Dodaj do ulubionych

Nowy Dworzec Fabryczny

IP: *.lodz.msk.pl 02.08.09, 18:46
www.rynek-kolejowy.pl/12327/Modernizacja%2Bw%25EAz%25B3a%2Bkolejowego%2Bw%2Bcentrum%2B%25A3odzi.htm
<<<<<<<<<<<<
„Władze Łodzi i kolej wydadzą po ok. 1,8 mld zł na prace związane z "wielkim
wykopem", w którym ma się znaleźć zmodernizowany węzeł kolejowy Łódź Fabryczna
- poinformował na konferencji prasowej wiceprezydent Łodzi Włodzimierz
Tomaszewski.”

Jak podała Polska Agencja Prasowa, władze miasta podpisały umowę z PKP S.A. i
PKP PLK, w sprawie udzielenia zamówienia na projekt i wykonanie prac, jakie
będą niezbędne, w związku z przebudową węzła.

Rozbiórka na terenie dworca Łódź Fabryczna, zacznie się prawdopodobnie pod
koniec 2010 roku, a prace związane z wykopem zakończą się do 2013 r. W ramach
podpisanej właśnie umowy Polskie Linie Kolejowe sfinansują budowę: tunelu z
4-torową linią kolejową dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego,
aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, podziemnej stacji łódź Fabryczna z
trzema 400-metrowymi peronami i sześcioma torami kolejowymi, oraz zabudowę
komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na tej stacji. PKP S.A.
zajmie się finansowaniem budowy nowego dworca Łódź Fabryczna. Natomiast łódzki
magistrat weźmie na siebie odpowiedzialność za wykonanie wykopu o głębokości
16,5 m, w którym będzie mieścił się w całości nowy węzeł kolejowy.
/>>>>>>>>>>>>

Zaledwie 6 torów. Mało.

Dworzec centralny w Warszawie, wspierany przez Warszawę Śródmieście i Dworzec
WKD, które obsługują ruch regionalny, ma 4 perony i 8 torów.
Obserwuj wątek
      • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 02.08.09, 19:17
        I wnioski oraz komentarze dotyczące prezentacji:

        1. Rozwiązanie wjazdu z trasy WZ na A1 wręcz beznadziejne- przez 2 ronda
        (Rokicińska/"Śląska" i "Śląska/łącznik"). Jak zjazd do niemieckiej wsi, a nie do
        milionowej aglomeracji.

        2. Czy "wschodnia obwodnica Łodzi" ma powstać oprócz czy obok Trasy
        Konstytucyjnej? IMHO na dziś pierwszeństwo realizacji powinna mieć ta druga.

        3. Na Henrykowie ma powstać w oparciu o górę piachu kompleks rekreacyjny. Czy
        ktoś pomyślał o obsłudze komunikacyjnej? Przedłużenie ul. Puszkina to pieśń
        przyszłości, warto dokończyć za to rozgrzebaną w latach 80 przebudowę ul.
        Pomorskiej.
        BTW: ten plan oznacza upadek koncepcji oddania Henrykowa pod zabudowę
        mieszkaniową (czyli blokowisko). Może zatem warto ostatecznie zrezygnować z
        dwupasmowej ul. Pomorskiej przy CKD, a pas zarezerwowany pod drugą jezdnię
        przeznaczyć na wydłużenie tramwaju do ul. Mazowieckiej ku radości studentów,
        pacjentów i personelu powstającego szpitala?

        4. Dworzec praktycznie przy ulicy. Aż się prosi poprowadzić tą ulicą linie
        tramwajowe i autobusowe z przystankiem bezpośrednio przed wejściem do dworca.

        5. Mam wątpliwości co do dwupasmowej ul. Targowej- czy pod tę śmiałą arterię nie
        zostaną wyburzone budynki warte zachowania?
        • Gość: magik Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.retsat1.com.pl 02.08.09, 20:41
          > 2. Czy "wschodnia obwodnica Łodzi" ma powstać oprócz czy obok Trasy
          > Konstytucyjnej? IMHO na dziś pierwszeństwo realizacji powinna mieć ta druga.

          wg. studium uwarunkowań "wschodnia obwodnica Łodzi" ujęta jest na planszy
          "obwodnice międzydzielnicowe", natomiast Konstytucyjna jako "obwodnica
          zewnętrzna miasta". Należy zatem przypuszczać że obie drobi mają powstać
          niezależnie.

          > 3. Na Henrykowie ma powstać w oparciu o górę piachu kompleks rekreacyjny.

          Jaki kompleks rekreacyjny? Toż to najzwyklejszy Kopiec... Kropiwnickiego, na
          wzór Kopca Kościuszki w Krakowie.
          Gdzieś słyszałem o jakichś wyciagach, stokach narciarskich itp., ale widzę że
          już z tego nici...
      • Gość: aron Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.mobile.playmobile.pl 03.08.09, 10:06
        nie no chyba 6 torow powinno w zasadzie wystarczyc przy zalozeniu ze
        pociagi przez Lodz beda tylko przelotowe - np. Wroclaw - Lodz -
        Warszawa, Gdynia - Bydgoszcz - Lodz - Katowice, Poznan - Lodz -
        Krakow a lokalne np. Lowicz - Lodz - Piotrkow, Kutno - Lodz -
        Tomaszow, Sieradz - Lodz - Skierniewice. Wtedy pociagi nie beda
        wystawac godzinami na dworcu tylko podjedzie na 5 minut, ludzie
        wsiada i wysiada a pociag pojedzie dalej. No chyba ze po prostu do
        czasu budowy dworca czesc pociagow lokalnych w woj. lodzkim zostanie
        zlikwidowanych i zastapionych busami np. na linii do Kutna czy
        Tomaszowa.
      • Gość: . Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 03.08.09, 15:08
        > Wydaje sie ze te 6 torow w zupelnosci wystarczy

        Raczysz sobie żartować. Ten dworzec OBECNIE, przy ZEROWYM ruchu regionalnym ma 6
        torów. Po wybudowaniu linii średnicowych dworzec fabryczny miałby przyjąć CAŁY
        ruch dalekobieżny przez Łódź (czyli minimum Warszawa - Poznań co godzinę, Wawa -
        Wrocław co godzinę, Kraków - Poznań co godzinę, Gdynia - Katowice co godzinę +
        pociągi międzynarodowe, i dalekobieżne, i do tego ruch regionalny i
        aglomeracyjny (czyli nawet co 10 minut na każdym ramieniu w kierunkach Sieradz,
        Kutno, Łowicz, Skierniewice, Tomaszów, Piotrków. Tego się w żaden sposób nie
        upchnie na 6 torach. Z resztą "wzruszająca jest konsekwencja" PKP i miasta -
        zażyczyli sobie czterotorowy tunel średnicowy (a więc przepustowość rzędu 40
        składów na godzinę w jednym kierunku) a wszystko udupią dworcem o przepustowości
        rzędu może około 20 składów na godzinę i to przy dobrym układzie torowym i
        sprawnym wsiadaniu (nie ma mowy o jakimkolwiek opóźnieniu).
          • wichrzyciel Re: Nowy Dworzec Fabryczny 04.08.09, 00:07
            Gość portalu: barnaba napisał(a):

            > Przepustowość dworca przelotowego jest większa niż czołowego. Ale mimo wszystko 6 torów to mało, a rozbudowa dworca podziemnego nie jest taka prosta.

            No więc drogi barnabo zasięgnąłem w tej sprawie języka u wiewiórek. A konkretnie to u takiej, co to studium wykonalności dworca własną ręką kreśliła. Dziura pod dworzec ma być wykopana na 4 perony i 8 torów. Ale do czasu wykopania tunelu średnicowego wybudowane będą jedynie 3 perony. Zaś miejsce na peron czwarty ma być jakoś tam zabudowane i wykorzystane na bodaj parking czy coś podobnego przeznaczenia. Mam nadzięję, że to nieco Cię uspokoi ;)


            --
            Pewien anatom mylnie nazwał kiedyś ów ludzki organ "mózgiem" miast "komplikatorem". A przecież grunt to prostota pomysłu! Oczywiście jeśli pomysł ma służyć rozwiązaniu problemu, a nie jedynie sławie autora...
        • maxxman Re: Nowy Dworzec Fabryczny 03.08.09, 16:14
          Gość portalu: . napisał(a):

          > Raczysz sobie żartować. Ten dworzec OBECNIE, przy ZEROWYM ruchu regionalnym ma
          > 6
          > torów. Po wybudowaniu linii średnicowych dworzec fabryczny miałby przyjąć CAŁY
          > ruch dalekobieżny przez Łódź (czyli minimum Warszawa - Poznań co godzinę, Wawa [ciach!]

          Drogi forumowiczu spod znaku kropki,

          Widać, że znasz się na rzeczy. Jeżeli potrafisz dokonać bardziej szczegółowej analizy to polecam Ci napisanie listu w tej sprawie do Ministra Infrastruktury, prezydenta Łodzi, szefów fundacji EC1, PKP i PLK wraz z analizą. Bardzo ważne jest, abyś list ten dał do wiadomości łódzkim mediom oraz niektórym mediom w Warszawie (np. Rynek Kolejowy). Potrzebna jest w tej sprawie publiczna debata obywatelska o którą też możesz poprosić w liście. Tylko w taki sposób można spróbować coś w tej sprawie zmienić.

          Gdybyś miał pytania lub wątpliwości - pisz śmiało na maila (maxxman <at> gazeta.pl).

          Pozdro,
          mx
          • Gość: . Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 03.08.09, 17:41
            Kilka osób w tym mieście (nie ja) od roku walczyło o to, żeby opisanej przeze
            mnie sytuacji uniknąć. problem w tym, że PKP oraz władze miasta "znają się
            lepiej", a mieszkańcy i specjaliści mają siedzieć cicho jak małe dzieci. Gdy
            podczas jednej z potajemnych dyskusji* nt. ec1 ktoś raczył zauważyć, że 3 perony
            to za mało do obsługi tylu kierunków, pan rzecznik PKP stwierdził, że jego
            zdaniem to wystarczy i zakończył dyskusję. Podobnie kończyła się sugestia, żeby
            pociągi zamiast kończyć na Widzewie jechały na kaliski. Zarząd Dróg i Transportu
            DYSPONUJE opracowaniem, które opisuje jak powinna wyglądać linia średnicowa i,
            jeśli się nie mylę, jak powinien wyglądać dworzec. Opracowanie przygotowało
            SITK** w 2008 roku. Gazety wiedzą, że ten dokument istnieje i co z niego wynika
            - ale mają to, jak zwykle, gdzieś, bo po co zadawać trudne pytania komuś, od
            kogo dużo zależy. Ze strony fundacji EC1, z tego co wiem, również były silne
            naciski na to, aby dworzec był większy. Wiara, że jeśli forumowicz spod znaku
            kropki napisze list do ministra, to minister i prezydent się przejmie jest
            głęboką naiwnością, zwłaszcza w mieście, w którym urzędnicy mają w zwyczaju w
            ogóle nie odpowiadać na kierowane do nich pisma.
            A o zainteresowaniu gazet sprawą najlepiej świadczy to, że najważniejszym
            tematem dla dziennikarzy jest hałda na Widzewie, a nie sam dworzec. Miś na skalę
            naszych możliwości - nikt nie wie po co jest, wiec nie ma obaw, że ktoś zapyta.

            Jeśli jestem coś w stanie naświetlić, krótko wyjaśnić - służę, ale donkiszoteria
            już mi się trochę przejadła - przepraszam.

            *- było ich kilka, o wszystkich mimo, iż jestem żywo zainteresowany sprawą
            dowiedziałem się już po czasie. Taki łódzki styl "dialogu społecznego".
            ** Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji, chyba oddział łódzki
            • maxxman Re: Nowy Dworzec Fabryczny 03.08.09, 18:47
              Dzięki za odpowiedź :-)

              Twoje argumenty przyjmuję w całości. Rzeczywiście - po dłuższym czasie braku aktywności w Łodzi - wstąpiła we mnie jakaś irracjonalna, zapomniana już, nadzieja do skutecznego działania, którą rześko mi ostudziłeś i sprowadziłeś na ziemię podanymi faktami. Jest dokładnie tak, jak piszesz.

              Pozdrawiam,
              mx

              • Gość: . Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 03.08.09, 23:23
                > O ile pamietam jednym z argumentow przeciwko puszczeniu ruchu kolejowego na
                > Kaliski byla ograniczona przepustowosc linii na Chojnach

                To jest bzdura. Linia jest w stanie przełknąć 5 pociągów na godzinę, czyli co
                najmniej wszystkie pospieszne.

                > dosyc mocno uczeszczanych przejazdow - na Plaskiej i po drugiej stronie
                Rzgowskiej.

                A to jest rozbrajający argument :-) Przez 4 lata Łódź ma nie mieć dworca, bo PKP
                nie potrafi zmodernizować łączności na 2 przejazdach :-D
    • Gość: barnaba Pod rozwagę IP: *.lodz.msk.pl 12.08.09, 15:05
      wyborcza.pl/1,75248,6919185,Dworzec_Centralny__Burzyc_czy_zachowac_.html
      <<<<<<<<<<<
      [...]
      Jeśli burzyć, to pod jednym warunkiem. Architektura nowego obiektu musi być
      lepsza. Nie może jej też zastąpić budowla czysto komercyjna, jakieś Złote
      Tarasy-bis czy kompleks biurowo-hotelowy z najtańszymi peronami pod ziemią. Bo
      dotychczasowe przykłady współpracy PKP z prywatnymi deweloperami nie napawają
      optymizmem. Przy okazji budowy Centrum Wileńska praski dworzec jakby zapadał się
      pod ziemię, schował pod supermarketem i praktycznie przestał istnieć w
      strukturze miasta. Poraża kontrast między czystymi pasażami handlowymi a samym
      dworcem wykończonym w najniższym standardzie z możliwych.

      Nie inaczej jest w Krakowie. Przed dworcem PKP powstał efektowny plac miejski, a
      pod nim tunele: tramwajowy i drogowy. Tuż obok wyrósł nowy, dwupoziomowy
      terminal autobusowy. To zmiana na lepsze. A jednak, choć wielkie centrum
      handlowe Galeria Krakowska znajduje się obok, to sam standard dworca poprawił
      się niewiele. W dodatku centrum handlowe odwróciło się do nowych peronów tyłem.
      Koszmarnymi, ślepymi ścianami z betonu.

      Gdyby do podobnej zamiany miało dojść w stolicy, byłaby to architektoniczna
      katastrofa. Nie łudźmy się. Prywatny inwestor nie zafunduje nam efektownego i
      luksusowego dworca kolejowego na skalę słynnego Hauptbanhof w Berlinie czy
      dworca Oriente w Lizbonie projektowanego przez architekta Santiago Calatravę.
      Taki może powstać wyłącznie z udziałem pieniędzy publicznych.
      />>>>>>>>>>
      • Gość: profes79 Re: Pod rozwagę IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 14.08.09, 12:36
        W Birmingham czegos takiego jak budynek dworca nie ma w ogole. Dworzec
        wpuszczony jest w calosci pod ziemie a nad dworcem znajduje sie wielkie centrum
        handlowe. Z tym ze tam jest specyficzne uksztaltowanie terenu powodujace ze z
        jednej strony z poziomu "ziemi" wchodzi sie na hale dworcowe a od drugiej
        strony, od strony scislego centrum wejscie prowadzi do centrum handlowego ( i
        stamtad na dworzec).

        Przywoluje ten przyklad bo New Street to dworzec prawie identyczny jak Centralna
        Warszawa czy Lodz Fabryczna - srodek miasta i wpuszczony pod ziemie. Swoja droga
        juz zaczynaja sie problemy, bo dworzec podziemny jest niezwykle trudny do
        rozbudowy a obecna ilosc torow (12 peronow po dwa tory plus 13 platforma -
        jednotorowa o ile pamietam) przestaje powoli New Street wystarczac.
        Nic dziwnego zreszta - kiedys z nudow policzylem pociagi odjezdzajace z tej
        stacji miedzy 6 a 7 rano - doliczylem sie ok. 40. Czyli tylu, ile u nas odjezdza
        z Kaliskiego przez cala dobe (o Fabrycznym nie wspomne).
    • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 26.09.09, 18:54
      lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/32149,kolejowy-tunel-przez-polowe-lodzi-ma-strategiczne-znaczenie,id,t.html
      <<<<<<<<<<<<<<<
      Miasto Łódź, Urząd Marszałkowski, EC1 Łódź - Miasto Kultury oraz PKP Polskie
      Linie Kolejowe łączą siły w sprawie tunelu, który połączy dworce Łódź Fabryczna
      i Łódź Kaliska. Chodzi m.in. o wspólne sfinansowanie studium wykonalności dla
      inwestycji. Tunel to ważne ogniwo projektu Kolei Dużych Prędkości. Nowoczesne
      składy pasażerskie, które będą osiągać szybkość 300 km/h, połączą Warszawę przez
      Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Szybkie pociągi (tzw. high-speed) muszą
      przejeżdżać przez centrum miasta, bo inaczej inwestycja nie miałaby sensu.
      Tunel ma zatem strategiczne znaczenie dla całego kraju, nie tylko Łodzi.
      Pierwszą koncepcję tunelu przed pięcioma laty pokazała niemiecka spółka Dornier
      Consulting. Według niej tunel liczyłby około 4,5 km długości, zaczynałby się na
      wysokości ul. Kopcińskiego, potem high-speed zatrzymywałby się na nowym,
      ulokowanym 14 metrów pod powierzchnią ziemi dworcem Łódź Centralna, dalej
      biegałby pod ulicami Traugutta, 6 Sierpnia, pod stadionem żużlowym Orła, a na
      powierzchnię pociąg wyjeżdżałby w okolicach al. Włókniarzy, tuż przed dworcem
      Łódź Kaliska. Ale to, co przygotował Dornier Consulting, posłużyło raczej jako
      inspiracja, która zresztą przekonała miasto, że inwestycja jest w ogóle realna.
      Bo dziś fachowcy skłaniają się raczej ku temu, że lepiej będzie przepuścić tunel
      (przed rokiem mówiono w zasadzie o dwóch oddzielonych od siebie nitkach z
      czterema torami) pod ulicami Narutowicza i Zieloną, a pociągi wyjeżdżałyby na
      światło dzienne już za Dworcem Kaliskim. Za takim przebiegiem przemawia nowe
      usytuowanie Łodzi Centralnej, bo podziemny dworzec w stosunku do obecnego ma
      zostać przesunięty o kilkadziesiąt metrów na północ, w stronę ul. Narutowicza.
      Szczegóły techniczne mają być pokazane dziś w EC 1 Łódź - Miasto Kultury.

      Tunel będzie przebiegał na wysokości dworca, czyli 9-10 metrów poniżej
      najgłębszych fundamentów w Śródmieściu. Tunel prawdopodobnie będzie fedrowany
      pod ziemią, bo metoda odkrywkowa (budowano według jej prawideł warszawskie
      metro) sparaliżowałaby życie nie tylko kierowców, ale i lokatorów kamienic przy
      ul. Narutowicza i Zielonej, którzy mieliby ograniczony dostęp do mieszkań.
      Wszystko ma być przeprowadzone w sposób, który nie zagrozi życiu "na powierzchni".

      - Tunel będzie przypominał ten, jaki wybudowano kilka lat temu we francuskim
      Lille - mówi Mariusz Jachimek z PR & Marketing EC 1 Łódź - Miasto Kultury,
      instytucji powołanej przez ratusz do koordynowania projektu "Nowe centrum
      Łodzi". - W miejscu, gdzie dziś kończą się tory, stanie Specjalna Strefa Sztuki,
      a "zakopanie" torów pozwoli na połączenie ulicy Uniwersyteckiej z Targową.

      Już w przyszłym roku rozpocznie się modernizacja dworca Łódź Widzew, który
      przejmie rolę Dworca Fabrycznego, tak aby ekipy mogły swobodnie "grzebać" przy
      Fabrycznym. Potem ma on być zamknięty i wyburzony, a linia kolejowa od stacji
      Niciarniana stopniowo obniżana do poziomu nowego dworca Łódź Centralna. Ten etap
      ma być wykonany do 2012 r. Na kolejny, czyli od nowego dworca do Łodzi
      Kaliskiej, potrzebne jest studium wykonalności i właśnie dziś ma być podpisane
      porozumienie w sprawie zlecenia i finansowania tego przedsięwzięcia.

      Po 33 proc. wpłacą łódzki magistrat, Urząd Marszałkowski i PKP - PLK, a nad
      wszystkim ma czuwać EC 1 Łódź - Miasto Kultury, które dołoży brakujący 1 proc.
      Suma, jaką dysponują sygnatariusze porozumienia, trzymana jest w tajemnicy, by
      nie odkrywać kart przed kontrahentami.
      />>>>>>>>>>

      1. Stacje pośrednie.
      2. Obsługa komunikacyjna Dworca.
      3. Sensowne wykorzystanie tunelu- w tym dla ruchu regionalnego.
      Nie zapominajmy o tym!

      BTW: Ciekawe jak się mają te plany do płodu MPU o nazwie "Studium uwarunkowań i
      kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi"?
      • irasiad.prof.kaczynskiego Będą stacje pośrednie! 26.09.09, 19:22
        "Łączący łódzkie dworce tunel średnicowy posłuży nie tylko Kolei Dużych Prędkości, ale również obsłudze pociągów regionalnych i dalekobieżnych oraz planowanej kolei aglomeracyjnej, w związku z którą przewidziane jest wykonanie w tunelu dwóch przystanków pośrednich – na wysokości skrzyżowania ulic Zielonej i Zachodniej oraz pl. Hallera. Tunel kopany będzie metodą podobną, jaką stosuje się np. przy budowie metra. Tory położone zostaną na głębokości minimum 16,5 m pod powierzchnią ziemi, a pociąg zacznie wyjeżdżać z podziemnego tunelu tuż za placem Hallera."

        http://uml.lodz.pl/?str=1732&id=17249

        img225.imageshack.us/img225/4277/93905263.png
      • Gość: magik Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.retsat1.com.pl 27.09.09, 00:00
        > BTW: Ciekawe jak się mają te plany do płodu MPU o nazwie "Studium uwarunkowań
        i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi"?

        Nijak. MPU swoje, reszta urzędów swoje, projektanci dworca fabrycznego swoje.

        > 1. Stacje pośrednie.

        Nie zauważyłem, za wyjątkiem stacji Łódź Kaliska (kolej dużych prędkości).

        > 2. Obsługa komunikacyjna Dworca.

        Widziałem 2 wariant rozwiązania komunikacyjnego wokół dworca Łódź Fabryczna.
        Żaden w niczym nie przypominał tego co proponuje MPU w studium.

        > 3. Sensowne wykorzystanie tunelu- w tym dla ruchu regionalnego.
        Nie zapominajmy o tym!

        Na mapce załączonej do studium wyraźnie widać 2 tunele:
        1. dla kolei dużych prędkości - przebiegający wzdłuż Traugutta i 6-Sierpnia,
        dalej przebiega pod dworcem Kaliskim i stadionem pod kątem ok. 45st. w stosunku
        do obecnego torowiska na ziemi, następnie pod Karolewską i Bratysławską aby od
        Maratońskiej biec wzdłuż obecnego torowiska - należy się domyślać że zakładane
        jest budowa nowych (niezależny system) torów wzdłuż obecnych.
        2. dla kolei regionalnych i lokalnych - przebiegający wzdłuż Traugutta, a dalej
        wzdłuż Zielonej, z wpięciem w istniejący układ torowiska zarówno w kierunku
        północnym (Zgierz), jak i południowym (Ł-Kaliska) w rejonie skrzyżowania
        al.Włókniarzy/Legionów - samo skrzyżowanie znajdowałoby się w środku "trójkąta"
        torowiska.



        Nie chce uchodzić na pesymistę, ale jak powstanie jeden z tych tuneli to już
        będzie dobrze.
    • Gość: barnaba Budynek Dworca jednak zostaje? IP: *.lodz.msk.pl 15.10.09, 18:19
      www.uml.lodz.pl/?str=1200&id=17407
      <<<<<<<<
      W ciągu kilku najbliższych lat śródmieście Łodzi zmieni swoje oblicze –
      powstanie nowe centrum. Jednocześnie w latach 2014-2020 całkowicie zostanie
      przebudowany dworzec Łódź-Fabryczna, który przeniesiony zostanie pod ziemię.
      Tunel średnicowy stanie się częścią linii Kolei Dużych Prędkości, która docelowo
      połączy Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław. Pod miastem będą mogły przejeżdżać
      pociągi osiągające prędkość nawet do 350 km/h.

      - Zszokowany zostałem informacją, że wraz z nowym obliczem miasta zniknęłaby
      sylwetka dworca Fabrycznego, dlatego poprosiłem o wyjaśnienia – powiedział
      prezydent Jerzy Kropiwnicki. – Wiadomo już, że zabytkowy budynek będzie stałym
      elementem naszego miasta.

      - Nasze wytyczne są takie, aby forma historycznego budynku, który powstał w
      latach 70. XIX wieku, nadal istniała. Jest to trudne przedsięwzięcie ze względów
      technicznych, ale możliwe do zrealizowania – wyjaśnił architekt miasta Marek Lisiak.

      - Wiele osób nie może odżałować likwidacji starego dworca Kaliskiego. Też nad
      tym ubolewam. Jednak po moim trupie, jeśli ktoś będzie chciał zlikwidować
      dworzec Fabryczny. Albo po jego trupie… - powiedział prezydent. (J.Cz.)
      />>>>>>>>>>
      • Gość: magik Re: Budynek Dworca jednak zostaje? IP: *.retsat1.com.pl 15.10.09, 18:33
        Ha, ha, ha.
        Prezydent dopiero teraz się kapną że chcą stary budynek dworca zburzyć i
        zbudować w tym miejscu coś w "nowym stylu". Lepiej późno niż wcale. To są jednak
        skutki częstych wyjazdów i nie panowania nad tym co się w mieście dzieje.

        P.S.
        Niech mu ktoś jeszcze powie że planuje się również zmienić nazwę Łódź-Fabryczna
        na Łódź-Centralna, żeby facet znowu nie mówił że nie wiedział i jest zaskoczony.
    • Gość: barnaba Dworzec Fabryczny, a nie Centralny IP: *.lodz.msk.pl 19.10.09, 12:28
      lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/49965,czy-lodz-centralna-zastapi-lodz-fabryczna-propozycja-zmiany,id,t.html
      <<<<<<<<<<<<<
      Nie będzie stacji Łódź Centralna. Taki wniosek wypływa z ostatnich działań
      urzędu miasta.


      Na stronie internetowej urzędu, w opisie planowanej przebudowy dworca Łódź
      Fabryczna, obejrzeć można było wizualizację nowego dworca z nazwą Łódź
      Centralna. W piątek po południu wizualizacja zniknęła.

      - Rozmawiałem właśnie z wiceprezydentem Włodzimierzem Tomaszewskim. Zapewnił, że
      nie ma możliwości, żeby zmienić nazwę Fabrycznej - zapewnia Mariusz Jachimek,
      rzecznik EC1 Miasta Kultury - instytucji, zajmującej się przebudową dawnej
      elektrociepłowni.

      Wcześniej Jachimek nie był przekonany, czy nazwa nie ulegnie zmianie. - Są dwie
      koncepcje architektoniczne, można zostawić nazwę historyczną, ale można zmienić
      na nową, skoro budujemy Nowe Centrum - tłumaczył.

      Przeciwko zmianie nazwy protestują miłośnicy lokalnej historii.

      - Nie wyobrażam sobie życia bez Łodzi Fabrycznej, to absurdalne - oburza się
      Ryszard Bonisławski, znawca Łodzi. - Widać, że projektanci nie utożsamiają się z
      naszą historią.

      Jakub Polewski, społeczny opiekun zabytków, przypomniał, że nazwa dworca
      nawiązuje do wielkich fabrykantów, którzy przyczynili się do jego powstania.

      Ten sam argument podnosi Marek Janiak, prezes Fundacji Ulicy Piotrkowskiej i
      członek grupy artystycznej Łódź Kaliska.

      - Ta nazwa wzmacnia naszą tożsamość - podkreśla. - Fabryczna jest tylko w Łodzi,
      a dworce główne albo centralne są we wszystkich miastach.

      - To byłaby skandaliczna decyzja - przekonywał Krzysztof Piątkowski, radny PiS,
      angażujący się w ratowanie łódzkich zabytków. - Takie nazwy, podobnie jak mury,
      budują naszą historyczną tożsamość.

      Co ciekawe, propozycją zmiany nazwy dworca zaskoczona była sama kolej.

      - Posługujemy się nazwą Łódź Fabryczna - zapewniała Barbara Leszczyńska z biura
      prasowego PKP SA. - Może władze miasta uznały, że Centralna jest bardziej
      prestiżowa?

      W końcu temat Łodzi Centralnej zniknął z oficjalnej strony łódzkiego magistratu.
      Nie wiadomo jednak, czy kolejni architekci nie wrócą do pomysłu. Dlatego wiele
      osób już teraz chce dyskutować o tym słownym symbolu Łodzi.

      - Warto rozmawiać teraz, kiedy jeszcze nie zapadły ostateczne decyzje -
      podkreśla Krzysztof Piątkowski.

      - Może przydałaby się ankieta wśród samych łodzian - zastanawia się Mariusz
      Jachimek.

      Na razie Łódź Centralna to tylko stara wizualizacja...
      />>>>>>>>>>
    • kolejne_konto Re: Nowy Dworzec Fabryczny 21.10.09, 16:46
      a ja przepraszam szanownych użytkowników za, być może, nie odpowiednie do tego
      miejsce, ale mam pytanie. Dworzec dworcem, ale jak będzie przebieg torów
      kolejowych pod tą nową, super kolej? Wyremontowano właśnie trasę warszawa-łódź
      (no, częściowo, remont trwa), czy tory pod linie wysokich prędkości będą ułożone
      tuż obok istniejącej linii, czy zupełnie gdzie indziej? Czy są wstępne plany i
      można zobaczyć planowany przebieg tej trasy? interesuje mnie głównie odcinek
      łódź - warszawa.
      • Gość: magik Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.retsat1.com.pl 21.10.09, 19:22
        > Dworzec dworcem, ale jak będzie przebieg torów kolejowych pod tą nową, super kolej? Wyremontowano właśnie trasę warszawa-łódź (no, częściowo, remont trwa), czy tory pod linie wysokich prędkości będą ułożone tuż obok istniejącej linii, czy zupełnie gdzie indziej?

        Z tego co wiadomo szybka kolej będzie maiła swoje odrębne torowisko niezależne od obecnego systemu.

        > Czy są wstępne plany i można zobaczyć planowany przebieg tej trasy? interesuje mnie głównie odcinek łódź - warszawa.

        Niby są, ale nie spójne. Poniżej załączam link do Zarządzenia Prezydenta Łodzi w sprawie Studium Uwarunkowań w którym to na jednej stronie (np. ostatniej) są dwie mapki (po lewej) na których jest zupełnie różny przebieg tej linii. Pierwszy wzdłuż autostrad A1 i A2, drugie w okolicach Brzezin.

        Zarządzenie Prezydenta z 30.04.2009r.:
        www.mpu.lodz.pl/page/file.php?id=111
    • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 16.12.09, 16:42
      lodz.naszemiasto.pl/artykul/264537,pkp-rozpisaly-przetarg-na-podziemny-dworzec-lodz-fabryczna,id,t.html?kategoria=660
      <<<<<<<<<<
      Równe trzy lata będzie miał wybrany w przetargu wykonawca na wyburzenie dworca
      Łódź Fabryczna, a także na zaprojektowanie i budowę nowej, podziemnej stacji dla
      pociągów.
      Roboty prawdopodobnie rozpoczną się wczesną jesienią przyszłego roku.

      PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały już przetarg na tę inwestycję. Głęboki na
      16,5 m wykop powstanie w kwartale ulic Narutowicza, Kilińskiego, Składowej i
      Węglowej. Nowy dworzec powstanie właśnie pod Węglową, a zrujnowane kamienice
      wzdłuż ulicy, vis-a-vis obecnego dworca znikną z powierzchni.

      Masy wykopywanej ziemi będą wywożone koleją na stację Łódź Widzew, a stamtąd
      specjalnie wybudowanym torem w okolice ulic Henrykowskiej i Kosodrzewiny (między
      Pomorską a Rokicińską), gdzie miasto chce z tej ziemi usypać sztuczną górę.
      Jeszcze niedawno spółka EC1 Łódź Miasto Kultury rozpytywała łodzian, co zrobić z
      4,5 mln metrów sześc. ziemi, wykopanej pod Dworzec Fabryczny. Propozycje?

      - Głównie sportowo-rekreacyjne - mówi Mariusz Jachimek z EC1. - Ale pojawiły się
      pomysły, że może warto usypać nie jedną wielką górę, a powiedzmy sześć
      mniejszych i zorganizować tam ścieżki rowerowe.

      A sam dworzec? Przy ul. Węglowej 16,5 m pod ziemią powstaną trzy perony i sześć
      torów. Projektanci pozostawią też miejsce na czwarty peron i dwa kolejne tory.
      Osiem metrów pod ziemią ma się mieścić główna hala dworca, czyli poczekalnia i
      kasy dworcowe. Do nowego dworca pociągi dalekobieżne, regionalne, aglomeracyjne
      i dużej prędkości wprowadzi długi na ponad 1,5 km, dwunitkowy tunel. Wjazd do
      tunelu znajdzie się prawdopodobnie na wysokości wiaduktu nad torami przy ul.
      Kopcińskiego, choć nie jest to przesądzone, bo Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP
      PLK, mówił o długim na prawie osiem kilometrów wykopie, sięgającym Widzewa.
      Według Łańcuckiego, łódzka inwestycja przyćmi budowę drugiej linii metra w
      Warszawie.

      - Będzie dłuższa, bo tam tylko dwa kilometry, tu prawie osiem, poza tym głębsza
      - podkreśla Łańcucki. - Wszystkie możliwe ciekawostki oczywiście przekażemy, ale
      już po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawcę, czyli najprędzej pod koniec
      pierwszego półrocza przyszłego roku. Tyle musi potrwać ten przetarg, żeby
      uniknąć ewentualnych odwołań od rozstrzygnięcia i tysięcy pytań ze strony oferentów.

      Wiadomo, że dworzec powstanie na terenie 10 ha, a niemal wszystko wokół niego
      zostanie przebudowane. Po jego północnej stronie (czyli od strony ul.
      Narutowicza) powstanie system parkingów, a także przystanki tramwajowe i
      autobusowe. Autobusy będą zatrzymywać się także po zachodniej i wschodniej
      stronie dworca. Tak przebudowana infrastruktura otworzy drzwi dla połączenia ul.
      Składowej z Targową.

      Aby wykonawca robót mógł spokojnie pracować nad wykopem, Dworzec Fabryczny
      zostanie zamknięty, a jego rolę przejmie stacja Widzew. Sam budynek widzewskiego
      dworca będzie zmodernizowany i rozbudowany, wokół powstaną parkingi i nowa
      krańcówka autobusowa.

      "Zakopanie" Dworca Fabrycznego jest częścią dwóch gigantycznych inwestycji -
      budowy nowego centrum Łodzi oraz budowy tunelu, łączącego Dworzec Fabryczny z
      Kaliskim. Dla tego drugiego przedsięwzięcia schowanie Dworca Fabrycznego jest
      punktem wyjścia. Jeszcze w grudniu - jak mówi Mariusz Jachimek z EC1 Łódź Miasto
      Kultury - zostanie ogłoszony przetarg na wykreowanie studium wykonalności dla
      tunelu.

      Do umowy między EC1, koleją i Urzędem Marszałkowskim i magistratem dołączono
      mapkę, z której wynika, że tunel od nowego dworca biegłby pod Śródmieściem, a
      potem w zależności od wariantu wjazdu szybkiej kolei (warianty są dwa -
      południowy i północny) przy dworcu Łódź Kaliska poszedłby na północ aż w okolice
      obecnego osiedla Mikołaja Reja, albo na południe, w okolice osiedla Pienista na
      Retkini.

      Jak zaznacza Mariusz Jachimek, to na razie tylko koncepcja, a konkrety
      przyniesie dopiero studium wykonalności.

      Dziś wiadomo na pewno, że tunel powstanie po 2013 r. i nie będzie budowany
      metodą odkrywkową, a zostanie wydrążony mniej więcej na wysokości torowiska
      nowego Dworca Fabrycznego, czyli 16,5 m pod ziemią i 8 - 10 metrów pod
      najgłębszymi fundamentami śródmiejskich kamienic. Według zapowiedzi ministra
      infrastruktury Cezarego Grabarczyka, pierwszy polski pociąg, osiągający prędkość
      350 km/godz. ruszy w Polskę prawdopodobnie w 2018 r.

      Łódź, jej nowy dworzec oraz tunel pod miastem jest sercem tego projektu, bo
      Kolej Dużych Prędkości sensu nabierze, gdy superpociągi będą się zatrzymywać w
      centrach Warszawy, Łodzi, Wrocławia i Poznania.
      />>>>>>>>>>>
      • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 12.03.10, 17:10
        lodz.naszemiasto.pl/artykul/344628,hiszpanie-zaprojektuja-kolejowy-tunel-z-fabrycznego-na,id,t.html?kategoria=660
        <<<<<<<<<<<<
        Za rok ma się rozpocząć budowa czterokilometrowego tunelu, poprowadzonego 17
        metrów pod ziemią, pomiędzy dworcami Fabrycznym a Kaliskim.

        Uruchomiony zostanie w 2016 roku, a cztery lata później będą nim jeździć pociągi
        osiągające prędkość 300 km na godzinę. W 35 minut można będzie dojechać do
        Warszawy, a w godzinę do Wrocławia i Poznania. W czwartek w magistracie zostały
        podpisane dokumenty w tej sprawie.

        – To dla nas wielki dzień. Tunel średnicowy dla kolei dużych prędkości to
        projekt unikatowy w skali kraju. Szybkie połączenia napędzają koniunkturę
        gospodarczą i przyczynią się do rozwoju miasta – mówi p.o. prezydent Łodzi
        Tomasz Sadzyński.

        Tzw. studium wykonalności przedsięwzięcia ma przygotować hiszpańska firma Sener.

        – Pierwszym etapem będzie budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Rozpocznie
        się wiosną 2012 r., a zakończy w 2013 r. – zapowiada Alina Giedryś, członek
        zarządu PKP PLK S.A. (jeszcze 2 lata temu była dyrektorem Zarządu Dróg i
        Transportu w Łodzi).

        Hiszpańska firma, która wygrała przetarg (za 3,5 mln zł) na przygotowanie
        dokumentacji, ma rok na opracowanie projektu tunelu pod centrum miasta. Na razie
        wiadomo, że mają nim biec cztery tory: dwa dla linii dużej prędkości oraz po
        jednym dla kolei regionalnej oraz aglomeracyjnej. Nie wiadomo, czy zostaną
        wykopane dwa większe tunele, mieszczące po dwa tory, czy też cztery mniejsze –
        to zależy m.in. od struktury gleby i innych czynników środowiskowych. Inwestycja
        będzie kosztować 500 – 800 mln zł.
        />>>>>>>>>>

        I jeszcze jedno: praktycznie pewny jest układ dworca z 4 peronami i 8 torami.
    • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 05.11.10, 14:07
      www.rynek-kolejowy.pl/19502/Lodz_Fabryczna_Piec_konsorcjow_rywalizuje_o_kontrakt_za_2_mld_zl.htm
      <<<<<<<<<
      Pięć konsorcjów stara się o uzyskanie kontraktów na budowę podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Wśród podmiotów są firmy polskie i zagraniczne – z Włoch, Niemiec, Hiszpanii i Czech. Wartość przedsięwzięcia to prawie dwa miliardy złotych.
      Rys. PKP SA Rys. PKP SA

      Dziś PKP PLK ogłosiły listę pięciu konsorcjów, które zostaną zaproszone przez zarządcę infrastruktury do złożenia ofert w przetargu na budowę stacji. Pierwszym z nich jest konsorcjum polsko-włoskie, złożone z Torpolu, Astaldi, PUT Intercor oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W skład drugiego konsorcjum wszedł Strabag, Mostostal Warszawa, Acciona Infraestructuras oraz Dywidag International GmbH. Kolejne konsorcjum grupuje firmy z Polski i Hiszpanii: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua i Dragados SA. Czwarte konsorcjum to firmy Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Ostatni podmiot łączy firmy polskie i czeskie. W skład tego konsorcjum wchodzą Metrostav a.s., Elektrizace Zeleznic Praha, PRK Mosty Łódź oraz Sudop Praha.

      Zwycięzca przetargu wykona m.in. dokumentację przetargową, zbuduje tunel dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości. Zostanie zbudowana stacja kolejowa oraz dworzec kolejowy Łódź Fabryczna jako stacja podziemna dla czterech peronów i ośmiu torów. Wszystko to zostanie zlokalizowane aż 16,5 metra pod powierzchnią ziemi. Jak podaje PKP PLK, 10,5 metra nad poziomem torów znajdzie się sieć podziemnych ulic oraz część dworca autobusowego. Na powierzchni powstaną hotele, biurowce, obiekty handlowe i apartamenty mieszkalne.

      Projekt ma zostać zrealizowany w latach 2011-2014. Jego szacunkowy koszt to 1,9 mld zł. Aż 1,2 mld zł ma pochodzić z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

      - To, że dojechałem tutaj dzisiaj punktualnie, to zasługa kolei – powiedział minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk podczas konferencji prasowej poświęconej inwetycji. – Czy można podróżować koleją szybciej? Można. To przedsięwzięcie się do tego przyczyni – zaznaczył.

      - Nowe centrum Łodzi z nowym dworcem powstanie. To już przesądzone. Dziś poznajemy tych, którzy będą walczyć o przywilej budowy nowego dworca w Łodzi. To przedsięwzięcie otworzy drogę dla kolei dużych prędkości w Polsce. To szansa dla całej kolei, aby zmieniła opinie Polaków na temat tego środka transportu. Bo kolej ma przyszłość, a teraz, po rozwiązaniu problemów autostradowych, nadeszła kolej na kolej – stwierdził Grabarczyk.

      - To szansa dla kolei, dla Łodzi, dla Polski. Z tego etapu już się nie cofniemy. Przywiązujemy do tego projektu szczególną wagę. Bo budowa kolei dużych prędkości to skokowa poprawa jakości dla pasażerów – stwierdził prezes PKP SA, Andrzej Wach. – Nie byłoby tak zaawansowanych prac, gdyby nie wysokie wymagania stawiane nam przez resort infrastruktury. To warto podkreślić. W drugiej kadencji pojedziemy z Warszawy do Łodzi w czasie 65 minut – powiedział prezes Wach. Jak wskazał, PKP SA jest przygotowana do wybrania inwestora, który zajmie się naziemną, komercyjną częścią dworca. Ma to nastąpić w I kwartale przyszłego roku.

      Termin składania ofert w przetargu dla wymienionych dziś konsorcjów to 5 stycznia 2011 r.
      />>>>>>>>

      /podkreślenia moje/
      • Gość: barnaba Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.lodz.msk.pl 05.11.10, 14:10
        www.rynek-kolejowy.pl/19515/Lodz_Fabryczna_Nowy_dworzec_zrewitalizuje_centrum_miasta.htm
        <<<<<<<<<
        Wiemy już, kto został zaproszony przez PKP PLK do złożenia oferty w przetargu na budowę podziemnego kompleksu dworcowego w Łodzi Fabrycznej. Plan przedsięwzięcia zakłada jednak także stworzenie kompleksowego centrum intermodalnego, które w przyszłości ma być wykorzystywane także przez kolej dużych prędkości. Dzięki temu dojdzie do faktycznej rewitalizacji centrum Łodzi.

        Początkiem prac nad projektem budowy części podziemnej dworca Łódź Fabryczna był luty 2009 r. Powstało wówczas studium wykonalności w zakresie części technicznej, wykonane przez konsorcjum firm Kolprojekt, Sener Sp. z o.o., Sener Ingenieria y Sistemas oraz Biura Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych. W grudniu tego samego roku, po uzyskaniu m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, ogłoszono postępowanie przetargowe. W kwietniu 2010 zakończono etap składania wniosków o udział w postępowaniu przetargowym. Zgłosiło się 12 konsorcjów, skupiających łącznie aż 44 firmy z różnych krajów. Wśród chętnych były podmioty z rodzimego rynku, jak również pochodzące z Grecji, Włoch, Hiszpanii, Turcji, Francji, Czech, Austrii, Szwajcarii i Niemiec. Znalazły się także dwa konsorcja z udziałem kapitału chińskiego. – Komisja przetargowa badała 12 tysięcy stron dokumentów o charakterze formalno-prawnym, finansowym i technicznym pod kątem ich zgodności z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz ogłoszeniem o zamówieniu – mówi Marek Faber, dyrektor projektu z ramienia PKP PLK. Wykonawców sprawdzono pod względem ich sytuacji ekonomicznej, finansowej, zdolności technicznych, wiedzy i doświadczenia. W efekcie wybrano pięć konsorcjów, które będą mogły złożyć oferty cenowe 5 stycznia 2011 r.

        Projekt obejmuje budowę multimodalnego węzła komunikacyjnego w rejonie stacji Łódź Fabryczna, budowę podziemnej stacji oraz dwunawowego tunelu z linią czterotorową. Stacja podziemna ma znajdować się 16,5 metra pod powierzchnią ziemi i posiadać cztery perony wyspowe oraz łącznie osiem torów. Na poziomie -1 powstanie konstrukcja nowego dworca Łódź Fabryczna, z płytą przykrywającą na poziomie 0. Tunel w kierunku stacji Łódź Widzew będzie mierzył 1600 metrów długości. Przebiegająca nim linia czterotorowa będzie wykorzystywana dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego, a później także dla kolei dużych prędkości.

        - Firma Sener wykonała program funkcjonalno-użytkowy, na podstawie którego zamówienie zostało podzielone na zadania, oznaczone od „A” do „M” – tłumaczy Marek Faber. Oto one:

        Zadanie A – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem w imieniu i na rzecz zamawiających decyzji administracyjnych niezbędnych do wykonania i odbioru robót.

        Zadanie B – budowa dwuprzestrzennego tunelu o długości około 2000 m (wraz z głowicą wschodnią) z linią czterotorową dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości.

        Zadanie C – budowa stacji kolejowej Łódź Fabryczna jako stacji podziemnej: dla czterech peronów i ośmiu torów wraz z zabudową w infrastrukturę kolejową (od 16,5 do 8 metrów pod powierzchnią ziemi).

        Zadanie D – budowa wraz z wyposażeniem podziemnego dworca Łódź Fabryczna (8 metrów pod powierzchnią ziemi).

        Zadanie E – wykonanie trójkondygnacyjnych podziemnych parkingów po północnej stronie dworca kolejowego (na poziomie -11, -14 i -17 metrów).

        Zadanie F – wykonanie podziemnego wielostanowiskowego przystanku autobusowego po stronie północnej dworca kolejowego (na poziomie od -8 metrów).

        Zadanie G – wykonanie i zabezpieczenie wykopu po południowej stronie dworca kolejowego (na poziomie od -16 metrów).

        Zadanie H – budowa dojazdu do dworca kolejowego Łódź Fabryczna po stronie północnej obiektu, zapewnionego ulicami POW, Składową i Węglową.

        Zadanie I – likwidacja wszelkich kolizji infrastruktury technicznej wynikających z prowadzonej inwestycji.

        Zadanie J – budowa i przebudowa linii tramwajowych w obrębie dworca kolejowego wraz z wykonaniem odcinka linii tramwajowej po północnej stronie dworca wzdłuż ul. Nowowęglowej, zakończonej po stronie wschodniej tuż za al. Nowotargową.

        Zadanie K – wykonanie przystanków autobusowych na ulicy Nowowęglowej.

        Zadanie L – wykonanie niezbędnej infrastruktury do funkcjonowania węzła przesiadkowego.

        Zadanie M – wykonanie wschodniego i zachodniego przedpola dworca kolejowego wraz z przystankami autobusowymi łącznie z podłączeniem do układu komunikacyjnego miasta.

        Budowa nowej Łodzi Fabrycznej jest częścią przedsięwzięcia o nazwie „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot B – odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna”. Środki finansowe na jego realizację to w 60,6 proc. wydatki kwalifikowane będące częścią europejską, w 26 proc. wydatki kwalifikowane we wkładzie krajowym, a w 13,4 proc. – wydatki niekwalifikowane. – Analizujemy możliwość zaciągnięcia kredytu w EBI na rzecz nie tylko tego przedsięwzięcia, który pokryłby część wydatków niekwalifikowanych – mówi Alina Giedryś, członek zarządu PKP PLK. Całość projektu warta jest ok. 1,9 mld zł. Z tego w finansowaniu przebudowy samego dworca Łódź Fabryczna partycypują PKP PLK (71 proc.), miasto Łódź (25,8 proc.) i PKP SA (3,2 proc.).

        - Ten projekt to szansa na radykalne zwiększenie liczby osób odwiedzających dworzec i całe centrum Łodzi – uważa Marcin Bugajski, wiceprezydent miasta. – Przewidujemy zwiększenie liczby osób korzystających z tych miejsc z 10 do nawet 230 tys. dziennie. Dlatego zdecydowaliśmy się na stworzenie węzła multimodalnego, łączącego kolej, tramwaje, autobusy, samochody i rowery. Powstaną tam m.in. parkingi podziemne i system Bike & Ride – tłumaczy. – Właściwie można więc zatem mówić o rewitalizacji centrum miasta. Odrestaurowana zostanie m.in. zabytkowa cerkiew znajdując się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca – mówi Bugajski. – Od początku naszym zamiarem było to, aby nowy dworzec był w pełni zintegrowaną częścią tkanki miasta – twierdzi wiceprezydent Łodzi.

        Zakończenie realizacji projektu planowane jest na 2014 r. A kiedy Łódź Fabryczna zostanie zamknięta w związku z rozpoczynającymi się robotami? – Chcemy uczynić to jak najpóźniej, tak aby pasażerowie mogli korzystać z dworca jak najdłużej. Myślę, że wrzesień 2011 r. jest realnym terminem – twierdzi Paweł Dziwisz, członek zarządu PKP PLK.
        />>>>>>>>>>

        /podkreślenia moje/

        Zastanawia mnie to "odrestaurowanie" niedawno restaurowanej cerkwi.
        • irjanas Re: Nowy Dworzec Fabryczny 08.11.10, 23:05
          Czytamy m.in.:
          Tunel w kierunku stacji Łódź Widzew będzie mierzył 1600 metrów długości.
          -----------------------------------------------------------------
          To ja pytam dlaczego tylko 1600 metrów a nie 3 km ?
          Przy takich nakładach na inwestycje warto wydać ciut wiecej by pozbyc sie problemu przejazdu przez Niciarnianą, Widzewską a możnaby jeszcze udrożnic np. Konstytucyjną.
          Kto odpowiada personalnie za ten projekt? Kto go zatwierdził do realizacji?
          Chciałbym poznać argumenty projektanta tak okrojonej wersji tunelu.
          Czy mieszkańcy miasta nie mają nic do powiedzenia w tak ważnej kwestii jak zakorkowana ustawicznie ulica Niciarniana i okolice?
          • Gość: belyall Re: Nowy Dworzec Fabryczny IP: *.toya.net.pl 09.11.10, 11:34
            > To ja pytam dlaczego tylko 1600 metrów a nie 3 km ?

            Odpowiadają za to spadki podłużne toru.

            > Przy takich nakładach na inwestycje warto wydać ciut wiecej by pozbyc sie probl
            > emu przejazdu przez Niciarnianą, Widzewską a możnaby jeszcze udrożnic np. Konst
            > ytucyjną.

            I jeszcze Puszkina i A1....

            > Kto odpowiada personalnie za ten projekt? Kto go zatwierdził do realizacji?

            Projekt jest do bani, ale nie z powodu Twoim zdaniem za krótkiego tunelu. Po co tunel w parku?

            > Chciałbym poznać argumenty projektanta tak okrojonej wersji tunelu.
            > Czy mieszkańcy miasta nie mają nic do powiedzenia w tak ważnej kwestii jak zako
            > rkowana ustawicznie ulica Niciarniana i okolice?

            Na wyleczenie z korków Niciarnianej lekarstwem nie jest tunel kolejowy!!!!!!!!!!!!!!! Ludzie, pomyślunku trochę!
            • Gość: obserwator Przetarg na przebudowę szlaku do Łodzi Fabrycznej IP: *.smrw.lodz.pl 12.11.10, 22:32
              PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji ogłosiło przetarg nieograniczony na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji Łódź Widzew i części szlaku Łódź Fabryczna – Łódź Widzew w ramach Projektu POIiS 7.1-24.2 „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, lot B – odcinek Łódź Widzew-Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych”.
              Przedmiotem zamówienia jest: zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji Łódź Widzew i części szlaku Łódź Fabryczna – Łódź Widzew od km 2,250 do km 7,200 wraz z urządzeniami srk i telekomunikacji dla całego odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Widzew oraz modernizacji linii objazdowej Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska, w ramach Projektu POIiS 7.1-24.2 „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, lot B – odcinek Łódź Widzew-Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych”.

              Całość przedmiotu zamówienia obejmuje wykonanie następujących elementów:
              • dokumentacji projektowej, w tym:
              - projektu budowlanego wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego,
              - uzyskanie pozwolenia na budowę i innych niezbędnych decyzji administracyjnych,
              - opracowanie projektu wykonawczego,
              - opracowanie dokumentacji powykonawczej.
              • Realizacji robót polegających na budowie i przebudowie infrastruktury kolejowej w branżach:
              - nawierzchnia i podtorze,
              - urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk),
              - urządzenia i systemy telekomunikacyjne,
              - sieć trakcyjna wraz z zasilaniem,
              - urządzenia i układy elektroenergetyki do 1 kV,
              - obiekty inżynieryjne,
              - perony i obiekty kubaturowe,
              - przejścia i przejazdy,
              - geologia.
              • Realizacji robót polegających na budowie obiektów służących ochronie środowiska.
              • Szkolenia:
              - przedstawienie harmonogramu szkoleń pracowników zamawiającego, wraz ze wskazaniem bloków
              tematycznych, ilości godzin szkoleń, ilości uczestników szkolenia w ramach Harmonogramu Robót,
              - przeprowadzenie szkolenia, w tym szkolenia stanowiskowe, w szczególności ich zakres, umożliwiającego pracownikom Zamawiającego nabycie umiejętności niezbędnych do samodzielnego utrzymania i obsługi systemów, instalacji i obiektów budowlanych.

              Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 42 miesięcy. Każdy Wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć swą ofertę wadium w wysokości: 3,7 mln zł. Termin składania ofert upływa 22 grudnia 2010 roku o godzinie 11.00.

              www.rynek-kolejowy.pl/19650/Przetarg_na_przebudowe_stacji_Lodz_Widzew_i_szlaku_do_Lodzi_Fabrycznej.htm

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka