Lektury wkl I-III-co byście zmienily,dodaly,odjęły Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • jako ze obecne klasy pierwsze i drugie sa juz objete nowa podstawa programowa,nie ma wykazu lektur obowiazujacych- wszystko zalezy od wyboru nauczyciela. pewnie,ze wybiera sie rowniez te,ktore zawsze byly,ale jest i miejsce na nowe.
    i tak MOLE, co byscie mi doradzily w tej kwestii-co warto dodac jako ciekawe dla przeczytania w tym wieku ( i na zajeciach, i jako fragmenty na zajeciach i samodzielnie gdy juz beda dzieci umiec same czytac).
    jest tu kilka mam i z pewnoscia macie zdanie na ten temat.
    interesuje mnie obecnie kl I,mam juz jakies wybrane,ale zawsze mozna cos zamienic na ciekawszesmile
    dziekismile
    --
    KALISZANKI smile
    MOLE KSIĄŻKOWE
    • Specjalnie spojrzałam na spis lektur dla klas od I - III to jest 11 pozycji.Dla mnie to kpina chyba że to podstawa a nauczyciel może dodać ile chce, w pierwszej klasie minimum moim zdaniem to jedna książka na miesiąc. Oczywiście może być czytana z rodzicami.
      Dla mnie podstawowym zagadnieniem jet to czy kilku lektur np. z trzeciej klasy nie przenieść do klasy drugiej, mój syn np. już w pierwszej klasie przeczytał "Dzieci z Bullerbyn" czy "Kubusia Puchatka" teraz w przeciwieństwie do "Dzieci" wydał mu się nudny niestety."Mikołajek" zniknał, no chyba że jest dopiero w czwartej klasie, o ile jest w tym wieku nadal czytany i lubiany to można go i tak czytać dużo wcześniej. Wierszyki Tuwima dwa, dokładnie dwa nie łaska cały zbiór,przecież wierszyki dzieci poznają już w przedszkolu.
      I zdecydowanie dodałabym kilka pozycji współczesnych, przecież chodzi o to by dzieci czytały, w dobie powszechnych telewizorów mam wrażenie że książki naszego dzieciństwa naszym dzieciom się wloką.Proponowałabym więcej fantastyki.Naprawdę wile dzieci zaczęlo z zapałem czytać po przeczytaniu "Harrego Pottera" warto wyciągnąć wnioski z tej lekcji.
      No i jescze jedno myśl że warto też dzieciom pozwolić na wybieranie, wtedy dużo chętniej czytają , o ile jest taka możliwosć w szkole.
      • zaraz, zaraz..nie wiem czy Twoj syn juz jest objety nowa reformą ( obecna 1 i 2 klasa),bo jesli tak to zgodnie z rozporzadzeniem NIE MA JUZ zadnego wykazu lektur. o wszystkim decyduje sam nauczyciel.

        Lektury
        Proszę o informację dotyczącą kanonu lektur w szkole podstawowej, gimnazjum. Czy w związku z nową podstawą jest również nowy kanon lektur? Do kiedy dyrektorzy będą zobowiązani do zatwierdzenia programów nauczania do nowej podstawy?

        "Wykaz lektur" w związku z nową podstawą programową jest określony w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). Załączniki nr 2 i 4 do tego rozporządzenia zawierają podstawę programową dla szkoły podstawowej i gimnazjum.

        Przepisy nie określają daty dopuszczenia do użytku w danej szkole programów nauczania. Dyrektor szkoły dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program nauczania, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Biorąc pod uwagę organizację pracy szkoły nauczyciel powinien wybrać program nauczania do końca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny w którym wybrany program będzie realizowany.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Interesuje mnie kanon lektur w klasach I-III. Czy nauczyciel sam wybiera lektury - tak mam to rozumieć?

        Tak jest - tak to trzeba rozumieć. To nauczyciel najlepiej zna swoich uczniów i wie, jakie utwory ich zainteresują. Dobieranie lektur w zależności od możliwości i zainteresowań konkretnej grupy uczniów pozwala lepiej do nich dotrzeć i zaszczepić w nich zainteresowanie książkami i zamiłowanie do czytelnictwa, a to jest najważniejszy cel lektury na tym etapie kształcenia.
        --------------------------------------------------------------------------------

        1. Jaka jest lista lektur z języka polskiego dla LO, poziom podstawowy?
        2. Czy na maturze z języka polskiego, poziom podstawowy, należy się spodziewać pytań dotyczących tylko w/w lektur, czy także lektur z gimnazjum?

        Lista lektur dla każdego poziomu nauczania jest częścią podstawy programowej języka polskiego dla tego poziomu i można ją znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, w załącznikach odpowiednio 2 i 4
        lub w publikacji "Podstawa programowa z komentarzami", tom 2 Język polski, dostępnej pod adresem: www.reformaprogramowa.men.gov.pl/dla-nauczycieli/jezyk-polski.

        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, załącznik nr.4, część wstępna podstawy programowej dla gimnazjum i liceum mówi: "Na III i IV etapie edukacyjnym wymaga się od uczniów także wiadomości i umiejętności zdobytych na wcześniejszych etapach edukacyjnych." Myśl ta, w odniesieniu w szczególności do egzaminów i lektur, rozwinięta jet w komentarzu do podstawy programowej z języka polskiego, zawartego we wspomnianym wyżej tomie na stronach 82-83.

        Gorąco zachęcamy do zapoznania się z ww. tomem - podstawą programową i komentarzami do niej. Jest on od czerwca dostępny w każdej szkole, bibliotece pedagogicznej lub pod podanym wyżej adresem.


        --------------------------------------------------------------------------------

        Czy to Ministerstwo podaje spis lektur w klasie I szkoły podstawowej - (nauczanie wczesnoszkolne) czy nauczyciel sam dobiera lektury?

        Rozporządzenie o podstawie programowej, załącznik 2, I etap edukacyjny (klasy I-III), zalecane warunki i sposób realizacji, mówi:

        Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. biblioteki szkolnej). Dobór utworów ma uwzględnić następujące gatunki literatury dziecięcej: baśnie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komiksy – przy wyborze należy kierować się realnymi umiejętnościami czytelniczymi dzieci, a tak że potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi. Dzieci powinny uczyć się na pa mięć wierszy, fragmentów prozy, tekstów piosenek itp.

        Natomiast w komentarzu Autorzy podstawy programowej języka polskiego podają dodatkowe wyjaśnienie:

        Dobór lektur w podstawie został dokonany wedle następujących zasad: dla klas I–III szkoły podstawowej nie wskazuje się jakichkolwiek tytułów, gdyż to sam nauczyciel, znając swoich uczniów, najlepiej się orientuje, które pozycje dzieci przeczytają z zainteresowaniem i o których będą chciały rozmawiać. Nauczyciel, w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem, powinien ponadto uwzględniać nowości na rynku wydawniczym, co zostało umożliwione przez brak spisu ograniczającego się do pozycji klasycznych.

        A zatem ma Pani pełną dowolność wyboru lektur, które będzie Pani czytała ze swoimi uczniami. Może Pani wybrać takie bajki, wierszyki, komiksy, jakie Pani i uczniowie najbardziej lubicie. Najważniejsze, żeby lektura sprawiała uczniom przyjemność i stawała się zwyczajem.


        to ze strony menowskiej. a jesli chodzi o 1 kl to lektura na miesiac -nie da sie rady,tymardziej,ze od polrocza dopiero jako tako zaczynaja czytac. pewnie,ze czesc na zajeciach sie robi,ale do samodzielnego czytania jeszcze nie az tyle.

        a pomysl wybierania przez dzieci-w obecnej syt nauczyciel spokojnie by mogl,nawet z rodzicami na zebraniu.
        --
        SzymonJuliaJustyna&Jacek
    • Książki do wspólnego przeczytania z pierwszoklasistami

      H. Ch. Andersen, Baśnie
      baśnie z różnych stron świata (europejskie, chińskie, afrykańskie, indiańskie, rosyjskie itd.),
      A. Lindgren, Emil ze Smalandii
      A. Lindgren, Lotta z ulicy Awanturników
      M. Strzałkowska, Bajka o ślimaku Kacperku (i inne baśnie tej autorki)
      M. Bond, Miś zwany Paddington
      R. Jędrzejewska-Wróbel, Sznurkowa historia
      I. Whybrow, Księga straszliwej niegrzeczności
      J. Kulmowa, Niefruwak Piechotny
      P. Bourgeois, B. Clark, Franklin i nowy przyjaciel (i inne części serii)
      G. Delahaye, Martynka w krainie baśni (i inne części serii o Martynce)
      E. Stadmuller, Opowiastki o zwierzętach
      A. Frączek, Myszka Klementynka
      Janosch, Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś. Opowieść o tym, jak Tygrysek pewnego razu zachorował
      Cz. Janczarski, Miś Uszatek
      A. A. Milne, Kubuś Puchatek
      J. Tuwim, wybór wierszy (Lokomotywa, Słoń Trąbalski, Kłamczucha, Skarżypyta itd.)
      W. Bełza, Kto ty jesteś? Polak mały
      G. Kasdepke, Niesforny alfabet
      Janosch, Ach, jak cudowna jest Panama
      T. Janson, Muminki (dowolne części)
      M. Strękowska-Zaręba, Abecelki i duch Bursztynowego domu
      Dr. Seuss, Na każde pytanie odpowie czytanie! (i inne książki tego autora)
      A. Frączek, Chichopotam
      J. Papuzińska, Nasza mama czarodziejka
      M. Strzałkowska, Wierszyki łamiące języki (i inne tomiki poezji dziecięcej tej autorki)

      Książki polecane do klasy drugiej

      H. Ch. Andersen, Baśnie
      H. Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta
      A. Lindgren, Dzieci z Bullerbyn
      W. Chotomska, Legendy polskie
      J. Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
      K. Makuszyński, 120 przygód Koziołka Matołka (Księga 1)
      J. Karp, Ranyboskie, Julek! (i kolejne części serii)
      Sempe, Goscinny, Mikołajek (i kolejne części serii)
      E. Lindo, Mateuszek (i kolejne części serii)
      S. Michałkow, Nie płacz, koziołku
      S. Marijanovic, Magia domowych potworów
      A. Onichimowska, Dzień czekolady
      E. J. Bartosik-Trebicka, Jeden plus jedna (wszystkie tomy)
      D. Suwalska, Znowu kręcisz, Zuźka!

      Książki polecane do klasy trzeciej

      H. Ch. Andersen, Baśnie
      M. Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi (fragmenty)
      J. Twardowski, Patyki i patyczki
      T. Janson, Muminki (tom do wyboru)
      F. Simon, Koszmarny Karolek (polecamy całą serię)
      E. Kluev, Bajki na dłuższą metę
      A. Lindgren, Pippi Pończoszanka (i kolejne tomy)
      M. McDonald, Hania Humorek (polecamy całą serię)
      E. Nowak, Środek kapusty
      C. S. Lewis, Opowieści z Narnii (wszystkie tomy, a przynajmniej pierwszy)
      Polskie baśnie i legendy
      Baśnie z różnych stron świata
      P. Maar, W głębokim, ciemnym lesie
      R. Dahl, Matylda (i inne książki tego autora)


      otrzymalam taki wykaz na pewnej konferencji. co Wy na to???
      --
      http://s4.rimg.info/56d1cb160d75f375166db560e7de4e4c.gif
      • Andersen moim zdaniem za trudny dla pierwszaków, zreszta dla drugiej klasy chyba też. Bo chyba nie zamierzasz zaserwowac jakiejś przeróbki "na motywach". Chyba, ze planujesz konkretna baśń, to napisz która - wiele jest okrutnych, wrecz makabrycznych.

        Wywaliłabym całkowicie Franklina i Martynki - to nie jest literatura wysokich lotów.

        Odpuściłabym chyba sobie Uszatka, ale to ja, bo mnie nudzi wink
        • akurat jesli chodzi o baśnie,to jestem,ze tak ujmę 'profesjonalnym'znawcą-pisalam z nich prace mgr,wiec tu jest oksmile
          chodzi mi o to,ze ten wykaz podaly osoby,ktore prowadza szkolenia,sa naprawde specjalistami w zakresie nauczania, edukatorami, trenerami, po filologi polskiej itd.
          jest pelna dowolnosc w wyborze lektur dla nauczycieli 1-3.moze sie zdarzyc,ze kazda szkola bedzie miec zupelnie inne i nikomu nic do tego.
          te osoby chcialy odejsc od utartych standardow,wciaz tych samym,starych,czasem nudnych i nie na czasie dla dzieci lektur.podaly wlasnie te. mowily,ze sa wspaniale i niedocenione a warte. i o tym chcialam podyskutowac. nie jestem w stanie wszystkich znac wiec pytam,co Wy na to?
          --
          -LEGALNY NARKOTYK - OSTROŻNIE!-
          • Tak się zastanawiałam jak czytałam kiedy ktoś skrytykuje Martynki i Franklina smile , czytałaś Mateuszka? Obawiam się z kolei że za Karolka może się oberwać od ach ochowych rodziców smile A przy Mateuszku bym się chwilę zastanowiła, zastanawiam się już długo nad kupnem młodemu, mam wrażenie że to marna kopia Mikołajka. Reszta ok ja tam jeszcze dla młodej planuję kolekcję krecika i Miś uszatek wg. mnie jest ok i nie jest mudny ale tylko w pierwszej klasie choć my go ruszymy prędzej
            --
            forum.gazeta.pl/forum/f,63251,_MOLE_KSIAZKOWE_.html

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Okazje.info.pl

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.