy na inwestycje lotnicze niż PPL
- Port w Monachium w pierwszym roku swojej działalności odprawił 14 mln
paxów, w 2005 r 40 mln.
- Co składa sie na Mega Hub? Silna pozycja przewozów w regionie, szybki
transfer ludności, wykwalifikowana kadra, ośrodek biznesowy, szukanie
rozwiązań zacieśniających współpracę pomiędzy lotniskiem a liniami lotniczymi-
-> współ finansowanie , współ użytkowanie. Lufthansa w Monachium ma swój
udział na poziomie 40 %. Potrzebne jest także silne wsparcie władz lokalnych,
ogromne zaplecze w terenach pod dalszy rozwój.
- w chwili obecnej loty transferowe to ok. 33%. W 2010 będzie już 39%.
Obecnie Frankfurt 60%
- W Monachium planuje się już kolejną rozbudowę. W przeciągu 10 lat przewozy
wzrosną do 60 mln. Nowy betonowy pas startowy będzie miał 4 km długości.
- Problemami HUBów jest transfer bagaży. Istnieje technologia żeby jeszcze
bardziej usprawnić ten proces ale nie istnieje ekonomiczne uzasadnienie
takich zmian (technologia jest zbyt droga)
- Lotnisko poszukuje funduszy głównie wśród prywatnych inwestorów (jedynie na
początku były to pieniądze rządowe
- Port przygotowywany jest do całkowitej prywatyzacji.
- W ciągu kilku najbliższych lat planuje się połączenie lotniska z centrum
koleją magnetyczną, która pokona odcinek 40 km w 10 min.
- Plan rozwoju jest NAJWAŻNIEJSZY!
- Kompetentna i miła obsługa na lotnisku jest w stanie zatrzeć pewne
niedogodności i sprawić że pasażerowie przywiążą się do danego lotniska.
- Co daje HUB w regionie? A) Miejsca pracy 1mln paxów to 800-1000 miejsc
pracy B) napędza biznes, C) pozwala na zdobywanie rynków w innych regionach
przez lokalne firmy D) 1 zbazowany samolot to 1050 miejsc pracy.
- 31 % firm uważa za kluczowe istnienie lotniska przy lokalizacji inwestycji.
- lotnisko zatrudnia 25 000 ludzi
- Dla Lufthansy najważniejsza jest infrastruktura. Jeżeli ktoś inwestuje to
też ryzykuje pieniądze. Linia widzi że władze lokalne są pewne swojego
potencjału i otworzenie trasy ma uzasadnienie ekonomiczne.

Maciej Kaliata- Mazowiecki Urząd Marszałkowski
Modlin, Sochaczew

Żadnych konkretów! Nie mają żadnego pomysłu jak ruszyć tą
inwestycję. „Wszystko w swoim czasie i krok po kroku”
Mimo szczerych chęci nic więcej nie wyniosłem z tego wykładu.

W czasie lunchu miałem możliwość podyskutowania sobie z panem Wernerem
Shierkiem i Wolfgangiem Kurthem. Oczywiście poruszyłem temat Łodzi. Jak się
okazuje panowie znają nasze miasto i podstawowy problem: właściciel lotniska
i brak jakiejkolwiek współpracy pomiędzy linią lotniczą, lotniskiem i
władzami lokalnymi. Pan Wolfgang Kurth powiedział mi wprost co możemy zrobić:
zmienić władze lokalne. Kiedy mu powiedziałem że niestety jest to mało
realne, odpowiedział: "So you have a big problem"
Moi rozmówcy wykazali się pewną znajomością Łodzi. Wiedzieli że jest to
aglomeracja półtora milionowa, silny ośrodek akademicki i że otwiera się w
niej Dell. Nie wiem czy to przypadek ale Pan Werner jako pierwszy dorzucił
hasło ,że przez tą inwestycję będziemy musieli ugadać się Ryanem żeby
otworzył Shannon. Minęło kilka dni i masz!

Małe i regionalne porty lotnicze – Wrocław

A teraz wisienka na torcie- Wrocław. Jak wszyscy wiemy jest to miasto trochę
lepiej rozwinięte gospodarczo ale o zdecydowanie mniejszym potencjale jeżeli
chodzi o zasoby ludności w regionie. Niemniej z zapartym tchem słuchałem „jak
to się robi we Wrocławiu i jak na pewno nie robi się w Łodzi” Poniżej kilka
asów dzięki którym Wrocław rozwija się tak prężnie:
- Uczymy się od innych- jeżeli coś sprawdziło się w Katowicach lub na
jakimś innym lotnisku sprawdzi się też u nas!
- Dopłata do każdego nowego połączenia + dopłata dla dobrze
działających połączeń (dużo turystów z zagranicy)
- opłaty lotniskowe i handingowe nie są wprost proporcjonalne do
ciężaru samolotu
- paliwo tańsze przy większej ilości lotów danego przewoźnika (jako
jedyny port w Polsce nie korzystają z Petrolotu (monopolisty) tylko z Lotosu
dzięki czemu kupują paliwo taniej.
- największa linia na lotnisku ma do dyspozycji najwięcej powierzchni
reklamowej.
- cykliczne badania rynkowe
- kampania reklamowa w regionie otwarcia nowego połączenia.
Uważają za ważne dla dalszego rozwoju: inwestycję w infrastrukturę między
innymi:
- budowa terminalu na 7 mln. paxów
- pas 3000 m
- dobra współpraca: władze, lotnisko, linie!

Poza lotnicze dochody portu: lata 2005/2006
Parking: 481000 / 767000
Jedzenie: 62000 / 126000
Sklepy: 250000 / 520000
Advertising services 336000 / 545000

Przed wrzuceniem głosu do urny polecam wyciągnąć pewne wnioski i zastanowić
się czy żeczywiście zrobiono wszystko co mozna było w kwestii lotniska.
Czarę goryczy przepełnia jeszcze prezentowany już dziś na forum artykuł o
krakowskich balicach i ich polityce związanej z otwieraniem lotów na wyspy.
Czy nie macie wrażenia że polityka Łodzi jest całkowicie odwrotna?

--
www.lotniskodlalodzi.org
www.lodznafali.org
pasja i powinność
Edytor zaawansowany
  • Gość: jaś z Retkini IP: *.4web.pl 31.10.06, 18:50
    rzetelna ale i smutna wypowiedż . Pozdrawiam autora.
  • Gość: matej IP: *.internetdsl.tpnet.pl 31.10.06, 22:04
    wrescie ,popieram i zgadzam sie z tym artykułem/relacją.
    to sa zeczy o których twierdziłem od dłuzszego czasu a polemisci mnie zjadali!
    potwierdziło sie moje zdanie.
    -ppl totalna pomyłka
    -lufa stawia na infrastrukture !!!!!
    -Wrocław no prosze jednak można !!
    bardzo dobre ,i racjonalne
    - i to co kiedyś wspomniałem Łódz niema menedera na europejskim poziomie ba swiatowym
    -nasze władze są "nowiciuszem" w dziedzinie lotniska.
    -plan rozwoju niby jest ale nic z niego niewynika !!

    pozdrawiam ,mysle ze jest to jakiś przełomowy artykuł w mysleniu stowarzyszenia.
  • Gość: Expat IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 31.10.06, 22:53
    > wrescie ,popieram i zgadzam sie z tym artykułem/relacją.
    > to sa zeczy o których twierdziłem od dłuzszego czasu a polemisci mnie zjadali!
    > potwierdziło sie moje zdanie.
    > -ppl totalna pomyłka
    > -lufa stawia na infrastrukture !!!!!
    > -Wrocław no prosze jednak można !!

    matej , zacytuj nam proszę wypowiedzi polemistów w których zjadali Cię za Twoje
    rzekome twierdzenia o których piszesz powyżej . Polemiści "zjadają" Cię za
    : ortografię wyciskającą łzy z oczu ( ze śmiechu )
    : ślepą wiarę w tłumoków z Piotrkowskiej 104
    : nie poparte ,najczęściej żadnymi dowodami Twoje z kosmosu wzięte teorie

    to jakbyś nie zauważył ....

    > - i to co kiedyś wspomniałem Łódz niema menedera na europejskim poziomie ba swi
    > atowym

    Łódź nie ma "menedera" ( zaraz kolki dostanę ze śmiechu ;) ) nawet na poziomie
    stoiska z pietruszką

    > -nasze władze są "nowiciuszem" w dziedzinie lotniska.
    > -plan rozwoju niby jest ale nic z niego niewynika !!

    Czyżbyś widział rysy na szkle ?

    > pozdrawiam ,mysle ze jest to jakiś przełomowy artykuł w mysleniu stowarzyszenia

    A to stowarzyszenie myślało kiedyś inaczej ? zmieniły im się poglądy ? olśniło
    ich nagle ?
  • Gość: matej IP: *.internetdsl.tpnet.pl 31.10.06, 23:29
    niemam ochoty z tobą dyskutować i tak wiesz lepiej.
  • Gość: Expat IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 01.11.06, 00:25
    > niemam ochoty z tobą dyskutować i tak wiesz lepiej.

    Staram się jedynie udowadniać że piszesz bzdury
  • Gość: Expat IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 31.10.06, 22:10
    Bardzo ciekawa relacja geographer - gratuluję !.
    Nie będę nawet komentował braku tam naszych decydentów , szkoda klawiatury .
    Mam nadzieję że rozliczymy ich przy urnie wyborczej

  • Gość: Albert IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 31.10.06, 23:05
    Jeszcze raz gratuluję relacji, którą czytam po raz kolejny z zainteresowaniem!
    Nie oczekuję zbyt wiele po naszych władzach, ale żeby choć jedno zdanie do nich
    dotarło np. z dobrego przykładu Wrocławia:
    "opłaty lotniskowe nie są wprost proporcjonalne do
    ciężaru samolotu"
    Zainteresowanych odsyłam do lektury stron internetowych lotnisk w Krakowie i
    Wrocławiu, i porównania opłat za lądowanie dużego samolotu z naszymi na
    stronie: www.lotnisko.lodz.pl
    Pozdrawiam,
    Albert
  • Gość: jarekk IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 01.11.06, 01:39
    Mam nadzieję, że łódzki dodatek GW napisze o tym. Także inni mieszkańcy naszego
    miasta, którzy nie czytają tego forum, powinni się dowiedzieć jak
    "profesjonalni" są ludzie odpowiedzialni za lotnisko.
  • stanish 01.11.06, 09:02
    > Mam nadzieję, że łódzki dodatek GW napisze o tym.

    Nie liczyłbym za bardzo na to...

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka