Ronda Limanowskiego i Warszawska - jak jeździć?? Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Witam

    Spotkałem się ostatnio z opinią, że jadąc lewym pasem na rondach na Limanowskiego przy Energetyku oraz na Warszawskiej (na obydwu są po 2 wymalowane pasy ruchu) zjeżdżając z lewego pasa muszę ustąpić pierwszeństwa pojazdowi na prawym pasie, pomimo że ja jadę swoim pasem a pojazd z prawego pasa jadąc dookoła ronda przecina linię ciągłą. Czy ktoś wie jaka jest prawda, np. uczestniczył w stłuczce?? według mnie pojazd przecinający linię ciągłą (z prawego pasa) ma obowiązek ustąpić mi pierwszeństwa.
    • Pojazd jadący prawym pasem nie przecina lini ciągłej lecz przerywaną i musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym lewym pasem.
    • Ty masz rację a nie jakaś tam zasłyszana opinia. Pierwszeństwo wyznaczają znaki drogowe również te na jezdni (pasy). Ale często dochodzi tam do nieporozumień gdy ktoś się do nich nie stosuje jadąc jak na innym rondzie bez pierwszeństwa wyjazdu. Więc trzeba uważać.
      • Gość: mała IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 24.09.10, 13:45
        pierwszeństwo ma na pewno pojazd jadący lewym pasem, niestety większość jeździ na pamięć i grzeją prawym pasem nie zwracając uwagi na wew. Często tam są stłuczki i kierowca jadący prawym pasem zazwyczaj jest bardzo zdziwiony, że wina leży po jego stronie...warto np.zaobserwować "L" które stoją na prawym pasie puszczając przepisowo tych z lewego,a kierowcy za nimi trąbią niesłusznie irytując się. Jeśli zatem nie chcesz aby ktoś z prawego skasował Ci auto zachowaj wyjątkową ostrożność, a jeśli chcesz się "wystawić" to te ronda są idealne ;-)
        Ciekawa sytuacja jest też na Grzecznarowskiego / Kwiatkowskiego: jadący prawym pasem z Kwiatkowskiego notorycznie wjeżdżają na rondo wprost pod auto jadące już na rondzie lewym pasem (jest tam jakiś taki dziwny kąt wjazdu, niemal po prostej)...i oczekują pierwszeństwa. A potem w razie stłuczki jest dylemat - czy pierwszeństwo miał pojazd (znajdujący się od dawna na rondzie) zjeżdżający z lewego pasa w Grzecznarowskiego, czy może ten na prawym pasie, który zdążył właśnie wjechać szybkim zrywem na rondo z Kwiatkowskiego?
    • Gość: przemo IP: *.radom.vectranet.pl 24.09.10, 22:12
      Na tych rondach jest ZAKAZ jazdy w lewo z prawego pasa, a nie to że niemają pierwszeństwa!!!
      • Gość: PISiurek IP: *.radom.vectranet.pl 24.09.10, 22:39
        Oj znawcy. Można jechać tak jak wskazują znaki. Wiec z prawego pasa w prawo i prosto z lewego w lewo i prosto. Proste?
      • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 25.09.10, 12:00
        Na wszystkich rondach jest ZAKAZ JAZDY W LEWO Z PRAWEGO PASA. Wszystko jedno czy na rondzie zostały namalowane znaki poziome czy też nie. Jeszcze raz powtórzę tym, którzy nie zrozumieli: na jakimkolwiek jesteś rondzie w Radomiu, nie wolno ci z zewnętrznego pasa skręcać w lewo, możesz tylko jechać w prawo lub prosto. Z kolei wewnętrznym pasem możesz jechać w lewo lub prosto.
        • OK. W porządku. Ale co jak znaki pokazują co innego. O ile dobrze pamiętam na ww rondach są podwójne linie. Jedna ciągła, druga przerywana. Jeżeli oczywiście dobrze pamiętam.
          • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 25.09.10, 15:39
            Co ma linia ciągła i przerywana do zasady, że z prawego pasa jedziesz prosto lub w prawo, a z lewego prosto lub w lewo? Linie są po to, żeby kierowcy wiedzieli, kto pierwszy może opuścić rondo. Na rondach z wymalowanymi liniami pierwszy rondo opuszcza kierowca jadący lewym (wewnętrznym) pasem, kierowca jadący prawym (zewnętrznym) musi się zatrzymać i go przepuścić.
            • Myślę, że się nie zrozumieliśmy. Twoje prosto zrozumiałem jako lewo. Wszystko OK.
            • Gość: gosc IP: *.radom.vectranet.pl 25.09.10, 21:40
              jezeli jadacy lewym pasem jedzie prosto lub w lewo a jadacy prawym prosto lub w prawo, to nijak nie spotkaja sie przy zjezdzie. Przyklad - rondo Mariacka?limanowskiego. Jada obaj limanowskiego od ronda kotlarza. Jadacy lewym pasem jedzie prosto w Mariacka, Jadacy prawym pasem jedzie w prawo w limanowskiego lub prosto w mariacka. Gdzie niby ma miec miejsce moment, w ktorym prawopasowiec przepuszcza lewopasowca?
              • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 25.09.10, 22:19
                Proszę bardzo:
                Lewopasowiec jedzie prosto przez rondo z ul. Limanowskiego w ul. Narutowicza. W tym samym czasie prawopasowiec wjeżdża na rondo od strony ul. Mariackiej zamierzając jechać prosto, zanim lewopasowiec opuści rondo. Niniejsza symulacja dotyczy jazdy zgodnej z przepisami.

                Jest też i taka sytuacja, kiedy prawopasowiec jedzie po rondzie niezgodnie z przepisami, czyli zamierza skręcić w lewo, objeżdżając niejako po łuku jadącego prosto lewopasowca. Gdyby taka sytuacja miała miejsce na rondzie nieoznakowanym znakami poziomymi, lewopasowiec musi puścić prawopasowca (zasada prawej ręki), mimo że prawopasowiec jedzie niezgodnie z przepisami. Bo gdyby lewopasowiec stuknął przejeżdżającego przed nim prawopasowca, prawopasowiec dostanie tylko mandat za jazdę niezgodną z zasadami ruchu drogowego ale winnym wypadku będzie lewopasowiec. Tak, tak, była taka nieco schizofreniczna sytuacja drogowa opisywana przez "Echo Dnia". Z kolei na rondzie oznakowanym znakami poziomymi jak choćby na przywoływanym rondzie ze skrzyżowaniem ul. Limanowskiego, ul. Mariackiej i ul. Narutowicza, prawopasowiec zawsze musi przepuścić lewopasowca, bez względu na to czy jedzie zgodnie z przepisami, czy też nie.
        • A opierasz ta wypowiedz na?
          • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 25.09.10, 19:36
            Na kodeksie ruchu drogowego. Rozumiem, że znasz kodeks poruszając się po drogach publicznych?

            • Oczywiscie ze znam ale w kodeksie jest to nie uregulowane tak do konca. Pomimo punktu
              * Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
              * Art. 22.

              * 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
              * do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
              * do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.
              To istnieje kolejny
              * Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
              * Art. 22.

              * 4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

              I wtedy badz madry i pisz wiersze :)
              • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 25.09.10, 20:13
                "* Art. 22.

                * 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
                * do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
                * do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo."

                TU CHYBA WSZYSTKO JASNE.


                "* 4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony."

                OZNACZA TO, ŻE JAK JEDZIESZ PASEM WEWNĘTRZNYM (LEWYM) I OPUSZCZASZ RONDO, JESTEŚ ZOBOWIĄZANY USTĄPIĆ PIERWSZEŃSTWA TYM, KTÓRZY JADĄ PASEM ZEWNĘTRZNYM (PRAWEM), NAWET WTEDY, KIEDY WŁAŚNIE WCHRZANILI CI SIĘ NA RONDO. WYJĄTKI STANOWIĄ TE RONDA W RADOMIU, KTÓRE SĄ OZNAKOWANE ZNAKAMI POZIOMYMI.
        • Gość: ???? IP: *.radom.vectranet.pl 25.09.10, 22:21
          Otóż jeśli nie ma namalowanych znaków poziomych i pionowych jak to jest na tych dwóch cytowanych w temacie rondach,
          to można z prawego pasa jechać w dowolnym kierunku, i to pojazd jadący pasem wewnętrznym ma obowiązek przepuścić tego jadącego pasem zewnętrznym.
          Napiszę wiecej można pasem zewnętrznym jeździć wokół ronda.
          Jeśli nie ma na rondzie żadnych oznaczeń to najlepiej wyobrazić sobie rondo jako prostą drogę z kolejnymi drogami odchodzącymi w prawo i wtedy jasno widać jakie reguły obowiązują, pojazd jadący pasem wewnętrznym by zjechać z ronda przecina pas zewnętrzny i musi zgodnie z kodeksem drogowym przepuścić pojazd, który nim się porusza.
          • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 26.09.10, 01:43
            Nie wiem kto ci dał prawo jazdy ale ja bym cię wysłał na obowiązkowe dodatkowe nauki. Albo postawił panów policjantów, żeby karali mandatami takich jak ty, może to by wreszcie coś dało. Rondo jest nietypowym skrzyżowaniem z wysepką w środku. Ale obowiązują na nim podobne zasady, co na zwykłym skrzyżowaniu. Czy na zwykłym skrzyżowaniu z lewego pasa skręcasz w prawo, czy też przed tym manewrem zajmujesz skrajny prawy pas, o ile strzałki nie informują inaczej? Czy, skręcając w lewo albo zawracając, czynisz to z prawego pasa, czy też może zajmujesz skrajny lewy pas? Do nauki, a nie za kierownicę!
            • Gość: Też kierowca IP: *.radom.vectranet.pl 26.09.10, 10:54
              rondo łączy tylko trzy ulice albo więcej niż cztery (są takie ronda) to kiedy skręcamy w lewo, a kiedy jedziemy prosto. I co w takim przypadku ?
              A co z przypadkiem gdy rondo ma więcej niż dwa pasy wokół wyspy centralnej ?
              Też nie można ich zmieniać podczas jego objeżdżania ?
              A co jak rondo jest duże, gdzie łuk pomiędzy zjazdami ma kilkaset metrów i po trzy pasy ruchu oddzielone linią przerywaną ?

              Ale jakbyś jeszcze troszkę doczytał to może doszedłbyś do wniosku jak poniżej :

              1. Jazda po rondzie nie jest zmianą kierunku ruchu. "Zmianą kierunku ruchu jest skręt w lewo, w prawo lub zawrócenie. Nie jest nią wykonanie skrętu wówczas, jeśli wiąże się to z kształtem drogi, to znaczy skręca ona w sposób naturalny." A. Jasiński, W. Kotowski - Prawo o ruchu drogowym w praktyce.

              2. Ronda nie są zwykłymi skrzyżowaniami. ,,Skrzyżowania dzielą się na zwykle i skanalizowane. Do skrzyżowań skanalizowanych zalicza się ronda''. S.Soboń - Kodeks drogowy z komentarzem.

              3. Znak C12 ruch okrężny oznacza obowiązujący kierunek ruchu dookoła wyspy lub placu (ronda) wskazany na tym znaku. S.Soboń - Kodeks drogowy z komentarzem.

              I jest jeszcze parę innych opracowań na ten temat. Poszukaj. Zawsze warto się dokształcać

              JEDNA UWAGA NA KONIEC :
              To co przytoczyłem powyżej dotyczy jedynie rond gdzie na wielopasmowych drogach wjazdowcyh nie ma znaków poziomych wskazujących z jakich pasów możemy kontynuawać jazdę po rondzie. Jedynie znak C-12 przez wjazdem na rondo.
              Wtedy mozemy wjechać na rondo z dowolnego pasa i zjechać z niego w dowolną drogę.
              Obowiazuja wtedy tradycyjne przepisy o zmianie pasa ruchu, czyli pojazd jadący pasem wewnętrznym chcący zjechać z ronda musi ustąpić pojazdowi jadącemu pasem zewnętrznym.

              I JESZCZE DRUGA UWAGA NA KONIEC :
              Z racji tego, że rondo jest skrzyzowaniem skanalizowanym to wjeżdżajac na rondo nie używamy lewego kierunkowskazu, ponieważ nie mamy możliwosci pojechania inaczej niż w lewo. Jedynie już po wjeździe na rondo normalnie sygnalizujemy ewentualną zmianę pasa ruchu na rondzie lub zjazd w prawo z ronda.
              • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 26.09.10, 15:36
                W Radomiu występują prawie wyłącznie ronda dwupasmowe stanowiące skrzyżowanie czterech dróg. Jeśli są ronda, które łączą mniej niż cztery ulice, to są to małe ronda jednopasmowe.

                Ronda zawierające więcej niż dwa pasy - np. trzy czy cztery występują choćby w Warszawie i tam rzeczywiście dochodzi do zmiany pasa ruchu w trakcie jazdy po rondzie. Na przykład skręcasz w lewo na rondzie z Alei Jerozolimskich w ul. Marszałkowską. Zajmujesz skrajny lewy pas (nie środkowy ani prawy!), skręcasz i będąc jeszcze na rondzie ale już na wprost ul. Marszałkowskiej dajesz migacza i zajmujesz środkowy pas, bo lewy pas jest zajęty przez te samochody, które jadą w kierunku Al. Jerozolimskich - stojąc za nimi musiałbyś zawracać. Zresztą na takich rondach warszawskich - trzy czy czteropasmowych są strzałki, które dokładnie informują, jaki pas trzeba zająć, żeby jechać w tym czy innym kierunku.

                CYTAT:
                "1. Jazda po rondzie nie jest zmianą kierunku ruchu. "Zmianą kierunku ruchu jest skręt w lewo, w prawo lub zawrócenie. Nie jest nią wykonanie skrętu wówczas, jeśli wiąże się to z kształtem drogi, to znaczy skręca ona w sposób naturalny." A. Jasiński, W. Kotowski - Prawo o ruchu drogowym w praktyce."

                Uwaga autorów dotyczy bardzo dużych rond zawierających więcej niż dwa pasy, na których nie zawsze jest możliwe zajęcie odpowiedniego pasa już w momencie wjeżdżania na rondo (przykład z rondem warszawskim).

                CYTAT:
                "JEDNA UWAGA NA KONIEC :
                To co przytoczyłem powyżej dotyczy jedynie rond gdzie na wielopasmowych drogach wjazdowcyh nie ma znaków poziomych wskazujących z jakich pasów możemy kontynuawać jazdę po rondzie. Jedynie znak C-12 przez wjazdem na rondo.
                Wtedy mozemy wjechać na rondo z dowolnego pasa i zjechać z niego w dowolną drogę.
                Obowiazuja wtedy tradycyjne przepisy o zmianie pasa ruchu, czyli pojazd jadący pasem wewnętrznym chcący zjechać z ronda musi ustąpić pojazdowi jadącemu pasem zewnętrznym."

                W Radomiu występują tylko ronda, na których obok znaku C-12 występuje znak "ustąp pierwszeństwa pojazdu". Gdyby faktycznie występował jedynie znak C-12, pierwszeństwo miałyby pojazdy wjeżdżające na rondo, a nie znajdujące się na rondzie. Występowałyby też inne różnice, o których napisałeś.

                CYTAT:
                "Z racji tego, że rondo jest skrzyzowaniem skanalizowanym to wjeżdżajac na rondo nie używamy lewego kierunkowskazu, ponieważ nie mamy możliwosci pojechania inaczej niż w lewo. Jedynie już po wjeździe na rondo normalnie sygnalizujemy ewentualną zmianę pasa ruchu na rondzie lub zjazd w prawo z ronda."

                Jeśli wjeżdżamy na rondo lub zawracamy, nie musimy ale MOŻEMY (i jest to zgodne z kodeksem) użyć lewego kierunkowskazu. Aczkolwiek nie jest to konieczne. Konieczna jest tylko sygnalizacja prawego kierunkowskazu, kiedy zjeżdżamy z ronda. Ale jadąc przez rondo na wprost w ogóle nie używamy kierunkowskazu.
                • Gość: Też Kierowca IP: *.radom.vectranet.pl 26.09.10, 20:12
                  ale przeczytaj jeszcze raz co napisałem poprzednio i zrozum zasadę, a jest ona taka sama dla wszystkich rond także radomskich.
                  Jak dla mie to EOT.
                  • Gość: Kierowca IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 26.09.10, 21:17
                    ...czy za jazdę na rondzie zewnętrznym pasem z zamiarem jazdy w lewo lub zawracania wlepiłaby ci mandat, czy też uznała to za jazdę zgodną z przepisami. Już był taki jeden mądry, który jechał pasem zewnętrznym w lewo, co się skończyło kolizją z pojazdem jadącym pasem wewnętrznym. Mimo, że sama kolizja nie była jego winą, dostał mandat za jazdę niezgodną z przepisami.
          • Gość: Powtórzę IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 26.09.10, 01:48
            Jazda w lewo albo zawracanie na rondzie po zewnętrznym pasie kwalifikuje się na mandat.
        • Czy na rondzie można skręcić w lewo?
    • Gość: tomcio IP: *.adsl.inetia.pl 25.09.10, 08:23
      czytajac te wszytkie odpowiedzi przestaje sie dziwic, ze w raodmiu nie umieja jezdzic po rondach :(
      • Gość: radomianin IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 25.09.10, 22:02
        Po rondach jak po rondach, ale do jasnej... niech mi ktoś wytłumaczy zachowanie kierowców dojeżdżających do żólkiewskiego od strony struga (obok cyganów). Ile razy bym tamtędy nie jechał tyle razy ci kierowcy włączają się do ruchu mimo że mają znak "ustąp pierwszeństwa" i znaki określające miejsce do zatrzymania się. Ci kierowcy jadący od strony struga zawsze zasłaniają się tym że przez kawałek obydwa pasy rozdziela ciągła linia... teoretycznie jadący Żółkiewskiego mają pierwszeństwo więc skąd ta "pewność" dojeżdżających do Żółkiewskiego? Niech mi ktoś odpowie na to pytanie. Pozdrawiam
        • Odpowiedź jest prosta:
          1. Ustąpienie pierwszeństwa - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku;
          2. Ustąpienie dotyczy tylko jezdni (lub pasa ruchu) na które się chce wjechać
          3. Mamy tam tzw pas włączenia, na który kierowca zachowując ostrożność i nie wjeżdżając na sąsiedni pas może wjechać
          4. Nie może zmienić pasa ruchu już na Żółkiewskiego jeśli jest linia ciągłą
          5. Może zmienić pas ruchu na lewy, jeśli tego potrzebuje, przepuszczając pojazdy tam jadące.

          Bez pasów włączenia jazda nie jest płynna. U nas w Radomiu przydałoby się dużo więcej pasów włączenia chociażby na Warszawskiej (nowo wyremontowanej).
    • Gość: tomek IP: *.radom.vectranet.pl 20.11.10, 23:30
      Jeżeli rondo ma wyznaczone pasy ruchu to obowiązują pasy ruchu ty masz pierwszeństwo przy zjeździe z ronda jeżeli jedziesz swoim pasem.

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Zadaj pytanie na Forum

Za darmo

Na każdy temat

Tysiącom użytkowników

Zapytaj

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.