Dodaj do ulubionych

Rozbudowa lotnisk w Polsce

IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 12.04.04, 17:13
Inwestycje: Trwa rozbudowa polskich lotnisk
(PAP, MN/12.04.2004, godz. 12:11)

Polskie lotniska inwestują i budują nowe terminale. W ten sposób przygotowują
się do obsługi większej liczby pasażerów, spodziewanej po akcesji Polski do
UE oraz ekspansji tanich linii lotniczych.

Na warszawskim Okęciu w końcu marca oddano do użytku tani terminal Etiuda, z
którego już korzystają tanie linie lotnicze Germanwings i Air Polonia.
Wkrótce mają się rozpocząć prace nad budową Terminalu 2, który od 2005 r.
powiększy możliwości Okęcia do obsługi 10 mln pasażerów rocznie. Terminal 1
obsługuje już ponad 5 mln pasażerów rocznie, a budowany był z myślą o 3,5 mln.

Nowy terminal będzie obsługiwał do 6,5 miliona pasażerów w ciągu roku.
Powierzchnia użytkowa portu lotniczego zwiększy się blisko trzykrotnie.
Budowa będzie kosztować blisko 200 mln dol.

Na poznańskim lotnisku Ławica już funkcjonuje nowy terminal. Ma on służyć
liniom bez dodatkowej przebudowy do roku 2015. Według prognoz prezesa portu
lotniczego Krzysztofa Pawłowskiego, w roku 2015 z Ławicy skorzysta 1,5 mln
pasażerów.

Wraz z uruchomieniem 1 maja nowego terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym
w Bydgoszczy, potencjalne możliwości obsługi pasażerów na lotnisku wzrosną 10-
krotnie do 200-210 tys. pasażerów rocznie. Stary terminal zostanie
przeznaczony do obsługi tanich linii lotniczych.

Rzecznik bydgoskiego Portu Lotniczego Zenon Liminowicz spodziewa się, że po
przystąpieniu naszego kraju do UE ruch lotniczy wzrośnie gwałtownie już w
2004 i 2005 r. Podobne zjawisko - jak zaznaczył - obserwowano po poprzednim
rozszerzeniu wspólnoty. Zwiększyła się liczba tras i osób korzystających z
usług, a także staniały bilety lotnicze.

Port Lotniczy w Goleniowie (Szczecin) rozpoczął realizację inwestycji budowy
terminalu przylotowego. Port liczy, że jeszcze w tym roku budowa będzie na
etapie stanu surowego. Całość prac ma się zakończyć na przełomie czerwca i
lipca przyszłego roku.

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym (MPL) Kraków-Balice rozpoczęto rozbudowę
terminalu pasażerskiego. Inny, nowy terminal, specjalnie do obsługi tanich
linii lotniczych, nieopodal lotniska zamierza wybudować spółka Krakowski Port
Lotniczy (KPL). Po zakończeniu inwestycji MPL będzie mógł obsłużyć 1,3 mln
pasażerów rocznie. W 2003 r. lotnisko obsłużyło rekordową liczbę 593 tys.
pasażerów.

Wzrostu liczby pasażerów spodziewa się także Międzynarodowy Port Lotniczy
Katowice w Pyrzowicach. Wymusiło to rozbudowę terminalu pasażerskiego, która
zostanie zakończona przed sezonem czarterowym. Prognozy przewidują, że w
najbliższych kilku latach możliwe jest nawet dziesięciokrotne zwiększenie
liczby odprawianych w Pyrzowicach pasażerów, do blisko 2 mln osób rocznie.
Rozbudowa terminalu kosztować będzie ok. 14 mln zł.

Władze lotniska w Szymanach koło Olsztyna uważają, że rozbudowa terminalu
pomogłaby w nawiązaniu stałej współpracy z liniami lotniczymi. Do tego
niezbędne jest finansowe wsparcie samorządu lokalnego. Zdaniem prezesa Portów
Lotniczych "Mazury" Szczytno sp. z o.o., Tomasza Marii Starowieyskiego,
turyści korzystający z ew. nowego terminalu zostawiliby w regionie duże
pieniądze.

Podobnie jak w Poznaniu, lotniska we Wrocławiu i Gdańsku mają już teraz
możliwości przekraczające obecny poziom ruchu. Lotnisko we Wrocławiu planuje
inwestycje, ale w długim terminie.

Wrocławski Port Lotniczy obsługuje rocznie 300 tys. pasażerów, a jego
możliwości są obliczone na liczbę dwukrotnie większą. Jednak we Wrocławiu
liczą się z możliwością zwiększenia ruchu. W ciągu 5 lat na modernizację pasa
startowego i płyty, oraz budowę terminalu i parkingu wydanych zostanie 250
mln zł.

Gdańskie lotnisko jest w stanie przyjąć milion pasażerów rocznie, tymczasem w
tym roku władze lotniska spodziewają się, że będzie ich ok. 445 tysięcy.

Porty lotnicze inwestują również w budowę i modernizację płyt lotnisk. Na
przykład lotnisko w Łodzi planuje przedłużyć pas startowy. Rozbudowana ma też
zostać płyta postojowa i droga kołowania.

Porty lotnicze zwiększają liczbę połączeń międzynarodowych. Nowe loty
prowadzą zarówno tanie linie lotnicze (w Polsce Germanwings, Air Polonia,
SkyEurope Airlines, Wizz Air) oraz tradycyjni przewoźnicy, np. PLL LOT czy
Lufthansa.

www.onet.pl
Edytor zaawansowany

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka