Dodaj do ulubionych

Metro we Wrocławiu już mamy, tylko o tym nie wiemy

05.08.11, 10:28
Nie no, litości. Wszystko, każdy pomysł, tylko nie PKP. Z tą instytucją rozmawiać nie da się i nie należy.
Edytor zaawansowany
  • Gość: 123 IP: *.dynamic.chello.pl 05.08.11, 10:50
    przeciez to nie musi byc pkp .
  • Gość: ps IP: *.ssp.dialog.net.pl 05.08.11, 10:58
    No właśnie - teoretycznie wystarczy od nich te tory wynająć...
  • Gość: z IP: *.internetdsl.tpnet.pl 05.08.11, 10:59
    Poza tym jazda pociągiem z Psiego Pola na Główny zajmuje jakieś 20 minut, w tym czasie to można spokojnie dojechać choćby samochodem lub autobusem pośpiesznym. Poza tym, żeby taki transport był jakąś alternatywą dla komunikacji samochodowej, to składy musiałyby jeździć w odstępie co najwyżej kilkunastu minut - a co z ruchem "zwykłych" pociągów osobowych i pasażerskich? Rzecz mało realna IMO, zwłaszcza przy panującym na PKP bezhołowiu (nie ma z kim gadać). Warto może przypomnieć, jak skończyła się sprawa ekstra linii kolejowej na lotnisko, rzecz w pomyśle genialna, były wstępne uzgodnienia, wybudowano nawet podziemny tunel i stację przy terminalu, i... gucio, bo kolej w ostatniej chwili się wypięła. Nawet nie byli w stanie rzetelnie wycenić kosztów przedsięwzięcia.
  • Gość: o!o IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.08.11, 12:55
    czy niedokończony przystanek kolejowy na lotnisku można przeznaczyć dla tramwaju - niekoniecznie plus? Zamiast pokazowej linii kolejowej skorzystały by osiedla mieszkaniowe...
    zbyt proste?
  • Gość: kibuc IP: 193.22.252.* 05.08.11, 11:22
    > przeciez to nie musi byc pkp .

    Niestety musi, bo jest właścicielem torów i stacji.
  • gandalph 05.08.11, 12:13
    Gość portalu: kibuc napisał(a):

    > > przeciez to nie musi byc pkp .
    >
    > Niestety musi, bo jest właścicielem torów i stacji.

    Dziś jest, jutro może nie być. PKP są państwowe, wystarczy zmiana ustawy i po krzyku. Inna sprawa, że PKP należało dawno temu roz.... .
    --
    "Ekspert" od spraw gospodarczych to jak erotoman-teoretyk.
  • Gość: old man IP: *.ssp.dialog.net.pl 05.08.11, 11:07
    Z upływem czasu zmieniają się poglądy na to jak powinna wyglądać komunikacja publiczna w dużym miescie. Przed laty czytałem powieśc science-fiction w ktorej akcja toczyła się w przyszłości. Do komunikacji miejskiej służyły ruchome chodniki o różnej predkości poruszania się. Aby znależć się na najszybszym należało wskoczyć na najwolniejszy, później przeskoczyć na pośredni, a potem na poruszający się z największą prędkością. Być może stopni pośrednich było więcej.
  • Gość: Tomek IP: *.ssp.dialog.net.pl 05.08.11, 11:19
    To można stworzyć alternatywną korporację Miejskiego Transportu Kolejowego.

    A ja życzyłbym sobie, aby dopisać punkt:

    - Częstsze kursowanie linii autobusowych, nie rzadziej niż co 10 min (a nie jak obecnie, max: 2 x na godzinę ;] )
  • jacky 05.08.11, 11:20
    Dokładnie. To jest dobry pomysł. Wykorzystać infrastrukturę kolejową, dobudować stacje i mamy świetny system na kształt berlińskiego S-Bahn. Podobnie z tramwajami, które powinny jeździć po wydzielonych torowiskach. W tym świetle koncepcjaa tzw. tramwaju plus (ściema dwudziestolecia), gdzie tramwaje będą jeździły ul. Glinianą jest kompletnym absurdem. Pytanie do mędrków z UM: dlaczego tramwaju nie puszczono wydzielonym torowiskiem na Armii Krajowej do Ślężnej tylko wąskimi uliczkami?
  • Gość: Kazik IP: *.adsl.alicedsl.de 05.08.11, 11:25
    Zgadzam się z przedmówcą, w dużych europejskich miastach kolej naziemna spełnia bardzo istotną rolę. Jak się nie da pod, trzeba zbudować szybką kolej nad ziemią, może trzeba będzie dobudować sporą część torów, wiaduktów i tym podobnych, ale nakłady pracy i finansów w przypadku metra nie wydają się być małe...
  • paul123 05.08.11, 14:49
    jacky napisał:
    "jacky napisał:
    "Dokładnie. To jest dobry pomysł. Wykorzystać infrastrukturę kolejową, dobudować stacje i mamy świetny system na kształt berlińskiego S-Bahn."

    S-Bahn e Berlinie ma calkowicie wydzielone i BEZKOLIZYJNY torowisko, nie KRZYZUJE sie z torami normalnych pociagow, jezdzi co 2-3minuty, prowadzi przez najwieksze dzielnice, nawet estakadami nad glowna ulica a nie obok dzialeczek i lasow jak jest we Wroclawiu.
  • Gość: kornik IP: *.171.196.178.static.crowley.pl 05.08.11, 15:07
    Z czym ty porównujesz? S-Bahn było od początku projektowane jako kolej miejska, takie naziemne metro, czyli torowiska były prowadzone przez główne dzielnice, osiedla, w pobliżu istotnych punktów miejskich. Do tego częstotliwość kursowania jest jak w metrze: co 5 minut. Jak ty sobie to wyobrażasz na torach PKP? Nie dość, że się z nimi dogadać nie idzie, to jeszcze przecież po tych torach jeżdżą normalne pociągi, a torowiska są prowadzone opłotkami i nie przewidują potrzeb mieszkańców różnych części miasta. Tego pomysłu nie da się zrealizować. Dla miasta musi być osobna sieć torów i tyle. Takie gadanie, że Wrocław ma mnóstwo torów kolejowych jest bez sensu.
  • zwroc 05.08.11, 12:14
    Nic dodać nic ująć!
    Gratuluję autorowi bardzo mądrego tekstu.
  • Gość: kornik IP: *.171.196.178.static.crowley.pl 05.08.11, 15:09
    Właśnie, że ująć, przynajmniej w kwestii wykorzystania torów PKP do kolei miejskiej. Taki pomysł może mieć tylko ten, który nie ma pojęcia o komunikacji zbiorowej. Reszta uwag całkiem sensowna.
  • Gość: dżony IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 26.08.11, 10:02
    A ty za to jesteś pewnie "specjalistą" od transportu w naszym urzędzie, bo z góry zakładasz że "niedasię".

    W każdym innym mieście w Zachodniej Europie, mając do dyspozycji tak rozbudowany węzeł kolejowy, już dawno na takie osiedla jak Nowy Dwór, Leśnica czy Pracze śmigałyby SKM-ki i woziły ludzi w kilkanaście minut do centrum. Główna estakada kolejowa od Dworca Głównego ma trzy tory, co w zupełności wystarczy by pogodzić z aktualnym ruchem kolejowym, przecież przez kilkadziesiąt lat gdy kolej była podstawowym środkiem transportu w kraju, ruch kolejowy na naszym dworcu był co najmniej dwukrotnie większy i jakoś wszystko chodziło jak w zegarku. Teraz na głównym będzie nowy peron 6, idealny do obsługi takiej metropolitarnej kolejki, potrzeba jedynie kilka dodatkowych przystanków w mieście: przy Arkadach, Grabiszyńska/Zaporoska, Długa, Boya Żeleńskiego itp. oraz doprowadzić torowska do takiego stanu, żeby pociągi mogły się rozpędzać chociaż do tych 80km/h a nie przetaczać przez miasto jak żółw.
  • paul123 26.08.11, 23:34
    dżony napisał(a):
    "W każdym innym mieście w Zachodniej Europie, mając do dyspozycji tak rozbudowany węzeł kolejowy, już dawno (...) śmigałyby SKM-ki i woziły ludzi w kilkanaście minut do centrum."
    W kazdym innym miescie na zachodzie siec kolejowa przechodzi przez najwieksze dzielnice a nie wzdluz dzialek, łąk i lasów miejskich.

    "Główna estakada kolejowa od Dworca Głównego ma trzy tory, co w zupełności wystarczy by pogodzić z aktualnym ruchem kolejowym"
    Tak, tak... to zagraj mi na grzebieniu. W kazdym innym miescie, ba, nawet w polskich miastach SKM-ki maja wlasne wydzielone tory.

    "przy Arkadach, Grabiszyńska/Zaporoska, Długa, Boya Żeleńskiego itp. oraz doprowadzić torowska do takiego stanu, żeby pociągi mogły się rozpędzać chociaż do tych 80km/h a nie prze taczać przez miasto jak żółw."
    Dobry zart. Rozpedzac sie do 80km/h ale co 200m stacja. Brawo i gratulowac logiki. I tym sposobem z obrzezy miasta zamiast w 10min dojedzie sie w 50min. Kolego z glowa w chmurach: pociag to nie tramwaj. Jesli juz mialby jezdzic w charaketerze kolejki miejskiej, to odstep miedzy przystankami musialby byc na tyle duzy by umozliwil rozpedzenie sie skladu. A po drugie, tutaj nie tworzy sie stacji przy kazdym skrzyzowaniu itp. tylko jedna, max dwie na cala dzielnice. A dopiero przy tych stacjach buduje sie wezly przesiadkowe na tramwaj/autobus.
  • gandalph 05.08.11, 12:16
    publicznym we Wrocławiu. Metro (podziemne) na samym końcu!
    --
    "Ekspert" od spraw gospodarczych to jak erotoman-teoretyk.
  • paul123 05.08.11, 14:52
    gandalph napisał:
    " publicznym we Wrocławiu. Metro (podziemne) na samym końcu!"

    Raczej na samym poczatku. Poznan i Krakow juz buduja - bezkolizyjny tramwaj. Na tyle i Wroclaw tez stac. O takich sprawach mysli sie na poczatku bo ich realizowanie trwa dlugo. A nie beda po kolei wywalac TYLE KASY w bloto - Tramwaj Plus a raczej minus, kolej miejska ktora jezdzi miedzy dzialeczkami zamiast miedzy duzymi osiedlami itp.
  • gandalph 05.08.11, 18:31
    paul123 napisał:

    > gandalph napisał:
    > " publicznym we Wrocławiu. Metro (podziemne) na samym końcu!"
    >
    > Raczej na samym poczatku. Poznan i Krakow juz buduja

    No i co z tego? Jak będą budować most wzdłuż rzeki, to Wrocław ma robić to samo?
    Właśnie o tym jest artykuł, że Wrocław ma rozbudowaną na wyrost sieć kolejową, którą warto wykorzystać miast pakować się w kosztowne i długotrwałe szambo z budową metra.
    Zresztą pomysł nie jest nowy, takie głosy pojawiały się już w latach 70-ych XX w.
    Rzecz jest w tym, że decyzja o budowie metra wiąże się z większą ilością stołków do obsadzenia i o wiele większą kasą, z której można "urwać" na lewo znacznie więcej, dlatego tę koncepcję lansują różne lobby. Przypomnę jednak, że chodzi o środki publiczne i dlatego warto 3 razy zastanowić się, jak je wydać, tym bardziej, że ich nie ma, jak na dzisiaj.

    - bezkolizyjny tramwaj. Na
    > tyle i Wroclaw tez stac. O takich sprawach mysli sie na poczatku bo ich realiz
    > owanie trwa dlugo.
    A więc właśnie dlatego, że budowa metra "trwa długo", warto rozważyć koncepcję rozwiązania, którą można zrealizować w 2-3 lata i to znacznie mniejszym kosztem. A równolegle można prowadzić badania studialne nad koncepcją metra do realizacji np. za 30 lat.




    --
    "Ekspert" od spraw gospodarczych to jak erotoman-teoretyk.
  • paul123 05.08.11, 19:32
    gandalph napisał:
    "No i co z tego? Jak będą budować most wzdłuż rzeki, to Wrocław ma robić to samo?"
    Smiechu warte. Bierze sie przyklady z tego co najlepsze a nie idiotyzmy. Twoj most to idiotyzm, tramwaj bezkolizyjny to najlepszy przyklad dla Wroclawia.

    "Właśnie o tym jest artykuł, że Wrocław ma rozbudowaną na wyrost sieć kolejową"
    Jaka kurka siec? Pokaz mi mape tej sieci z zaznaczona gestoscia zaludniednia. Pokaz mi przez srodek ilu najwiekszych osiedli przebiegaja tory kolejowe. A jak nie masz takiej mapki, to popatrz sobie na zdjecia satelitarne z google earth. Zobaczysz ze tory sa prowadzone wzdluz dzialek i lasow az pod samo centrum, ktore i tak omijaja - przynajmniej najwazniejsze lokalizacje.
  • gandalph 08.08.11, 12:04
    "Pokaz mi mape tej sieci z zaznaczona gestoscia zaludniednia. Pokaz mi przez srodek ilu najwiekszych osiedli przebiegaja tory kolejowe. A jak nie masz takiej mapki, to popatrz sobie na zdjecia satelitarne z google earth. Zobaczysz ze tory sa prowadzone wzdluz dzialek i lasow az pod samo centrum, ktore i tak omijaja - przynajmniej najwazniejsze lokalizacje."

    Dworzec główny jest w samym centrum. Co za problem puścić krótki skład z Leśnicy do Brochowa i z powrotem? Wiesz, ilu ludziom to rozwiąże problem? A po drodze jest np. Nowy Dwór. To samo na trasie z Psiego Pola (oraz Zakrzowa, gdzie swego czasu była stacja, nie wiem, czy jeszcze jest), po drodze jest zaś Nadodrze; ze Świniar (albo i Obornik Śląskich) przez Osobowice itd. To można zrobić praktycznie bezinwestycyjnie. Ach, byłbym zapomniał o niewykorzystanej linii (towarowej) na d. lotnisko wojskowe. Strachowice można więc też obsłużyć. Nie widzę również problemu z ponownym uruchomieniem Świebodzkiego do obsługi podwrocławskich miejscowości na kierunku południowym i płd.-zach.
    Tu nie chodzi o to, żeby pociąg, niczym tramwaj, zatrzymywał się co 200 metrów, lecz o przerzucenie ludzi z peryferiów do centrum (i odwrotnie). Z metrem byłoby w końcu podobnie.
    --
    "Ekspert" od spraw gospodarczych to jak erotoman-teoretyk.
  • paul123 08.08.11, 15:55
    gandalph napisał:
    "Dworzec główny jest w samym centrum."
    Nie. Jest na uboczu centrum. W samym centrum to jest Stare Miasto. Dodatkowo brak szybkiej komunikacji miejskiej w takich strategicznych miejscach jak wlasnie Rynek, pl. Spoleczny, pl. Grunwaldzki, pl. Bema itp.

    "Co za problem puścić krótki skład z Leśnicy do Brochowa i z powrotem?"
    Czy o tym jest dyskusja o metrze? Co to zadaniem metra jest wozic po 10-20 osob z malych, krancowych osiedli? Problem jest zaden. Frekwencja i ilosc ludzi jaka obsluzy takie polaczenie jest najwazniejsza. A nie ze wygodnie zrobi sie kilku mieszkancom z odleglych osiedli.

    "A po drodze jest np. Nowy Dwór"
    I to wszystko. Jedno osiedle, w dodatku gdzie stacja jest calkowicie na uboczu przez co komunikacyjnie bezsensowna. Reszta osiedli wzdluz torow to tylko domki jednorodzinne i dzialki.

    "To można zrobić praktycznie bezinwestycyjnie"
    Co bezinwestycyjnie? Jeden pociag na 30min od 6:00 do 9:00 i od 14:00 do 17:00? Tak, to mozna. A potrzebna jest czestotliwosc co najmniej co 5 in od 5:00 do 20:00.

    "Nie widzę również problemu z ponownym uruchomieniem Świebodzkiego do obsługi podwrocławskich miejscowości na kierunku południowym i płd.-zach."
    Hah... nie tylko pld-zach, mozna tez bez problemu (no z lekkim problemem bo wyremontowanie lacznika Dw. Mikolajow-Dw. Swiebodzki, ktory jest porosniety krzakami i zapomniany przez wszystkich) takze tereny pln-wch (poza Brochowem oczywiscie). Tu sie zgadzam co do Swiebodzkiego, ale tylko i wylacznie dla kolei aglomeracyjnej a nie miejskiej.

    "Z metrem byłoby w końcu podobnie."
    Prawie podobnie. Ale to prawie robi roznice. Bo metro mozna pociagnac przez najbardziej zaludnione tereny miasta laczac je z najbardziej strategicznymi miejscami w centrum. A nie jakies stacje miedzy dzialeczkami.
  • nazimno 05.08.11, 12:19
    ...zapadaja sie pod ziemie?
  • l_wro 05.08.11, 12:22
    Nareszcie zdroworozsądkowy głos w tej sprawie. Mam nadzieję że ktoś UM chociaż przeczyta ten artykuł. Od 10 lat miasto się miota bez spójnej długofalowej polityki związanej z transportem. Świadczy o tym kilka bardzo dużych błędów popełnionych przy inwestycjach miejskich. Jeśli np. błędy na Krakowskiej można w łatwy sposób naprawić to już oddalenie od Dworca Nadodrze węzła przy pl. Powstańców Wielkopolskich jest szczytem głupoty i błędem którego naprawa będzie bardzo kosztowna.
    Lepsze położenie tego węzła, tuż przed Dworcem pozwoliło by w łatwy sposób powiązać komunikacje tramwajową z pociągami jadącymi z Oławy, Długołęki, Mirkowi, Psiego Pola. Teraz jak ktoś ma iść od pociągu do tramwaju 800m. To woli stać w korku na Krzywoustego.
  • Gość: wrocławianka IP: *.internetia.net.pl 05.08.11, 12:44
    Dawno nie czytałam tak dobrej analizy. Gratuluję autorowi, bo na głowę bije wszystkie plany przygotowane przez naszych urzędników. A wrocławscy dziennikarze powinni się od niego uczyć zdroworozsądkowego podejścia!
    Od wielu lat mam pewność, że w urzędzie nie ma spójnej koncepcji dotyczącej transportu miejskiego. Kolejni urzędnicy próbują wcielać w życie własne "genialne" koncepcje, które nijak się mają do sprawdzonych od dziesięcioleci rozwiązań, które można podpatrzeć w wielu europejskich (i nie tylko) miastach. Wykorzystanie kolei jest tak naturalne, że wierzyć się nie chce, że nikt tego nie uwzględnia. Przykład lotniska woła o pomstę do nieba. Jako osoba nie posiadająca z wyboru samochodu, chcę mieć możliwość sprawnego i szybkiego poruszania się po mieście. Teraz często szybciej dotrę do Opola, niż na przykład na Psie Pole, czy do Leśnicy. Zdaję sobie sprawę z burdelu panującego w PKP i uwiądu tej instytucji. Jeśli nie można się z PKP dogadać, to może trzeba zacząć o tym mówić na szczeblu rządowym? Wystarczy wysyłać dobrze opracowane analizy, dobrze przygotowanych urzędników (tak, wiem jak to brzmi) i nie poddawać się po pierwszych odmowach. Bo z tak rozbudowaną siecią kolejową mamy szansę stać się miastem z najlepszym transportem zbiorowym. I na bogów wszelakich, zacznijmy od połączenia lotniska z koleją. Nie tylko od strony Głównego, ale także od Legnicy i Wałbrzycha. To chyba tańsze i lepsze rozwiązanie, niż budowa lotnisk w tych miastach.
  • paul123 05.08.11, 14:54
    Gość portalu: wrocławianka napisał(a):
    "Bo z tak rozbudowaną siecią kolejową mamy szansę stać się miastem z najlepszym transportem zbiorowym."
    Tak, z najlepsza siecia kolejowa laczaca wszystkie dzialeczki, bo tak biegna tory we Wrocku. Od zachodniej strony wjezdzajac na glowny, az do samej Grabiszynskiej, same dzialki za oknem.
  • Gość: tbernard IP: *.54.19.145.static.telsat.wroc.pl 05.08.11, 20:07
    Ale ogródki działkowe to chyba nie jest własność prywatna i prędzej czy później rozwój miasta pochłonie te ogródki z centrum.
  • tbernard 05.08.11, 12:57
    Trasa piesza z Dworca Nadodrze na Pl. Powstańców Wielkopolskich Wychodzi ok 400m a nie 800 i to na możliwie najdłuższym możliwym ale jeszcze w miarę sensownym przebiegu.
  • embriao 05.08.11, 13:14
    I tak to jest wciąż za daleko.
    --
    matomi.dolnoslazacy.info/ - Wrocław nierządem stoi - czytaj blog który wkurza Wilda i zwolenników Dutkiewicza
  • l_wro 05.08.11, 15:54
    Może przesadziłem, ale i tak za daleko. Mi na przykład nie chce się tam chodzić i wolę podjechać autem. Jak bym mógł przesiąść się przed dworcem na tym pustym placu po na którym strasznie wieje to pewnie kombinował bym inaczej.
  • embriao 05.08.11, 13:21
    Ja bym tej kolei tak nie przeceniał bo ona też potrzebuje dużo pieniędzy by to działało (bocznice do osiedli, dodatkowe przystanki). To musi się zazębiać a w zazębianiu i planowaniu to Wrocław leży ale to nie dziwne jak zarządzają tym takie tuzy jak:
    www.wroclaw2011.pl/2011/08/pan-betonowy.html
    lub ręcznie jest to sterowane przez Dutkiewicza, który się kompletnie na tym nie zna.

