Komentarze do artykułu

Czyje autobusy mogą jeździć po Poznaniu?

Swarzędz i Czerwonak wystąpiły do Poznania o zgodę na wjazd swoich autobusów do miasta, bo wymagają tego nowe przepisy. Uchwała wywołała burzę na wtorkowej sesji. Niektórzy radni nie chcieli wydać zgody i przez to zmusić gminy do wprowadzenia wspólnego biletu

Czyje autobusy mogą jeździć po Poznaniu? Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Wjazd autobusów i wspólny bilet są biznesem - zgoda. Ale na jakich warunkach? Dialog metodą dyktatu? Dlaczego gminy czują się oszukiwane? Ci radni się chyba całkowicie pogubili? Autobusy z Murowanej Gośliny czy Suchego Lasu będą może rekwirowane? Może jakieś działko przeciwpancerne? Paranoja!!!
    • Gość: KT4D IP: 217.156.210.* 20.12.11, 18:27
      Nic nie bedzie rekwirowane. Po prostu kazdy przewoznik musi uzyskac zezwolenie na zatrzymywanie sie na przystankach nalezacych do miasta Poznania. Jesli MG i SL nie wystapia o takie pozwolenie, to wystawi sie im rachuneczek do zaplaty za korzystanie z nich.

      I moze wreszcie gminy przestana klasc dobro swoich zakladzikow przewozowych nad dobro pasazerow, ktorych przewoza. Gminy dostaly obowiazek organizacji KM na swoim terenie w 1989 r., co bylo duzym bledem - mielismy okazje go naprawic przy tworzeniu powiatow w 2000 r., ale sie nie udalo. Moze tym razem wreszcie bedzie kogos stac na podjecie rozsadnej decyzji o wprowadzeniu wspolnego biletu?
    • Czy tylko ja widzę jedyne słuszne rozwiązanie?

      Bilet do Swarzedza (miesięczny) kosztuje 72 PLN
      Bilet miesięczny w Poznaniu, miesięcznie 81 PLN
      PEKA - bezpłatna
      Począwszy od 1.01.2011, przez np. rok, obowiązują na liniach swarzędzkich bilety takie jak teraz (papierowy kartonik z hologramem) oraz bilet aglomeracyjny. Koszt biletu MPK i swarzędzkiego wynosi 153 PLN, z czego MPK oddaje wg sprzedanych biletów różnicę dla Swarzędza. Od 2013 obowiązują już tylko bilety aglomeracyjne.
    • Obawiam się tylko, czy z czasem gminy nie będą zrezygnować z przywileju wjeżdżania do miasta, kiedy ich autobusy zaczną grzęznąć w korkach i generować gigantyczne opóźnienia.

      Tylko dziś - między 15:25 a 16:00 na przystanek "Katowicka n/ż - nie podjechał żaden autobus linii 84. A przecież nie ma śniegu, a Wigilia dopiero za cztery dni. Jeśli nic się nie zmieni - bilety czasowe staną się absurdem.
    • Proponowałbym a samym początku ustalenie standardów obsługi pasażera .
      Jestem gotów korzystać ze swarzędzkich linii autobusowych pod warunkiem ,że panowie kierowcy :
      -będą zatrzymywać się na przystankach
      -nie będą palić w autobusach
      -nie będą używać wulgaryzmów w "dyskusjach" z pasażerem
      - nie będą wysadzać pasażerów przed końcem trasy na Środkę bo jest korek / byłem świadkiem ,ba mam zdjęcia z samej Śródki ,gdzie żadnego korka nie było //
      W innym przypadku nie włączajmy na siłę linii ,które tego nie chcą bo po prostu są gorsze.
      • No proszę Cię.
        Grzechy poznańskiego przewodnika:
        - Zamykanie drzwi przed nosem pasażera,
        - "nabijanie" czasu przejazdu np. na rondach
        - przytrzaśnięcia torebek, plecaków, rąk itp. nagminne
        - nagminne przejeżdżanie na "-" (świeży przykład z dzisiejszego dnia - Tramino nr 7 zaliczyłoby dzwona na Zawadach, bo pan motorniczy chciał koniecznie zdążyć- gdyby kierowca nie wyhamował byłby cyrk). Jechałam na sąsiednim pasie.
        - chamstwo i brak kultury.
        • Gość: mccudden IP: *.icpnet.pl 20.12.11, 19:59
          dziś na Głogowskiej około 8:30 panu motorniczemu "zaciął się" dzwonek w pozycji "włącz". Dzwonkiem przynaglał on do wjechania pod nadjeżdżające z przeciwka samochody kierowcę audi, który chciał z Głogowskiej skręcić w lewo, w ulicę Berwińskiego i w tym celu zjechał na torowisko, zresztą zgodnie z przepisami. Pan motorniczy dzwonił przez około pół minuty (bite), nieprzerwanie. Panu z audi gratuluję opanowania, bo ja wyszedłbym i nawrzucał panu motorniczemu, który podobno przechodzi od czasu do czasu testy psychologiczne mające potwierdzić m.in umiejętność opanowania emocji.
          • Gość: Iktorn IP: *.icpnet.pl 20.12.11, 20:04
            Obawiam się, iż nie znasz przepisów. Wjechanie na skrzyżowanie bez możliwości zjechania z niego jest wykroczeniem. Czyli kierowca audi powinien dostać za swoje zachowanie dostać mandat.
            • Gość: cynique IP: *.szczecin.mm.pl 20.12.11, 20:45
              To Ty byłeś tym motorniczym? :> Bo o jeździe samochodem po mieście masz takie pojęcie, iż od razu widać, że jesteś gimnazjalistą, który za kółkiem to chyba tylko przy NFS siedział... Zanim zaczniesz klepać w klawiaturę to najpierw poczytaj kodeks ruchu drogowego, przyjrzyj się sytuacji na tym skrzyżowaniu i przemyśl sytuację: jeśli jest na skrzyżowaniu możliwość skrętu w lewo, a lewy pas jest na torowisku, to co ma zrobić kierowca? a) ustawić się na pasie do skrętu w lewo / na torowisku? b) ustawić się na pasie do skrętu w prawo po czym skręcić w lewo?
              • Gość: RobuR IP: *.icpnet.pl 20.12.11, 21:30
                Tylko, ze na tym skrzyżowaniu nie ma pasa do skrętu w lewo na torowisku, tylko jest lewy pas współdzielony: dla jazdy prosto i w lewo. To samo na Śniadeckich. TAM SIĘ NIE SKRĘCA W LEWO Z TOROWISKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        • winno być: poznańskiego przewoźnika :-)
    • Co za pokrętna manipulacja. Tylko GW potrafi wypluć tyle tekstu o... niczym. W trzech zdaniach można zamieścić info o tym które autobusy mogą ćdo Poznania. Ale przy okazji psiego tekstu trzeba lizać dupę poznańskim radnym i Grobelnemu. Wstyd i hańba.
    • Gość: RobuR IP: *.icpnet.pl 20.12.11, 21:26
      Rysiu jest idiotą. Pewnie, najlepiej zabronić wjazdu autobusom gminnym do Poznania, i sprawić, ze na Obornickiej, Warszawskiej, Bukowskiej będzie jeszcze więcej aut z blachami "PZ"... bo przecież korków jest mało. Przecież miasto nic nie dopłaca do tych kursów, więc o co chodzi??? A gdzie wolny rynek przewozowy??
    • nie chciał zapewniać transportu pasażerskiego gminom ościennym. Teraz chce?
      Gminy musiały na gwałt kupować autobusy, organizować przedsiębiorstwa komunikacyjne...
      • Gość: cehaem IP: *.173.46.222.tesatnet.pl 20.12.11, 22:05
        > nie chciał zapewniać transportu pasażerskiego gminom ościennym. Teraz chce?
        > Gminy musiały na gwałt kupować autobusy, organizować przedsiębiorstwa komunikac
        > yjne...

        To nie wina miasta, tylko durnej, na szybko skleconej ustawy pt. "samo sie zrobi". Poznan to jeszcze nic w porownaniu ze Slaskiem, gdzie przyjezdny musial byc uzbrojony w pelen asortyment biletow i na dodatek znac siatke polaczen, aby wsiadajac do odpowiedniego autobusu miec odpowiedni bilet. No, ale "obalanie komuny" bylo wazniejsze od zapewnienia obywatelom warunkow do zycia.
        • Wyjątkowo się z tobą zgadzam... :))
          Od siebie tylko dodam, że takich ustaw w tamtym okresie było więcej :(
          Wystarczy wspomnieć o jednej: tej o planach zagospodarowania przestrzennego. Stare plany unieważniono a nowych dla wielu miejsc ciągle nie ma... :(
          Spowodowało to niepowetowane szkody. Cały czas powstają budynki w miejscach, które niegdyś zostały przeznaczone na zieleń, rekreację... itp. Zaczęto budować i buduje praktycznie na dziko. Na zasadzie sąsiedztwa.
    • To chore, że przedsiębiorstwa autobusowe są gminne, a nie prywatne. To chore, że na prowadzenie prywatnych potrzeba koncesji. To chore, że można zakazać autobusom wjazdu do miasta. Wszystko w tej sprawie jest chore.

      --
      derepublica.blox.pl
      O poprawie Rzeczypospolitej - polityka, społeczeństwo, historia, języki, Wielkopolska
      • Koncesja potrzebna jest.
        Nie wyobrażam sobie jeżdżenia po tej samej linii kilku przewoźników. Każdy autobus innej marki, w innym kolorze, z innym biletem i może nawet z innego przystanku.
        Konkurowaliby ze sobą. Bilety byłyby może tańsze (do momentu w którym by się nie dogadali co do tej sprawy), ale czy pasażerowie szczęśliwsi?
        • Gość: binio IP: *.internetdsl.tpnet.pl 21.12.11, 09:40
          Nie trzeba sobie wyobrażać. W Warszawie są linie obsługiwane przez dwóch przewoźników. Tylko barwy są jedne i bilet również.
        • leszekes napisał:

          > Koncesja potrzebna jest.
          > Nie wyobrażam sobie jeżdżenia po tej samej linii kilku przewoźników. Każdy auto
          > bus innej marki, w innym kolorze, z innym biletem i może nawet z innego przysta
          > nku.

          Leszekesie, wiemy, że autobusów miłością nie darzysz, więc z racji unikania tego co niemiłe pewnie niektórych szczegółów nie znasz. Aktualnie w Poznaniu jeżdżą autobusy różnych przewoźników, różnych marek, w różnych kolorach, nieraz z różnymi biletami. Jeśli jest parę możliwości do wyboru, pasażerowie są szczęśliwi i wybierają to co im najbardziej pasuje. Ty wolałbyś pewnie, żeby miasto wydawało koncesje na pieczenie pizzy i żeby taki przybytek był w mieście jeden.
          • Nie zrozumiałeś więc napiszę raz jeszcze. Może być kilku przewoźników, ale już nie kilkudziesięciu. Taka liczba wprowadzała by zamęt w głowach pasażerów. Zwłaszcza takich jak ja. Okazjonalnych.
            Chcę spojrzeć na jeden rozkład jazdy, jeden plan linii i wiedzieć wszystko. Jak dojechać do celu.
            Nie chce mi się a i czasu nie mam na studiowanie 10 planów. Wczytywanie się w te wszystkie odnośniki itp. bzdety. Porównywanie ich i kombinowanie jak najlepiej się przesiąść.
            Chyba rozumiesz, że koordynacja jest b. ważna tak samo jak miejsca przesiadkowe?
            Jeden bilet to duże ułatwienie dla pasażera. Jestem za, ale to nie znaczy, iż nie rozumiem obiekcji niektórych gmin. Kiedyś Poznań pozostawił ich na pastwie losu żądając niemożliwego. Dzisiaj, kiedy dały sobie radę chciałby ponownie narzucić swoje warunki. Tutaj jest problem.
            • leszekes napisał:

              > Porównywanie ich i kombinowanie jak najlepiej się przesiąść.
              > Chyba rozumiesz, że koordynacja jest b. ważna tak samo jak miejsca przesiadkowe?
              > Jeden bilet to duże ułatwienie dla pasażera.

              W takiej sytuacji sugeruje odwiedzanie strony internetowej MPK, gdzie znajdziesz nie tylko aktualne rozkłady jazdy wszystkich linii, ale także komunikaty o zmianach, remontach, awariach itp. Zdarza się, że zaglądam tam codziennie planując podróż. To jedna z najlepszych tego typu stron w Polsce:
              www.mpk.poznan.pl/index.php
              Nade wszystko - korzystam też często ze strony internetowej, umożliwiającej planowanie podróży z przesiadkami, wystarczy wpisać miejsce początkowe, docelowe i czas rozpoczęcia podróży lub dojazdu. To jest genialne! Polecam:
              poznan.jakdojade.pl/
              Mam też w telefonie specjalną aplikację pt. Ginger, która umożliwia sprawdzenia rozkładu jazdy gdziekolwiek jestem. Można to pobrać bez trudu za darmo. Wspaniała rzecz.

              Wszystko powyższe można wydrukować i zabrać z sobą kartkę. Oczywiście, w dobie ogromnych korków nie zawsze się to sprawdza, ale dla kogoś kto porusza się po całym mieście - te rozwiązania są fantastyczne.

              Naszej komunikacji sporo brakuje do ideału, ale w porównaniu z innymi miastami w Polsce - moim zdaniem - jesteśmy naprawdę grubo powyżej średniej. Warto nauczyć się z tego korzystać, bo korki i problemy z parkowaniem - nigdy już nie będą mniejsze.
              • Dzięki za linki... Stronę MPK znam. Pozostałych nie.
                Nie zaglądałem jeszcze na te strony, ale zaraz to uczynię. Może się przydadzą... Jeżeli są tylko zintegrowane ze stronami innych przewoźników mogą być przydatne.
              • Gość: binio IP: *.internetdsl.tpnet.pl 22.12.11, 19:43
                emissarius napisał:
                > z nie tylko aktualne rozkłady jazdy wszystkich linii, ale także komunikaty o zm
                > ianach, remontach, awariach itp. Zdarza się, że zaglądam tam codziennie planują
                > c podróż. To jedna z najlepszych tego typu stron w Polsce:
                > www.mpk.poznan.pl/index.php

                www.ztm.poznan.pl/komunikacja/rozklad/
                Podobna strona tylko z troszkę większą liczbą linii. Jakby pełniejszą ;)
              • Nie będę korzystał. Dzisiaj się loguję a jutro skrzynka mailowa pełna spamu
      • Gość: cehaem IP: *.173.46.222.tesatnet.pl 21.12.11, 09:00
        Gdyby byly prywatne, za bilet Komorniki - Poznan placilbys osiem zlotych. Gmina organizuje komunikacje, bo ta jest elementem rozwoju. Prywaciarz bedzie inwestowac tam, gdzie naklady szybko jemu sie zwroca.
        • Ależ są prywatni przewoźnicy. Na ul. Bukowskiej widuję busiki firmy Marco Polo.
          • leszekes napisał:
            > Ależ są prywatni przewoźnicy. Na ul. Bukowskiej widuję busiki firmy Marco Polo.

            No i bardzo dobrze. Są ludzie, którzy w imię oszczędności lubią podróżować z nogami ściśniętymi, bez miejsca na jakikolwiek bagaż. To i tak lepiej niż gdyby korkowali ulice samochodami. Pasażerowie takiego busika zajęliby powyżej 150 metrów ulicy, gdyby jechali samochodami. (średnio 10 osób / średnio 1,5 os./samochód = ok. 6 samochodów; każdy po 5 metrów + 25 m bezpiecznego odstępu = 180 m)
            • To akademickie wyliczenia. Zaproponuj je Chińczykom.
              Byłyby zapewne poprawne, gdyby jeden autobus jechał za drugim non stop i nie było chwili w której nie byłoby na jakimś odcinku ani jednego pojazdu. Póki co tak się nie zdarza, więc twoja wyliczanka robi ludziom mniej wyrobionym tylko wodę z mózgu, albo szare mydło :)))))
              • Gość: arytmetyk IP: *.devs.futuro.pl 26.12.11, 00:25
                > To akademickie wyliczenia. Zaproponuj je Chińczykom.
                > Byłyby zapewne poprawne, gdyby jeden autobus jechał za drugim non stop

                Pokaż, gdzie zauważasz błąd i jakie są wyliczenia prawidłowe.
                • Nie jestem matematykiem. Nie będę prowadził żadnych wyliczeń :))) Nie moja branża.
                  Posługuję się obserwacją, doświadczeniem, logiką i zdrowym rozsądkiem.
                  • Jeden taki busik jedzie raz na dwie godziny. PKS pewnie jeden na godzinę a MPK z pięć, może sześć na godzinę (kursy co 10 minut). Jakby nie spojrzeć, więcej ludzi przejedzie samochodami osobowymi w tym samym czasie przez ten sam odcinek drogi.
                    Te 7 autobusów i pół busika to za mało, aby te wyliczenia zbliżyły się na odległość wzroku do rzeczywistości :)))))
                    • > Jakby nie spojrzeć, więcej l
                      > udzi przejedzie samochodami osobowymi w tym samym czasie przez ten sam odcinek
                      > drogi.

                      Cóż rzec. W świetle tego co ostatnio obwieszcza nam ZTM, masz rację. Moje dotychczasowe argumenty były oparte na idealistycznym założeniu, że nie budujemy infrastruktury pod aktualną strukturę ruchu, tylko że miasto (aglomeracja) zechce ją optymalizować (nadal twierdzę, i jak widzę — nie tylko ja, że przewiezienie k osób dowolną komunikacją zbiorową, nawet pojazdami Marco Polo, zużywa mniejszą powierzchnię niż gdyby te osoby jechały samochodami).
    • Brawo Rychu! Proponuje bezwzględnie zabronić wjazdu do Poznania wszystkim autobusom, nie mającym PO w nr rejestracyjnym, a kierowców łamiących zakaz batożyć ich pojazdy konfiskować. Pokażemy tym z WX, KR i DW kto na poznańskich przystankach rządzi - to takie nasze know show ;) W czasie EURO 2012 wpadnie nam pewnie kilka autobusów włoskich, chorwackich i gwarantowana reklama we wszystkich serwisach prasowych - może przyćmimy Korea Płn ;)
    • Gość: madmax IP: *.adsl.inetia.pl 21.12.11, 07:14
      W sprawie autobusów to jest dyktat gminy. A w sprawie "spalarni" to jest dyktat pazernego Poznania
      • Zapominasz o jednym. To Poznań i poznańskie MPK 20 lat temu nie chciały obsługiwać okolicznych gmin. Praktycznie z dnia na dzień zmusili je do organizacji przedsiębiorstw transportowych i kupna autobusów kosztem innych wydatków

        Spalarnia to nie problem. W centrum Wiednia też jest taka. Pięknie pomalowana :))
        I nikt się nie skarży. Wszyscy karmią tego "potwora" :))
        • Gość: webek IP: *.internetdsl.tpnet.pl 21.12.11, 09:00
          Porównywanie naszej planowanej spalarni do tej z Wiednia świadczy o tym że nie masz pojęcia o czym piszesz. I to jest przygnębiające...
          • Spalarnia jest spalarnią. Ta Wiedeńska jest na pewno dużo większa od tej, która ma być pod Poznaniem. Druga różnica to lokalizacja. Tamta jest praktycznie w centrum miasta. Friedensreich Hundertwasser też jej nie pomaluje nie tylko dlatego, że nie żyje :))))))
            A technologia? Pod Poznaniem powinna być nowocześniejsza, bo i obiekt jeszcze nie jest gotowy a tamta ma już sporo lat.
        • Gość: RobuR IP: *.171.13.50.static.crowley.pl 22.12.11, 10:19
          Wcale, że nie. MPK chciało obsługiwać, tyle że zaproponował zaporowe stawki za kilometr przejazdu. Zaproponowali z dnia na dzień, więc gminy zrobiły szybką kalkulację i się na Poznań wypięły. Dziś nadal jest tak samo - koszt przejazdu przez gminę Swarzędz linii 73 i 55 stanowi jedną trzecią kosztów funkcjonowania całej komunikacji gminnej Swarzędz... Poznań nałożył stawki o wiele wyższe.

          A co do autobusów - kiedy MPK przestało realizować linie podmiejskie na poczatku lat 90-tych, trzon taboru przewoźników gminnych stanowiły Jelcze PR110, które Poznań PRZEKAZAŁ gminom. Te gminne przedsiębiorstwa z początku funkcjonowania nie kupowały taboru tylko dostały go z Poznania. Skoro w Poznaniu nie był potrzebny do obsługi kasowanych linii - został wydany.

          Poczytaj np na pozbus.kdr.pl
    • Gość: mieszkaniec IP: *.devs.futuro.pl 21.12.11, 11:43
      poruta!
      cała aglomeracja sie z Was śmieje!
      żenada - ciepłe posadki trzeba chronić, prawda?
      • a od gmin wara! Poznań tylko zastraszać potrafi. Lubonianie już się przekonali, jakie to maliny i miód.
        • Gość: Bua IP: 68.151.8.* 30.12.11, 16:08
          Nie powinno się tworzyć sztucznych granic między miastem a jego satelitami.
          Jest to jedno wielkie mrowisko, zatem trzeba rozwiązywać wszystkie problemy komunikacyjne wspólnie dla całej aglomeracji.
          Spory o to kto i gdzie ma jeździć nic nie wnoszą.
          Oczywiście przewożenie osób komunikacją zbiorową, nawet tylko autobusami
          powoduje mniejsze korki i mniejsze zanieczyszczenie powietrza, niż jeżdżenie samochodami.

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.