    --
    www.phototrans.eu/
  • metmusic 05.08.11, 13:57
    Nic dodać, nic ująć. Popieram takie zdroworozsądkowe myślenie.
  • wari 05.08.11, 14:11
    Autor miałby rację, gdyby Wrocław nie był dużym węzłem dla krajowej komunikacji kolejowej. Duża część tych torów jest trudno wykorzystać, bo są zbyt obciążone. Berlina nie ma co porównywać, bo ma on oddzielne tory. Przebieg torów głównie przez działki tez nie sprzyja koncepcji. Kolej może się sprawdzić, gdy chodzi o transport spoza Wrocławia, ale nie wewnątrz miasta.
    We Wrocławiu, szansą byłby szybki tramwaj na wzór Poznania, ale na razie nawet na to Wrocław nie może sobie pozwolić. Inwestuje za to w działania propagandowe, bo tylko za takie można uznać tramwaj +.
  • paul123 05.08.11, 14:56
    Dokladnie, tu sie zgodze. Nic dodac, nic ujac. Kolej miejska we Wrocku nie spelni swojego zadania, kolej aglomeracyjna spod wroclawskich miejscowosci jak najbardziej.
  • don_wroc_love 05.08.11, 15:07
    www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1030711
  • paul123 05.08.11, 15:15
    Do don_wroc_love...
    Kurka,... co mi tutaj pokazujesz? Ten przebieg tras kolejowych znam na pamiec.
    Znajdz mi teraz mapke torow z zaznaczona gestoscia zaludnienia - gdzie duze osiegla a gdzie dzialki i otrzymasz odpowiedz albo sobie popatrz na zdjecia satelitarne!!!!!!!!!!!!

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka